ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 жовтня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/5892/22
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Петрової Л.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, а саме просить:
- визнати протиправною бездіяльність Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області щодо не розгляду клопотання від 04.01.2022 позивача про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо поділу раніше сформованої та відведення земельної ділянки у власність для особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га, яка розташована на території Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області (кадастровий номер 5324588000:00:001:0631) у встановленому законом порядку шляхом прийняття рішення на сесії Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області,
- зобов`язати Семенівську селищну раду Кременчуцького району Полтавської області прийняти рішення щодо розгляду клопотання від 04.01.2022 позивача про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо поділу раніше сформованої та відведення земельної ділянки у власність для особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га, яка розташована на території Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області (кадастровий номер 5324588000:00:001:0631) у встановленому законом порядку шляхом прийняття рішення на сесії Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області.
Підставою позову є відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 18.07.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, а також призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
16.08.2022 до суду надійшов від відповідача відзив на позов в якому зазначено, що клопотання позивача надійшло до відповідача 12.01.2022. На сьогодні ЗК України встановлено, що під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням певних особливостей. Зокрема, відповідно до підпункту 5 пункту 27 розділу Х ЗК України безоплатна передача земель державно, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється. Зазначена норма унеможливлює прийняття радою рішення про надання дозволу позивачу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в подальшому для передачі її у власність. На переконання відповідача обрання позивачем неналежного способу захисту права є самостійною підставою для відмови у позові.
Згідно з частиною п`ятою статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
За відсутності клопотань сторін про розгляд справи у відкритому судовому засіданні чи за правилами загального позовного провадження, зважаючи на достатність наданих сторонами доказів та повідомлених обставин, суд розглянув справу у порядку письмового провадження.
Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини справи та відповідні правовідносини.
04.01.2022 позивач звернувся до Семенівської селищної ради із заявою про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо поділу раніше сформованої та відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована на території Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області (кадастровий номер 53245880:00:001:0631).
Листом Семенівської селищної ради від 19.05.2022 №04-14/474 повідомлено позивача про те, що клопотання позивача було вивчене Відділом земельних відносин Виконавчого комітету Семенівської селищної ради та включено до проекту рішення чергової сесії Семенівської селищної ради Про розгляд звернень громадян про надання дозволу на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельнихділянок для ведення особистогоселянського господарства на території Семенівської селищної ради (на території колишньої Устимівської сільської ради). Однак, у зв`язку з набранням чинності Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану під час дії воєнного стану надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою безоплатної передачі земель комунальної власності у приватну власність забороняється. Повідомлено, що звернення буде розглянуто після припинення воєнного стану та скасування зазначених вище змін у законодавстві.
Не погодившись з бездіяльністю Семенівської селищної ради щодо розгляду заяви позивача від 04.01.2022, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та доводам учасників справи, суд виходить з такого.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Правовідносини у сфері забезпечення права громадян на землю урегульовано Земельним кодексом України №2768-ІІІ від 25 жовтня 2001 року /далі - ЗК України/.
Відповідно до статті 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.
Згідно зі статтею 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
За змістом пункту "б" частини першої статті 121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у розмірі не більше 2,0 гектара.
Відповідно до частини шостої статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, клопотання подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частиною сьомою цієї статті встановлено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Аналіз вищенаведених норм свідчить про те, що будь-який громадянин України має право звернутися до уповноваженого органу із клопотанням та визначеними законодавством документами про надання йому дозволу на розроблення документації із землеустрою на земельну ділянку. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Тобто Земельним кодексом України встановлено два альтернативні варіанти правомірної поведінки органу у разі звернення до нього особи з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, а саме: надати дозвіл або мотивовану відмову в наданні дозволу.
Дозвіл або відмова у його наданні є змістом відповідного індивідуального правового акту.
У відповідності до пункту 34 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
Згідно з частинами першою та другою статті 59 цього Закону рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Таким чином, розпорядчий індивідуальний правовий акт про надання дозволу або про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність оформлюється рішенням ради.
Судовим розглядом встановлено, що позивач звернувся до Семенівської селищної ради із заявою від 04.01.2022 про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо поділу раніше сформованої та відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована на території Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області (кадастровий номер 5324588000:00:001:0631), до якої додав графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, однак відповідного рішення, прийнятого на підставі статей 118 та 122 Земельного кодексу України, за результатами розгляду цієї заяви не прийнято.
Суд зауважує, що лист Семенівської селищної ради від 19.05.2022 №04-14/474 за змістом та формою не може вважатися рішенням про надання дозволу або про відмову у наданні такого дозволу в розумінні статті 118 Земельного кодексу України.
Відсутність належним чином оформленого рішення про надання дозволу або про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність свідчить про те, що орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом.
Отже, має місце протиправна бездіяльність відповідача, яка полягає у неприйнятті жодного із рішень, які передбачені статтею 118 ЗК України.
Суд зауважує, що доводи відповідача, які викладені у листі Семенівської селищної ради від 19.05.2022 №04-14/474, жодним чином не позбавляють відповідача обов`язку у визначений чинним законодавством строк розглянути заяву позивача від 04.01.2022 на розгляд сесії та ухвалити за наслідками її розгляду відповідне рішення.
Обираючи належний спосіб захисту порушеного права позивача, суд вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо неприйняття на підставі статей 118 та 122 Земельного кодексу України відповідного рішення за результатами розгляду по суті заяви позивача від 04.01.2022 щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою, оформленого у формі рішення відповідно до частини першої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", та зобов`язати відповідача прийняти на підставі статей 118 та 122 Земельного кодексу України відповідне рішення за результатами розгляду по суті заяви позивача від 04.01.2022, яке оформити у формі рішення відповідно до частини першої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Зважаючи на те, що позивач звільнений від сплати судового збору, підстави для розподілу судового збору відсутні.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області (вул. Незалежності, 44-а, смт. Семенівка, Кременчуцький район, Полтавська область, 38200, код ЄДРПОУ 41074681) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Семенівської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області щодо не розгляду по суті заяви ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою від 04 січня 2022 року та неприйняття рішення за результатами її розгляду на підставі статей 118 та 122 Земельного кодексу України.
Зобов`язати Семенівську селищну раду Кременчуцького району Полтавської області розглянути заяву ОСОБА_1 від 04 січня 2022 року про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою та за результатами її розгляду по суті прийняти рішення відповідно до статті 118 Земельного кодексу України, яке оформити у формі рішення згідно з частиною першою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
СуддяЛ.М. Петрова
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.10.2022 |
Оприлюднено | 17.10.2022 |
Номер документу | 106762042 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Л.М. Петрова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні