ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 жовтня 2022 року справа №360/3059/21
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Компанієць І.Д. (суддя-доповідач),
суддів Гайдара А.В., Казначеєва Е.Г.,
розглянув у порядку письмового провадження апеляційну скаргу приватного підприємства «Анте» на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2021 року у справі №360/3059/21 (головуючий І інстанції Тихонов І.В.) за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до приватного підприємства «Анте» про застосування заходів реагування, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до відповідача у вигляді зупинення експлуатації будівель та приміщень, розташованих за адресою: 92713, Луганська обл., Старобільський р-н, с. Верхня Покровка, вул. Леніна, буд. 177-В, до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в акті перевірки від 19.05.2021 № 23.
В обґрунтування уточнених позовних вимог від 01.07.2021 зазначив, що під час перевірки відповідача встановлені порушення, які несуть загрозу життю та здоров`ю людей. Подальша експлуатація відповідача при наявності виявлених порушень створює загрозу життю та здоров`ю людей, в зв`язку з чим наявні підстави для застосування заходів реагування.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2021 року позов задоволено.
Застосовано заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до ПП «Анте» у вигляді зупинення експлуатації будівель та приміщень, розташованих за адресою: 92713, Луганська обл., Старобільський р-н, с. Верхня Покровка, вул. Леніна, буд. 177-В, до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в Акті перевірки від 19.05.2021 № 23.
Не погодившись з судовим рішенням відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Обґрунтування апеляційної скарги.
Юридична адреса відповідача є вул. Леніна (Центральна), б.75-А, с. Верхня Покровка, Старобільський район, Луганська область. За адресою, де проводив заходи державного контролю позивач у відповідача відсутні будь-які будівлі, споруди чи приміщення.
Свою господарську діяльність в тому числі з 17.05.2021 по 19.05.2021 відповідач здійснював за адресою вул. Центральна (колишня вулиця Леніна), 75 А, с. Верхня Покровка, Старобільський район, Луганська область.
Згідно договору купівлі-продажу комплексу нежитлових будівель та споруд розташованих, за адресою: вул. Центральна (колишня вулиця Леніна), 75 А, с. Верхня Покровка, Старобільський район, Луганська області , від 20.05.2021 року, власником зазначеного комплексу є фізична особа, а не відповідач.
Враховуючи режим роботи суддів та працівників апарату Першого апеляційного адміністративного суду з часу введення на території України правового режиму воєнного стану, з метою збереження життя та здоров`я, а також забезпечення безпеки суддів та працівників апарату суду, дана постанова прийнята колегією суддів за умови наявної можливості доступу колегії суддів до матеріалів адміністративної справи.
Сторони про дату та місце апеляційного розгляду справи повідомлені належним чином, відповідно до ч. 1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції розглядає заяву у порядку письмового провадження.
Суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, встановив наступне.
Фактичні обставини справи.
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Приватне підприємство «Анте», (код ЄДРПОУ 32280358), зареєстрований за адресою: 92713, Луганська обл., Старобільський р-н, с. Верхня Покровка, вул. Центральна, буд.366.
Дата та номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань: 14.06.2021, 1003771070019000302. Основним видом діяльності якої є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур, насіння олійних культур (основний 01.11) (арк.спр74).
У період з 17.05.2021 по 19.05.2021 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, ЗУ «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», доручення Прем`єр-міністра України від 11.03.2021 № 10033/1/1-21, доручення ДСНС України від 12.03.2021 №02-3693/262-1 та наказу Головного управління від 16.03.2021 № 75-НС «Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю)», здійснено позапланову перевірку Приватне підприємство «Анте», розташованого за адресою: 92713, Луганська обл., Старобільський р-н, с. Верхня Покровка, вул. Леніна, буд. 177-В, з метою перевірки виконання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки. Додаток до наказу ГУ ДСНС України у Луганській області від 16.03.2021 №75-НС. Посвідчення на проведення перевірки від 17.03.2021 № 107 (арк.спр.7; 8-10; 11; 41; 42-44; 45).
За результатами перевірки складено Акт проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) Приватне підприємство «Анте», розташованого за адресою: 92713, Луганська обл., Старобільський р-н, с. Верхня Покровка, вул. Леніна, буд. 177-В, щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 19.05.2021 № 23 (арк.спр.46-60).
Відповідно до вимог статті 7 ЗУ «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», з підстав відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадовою особою органу державного нагляду (контролю) внесено до акту відповідний запис (арк.спр.56).
Актом перевірки виявлені порушення щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту від 01.03.2021 року №33 встановлені порушення Кодексу цивільного захисту України № 5403-VІ, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 року № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за № 252/26697, «Правила улаштування електроустановок», Правил будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок, Державних будівельних норм України «Системи протипожежного захисту», затверджено наказом Мінрегіону України від 13.11.2014 року №312, наказу МВС від 18.12.2000 року №338, зареєстрований у Мін`юсті України 01.09.2005 року за №970/11250 «Положення про паспортизацію потенційно небезпечних об`єктів», правил техногенної безпеки, затверджених наказом МВС України від 05.11.2018 року №879, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 27.11.2018 року за №1346/32798, а саме:
-дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) адмінбудівлі, майстерні, складів не оброблено засобами вогнезахисту. які забезпечують 1 групу вогнезахисної ефективності;
-будівлю адмінбудівлі, складів, майстерні, ЗАВ-40, сторожки не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту»;
-персонал не забезпечено відповідними засобами індивідуального захист) органів дихання;
-не створено об`єктовий матеріальний резерв для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій. Не визначено місце його зберігання;
-керівник не пройшов навчання на обласних курсах цивільного захисту;
-директор, заправник, електрик, не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку встановленому КМУ від 2 6 .06.2013 р. № 444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у НС»;
-для кожного приміщення об`єкта мають бути розроблені та затверджені керівником об`єкта або уповноваженою ним посадовою особою інструкції про заходи пожежної безпеки. У цих інструкціях повинні вказуватися: категорія приміщення з вибух пожежної та пожежної небезпеки (для виробничих, складських приміщень та лабораторій): вимоги щодо утримання евакуаційних шляхів та виходів: спеціальні місця для куріння та вимоги до них: порядок утримання приміщень, робочих місць: порядок зберігання та застосування легкозаймистих рідин, горючих рідин (далі - ЛЗР. ГР), пожежовибухонебезпечних речовин і матеріалів; порядок прибирання робочих місць, збирання, зберігання та видалення горючих відходів, промасленого ганчір`я: порядок утримання та зберігання спецодяг); місця, порядок та норми одночасного зберігання в приміщенні сировини, напівфабрикатів та готової продукції; порядок проведення зварювальних та інших вогневих робіт; порядок огляд), вимкнення електроустановок, приведення в пожежобезпечний стан приміщень та робочих місць, закриття приміщень після закінчення роботи;
заходи пожежної безпеки при роботі на технологічних установках та апаратах, які мають підвищену пожежну небезпеку: граничні показання контрольно-вимірювальних приладів, відхилення від яких можуть викликати пожежу або вибух; обов`язки та дії працівників у разі виникнення пожежі;
-територія об`єкта, а також приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір» (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 «ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности ».
- для працівників охорони (сторожів, вахтерів, вартових) не розроблено інструкцію , в якій необхідно визначити їхні обов`язки щодо контролю за додержанням протипожежного режиму. огляду території і приміщень, порядок дій в разі виявлення пожежі, спрацювання систем протипожежного захисту, а також указати, хто з посадових осіб об`єкта має бути викликаний у нічний час у разі пожежі. Працівники охорони повинні мати список посадових осіб об`єкта із зазначенням їх місць проживання, службових, домашніх (мобільних) телефонів;
- працівники при прийнятті на роботу на робочому місці не проходять інструктажі з питань пожежної безпеки (далі - протипожежні інструктажі). Види протипожежних інструктажів, а також порядок організації та проведення протипожежних інструктажів, навчання і перевірки знань з пожежно-технічного мінімуму встановлено постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 4-14 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях»;
- допущено паління в приміщенні вагової;
- місця для куріння не позначено відповідним знаком або написом, і місця, де встановлюють урну або попільницю негорючих матеріалів;
- будівлі не забезпечено адресними вказівниками (назва вулиці, номер будинку), встановленими на фасадах будівель або інших видних місцях і освітлюваними у темний час доби;
- приміщення та територія не забезпечені необхідною кількістю первинних засобів пожежогасіння (вогнегасниками);
- не надано акт прихованого прокладання електричних мереж під підвісною стелею в кабінеті бухгалтера;
- відсутній захист адмінбудівлі, ЗАВ-40, складів, резервуарного парку ППМ та майстерні від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів;
- зметою проведення заходів із запобігання виникненню пожеж та організації їх гасіння на підприємстві не створено добровільна пожежна охорона;
- члени ДПД не мають обов`язкового особистого страхування відповідно до вимог нормативно-правових актів:
- підприємство не забезпечене необхідною кількістю води для здійснення пожежогасіння (виходячи з вимог будівельних норм та інших нормативних документів);
- в коридорі адмінбудівлі електрощит не оснащено схемою підключення споживачів;
- не надано акт прихованого прокладання електричних мереж під підвісною стелею в їдальні;
- в їдальні допущено застосування саморобних подовжувачів які не відповідають вимогам ПУЕ;
- в їдальні допущено розміщення електричної переноски на горючих матеріалів відстань від яких до горючих основ (конструкцій, деталей) повинна становити не менше 0,01 метра;
- в їдальні електрощит не оснащена схемою підключення споживачів;
- у ваговій з`єднання від галуження та окиснювання жил проводів і кабелів у розподільчий коробці здійснюються не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
- не надано акт прихованого прокладання електричних мереж під підвісною стелею в приміщенні вагової;
- АЗС не забезпечено розрахунковою кількістю плівкоутворювального піноутворювача для ліквідації можливих пожеж протипожежною технікою;
- підприємство не забезпечено довідковим куточком з питань цивільного захисту, для отримання працівниками відомостей про конкретні дії у надзвичайних ситуаціях з урахуванням особливостей виробничої діяльності;
- на резервуар ПММ не складено технологічну карту, із якій вказуються номер резервуара, його тип, призначення. максимальний рівень наливання, мінімальний залишок, швидкість наповнення і випорожнювано;
- територію резервуарного парку, насосних станцій для перекачування Л ЗР. ГР не обгороджена огорожею з негорючого матеріалу заввишки не менше 2м;
- для наземного резервуару для зберігання нафтопродуктів по периметру не передбачено замкнутого обвалування або охолоджуючої стіни з негорючих матеріалів висотою не менше 0.5м. В місцях проходу або проїзд) на площадку необхідно передбачити пандуси;
- над колонкою ПІММ допущено експлуатацію світильників із знятим ковпаком;
- по приміщенню колонки парку ПММ допущено улаштування та експлуатація тимчасової електричної мережі;
- пожежний; щит не укомплектовано відповідно правила саме: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт.. лопати - 2 шт., сокири - 2 шт;
- для розміщення' первинних засобів пожежогасіння у виробничих, складських, допоміжних приміщеннях, а також на території підприємства не встановлено спеціальні пожежні шити (стенди) з розрахунку один щит (стенд) на 5000 м 2 захищуваної площі;
- в ЗАВ-40 електричні вимикачі, електричний лічильник, вузол керування ЗАВ-40 встановлено на негорючі основи а не з підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 м.;
- в ЗАВ -40 допущено улаштування та експлуатація тимчасової електричної мережі;
- в ЗАВ -40 допущено прокладання захищених проводів (кабелів) з оболонками з горючих матеріалів відстань від яких до горючих основ (конструкцій, деталей) становить менше 0,01 метра;
- в ЗАВ -40 електрощит не оснащена схемою підключення споживачів;
- на стіні будівлі складу біля сторожки з`єднання відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів силового електричного проводу здійснюються не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
- в світильнику над сторожкою з 'єднання відгалуження та окінцювання жил проводів електричного проводу здійснюються не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
- в приміщенні сторожів з 'єднання відгалуження та окінцювання жил проводів електричного вимикачів та розеток здійснюються не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
- в приміщенні сторож і допущено прокладання захищених проводів (кабелів) з оболонками з горючих матеріалів відстань від яких до горючих основ (конструкцій, деталей) становить менше 0,01 метра;
- в приміщенні сторож допущено улаштування та експлуатація тимчасової електричної мережі;
- в приміщенні сторожів допущено експлуатацію пошкодженої розетки;
- в сторожовому приміщенні вимикач не встановлено на негорючі основи а не з підкладанням під неї суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менш е ніж на 0,01 м;
- в сторожовому у приміщенні, приміщенні котельні та оператора котельні, кабінеті електрика, роздягальні допущено підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи;
- наявні первинні засоби пожежогасіння (вогнегасники) не пройшли технічне обслуговування;
- в сторожовому приміщенні. роздягальні електрична, ваговій розетка не встановлено на негорючі основи або з підкладанням під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 м;
- в приміщенні майстерні допущено улаштування та експлуатація тимчасової електричної мережі;
- в приміщенні майстерні з`єднання відгалуження та окінцювання жил проводів здійснюються не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
- в приміщенні майстерні допущено застосування саморобних подовжувачів які не відповідають вимогам ПУЕ;
- в приміщенні токаря з`єднання відгалуження та окінцювання жил проводів в розподільчий коробці здійснюються не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
- в приміщенні токаря допущено експлуатацію світильників із знятими ковпаками;
- в складах допущено улаштування та експлуатація тимчасових електричних мереж;
- в складах з`єднання відгалуження та окінцювания жил проводів здійснюються не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
- в складах допущено прокладання захищених проводів (кабелів) з оболонками з горючих матеріалів відстань від яких до горючих основ (конструкцій, деталей) становить менше 0.01 метра;
- в складах електричну розетку, вимикач та розподільчу коробку встановлено на негорючі основи, а не з підкладанням під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0.01 м;
- у приміщеннях ЗАВ майстерні, склади де є виділення горючого пилу та стружки, підлоги, стеля, стіни, конструкції та устаткування не прибираються. Не передбачено прибирання об`єктовий інструкції;
- на електричній опорі між майстернею та приміщення для сторожів електричний вимикач встановлено на негорючі основи, а не з підкладанням під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0.01 м;
- на електричній опорі між майстернею та приміщення для сторожів допущено прокладання захищених проводів (кабелів) з оболонками з горючих матеріалів відстань від яких до горючих основ (конструкцій, деталей) становить менше 0,01 метра;
- в складі біля приміщення сторожів електричний вимикач та електричний щит встановлено на негорючі основи, а не з підкладанням під нього суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарат а не менше ніж на 0,01 м;
- в складі біля приміщення сторожів допущено улаштування та експлуатація тимчасової електричної мереж;
- в складі біля приміщення сторожів електрощит не оснащено схемою підключення споживачів;
- не проведено очищення димоходів та печей від сажі;
- на ємності для зберігання ГІММ люки, що служать для замірювання рівня та відбору проб із резервуарів, повинні мати герметичні кришки, а отвори для вимірів - кільце з металу (з внутрішнього боку), яке унеможливлює іскроутворення;
- під час огляду резервуарів, відбирання проб або замірів рівня рідини не застосовуються пристосування, які виключають іскроутворення в разі ударів;
- на території підприємства на видних місцях не встановлено схем у руху транспорту, також в якій зазначається розміщення будівель, водой;
- допускається до зварювальних та інших вогневих робіт осіб, які не мають кваліфікаційних посвідчень та не пройшли у встановленому порядку навчання за програмою пожежно-технічного мінімуму та щорічної перевірки знань з одержанням спеціального посвідчення.
Вищезазначені порушення, встановлені актом перевірки, на думку позивача, створюють безпосередню загрозу життю та здоров`ю людей, тому подальша експлуатація будівель та приміщень ПП «Анте», розташованого за адресою: 92713, Луганська обл., Старобільський р-н, с. Верхня Покровка, вул. Леніна, буд. 177-В впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей.
Суд першої інстанції, задовольняючи позов, виходив з того, що наданими позивачем документами підтверджено допущення відповідачем порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, отже наявні підстави для застосування заходів реагування.
Оцінка суду.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
На підставі статті 43 Конституції України держава створює умови для здійснення громадянами права на працю. Нагляд і контроль за додержанням законодавства про працю є важливими способами захисту трудових прав працівників, гарантією забезпечення законності в трудових відносинах.
Згідно пункту 2 частини другої статті 4 Закону України № 2694 «Про охорону праці»(далі Закон № 2694), державна політика в галузі охорони праці базується на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
На підставі абзацу 3 частини першої статті 4 Закону № 877 виключно законами встановлюються повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг.
Відповідно до пункту 5 статті 4 Закону № 877-V, виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду.
Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Як визначено частиною першою статті 13 Закону № 2694, роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці. З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, а саме: створює відповідні служби і призначає посадових осіб, які забезпечують вирішення конкретних питань охорони праці, затверджує інструкції про їх обов`язки, права та відповідальність за виконання покладених на них функцій, а також контролює їх додержання; розробляє за участю сторін колективного договору і реалізує комплексні заходи для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці; забезпечує виконання необхідних профілактичних заходів відповідно до обставин, що змінюються; впроваджує прогресивні технології, досягнення науки і техніки, засоби механізації та автоматизації виробництва, вимоги ергономіки, позитивний досвід з охорони праці тощо; забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом; забезпечує усунення причин, що призводять до нещасних випадків, професійних захворювань, та здійснення профілактичних заходів, визначених комісіями за підсумками розслідування цих причин; організовує проведення аудиту охорони праці, лабораторних досліджень умов праці, оцінку технічного стану виробничого обладнання та устаткування, атестацій робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці в порядку і строки, що визначаються законодавством, та за їх підсумками вживає заходів до усунення небезпечних і шкідливих для здоров`я виробничих факторів; розробляє і затверджує положення, інструкції, інші акти з охорони праці, що діють у межах підприємства (далі акти підприємства), та встановлюють правила виконання робіт і поведінки працівників на території підприємства, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках, робочих місцях відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці, забезпечує безоплатно працівників нормативно-правовими актами та актами підприємства з охорони праці; здійснює контроль за додержанням працівником технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці; організовує пропаганду безпечних методів праці та співробітництво з працівниками у галузі охорони праці; вживає термінових заходів для допомоги потерпілим, залучає за необхідності професійні аварійно-рятувальні формування у разі виникнення на підприємстві аварій та нещасних випадків.
Надаючи оцінку вказаним в акті від 19 травня 2021 № 23 порушенням та можливим наслідкам їх неусунення позивачем, суд зазначає наступне.
Абзацом першим частини другої статті 57 КЦЗУ визначено, що Початок роботи новоутворених підприємств, початок використання суб`єктом господарювання об`єктів нерухомості (будівель, споруд, приміщень або їх частин) здійснюється суб`єктом господарювання на підставі поданої декларації відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки (далі - декларація), а для суб`єктів господарювання з високим ступенем ризику - також за наявності позитивного висновку за результатами оцінки (експертизи) протипожежного стану підприємства, об`єкта чи приміщення (далі - оцінка протипожежного стану).
Пунктами 2-4, 7, 8, 10 розділу ІІ ППБУ визначено, що керівник підприємства повинен визначити обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначити відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту. На кожному об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) повинен бути встановлений протипожежний режим. Для кожного приміщення об`єкта мають бути розроблені та затверджені керівником об`єкта або уповноваженою ним посадовою особою інструкції про заходи пожежної безпеки. У приміщеннях на видимих місцях біля телефонів слід вивішувати таблички із зазначенням номера телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів. Територія об`єкта, а також будинки, споруди, приміщення мають бути забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір» (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 «ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности». Для працівників охорони (сторожів, вахтерів, вартових) повинно бути розроблено інструкцію, в якій необхідно визначити їхні обов`язки щодо контролю за додержанням протипожежного режиму, огляду території і приміщень, порядок дій в разі виявлення пожежі, спрацювання систем протипожежного захисту, а також указати, хто з посадових осіб об`єкта має бути викликаний у нічний час у разі пожежі.
Пунктом 16 розділу ІІ ППБУ визначено, що посадові особи та працівники проходять навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях».
Частиною третьою статті 55 КЦЗУ передбачено, що забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Аналіз викладених правових норм свідчить, що правовою підставою для застосування адміністративним судом заходів реагування є одночасна наявність таких умов: 1) факт порушення правил та норм пожежної і техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей; 2) звернення компетентного органу, який здійснює державний нагляд у сфері пожежної і техногенної безпеки, із відповідним адміністративним позовом до суду; 3) наявність обов`язку у підконтрольного суб`єкта, зупинення експлуатації приміщень якого вимагає відповідний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій, забезпечувати дотримання вимог пожежної безпеки у відповідному приміщенні. Забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ, організацій покладається на їх керівників та уповноважених керівниками осіб, а також орендарів, обов`язки яких щодо дотримання правил пожежної безпеки повинні бути узгоджені умовами договору.
Встановлені позивачем порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначені в акті від 19 травня 2021 року № 23, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, можуть призвести до виникнення пожежі, як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для людей та навколишнього природного середовища, що може спричинити загрозу життю та здоров`ю людей у випадку її виникнення.
Таким чином, відповідно до Закону №877 з врахуванням положень Закону №2694, наявність вищезазначених порушень є підставою для застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду.
Є безпідставними доводи відповідача, що він не здійснював господарську діяльність в період з 17.05.2021 по 19.05.2021 за вказаною в акті адресою, з огляду на наступне.
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 19.05.2021 під час здійснення позапланової перевірки об`єкта, щодо якого здійснювався захід державного нагляду (контролю) у період з 17.05.2021 по 19.05.2021 ПП «Анте» (код ЄДРПОУ юридичної особи 32280358) був зареєстрован за адресою: Україна, 92713, Луганська обл., Старобільський р-н, с. Верхня Покровка, вул. Леніна, буд.177-В , керівником та засновником (учасників) юридичної особи зазначений Саакян А.К. (арк.спр.114-117).
У посвідченні на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 17.03.2021 року № 107 зазначено адресу ПП «Анте», розташованого за адресою: Україна, 92713, Луганська обл., Старобільський р-н, с. Верхня Покровка, вул.Леніна, буд.177-В . Період проведення перевірки з 17 травня 2021 року по 19 травня 2021 року. Копію посвідчення вручена, про що свідчить підпис керівника суб`єкта господарювання або уповноваженої ним особи (арк.спр.11; 45).
Таким чином, керівник підприємства або уповноважена ним особа, були обізнані про факт здійснення заходу державного нагляду (контролю), які будь-яких зауважень щодо проведення перевірки не надали.
Крім того, за підписом директора ПП «Анте» від 23.03.2021 № 9 призначено відповідальною за пожежну, техногенну безпеку та цивільний захист на підприємстві ПП «АНТЕ» начальника бригади Шапар В.М.
Тобто, відповідачем ваизначено посадову особу, яка відповідальна за пожежну, техногенну безпеку та цивільний захист на підприємстві відповідача.
Крім того, згідно до наказу Головного управління від 16.03.2021 № 75-НС «Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю), стосовно об`єктів, установ, організацій, які визначені у додатку до наказу ГУ ДСНС України у Луганській області у пункті 160 графіку проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю), у сфері техногенної та пожежної безпеки на території Луганської області, зазначена адреса розташування об`єкта (контролю) ПП Анте (код ЄДПОУ юридичної особи 32280358) - зберігання ПММ, 92713, Луганська область, Старобільській район, село Верхня Покровка, вулиця Леніна, будинок 177-В (арк.спр.43).
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, зазначено місце виробництва/зберігання/оптової/ роздрібної торгівлі пальним ПП «Анте» (код ЄДПОУ юридичної особи 32280358) за адресою: Україна, 92713, вул. Леніна, буд. 177-В, с. Верхня Покровка, Старобільський район, Луганська область.
Реєстраційний № ліцензії № 12300414202000611; термін дії ліцензії з 31.03.2020. Термін дії ліцензії до 31.03.2025 (арк.спр.98).
Вищевикладене свідчить, що на час проведення перевірки відповідач проводив господарську діяльність за адресою: Україна, 92713, вул. Леніна, буд. 177-В, с. Верхня Покровка, Старобільський район, Луганська область.
Цей факт також не спростовує наступне укладення відповідачем договору купівлі-продажу комплексу нежитлових будівель та споруд від 20.05.2021 року, оскільки на час перевірки саме ПП «Анте» здійснювало господарську діяльність за адресою: Україна, 92713, вул. Леніна, буд. 177-В, с. Верхня Покровка, Старобільський район, Луганська область та саме відповідач мавє обов`язки забезпечення пожежної безпеки та ніс відповідальність за порушення вимог пожежної безпеки на об`єктах, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.
Отже, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про необхідність застосування заходів реагування у сфері державного нагляду до ПП «Анте» у вигляді зупинення експлуатації будівель та приміщень, розташованих за адресою: 92713, Луганська обл., Старобільський р-н, с. Верхня Покровка, вул. Леніна, буд. 177-В, до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в Акті перевірки від 19.05.2021 № 23.
Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
За приписами пункту 1 частини 1 статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвали судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Оскільки судом першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги правильно встановлені обставини справи, судове рішення є обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.
Керуючись статтями 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 327, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу приватного підприємства «Анте» на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2021 року у справі №360/3059/21 - залишити без задоволення.
Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2021 року у справі №360/3059/21 - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття 17 жовтня 2022 року.
Касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів до Верховного Суду з дня складання повного судового рішення в порядку, визначеному ст. 328 КАС України.
Повне судове рішення складено 17 жовтня 2022 року.
Головуючий суддя І.Д. Компанієць
Судді А.В. Гайдар
Е.Г. Казначеєв
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2022 |
Оприлюднено | 20.10.2022 |
Номер документу | 106784852 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні