ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 жовтня 2022 року ЛуцькСправа № 140/16799/21
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Смокович В.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області до Товариства з обмеженою відповідальністю фабрика «Чайка» про застосування заходів реагування,
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (далі ГУ ДСНС України у Волинській області, позивач) звернулося з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю фабрика «Чайка» (далі ТзОВ фабрика «Чайка», відповідач, товариство) про зобов`язання повністю зупинити експлуатацію будівлі фабрики за адресою: Волинська область, місто Луцьк, вулиця Іови Кондзелевича, 2 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідно до Кодексу цивільного захисту України, статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05 квітня 2007 року №877-V, та наказу Головного управління ДСНС України у Волинській області від 08 грудня 2021 року №218, в період з 14 грудня 2021 року по 15 грудня 2021 року, головним інспектором відділу організації профілактичної роботи Луцького районного управління ГУ ДСНС України у Волинській області здійснено позапланову перевірку ТзОВ фабрика «Чайка», що розташоване за адресою: Волинська область, місто Луцьк, вулиця Іови Кондзелевича, 2 по виконанню припису від 12 лютого 2021 року №34 щодо усунення порушень вимог законодавства, виданого за результатами проведення попереднього заходу державного нагляду (контролю).
За результатами позапланової перевірки ТзОВ фабрика «Чайка» складений акт щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 15 грудня 2021 року №628, яким встановлено не виконання ряду вимог припису від 12 лютого 2021 року №34, щодо усунення порушень вимог законодавства, виданого за результатами проведення попереднього заходу державного нагляду (контролю), що є порушення вимог Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30 грудня 2014 року №1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697 (далі Привила).
У зазначеному Акті перевірки зафіксовані порушення вимог нормативно-правових правил з питань пожежної та техногенної безпеки виявлені під час перевірки, а саме: глави 5 розділу II Правил - не розроблені плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі; глави 8 розділу II ПРАВИЛ - не забезпечено приміщення відповідними знаками безпеки; глави 15 розділу II Правил - усі працівники при прийнятті на роботу на робочому місці не пройшли інструктажі з питань пожежної безпеки (далі - протипожежні інструктажі); глави 16 розділ ІІ Правил - посадові особи не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року №444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях»; пункту 2.9 глави 2 розділу IIІ Правил - для всіх будівель і приміщень виробничого, складського призначення не визначені категорія щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В.1,1- 36:2016 «Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою», а також клас зони згідно з «Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установою), у тому числі для зовнішніх виробничих і складських дільниць, які необхідно позначати на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні; пункту 2.17 глава 2 розділу IIІ Правил - застосовується опорядження (облицювання) стін у коридорі з матеріалів з невизначеною пожежною небезпекою; пункту 2.37 глава 2 розділу IIІ Правил - захаращені шляхи евакуації меблями, обладнанням, різними матеріалами; пункту 1.6 глава 1 розділу IV Правил - з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснені за допомогою «скрутою); пункту 1.7 глава 1 розділу IV Правил - в електропроводках вибухонебезпечних і пожежонебезпечних зон відгалужувальні та з`єднувальні коробки не закриті кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів; пункту 1.8 глава 1 розділу IV Правил - використовують тимчасові дільниці електромережі; пункту 1.18 глава 1 розділу IV Правил - використовують кабелі і проводи з пошкодженою ізоляцією; пункту 1.20 глава 1 розділу IV Правил - не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; пункту 1.2 глава 1 розділу IV Правил - не обладнано будівлю системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту»; пункт 3.6 глава 3 розділу IV Правил - не дозабезпечені приміщення первинними засобами пожежогасіння; пункту 3.17 глава 3 розділу IV Правил - не проведено технічне обслуговування наявних вогнегасників.
Один примірник акта перевірки від 15 грудня 2021 року №628, вручено директору фабрики. Зауваження (заперечення) до проведеного позапланового заходу та складеного акта перевірки від уповноваженої особи суб`єкта господарювання не надходили.
За невиконання припису посадової особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки, складений протокол про адміністративне правопорушення за статтею 188-8 Кодексу України про адміністративні правопорушення на директора. Постановою про накладення адміністративного стягнення від 15 грудня 2021 року за №013211, винесеною державним інспектором з нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки Луцького району ГУ ДСНС України у Волинській області, посадова особа притягнута до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу.
Позивач вказує, що при експлуатації будівлі фабрики, що розташована за адресою: Волинська область, місто Луцьк, вулиця Іови Кондзелевича, 2 грубо порушуються вимоги пожежної та техногенної безпеки, що може призвести до загрози життю та здоров`ю людей, виникнення пожежі, майнових втрат і негативних екологічних наслідків, також тяжкої ліквідації пожежі та складного проведення евакуаційних заходів у зв`язку з відсутністю відповідних умов, що в свою чергу створює загрозу життю та здоров`ю людей.
За результатами перевірки виконання припису 14 грудня 2021 року з 22 виявлених порушень керівництвом фабрики усунено лише 7, проігнорувавши виконання інших порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Для того, щоб не відразу застосовувати найстрогіші заходи впливу щодо усунення порушень вимог пожежної безпеки для забезпечення безпеки життя та здоров`я людей і надати можливість добровільно усунути дані порушення, застосовуючи вимоги статті 69 Кодексу цивільного захисту України працівниками Луцького РУ ГУ ДСНС України у Волинській області видавався припис, із вказанням даних порушень та надання терміну на усунення їх. Посадова особа притягалися до адміністративної відповідальності, однак це не стимулювало їх до виконання заходів пожежної та техногенної безпеки.
З наведених підстав просить застосувати заходи реагування у вигляді зупинення експлуатації будівлі фабрики до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 10 січня 2022 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (арк. спр. 30).
Копію ухвали про відкриття провадження в адміністративній справі від 10 січня 2022 року відповідач отримав 18 січня 2022 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (арк. спр. 35), однак у встановлений судом строк відзиву на позовну заяву не подав, про причини такого неподання суду не повідомив.
Відзив на позовну заяву у встановлений судом строк відповідачем не подано.
Представник позивача 22 березня 2022 року подав до суду клопотання про зупинення провадження в справі (арк. спр. 36-38).
Ухвалою суду від 22 березня 2022 року задоволено клопотання представника позивача про зупинення провадження в справі (арк. спр. 39).
На адресу суду надійшло 05 жовтня 2022 року клопотання від представника позивача про поновлення провадження у даній справі.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2022 року задоволено клопотання про поновлення провадження в справі.
Суд, перевіривши доводи позивача у заяві по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, встановив такі обставини.
ГУ ДСНС України у Волинській області видано припис від 12 лютого 2021 року №34 про усунення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, яким з метою усунення виявлених під час перевірки порушень щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, вказаних в акті, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 12 лютого 2021 року №63, відповідно до статті статі 69 Кодексу цивільного захисту України, частини восьмої статті 7 Закону України «Про основні засада державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», підпункту пункту 4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України ід 16 грудня 2015 року №1052, вимагалося вжити заходів щодо усунення виявлених порушень у строк до 01 травня 2021 року (арк. спр. 19-20).
Згідно із посвідченням на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 13 грудня 2021 №604, відповідно до Кодексу цивільного захисту України, статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05 квітня 2007 року №877-V, та на підставі наказу ГУ ДСНС України у Волинській області від 08 грудня 2021 року №218 в період з 14 грудня 2021 року по 15 грудня 2021 року, головним інспектором відділу організації профілактичної роботи Луцького районного управління ГУ ДСНС України у Волинській області здійснено позапланову перевірку ТзОВ фабрика «Чайка», що розташована за адресою: Волинська область, місто Луцьк, вулиця Іови Кондзелевича, 2 по виконанню припису від 12 лютого 2021 року №34 щодо усунення порушень вимог законодавства, виданого за результатами проведення попереднього заходу державного нагляду (контролю) (арк. спр. 7-9).
За результатами вказаної перевірки складений акт позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 15 грудня 2021 року №628 (далі - Акт перевірки), яким встановлено наступні порушення вимог законодавства: глави 5 розділу II Правил - не розроблені плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі; глави 8 розділу II ПРАВИЛ - Не забезпечено приміщення відповідними знаками безпеки; глави 15 розділу II Правил - усі працівники при прийнятті на роботу на робочому місці не пройшли інструктажі з питань пожежної безпеки (далі - протипожежні інструктажі); глави 16 розділ ІІ Правил - посадові особи не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року №444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях»; пункту 2.9. глави 2 розділу IIІ Правил - для всіх будівель і приміщень виробничого, складського призначення не визначені категорія щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В.1,1- 36:2016 «Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою», а також клас зони згідно з «Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установою) (далі - НПАОП 40.1-1.32-01), у тому числі для зовнішніх виробничих і складських дільниць, які необхідно позначати на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні; пункту 2.17. глава 2 розділу IIІ Правил - застосовується опорядження (облицювання) стін у коридорі з матеріалів з невизначеною пожежною небезпекою; пункту 2.37. глава 2 розділу IIІ Правил - захаращені шляхи евакуації меблями, обладнанням, різними матеріалами; пункту 1.6. глава 1 розділу IV Правил - з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів здійснені за допомогою «скрутою); пункту 1.7. глава 1 розділу IV Правил - в електропроводках вибухонебезпечних і пожежонебезпечних зон відгалужувальні та з`єднувальні коробки не закриті кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів; пункту 1.8. глава 1 розділу IV Правил - використовують тимчасові дільниці електромережі; пункту 1.18. глава 1 розділу IV Правил - використовують кабелі і проводи з пошкодженою ізоляцією; пункту 1.20. глава 1 розділу IV Правил - не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; пункту 1.2 глава 1 розділу IV Правил - не обладнано будівлю системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту»; пункт 3.6. глава 3 розділу IV Правил - не дозабезпечені приміщення первинними засобами пожежогасіння; пункту 3.17. глава 3 розділу IV Правил - не проведено технічне обслуговування наявних вогнегасників(арк. спр. 10-17).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає таке.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України від 02 жовтня 2012 року №5403-VI, Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05 квітня 2007 року №877-V (далі Закон №877-V) та Правилами пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року №1417.
Відповідно до статті 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
У свою чергу згідно з частиною першою статті 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Відповідно до частини першої статті 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Згідно з частиною четвертою статті 4 Закону №877-V виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Частиною сьомою статті 7 Закону №877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Згідно із статтею 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Відповідно до пунктів 1, 7 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року №1052 (далі - Положення №1052), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності. ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Основними завданнями ДСНС України є, зокрема: реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб (пункт 3 Положення №1052).
Відповідно до статті 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Згідно з частиною першою статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Таким чином, ГУ ДСНС України у Волинській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контроль) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і звертатись до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Санкції за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки визначені статтею 68 Кодексу цивільного захисту України, відповідно до якої посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від вимог, визначених нормативно-правовими актами або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Згідно з частиною другою вказаної статті повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
У свою чергу згідно з частиною другою статті 51 та частиною третьою статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Як визначено пунктами 33, 43 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України, пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю; техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення.
Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року №1417, є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж (пункт 4 Розділ І Правил пожежної безпеки в Україні).
Настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі пов`язане з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Системно аналізуючи положення частини п`ятої статті 4 Закону №877-V та статей 68, 70 Кодексу цивільного захисту України, суд дійшов висновку, що цими правовими нормами установлена можливість застосування як органом державного нагляду, так і судом різних заходів реагування за одні й ті самі порушення, при цьому критерієм їх розмежування є створення такими порушеннями загрози життю та здоров`ю людей і саме наявність такої загрози надає можливість для застосування адміністративним судом заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень.
У контексті спірних правовідносин загрозу життю та здоров`ю людей створюють такі порушення суб`єктом господарювання вимог законодавства, які можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для істот та навколишнього природного середовища (пункт 32 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України).
Такі порушення вимагають вжиття заходів реагування адміністративним судом у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень.
Суд звертає увагу, що як свідчить статистика близько 70 % пожеж в побуті та на виробництві виникають в результаті порушення правил монтажу, експлуатації електромережі та електроустановок. Порушення норм монтажу та експлуатування електромереж та електроустановок, не закриті розподільчі коробки кришками з негорючих матеріалів, використання тимчасових дільниць електромережі, використання електромережі з пошкодженою ізоляцією, ігнорування стану електрогосподарства об`єкту призведе до утворення іскор та загорянням ізоляції проводів, горючих матеріалів, що в подальшому призведе до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів - продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур, що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей, призведе до отримання травм, загибелі людей та значних матеріальних втрат.
Не проведення замірів опору ізоляції електромережі, не дає нам інформації щодо стану ізоляції електромережі та справності електрообладнання на об`єкті, що в свою чергу може призвести до короткого замикання електромережі, в результаті чого можливе виникнення пожежі та вплив небезпечних факторів - продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур, що створює загрозу житло та/або здоров`ю людей, призведе до отримання травм, загибелі людей та значних матеріальних втрат.
Експлуатація проводів і кабелів електромережі з`єднання, відгалуження та окінцювання жил яких виконані в «скрутку», не забезпечує надійного контакту між жилами проводів, а також не забезпечує міцності і буде нагріватися сильніше ніж решта частин провід при проходженні через них струму. Так буде відбуватися тому, що в місце «скрутки» електропроводів не пов`язані на атомарному рівні, вони всього лише контактують частиною своїх поверхонь, і де-не-де між ними є повітряні проміжки в яких обов`язково з часом буде утворюватися окислення. До того ж механічне скручування з часом буде послаблюватись, що ще більш поглибить проблему підвищеного опору і утворення продуктів окислення. Зрештою через сукупність даних чинників, контакт проводів в скрутці погіршиться настільки, що це призведе до утворення іскор і навіть загорянням ізоляції проводів, що в подальшому призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів - продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур, що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей, призведе до отримання травм, загибелі людей та значних матеріальних втрат.
Шлях евакуації з будь якого приміщення, поверху, будівлі є найпершим засобом для збереження життя громадян, і забезпечення нормативної кількості виходів, утримання у відповідності шляхів евакуації є основою оперативної евакуації потерпілих для забезпечення збереження життя. Оздоблення шляхів евакуації горючим матеріалом, захаращеність шляхів евакуації у випадку виникнення пожежі призведе до значного збільшення часу евакуації людей з будівлі, виділення їдких продуктів горіння, також може призвести до відсутності можливості самостійно евакуюватись людям, що там знаходяться, а отже може призвести до вдихання їдких продуктів горіння, що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей та може призвести загибелі людей та значних матеріальних втрат.
Системи пожежної сигналізації, оповіщування про пожежу та управління евакуацією людей, устаткування передавання тривожних сповіщень, призначені для раннього виявлення пожежі та подавання сигналу тривоги для вжиття необхідних заходів, як наприклад: евакуювання людей, виклик пожежно-рятувальних підрозділів, відключення або блокування (розблокування) інших інженерних систем. Відсутність даних систем може призвести до значного поширення пожежі без інформування людей про загрозу пожежі, яка несе загрозу життю та/або здоров`ю людей, призведе до завдання значних матеріальних втрат, отримання травм, загибелі людей.
Не укомплектованість об`єкту первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками) відповідно до норм належності, не проведення технічного обслуговування наявних сертифікованих вогнегасників унеможливлює гасіння пожежі на ранній стадії без залучення спеціальної техніки, а отже призведе до безперешкодного розвитку пожежі на початковій стадії, що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей, призведе до отримання травм, загибелі людей та значних матеріальних втрат.
Не проведення категорування виробничих, складських будівель за вибухопожежною та пожежною небезпекою, не дасть первинну інформацію працівникам пожежно-рятувальних підрозділів про наявні небезпеки в будівлях, що може призвести до травмувань працівників та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Не проходження відповідного спеціального навчання посадовими особами, відсутність знаків безпеки, не проведення інструктажів з пожежної безпеки, відсутність планів евакуації призведе до неналежного інструктажу працівників фабрики, щодо дій в разі виникнення загоряння чи іншої надзвичайної події, дані особи можуть розгубитись, не ліквідувати надзвичайну ситуацію на ранній стадії, невірно організовується евакуація людей та матеріальних цінностей, що в цілому може призвести до отримання травм, загибелі людей та значних матеріальних втрат.
Як убачається із матеріалів справи за результатами виконання припису від 12 лютого 2021 року, який був вручений директору товариства та підписаний останнім 12 лютого 2021 року без пояснень, зауважень або заперечень був проведений позаплановий захід 14 грудня 2021 року та встановлено, що пункти припису 3,4,6, 7, 9,10,11, 12, 13, 14, 15, 18, 19 20 та 22 не виконані.
Крім того, постановою про накладення адміністративного стягнення від 15 грудня 2021 року, винесеною головним державним інспектором з нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки Луцького району ГУ ДCHC у Волинській області, директора ТзОВ фабрика «Чайка» притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу (арк. спр. 18).
Суд вважає, що наявність тієї кількості порушень, які були виявлені під час позапланової перевірки, при подальшій експлуатації будівлі фабрики за адресою: Волинська область, місто Луцьк, вулиця Іови Кондзелевича, 2 може призвести до виникнення пожежі, майнових втрат і негативних екологічних наслідків, тяжкої ліквідації пожежі та складного проведення евакуаційних заходів у зв`язку з відсутністю відповідних умов, що в свою чергу створює загрозу життю та здоров`ю людей.
При вирішенні даного спору суд також враховує, що відповідач відзиву на позовну заяву не подав, та жодних доказів, які б спростовували висновки позапланової перевірки або свідчили про вжиття заходів щодо усунення виявлених перевіркою порушень від відповідача не надійшло та доводи адміністративного позову ГУ ДСНС України у Волинській області не спростовані.
Відповідно до частини першої статті 3 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за принципом пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.
Зважаючи на те, що відповідачем не усунуті порушення вимог пожежної безпеки в будівлі фабрики за адресою: Волинська область, місто Луцьк, вулиця Іови Кондзелевича, 2 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, де перебувають люди, суд вважає недопустимою експлуатацію таких будівель до повного усунення виявлених перевіркою порушень.
Суд звертає увагу, що у відповідача було достатньо часу для усунення виявлених у лютому 2021 року порушень у повній мірі, однак, ані станом на день позапланової перевірки (14 грудня 2021року), ані станом на день розгляду справи (17 жовтня 2022 року) останнім не надано доказів про їх усунення.
Відповідно до частини першої статті 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Отже, заперечуючи проти позову, відповідач повинен довести факт усунення порушень однак в матеріалах відсутня позиція відповідача (неподаний відзив) та будь які письмові докази, які б спростовували виявлені порушення.
Таким чином, зважаючи на встановлені обставини, суд дійшов висновку, що такі порушення становлять реальну суспільну небезпеку, загрозу життю та здоров`ю людей, а з урахуванням положень статті 11 Закону № 877-V виконання вимог органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства є обов`язком суб`єкта господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Згідно статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Водночас, існування (не усунення відповідачем) хоча б одного з порушень, встановлених позивачем, які загрожують життю та здоров`ю людей, вже є самостійною достатньою правовою підставою для застосування до нього заходів реагування.
Зважаючи на те, що відповідачем повністю не усунуті порушення вимог пожежної безпеки у будівлі фабрики, де перебуватимуть люди, суд вважає недопустимою експлуатацію такої споруди до повного усунення виявлених перевіркою порушень.
За таких обставин зупинення та заборона експлуатації будівлі фабрики ТЗОВ Фабрика «Чайка» за адресою: Волинська область, місто Луцьк, вулиця Іови Кондзелевича, 2 шляхом повного зупинення експлуатації будівлі, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки є пропорційним та повним заходом реагування на виявлені порушення та спрямоване на збереження безпеки та здоров`я людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення.
Відтак, позов належить задовольнити.
При цьому суд зауважує, що відповідно до частини п`ятої статті 4 Закону №877-V відновлення повної експлуатації відповідачем споруди можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював зупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх порушень. Цей захід не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.
Відповідно до вимог статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує як розподілити між сторонами судові витрати. Згідно з частиною другою статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертизи. Відтак, судовий збір у сумі 2 270 грн, сплачений позивачем при поданні адміністративного позову, йому не відшкодовується (з відповідача не стягується).
Керуючись статтями 2, 72-77, 243-246, 262, 291, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Кодексу цивільного захисту України та Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», суд
ВИРІШИВ:
Позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (43020, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Електроапаратна, будинок 6, ідентифікаційний код юридичної особи 38592652) до Товариства з обмеженою відповідальністю фабрика «Чайка» (43016, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Іови Кондзелевича, будинок 2, ідентифікаційний код юридичної особи 13356678) про застосування заходів реагування задовольнити.
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю фабрика «Чайка» зупинити експлуатацію будівлі фабрики за адресою: Волинська область, місто Луцьк, вулиця Іови Кондзелевича, 2 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя В.І. Смокович
Повний текст рішення складено 17 жовтня 2022 року.
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2022 |
Оприлюднено | 19.10.2022 |
Номер документу | 106781111 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Смокович Віра Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні