ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"28" липня 2022 р. Справа № 911/601/22
Господарський суд Київської області у складі судді Бацуци В. М.
при секретарі судового засідання Петренко А. А.
за участю представників учасників справи:
від позивача (у режимі відеоконференції): Люлик Р. І. (адвокат ордер серії АВ № 1009802 від 30.03.2022 р.);
від відповідача: не з`явились;
розглянувши матеріали справи
за позовом Дочірнього підприємства «Енергооблік» Товариства з обмеженою відповідальністю-науково-виробничого підприємства «Гремпіс», м. Вінниця, Вінницька область
до Державного підприємства спиртової та лікеро-горілчаної промисловості «Укрспирт», м. Бровари, Київська область
про стягнення 390 644, 52 грн
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
ДП «Енергооблік» ТОВ-НВП «Гремпіс» звернулось в Господарський суд Київської області із позовом до ДП «Укрспирт» про стягнення 266 520, 80 грн основної заборгованості, 95 245, 22 грн пені, 50 319, 13 грн інфляційних збитків, 17 962, 77 грн 3 % річних.
Позовні вимоги обґрунтовані позивачем неналежним виконанням відповідачем свого обов`язку щодо своєчасної оплати у повному обсязі за поставлену продукцію та виконані роботи згідно з договором № 300 на поставку обладнання і матеріалів для системи електронного обліку спирту та монтажні й налагоджувальні роботи від 10.07.2019 р.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 04.05.2022 р. відкрито провадження у справі № 911/601/22 за позовом ДП «Енергооблік» ТОВ-НВП «Гремпіс» до ДП «Укрспирт» про стягнення 430 047, 92 грн, визначено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження і призначено її розгляд у підготовчому засіданні із викликом та за участю представників учасників справи на 08.06.2022 р.
31.05.2022 р. через систему «Електронний суд» від позивача до суду надійшла заява б/н від 31.05.2022 р. про участь у судовому засідання в режимі відеоконференції, у якій він просив суд підготовче засідання, призначене на 08.06.2022 р. о 11 год. 00 хв., провести в режимі відеоконференції з використанням власних технічних засобів за допомогою програмного забезпечення «EasyCon».
Ухвалою Господарського суду Київської області від 01.06.2022 р. відмовлено у задоволенні заяви б/н від 31.05.2022 р. позивача про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції.
08.06.2022 р. за наслідками підготовчого засідання судом винесено ухвалу, якою відкладено його проведення на 23.06.2022 р.
16.06.2022 р. до канцелярії суду від позивача надійшла заява б/н від 16.06.2022 р. про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції, у якій він просив суд підготовче засідання, призначене на 23.06.2022 р. о 10 год. 30 хв., провести в режимі відеоконференції з використанням власних технічних засобів за допомогою програмного забезпечення «EasyCon».
Ухвалою Господарського суду Київської області від 16.06.2022 р. заяву б/н від 16.06.2022 р. позивача про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції задоволено і вирішено підготовче засідання у даній справі, призначене на 23.06.2022 р. о 10 год. 30 хв., провести в режимі відеоконференції за допомогою он-лайн сервісу «EasyCon».
Ухвалою Господарського суду Київської області від 23.06.2022 р. закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті із викликом та за участю представників учасників справи на 07.07.2022 р.
07.07.2022 р. за наслідками судового засідання судом винесено ухвалу, якою відкладено розгляд справи на 21.07.2022 р.
15.07.2022 р. через систему «Електронний суд» від позивача до суду надійшла заява б/н від 15.07.2022 р. про зменшення розміру позовних вимог, у якій він усунув технічні помилки розрахунків заявлених позовних вимог та просить суд стягнути з відповідача на свою користь 266 520, 80 грн основної заборгованості, 58 539, 65 грн пені, 57 172, 07 грн інфляційних збитків, 8 412, 00 грн 3 % річних.
21.07.2022 р. за наслідками судового засідання судом винесено ухвалу, якою відкладено розгляд справи на 28.07.2022 р. Також даною ухвалою суду вирішено судове засідання у даній справі, призначене на 28.07.2022 р. о 09 год. 30 хв., провести в режимі відеоконференції за допомогою он-лайн сервісу «EasyCon».
Заява б/н від 15.07.2022 р. позивача про зменшення розміру позовних вимог прийнята судом до розгляду.
28.07.2022 р. у судовому засіданні представник позивача надав усні пояснення щодо своїх позовних вимог, позовні вимоги підтримав, вважає їх обґрунтованими і правомірними та такими, що підлягають задоволенню з підстав, зазначених в позовній заяві.
Представник відповідача у судове засідання не з`явився, хоча про судове засідання був повідомлений належним чином, про причини своєї неявки у судове засідання суд не повідомив, відзив на позовну заяву та інші заяви по суті спору не надав.
Відповідно до ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
За наслідками судового засідання судом оголошено вступну і резолютивну частини рішення у даній справі.
Заслухавши пояснення представників учасників справи, дослідивши наявні у матеріалах справи докази, суд
ВСТАНОВИВ:
10.07.2019 р. між позивачем (надалі Виконавець) та відповідачем (надалі Замовник) було укладено договір № 300 на поставку обладнання і матеріалів для системи електронного обліку спирту та монтажні й налагоджувальні роботи, згідно умов п. 1.1. якого Виконавець зобов`язується виконати роботи (послуги) з впровадження електронної системи обліку спиртовмісних рідин, поставити обладнання та матеріали для вузла обліку витрат спиртовмісних рідин, провести їх монтаж, налагодження та технічне супроводження, а Замовник зобов`язується прийняти роботи (послуги) та сплатити грошові кошти згідно умов цього Договору.
Відповідно до п. 2.1. Договору загальна ціна Договору складається з вартості обладнання, матеріалів та монтажних й налагоджувальних робіт на 10 (десяти) МПД ДП «Укрспирт» і становить 1 037 600 (один мільйон тридцять сім тисяч шістсот грн. 00 копійок), крім того ПДВ 20 % - 207 520 грн. 00 коп., всього 1 245 120 грн. 00 коп. (один мільйон двісті сорок п`ять тисяч сто двадцять гривень 00 коп.), з ПДВ.
Пунктом 2.2. Договору встановлено, що вартість обладнання, матеріалів та монтажних й налагоджувальних робіт по одному окремому МПД ДП «Укрспирт» становить 103 760 (сто три тисячі сімсот шістдесят грн. 00 копійок), крім того ПДВ 20 % - 20 752 грн. 00 коп., всього 124 512 грн. 00 коп. (сто двадцять чотири тисячі п`ятсот дванадцять гривень 00 коп.), з ПДВ.
2.1.1. Перелік та вартість матеріалів, обладнання, перелік робіт по одному окремому МПД ДП «Укрспирт» визначений Додатком № 1 до даного Договору та становить його невід`ємну частину.
Пунктом 2.2. Договору визначено, що оплата вартості обладнання, матеріалів та робіт в національній валюті України гривні шляхом безготівкового перерахування коштів з поточного рахунку Замовника на поточний рахунок Виконавця, що зазначений у реквізитах Сторін Договору.
Пунктом 2.3. Договору передбачено, зокрема, що оплата здійснюється Замовником в 3 (три) етапи наступним чином:
2.3.1. 60 % загальної ціни Договору, визначеної п. 2.1. цього Договору, протягом 3 (трьох) банківських днів з дати отримання рахунку-фактури від Виконавця.
2.3.2. 20 % загальної ціни Договору, визначеної п. 2.1. цього Договору, протягом 3 (трьох) банківських днів з дати отримання від Виконавця повідомлення про готовність до проведення монтажних робіт.
2.3.3. 20 % загальної ціни Договору, визначеної п. 2.1. цього Договору, протягом 5 (п`яти) банківських днів з дати виконання всіх робіт по даному Договору та підписання уповноваженими представниками Сторін акту виконаних робіт.
Відповідно до п. 3.1. Договору Виконавець зобов`язується здійснити поставку обладнання й матеріалів для вузла обліку спиртовмісних рідин, провести їх монтаж та налагодження протягом 30 (тридцяти) календарних днів з дня здійснення Замовником передоплати згідно п.п. 2.3.1. цього Договору.
Пунктом 3.2. Договору визначено, що термін виконання робіт за Договором та прийняття в експлуатацію буде дотриманий за умови дотримання порядку розрахунку, визначеного в п. 2.3. Договору. В разі недотримання Замовником терміну здійснення оплати, визначеного п. 2.3. Договору, термін виконання робіт може бути збільшений на відповідну кількість днів затримки здійснення оплати.
Пунктом 3.4. Договору передбачено, що обладнання та виконані роботи здаються Виконавцем та приймаються Замовником протягом 5 (п`яти) робочих днів з моменту закінчення їх виконання, шляхом підписання Акту прийому-передачі обладнання та виконаних робіт.
Згідно з п. 6.1. Договору цей Договір набуває чинності з моменту підписання його Сторонами та діє до 31.12.2019 р. включно, а в частині невиконаних зобов`язань по Договору до повного їх виконання.
Одночасно з укладенням договору, між позивачем та відповідачем було підписано Додаток № 1 до нього, яким передбачено перелік матеріалів та обладнання на загальну суму 62 352, 00 грн; перелік робіт на загальну суму 62 160, 00 грн.
02.08.2019 р. між позивачем та відповідачем було підписано Додаткову угоду № 1 про внесення змін до договору № 300 від 10.07.2019 р. на поставку обладнання і матеріалів для системи електронного обліку спирту та монтажні й налагоджувальні роботи, відповідно до положень якої сторони, зокрема, дійшли згоди викласти п. 2.1. Договору в наступній редакції:
« 2.1. Загальна ціна Договору складається з вартості обладнання, матеріалів та монтажних й налагоджувальних робіт на 19 місцях виконаних робіт становить 1 971 440 грн. 00 коп. (один мільйон дев`ятсот сімдесят одна тисяча чотириста сорок грн. 00 копійок), крім того ПДВ 20 % - 394 288 грн. 00 коп., всього 2 365 728 грн. 00 коп. (два мільйони триста шістдесят п`ять тисяч сімсот двадцять вісім грн. 00 коп.), з ПДВ.».
06.09.2019 р. між позивачем та відповідачем було підписано Додаткову угоду № 2 про внесення змін до договору № 300 від 10.07.2019 р. на поставку обладнання і матеріалів для системи електронного обліку спирту та монтажні й налагоджувальні роботи, відповідно до положень якої сторони, зокрема, дійшли згоди викласти п. 2.1. Договору в наступній редакції:
« 2.1. Загальна ціна Договору складається з вартості обладнання, матеріалів та монтажних й налагоджувальних робіт на 21 місцях виконання робіт становить 2 178 960 (два мільйони сто сімдесят вісім тисяч дев`ятсот шістдесят гривень 00 копійок), крім того ПДВ 20 % - 435 792 грн. 00 коп., всього 2 614 752 грн. 00 коп. (два мільйони шістсот чотирнадцять тисяч сімсот п`ятдесят дві гривні 00 коп.), з ПДВ.».
У жовтні 2019 р. між позивачем та відповідачем було підписано Додаткову угоду № 3 про внесення змін до договору № 300 від 10.07.2019 р. на поставку обладнання і матеріалів для системи електронного обліку спирту та монтажні й налагоджувальні роботи, відповідно до положень якої сторони, зокрема, дійшли згоди викласти п. 2.1. Договору в наступній редакції:
« 2.1. Договірна ціна (вартість) робіт передбачених умовами цього Договору складається з вартості обладнання, матеріалів та монтажних й налагоджувальних робіт, що поставляються та виконуються за цим Договором та становить 2 464 710, 00 грн. (два мільйони чотириста шістдесят чотири тисячі сімсот десять гривень 00 копійок), крім того ПДВ 20 % - 492 942, 00 грн., всього з ПДВ 2 957 652, 00 грн. (два мільйони дев`ятсот п`ятдесят сім тисяч шістсот п`ятдесят дві гривні 00 копійок).
Загальна сума (вартість) цього Договору визначається договірною ціною (вартістю) робіт виконаних Виконавцем згідно з умовами цього Договору, що підтверджується актом виконаних робіт складеним за формою КБ-2в та підписаним уповноваженими представниками Сторін цього Договору.».
У жовтні 2019 р. між позивачем та відповідачем було підписано Додаткову угоду № 4 про внесення змін до договору № 300 від 10.07.2019 р. на поставку обладнання і матеріалів для системи електронного обліку спирту та монтажні й налагоджувальні роботи, відповідно до положень якої сторони, зокрема, дійшли згоди викласти п. 2.1. Договору в наступній редакції:
« 2.1. Договірна ціна (вартість) робіт передбачених умовами цього Договору складається з вартості обладнання, матеріалів та монтажних й налагоджувальних робіт, що поставляються та виконуються за цим Договором та становить 3 458 910, 00 грн. (три мільйони чотириста п`ятдесят вісім тисяч дев`ятсот десять гривень 00 копійок), крім того ПДВ 20 % - 691 782, 00 грн., всього з ПДВ 4 150 692, 00 грн. (чотири мільйони сто п`ятдесят тисяч шістсот дев`яносто дві гривні 00 копійок).
Загальна сума (вартість) цього Договору визначається договірною ціною (вартістю) робіт виконаних Виконавцем згідно з умовами Договору, додаткових угод до цього Договору, що підтверджується актами виконаних робіт складеними за формою КБ-2в та підписаними уповноваженими представниками Сторін цього Договору.».
На виконання умов договору позивачем протягом серпня грудня 2019 р. було передано у власність (продано) відповідачу товар (обладнання/матеріали) та виконано роботи на загальну суму 4 180 908, 00 грн, що підтверджується актом № ОУ-0000088 здачі-надання робіт (надання послуг) від 15.08.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000090 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 21.08.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000092 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 30.08.2019 р. на суму 124 320, 00 грн, актом № ОУ-0000099 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 05.09.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000100 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 11.09.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000101 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 11.09.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000109 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 20.09.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000110 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 04.10.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000111 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 04.10.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000125 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 09.10.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000127 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 10.10.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000128 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 11.10.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000147 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 01.11.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000148 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 01.11.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000155 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 11.11.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000156 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 11.11.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000159 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 21.11.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000164 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 27.11.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000165 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 27.11.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000166 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 27.11.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000183 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 23.12.2019 р. на суму 27 120, 00 грн, актом № ОУ-0000185 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 23.12.2019 р. на суму 11 760, 00 грн, актом № ОУ-0000186 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 23.12.2019 р. на суму 15 120, 00 грн, актом № ОУ-0000187 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 23.12.2019 р. на суму 13 920, 00 грн, актом № ОУ-0000188 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 23.12.2019 р. на суму 18 720, 00 грн, актом № ОУ-0000190 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 23.12.2019 р. на суму 13 320, 00 грн, актом № ОУ-0000193 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 23.12.2019 р. на суму 4 560, 00 грн, актом № ОУ-0000194 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 23.12.2019 р. на суму 4 560, 00 грн, актом № ОУ-0000195 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 23.12.2019 р. на суму 4 560, 00 грн, актом № ОУ-0000196 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 23.12.2019 р. на суму 4 560, 00 грн, актом № ОУ-0000197 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 23.12.2019 р. на суму 4 560, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000225 від 15.08.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000227 від 21.08.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000230 від 30.08.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000246 від 05.09.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000256 від 11.09.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000257 від 11.09.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000299 від 20.09.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000300 від 04.10.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000301 від 04.10.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000317 від 09.10.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000319 від 10.10.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000320 від 11.10.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000363 від 30.10.2019 р. на суму 57 144, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000388 від 11.11.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000389 від 11.11.2019 р. на суму 57 144, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000408 від 21.11.2019 р. на суму 57 144, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000409 від 21.11.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000419 від 27.11.2019 р. на суму 57 144, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000420 від 27.11.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000424 від 27.11.2019 р. на суму 57 144, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000464 від 23.12.2019 р. на суму 8 028, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000466 від 23.12.2019 р. на суму 8 028, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000468 від 23.12.2019 р. на суму 8 028, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000469 від 23.12.2019 р. на суму 12 648, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000471 від 23.12.2019 р. на суму 12 648, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000473 від 23.12.2019 р. на суму 12 648, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000474 від 23.12.2019 р. на суму 12 648, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000476 від 23.12.2019 р. на суму 12 648, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000477 від 23.12.2019 р. на суму 12 648, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000478 від 23.12.2019 р. на суму 12 648, 00 грн, наявними в матеріалах справи.
За період дії договору відповідачем було лише частково виконано свій обов`язок по оплаті товару (обладнання/матеріали) і виконаних робіт та перераховано позивачу грошові кошти у загальному розмірі 3 914 387, 20 грн, що підтверджується матеріалами позовної заяви, зокрема, розрахунком ціни позову, довідкою позивача вих. № 80 від 11.07.2022 р. про заборгованість відповідача за договором станом на 11.07.2022 р., іншими документами, наявними у матеріалах справи.
Регулювання відносин, що виникають у зв`язку із купівлею-продажем товару, виконанням робіт здійснюється Господарським кодексом України, Цивільним кодексом України, іншими нормативно-правовими актами і безпосередньо договором.
Статтею 193 Господарського кодексу України встановлено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Статтею 526 Цивільного кодексу України визначено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Статтею 628 цього ж кодексу передбачено, що сторони мають право укласти договір, в якому містяться елементи різних договорів (змішаний договір). До відносин сторін у змішаному договорі застосовуються у відповідних частинах положення актів цивільного законодавства про договори, елементи яких містяться у змішаному договорі, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті змішаного договору.
Згідно з ст. 712 цього ж кодексу за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.
До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.
Згідно ст. 655 Цивільного кодексу України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.
Частиною 1 ст. 692 цього ж кодексу передбачено, що покупець зобов`язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього, якщо договором або актами цивільного законодавства не встановлений інший строк оплати товару.
Згідно з ч. 1 ст. 837 Цивільного кодексу України за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу.
Статтею 854 цього ж кодексу передбачено, що якщо договором підряду не передбачена попередня оплата виконаної роботи або окремих її етапів, замовник зобов`язаний сплатити підрядникові обумовлену ціну після остаточної здачі роботи за умови, що роботу виконано належним чином і в погоджений строк або, за згодою замовника, - достроково.
Підрядник має право вимагати виплати йому авансу лише у випадку та в розмірі, встановлених договором.
Частиною 1 ст. 530 цього ж кодексу закріплено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Згідно ст. 610 цього ж кодексу порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Відповідно до ч. 1 ст. 612 цього ж кодексу боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
У встановлений договором строк і станом на час розгляду справи відповідач обов`язок щодо своєчасної оплати за поставлену продукцію (обладнання/матеріали) та виконані роботи у повному обсязі не виконав і його основна заборгованість перед позивачем складає 266 520, 80 грн, що підтверджується договором № 300 на поставку обладнання і матеріалів для системи електронного обліку спирту та монтажні й налагоджувальні роботи від 10.07.2019 р., відповідними додатковими угодами та додатками до нього, актом № ОУ-0000088 здачі-надання робіт (надання послуг) від 15.08.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000090 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 21.08.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000092 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 30.08.2019 р. на суму 124 320, 00 грн, актом № ОУ-0000099 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 05.09.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000100 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 11.09.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000101 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 11.09.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000109 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 20.09.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000110 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 04.10.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000111 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 04.10.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000125 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 09.10.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000127 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 10.10.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000128 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 11.10.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000147 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 01.11.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000148 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 01.11.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000155 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 11.11.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000156 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 11.11.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000159 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 21.11.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000164 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 27.11.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000165 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 27.11.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000166 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 27.11.2019 р. на суму 62 160, 00 грн, актом № ОУ-0000183 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 23.12.2019 р. на суму 27 120, 00 грн, актом № ОУ-0000185 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 23.12.2019 р. на суму 11 760, 00 грн, актом № ОУ-0000186 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 23.12.2019 р. на суму 15 120, 00 грн, актом № ОУ-0000187 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 23.12.2019 р. на суму 13 920, 00 грн, актом № ОУ-0000188 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 23.12.2019 р. на суму 18 720, 00 грн, актом № ОУ-0000190 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 23.12.2019 р. на суму 13 320, 00 грн, актом № ОУ-0000193 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 23.12.2019 р. на суму 4 560, 00 грн, актом № ОУ-0000194 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 23.12.2019 р. на суму 4 560, 00 грн, актом № ОУ-0000195 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 23.12.2019 р. на суму 4 560, 00 грн, актом № ОУ-0000196 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 23.12.2019 р. на суму 4 560, 00 грн, актом № ОУ-0000197 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 23.12.2019 р. на суму 4 560, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000225 від 15.08.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000227 від 21.08.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000230 від 30.08.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000246 від 05.09.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000256 від 11.09.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000257 від 11.09.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000299 від 20.09.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000300 від 04.10.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000301 від 04.10.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000317 від 09.10.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000319 від 10.10.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000320 від 11.10.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000363 від 30.10.2019 р. на суму 57 144, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000388 від 11.11.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000389 від 11.11.2019 р. на суму 57 144, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000408 від 21.11.2019 р. на суму 57 144, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000409 від 21.11.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000419 від 27.11.2019 р. на суму 57 144, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000420 від 27.11.2019 р. на суму 62 352, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000424 від 27.11.2019 р. на суму 57 144, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000464 від 23.12.2019 р. на суму 8 028, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000466 від 23.12.2019 р. на суму 8 028, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000468 від 23.12.2019 р. на суму 8 028, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000469 від 23.12.2019 р. на суму 12 648, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000471 від 23.12.2019 р. на суму 12 648, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000473 від 23.12.2019 р. на суму 12 648, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000474 від 23.12.2019 р. на суму 12 648, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000476 від 23.12.2019 р. на суму 12 648, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000477 від 23.12.2019 р. на суму 12 648, 00 грн, видатковою накладною № РН-0000478 від 23.12.2019 р. на суму 12 648, 00 грн, розрахунком ціни позову, довідкою позивача вих. № 80 від 11.07.2022 р. про заборгованість відповідача за договором станом на 11.07.2022 р., іншими документами, наявними у матеріалах справи.
Відповідно до приписів ч. 3 ст. 13 та ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
У процесі розгляду справи, відповідачем не було надано суду жодних належних та допустимих доказів, що б підтверджували належне виконання ним своїх обов`язків з оплати поставленої продукції та виконаних робіт за договором № 300 на поставку обладнання і матеріалів для системи електронного обліку спирту та монтажні й налагоджувальні роботи від 10.07.2019 р.
Отже, вимога позивача про стягнення із відповідача основної заборгованості у розмірі 266 520, 80 грн за договором № 300 на поставку обладнання і матеріалів для системи електронного обліку спирту та монтажні й налагоджувальні роботи від 10.07.2019 р. є законною і обґрунтованою, та такою, що підлягає задоволенню у повному обсязі.
Крім того, позивач просить стягнути із відповідача пеню, передбачену договором № 300 на поставку обладнання і матеріалів для системи електронного обліку спирту та монтажні й налагоджувальні роботи від 10.07.2019 р., за періоди прострочення відповідачем виконання обов`язку по оплаті поставленої продукції та виконаних робіт з 15.07.2021 р. по 15.07.2022 р. всього на загальну суму 58 539, 65 грн у відповідності до виконаного ним розрахунку.
З приводу вказаної позовної вимоги позивача суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Згідно ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Відповідно до п. 3) ч. 1 ст. 611 цього ж кодексу у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема: сплата неустойки.
Частиною 1 ст. 549 цього ж кодексу передбачено, що неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання.
Частиною 3 цієї ж статті встановлено, що пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.
Згідно ч. 1 ст. 230 Господарського кодексу України штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.
Відповідно до ч. 4 ст. 231 цього ж кодексу у разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в розмірі, передбаченому договором. При цьому розмір санкцій може бути встановлено договором у відсотковому відношенні до суми невиконаної частини зобов`язання або у певній, визначеній грошовій сумі, або у відсотковому відношенні до суми зобов`язання незалежно від ступеня його виконання, або у кратному розмірі до вартості товарів (робіт, послуг).
Згідно ч. 6 ст. 232 цього ж кодексу нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано.
Відповідно до ч. 2 ст. 343 цього ж кодексу платник грошових коштів сплачує на користь одержувача цих коштів за прострочку платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін, але не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.
Пунктом 8.2.1. Договору встановлено, що за порушення строків оплати виконаних Виконавцем робіт Замовник сплачує пеню в розмірі подвійної облікової ставки за кожний день прострочення від суми заборгованості.
При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що при укладенні договору № 300 на поставку обладнання і матеріалів для системи електронного обліку спирту та монтажні й налагоджувальні роботи від 10.07.2019 р. позивач та відповідач не досягли згоди щодо встановлення у договорі положень щодо нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання за період більш тривалий, ніж як встановлений ч. 6 ст. 232 Господарського кодексу України.
У процесі розгляду справи судом встановлено, що останній день виконання відповідачем обов`язку по оплаті продукції та виконаних робіт за договором № 300 на поставку обладнання і матеріалів для системи електронного обліку спирту та монтажні й налагоджувальні роботи від 10.07.2019 р., з урахуванням акту № ОУ-0000197 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 23.12.2019 р. на суму 4 560, 00 грн та видаткової накладної № РН-0000478 від 23.12.2019 р. на суму 12 648, 00 грн був 30.12.2019 р. (остаточна оплата протягом 5 банківських днів з дати виконання всіх робіт за договором), і відповідно з 31.12.2019 р. почалось прострочення виконання відповідачем обов`язку щодо оплати продукції та робіт по вказаним акту здачі-прийняття робіт (надання послуг), видатковій накладній. За таких обставин, суд вважає за необхідне зазначити, що нарахування пені, передбаченої договором № 300 на поставку обладнання і матеріалів для системи електронного обліку спирту та монтажні й налагоджувальні роботи від 10.07.2019 р., від суми основної заборгованості за прострочення відповідачем виконання обов`язку по оплати продукції та робіт по останнім акту № ОУ-0000197 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 23.12.2019 р. на суму 4 560, 00 грн та видатковій накладній № РН-0000478 від 23.12.2019 р. на суму 12 648, 00 грн був 30.12.2019 р. відповідно до ч. 6 ст. 232 Господарського кодексу України припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано, а саме 31.06.2020 р.
Отже, враховуючи вищевикладене та те, що як було встановлено судом у процесі розгляду справи, розрахунок пені від суми основної заборгованості за договором № 300 на поставку обладнання і матеріалів для системи електронного обліку спирту та монтажні й налагоджувальні роботи від 10.07.2019 р., виконаний позивачем, є невірним та не відповідає вимогам ч. 6 ст. 232 Господарського кодексу України, яка передбачає, що нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано, оскільки безпідставним є нарахування позивачем пені від суми основної заборгованості після спливу шести місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано, а саме у заявлений позивачем період прострочення відповідачем виконання обов`язку по оплаті товару з 15.07.2021 р. по 15.07.2022 р., і відповідно позовна вимога позивача до відповідача про стягнення пені за несвоєчасне виконання обов`язку по оплаті продукції та робіт, що є предметом позову, є такою, що не ґрунтується на нормах законодавства України, а тому суд не вбачає підстав для задоволення позову в цій частині.
Крім того, позивач просить стягнути із відповідача 57 172, 07 грн інфляційних збитків та 8 412, 00 грн 3 % річних за періоди прострочення відповідачем виконання обов`язку по оплаті поставленої продукції та виконаних робіт з липня 2021 р. по липень 2022 р. та з 26.06.2021 р. по 15.07.2022 р. відповідно, у відповідності до виконаного ним розрахунку.
Згідно ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Відповідно до ч. 1 ст. 612 цього ж кодексу боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Частиною 2 ст. 625 цього ж кодексу передбачено, що боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Розрахунок інфляційних збитків від суми основної заборгованості, виконаний позивачем, є обґрунтованим та вірним, а тому суд дійшов висновку про задоволення вимог позивача в частині стягнення із відповідача інфляційних збитків від суми основної заборгованості за договором у вищевказаний період у розмірі 57 172, 07 грн.
Розрахунок 3 % річних від суми основної заборгованості, виконаний позивачем, є невірним.
Правильний розрахунок 3 % річних від суми основної заборгованості за договором наступний:
Період прострочення грошового зобов`язання:Кількість днів у періодіСумаз 26/06/2021 до 15/07/2022 266 520,80 x 3 % x 385 : 365 : 1003858 433,74 грн.
Отже, загальний розмір 3 % річних від суми основної заборгованості за договором у вищевказані періоди становить 8 433, 74 грн.
Оскільки розмір 3 % від суми основної заборгованості, на яку претендує позивач, є меншим ніж сума, на яку він має право, то суд приходить до висновку про задоволення вимог позивача в частині стягнення із відповідача 3 % річних від суми основної заборгованості за договором у вищевказаний період у розмірі 8 412, 00 грн.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, обставини справи, позовні вимоги підлягають задоволенню частково.
Судові витрати відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст. ст. 123, 129, 233, 236 240 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1.Позов задовольнити частково.
2.Стягнути з Державного підприємства спиртової та лікеро-горілчаної промисловості «Укрспирт» (07400, вул. Гагаріна, буд. 16, м. Бровари, Київська область; ідентифікаційний код 37199618) на користь Дочірнього підприємства «Енергооблік» Товариства з обмеженою відповідальністю-науково-виробничого підприємства «Гремпіс» (21000, вул. Стеценка, буд. 5, м. Вінниця, Вінницька область; ідентифікаційний код 30453237) 266 520 (двісті шістдесят шість тисяч п`ятсот двадцять) грн 80 (вісімдесят) коп. основної заборгованості, 57 172 (п`ятдесят сім тисяч сто сімдесят дві) грн 07 (сім) коп. інфляційних збитків, 8 412 (вісім тисяч чотириста дванадцять) грн 00 (нуль) коп. 3 % річних та судові витрати 4 981 (чотири тисячі дев`ятсот вісімдесят одна) грн 57 (п`ятдесят сім) коп. судового збору.
3.Відмовити в задоволенні інших позовних вимог.
4.Рішення набирає законної сили після закінчення строку на його апеляційне оскарження, а у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення може бути оскаржено протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання апеляційної скарги до Північного апеляційного господарського суду.
Суддя В.М.Бацуца
Повний текст рішення складено і підписано
14 жовтня 2022 р.
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 28.07.2022 |
Оприлюднено | 20.10.2022 |
Номер документу | 106799875 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг |
Господарське
Господарський суд Київської області
Бацуца В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні