Ярмолинецький районний суд Хмельницької області
Справа № 689/2510/21
Провадження № 2/689/124/22
РІШЕННЯ
Іменем України
06 жовтня 2022 року смт. Ярмолинці
Ярмолинецький районний суд Хмельницької області у складі головуючого - судді Мазурчака В.М.,
за участю:
секретаря судового засідання Хмелянчишиної Ю.Ю.,
прокурора Ананьєвої І.В.,
представника Солобковецької сільської ради Пантело В.В.,
відповідача ОСОБА_1 та його представника адвоката Адамчук Л.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні загального позовного провадження цивільну справу за позовом керівника Хмельницької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Солобковецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області до ОСОБА_1 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки,
встановив:
Стислий виклад позиції Позивача
У грудні 2021 року керівник Хмельницької окружної прокуратури (далі Прокурор) звернувся до суду в інтересах держави в особі Солобковецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (далі - Позивач) із позовом до ОСОБА_1 (далі Відповідач) та просив внести зміни до договору оренди землі без номеру від 13 листопада 2009 року (далі - Договір), укладеного між Ярмолинецькою районною державною адміністрацією (далі - РДА) та Відповідачем щодо земельної ділянки площею 6,4562 га та кадастровим номером 6825887200:02:020:0003, а саме: пункт 9 Договору викласти в такій редакції «Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі тринадцять тисяч триста три гривні сорок вісім копійок (13303 грн. 48 коп.), що становить 2,596 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, на розрахунковий рахунок Солобковецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області».
В обґрунтування вимог Прокурор зазначив, що позов пред`явлено Прокурором, оскільки Позивач самостійно цього не робить, що призвело до триваючого порушення економічних інтересів Позивача, що водночас порушує законні інтереси Держави; з 27 травня 2021 року повноваження власника орендованої земельної ділянки перейшли до Позивача; перехід земельних ділянок із державної у комунальну власність територіальних громад не припиняє чинний Договір; розмір орендної плати підлягає перегляду, оскільки нормативна грошова оцінка зросла та становить 512460,78 гривень. Однак, Відповідач листи Позивача від 10 лютого 2020 року за вих. №02-21-56 та від 28 вересня 2021 за вих. №02-21-537 з цього приводу проігнорував, продовжує орендувати земельну ділянку за заниженою орендною платою.
Стислий виклад заперечень Відповідача
Відповідач відзив на позов не подав. В усному порядку заперечував проти задоволення позову. Зазначив, що при укладанні договору була розроблена нормативна грошова оцінка земельної ділянки. Вона є чинною, не скасовувалась. Він подає розрахунки відповідно до цієї оцінки. В той же час орендну плату сплачує вдвічі більшу, ніж за договором, відповідно до проведеної індексації (з урахуванням позиції податкової). Жодних доказів Відповідачем до матеріалів справи не надавалось.
Дослідивши матеріали справи та подані докази, оцінивши їх належність, допустимість, достовірність, як окремо так і взаємний їх зв`язок, заслухавши пояснення учасників судового процесу, суд приходить до висновку, що позов слід задовольнити повністю з підстав.
Фактичні обставини, встановлені судом
13 листопада 2009 року між Ярмолинецькою районною державною адміністрацією Хмельницької області (Орендодавець) та ОСОБА_1 (Орендар) укладено договір оренди землі, що зареєстрований у Ярмолинецькому відділі Хмельницької регіональної філії центру ДЗК, про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 13 листопада 2009 року за №040976500007.
Відповідно до п.1 Договору Орендодавець надає, а Орендар приймає згідно розпорядження голови Ярмолинецької РДА від 04 червня 2009 року №461/2009-р в строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами с. Солобківці Солобковецької сільської ради, кадастровий номер 6825887200:02:020:003.
Відповідно до п.2 Договору в оренду передається земельна ділянка площею 6,4561 гектари.
Відповідно до п.5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 94486,12 гривень станом на 01 січня 2009 року з урахуванням коефіцієнта індексації за 2008 рік 1,152.
Відповідно до п.9 Договору річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі: 2453,32 гривень, що становить 380 гривень за 1 га або 2,596% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на розрахунковий рахунок Солобковецької сільської ради.
Відповідно до п.10 Договору обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексації. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
Відповідно до п.12 Договору Розмір орендної плати переглядається 1 раз на 1 рік та у разі зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до п.36 Договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку (а.с. 20-23).
Факт передачі ділянки у користування підтверджується актом прийому-передачі об`єкта оренди (земельної ділянки) за договором оренди від 13 листопада 2009 року №04097650007 (а.с. 25).
Відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що сформована 24 листопада 2021 року державним кадастровим реєстратором відділу в Ярмолинецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області Островським О.В. на замовлення Ярмолинецького відділу окружної прокуратури, нормативна грошова оцінка земельної ділянки за Договором становить 512460,78 гривень (а.с. 26).
Така ж оцінка визначена в Інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 24 грудня 2021 року (а.с. 30-31), а також у Витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 09 вересня 2022 року (а.с. 106).
Право комунальної власності в особі Солобковецької сільської ради підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (а.с. 86).
З метою приведення у відповідність до вимог чинного законодавства розміру орендної плати за земельну ділянку, Солобковецької сільською радою письмово, листами від 10 лютого 2020 за вих. №02-21-56 та від 28 вересня 2021 за вих. №02-21-537, повідомлено ОСОБА_1 про необхідність внесення змін до Договору оренди земельної ділянки у зв`язку із приведенням розміру орендної плати у відповідність до вимог законодавства (а.с. 28-29).
Хмельницькою окружною прокуратурою повідомлено листом від 17 грудня 2021 року Солобковецьку сільську раду про наявні порушення вимог чинного законодавства в частині невідповідності розміру орендної плати за вказаним договором оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення та про необхідність їх усунення шляхом укладення додаткової угоди, переукладення договору оренди або можливого усунення порушень в судовому порядку; повідомлено про встановлення підстав та намір здійснювати представництво інтересів держави в суді шляхом звернення до суду із відповідною позовною заявою (а.с. 32).
Згідно наданої Солобковецькою сільською радою відповіді сільська рада не вживала заходів щодо внесення змін до вище вказаного договору в судовому порядку та не заперечує щодо здійснення вказаних заходів Хмельницькою окружною прокуратурою (а.с. 27).
Зміст спірних правовідносин
Спір між сторонами полягає у наявності правових підстав для визначення нового розміру орендної плати відповідно до останньої нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки.
Оцінка судом аргументів учасників справи, норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування
Судом встановлено, що відповідно до п.12 Договору розмір орендної плати переглядається 1 раз на 1 рік та у разі зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом. За час з дати підписання Договору 13 листопада 2009 року зросли ціни, грошова одиниця гривня девальвувала внаслідок інфляції. Отже, умови пункту 12 Договору наявні. З цих міркувань заперечення Відповідача судом відхилено.
Відповідачем не надано жодного власного розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки на час вирішення спору. При цьому судом неодноразово роз`яснювався Відповідачу принцип змагальності, а також його право звернутись до відповідної ліцензованої організації з метою виготовлення нормативної грошової оцінки, яка б могла бути іншою.
Водночас, прокурором надано належні та допустимі докази нормативної грошової оцінки на час вирішення спору, які не були спростовані Відповідачем. Це такі докази: витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, Інформація Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 09 вересня 2022 року (а.с. 26, 30, 31, 106).
Правові підстави позову (нормативне обґрунтування позову) прокурором визначені вірно, суд з ними погоджується.
Відповідно до ст. 30 Закону України «Про оренду землі» зміни умов договору оренди землі здійснюються за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до статті 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: … розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Упродовж 2018 року, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07 лютого 2018 року №105, проводились роботи по проведенню загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів, яка затверджена наказом Мінагрополітики України від 16 листопада 2018 №552 та набула чинності з 01 січня 2019 року.
За приписами п. 22 Порядку проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого постановою КМУ від 07 лютого 2018 № 105 дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації за формою згідно з додатком 3 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого наказом Мінагрополітики від 23.05.2017 № 262.
Даний витяг Прокурором надано суду у підтвердження доводів позову.
Згідно зі ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності
Згідно зі ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону. Відповідно до ст. 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до ст. 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до частин першої та другої статті 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
У статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. При цьому річна сума платежу для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки та загалом не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки. Статтею 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, врегульовано порядок її індексації.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
За змістом статті 13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (стаття 15 цього Закону).
Згідно частини третьої статті 201 Земельного кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки зазначається у договорі.
Прокурором вірно визначено Позивача у справі - Солобковецьку сільську раду Хмельницького району. Право комунальної власності підтверджено документально.
Відповідно до ст. 80 Земельного кодексу України, ст.ст. 2, 172, 327, 374 Цивільного кодексу України право власності на землі комунальної власності належать територіальній громаді, яка реалізує це право безпосередньо, або через відповідні органи місцевого самоврядування.
Незважаючи на тривале існування порушення вимог податкового законодавства, уповноваженим органом Солобковецькою сільською радою належних та дієвих заходів щодо усунення порушень закону та приведення умов спірного договору у відповідність до вимог чинного законодавства не вжито. Вказані обставини свідчать про нездійснення Солобковецькою сільською радою захисту порушених інтересів держави та наявність передбачених ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» підстав для представництва.
Звернення прокурора з вказаним позовом є законним, оскільки статтею 131-1 Конституції України, статтею 23 Закону України «Про прокуратуру» наділено прокурора правом на звернення до суду за захистом інтересів держави у випадку коли захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження; воно беззаперечно переслідує «суспільний», «публічний» інтерес; спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання законності при використанні земель комунальної власності, яке здійснюється з порушенням вимог чинного законодавства; забезпечує справедливу рівновагу між інтересами суспільства і конкретної особи, оскільки законодавцем в Податковому кодексі України визначено, що орендна плата за використання земель державної власності безпосередньо пов`язана із розміром нормативної грошової оцінки відповідних земель, що є однією із умов визначення справедливої плати за оренду земель, яка є однією із основних статей доходів місцевих бюджетів і становить суспільний інтерес для всієї територіальної громади. Використання ОСОБА_1 земель із заниженим розміром орендної плати необґрунтовано ставить відповідача в привілейоване становище порівняно з іншими добросовісними користувачами, які використовують землі, що розташовані на території Солобковецької сільської ради, на підставі договорів оренди, які відповідають вимогам законодавства. Втручання держави шляхом пред`явлення прокурором цього позову відповідає принципу «пропорційності», який передбачає дотримання справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов`язаними із втручанням, та інтересами Відповідача. Так, інтереси суспільства в частині забезпечення дотримання вимог закону при використанні зазначеної земельної ділянки явно переважають приватний інтерес ОСОБА_1 у її використанні із заниженим розміром орендної плати. У разі задоволення позовних вимог відповідач у жодному разі не нестиме «надмірний тягар».
Дотримання належного економічного регулювання земельних правовідносин, забезпечення надходжень платежів з орендної плати до місцевих бюджетів у законодавчо визначених межах шляхом їх вірного правового врегулювання безпосередньо належить до інтересів держави. Така правова позиція висловлена Верховним Судом України у постанові від 11.05.2016 у справі за №6-824цс16.
З огляду на викладене, до місцевого бюджету не надходить орендна плата розміром 13303,48 гривень в рік, тобто 2,596 відсотка від нормативної грошової оцінки вказаної земельної ділянки (512460,78 х2,596 відсотка). Фактична сплата орендарем за використанням земельної ділянки становить значно меншу суму, а саме, 2453,32 гривень. Різниця становить 10850,16 гривень.
З метою вірного застосування норм матеріального права при оцінці спірних фактичних обставин справи суд враховує висновки Верховного Суду.
Відповідно до частини шостої статті 13 Закону України «Про судоустрій та статус суддів» (Обов`язковість судових рішень) висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права. Відповідно до частини четвертої статті 263 ЦПК України (Законність і обґрунтованість судового рішення) при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Згідно правової позиції, викладеній у Постанові Верховного Суду України від 18.05.2016 у справі № 6-325ц16, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для внесення змін до договору оренди землі в частині визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати.
Розподіл судових витрат
Судовий збір та інші судові витрати покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог (частина перша та друга статті 141 ЦПК України).
З Відповідача на користь Прокуратури слід стягнути судові витрати сплачений судовий збір у розмірі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) гривень.
На основі викладеного та керуючись статтями 258, 264 та 265 Цивільного процесуального кодексу України,
вирішив:
Позов керівника Хмельницької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Солобковецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області до ОСОБА_1 про внесення змін до договору оренди земельної ділянки задовольнити повністю.
Внести зміни до договору оренди землі без номеру від 13 листопада 2009 року, укладеного між Ярмолинецькою районною державною адміністрацією та фізичною особою ОСОБА_1 , щодо земельної ділянки площею 6,4562 га та кадастровим номером 6825887200:02:020:0003, а саме: пункт 9 договору викласти в такій редакції «Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі тринадцять тисяч триста три гривні сорок вісім копійок (13303 грн. 48 коп.), що становить 2,596 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, на розрахунковий рахунок Солобковецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області».
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Хмельницької обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 02911102, Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, р/р UA 188201720343120002000002814, код класифікації видатків бюджету 2800) судові витрати - судовий збір у розмірі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) гривень.
Учасники справи,а такожособи,які небрали участіу справі,якщо судвирішив питанняпро їхніправа,свободи,інтереси та(або)обов`язки,мають правооскаржити вапеляційному порядкурішення судуповністю абочастково.Апеляційна скаргана рішеннясуду подаєтьсяпротягом тридцятиднів здня йогопроголошення доХмельницького апеляційногосуду.Учасник справи,якому повнерішення судуне буловручене удень йогопроголошення абоскладення,має правона поновленняпропущеного строкуна апеляційнеоскарження,якщо апеляційнаскарга поданапротягом тридцятиднів здня врученняйому повногорішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано . У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи можуть отримати інформацію щодо даної справи на офіційному веб-порталі судової влади України за веб-адресою: http://ym.km.court.gov.ua/sud2221/, а інформацію про зміст судових рішень у справі - за веб-адресою: http://reyestr.court.gov.ua/.
Відомості про учасників справи:
1. Орган, якому надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб, - Хмельницька окружна прокуратура (місцезнаходження юридичної особи: вул. Уляни Громової, 10, м. Хмельницький, Хмельницька обл., 29018; код ЄДРПОУ 02911102);
2. Позивач Солобковецька сільська рада Хмельницького району Хмельницької області (вул. Грушевського, буд.2, с. Солобківці, Хмельницький р-н, Хмельницька обл., 32162; код ЄДРПОУ 04402729);
3. Відповідач ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ).
Повне рішення складено 17 жовтня 2022 року.
Суддя В. Мазурчак
Суд | Ярмолинецький районний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2022 |
Оприлюднено | 19.10.2022 |
Номер документу | 106791820 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: що виникають з договорів оренди |
Цивільне
Ярмолинецький районний суд Хмельницької області
Мазурчак В. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні