Ухвала
від 05.10.2022 по справі 757/27359/22-к
ПЕЧЕРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

печерський районний суд міста києва

Справа № 757/27359/22-к

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 жовтня 2022 року слідчий суддя Печерського районного суду м. Києва ОСОБА_2., за участю секретаря ОСОБА_3., розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання прокурора першого відділу організації нагляду за додержанням законів у кримінальних провадженнях у сфері охорони навколишнього природного середовища управління організації і процесуального керівництва досудовим розслідуванням та підтримання публічного обвинувачення в суді у кримінальних провадженнях у сфері охорони навколишнього природного середовища, нагляду за додержанням законів при провадженні оперативно-розшукової діяльності Спеціалізованої екологічної прокуратури Офісу Генерального прокурора ОСОБА_4 про накладення арешту на майно у кримінальному провадженні № 42020061350000025 від 15.07.2020, -

В С Т А Н О В И В :

05.10.2022 прокурор першого відділу організації нагляду за додержанням законів у кримінальних провадженнях у сфері охорони навколишнього природного середовища управління організації і процесуального керівництва досудовим розслідуванням та підтримання публічного обвинувачення в суді у кримінальних провадженнях у сфері охорони навколишнього природного середовища, нагляду за додержанням законів при провадженні оперативно-розшукової діяльності Спеціалізованої екологічної прокуратури Офісу Генерального прокурора ОСОБА_4., звернувся до слідчого судді з клопотанням про накладення арешту на майно.

У засідання прокурор не з`явився, звернувся до суду з заявою про розгляд клопотання за його відсутності, наполягав на задоволенні клопотання.

Слідчий суддя, враховуючи вимоги ч. 2 ст. 172 КПК України, з метою забезпечення арешту майна визнав можливим розгляд клопотання здійснювати без повідомлення власників майна.

З наданих в обґрунтування матеріалів вбачається, що Головним слідчим управлінням Національної поліції України під процесуальним керівництвом Офісу Генерального прокурора здійснюється досудове розслідування в кримінальному провадженні № 42020061350000025 від зареєстрованому 15.07.2020 в Єдиному реєстрі досудових розслідувані» за фактами зловживання службовим становищем службовими особами Народицької селищної ради Житомирської області під час передачі в користування радіаційно небезпечних та радіаційно забруднених земель територіальної громади без наявності спеціального дозволу центрального органу влади, що призвело до спричинення тяжких наслідків; за фактом переміщення радіоактивно забрудненої сільськогосподарської продукції за межі зони безумовного (обов`язкового) відселення без передбаченого законом дозволу та її подальший збут, що призвело до тяжких наслідків у вигляді створення реальної загрози життю та здоров`ю населення; за фактом самовільного зайняття земельних ділянок, яким завдано значної шкоди її законному володільцю, з правовою кваліфікацією кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 364, ч. 1 ст. 197-1, ч. 4 ст. 267-1, ч. 2 ст. 209 КК України.

Досудовим розслідуванням встановлено, що відповідно до положень Земельного кодексу України від 25.10.2001 № 2768-ІІІ, (далі-Кодекс), до земель державної власності належать земельні ділянки зон відчуження та безумовного (обов`язкового) відселення, що завдали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи (ст. 84 Кодексу). У свою чергу передача (у т.ч. в оренду) земельних ділянок зони безумовного (обов`язкового) відселення відноситься виключно до компетенції Кабінету Міністрів України, а сільські, селищні, міські ради наділенні повноваженнями передачі земельних ділянок у власність, або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад (ст. 122 Кодексу).

Згідно зі ст. 12 ЗУ «Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи» землі зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення відмежовуються від суміжних територій і переводяться до категорії радіаційно небезпечних земель. Господарський обіг таких земель може здійснюватися лише з урахуванням особливостей режиму їх використання. У зонах відчуження та безумовного (обов`язкового) відселення, зокрема, забороняється здійснення діяльності з метою одержання товарної продукції без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері управління зоною відчуження та зоною безумовного (обов`язкового) відселення.

Додатком № 1 до постанови Кабінету Міністрів УРСР від 23.07.1991№ 106 «Про організацію виконання постанов Верховної Ради Української PCP про порядок введення в дію законів Української PCP «Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи» та «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок чорнобильської катастрофи» встановлено перелік населених пунктів на території Народицького району Житомирської області віднесених до зони безумовного (обов`язкового) відселення, межі якої встановлюються та переглядаються виключно Кабінетом Міністрів України в установленому законом порядку.

Відповідно до ст. 37 ЗУ «Про охорону земель» (далі-Закон) на землях сільськогосподарського призначення обмежується діяльність, зокрема щодо використання техногенно забруднених земельних ділянок. Згідно ст. 51 Закону техногенно забруднені земельні ділянки, на яких неможливо одержати екологічно чисту продукцію, а перебування людей на цих земельних ділянках є небезпечним для їх здоров`я підлягають консервації, що згідно ст. 1 Закону передбачає припинення господарського використання на визначений термін та залуження або залісення деградованих і малопродуктивних земель, господарське використання яких є екологічно та економічно неефективним, а також техногенно забруднених земельних ділянок, на яких неможливо одержувати екологічно чисту продукцію, а перебування людей на цих земельних ділянках є небезпечним для їх здоров`я.

Відповідно до ч. 8 ст. 149 Земельного кодексу України у користування земельні ділянки зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи передає Кабінет Міністрів України.

Досудовим розслідуванням встановлено, що всупереч обумовлених вимог чинного законодавства впродовж 2021 року службові особи Народицької селищної ради, шляхом прийняття низки неправомірних рішень фактично здійснено розпорядження земельними ділянками, які відносяться до зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, та відносно яких в Державному земельному кадастрі встановлено обмеження у використанні «зони радіоактивно забрудненої території» шляхом їх незаконної передачі у користування, а саме рішення 3 сесії 8 скликання від 28.01.2021 № 132 «Про надання ФГ ОСОБА_5 (код ЄДРПОУ НОМЕР_2) в оренду земельної ділянки та укладення попереднього договору оренди землі загальною площею 328,00 га для введення товарного сільськогосподарського виробництва із земель реформованого КСП «Зоря» (кадастрові номери земельних ділянок 1823755100:06:002:0052; 1823755100:07:001:0069; 1823755100:07:003:0045; 1823755100:07:003:0046; 1823755100:06:009:0010; 1823755100:07:004:0002; 1823755100:07:004:0001; 1823755100:06:009:0009; 1823755100:06:004:0028; 1823755100:07:001:0065), а також рішення 3 сесії 8 скликання від 28.01.2021 № 133 «Про надання ФГ ОСОБА_5 (код ЄДРПОУ НОМЕР_2) в оренду земельної ділянки та укладення попереднього договору оренди землі загальною площею 271,51 га для введення товарного сільськогосподарського виробництва із земель реформованого КСП «ім. Калініна» (кадастровий номер земельної ділянки 1823784400:04:005:0007), та рішення 5 сесії 8 скликання від 28.04.2021 № 233 «Про надання ФГ ОСОБА_5 (код ЄДРПОУ НОМЕР_2) в оренду земельної ділянки та укладення попереднього договору оренди землі загальною площею 25 га для введення товарного сільськогосподарського виробництва із земель реформованого КСП «ім. Калініна» (кадастровий номер земельної ділянки 1823784400:02:002:0001).

Відповідно до протоколу про адміністративне правопорушення від 04.08.2021 від 564ДК/0179П/07/01/-21 Головного управління Держгеокадастру Житомирській області, матеріальна шкода заподіяна внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок вчиненого ФГ «ОСОБА_5» становить 1610798,56 грн.

З`ясовано, що на даний час здійснюється незаконне володіння та користування, зокрема ведення товарного сільськогосподарського виробництва на радіаційно небезпечних землях зони безумовного (обов`язкового) відселення з кадастровими номерами 1823755100:06:002:0052; 1823755100:07:001:0069; 1823755100:07:003:0045; 1823755100:07:003:0046; 1823755100:06:009:0010; 1823755100:07:004:0002; 1823755100:07:004:0001; 1823755100:06:009:0009; 1823755100:06:004:0028; 1823755100:07:001:0065, 1823784400:04:005:0007; 1823784400:02:002:0001 що призводить до порушення вимог режиму радіаційної безпеки у формі незаконного переміщення і збуту отриманої продукції.

Окрім цього, продовжуючи звої умисні дії направлені на заволодіння державним майном начальником Народицької селищної військової адміністрації Коростенського району Житомирської області ОСОБА_6. направлено лист від 30.06.2022 № 01-16/538 до державного реєстратора для здійснення державної реєстрації права комунальної власності за територіальною громадою. В особі Народицької селищної ради Коростенського району Житомирської області на земельні ділянки із кадастровими номерами: 1823755100:06:002:0052; 1823755100:07:001:0069; 1823755100:07:003:0045; 1823755100:07:003:0046; 1823755100:06:009:0010; 1823755100:07:004:0002; 1823755100:07:004:0001; 1823755100:06:009:0009; 1823755100:06:004:0028; 1823755100:07:001:0065; 1823784400:04:005:0007.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна встановлено право власності на земельні ділянки із кадастровими номерами:

- 1823755100:06:002:0052, площа 19.3554 Га, реєстраційний номер 2608091418237, форма власності комунальна, власник Народицька селищна рада (ЄДРПОУ 04346480);

- 1823755100:07:001:0069, площа 10.4817 Га, реєстраційний номер 2608086218237, форма власності комунальна, власник Народицька селищна рада (ЄДРПОУ 04346480);

- 1823755100:07:003:0045, площа 64.5273 Га, реєстраційний номер 2608079418040, форма власності комунальна, власник Народицька селищна рада (ЄДРПОУ 04346480);

- 1823755100:07:003:0046, площа 47.0768 Га, реєстраційний номер 2608072018237, форма власності комунальна, власник Народицька селищна рада (ЄДРПОУ 04346480);

- 1823755100:06:009:0010, площа 41.9595 Га, реєстраційний номер 2608064218237, форма власності комунальна, власник Народицька селищна рада (ЄДРПОУ 04346480);

- 1823755100:07:004:0002, площа 80.1101 Га, реєстраційний номер 2608059418237, форма власності комунальна, власник Народицька селищна рада (ЄДРПОУ 04346480);

- 1823755100:07:004:0001, площа 16.0839 Га, реєстраційний номер 2608055218237, форма власності комунальна, власник Народицька селищна рада (ЄДРПОУ 04346480);

- 1823755100:06:009:0009, площа 11.0376 Га, реєстраційний номер 2608044818237, форма власності комунальна, власник Народицька селищна рада (ЄДРПОУ 04346480);

- 1823755100:06:004:0028, площа 1.0891 Га, реєстраційний номер 2608102518237, форма власності комунальна, власник Народицька селищна рада (ЄДРПОУ 04346480);

- 1823755100:07:001:0065, площа 1,53 Га, індексний номер 18043883 від 16.12.2014, орендар сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Зоря» (ЄДРПОУ 03743776), орендодавець ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 );

- 1823784400:04:005:0007, площа 294.552 Га, реєстраційний номер 2608030818237, форма власності комунальна, власник Народицька селищна рада (ЄДРПОУ 04346480);

- 1823784400:02:002:0001 право власності не зареєстровано (довідка 309821267). Разом із цим, відповідно до інформації із Державного земельного кадастру (номер витягу НВ-1800545022022) про земельну ділянку 1823784400:02:002:0001, площа 39.5866 Га, форма власності - Інформація про зареєстроване право в Державному земельному кадастрі відсутня.

Прокурор зазначає що, службовими особами Народицької селищної ради зловживаючи наданими їм повноваженнями, шляхом порушення встановленого законом порядку, передали у незаконне користування третім особам, для подальшого ведення товарного сільськогосподарського виробництва без спеціального на те дозволу, радіаційно небезпечні землі зони безумовного (обов`язкового) відселення, що призвело до порушення вимог режиму радіаційної безпеки у формі незаконного переміщення і збуту отриманої продукції, що спричинило тяжкі наслідки.

Таким чином зазначені земельні ділянки набуті кримінально протиправним шляхом та є об`єктом кримінально-протиправних дій.

Постановою слідчого від 26.09.2022 земельні ділянки на які необхідно накласти арешт визнано речовим доказом у кримінальному провадженні.

Враховуючи наведене, виникла необхідність у накладенні арешту на майно з метою збереження речових доказів.

Згідно з нормою ч. 4 ст. 107 КПК України, фіксація під час розгляду клопотання слідчим суддею за допомогою технічних засобів не здійснювалась.

Вивчивши клопотання та долучені до нього матеріали кримінального провадження, приходжу до наступного висновку.

Відповідно до ч. 1 ст. 131 КПК України захід забезпечення кримінального провадження застосовується з метою досягнення дієвості цього провадження.

Одним із заходів забезпечення кримінального провадження є арешт майна (ч. 2 ст. 131 КПК України).

Згідно з ч. 1 ст. 170 КПК України арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна. Арешт майна скасовується у встановленому цим Кодексом порядку. Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, зникнення, втрати, знищення, використання, перетворення, пересування, передачі, відчуження.

Відповідно до ч. 2 ст. 170 КПК України арешт майна допускається з метою забезпечення: збереження речових доказів; спеціальної конфіскації; конфіскації майна як виду покарання або заходу кримінально-правового характеру щодо юридичної особи; відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов), чи стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди.

У випадку, передбаченому п. 1 ч. 2 ст. 170 КПК України, арешт накладається на майно будь-якої фізичної або юридичної особи за наявності достатніх підстав вважати, що воно відповідає критеріям, зазначеним у статті 98 КПК України.

Речовими доказами відповідно до ст. 98 КПК України є матеріальні об`єкти, які були знаряддям вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі предмети, що були об`єктом кримінально протиправних дій, гроші, цінності та інші речі, набуті кримінально протиправним шляхом або отримані юридичною особою внаслідок вчинення кримінального правопорушення.

Під час судового розгляду клопотання слідчим суддею встановлено, що Головним слідчим управлінням Національної поліції України під процесуальним керівництвом Офісу Генерального прокурора здійснюється досудове розслідування в кримінальному провадженні № 42020061350000025 від зареєстрованому 15.07.2020 в Єдиному реєстрі досудових розслідувані» за фактами зловживання службовим становищем службовими особами Народицької селищної ради Житомирської області під час передачі в користування радіаційно небезпечних та радіаційно забруднених земель територіальної громади без наявності спеціального дозволу центрального органу влади, що призвело до спричинення тяжких наслідків; за фактом переміщення радіоактивно забрудненої сільськогосподарської продукції за межі зони безумовного (обов`язкового) відселення без передбаченого законом дозволу та її подальший збут, що призвело до тяжких наслідків у вигляді створення реальної загрози життю та здоров`ю населення; за фактом самовільного зайняття земельних ділянок, яким завдано значної шкоди її законному володільцю, з правовою кваліфікацією кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 364, ч. 1 ст. 197-1, ч. 4 ст. 267-1, ч. 2 ст. 209 КК України.

26.09.2022 винесено постанову про визнання земельних ділянок із вказаними кадастровими номерами речовими доказами.

В клопотанні прокурора вбачаються підстави для накладення арешту на земельні ділянки, оскільки вказане нерухоме майно відповідає критеріям, передбаченим ст. 98 КПК України, набуте кримінально протиправним шляхом, визнано речовим доказом у вказаному кримінальному провадженні та метою такого арешту є забезпечення зберігання речових доказів.

З огляду на обставини ймовірно вчиненого кримінального правопорушення, представлених доказів за матеріалами клопотання в їх сукупності, а також на те, що прокурором у клопотанні доведено необхідність накладення арешту на зазначене в клопотанні майно, оскільки в органу досудового розслідування є достатні підстави вважати, що вказане майно відповідає критеріям, зазначеним у статті 98 цього Кодексу, набуте кримінально протиправним шляхом, визнано речовими доказами у вказаному кримінальному провадженні та метою такого арешту є забезпечення зберігання речових доказів, тому слідчий суддя з метою забезпечення кримінального провадження та можливого використання майна як доказу у кримінальному провадженні, розумності та співмірності обмеження права власності завданням кримінального провадження, а також враховуючи правову підставу для арешту майна та наслідки арешту майна для інших осіб, дійшов висновку про наявність підстав для задоволення клопотання про арешт майна.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 98, 131, 132, 170-174, 392, 532 КПК України, слідчий суддя,-

П О С Т А Н О В И В :

Клопотання - задовольнити.

1. Накласти арешт на земельні ділянки з кадастровими номерами:

- 1823755100:06:002:0052, площа 19.3554 Га, реєстраційний номер 2608091418237, форма власності комунальна, власник Народицька селищна рада (ЄДРПОУ 04346480);

- 1823755100:07:001:0069, площа 10.4817 Га, реєстраційний номер 2608086218237, форма власності комунальна, власник Народицька селищна рада (ЄДРПОУ 04346480);

- 1823755100:07:003:0045, площа 64.5273 Га, реєстраційний номер 2608079418040, форма власності комунальна, власник Народицька селищна рада (ЄДРПОУ 04346480);

- 1823755100:07:003:0046, площа 47.0768 Га, реєстраційний номер 2608072018237, форма власності комунальна, власник Народицька селищна рада (ЄДРПОУ 04346480);

- 1823755100:06:009:0010, площа 41.9595 Га, реєстраційний номер 2608064218237, форма власності комунальна, власник Народицька селищна рада (ЄДРПОУ 04346480);

- 1823755100:07:004:0002, площа 80.1101 Га, реєстраційний номер 2608059418237, форма власності комунальна, власник Народицька селищна рада (ЄДРПОУ 04346480);

- 1823755100:07:004:0001, площа 16.0839 Га, реєстраційний номер 2608055218237, форма власності комунальна, власник Народицька селищна рада (ЄДРПОУ 04346480);

- 1823755100:06:009:0009, площа 11.0376 Га, реєстраційний номер 2608044818237, форма власності комунальна, власник Народицька селищна рада (ЄДРПОУ 04346480);

- 1823755100:06:004:0028, площа 1.0891 Га, реєстраційний номер 2608102518237, форма власності комунальна, власник Народицька селищна рада (ЄДРПОУ 04346480);

- 1823755100:07:001:0065, площа 1,53 Га, індексний номер 18043883 від 16.12.2014, орендар сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Зоря» (ЄДРПОУ 03743776), орендодавець ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 );

- 1823784400:04:005:0007, площа 294.552 Га, реєстраційний номер 2608030818237, форма власності комунальна, власник Народицька селищна рада (ЄДРПОУ 04346480);

- 1823784400:02:002:0001 право власності не зареєстровано (довідка 309821267). Відповідно до інформації із Державного земельного кадастру (номер витягу НВ-1800545022022) про земельну ділянку 1823784400:02:002:0001, площа 39.5866 Га, форма власності - Інформація про зареєстроване право в Державному земельному кадастрі відсутня, шляхом заборони Народицькій селищній раді Коростенського району Житомирської області, Народицькій селищній військовій адміністрації Коростенського району Житомирської області, їх посадовим та службовим особам, іншим особам, які діють від їх імені (у тому числі за довіреністю), а також іншим особам, у володінні, користуванні яких вони (земельні ділянки) перебувають, відчужувати та розпоряджатись вказаними вище земельними ділянками.

2. Заборонити державним реєстраторам та органам державної реєстрації прав, у тому числі, але не виключно Міністерству юстиції України та його територіальним органам, виконавчим органам сільських, селищних та міських рад, Київській міській, районним у місті Києві державним адміністраціям, акредитованим суб`єктам, нотаріусам, іншим особам та органам, які виконують функції державного реєстратора, окрім, як за відповідним зверненням Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (код ЄДРПОУ 41037901) та уповноважених ним осіб, вчиняти реєстраційні дії стосовно земельних ділянок із кадастровими номерами 1823755100:06:002:0052; 1823755100:07:001:0069; 1823755100:07:003:0045; 1823755100:07:003:0046; 1823755100:06:009:0010; 1823755100:07:004:0002; 1823755100:07:004:0001; 1823755100:06:009:0009; 1823755100:06:004:0028; 1823755100:07:001:0065; 1823784400:04:005:0007; 1823784400:02:002:0001; у тому числі вносити зміни, пов`язані зі зміною власника, користувача, орендаря, орендодавця, а також внесення будь-яких інших змін щодо їх характеристик, режиму і статусу та вчинення реєстраційних дій направлених на відчуження чи користування ними.

Ухвала підлягає негайному виконанню прокурором/слідчим у кримінальному провадженні № 42020061350000025 від 15.07.2020.

Ухвала слідчого судді може бути оскаржена протягом п`яти днів з дня її оголошення безпосередньо до Київського апеляційного суду.

Ухвала набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не буде подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після ухвалення рішення судом апеляційної інстанції.

Слідчий суддя ОСОБА_2

Дата ухвалення рішення05.10.2022
Оприлюднено15.11.2022
Номер документу106763871
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна

Судовий реєстр по справі —757/27359/22-к

Ухвала від 05.10.2022

Кримінальне

Печерський районний суд міста Києва

Головко Ю. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні