ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 вересня 2022 року
справа №380/8823/22
провадження № П/380/8886/22
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М., за участі секретаря судового засідання Михалюк М.Ю., представника позивача Владики В.В., представника відповідача Павліша О.Р., розглянув у відкритому судовому засіданні в місті Львові в режимі відеоконференції адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Клінінгова компанія ЛТД до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Клінінгова компанія ЛТД» (далі ТОВ «Клінінгова компанія ЛТД», позивач) 23.06.2022 звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі ГУ ДПС у Львівській області, відповідач) з такими вимогами:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області від 02.06.2022 №20373 про відповідність товариства з обмеженою відповідальністю «Клінінгова компанія ЛТД» п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку;
- зобов`язати Головне управління ДПС у Львівській області виключити товариство з обмеженою відповідальністю «Клінінгова компанія ЛТД» з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивач у особистому електронному кабінеті платника податків на офіційному сайті ДПС України отримав рішення ГУ ДПС у Львівській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №20373 від 02.06.2022, відповідно до якого «Клінінгова компанія ЛТД» включено до переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Як підставу прийняття рішення №20373 від 02.06.2022 зазначено: «п.8 Критерії ризиковості платника податку. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій». Позивач вважає рішення №20373 від 02.06.2022 протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки таке не містить жодної мотивації щодо фактичних підстав та причин віднесення підприємства до ризикових платників податків відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платників податку за ознакою «у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій», а також не містить доказів наявності податкової інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником з посиланнями на відповідні документи.
Відповідач позов не визнає, представник ГУ ДПС у Львівській області подав відзив на позовну заяву (а.с. 36-40), просить суд відмовити в задоволенні позову ТОВ «Клінінгова компанія ЛТД» в повному обсязі. Вказує, що за результатами проведеного моніторингу інформаційних ресурсів ДПС України АІС «Податковий блок», даних ЄРПН та аналізу інформаційних баз даних щодо здійснення фінансово-господарських операцій суб`єктів господарювання на розгляд Комісії ГУ ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних виносилася отримана податкова інформація, а саме: встановлено взаємодію ТОВ «Клінінгова компанія ЛТД» з ризиковим суб`єктом господарської діяльності по придбанню товарів (робіт, послуг) у ТОВ «Комерційна фірма Альянс Україна» (код 41692188), яке відповідає критеріям ризиковості платника, затв. Постановою КМУ від 11.12.2019 №1165. З метою упередження ймовірного схемного податкового кредиту, Комісія 08.12.2021 прийняла рішення про відповідність ТОВ «Клінінгова компанія ЛТД» п.8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, затв. постановою Кабінету міністрів України від 11.12.2019 №1165. ТОВ «Клінінгова компанія ЛТД» надіслала до ГУ ДПС у Львівській області повідомлення та копії підтверджуючих документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку. 02.06.2022 Комісія проаналізувала копії підтверджуючих документів платника податку та інформацію, отриману від структурних підрозділів ГУ ДПС у Львівській області. Відповідно до поданої звітності з ЄСВ за I кв. 2022 (лютий - березень) у ТОВ «Клінінгова компанія ЛТД» числиться 1 працівник, що свідчить про недостатню кількість трудових ресурсів необхідних для здійснення фінансово-господарської діяльності. Відповідно до схеми руху за період з березня 2021 року по квітень 2022 року встановлено, що ПДВ ТОВ «Клінінгова компанія ЛТД» придбано ТМЦ / послуг на 90194 тис.грн. та реалізовано послуг на суму 70671 тис.грн. За результатами обговорення членами Комісії та дослідження фінансово-господарської діяльності підприємства встановлено, що платник податків не спростував проведення фінансово-господарських операцій з вищезазначеним ризиковим СГД та не подав уточнюючі розрахунки податкових зобов`язань з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок, що відповідно не спростовує відповідність ТОВ «Клінінгова компанія ЛТД» критеріям ризиковості платника.
Позивач подав відповідь на відзив (а.с. 57-60), зазначив, що підставами прийняття рішення про відповідність ТОВ «Клінінгова компанія ЛТД» п.8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість відповідач вказує ризикового СГД (ТОВ «Комерційна фірма Альянс Україна»), з якими позивач мав договірні відносини. Зауважує, що ці підстави не були зазначені в рішенні №20373 від 02.06.2022, а відповідач не навів конкретних підстав (фактичних і юридичних) прийняття оскаржуваного рішення. Стверджує, що оскаржуване рішення не містить конкретної податкової інформації стосовно позивача, конкретних підстав прийняття рішення №20373 від 02.06.2022, як це передбачено Порядком №1165, що на переконання позивача, свідчить про необґрунтованість та невмотивованість рішення відповідача.
Суд заслухав промови присутніх учасників справи, дослідив долучені до матеріалів справи заяви по суті справи, письмові та електронні докази та встановив такі фактичні обставини справи і відповідні їм правовідносини:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Клінінгова компанія ЛТД» зареєстроване як юридична особа, ідентифікаційний код 43740112. Основним видом діяльності підприємства є загальне прибирання будинків (код КВЕД 81.21), серед інших видів діяльності є інша діяльність з прибирання будинків і промислових об`єктів; інші види діяльності із прибирання; оптова торгівля іншими товарами господарського призначення; прання та хімічне чищення текстильних і хутряних виробів (а.с. 13).
08.12.2021 контролюючий орган прийняв рішення №104327 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, відповідно до якого ТОВ «Комерційна фірма «Альянс Україна» (код 41692188) визнане таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку. Як підставу прийняття рішення зазначено: «п.8 Критеріїв ризиковості платника податку; встановлено наявність ризикових операцій» (а.с. 49).
08.12.2021 Комісією ГУ ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних проведено засідання, одним з питань порядку денного було питання щодо відповідності/невідповідності критеріям ризиковості платника податку на додану вартість ТОВ «Клінінгова компанія ЛТД», затв. постановою Кабінету міністрів України від 11.12.2019 №1165. За результатами проведеного моніторингу даних ЄРПН та аналізу інформаційних баз даних щодо здійснення фінансово-господарських операцій суб`єктів господарської діяльності (далі - СГД) встановлено взаємодію з ризиковими СГД, що відповідає п.8 критеріїв ризиковості платника, затв. постановою Кабінету міністрів України від 11.12.2019 №1165. В результаті обговорення членами комісії та дослідження фінансово-господарської діяльності СГД Комісія ГУ ДПС у Львівській області прийняла рішення про відповідність ТОВ «Клінінгова компанія ЛТД» п.8 критеріїв ризиковості платника, затв. постановою Кабінету міністрів України від 11.12.2019 №1165 та неврахування діючих таблиць даних платника податку на додану вартість. Обговорення цього питання та прийняте рішення зафіксовані в протоколі №398 від 08.12.2021 (а.с. 47), рішення також оформлене окремим документом по формі Додатку 4 до Порядку (а.с.80).
Позивач скерував до комісії ДПС у Львівській області повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку №6 від 19.03.2022 (а.с. 45, 42-44). В листі-повідомленні зазначив, що в межах основного виду діяльності ТОВ «Клінінгова компанія ЛТД» надає послуги з комплексного прибирання офісних, складських, виробничих приміщень та прилеглих територій, а також послуги з дезінфекції приміщень. Для цього підприємство придбаває різноманітну побутову хімію та витратні матеріали у ТОВ «КФ Альянс Україна» за договором поставки №01/29/032021 від 29.03.2021, ТОВ «Експансія» за договором купівлі-продажу №85809 від 22.04.2021, ТОВ «Торговий двір «Аас Трейд» за договором поставки №3 від 23.03.2021, ТОВ «Крайтекс-сервіс» за договором поставки №60 від 17.06.2021. В листі ТОВ «Клінінгова компанія ЛТД» зазначило, що послуги надає власними силами або із залученням третіх осіб; для здійснення господарської діяльності придбаває побутову хімію та засоби для миття та чищення (гумові рукавички, щітки, кубки, ганчірки, відра тощо); в штаті має 12 чоловік із щомісячним фондом оплати праці 125000 грн., серед яких 10 чоловік робітники з прибирання.
Відповідно до податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за І квартал 2022 року ТОВ «Клінінгова компанія ЛТД» середньооблікова кількість штатних працівників за звітний період складала 4 особи в січні, 1 особа в лютому, 1 особа в березні (а.с. 50-51).
Відповідно до схеми руху податку на додану вартість за період березень 2021 року по квітень 2022 року ТОВ «Клінінгова компанія ЛТД» здійснило придбання ТМЦ на суму 90 194 тис.грн., в тому числі в ТОВ «Комерційна фірма «Альянс Україна» на суму 24439грн.: (3402 Biocarpet spray засіб для чищення килимів 750 мл - 12140,2 тис.грн.; 8523 Подарункова карта 1000 грн. - 7319,3 тис.грн.; 3304 Антисептик для рук MDD clean, з дозатором 500мл - 2086,8 тис.грн.; 3401 ДАВ крем-мило 135 грн. Дотик свіжості - 654,3 тис.грн.; 4818 Папір туалетний "Світ затишку XL" - 561,2 тис.грн.; 3924 Губка банна ТМ Perfecto Malva - 314,2 тис.грн.; 4015 AMBULANCE® High Risk рукавички латексні оглядові н - 276,4 тис.грн.; 3405 СІФ крем Актив Лимон 500 мл. - 260,8 тис.грн.; 3305 ЧЛ Ш-нь 400 мл.Зміцнюючий/12/ - 233,8 тис.грн.; 3306 Зубний порошок м`ятний 140 куб.см. - 207,0 тис.грн.; 3923 Пакет майка 22/34-5 біла 100шт/пак - 166,4 тис.грн.; 6307 Диво ганчірка СУПЕР міцна 33 - 82,6 тис.грн.; 2209 Розчин оцтової кислоти водний 9 % ТМ Лиман-С 1л/9 - 45,8 тис.грн.; 3307 AIR FRESH Освіжувач повітря "Цитрусовий букет" 300 - 42,0 тис.грн.; 1200 Подарунковий електронний сертифікат "Віват" 100 грн. - 22,6 тис.грн.; 0 Суборенда приміщення за січень м-ць 2022 р. - 17,0 тис.грн.; 3808 "ДИХЛО STOP" універсальний аерозольний інсектицид - 6,8 тис.грн.; 2853 Дистильована вода, ТМ EXOL, 5л - 1,6 тис.грн.; за цей же період реалізувало послуг на суму 70 671 тис.грн. (а.с. 55-56).
08.12.2021 Комісія ГУ ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних провела засідання, пунктом 18 порядку денного якого розглядалось питання щодо відповідності/невідповідності критеріям ризиковості платника податку на додану вартість ТОВ «Клінінгова компанія ЛТД», затв. постановою Кабінету міністрів України від 11.12.2019 №1165. За результатами проведеного моніторингу даних ЄРПН та аналізу інформаційних баз даних щодо здійснення фінансово-господарських операцій по ТОВ «Клінінгова компанія ЛТД» зазначено таке:
ТОВ «Клінінгова компанія ЛТД» перебуває на обліку в ГУ ДПС у Львівській області (перейшло з ГУ ДПС у Вінницькій області 07.09.2021), стан платника податку 0 платник податків за основним місцем обліку. Основний вид діяльності: загальне прибирання будинків. Засновник, керівник, головний бухгалтер ОСОБА_1 . Статутний капітал 100000 грн. має відкриті рахунки в установах банків; платник ПДВ з 01.09.2020. Чисельність працюючих 1 особа, середня заробітна плата 15200 грн. (звітність з ЄСВ за І квартал 2022 року). Подано Звіт 20-ОПП щодо використання в господарській діяльності: офіс, автомобіль.
В результаті обговорення членами комісії та дослідження фінансово-господарської діяльності СГД Комісія ГУ ДПС у Львівській області прийняла рішення про відповідність ТОВ «Клінінгова компанія ЛТД» п.8 критеріїв ризиковості платника, затв. постановою Кабінету міністрів України від 11.12.2019 №1165 та неврахування діючих таблиць даних платника податку на додану вартість. Це рішення комісії зафіксоване з протоколі №78 від 02.06.2022 (а.с. 47звор, 48) та оформлене окремим документом «Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 02.06.2022 №20373», відповідно до якого ТОВ «Клінінгова компанія ЛТД» визнане таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку. Як підставу прийняття такого рішення зазначений пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку, встановлений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затв. постановою КМУ від 11.12.2019 №1165: «У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій» (а.с. 11).
При прийнятті рішення суд керується такими правовими нормами:
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).
Відповідно до пп. «а», «б» пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Відповідно до пункту 201.1. статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно із пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Відповідно до пункту 201.16. статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України Кабінет Міністрів України прийняв постанову «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» №1165 від 11.12.2019, відповідно до якої затвердив Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).
Податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації) зазначеним в пункті 3 Порядку №1165.
Відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Додатком №1 до Порядку №1165 встановлені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість. Так, пунктом 8 зазначених Критеріїв визначено у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Пунктом 6 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 10 Порядку №1165).
Пунктом 11 Порядку №1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до норм Порядку №1165:
26. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
42. Рішення, прийняті комісіями контролюючих органів, підлягають реєстрації засобами інформаційних систем ДПС.
44. Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
45. Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.
46. У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
47. Особи, які не є членами комісії контролюючого органу, не можуть брати участі у заслуховуванні доповідей членів комісії, внесенні пропозицій, обговоренні та голосуванні.
48. Номер рішення комісії контролюючого органу складається з податкового номера або серії (за наявності) та/або номера паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією (за наявності) та номером паспорта).
Пунктом 19-1.1. статті 19 ПК України передбачено, що контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу:
19-1.1.1. здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проводять відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків;
19-1.1.40. організовують збір податкової інформації та вносять її до інформаційних баз даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику;
19-1.1.41. організовує інформаційно-аналітичне забезпечення та організовує автоматизацію процесів адміністрування контролюючими органами;
19-1.1.46. використовують під час виконання своїх посадових (службових) обов`язків податкову інформацію з інформаційно-телекомунікаційних систем та інших джерел, отриману в порядку та спосіб, визначений цим Кодексом.
За визначенням, наведеним в статті 41 ПК України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Податковий контроль здійснюється органами, зазначеними у статті 41 цього Кодексу, в межах їх повноважень, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до статті 62 ПК України податковий контроль здійснюється шляхом:
62.1.1. ведення обліку платників податків;
62.1.2. інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів;
62.1.3. перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
62.1.4. моніторингу контрольованих операцій та опитування посадових, уповноважених осіб та/або працівників платника податків відповідно до статті 39 цього Кодексу.
Визначення інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу дає стаття 71 ПК України. Так, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла, зокрема:
72.1.1. від платників податків та податкових агентів, зокрема інформація:
72.1.1.1. що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, звітах про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, інших звітних документах;
72.1.1.3. про фінансово - господарські операції платників податків;
72.1.5. за наслідками податкового контролю.
Здійснюючи оцінку аргументів сторін та досліджених письмових доказів суд керується такими мотивами:
прийняття контролюючим органом рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку змінює правовий режим моніторингу реєстрації податкових накладних в ЄРПН, що призводить до зупинення реєстрації будь-якої складеної цією особою податкової накладної в ЄРПН, а відтак спірне рішення Комісії регіонального рівня може бути оскаржене в адміністративному або судовому порядку.
З огляду на правове регулювання, характер цих відносин, під час вирішення спорів такої категорії, суд повинен досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного рішення комісії, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваження комісії контролюючого органу. Це узгоджується з правовою позицією, викладеною у постановах Верховного Суду від 05.01.2021 у справі №640/11321/20 та від 05.01.2021 у справі №640/10988/20.
Контролюючий орган здійснює моніторинг податкових накладних/розрахунків коригування шляхом аналізу наявної податкової інформації, що міститься в інформаційних ресурсах ДПС.
Здійснюючи такий моніторинг контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням ПК України та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг, дані про які зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку (пункт 6 Порядку №1165).
При цьому дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних ДПС податкової інформації, незалежно від джерела її отримання, є службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку, передбаченому ПК України та нормативно-правовими актами, прийнятими на виконання вимог цього Кодексу. Одним зі способів здійснення таких дій є інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів. Інформація, зібрана відповідно до норм Податкового кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.
Отже, контролюючий орган уповноважений на збирання та використання під час виконання своїх функцій та завдань податкової інформації щодо платників податків. При цьому інформація, що надійшла за результатами податкового контролю, не може бути виключена з баз даних, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку.
Додатком 4 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, затверджено форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, в якій передбачено необхідність зазначення контролюючим органом однієї із двох підстав для прийняття такого рішення, а саме: - у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності, або - з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів.
Відповідно до абз.7-19 п.6 Порядку №1165, комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Тобто, у випадку ініціювання платником процедури спростування відповідності платника податку критеріям ризиковості обов`язок такого спростування покладений на самого платника, який надсилає до контролюючого органу через електронний кабінет інформацію та копії відповідних документів на підтвердження реальності здійснення господарських операцій. Водночас комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з покликанням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, має обґрунтувати суду на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.
Суд враховує, що 08 грудня 2021 року комісія ГУ ДПС у Львівській області прийняла рішення (а.с.47, 80) про відповідність позивача критеріям ризиковості платника на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, оскільки за результатами проведеного моніторингу та аналізу інформаційних баз даних щодо здійснення фінансово-господарських операцій встановлено взаємодію платника податку з ризиковими суб`єктами господарської діяльності, що підтверджується наданими суду доказами (а.с.49,55-56).
19.03.2022 позивач ініціював розгляд контролюючим органом питання про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (а.с.42-46).
Комісією ГУ ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних встановлено (витяг з протоколу від 02.06.2022 №78) таке: станом на квітень 2022 року чисельність працюючих становить 1 особа (звітність по ЄСВ), в господарській діяльності використовується офіс та автомобіль (звіт 20-ОПП), звітність по ПДВ (р.19) 2254459 грн. В результаті обговорення членами комісії та дослідження фінансово-господарської діяльності цього платника зроблено висновок, що отримана інформація не спростовує відповідність ТОВ «Клінінгова компанія ЛТД» критеріям ризиковості платника, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165.
Суд вважає такі висновки обґрунтованими, оскільки надані платником податку пояснення та документи не спростовують фактів здійснення господарських операцій з придбання ТМЦ в ТОВ «Комерційна фірма «Альянс Україна» (за рік на 24,43 млн.грн., а.с.55), котре як станом на грудень 2021 року, так і станом на червень 2022 року було визнане таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку. Відповідно до схеми руху ПДВ ТОВ «Клінінгова компанія ЛТД» за період з березня 2021 року по квітень 2020 року придбано ТМЦ на 90,19 млн.грн., а реалізовано на 70,67 млн. грн. Отже, позивач не спростував фактів, які були підставою для віднесення його до переліку ризикових платників. При цьому слід пам`ятати, що предметом дослідження у цій справі є питання правильності та правомірності віднесення платника податку на додану вартість до ризикових, а не реальність та товарність здійснення конкретних господарських операцій позивача та його контрагентами.
Отже, за результатами опрацювання отриманої від платника документів інформації та документів, а також наявної податкової інформації комісія обґрунтовано прийняла рішення від 02.06.2022 №20373 про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку по пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Щодо доводів позивача відносно неясності та неповноти зазначеної відповідачем податкової інформації для цілей надання позивачем документів для виключення платника податку з переліку ризикових, слід зазначити, що вичерпного переліку документів, які може подати платник для виключення з переліку ризикових платників, не існує. Пункт 6 Порядку №1165 містить приблизний перелік документів, на який платник податків може орієнтуватися при оскарженні рішення про віднесення його до переліку ризикових. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності його господарської діяльності не є універсальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Суд вважає, що позивач як активний учасник господарської діяльності на певному сегменті ринку, обізнаний з тонкощами роботи на цьому ринку, а відтак має розуміння сутності та тонкощів певних операцій, має усвідомлення не тільки щодо базових документів, які супроводжують певні операції, а й щодо інших документів, які зазвичай супроводжують такого роду операції. Відтак, саме позивач має можливість визначити конкретний перелік документів, який наявний у нього та супроводжує певні операції з тим, щоб подати ці документи для цілей припинення реєстрації позивача як ризикового. Суд також враховує, що з огляду на тривалий період часу між прийняттям рішення про визнання платника податків ризиковим та поданням ним пояснень контролюючому органу (більше трьох місяців) позивач мав реальну можливість подати запит та з`ясувати у контролюючого органу всю незрозумілу/недостатню інформацію для належної підготовки пояснень.
Віднесення платників податків до ризикових по суті є формою здійснення контролюючим органом податкового контролю, який, в тому числі, спрямований і на забезпечення прав та інтересів інших суб`єктів господарювання в частині правильності відображення ними результатів господарської діяльності з метою оподаткування. Законодавче регулювання спірних правовідносин передбачає баланс обов`язків податкового органу та прав платника податків. Порядок №1165 передбачає процедуру виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, для чого платник податків надає Комісії документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У цій ситуації опрацьована відповідачем податкова інформація є достатньою для реагування на неї шляхом прийняття оскарженого рішення.
Крім того, перевірка контролюючим органом на відповідність критеріям ризиковості платника податків здійснюється при реєстрації кожної податкової накладної/розрахунку коригування, незалежно від факту віднесення платника податків до переліку ризикових, та є передбаченим законом заходом контролю. Позивач вправі належними документами довести реальність здійснення ним фінансово-господарських операцій у межах своєї господарської діяльності, та у разі проходження моніторингу по цих операціях розраховувати на прийняття позитивного рішення про реєстрацію виданих ним податкових накладних/розрахунків коригування.
З огляду на викладене, на підставі досліджених доказів у справі, суд дійшов висновку, що оскаржене рішення комісії про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника прийняте контролюючим органом правомірно, з урахуванням податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань та функцій, тому підстав для його скасування немає.
Відповідно до приписів частини першої статті 139 КАС України з огляду на висновок суду про відмову в задоволенні позову, понесені позивачем витрати на сплату судового збору покладаються на нього.
Повне рішення складене 17.10.2022.
Керуючись ст.ст. 19-20, 22, 25-26, 90, 139, 229, 241-246, 250, 251, 255, 295, пп. 15.5 п.15 розділу VII Перехідні положення КАС України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Понесені позивачем судові витрати покласти на нього.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Москаль Р.М.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.09.2022 |
Оприлюднено | 19.10.2022 |
Номер документу | 106782347 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шинкар Тетяна Ігорівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні