Постанова
від 12.10.2022 по справі 280/10305/21
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

12 жовтня 2022 року м. Дніпросправа № 280/10305/21

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Ясенової Т.І. (доповідач),

суддів: Суховарова А.В., Головко О.В.,

розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу в м. Дніпрі за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 04 січня 2022 року (суддя Стрельнікова Н.В.) в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТОРГОВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «МЕРКУРІЙ» до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Державної податкової служби України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ТОРГОВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «МЕРКУРІЙ» звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Державної податкової служби України, в якому просило:

- визнати протиправними та скасувати рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, Головного управління ДПС у Запорізькій області №2933928/36912153 від 03.08.2021 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №1 від 25.05.2021;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №1 від 25.05.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В обґрунтування позовних вимог вказав, що позивачем направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних спірну податкову накладну, проте отримано квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, в якій зазначено, що документи прийнято, але їх реєстрація зупинена. Зазначає, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних послугував пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивач вважає, що ним були надані усі документи, які дають змогу ідентифікувати та зрозуміти сутність господарської операції. Крім того, рішення, яким відмовлено в реєстрації спірної накладної є формальним та не містять жодної чіткої/конкретної підстави для відмови у реєстрації спірної накладної.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 04 січня 2022 року позов задоволено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Запорізькій області подало апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким у позові відмовити повністю. Апеляційна скарга ґрунтується на тому, що судом першої інстанції не надано належної оцінки обставинам справи та нормам чинного законодавства, що призвело до прийняття невірного рішення.

Позивач не скористався правом подання відзиву на апеляційну скаргу.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов таких висновків.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ТОРГОВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «МЕРКУРІЙ» як юридична особа, 21.01.2010 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, номер запису: 11031020000026644. Місцезнаходження за юридичною адресою: 69035, м. Запоріжжя, вул. Миру, буд.18.

Діяльність позивача відповідно до КВЕД: 46.72 Оптова торгівля металами та металевими рудами (основний); 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 46.12 Діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами; 46.35 Оптова торгівля тютюновими виробами; 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 47.26 Роздрібна торгівля тютюновими виробами в спеціалізованих магазинах.

Рішенням комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - рішення комісії) №2933928/36912153 від 03.08.2021 Товариству з обмеженою відповідальністю «ТОРГОВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «МЕРКУРІЙ» відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 25.05.2021.

Передумовами отримання позивачем вищевказаного рішення комісії стало наступне:

Позивач у травні 2021 року мав господарські відносини з Товариством з обмеженою відповідальністю «ВТО ГРУП» (код ЄДРПОУ 38146352) (далі - ТОВ «ВТО ГРУП»). Господарські операції здійснювались на підставі Договору поставки №2212 від 01.10.2016, за яким позивач (Постачальник) зобов`язується поставити ТОВ «ВТО ГРУП» (Покупець) товар, найменування, асортимент, кількість, умови поставки та ціна якого визначаються за домовленістю сторін та зазначаються у Специфікаціях, які є невід`ємною частиною даного договору. Згідно Специфікації №2505/21 від 25.05.2021 до договору поставки №2212 від 01.10.2016 сторонами затверджено поставку товару: Феросиліцій ФС-65 у кількості 0,300тон., Ферохром ФХ010 у кількості 0,200тон., Нікель катодний у кількості 0,05 тон., Ферохром ФХ800 у кількості 0,100 тон.

На підставі видаткової накладної №1 від 25.05.2021, якою визначено номенклатуру товару на загальну суму 156 408,00 грн., в т.ч. ПДВ - 26 068,00 грн., яка від ТОВ «ВТО ГРУП» підписана Шекера Т.В. на підставі довіреності №20 від 24.05.2021, здійснено реалізацію товару за Договором поставки №2212 від 01.10.2016.

Поставка реалізованого товару на адресу ТОВ «ВТО ГРУП», здійснювалась відповідно до п.3.1 Договору поставки №2212 від 01.10.2016 на умовах DDP (склад Продавця) відповідно до правил Інкотермс 2000. Позивач має склад за адресою: м. Запоріжжя, вул. Скворцова, 242, відповідно до договору оренди 07/10.2 від 07.10.2020. За вказаною адресою знаходиться також склад ТОВ «ВТО ГРУП». Таким чином, оскільки товар знаходився у складському приміщенні за адресою: м.Запоріжжя, вул. Скворцова, 242, та його фактичного переміщення не відбувалось, то зазначене не потребувало залучення додаткового трудового ресурсу, спеціальної техніки, транспортних засобів, що відповідно виключає необхідність оформлення документів на транспортування, а також документів щодо навантаження та розвантаження товару.

На підставі рахунку на оплату №1 від 25.05.2021, оплата за товар у сумі 156 408,00 грн., ще не отримана. Згідно із п.3 Специфікації №2505/21 від 25.05.2021 до договору поставки №2212 від 01.10.2016 оплата за товар здійснюються з відстрочкою платежу на 90 календарних днів з моменту фактичного отримання товару, у зв`язку із чим у позивача обліковується дебіторська заборгованість ТОВ «ВТО ГРУП», що підтверджується оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 361 за травень 2021 року.

Товар, який позивач реалізував ТОВ «ВТО ГРУП», був придбаний у ТОВ «ТОРГОВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «МЕРКУРІЙ» (код ЄДРПОУ 33701276), яке є платником ПДВ, та перебуває на загальній системі оподаткування.

Господарські операції між позивачем (Покупець) та ТОВ «Меркурій і компанія» (Постачальник) здійснювались на підставі Договору поставки №1312 від 04.09.2020, предметом якого є поставка товару, який визначається у специфікаціях, що є невід`ємною частиною цього договору. Придбання товару відповідно до Специфікації №2801/21 від 28.01.2021, підтверджується видатковою накладною №5 від 28.01.2021 на загальну суму 64 044,00 грн., що від ТОВ «Меркурій і компанія» підписана Недбайло Ю.В. на підставі довіреності №4 від 27.01.2021. Крім того, позивачем отримано від ТОВ «Меркурій і компанія» податкову накладну №5 від 28.01.2021, яку зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Переміщення придбаного товару від ТОВ «Меркурій і компанія» на адресу позивача не здійснювалось, оскільки придбаний товар знаходився у складському приміщенні за адресою: м. Запоріжжя, вул. Скворцова, 242. Отже, оскільки фактичного переміщення товару не відбувалось, то зазначене не потребувало залучення додаткового трудового ресурсу, спеціальної техніки, транспортних засобів, що відповідно виключає необхідність оформлення документів на транспортування, а також документів щодо навантаження та розвантаження товару.

Розрахунок за придбаний товар ще не здійснено. Згідно із п.3 Специфікації №2801/21 від 28.01.2021 оплата за товар здійснюються з відстрочкою платежу на 6 (шість) місяців, у зв`язку із чим у позивача обліковується кредиторська заборгованість перед ТОВ «Меркурій і компанія», що підтверджується оборотно-сальдовою відомістю по рахунку 631 за січень 2021 року.

Інвентаризаційний опис до пояснень не надавався, зважаючи на те що чинне законодавство України не вимагає постійного проведення інвентаризації товарів. Таким чином, належним та достатнім підтвердженням руху придбаних та реалізованих товарів на підприємстві є оборотно-сальдова відомість рахунку 281, яка чітко вказує коли товар надійшов і коли він був реалізований. Товар у період з дня його придбання у ТОВ «Меркурій і компанія», до його реалізації на адресу ТОВ «ВТО ГРУП», зберігався на орендованому складі позивача за адресою: м. Запоріжжя, вул. Скворцова, 242.

Позивач має орендовані нежитлові приміщення:

- офіс площею 38,9 кв.м., на підставі укладеного з ТОВ «ВТО ПЛЮС» (код ЄДРПОУ 41167718) Договору оренди №30/03.2 від 30.03.2021 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Миру,18;

- склад площею 50,0 кв.м., на підставі укладеного з ТОВ «ВТО ГРУП» (код ЄДРПОУ 38146352) Договору суборенди №07/10.2 від 07.10.2021 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Скворцова, 242.

Відповідно до Договору купівлі-продажу автомобіля №0152600587 від 03.08.2012 укладеного з Філія «Автосалон Мерседес» ПАТ «Дніпропетровськ-Авто» (код ЄДРПОУ 37375957), у власності позивача знаходиться автомобіль MERCEDES-BENZ S500 4MATIC, реєстраційний номер НОМЕР_1 , свідоцтво про державну реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 . Введення в експлуатацію зазначеного автомобіля здійснено відповідно до наказу №1/ОС від 16.08.2012.

Достатність трудових ресурсів у позивача підтверджується наданим до контролюючого органу Податковим розрахунком сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за ІІ квартал 2021 року, з Додатком 1 «Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам» за 1-й, 2-й та 3-й місяці кварталу, Додатком 4ДФ «Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи з фізичних осіб та військового збору» за 1-й, 2-й та 3-й місяці кварталу, про що свідчить квитанція №2 від 30.07.2021. Чисельність працівників позивача складає - 4 (чотири) особи, що повністю забезпечує здійснення господарської діяльності товариством. На підприємстві наявні працівники за наступними професіями: директор, бухгалтер, фінансовий директор-головний бухгалтер, технічний директор відповідно до штатного розпису, затвердженого 01.01.2021.

Позивачем на виконання п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України складено податкову накладну №1 від 25.05.2021, після чого вона була направлена для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно отриманої квитанції від №9148050420 від 07.06.2021 податкову накладну прийнято, але її реєстрація зупинена. Підставою зупинення реєстрації зазначено: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 7202, 7502 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяги постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Крім того, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивачем подано Повідомлення від 30.07.2021 №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, з яким надав копії документів та детальні письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній №1 від 25.05.2021.

За результатами розгляду наданих позивачем пояснень та документів, рішенням комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №2933928/36912153 від 03.08.2021 було відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 25.05.2021, з підстав: ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; із зазначенням додаткової інформації «відсутні складські документи (інвентаризаційні описи), відсутнє походження товару по ланцюгу придбання».

Позивач не погодившись із рішеннями комісії, в порядку передбаченому п.56.23. ст.56 Податкового кодексу України та п.5 Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019, в електронній формі засобами електронного зв`язку за допомогою програмного забезпечення M.E.Doc на адресу комісії Державної податкової служби України з питань розгляду скарг подав скаргу щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №2933928/36912153 від 03.08.2021.

Однак, відповідно до Рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 01.09.2021 №39673/36912153/2 зазначену скаргу залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 25.05.2021 без змін.

Не погодившись з відмовою відповідача в реєстрації спірної податкової накладної, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним відносинам, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок № 1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема і наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

Згідно з пунктом 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 № 1165, який набрав чинності з 01.02.2020 (далі - Порядок № 1165).

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку № 1165 у разі, коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).

Втім, наявність повноважень на здійснення моніторингу податкових накладних, зупинення їх реєстрації та прийняття подальшого рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних - це одна з обставин, які входять до предмета доказування у справах цієї категорії, але не єдина. Надання податковому органу відповідних повноважень - це лише передумова подальшої реалізації його управлінських функцій, наслідком чого може бути прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

З огляду на вказане, первинним об`єктом судового дослідження у цій справі є законність дій відповідача щодо зупинення реєстрації розрахунку коригування, оскільки наслідком саме цих дій є обов`язок позивача надати пояснення та документи на підтвердження інформації, яка міститься в податковій накладній.

Додатками № 1 та № 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість та Критерії ризиковості здійснення операцій відповідно.

Відповідно до п.26 Порядку №1165 комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком.

Відповідно до пункту 12 та пункту 13 Порядку №1165 платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5). У таблиці даних платника податку зазначаються: види економічної діяльності відповідно до КВЕД; коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України; коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.

Відповідно до п.2 Порядку ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 №428, УКТЗЕД є товарною номенклатурою Митного тарифу України, затвердженого Законом України «Про Митний тариф України», що використовується для цілей тарифного та інших видів регулювання зовнішньоекономічної діяльності, ведення статистики зовнішньої торгівлі та здійснення митного оформлення товарів.

21.09.2020 позивачем вперше було подано таблицю даних. Зазначена таблиця містить коди УКТЗЕД придбання (отримання) товарів/послуг та коди УКТЗЕД постачання (виготовлення) товарів/послуг: 2704001900, 7502100000, 7201103000, 7201101900, 2804690000, 7202118000, 7202190000, 7202210000, 7202299000, 7202300000.

В цей же день 21.09.2020 позивачем отримано квитанцію №2, в якій зазначено, що інформацію з Таблиці даних платника податку на додану вартість, зареєстрованої у контролюючому органі 21.09.2020 за №9238074917 не враховано автоматично через невиконання вимог ч.1 абз.3 п.18 Порядку №1165. Таблицю даних платника податку на додану вартість прийнято до розгляду.

Рішенням комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про врахування/неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість від 24.09.2020 №1964190/36912153 не було враховано таблицю даних позивача.

Суд вважає, що контролюючий орган не може вимагати від позивача того, що не регламентовано нормою права. Отже, у зв`язку із відсутністю врахованої таблиці у позивача, контролюючим органом здійснено зупинення реєстрації податкової накладної за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій без наявності законних підстав.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України(далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, передбачено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 (далі - Порядок №520).

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють Комісії головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктами 6, 7 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «;Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п. 11 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Аналіз наведених правових норм дає підстав для висновку, що рішення комісії регіонального рівня Державної податкової служби України повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

Судом встановлено, що оскаржуваним спірним рішенням комісії ГУ ДПС у Запорізькій області відмовлено у реєстрації податкової накладної, а підставою рішення комісії №2933928/36912153 від 03.08.2021 зазначено неподання платником податку копій документів, при цьому рішення не містять підкреслень тих документів, які позивачем не надано, як того вимагає форма рішення затверджена Порядком №1165.

Наявність у рішенні додаткової інформації, а саме відсутні складські документи (інвентаризаційні описи), відсутнє походження товару по ланцюгу придбання, не може слугувати достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної.

Так, у поясненнях позивача було зазначено, що інвентаризаційний опис до пояснень не надається, зважаючи на те що чинне законодавство України не вимагає постійного проведення інвентаризації товарів. Таким чином, належним та достатнім підтвердженням руху придбаних та реалізованих товарів на підприємстві є картка рахунку 281, яка чітко вказує коли товар надійшов і коли він був реалізований. Крім того, інвентаризаційний опис за своєю правовою природою є документом, в котрому вказується перелік майна підприємства із зазначенням кількості виявлених предметів та їхньої вартості та не підтверджує факт здійснення господарської операції.

Щодо відсутності походження товару по ланцюгу придбання, то з цього приводу суд зазначає, що будь-які порушення здійсненні контрагентами позивача не можуть нести жодних наслідків для нього, оскільки ст.61 Конституції України встановлює, що юридична відповідальність особи має індивідуальний характер. Згідно пп.36.1, 36.5 ст.36, п.38.1 ст.38, п.44.1 ст.44, п.47.1 ст.47, п.49.2 ст.49 ПК України, обчислення, декларування та/або сплата суми податку та збору є персональним податковим обов`язком кожного окремого платника податків, який і несе відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку. Тобто, платник податку несе самостійну відповідальність за порушення ним правил ведення податкового обліку. Зазначена відповідальність стосується кожного окремого платника податку і не може автоматично поширюватись на третіх осіб, в тому числі і на його контрагентів.

Крім того, п.5 Порядку №520 не передбачено надання платником податків документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, які підтверджують походження товару по ланцюгу придбання. Отже, такі підстави, для відмови у реєстрації податкової накладної порушують право позивача, при наданні ним документів передбачених законодавством, на об`єктивний розгляд комісією його пояснень та відповідно реєстрацію податкової накладної у законний спосіб.

Таким чином, на підтвердження взаємовідносин з ТОВ «ВТО ГРУП» відображених у податковій накладній №1 від 25.05.2021 позивачем наданні всі необхідні та достатні документи для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи і не спростовано відповідачами, що позивачем надані документи, що підтверджують здійснення господарської операції, що стали передумовою для складення податкової накладної №1 від 25.05.2021. Документи складені з дотриманням вимог законодавства і були достатніми для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З урахуванням викладеного, саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.

Отже, рішення №2933928/36912153 від 03.08.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 25.05.2021 є протиправним та підлягає скасуванню.

Стосовно позовних вимог про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 25.05.2021 датою її фактичного подання.

Відповідно до пп. 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами

При цьому, згідно з нормами п. 19, 20 Порядку № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у разі, зокрема набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Отже, реєстрація в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкової накладної, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України, як правильного висновку дійшов і суд першої інстанції.

Відповідно до ч. 3 ст. 245 КАС України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірну податкову накладну.

Доводи апеляційної скарги не спростовують правильності прийнятого судом першої інстанції судового рішення.

Щодо стягнення витрат на професійну правничу допомогу, матеріалами справи підтверджено співмірність та фактичність понесення витрат на правничу допомогу, а отже судом першої інстанції правильно стягнуто на користь позивача витрати на професійну правничу допомогу в розмірі 4000 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Запорізькій області як органу, що прийняв оскаржуване рішення.

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та надано їм належну юридичну оцінку, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.

Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 04 січня 2022 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повної постанови у випадках, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.

Головуючий - суддяТ.І. Ясенова

суддяА.В. Суховаров

суддяО.В. Головко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.10.2022
Оприлюднено17.10.2022
Номер документу106741692
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —280/10305/21

Ухвала від 31.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 12.10.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 16.05.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 16.05.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 10.04.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 07.02.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Рішення від 04.01.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

Ухвала від 02.11.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні