Рішення
від 04.10.2022 по справі 440/6944/22
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 жовтня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/6944/22

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Гіглави О.В.,

за участю:

секретаря судового засідання - Рябухи Ю.В.,

представника відповідачів - Шимки М.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КОВЧЕГ АГРО" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

17 серпня 2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю "КОВЧЕГ АГРО" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Полтавській області, у якій просить:

- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області

від 06.07.2022 №7010389/41277026 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 31.12.2021;

від 06.07.2022 №7010412/41277026 про відмову у реєстрації податкової накладної №3 від 31.01.2022;

від 06.07.2022 №7010429/41277026 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 28.02.2022;

від 06.07.2022 №7010442/41277026 про відмову у реєстрації податкової накладної №3 від 31.03.2022;

від 06.07.2022 №7010448/41277026 про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 30.04.2022;

від 06.07.2022 №7010474/41277026 про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 31.05.2022, поданих Товариством з обмеженою відповідальністю "Ковчег Агор", ЄДРПОУ 41277026;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №2 від 31.12.2021, №3 від 31.01.2022, №2 від 28.02.2022, №3 від 31.03.2022, №4 від 30.04.2022, №4 від 34.05.2022, подані Товариством з обмеженою відповідальністю "Ковчег Агро", ЄДРПОУ 41277026, датами їх фактичного надходження.

Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на невідповідність спірних рішень вимогам чинного законодавства. За твердженням позивача, для підтвердження реальності здійснення господарської операції ТОВ "КОВЧЕГ АГРО" було надано повний пакет необхідних документів, що не заперечувалося комісією регіонального рівня. Акти здачі-приймання робіт (надання послуг) підписані директором ТОВ "Да транс" Мотричем Юрієм Дмитровичем та директором ТОВ "КОВЧЕГ АГРО" Геворгяном Суреном Людвиговичем та скріплені печатками підприємств, що є свідченням їх участі у здійсненні даної операції. При цьому, відсутність розшифровки ПІБ особи, відповідальної за здійснення господарської операції з боку замовника чи виконавця, не є підставою для висновку про не підтвердження інформації, зазначеної у поданій на реєстрацію ПН та не може свідчити про відсутність у ТОВ "КОВЧЕГ АГРО" податкового обов`язку щодо нарахування податкових зобов`язань з податку на додану вартість та, відповідно, виписки та реєстрації податкової накладної. Отже, надані документи складені без порушень законодавства і разом із поясненнями повно та чітко розкривають й підтверджують реальність здійснення спірних господарських операцій.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 22.08.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, призначено підготовче засідання.

У наданому до суду відзиві на позов представник відповідачів просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю /а.с. 85-95/. Свою позицію мотивував посиланням на відповідність спірних рішень вимогам чинного законодавства, зокрема, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165. Зазначив, що реєстрацію складених ТОВ "КОВЧЕГ АГРО" податкових накладних у ЄРПН зупинено з огляду на їх відповідність пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Звертав увагу на те, що підставою для відмови у реєстрації податкових накладних від 31.12.2021 №2, від 31.01.2022 №3, від 28.02.2022 №2, від 31.03.2022 №3, від 30.04.2022 №4, від 31.05.2022 №4 згідно оскаржуваних рішень та витягу з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.07.2022 №65 стало те, що надані платником копії первинних документів складені з порушенням статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", а саме: не заповнено обов`язкові реквізити в актах здачі-приймання робіт (надання послуг). Так, акти здачі-приймання робіт (надання послуг), які є первинними документами, мають містити посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий підпис і прізвища осіб, або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. З огляду на це, у реєстрації податкових накладних у ЄРПН відмовлено.

У відповіді на відзив, що надійшла до суду 16.09.2022, позивач наполягає на тому, що неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції, тощо. Надані контролюючому органу акти здачі-приймання робіт (надання послуг) містять інформацію про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції, тощо, що надавало контролюючому органу можливість ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні цієї господарської операції.

15.09.2022 усною ухвалою суду закрито підготовче провадження у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КОВЧЕГ АГРО" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії; призначено справу до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні на 09:30 год 04.10.2022.

Позивач в судове засідання 04.10.2022 явку свого уповноваженого представника не забезпечив, направив до суду заяву про розгляд справи за відсутності представника позивача /а.с. 172/.

Представник відповідачів в судовому засіданні 04.10.2022 заперечував проти задоволення позовних вимог з огляду на їх безпідставність.

Заслухавши доводи представника відповідачів, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

ТОВ "КОВЧЕГ АГРО" (ідентифікаційний код 41277026) зареєстроване в якості юридичної особи 11.04.2017, номер запису в ЄДР про юридичну особу 16321020000014351, одним з видів діяльності товариства є "68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна" /а.с. 13-14/.

10.05.2019 між ТОВ "Да Транс" (орендар) та ТОВ "КОВЧЕГ АГРО" (орендодавець) укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку із цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, загальною площею 0,1860 га, кадастровий номер 5320410100:50:002:2148, яка розташована за адресою: 37300, Полтавська область, Гадяцький район, м. Гадяч, вул. Вокзальна, 2-Г /а.с. 15-17/.

В рамках виконання умов вказаного договору сторонами були підписані акти здачі-приймання робіт (надання послуг) від 31.12.2021 №52, від 31.01.2022 №2, від 28.02.2022 №7, від 31.03.2022 №14, від 30.04.2022 №18, від 31.05.2022 №24 кожен на суму 10000,00 грн, в тому числі ПДВ - 1666,67 грн, якими засвідчили факт надання послуг за договором оренди земельної ділянки від 10.05.2019 /а.с. 18-23/.

В день виписки вказаних вище актів позивачем відповідно складені податкові накладні №2 від 31.12.2021, №3 від 31.01.2022, №2 від 28.02.2022, №3 від 31.03.2022, №4 від 30.04.2022, №4 від 31.05.2022 про надання ТОВ "КОВЧЕГ АГРО" послуг з оренди земельної ділянки ТОВ "Да Транс" загальною вартістю 60000,00 грн, у т.ч. ПДВ - 10000,02 грн /а.с. 24-29/.

15.01.2022, 16.02.2022 та 14.06.2022 позивач надіслав податкові накладні №2 від 31.12.2021, №3 від 31.01.2022, №2 від 28.02.2022, №3 від 31.03.2022, №4 від 30.04.2022, №4 від 31.05.2022 для реєстрації у ЄРПН та отримав квитанції, у яких його повідомлено про зупинення реєстрації податкових накладних з таких підстав: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 68.20 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції /а.с. 30-32/. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних, для розгляду питання прийняття рішення про їх реєстрацію / відмову у реєстрації.

ТОВ "КОВЧЕГ АГРО" на адресу контролюючого органу були направлені повідомлення про надання пояснень та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, з копіями первинних бухгалтерських та інших документів, що учасниками справи не заперечується.

Однак контролюючим органом були прийняті рішення /а.с. 46-51/:

- від 06.07.2022 №7010389/41277026 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 31.12.2021;

- від 06.07.2022 №7010412/41277026 про відмову у реєстрації податкової накладної №3 від 31.01.2022;

- від 06.07.2022 №7010429/41277026 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 28.02.2022;

- від 06.07.2022 №7010442/41277026 про відмову у реєстрації податкової накладної №3 від 31.03.2022;

- від 06.07.2022 №7010448/41277026 про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 30.04.2022;

- від 06.07.2022 №7010474/41277026 про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 31.05.2022.

У вказаних рішеннях зазначено, що платник податку надав копії документів, які складені із порушенням законодавства. Так, надано акти здачі-приймання робіт (надання послуг), які не містять обов`язкових реквізитів, передбачених Законом України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" №996-ХІV від 16.07.1999 та Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №88 від 24.05.1995, а саме, відсутні ПІБ та посади осіб, відповідальних за здійснення господарських операцій з боку виконавця та замовника.

Скарги платника податку на рішення Комісії регіонального рівня залишені без задоволення, про що ДПС України прийняті відповідні рішення /а.с. 52-73/.

Не погодившись з рішеннями податкового органу про відмову у реєстрації податкових накладних №2 від 31.12.2021, №3 від 31.01.2022, №2 від 28.02.2022, №3 від 31.03.2022, №4 від 30.04.2022, №4 від 31.05.2022 у ЄРПН, позивач оскаржив їх до суду.

Оцінюючи обґрунтованість позовних вимог, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За змістом підпункту "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Пунктом 187.1 статті 187 ПК України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: (...)

б) для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019 №1165 (набрала чинності 01.02.2020), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

У силу пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет /пункт 8 Порядку №1165/.

Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до абзацу другого пункту 25 Порядку №1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 яких до цих Критеріїв віднесено відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520), що, відповідно до пункту 1, визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пунктом 4 Порядку №520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до пункту 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з абзацом другим пункту 6 Порядку №520 платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Пунктами 9, 10 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як визначено пунктом 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції Постанови КМ від 21.04.2021 №378), внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Згідно з частиною другою статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

За обставин цієї справи між сторонами виник спір щодо правомірності рішень Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації в ЄРПН податкових накладних №2 від 31.12.2021, №3 від 31.01.2022, №2 від 28.02.2022, №3 від 31.03.2022, №4 від 30.04.2022, №4 від 31.05.2022, складених ТОВ "КОЧЕГ АГРО".

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку (частина друга статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України).

Аналіз наведених вище положень Порядку №1165 свідчить, що контролюючий орган, після надходження податкової накладної / розрахунку коригування до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій.

Автоматизований моніторинг відповідності господарської операції, відображеної у податковій накладній, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-6 критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1156).

У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної зупиняється.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

Зі змісту залучених до матеріалів справи квитанцій суд встановив, що податковим органом сформовано висновок про відповідність податкових накладних №2 від 31.12.2021, №3 від 31.01.2022, №2 від 28.02.2022, №3 від 31.03.2022, №4 від 30.04.2022, №4 від 31.05.2022 пункту 1 Критеріям ризиковості здійснення операції.

Мотивуючи цей висновок податковий орган зазначив, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 68.20 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції та на цій підставі зупинив реєстрацію податкових накладних у ЄРПН.

Надаючи правову оцінку підставам для зупинення реєстрації складених ТОВ "КОВЧЕГ АГРО" податкових накладних №2 від 31.12.2021, №3 від 31.01.2022, №2 від 28.02.2022, №3 від 31.03.2022, №4 від 30.04.2022, №4 від 31.05.2022 в ЄРПН, суд звертає увагу на те, що Порядок №1165 не містить вимоги про прийняття контролюючим органом окремого рішення з питання зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

Водночас, виходячи з наведених вище положень пунктів 10, 11 Порядку №1165, зміст такого рішення наводиться податковим органом у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

При цьому, пунктом 11 Порядку №11 передбачено вимоги до змісту такої квитанції, а саме - у ній обов`язково мають бути зазначені:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Дослідивши залучені до матеріалів справи копії квитанцій суд встановив, що у них не зазначено вимог до платника податків в частині надання конкретних пояснень та документів з метою реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Наведене, на переконання суду, унеможливлює визначення платником порядку своїх дій, які він має вчинити з метою прийняття контролюючим органом позитивного рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування у ЄРПН.

При цьому, суд виходить з того, що Порядок №1165 не передбачає можливості проведення контролюючим органом консультацій, листування з платником податку на етапі прийняття рішення про реєстрацію / відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН чи залучення платника податку до процесу прийняття цього рішення в інший спосіб. Тобто, у такому випадку платник податку фактично позбавлений можливості на участь у процесі прийняття суб`єктом владних повноважень відповідного рішення. Як наслідок, визначальне значення для дотримання законності цієї процедури і забезпечення прав платника податку під час її проведення має конкретизація контролюючим органом підстав для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН та зазначення у квитанції про зупинення чітких і зрозумілих вказівок такому платнику щодо того, які саме пояснення та копії документів має надати цей платник задля розгляду питання про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

У контексті вищенаведеного суд також зауважує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. При цьому здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Аналогічна правова позиція неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18, від 18.06.2020 у справі №824/245/19-а.

Однак, у цій справі надіслані позивачу квитанції містили лише загальне посилання на наявність у нього права подати пояснення та копії документів без зазначення їх конкретного переліку.

До того ж, у ході розгляду справи відповідачами не надано пояснень разом з їх документальним підтвердженням щодо підстав встановлення відповідності надісланих ТОВ "КОВЧЕГ АГРО" податкових накладних №2 від 31.12.2021, №3 від 31.01.2022, №2 від 28.02.2022, №3 від 31.03.2022, №4 від 30.04.2022, №4 від 31.05.2022 положенням пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Посилання контролюючого органу у квитанціях на те, що обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання товару/послуги та обсягу його постачання, лише дублює положення пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції, жодним чином не вказуючи на конкретну підставу для зупинення реєстрації податкових накладних №2 від 31.12.2021, №3 від 31.01.2022, №2 від 28.02.2022, №3 від 31.03.2022, №4 від 30.04.2022, №4 від 31.05.2022 у ЄРПН.

Водночас, доводи податкового органу про те, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 68.20 відсутні в таблиці даних платника податку, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) ТОВ "КОВЧЕГ АГРО", суд визнає безпідставними, адже у спірному випадку позивачем така таблиця даних до контролюючого органу взагалі не подавалася, так як подання платником податків до контролюючого органу таблиці даних платника податку на додану вартість згідно чинного законодавства є правом, а не обов`язком останнього.

Судом встановлено, що за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань одним з видів діяльності позивача зазначено - "68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна" /а.с. 13-14/.

За наведених обставин, суд дійшов висновку, що відповідачами не доведено наявність визначених законом підстав для зупинення реєстрації податкових накладних №2 від 31.12.2021, №3 від 31.01.2022, №2 від 28.02.2022, №3 від 31.03.2022, №4 від 30.04.2022, №4 від 31.05.2022 у ЄРПН.

Окрім того, суд враховує, що позивачем після отримання квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних надіслані податковому органу письмові пояснення разом з копіями документів на підтвердження обґрунтованості їх складення.

Зі змісту спірних рішень та витягу з протоколу засідання Комісії від 06.07.2022 №65 суд встановив, що підставою для відмови у реєстрації податкових накладних №2 від 31.12.2021, №3 від 31.01.2022, №2 від 28.02.2022, №3 від 31.03.2022, №4 від 30.04.2022, №4 від 31.05.2022 у ЄРПН визначено, що до повідомлень платником надано акти здачі-приймання робіт (надання послуг), які не містять обов`язкових реквізитів, передбачених Законом України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" №996-ХІV від 16.07.1999 та Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №88 від 24.05.1995, а саме, відсутні ПІБ та посади осіб, відповідальних за здійснення господарських операцій з боку виконавця та замовника /а.с. 96/.

З цього приводу суд зауважує, що податкові накладні №2 від 31.12.2021, №3 від 31.01.2022, №2 від 28.02.2022, №3 від 31.03.2022, №4 від 30.04.2022, №4 від 31.05.2022 позивач склав з огляду на підписання сторонами актів здачі-приймання робіт (надання послуг) від 31.12.2021 №52, від 31.01.2022 №2, від 28.02.2022 №7, від 31.03.2022 №14, від 30.04.2022 №18, від 31.05.2022 №24 кожен на суму 10000,00 грн, в тому числі ПДВ - 1666,67 грн, якими ТОВ "КОВЧЕГ АГРО" та ТОВ "Да Транс" засвідчили факт надання послуг за договором оренди земельної ділянки від 10.05.2019 /а.с. 18-23/.

При цьому, як зазначив позивач у позовній заяві, такі акти здачі-приймання робіт (надання послуг) були підписані директором ТОВ "Да транс" Мотричем Юрієм Дмитровичем і директором ТОВ "КОВЧЕГ АГРО" Геворгяном Суреном Людвиговичем та скріплені печатками підприємств, що є свідченням їх участі у здійсненні даної операції.

На переконання суду, неістотні недоліки у документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції, тощо.

У спірному випадку наявні у матеріалах справи акти здачі-приймання робіт (надання послуг), копії яких також надавалися до контролюючого органу, містять інформацію про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції, що свідчить про можливість контролюючого органу ідентифікувати юридичну особу, яка брала участь у здійсненні цієї господарської операції.

Суд вважає, що відсутність розшифровки ПІБ особи, відповідальної за здійснення господарської операції з боку замовника чи виконавця у актах, не є підставою для висновку про не підтвердження інформації, зазначеної у поданих на реєстрацію ПН та не може свідчити про відсутність у ТОВ "КОВЧЕГ АГРО" податкового обов`язку щодо нарахування податкових зобов`язань з податку на додану вартість та, відповідно, виписки та реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Таким чином, позивач у ході розгляду справи спростував доводи комісії податкового органу про наявність підстав для відмови у реєстрації податкових накладних №2 від 31.12.2021, №3 від 31.01.2022, №2 від 28.02.2022, №3 від 31.03.2022, №4 від 30.04.2022, №4 від 31.05.2022 у ЄРПН.

Верховний Суд у постанові від 05.01.2021 у справі №640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком №1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Головним управлінням ДПС у Полтавській області у ході судового розгляду справи не доведено наявності достатніх підстав для зупинення та відмови у реєстрації складених ТОВ "КОВЧЕГ АГРО" податкових накладних №2 від 31.12.2021, №3 від 31.01.2022, №2 від 28.02.2022, №3 від 31.03.2022, №4 від 30.04.2022, №4 від 31.05.2022 в ЄРПН.

За вищевикладених обставин, суд дійшов висновку, що контролюючий орган безпідставно застосував до позивача процедуру зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбачену Порядком №1165, за відсутності об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з постачання послуг та ймовірності уникнення виконання свого податкового обов`язку. Зупинивши реєстрацію податкових накладних у ЄРПН, контролюючий орган не довів відповідність господарської операції критеріям ризиковості та не вказав на необхідний перелік документів на підтвердження правомірності складення цих податкових накладних, які позивач мав надати на пропозицію податкового органу.

Враховуючи вищенаведене у своїй сукупності, суд дійшов висновку про протиправність рішень Комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації в ЄРПН податкових накладних №2 від 31.12.2021, №3 від 31.01.2022, №2 від 28.02.2022, №3 від 31.03.2022, №4 від 30.04.2022, №4 від 31.05.2022, складених ТОВ "КОВЧЕГ АГРО", та як наслідок правомірність позовних вимог платника податку в цій частині.

Окрім того, зважаючи на те, що підставою для відмови в реєстрації податкових накладних контролюючим органом обрано лише відповідність господарської операції критеріям ризиковості, а обґрунтованість такої підстави не знайшла свого підтвердження у ході судового розгляду справи, суд дійшов висновку, що з метою надання позивачу ефективного способу захисту порушеного права у спірних відносинах слід зобов`язати ДПС України зареєструвати відповідні податкові накладні у ЄРПН датою їх подання на реєстрацію.

Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про задоволення позову ТОВ "КОВЧЕГ АГРО" повністю.

Відповідно до частини першої статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із сплати судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Позивач при зверненні до суду сплатив судовий збір у розмірі 14886,00 грн /а.с. 74/.

Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.

Зважаючи на те, що передумовою для виникнення цього спору є прийняття Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області протиправних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних у ЄРПН, суд дійшов висновку, що понесені позивачем судові витрати у розмірі 14886,00 грн належить стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області.

Керуючись статтями 139, 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "КОВЧЕГ АГРО" (адреса реєстрації: вул. Вокзальна, буд. 2-В, м. Гадяч, Полтавська область, 37300, адреса для листування: вул. Житній Базар, 8, м. Житомир, 10008, ідентифікаційний код 41277026) до Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код 43005393), Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код ВП 44057192) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 06.07.2022 №7010389/41277026 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 31.12.2021, від 06.07.2022 №7010412/41277026 про відмову у реєстрації податкової накладної №3 від 31.01.2022, від 06.07.2022 №7010429/41277026 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 28.02.2022, від 06.07.2022 №7010442/41277026 про відмову у реєстрації податкової накладної №3 від 31.03.2022, від 06.07.2022 №7010448/41277026 про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 30.04.2022, від 06.07.2022 №7010474/41277026 про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 31.05.2022.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №2 від 31.12.2021, №3 від 31.01.2022, №2 від 28.02.2022, №3 від 31.03.2022, №4 від 30.04.2022, №4 від 31.05.2022, подані Товариством з обмеженою відповідальністю "Ковчег Агро", датами їх фактичного надходження до контролюючого органу.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "КОВЧЕГ АГРО" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 14886,00 грн (чотирнадцять тисяч вісімсот вісімдесят шість гривень нуль копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 14 жовтня 2022 року.

Cуддя О.В. Гіглава

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.10.2022
Оприлюднено17.10.2022
Номер документу106762046
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —440/6944/22

Ухвала від 22.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Постанова від 03.04.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Постанова від 03.04.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 31.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 20.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 20.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 29.11.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Рішення від 04.10.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

Рішення від 04.10.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

Ухвала від 21.08.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні