Ухвала
від 18.10.2022 по справі 420/13026/22
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/13026/22

УХВАЛА

18 жовтня 2022 року м.Одеса

Суддя Одеського окружного адміністративного суду Вовченко О.А., розглянувши матеріали позовної заяви об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «ЧОРНОМОРСЬКА-2» до Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , про визнання протиправними та скасування містобудівних умов та обмежень,-

В С Т А Н О В И В :

До Одеського окружного адміністративного суду 16 вересня 2022 року надійшов позов об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «ЧОРНОМОРСЬКА-2» до Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , в якому позивач просить суд визнати протиправними та скасувати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва «Реконструкція житлових будинків, господарських будівель, нежитлових споруд, під житловий будинок» затверджених наказом Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради №01-07/245 від 22.07.2019.

Ухвалою від 20 вересня 2022 року позов об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Чорноморська 2» залишено без руху та встановлено позивачу 5-денний строк для усунення недоліків позовної заяви з дня отримання копії ухвали.

До суду від позивача надійшла заява з доказами сплати судового збору та уточнена позовна заява з копіями іншим учасникам справи.

Відповідно до ч.1 ст.171 КАС України суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, зокрема, чи належить позовну заяву розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Розглянувши адміністративний позов, суддя дійшов висновку, що існують підстави для відмови у відкритті провадження у даній адміністративній справі, виходячи з наступного.

Предметом розгляду даної справи є правомірність містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва «Реконструкція житлових будинків, господарських будівель, нежитлових споруд, під житловий будинок» затверджених наказом Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради №01-07/245 від 22.07.2019.

При цьому, у позовній заяві позивач зазначає, що ОСОБА_1 та ОСОБА_2 захопили прибудинкову територію за адресою АДРЕСА_1 під самовільне будівництво та що порушені права ОСББ «ЧОРНОМОРСЬКА-2» на вільне користування своєю земельною ділянкою.

При цьому, позивач у позовній заяві також зазначає, що оскаржувані містобудівні умови отримав у відповідь на запит представника позивача від 03.01.2022 у січні 2022 року та що 08.02.2022 звернувся у справі №420/12014/21 з уточненою позовною заявою, в якій зокрема оскаржив такі містобудівні умови. Вказує, що уточнену позовну заяву у справі №420/12014/21 ухвалою суду від 26.07.2022 повернуто та що вважає строк звернення до суду не порушеним.

Суддя зазначає, що у провадженні Одеського окружного адміністративного суду перебуває адміністративна справа №420/12014/21 за позовом об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Чорноморська 2 до Управління Державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог ОСОБА_1 , ОСОБА_2 про скасування дозволу управління Державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради на виконання будівельних робіт від 01.09.2020p. №ОД012200901185, виданий замовникам - ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , щодо реконструкції житлових будинків, господарських будівель, нежитлових споруд, під житловий будинок за адресою: АДРЕСА_1 , АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 , АДРЕСА_4 та нежитлові приміщення, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 , АДРЕСА_4 .

При цьому, з позовної заяви у справі №420/12014/21 вбачається, що підставами протиправності такого дозволу ОСББ «ЧОРНОМОРСЬКА-2» вважає те, що площа реконструйованого житлового будинку перевищує площу земельної ділянки, на якій його будуть будувати та що замовники безперечно вийдуть зам межі своїх земельних ділянок та проведуть будівництво на прибудинковій території мешканців будинку АДРЕСА_1 , яка належить співвласникам житлового будинку та знаходиться у їх спільній власності згідно закону. Також посилається на небезпеку руйнування будинку ОСББ «ЧОРНОМОРСЬКА-2» внаслідок проведення будівельних робіт.

Відповідно до ч.1 ст.171 КАС України суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, зокрема, чи належить позовну заяву розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Згідно з ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Стаття 4 КАС України в частині 1 пункту 1 дає визначення терміну «адміністративна справа», а саме, що це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.

В свою чергу пунктом 2 частини 1 цієї ж статті визначено, що публічно-правовий спір це спір, у якому:

- хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або

- хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або

- хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи;

Відповідно до п.1 ч.1 ст.19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Суд зазначає, що визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Натомість однією з визначальних ознак приватноправових відносин є наявність майнового чи немайнового, особистого інтересу учасника. Спір буде мати приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило, майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть і в тому випадку, якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.

Велика Палата Верховного суду у постанові від 14 травня 2019 року по справі №821/1789/17 зробила висновок, що помилковим є поширення юрисдикції адміністративних судів на усі спори, стороною яких є суб`єкт владних повноважень, оскільки при вирішенні питання про розмежування компетенції судів щодо розгляду адміністративних і господарських справ недостатньо застосування виключно формального критерію - визначення суб`єктного складу спірних правовідносин. Визначальною ознакою для правильного вирішення спору є характер правовідносин, з яких виник спір. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Відповідно до ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи впродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, установленим законом.

У п. 24 рішення в справі «Сокуренко і Стригун проти України» від 20 липня 2006 року Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) вказав, що фраза «встановленого законом» поширюється не лише на правову основу самого існування «суду», але й дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. Крім того, ЄСПЛ у справі «Занд проти Австрії» від 12 жовтня 1978 року вказав, що словосполучення «встановлений законом» поширюється не лише на правову основу самого існування «суду», але й на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. Поняття «суд, встановлений законом» у ч. 1 ст. 6 Конвенції передбачає «усю організаційну структуру судів, включно з (…) питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів (…)». З огляду на це не вважається «судом, встановленим законом» орган, котрий, не маючи юрисдикції, здійснює судовий розгляд на підставі практики, яка не передбачена законом.

За правилами частини 1 статті 19 Цивільного процесуального кодексу України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.

Відповідно до частини 1 статті 4 Цивільного процесуального кодексу України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Згідно із положеннями частини 1 статті 5 Цивільного процесуального кодексу України, здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

Пунктом 10 частини 2 статті 16 Цивільного кодексу України до способів захисту цивільних прав та інтересів належить, зокрема, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Згідно із частиною першою статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Таким чином, визнання незаконними рішень суб`єкта владних повноважень може бути способом захисту цивільного права або інтересу.

Отже, вимоги про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки є похідними і можуть бути розглянуті при вирішенні цивільним судом питання щодо законності проведення третіми особами будівельних робіт.

Аналогічна позиція була висловлена Великою Палатою Верховного Суду у постановах від 22.08.2018 у справі №815/1568/16 та від 05.12.2018 у справі №804/3091/18.

Суддя звертає увагу на те, що позивач фактично оспорює містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки, які є правовим актом індивідуальної дії та породжує права й обов`язки у першу чергу для тих суб`єктів (чи визначеного цим актом певного кола суб`єктів), яким його адресовано і стосуються прав саме цих суб`єктів.

У даній справі позивач не є безпосереднім учасником публічно-правових відносин, які виникли між відповідачем та третіми особами й у межах яких прийняті оскаржувані акти, а також не звертався до відповідача щодо реалізації своїх певних суб`єктивних прав у таких відносинах. Жодних актів, які були б наслідком здійснення відповідачами публічно-владних управлінські функції безпосередньо щодо позивача і породжували б для нього певні права, встановлювали обов`язки, у даному конкретному випадку не приймалось.

Звернення до суду з цим позовом обумовлено необхідністю захисту інтересів приватноправового характеру ОСББ «ЧОРНОМОРСЬКА-2» та мешканців житлового будинку за адресою АДРЕСА_1 , які порушені третіми особами внаслідок здійснення ними будівельних робіт, оскільки такі роботи, як зазначає позивач, проводяться частково на прибудинковій території їх будинку та стосуються спільного майна співвласників житлового будинку за адресою АДРЕСА_1 , які як зазначає позивач є спільною власністю всіх власників квартир.

Отже колегія суддя вважає, що ОСББ «ЧОРНОМОРСЬКА-2» подало цю позовну заяву з метою захисту своїх цивільних прав на користування земельною ділянкою та прав та інтересів мешканців будинку за адресою АДРЕСА_1 , які, як вбачається з позовної заяви, порушені внаслідок виконання третіми особами будівельних робіт, а тому вимоги про скасування виданих третім особам містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки є похідними і можуть бути розглянуті при вирішенні цивільним судом питання щодо законності проведення цими особами будівельних робіт.

Вказані висновки узгоджуються з висновками, викладеними Верховним Судом у постанові від 29.09.2022 у справі №815/2197/17.

Враховуючи суть спірних правовідносин та суб`єктний склад сторін у справі, колегія суддів погоджується з висновком судів попередніх інстанцій, що цей спір має вирішуватись за правилами цивільного судочинства.

Таким чином, зважаючи на викладене, Одеський окружний адміністративний суд не є судом, який «встановлений законом» при розгляді даної справи.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.170 КАС України суддя відмовляє у відкритті провадження в адміністративній справі, якщо позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Враховуючи вищевикладене, суддя дійшов висновку про відмову у відкритті провадження у даній адміністративній справі.

Одночасно суддя роз`яснює позивачу, що розгляд даної справи відноситься до юрисдикції місцевого загального суду в порядку цивільного судочинства.

Керуючись ст.ст. п.1 ч.1 ст.170, 256, 294 КАС України, суддя, -

У Х В А Л И В:

Відмовити у відкритті провадження у справі №420/13026/22 за позовною заявою об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «ЧОРНОМОРСЬКА-2» до Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , про визнання протиправними та скасування містобудівних умов та обмежень.

Суддя роз`яснює позивачу, що розгляд даної справи відноситься до юрисдикції місцевого загального суду в порядку цивільного судочинства.

Повторне звернення тієї самої особи до адміністративного суду з адміністративним позовом з тих самих предмета і підстав та до того самого відповідача, як той, щодо якого постановлено ухвалу про відмову у відкритті провадження, не допускається.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.

Ухвала може бути оскаржена до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги до Одеського окружного адміністративного суду.

Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо розгляд справи здійснювався в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.А. Вовченко

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.10.2022
Оприлюднено20.10.2022
Номер документу106809879
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —420/13026/22

Ухвала від 01.11.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 18.10.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 19.09.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні