ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Зигіна, 1, м. Полтава, 36000, тел. (0532) 61 04 21
E-mail: inbox@pl.arbitr.gov.ua, https://pl.arbitr.gov.ua/sud5018/
Код ЄДРПОУ 03500004
УХВАЛА
11.10.2022 Справа № 917/80/21
За заявою Полтавської обласної організації Громадської організації "Всеукраїнська спілка автомобілістів" про заміну боржника по справі
за позовною заявою Полтавської обласної організації Громадської організації "Всеукраїнська спілка автомобілістів", вул. Виноградна, 36, м. Полтава, Полтавська область, 36007
до Кременчуцької міської ради Полтавської області, пл. Перемоги, 2, м. Кременчук, Полтавська область, 39600
про визнання пунктів рішення протиправним та зобов`язання вчинити дії,
Суддя Погрібна С.В.
Секретар судового засідання Горішна Ю.В.
Представники учасників справи згідно протоколу судового засідання.
Суть заяви. Рішенням Господарського суду Полтавської області від 11.08.2021 позовні вимоги задоволено частково; визнано протиправним і скасовано: - п. 11, 11.1, 11.2, 11.3, 11.4 рішення позачергової XLV сесії Кременчуцької міської ради VII скликання від 30 липня 2020 року; стягнуто з Кременчуцької міської ради Полтавської області (пл. Перемоги, 2, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, код ЄДРПОУ 24388300) на користь Полтавської обласної організації Громадської організації "Всеукраїнська спілка автомобілістів" (вул. Виноградна, 36, м. Полтава, Полтавська область, 36007, код ЄДРПОУ 05508795) судовий збір в розмірі 2270,00 грн.; в іншій частині позовних вимог відмовлено.
На виконання вказаного рішення видано відповідний наказ від 08.02.2022.
28.09.2022 Полтавська обласна організація Громадської організації "Всеукраїнська спілка автомобілістів" звернулась до суду з заявою про заміну боржника по справі № 917/80/21 (вх. № 6969), в якій просить замінити боржника Кременчуцьку міську раду Кременчуцького району Полтавської області на Виконавчий комітет Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області.
Ухвалою від 05.10.2022 прийнято до розгляду заяву Полтавської обласної організації Громадської організації "Всеукраїнська спілка автомобілістів" про заміну боржника; розгляд заяви призначено в судовому засіданні на 11.10.2022 на 10:30 год.
Відповідно до частини 3 статті 334 ГПК України суд розглядає заяву про заміну сторони її правонаступником у десятиденний строк з дня її надходження до суду у судовому засіданні з повідомленням учасників справи та заінтересованих осіб. Неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження.
Обґрунтовуючи подану заяву заявник посилається на відповідь Головного управління державної Казначейстької служби України від 22.09.2022.
У відповіді Головне управління вказує, що в Управлінні Державної казначейської служби України в м. Кременчуці Полтавської області є відкриті рахунки Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області (код СДРПОУ 04057287).
У зв`язку з цим Головне управління Казначейства рекомендувало заявнику звернутися до суду із заяваю про заміну боржника з Кременчуцької міської ради Полтавської області на Виконавчий комітет Кременчуцької міської ради Полтавської області, та подати відповідний пакет документів для подальшого виконання судового рішення до Управління Державної казначейської служби України в м. Кременчуці Полтавської області.
Головне управління Казначейства повернуло виконавчий документ на підставі пп. 3 п. 9 Порядку, так як боржник, Кременчуцька міська рада Полтавської області, не має відкритих рахунків в органі Казначейства.
Вказане стало приводом для звернення Полтавською обласною організацією Громадської організації "Всеукраїнська спілка автомобілістів" до суду з даною заявою.
Розглянувши в судовому засіданні подану заяву суд встановив наступне.
Згідно зі статтею 52 Господарського процесуального кодексу України, у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про виконавче провадження» виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
Частинами 2 та 4 статті 6 Закону України «Про виконавче провадження» визначено, що рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Механізм виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, прийнятих судами, а також іншими органами (посадовими особами), які відповідно до закону мають право приймати такі рішення, визначає Порядок виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 № 845 (далі - Порядок № 845).
Так, відповідно до пункту 3 зазначеного Порядку № 845 рішення про стягнення коштів з державного та місцевих бюджетів або боржників, виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Мінфіну, про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій).
За приписами пунктів 16-21 Порядку № 845 органи Казначейства за судовими рішеннями про стягнення надходжень бюджету здійснюють безспірне списання коштів державного та місцевих бюджетів:
1) для повернення надмірно та/або помилково сплачених податків і зборів та інших доходів бюджету;
2) що надійшли в результаті повернення бюджетних позичок, фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, та кредитів, у тому числі залучених державою або під державні гарантії;
3) що надійшли від реалізації конфіскованого або зверненого судом у дохід держави майна, іншого майна, у тому числі валютних цінностей, що переходять у власність держави, вилученого уповноваженими державними органами;
4) що надійшли в результаті конфіскації національної або іноземної валюти;
5) що надійшли в інший установлений законодавством спосіб;
6) з метою забезпечення бюджетного відшкодування податку на додану вартість та/або пені, нарахованої на заборгованість державного бюджету з відшкодування такого податку.
Пунктом 26 Порядку № 845 передбачено, що безспірне списання коштів з рахунків розпорядників (бюджетних установ) та одержувачів бюджетних коштів, на яких обліковуються кошти загального та спеціального фондів відповідного бюджету, здійснюється в межах бюджетних асигнувань, передбачених у затвердженому кошторисі або плані використання бюджетних коштів, та у разі наявності на його рахунках для обліку відкритих асигнувань (залишків коштів на рахунках).
Відповідно до пункту 24 наведеного порядку стягувачі, на користь яких прийняті рішення про стягнення коштів з рахунків боржника, подають до органу Казначейства, в якому обслуговується боржник (відкриті рахунки), або за його місцезнаходженням документи, зазначені у пункті 6 цього Порядку.
Статтею 142 Конституції України встановлено, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Відповідно до статті 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.
За приписами статті 327 Цивільного кодексу України у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, які належать територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» представницький орган місцевого самоврядування - виборний орган (рада), який складається з депутатів і відповідно до закону наділяється правом представляти інтереси територіальної громади і приймати від її імені рішення; районні та обласні ради - органи місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст.
Згідно з частиною 1 статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Відповідно до статті 16 вказаного Закону органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.
Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є, зокрема, доходи місцевих бюджетів та інші кошти, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах. Місцеві бюджети є самостійними, вони не включаються до Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим та інших місцевих бюджетів.
Отже Кременчуцька міська рада Кременчуцького району Полтавської області є власником майна, у тому числі й доходів місцевих бюджетів, інших коштів тощо.
Статтею 1 Бюджетного кодексу України визначено, що місцевий бюджет - це нормативно-правовий акт відповідної місцевої ради, виданий в установленому порядку, що затверджує місцевий бюджет та визначає повноваження відповідного виконавчого органу місцевого самоврядування здійснювати виконання місцевого бюджету протягом бюджетного періоду.
Аналіз наведених норм свідчить, що виконавчий комітет місцевої районної ради є розпорядником коштів місцевого бюджету, повноваження з виконання якого покладено на нього законом та затверджено обсяг бюджетних видатків місцевою радою у встановленому законом порядку.
Кременчуцька міська рада Кременчуцького району Полтавської області (ідентифікаційний код 24388300) та Виконавчий комітет Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області (ідентифікаційний код 04057287) є різними, самостійними юридичними особами органами місцевого самоврядування, суб`єктами права, які наділені цивільною правоздатністю і дієздатністю, тобто здатністю від свого імені набувати майнових та особистих немайнових прав і нести обов`язки та самостійно брати участь у правовідносинах, бути позивачем та відповідачем у суді.
Як вказують приписи частини 1 статті 96 Цивільного кодексу України юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями.
Отже відсутні підстави для виконання рішення суду іншою юридичною особою, яка не була стороною при розгляді справи та не залучалася до участі у справі, яка відповідно до положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є окремою юридичною особою та наділена власними повноваженнями.
Боржником за наказом господарського суду Полтавської області від 08.02.2022 у справі № 917/80/21 є відповідач, а саме Кременчуцька міська рада Кременчуцького району Полтавської області, а Виконавчий комітет Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області не є стороною у даній справі. Щодо Виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області не заявлялись жодні позовні вимоги у межах розглянутої справи, а отже вказана юридична особа не може виконувати обов`язки за боржника без існування законних на те підстав.
Наразі, матеріали справи не містять доказів на підтвердження ані про вибуття міської ради із визначених судовим рішенням правовідносин, ані про правонаступництво виконавчого комітету після міської ради.
Відсутність у Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області рахунків, відкритих у органах казначейства для здійснення примусового виконання рішення, не позбавляє відповідача можливості виконати рішення суду у добровільному порядку, оскільки саме міська рада є власником грошових коштів.
Заявник не надав доказів заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір та не навів підстав для заміни сторони у зобов`язанні, визначених статтею 52 Господарського процесуального кодексу України та доказів вибуття однієї із сторін виконавчого провадження, зокрема, Кременчуцької міської ради, відповідно до статті 334 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись статтями 234, 235, 334 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
Відмовити Полтавській обласній організації Громадської організації "Всеукраїнська спілка автомобілістів" про заміну боржника по справі № 917/80/21.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена протягом 15 днів (статті 235, 255 ГПК України).
Ухвала підписана 17.10.2022.
СуддяПогрібна С.В.
Суд | Господарський суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 11.10.2022 |
Оприлюднено | 18.10.2022 |
Номер документу | 106773931 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою щодо визнання незаконним акта, що порушує право оренди |
Господарське
Господарський суд Полтавської області
Погрібна С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні