ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬН ИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, Майда н Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71 -81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"05" серпня 2010 р. Справа № 6/21/34-Н
За позовом Прокурора К ам'янець-Подільського району , м. Кам'янець-Подільський в ін тересах держави в особі Держ авної інспекції з контролю з а використанням і охороною з емель у Хмельницькій області м. Хмельницький
до 1. Гуменецької сільс ької ради, с. Гуменці Кам'янець - Подільського району
2. Приватного підпри ємця ОСОБА_1, м. Кам'янець - П одільський
За участю третьої о соби, яка не заявляє сам остійних вимог на предмет сп ору, на стороні позивача:
1. Державне підприємств о "Кам'янець - Подільське лісов е господарство" м. Кам'янець -
Подільський
2. Кам' янець- Подільська районна рада, м. Кам' янець-По дільський
про скасування ріше ння сесії Гуменецької сільсь кої ради №4 від 17.07.1998року та визн ання недійсним договору на п раво тимчасового користуван ня землею від 30.04.1999 року
Суддя Танасюк О.Є.
За участю представник ів сторін:
позивача: не з' явився
відповідача-1: не з' явив ся
відповідача-2: ОСОБА_2 по довіреності від 05.08.2009р.
третіх осіб: не з' явили сь
За участю : Шкадько В.В. - прокурор відділу прокура тури області
Суть спору: Прокурор в інтересах держави в особ і позивача звернувся із позо вом до суду, в якому просить ск асувати рішення сесії Гумене цької сільської ради №4 від 17.07. 1998року та визнання недійсним договору на право тимчасовог о користування землею від 30.04.19 99 року, укладений між Гуменець кою сільською радою та прива тним підприємцем Бурдинюк М.О.
В обґрунтування позовних в имог прокурор вказує на те, що Гуменецька сільська рада не правомірно надала у тимчасов е користування ПП Бурдинюк М.О. земельну ділянку на тер иторії Гуменецької сільсько ї ради за межами населеного п ункту вздовж дороги Н-03 Житоми р-Чернівці для здійснення пі дприємницької діяльності - розміщення об' єкта торгівл і для обслуговування населен ня за рахунок земель Кам' ян ець-Подільського держлісгос пу.
У зв' язку із закінченням с троку повноважень судді Огор одніка К.М., згідно розпорядже ння голови господарського су ду області Балац Н.О. № 81 ві д 19.04.2010 р. відповідно до ст. 24 Зако ну України „Про судоустрій У країни” справу № 21/34-Н передано до розгляду судді Танасюк О.Є .
Прокурор відділу прокурат ури області в судовому засід анні позовні вимоги, з урахув анням поданого уточнення пі дстав позовних вимог від 29.10.2009 р. за № 1108/09 підтримав.
Представник відповідача-1 (Гуменецька сільська ради , с. Гуменці Кам'янець-Подільсь кого району) в судове засідан ня не з' явився, проте на адре су суду надіслав клопотання за № 122 від 03.06.2010 р. в якому просить суд розгляд справи проводит и без участі повноважного пр едставника, так як земля знах одиться за межами населеного пункту.
Представник відповідача 2 проти позову заперечує. Зазн ачає, що прокурором не надано доказів на підтвердження то го, що спірна земельна ділянк а знаходиться за межами насе леного пункту та віднесена д о категорій земель лісового фонду.
Представники позивача, тре тіх осіб - Державного підприє мства "Кам'янець-Подільське л ісове господарство" та Кам'ян ець-Подільської районної рад и в судове засідання не з' яв илися, причини неявки суду не повідомили.
Крім цього, на виконання вимог суду від 09.06.2010р. на адресу суду державним реєстраторо м виконавчого комітету Хмель ницької міської ради та Хмел ьницького обласного управлі ння статистики надіслано вит яг з Єдиного державного реєс тру за № 02-03-713 від 16.06.2010р., відповід но до якого Державна інспекц ія з контролю за використанн ям і охороною земель у Хмельн ицькій області на даний час в стані припинення.
Прокурором в даному судово му засіданні подано лист, в як ому зазначено про те, що відпо відно до п. 4 постанови Кабінет у Міністрів України від 26.08.2009 №8 44 “Деякі питання реалізац ії права власності на землю г ромадянами України у 2009 році” Урядом прийнято рішення лік відувати Державну інспекцію з контролю за використанням та охороною земель, що діє у с кладі Державного комітету зе мельних ресурсів, як урядови й орган державного управлінн я та територіальні органи, Де ржкомзем зобов'язано утворит и в центральному апараті та т ериторіальних органах струк турні підрозділи на базі Дер жавної інспекції з контролю за використанням і охороною земель та її територіальних органів, що ліквідуються.
Відповідно до п. З Положення про Державний комітет Украї ни із земельних ресурсів, зат вердженого постановою Кабін ету Міністрів України від 19.03.20 08 №224 (із змінами) Держкомзем зд ійснює державний контроль за використанням та охороною з емель.Державним комітетом Ук раїни із земельних ресурсів зобов'язано відділи правової роботи Головних управлінь Д ержкомзему в областях предст авлення інтереси ліквідован ої Держземінспекції та її те риторіальних органів в судах у зв'язку з чим подавати до су ду клопотання про заміну на н алежну сторону.
За наведених обставин, прок урор відділу прокуратури об ласті просить суд вважати на лежним позивачем по даній сп раві - Головне управління Дер жкомзему у Хмельницькій обла сті.
Однак, враховуючи, що заміна позивача господарсько-проце суальним кодексом не передба чена, крім здійснення процес уального правонаступництва , зазначене клопотання проку рора судом залишається без з адоволення.
07.07.2010 р. Державне підприємст во "Кам'янець - Подільське лісо ве господарство" надало суду довідку за № 381 від 29.06.2010 р., в якій повідомляє, що спірні земель ні ділянки перебувають в кор истуванні ДП "Кам'янець - Под ільський лісгосп”. Надав коп ію довідки з ЄДРПОУ. Також заз начає, що на дані земельні діл янки були надані висновки пр о тимчасове довгострокове ко ристування для використання в рекреаційних цілях. На підс таві викладеного, вказує, що п орушень інтересів ДП "Кам'яне ць - Подільський лісгосп” не має, тому просить проводити с удове засідання без присутн ості представника.
Розглядом матеріалів с прави встановлено наступне:
ОСОБА_1- як суб' єкт під приємницької діяльності - ф ізична особа зареєстрована В иконавчим комітетом Кам' ян ець-Подільської міської ради 08.12.2004р, що підтверджується дов ідкою з Єдиного державного р еєстру юридичних осіб та фіз ичних осіб-підприємців серія НОМЕР_1 від 04.08.2010р.
Комісією, створеною розпор ядженням голови райдержадмі ністрації від 17.06.1997р. №169р провед ено вибір і обстеження земел ьної ділянки передбаченої до відведення ПП ОСОБА_1 для розміщення пункту харчуванн я на території Гуменецької с ільської ради з метою обслуг овування населення, про що ск ладено акт вибору і обстежен ня земельної ділянки, в якому зазначено, що відведення зем ельної ділянки передбачаєть ся за рахунок земель Кам' ян ець-Подільського Держлісгос па, загальна площа ділянки, що відводиться становить 0,042га т а відводиться у довгостроков е тимчасове користування стр оком на 49 років. Даний акт затв ерджено головою Кам' янець -Подільської ради та погодже но головою Кам' янець-Поділь ської райдержадміністрації .
До вказаного акту погоджен о план (схема) земельної ділян ки переданої до відведення д ля розміщення пункту харчува ння на території Гуменецької сільської ради.
07.06.1998р. ДП „Кам' янець-Поділь ський лісгосп” було надано висновок про відведення зем ельної ділянки площею 0,042га в т имчасове довгострокове кори стування на умовах оренди ст роком на 49 років за рахунок зе мель Кам' янець-Подільськог о держлісгоспа на території Гуменецької сільської ради д ля розміщення пункту харчува ння з метою обслуговування н аселення.
30.04.1999р. між Гуменецькою сільс ької радою (орендодавець) та П П ОСОБА_1 (орендар) було укл адено договір оренди земельн ої ділянки, згідно якого орен додавець на підставі рішення Гуменецької сільської ради №4 від 17.07.1998р. надає, а орендар при ймає у довгострокове платне користування земельну ділян ку, строком на 49 років для розм іщення кафе-бару біля с. Гумен ці для обслуговування населе ння.
Відповідно до умов договор у, даний договір набуває чинн ості з моменту його реєстрац ії.
Договір підписаний повнов ажними представниками та скр іплений печатками сторін.
Даний договір зареєстрова ний Гуменецькою сільською р адою народних депутатів Кам' янець-Подільського району, п ро що у книзі записів договор ів на право тимчасового кори стування землею вчинено запи с „,30” квітня 1999р. за №20.
Відповідно до довідки ДП „К ам' янець-Подільський лісго сп” від 24.09.2009р. № 656 дана земельна ділянка належить Гуменецькі й сільській раді згідно розп оділу площі земельних діляно к лісового фонду за адмініст ративними районами і місцеви ми органами влади. На дану зем ельну ділянку був наданий ви сновок про тимчасове довгост рокове користування для вико ристання в рекреаційних ціля х.
На виконання вимог ухвали с уду від 29.10.2009р., Кам' янець-Поді льська районна державна адмі ністрація надіслала на адрес у суду лист за вих № 1482/02-16 від 24.11.2009 р., в якому зазначила про те, що земельна ділянка, яка перебу ває в користуванні на правах оренди у ПП ОСОБА_6, на моме нт укладення договору була р озташована за межами населен их пунктів сільської ради, та в складі земель населених пу нктів не перебувала..
Також, на виконання зазначе ної вище ухвали суду, управлі ння Держкомзему у Кам' янець -Подільському районі литом з а вих. № 01-01-09/2256 від 05.11.2009р. повідомил о про те, що дана земельна діля нка розташована за межами на селених пунктів Гуменецької сільської ради поблизу авто дороги Н-03 Житомир-Чернівці і відноситься до земель лісого сподарського призначення (зе млекористування ДП „Кам' ян ець-Подільський лісгосп”).
Прокурор Кам' янець-Поділ ьського району провівши пере вірку, подав до суду позовну з аяву та просить суд скасуван ня рішення сесії Гуменецької сільської ради №4 від 17.07.1998року та визнання недійсним догов ору на право тимчасового кор истування землею від 30.04.1999 року
Аналізуючи надані докази, оцінюючи їх у сукупно сті, судом приймається до ува ги наступне.
Відповідно до ч.1 ст.12 Госпо дарського процесуального ко дексу України, господарським судом підвідомчі:
1) справи у спорах, що вини кають при укладанні, зміні, р озірванні і виконанні госпо дарських договорів, у тому чи слі щодо приватизації майна, та з інших підстав, крім:
спорів про приватизацію державного житлового фонду;
спорів, що виникають при п огодженні стандартів та тех нічних умов;
спорів про встановлення цін на продукцію (товари), а та кож тарифів на послуги (викон ання робіт), якщо ці ціни і тарифи відповідно до законо давства не можуть бути встан овлені за угодою сторін;
спорів, що виникають із публічно-правових відноси н та віднесені до компете нції Конституційного Суду України та адміністративни х судів;
інших спорів, вирішення я ких відповідно до законів Ук раїни та міжнародних договор ів України віднесено до віда ння інших органів;
2) справи про банкрутство;
3) справи за заявами органі в Антимонопольного комітет у України, Рахункової палат и з питань, віднесених закон одавчими актами до їх компет енції;
4) справи, що виникають з ко рпоративних відносин у спора х між господарським товарис твом та його учасником (зас новником, акціонером), у тому числі учасником, який вибув , а також між учасниками (засно вниками, акціонерами) господ арських товариств, що пов'яза ні із створенням, діяльніст ю, управлінням та припинення м діяльності цього товариств а, крім трудових спорів;
5) справи у спорах щодо облік у прав на цінні папери;
6) справи у спорах, що виник ають із земельних відносин, в яких беруть участь суб'єкти г осподарської діяльності, за винятком тих, що віднесено до компетенції адміністративн их судів.
У рішенні №10-РП/2010 від 01 квітня 2010 року у справі №1-6/2010 за констит уційним поданням Вищого адмі ністративного суду України щ одо офіційного тлумачення по ложень частини першої статт і 143 Конституції України, пунк тів "а", "б", "в", "г" статті 12 Земельн ого кодексу України, пункту 1 ч астини першої статті 17 Кодекс у адміністративного судочин ства України Конституційний Суд України зазначив, що сист емний аналіз положень Закону України "Про місцеве самовря дування в Україні" (частини пе ршої статті 10, статей 16, 17, 18, 25, 26 та і нших) свідчить, що органи місц евого самоврядування при вир ішенні питань місцевого знач ення, віднесених Конституціє ю України та законами Україн и до їхньої компетенції, є суб 'єктами владних повноважень, які виконують владні управл інські функції, зокрема норм отворчу, координаційну, дозв ільну, реєстраційну, розпоря дчу. Як суб'єкти владних повно важень органи місцевого само врядування вирішують в межах закону питання в галузі земе льних відносин.
Отже, положення частини пер шої статті 143 Конституції Укра їни "вирішують інші питання м ісцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенц ії" стосується вирішення орг анами місцевого самоврядува ння як суб'єктами владних пов новажень питань, визначених законами, зокрема, у галузі зе мельних відносин.
Вирішення земельних спорі в фізичних та юридичних осіб з органом місцевого самовря дування як суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно - прав ових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бе здіяльності належить до юрис дикції адміністративних суд ів, крім публічно - правових сп орів, для яких законом встано влений інший порядок судовог о вирішення (частина друга ст атті 4, пункт 1 частини першої, ч астина друга статті 17 Кодексу адміністративного судочинс тва України).
Пунктом 12 Перехідних положе нь Земельного кодексу Украї ни визначено, що до розмежува ння земель державної та кому нальної власності повноваже ння щодо розпорядження земля ми (крім земель, переданих у пр иватну власність, та земель, з азначених у абзаці третьому цього пункту) в межах населен их пунктів здійснюють відпов ідні сільські, селищні, міськ і ради, а за межами населених п унктів - відповідні органи ви конавчої влади.
Таким чином, вирішуваний сп ір в частині скасування ріше ння сесії Гуменецької сільсь кої ради №4 від 17.07.1998року є публі чно - правовим, віднесеним до к омпетенції адміністративни х судів, оскільки виник за уча стю суб'єкта владних повнова жень - Гуменецької сільсько ї ради , яка реалізувала у спір них правовідносинах надані ї й чинним законодавством Укра їни владні управлінські функ ції стосовно розпорядження з емлями.
Відповідно до ч.3 ст. 18 КАС Укр аїни, справи щодо оскарження дій або бездіяльності посад ових чи службових осіб місце вих органів виконавчої влади розглядаються і вирішуються місцевим загальним судом як адміністративним судом або окружним адміністративним с удом за вибором позивача.
За таких обставин, даний спір в цій частині не підляга є вирішенню в господарських судах України, оскільки є пуб лічно-правовим спором та під лягає розгляду в порядку адм іністративного судочинства , тому провадження у даній спр аві підлягає припиненню згід но п. 1 ст. 80 ГПК України.
Щодо позовних вимог про визнання недійсним договору на право тимчасового корист ування землею від 30.04.1999 року, су д зазначає наступне.
В силу статті 215 ЦК України пі дставою недійсності правочи ну є недодержання в момент вч инення правочину стороною (с торонами) вимог, які встановл ені частинами першою - третьо ю, п'ятою та шостою статті 203 цьо го Кодексу.
Статтею 203 ЦК України передб ачено, що зміст правочину не м оже суперечити цьому Кодексу , іншим актам цивільного зако нодавства, а також моральним засадам суспільства. Особа, я ка вчиняє правочин, повинна м ати необхідний обсяг цивільн ої дієздатності. Волевиявлен ня учасника правочину має бу ти вільним і відповідати йог о внутрішній волі. Правочин м ає вчинятися у формі, встанов леній законом. Правочин має б ути спрямований на реальне н астання правових наслідків, що обумовлені ним.
Відповідно до п.5 Рішення Ко нституційного Суду України у справі за конституційним по данням Харківської міської р ади щодо офіційного тлумачен ня положень частини другої с татті 19, статті 144 Конституції У країни, статті 25, частини чоти рнадцятої статті 46, частин пер шої, десятої статті 59 Закону У країни "Про місцеве самовряд ування в Україні" (справа про с касування актів органів місц евого самоврядування) ненорм ативні правові акти органу м ісцевого самоврядування є ак тами одноразового застосува ння, вичерпують свою дію факт ом їхнього виконання, тому во ни не можуть бути скасовані ч и змінені органом місцевого самоврядування після їх вико нання.
Прокурор у позові просить в изнати недійсним договір на право тимчасового користува ння землею від 30.04.1999 року укладе ний між Гуменецькою сільськ ої радою та ПП ОСОБА_1 як та кий, що укладений на підставі недійсного рішення Гуменець кої сільської ради №4 від 17.07.1998р .
Враховуючи, що провадження у справі в частині визнання н едійсним рішення Гуменецько ї сільської ради №4 від 17.07.1998р. пр ипинено, а вказане рішення на даний час є чинним, підстави д ля визнання недійсним догово ру на право тимчасового кори стування землею від 30.04.1999р., укл аденого 30.04.1999р. Гуменецькою сіл ьської радою з ПП ОСОБА_1, в ідсутні.
Крім того, прокурор в обґрун тування позовних вимог зазна чає, що дана земельна ділянка відноситься до категорії зе мель лісового фонду.
Відповідно до ст. 2 ЗК Україн и ( в редакції 1990 року), відповідно до цільового при значення всі землі України п оділяються на:
1) землі сільськогосподарс ького призначення;
2) землі населених пунктів (м іст, селищ міського типу і сіл ьських населених пунктів);
3) землі промисловості, тран спорту, зв'язку, оборони та інш ого призначення;
4) землі природоохоронно го, оздоровчого, рекреаці йного та історико-культур ного призначення;
5) землі лісового фонду;
6) землі водного фонду;
7) землі запасу.
Віднесення земель до катег орій провадиться відповідно до їх цільового призначення .
Переведення земель з одніє ї категорії до іншої здійсню ється у разі зміни цільового призначення цих земель.
Віднесення земель до відпо відних категорій і переведен ня їх з однієї категорії до ін шої провадиться органами, як і приймають рішення про пере дачу цих земель у власність а бо надання їх у користування , а в інших випадках - органами , які затверджують проекти зе млеустрою і приймають р ішення про створення об'єкті в природоохоронного, оздоров чого, історико-культурного т а іншого призначення.
Проте, з оглянутого в судов ому засіданні примірника акт у на право користування земл ею від 05 травня 1960 року за яким в ідповідні землі надавались у постійне користування Кам'я нець-Подільському лісгоспов і, жодним чином не вбачається , що вказані землі були віднес ені до категорії земель лісо вого фонду. Будь-яких інших до казів про віднесення спірної земельної ділянки до катего рії земель лісового фонду в м атеріалах справи немає.
Крім , відповідно до ст.1 Зако ну України "Про землеустрій" ц ільове призначення земельно ї ділянки - це використання зе мельної ділянки за призначен ням, визначеним на підставі д окументації із землеустрою у встановленому законодавств ом порядку.
Виходячи з системного анал ізу зазначених норм, слід дій ти висновку, що необхідність розроблення проекту відведе ння землі пов'язується зі змі ною цільового призначення зе мельної ділянки або надання її в оренду із земель запасу п ід забудову.
Як вбачається з пункту 1.2. до говору оренди земельної діля нки від 30.04.1999р., земельна ділянк а передана в оренду відповід ачу для розміщення кафе-бару біля с. Гуменці для обслугову вання населення.
Отже, цільове призначення з емельної ділянки не змінювал ося.
За таких обставин, в суду ві дсутні правові підстави для висновку про належність спір ної земельної ділянки до кат егорії земель лісового фонду .
Крім того, Постановою КМУ ві д 26 серпня 2009 р. № 901 „Про додатков і заходи щодо врегулювання з емельних відносин” Державну інспекцію з контролю за вико ристанням та охороною земель ліквідовано, а Постанову КМУ від 25 грудня 2002 р. № 1958 „Про утвор ення Державної інспекції з к онтролю за використанням і о хороною земель” скасовано.
На виконання вимог суду, вик ладених в ухвалі від 09.06.2010р., дер жавним реєстратором Хмельни цької міської ради надано до відку з Єдиного державного р еєстру юридичних осіб та фіз ичних осіб-підприємців за № 616 0905 станом на 16.06.2010р., в якому зазна чено що станом на 16.06.2010р. Держав на інспекція з контролю за ви користанням і охороною земел ь знаходиться в стані припин ення, проте із Державного реє стру не виключено.
За таких обставин, суд прийш ов до висновку, що у прокурора відсутні правові підстави д ля пред'явлення вимоги про ви знання недійсним договору на право тимчасового користува ння землею від 30.04.1999 року. В решт і позовних вимог в частині ск асування рішення сесії Гумен ецької сільської ради №4 від 17 .07.1998року, провадження у справі підлягає припиненню згідно п.1.ст. 80 ГПК України.
Керуючись ст.ст.1, 12, 44, п.1. ст. 80, ст .ст. 82-84, ст.115, 116 Господарського пр оцесуального кодексу Україн и, суд -
В И Р І Ш И В :
У позові Прокурора Кам' янець-Подільського району, м . Кам'янець-Подільський в інте ресах держави в особі Держав ної інспекції з контролю за в икористанням і охороною земе ль у Хмельницькій області м. Х мельницький до Гуменецької с ільської ради, с. Гуменці Кам'я нець - Подільського району; Пр иватного підприємця ОСОБА _1, м. Кам'янець - Подільський п ро визнання недійсним догово ру на право тимчасового кори стування землею від 30.04.1999 року відмовити.
Провадження у справі № 6/21/34-н в частині позовних вимог про скасування рішення сесії Гу менецької сільської ради №4 в ід 17.07.1998року припинити.
Суддя
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 05.08.2010 |
Оприлюднено | 18.08.2010 |
Номер документу | 10677024 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Танасюк О.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні