Рішення
від 17.10.2022 по справі 200/4349/22
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 жовтня 2022 року Справа№200/4349/22

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Кравченко Т.О.,

розглянув в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

19 вересня 2022 року до Донецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі позивач) до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (далі відповідач, ГУ ПФУ в Донецькій області), в якому позивач просив:

- визнати протиправною бездіяльність ГУ ПФУ в Донецькій області щодо невключення для обчислення пенсії за віком ОСОБА_1 з дати призначення пенсії заробітної плати за період роботи з 01 січня 1991 року по 31 грудня 1995 року згідно з довідкою, виданою державним відкритим акціонерним товариством «Шахта «Райдуга» дочірнього підприємства державної холдингової компанії «Первомайськвугілля»;

- зобов`язати ГУ ПФУ в Донецькій області провести перерахунок пенсії ОСОБА_1 з дати призначення з урахуванням заробітної плати за період з 01 січня 1991 року по 31 грудня 1995 року згідно з довідкою, виданою державним відкритим акціонерним товариством «Шахта «Райдуга» дочірнього підприємства державної холдингової компанії «Первомайськвугілля», та здійснити виплату з урахуванням вже отриманих сум.

Заяви, клопотання учасників справи. Процесуальні дії у справі.

20 вересня 2022 року суд постановив ухвалу про прийняття позовної заяви та відкриття провадження у справі; вирішив розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні); встановив строк для подання відзиву на позовну заяву; витребував у відповідачів докази.

Про прийняття позовної заяви та відкриття провадження у справі учасники справи повідомлені в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України (далі КАС).

Відповідно до ч. 1 ст. 262 КАС розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження здійснюється судом за правилами, встановленими цим Кодексом для розгляду справи за правилами загального позовного провадження, з особливостями, визначеними у цій главі.

Розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження у випадках, визначених ст. 263 цього Кодексу, розпочинається через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі (ч. 2 ст. 262 КАС).

Як на час прийняття адміністративної справи до провадження, так і на час розгляду цієї справи по суті триває широкомасштабна військова агресія Російської Федерації, яка слугувала підставою для введення в Україні з 24 лютого 2022 року 05 години 30 хвилин воєнного стану Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України про введення воєнного стану».

Указом Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 15 серпня 2022 року № 2500-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», строк дії воєнного стану продовжений з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.

Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 01 листопада 2021 року у справі № 200/9177/21 визнано протиправним та скасовано рішення Бахмутсько-Лиманського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області від 27 квітня 2021 року № 056350007655 «Про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах» та зобов`язано ГУ ПФУ в Донецькій області повторно розглянути його заяву від 20 квітня 2021 року № 3828 про призначення пенсії на пільгових умовах із урахуванням до пільгового стажу за Списком № 1 періодів роботи з 21 липня 1987 року по 22 листопада 1987 року та з 08 січня 1990 року по 29 грудня 1998 року.

З 20 квітня 2021 року позивачу призначена пенсія за віком на пільгових умовах за Списком № 1 відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-ІV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Закон № 1058).

Пенсія обчислена із заробітної плати за період роботи з 01 березня 2002 року по 31 березня 2021 року.

Спірні правовідносини виникли у зв`язку з тим, що під час розрахунку коефіцієнту заробітку пенсійний орган не врахував заробітну плату за період роботи з 01 січня 1991 року по 31 грудня 1995 року відповідно до довідки державного відкритого акціонерного товариства «Шахта «Райдуга» дочірнього підприємства державної холдингової компанії «Первомайськвугілля» (далі ДВАТ «Шахта «Райдуга» ДП ДЗК «Первомайськвугілля»), яка була подана разом з заявою про призначення пенсії.

Позивач вказував на те, що 25 липня 2022 року звернувся до ГУ ПФУ в Донецькій області з заявою, в якій просив здійснити перерахунок пенсії з дати призначення з урахуванням довідки про заробітну плату за період роботи з 01 січня 1991 року по 31 грудня 1995 року, яка наявна в матеріалах пенсійної справи.

Листом від 05 серпня 2022 року № 12128-10678/С-15/8-0500/22 ГУ ПФУ в Донецькій області відмовило у проведенні перерахунку, покликаючись на те, що довідка про заробітну плату, видана ДВАТ «Шахта «Райдуга» ДП ДХК «Первомайськвугілля», не відповідає додатку 5 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846 (далі Порядок № 22-1), а тому не може бути врахована при обчисленні пенсії, а в умовах воєнного стану та, зважаючи на бойові дії на території Донецької області, а також небезпеку, на яку наражаються фахівці управління контрольно-перевірочної роботи ГУ ПФУ в Донецькій області, проведення перевірки достовірності даних, відображених в цій довідці, є неможливим.

Вважаючи допущену ГУ ПФУ в Донецькій області бездіяльність протиправною, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Позивач покликався на норми ч. 1 ст. 40, ст. 64 Закону № 1058, п. п. 2.10, 4.3 Порядку № 22-1 та зазначав, що пенсійні органи здійснюють призначення та перерахунок пенсії на підставі тих документів, які надані заявником до органу, що призначає пенсію, та вимагають всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів.

Стверджував, що на особу не може перекладатись тягар доведення правдивості чи достовірності даних, що зазначені у її трудовій книжці чи інших документах, за внесення яких вона не була відповідальна. Відсутність посилання чи неточність записів у первинних документах по обліку трудового стажу та нарахуванню заробітної плати на конкретну посаду, яку займала особа у той чи інший період роботи, за наявності належним чином оформленої трудової книжки, не може бути підставою для виключення вказаних періодів роботи з трудового стажу. Працівник не може відповідати за правильність та повноту оформлення бухгалтерських документів на підприємстві, неналежний порядок ведення та заповнення трудової книжки та іншої документації з вини адміністрації підприємства не може бути підставою для позбавлення особи її конституційного права на соціальний захист.

Позивач зауважував, відсутність у відповідача можливості провести перевірку відповідності довідок первинним документам, не покладає надмірного тягаря та обов`язку на позивача, оскільки довідки містять усі необхідні відомості.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом в постанові від 21 лютого 2022 року у справі № 243/4336/17

Позивач стверджував, що довідка про заробіток для обчислення пенсії, яка містить відомості про розмір його заробітної плати за період роботи з 1991 року по 1995 рік, має бути прийнята відповідачем, оскільки містить усі необхідні відомості про розмір заробітної плати у визначений в ній період.

Просив задовольнити позов.

Станом на 17 жовтня 2022 року відзив відповідача на позовну заяву до суду не надходив.

Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини. Докази відхилені судом, та мотиви їх відхилення.

На виконання вимог ст. 90 КАС суд оцінив докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні; оцінив належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, виходячи з того, що жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 77 КАС кожна особа повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.

За правилами абз. 1 ч. 2 ст. 77 КАС в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З`ясовуючи чи мали місце обставини, якими обґрунтовуються вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, а також чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, суд встановив наступне.

Позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , що встановлено на підставі паспорта громадянина України № НОМЕР_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_2 .

Постійне місце проживання позивача зареєстровано за адресою: АДРЕСА_1 .

У зв`язку з тимчасовою окупацією його населеного пункту позивач був вимушений переміститися на підконтрольну органам державної влади територію і набув статус внутрішньо переміщеної особи, про що свідчить довідка від 13 квітня 2021 року № 1419-5000353072.

Фактичне місце проживання/перебування позивача після переміщення: АДРЕСА_2 .

Відповідач Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (ідентифікаційний код 13486010) зареєстроване як юридична особа, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР) внесений відповідний запис.

20 квітня 2021 року ОСОБА_1 звернувся до Бахмутсько-Лиманського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області (далі Бахмутсько-Лиманського ОУ ПФУ), правонаступником якого є ГУ ПФУ в Донецькій області, з заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону № 1058.

27 квітня 2021 року за результатами розгляду заяви позивача та поданих ним документів Бахмутсько-Лиманське ОУ ПФУ прийняло рішення № 056350007655, яким відмовило в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу.

Позивач не погодився з цим рішенням та оскаржив його в судовому порядку.

01 листопада 2021 року Донецький окружний адміністративний суд ухвалив рішення у справі № 200/9177/21, яким позов ОСОБА_1 задовольнив повністю, а саме:

- визнав протиправним та скасував рішення Бахмутсько-Лиманського ОУ ПФУ від 27 квітня 2021 року № 056350007655 «Про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах», яке винесено відносно ОСОБА_1 ;

- зобов`язав ГУ ПФУ в Донецькій області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 20 квітня 2021 року № 3828 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах із урахуванням до пільгового стажу за Списком № 1 періодів роботи з 21 липня 1987 року по 22 листопада 1987 року та з 08 січня 1990 року по 29 грудня 1998 року.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 01 листопада 2021 року набрало законної сили на підставі ухвали Першого апеляційного адміністративного суду від 08 лютого 2022 року.

На виконання рішення суду у справі № 200/9177/21 ГУ ПФУ в Донецькій області призначило ОСОБА_1 пенсію за віком відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону № 1058 з 20 квітня 2021 року.

Страховий стаж заявника враховано по 31 березня 2021 року і він склав 22 роки 05 місяців 07 днів, стаж роботи за Списком № 1 11 років 03 місяці 08 днів, в тому числі військова служба 01 рік 11 місяців 12 днів, коефіцієнт страхового стажу 0,31417.

Пенсія обчислена із заробітної плати за період роботи з 01 березня 2002 року по 31 березня 2021 року, яка складає 8657,22 грн (9118,81 грн показник середньої заробітної плати у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні за 2018-2020 роки х 0,94938 індивідуальний коефіцієнт заробітної плати).

З 20 квітня 2021 року розмір пенсії ОСОБА_1 становить 2791,84 грн:

розмір пенсії за віком (ст. 27) (8657,22 грн х 0,31417 грн) 2719,84 грн;

розмір пенсії з надбавками 2719,84 грн.

Ці обставини підтверджені рішеннями про перерахунок пенсії від 21 червня 2022 року № 056350007655, розрахунком страхового та пільгового стажу (форма РС-право), розрахунком заробітку для обчислення пенсії період з 01 березня 2002 року по 31 березня 2022 року, листом ГУ ПФУ в Донецькій області від 21 червня 2022 року № 0500-1502-8/42383.

25 липня 2022 року ОСОБА_1 звернувся до ГУ ПФУ в Донецькій області з заявою, в якій, покликаючись на ч. 1 ст. 40 Закону № 1058, просив здійснити перерахунок призначеної йому пенсії з дати призначення з урахуванням довідки про заробітну плату за період з 01 січня 1991 року по 31 грудня 1995 року.

Вказував на те, що разом з заявою про призначення пенсії надав довідку про заробітну плату за період з 01 січня 1991 року по 31 грудня 1995 року, а з листа відповідача від 21 червня 2022 року № 0500-1502-8/42383 йому стало відомо, що ця довідка не була врахована під час обчислення пенсії.

Заява позивача про перерахунок пенсії від 25 липня 2022 року надійшла до ГУ ПФУ в Донецькій області 28 липня 2022 року, зареєстрована за № 10678/С-0500-22 і розглянута відповідно до Закону України «Про звернення громадян».

За наслідками розгляду заяви ОСОБА_1 від 25 липня 2022 року ГУ ПФУ в Донецькій області листом від 05 серпня 2022 року № 12128-10678/С-15/8-0500/22 повідомило таке.

21 травня 2022 року засобами вебпорталу Пенсійного фонду України позивачем була надана заява № 2691 про призначення пенсії за віком відповідно до ч. 2 ст. 114 Закону № 1058.

За поданими ОСОБА_1 разом з заявою № 2691 документами встановлено, що на титульній сторінці трудової книжки відсутній його підпис. На заяві про відкритий рахунок у банку для виплати пенсії згідно з Додатком 1 до Порядку № 1596 відсутня дата.

Як наслідок, заява № 2691 переведена в статус «помилковий».

Пенсійний орган вказував на те, що надана ОСОБА_1 до заяви № 2691 довідка про заробітну плату без номера та дати, видана ДВАТ «Шахта «Райдуга» ДП ДХК «Первомайськвугілля», за період роботи з 01 січня 1991 року по 31 грудня 1995 року не відповідає додатку 5 до Порядку № 22-1, а тому не може бути врахована при обчисленні заробітної плати.

Пенсійний орган покликався на норми ч. 3 ст. 44, ст. 64 Закону № 1058 і Закон України від 05 квітня 2007 року № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та зазначав, що довідки про заробітну плату, які надаються для обчислення пенсії, підлягають перевірці органами Пенсійного фонду України, які виконують функції контролю за достовірністю наданих документів для призначення (перерахунок) пенсії.

За твердженням відповідача, в умовах воєнного стану та зважаючи на бойові дії на території Донецької області, а також небезпеку, на яку наражаються фахівці управління контрольно-перевірочної роботи ГУ ПФУ в Донецькій області, проведення перевірки достовірності видачі вищезазначеної довідки довідок на теперішній час не є можливим.

Таким чином, листом від 05 серпня 2022 року № 12128-10678/С-15/8-0500/22 ГУ ПФУ в Донецькій області фактично відмовило ОСОБА_1 в перерахунку пенсії з урахуванням заробітної плати за період з 01 січня 1991 року по 31 грудня 1995 року.

Докази прийняття пенсійним органом будь-якого рішення (про перерахунок пенсії або про відмову у проведенні такого перерахунку) за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 25 липня 2022 року суду не надані.

Щодо періоду роботи позивача з 01 січня 1991 року по 31 грудня 1995 року суд встановив такі обставини.

Записи в трудовій книжці серії НОМЕР_3 свідчать про наступне:

[…]

запис 6 08 січня 1990 року на підставі наказу від 08 січня 1990 року № 6-к ОСОБА_1 був прийнятий на роботу на шахту «Райдуга» виробничого об`єднання «Первомайськвугілля» прохідником 5 розряду підземним з повним робочим днем під землею;

запис 7 14 листопада 1996 року на підставі наказу Міністерства вугільної промисловості України від 14 листопада 1996 року № 572 виробниче об`єднання «Первомайське» перейменовано на державну холдингову компанію «Первомайськвугілля»;

запис 8 19 березня 1997 року на підставі статуту шахти та свідоцтва від 19 березня 1997 року № 2477 шахта «Райдуга» перейменована на ДВАТ «Шахта «Райдуга» ДП ДХК «Первомайськвугілля».

запис 9 06 січня 1998 року на підставі наказу від 06 січня 1998 року № 2 за підсумками атестації робочих місць за умовами праці прохіднику підземному підтверджено право на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 1;

запис 10 29 грудня 1998 року на підставі наказу від 29 грудня 1998 року позивач звільнений за ст. 38 Кодексу законів про працю України за власним бажанням;

[…].

Як свідчить проведений пенсійним органом розрахунок стажу (форма РС-право) періоди роботи ОСОБА_1 з 08 січня 1990 року по 31 грудня 1991 року тривалістю 01 рік 11 місяців 24 дні та з 01 січня 1992 року по 29 грудня 1998 року тривалістю 06 років 11 місяців 29 днів зараховані до його страхового стажу та до пільгового стажу за Списком № 1.

Довідка про заробіток для обчислення пенсії, видану ДВАТ «Шахта «Райдуга» ДП ДХК «Первомайськвугілля» (без вихідного номера та дати) містить інформацію про заробітну плату ОСОБА_1 за період роботи з 01 січня 1991 року по 31 грудня 1995 року.

Доводи позивача про те, що ця довідка була надана пенсійному органу разом з завою про призначення пенсії, належними і допустимими доказами відповідач не спростував.

Будь-які інші докази щодо предмета доказування учасники справи суду не надали.

Суд зауважує, що ухвалою від 20 вересня 2022 року суд витребував у ГУ ПФУ в Донецькій області пенсійну справу (копію матеріалів електронної пенсійної справи) ОСОБА_1 з усіма наявними в ній матеріалами; рішення про перерахунок пенсії або про відмову в проведенні такого перерахунку за заявою позивача від 25 липня 2022 року, якщо таке приймалося; розрахунок страхового та пільгового стажу, проведений пенсійний органом (форма РС-право); всі інші докази, які стали підставою для допущення спірної бездіяльності, вчинення спірних дій та прийняття рішень.

Витребувані докази відповідач суду не надав, про причини, що унеможливили їх подання, суд не повідомив.

За цих обставин справа розглянута по суті за наявними у ній матеріалами.

Норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування.

Ст. 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Принципи, засади і механізми призначення, перерахунку і виплати пенсії визначає Закон України від 09 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Закон № 1058), який набрав чинності з 01 січня 2004 року.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 8 Закону № 1058 право на отримання пенсій із солідарної системи мають громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку чи визнані особами з інвалідністю в установленому законодавством порядку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж.

Право на пенсію за віком на пільгових умовах визначає ст. 114 Закону № 1058.

Відповідно до ч. 1 ст. 114 Закону № 1058 право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у ч. ч. 2 і 3 цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у ч. 4 цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до ст. 27 та з урахуванням норм ст. 28 цього Закону.

П. 1 ч. 2 ст. 114 Закону № 1058 передбачено, що на пільгових умовах пенсія за віком призначається: працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах.

Відповідно до ч. 1 ст. 27 Закону № 1058 розмір пенсії за віком визначається за формулою:

П = Зп х Кс, де:

П розмір пенсії у гривнях;

Зп заробітна плата (дохід) застрахованої особи, визначена відповідно до ст. 40 цього Закону, з якої обчислюється пенсія, у гривнях;

Кс коефіцієнт страхового стажу застрахованої особи, визначений відповідно до ст. 25 цього Закону.

Порядок визначення заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії регламентує ст. 40 Закону № 1058.

Згідно з абз. 1 ч. 1 ст. 40 Закону № 1058 для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

За правилами абз. 5 ч. 1 ст. 40 Закону № 1058 заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

Порядок звернення за призначенням пенсії регламентований ст. 44 Закону № 1058.

Згідно з ч. 1 ст. 44 Закону № 1058 заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.

Заява про призначення пенсії за віком може бути подана застрахованою особою не раніше ніж за місяць до досягнення пенсійного віку, що передбачено ч. 2 ст. 44 Закону № 1058.

Відповідно до приписів ч. 3 ст. 44 Закону № 1058 органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 07 липня 2014 року № 13-1), зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846 (далі Порядок № 22-1).

На час звернення позивача з заявою про призначення пенсії Порядок № 22-1 діяв в редакції від 30 березня 2021 року.

Відповідно до п. 1.1 розділу І Порядку № 22-1 заява про призначення пенсії, […] (Заява про призначення/перерахунок пенсії додаток 1); […] подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України (далі орган, що призначає пенсію) через структурний підрозділ, який здійснює прийом та обслуговування осіб (далі сервісний центр).

Заява про призначення пенсії, […] може подаватись заявником разом зі сканованими копіями документів, які відповідають оригіналам документів та придатні для сприйняття їх змісту (мають містити чітке зображення повного складу тексту документа та його реквізитів), через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України (далі вебпортал) з використанням кваліфікованого електронного підпису або електронної системи BankID відповідно до Положення про організацію прийому та обслуговування осіб, які звертаються до органів Пенсійного фонду України, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30 липня 2015 року № 13-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18 серпня 2015 року за № 991/27436.

Згідно з п. 1.9 розділу І Порядку № 22-1 днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, відповідної заяви.

Якщо заява про призначення пенсії подається через вебпортал днем звернення за призначенням пенсії вважається дата реєстрації на вебпорталі заяви разом зі сканованими копіями документів, які відповідають оригіналам документів та придатні для сприйняття їх змісту (мають містити чітке зображення повного складу тексту документа та його реквізитів).

Якщо заява пересилається поштою (крім випадків призначення (поновлення) пенсій), днем звернення за пенсією вважається дата, що зазначена на поштовому штемпелі місця відправлення заяви.

У разі якщо до заяви про призначення пенсії додані не всі необхідні документи, орган, що призначає пенсію, письмово повідомляє заявника про те, які документи необхідно подати додатково, про що в заяві про призначення пенсії робиться відповідний запис (у разі подання заяви через вебпортал таке повідомлення надсилається особі через електронний кабінет користувача вебпорталу). Якщо вони будуть подані не пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність подання додаткових документів, то днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття заяви про призначення пенсії або дата, зазначена на поштовому штемпелі місця відправлення заяви, або дата реєстрації заяви на вебпорталі.

Якщо поданих документів достатньо для визначення права особи на призначення пенсії, пенсія призначається на підставі таких документів. При надходженні додаткових документів у визначений строк розмір пенсії переглядається з дати призначення. У разі надходження додаткових документів пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність їх подання пенсія перераховується зі строків, передбачених ч. 4 ст. 45 Закону № 1058.

[…].

Відповідно до пп. 3 п. 2.1 розділу ІІ Порядку № 22-1 до заяви про призначення пенсії за віком для підтвердження заробітної плати за період страхового стажу з 01 липня 2000 року орган, що призначає пенсію, додаються індивідуальні відомості про застраховану особу (додатки 3, 4 до Положення).

За бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року (додаток 5) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.

Приймання, оформлення і розгляд документів, поданих для призначення (перерахунку) пенсії, регламентовано розділом ІV Порядку № 22-1.

Висновки суду по суті позовних вимог.

Спірні правовідносини виникли у зв`язку з тим, що під час призначення ОСОБА_1 пенсії ГУ ПФУ в Донецькій області не врахувало заробітну плату заявника за період його роботи з 01 січня 1991 року по 31 грудня 1995 року.

25 липня 2022 року позивач звернувся до пенсійного органу з заявою про проведення перерахунку призначеної йому пенсії з урахуванням заробітної плати за період роботи з 01 січня 1991 року по 31 грудня 1995 року.

Листом від 05 серпня 2022 року № 12128-10678/С-15/8-0500/22 ГУ ПФУ в Донецькій області по суті відмовило в проведенні такого перерахунку.

При цьому докази, які б свідчили, що за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 25 липня 2022 року пенсійний орган прийняв якесь рішення, суду не надані.

Отже, для вирішення публічно-правового спору, що виник між сторонами, бездіяльність ГУ ПФУ в Донецькій області належить перевірити на відповідність критеріям, наведеним у ч. 2 ст. 2 КАС.

Аналіз положень ч. 1 ст. 27, ч. 1 ст. 40, ч. 1 ст. 114 Закону № 1058 зумовлює висновок, що особа, яка звертається за призначенням пенсії, має право обрати, щоб для обчислення її пенсії була врахована заробітна плата за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців.

Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, що передбачено абз. 5 ч. 1 ст. 40 Закону № 1058.

Відповідно до абз. 2 пп. 3 п. 2.1 Порядку № 22-1 за бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року (додаток 5) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.

Позивач доводив, що разом з заявою про призначення пенсії надав пенсійному органу довідку про заробіток для обчислення пенсії, видану ДВАТ «Шахта «Райдуга» ДП ДХК «Первомайськвугілля», з інформацією про заробітну плату за період роботи з 01 січня 1991 року по 31 грудня 1995 року.

Докази, які б спростовували цей довод позивача, відповідач суду не надав.

Робота позивача в ДВАТ «Шахта «Райдуга» ДП ДХК «Первомайськвугілля» в період з 08 січня 1990 року по 29 грудня 1998 року підтверджена записами №№ 6-10 в трудовій книжці НОМЕР_3 . Цей період пенсійний орган зарахував до страхового та до пільгового стажу позивача, про що свідчить форма РС-право.

Отже, ОСОБА_1 має право на врахування його заробітної плати за період роботи з 01 січня 1990 року по 31 грудня 1995 року для обчислення пенсії.

ГУ ПФУ в Донецькій області відмовило врахувати заробітну плату ОСОБА_1 за період роботи з 01 січня 1991 року по 31 грудня 1995 року, обґрунтовуючи це тим, що довідка про заробіток для обчислення пенсії, видана ДВАТ «Шахта «Райдуга» ДП ДХК «Первомайськвугілля», не відповідає формі, наведеній в додатку 5 до Порядку № 22-1.

З цього приводу суд вважає за необхідне зауважити таке.

Відповідно до п. 2.10 Порядку № 22-1 довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.

У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми.

Дійсно, довідка заробіток для обчислення пенсії, видана ДВАТ «Шахта «Райдуга» ДП ДХК «Первомайськвугілля», не містить дати та вихідного номера та не відповідає формі, наведеній в додатку 5 до Порядку № 22-1.

Водночас позивач не може зазнавати негативних наслідків у вигляді позбавлення права на належне пенсійне забезпечення через невиконання або неналежне виконання своїх повноважень та обов`язків підприємством-роботодавцем.

Верховний Суд в постанові від 11 травня 2022 року № 120/1089/19-а навів висновок, згідно з яким на особу не може перекладатись тягар доведення правдивості чи достовірності даних, що зазначені у його трудовій книжці чи інших документах, за внесення яких вона не була відповідальна. Відсутність посилання чи неточність записів у первинних документах по обліку трудового стажу та нарахуванню заробітної плати на конкретну посаду, яку займала особа у той чи інший період роботи, за наявності належним чином оформленої трудової книжки, не може бути підставою для виключення вказаних періодів роботи з трудового стажу. Зазначене дає право на призначення пільгової пенсії за віком, оскільки працівник не може відповідати за правильність та повноту оформлення бухгалтерських документів на підприємстві, та у свою чергу неналежний порядок ведення та заповнення трудової книжки та іншої документації з вини адміністрації підприємства не може бути підставою для позбавлення особи її конституційного права на соціальний захист, зокрема щодо вирішення питань надання пенсії за віком на пільгових умовах.

ОСОБА_1 не був працівником кадрової служби чи бухгалтерії ДВАТ «Шахта «Райдуга» ДП ДХК «Первомайськвугілля» та не здійснював оформлення довідки про його заробітну плату, у зв`язку з чим не може нести відповідальність за її неналежне оформлення у вигляді позбавлення права на соціальний захист.

З огляду на викладене суд відхиляє аргументи пенсійного органу про невідповідність довідки про заробітну плату формі, наведеній у додатку 5 до Порядку № 22-1, як підставу для неврахування заробітної плати за період з 01 січня 1991 року по 31 грудня 1995 року для обчислення пенсії.

Щодо доводів пенсійного органу про неможливість перевірки достовірності даних, наведених в довідці про заробітну плату ОСОБА_1 , суд зазначає таке.

За даними ЄДР місцезнаходження державного відкритого акціонерного товариства шахта «Райдуга» дочірнього підприємства державної холдингової компанії «Первомайськвугілля» (ідентифікаційний код: 00177326) зареєстроване за адресою: Луганська обл., Попаснянський р-н, м. Золоте.

Місто Золоте відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року № 717-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Луганської області» включено до Гірської міської громади Сєвєродонецького району Луганської області.

У зв`язку з агресією Російської Федерації проти України Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» введений в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

У зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України Указом Президента України від 14 березня 2022 року № 133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» строк дії воєнного стану в Україні продовжений з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб; Указом Президента України від 18 квітня 2022 року № 259/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» строк дії воєнного стану в Україні продовжений з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб; Указом Президента України від 18 квітня 2022 року № 259/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» строк дії воєнного стану в Україні продовжений з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб; Указом Президента України від 17 травня 2022 року № 341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» строк дії воєнного стану в Україні продовжений з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.

Зазначені вище Укази Президента України затверджені законами України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, від 15 березня 2022 року № 2119-ІХ, від 21 квітня 2022 року № 2212-ІХ та від 22 травня 2022 року № 2263-ІХ.

Широкомасштабна військова агресія Російської Федерації проти України триває, а строк дії воєнного стану продовжений Указом Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 15 серпня 2022 року № 2500-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.

Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року № 75.

Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України неодноразово оновлювало цей перелік.

Гірська міська територіальна громада Сєвєродонецького району Луганської області включена до Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 23 вересня 2022 року, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року № 75 (в редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 26 вересня 2022 року № 217).

Відмовляючи ОСОБА_1 в урахуванні заробітної плати за період з 01 січня 1991 року по 31 грудня 1995 року, пенсійний орган покликався на те, що в умовах воєнного стану не може провести перевірку достовірності даних, наданих ДВАТ «Шахта «Райдуга» ДП ДХК «Первомайськвугілля» через загрозу життю і здоров`ю посадових осіб відповідача внаслідок бойових дій.

Суд відхиляє цей аргумент з огляду на те, що відсутність у пенсійного органу можливості реалізувати свої повноваження щодо перевірки достовірності даних, наведених у довідці про заробітну плату, не може позбавляти позивача права на належне пенсійне забезпечення.

До того ж з заявою про призначення пенсії ОСОБА_1 звернувся 20 квітня 2021 року, тобто до введення воєнного стану в Україні, а оскільки м. Золоте перебувало під контролем органів державної влади, відповідач об`єктивно мав можливість провести відповідну перевірку у разі виникнення сумнівів у достовірності даних, вказаних в довідці ДВАТ «Шахта «Райдуга» ДП ДХК «Первомайськвугілля».

Підсумовуючи викладене, суд зазначає, що з огляду на встановлені фактичні обставини та зміст правових норм, які регулюють спірні правовідносини, бездіяльність ГУ ПФУ в Донецькій області, яка полягала у неврахуванні заробітної плати за період роботи з 01 січня 1991 року по 31 грудня 1995 року згідно з довідкою про заробіток для обчислення пенсії, що видана ДВАТ «Шахта «Райдуга» ДП ДХК «Первомайськвугілля», для обчислення ОСОБА_1 пенсії за віком з дати її призначення, тобто з 20 квітня 2021 року.

Висновок суду про протиправність допущеної відповідачем бездіяльності ґрунтується на тому, що вона не відповідає критеріям, наведеним у п. п. 3, 5, 6 ч. 2 ст. 2 КАС, а поведінка пенсійного органу у спірних правовідносинах не може вважатися такою, що була добросовісною і розсудливою.

ГУ ПФУ в Донецькій області не забезпечило всебічний, повний та об`єктивний розгляд поданих позивачем документів.

Виходячи з встановлених фактичних обставин та правового регулювання спірних правовідносин для повного та ефективного захисту порушеного права позивача на пенсійне забезпечення належить також застосувати такий спосіб захисту як зобов`язання ГУ ПФУ в Донецькій області провести ОСОБА_1 перерахунок пенсії за віком з 20 квітня 2021 року, обчисливши її з урахуванням заробітної плати за період роботи з 01 січня 1991 року по 31 грудня 1995 року згідно з довідкою про заробіток для обчислення пенсії, що видана ДВАТ «Шахта «Райдуга» ДП ДХК «Первомайськвугілля», та здійснити її виплату з урахуванням фактично виплачених сум.

Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.

Розподіл судових витрат.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем документально підтверджені судові витрати по сплаті судового збору в сумі 992,40 грн (квитанція від 16 вересня 2022 року).

Докази здійснення інших судових витрат позивач не надав.

В позовній заяві ОСОБА_1 зазначив, що понесе витрати на правничу допомогу, пов`язані з даною справою, орієнтовно у розмірі 5000,00 грн.

На час розгляду справи по суті докази на підтвердження судових витрат на професійну правничу допомогу позивач не надав.

Суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, а тому за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ПФУ в Донецькій області на користь позивача підлягають присудженню судові витрати по сплаті судового збору в сумі 992,40 грн.

Керуючись ст. ст. 2, 12, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 250, 251, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

1. Адміністративний позов ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_2 , місце проживання: АДРЕСА_3 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (ідентифікаційний код: 13486010, місцезнаходження: 84121, Донецька обл., м. Слов`янськ, пл. Соборна, буд. 3) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, яка полягала у неврахуванні заробітної плати за період з 01 січня 1991 року по 31 грудня 1995 року згідно з довідкою про заробіток для обчислення пенсії, що видана державним відкритим акціонерним товариством «Шахта «Райдуга» дочірнього підприємства державної холдингової компанії «Первомайськвугілля», для обчислення ОСОБА_1 пенсії за віком з дати її призначення, тобто з 20 квітня 2021 року.

3. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області провести ОСОБА_1 перерахунок пенсії за віком з 20 квітня 2021 року, обчисливши її з урахуванням заробітної плати за період роботи з 01 січня 1991 року по 31 грудня 1995 року згідно з довідкою про заробіток для обчислення пенсії, що видана державним відкритим акціонерним товариством «Шахта «Райдуга» дочірнім підприємством державної холдингової компанії «Первомайськвугілля», та здійснити виплату пенсії з урахуванням фактично виплачених сум.

4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області на користь ОСОБА_1 судові витрати по сплаті судового збору в сумі 992 (дев`ятсот дев`яносто дві) гривні 40 копійок.

5. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

6. Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

7. Повне судове рішення складено 17 жовтня 2022 року.

Суддя Т.О. Кравченко

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.10.2022
Оприлюднено20.10.2022
Номер документу106807024
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —200/4349/22

Постанова від 28.03.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 20.01.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 20.01.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 22.12.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 06.12.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Рішення від 17.10.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кравченко Т.О.

Ухвала від 19.09.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кравченко Т.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні