СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 жовтня 2022 року Справа № 480/5427/22
Сумський окружний адміністративний суд у складі судді Воловика С.В., розглянувши у письмовому провадженні в приміщенні суду в місті Суми адміністративну справу № 480/5427/22 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Оптсум-Трейд» до Головного управління ДПС у Сумській області про скасування рішення та зобов`язання вчинити дії, -
У С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Оптсум-Трейд» (далі позивач, ТОВ «Оптсум-Трейд») звернулось з позовною заявою до Головного управління ДПС у Сумській області (далі відповідач, ГУ ДПС у Сумській області), в якій просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Сумській області № 5573 від 08.02.2022 про відповідність платника податку критеріям ризиковості;
- зобов`язати ГУ ДПС у Сумській області виключити ТОВ «Оптсум-Трейд» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає про те, що оскаржуване рішення містить лише формальне посилання на пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, без зазначення конкретних ризикових операцій, у яких було задіяно ТОВ «Оптсум-Трейд», інформації на підставі якої було встановлено ризиковість операцій та інформації про те, в чому саме полягає ця ризиковість.
Також ТОВ «Оптсум-Трейд» зауважило на тому, що не підпадає під жоден з Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, оскільки зареєстровано як юридичну особу 06.08.2021 за місцем здійснення підприємницької діяльності в м. Суми, вул. Леваневського, 10/1, яке не відноситься до непідконтрольної території України, має відкриті рахунки в АТ «Альфа-Банк», його засновником є особа, яка не була посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років, а також, своєчасно подавало контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди.
Крім того, позивач звернув увагу на те, що станом на 16.08.2022 відносно ТОВ «Оптсум-Трейд» відсутні акти перевірки та рішення, які б свідчили про порушення податкового законодавства та про наявність ризикових операцій, а також на те, що посадових осіб товариства не викликали до податкового органу для надання пояснень з приводу господарської діяльності.
Ухвалою суду від 22.08.2022, позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження у справі № 480/5427/22, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення осіб, встановлені строки для подання заяв по суті справи.
Не погоджуючись з позовними вимогами, ГУ ДПС у Сумській області у відзиві зазначило, що підставою для прийняття рішення про відповідність позивача Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість стала господарська операція по реалізації імпортованого товару в адресу ТОВ «Клінкаст», яке, в свою чергу, здійснює реалізацію лише в адресу контрагента-покупця ПП «Семенівський колорит», що має ознаки ризиковості. Зокрема, за даними Єдиного реєстру податкових накладних за період з 2021 року по теперішній час встановлено здійснення ПП «Семенівський колорит» господарських операцій з 39 суб`єктами господарювання по яким прийняті рішення про відповідність Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.
Також, відповідач звернув увагу на те, що Порядком зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних передбачена можливість розгляду Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних питання щодо виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, в тому числі і від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості. Проте, ТОВ «Оптсум-Трейд» жодних документів ГУ ДПС у Сумській області не подавало, дій направлених на його виключення з переліку платників податків, що відповідають Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, не вчиняло.
Одночасно з відзивом на позовну заяву, відповідачем подано клопотання про залишення позовної заяви без розгляду у зв`язку з пропуском строку позовної давності.
За результатами розгляду вказаного клопотання, ухвалою суду від 16.09.2022 позовна заява залишена без руху, позивачу встановлено строк для усунення недоліків.
Так, 21.09.2022 ТОВ «Оптсум-Трейд» подана заява про визнання причин пропуску строку звернення до суду поважними, за результатами розгляду якої, ухвалою суду від 30.09.2022 строк звернення до суду з позовною заявою поновлено, розгляд справи продовжено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення осіб.
Дослідивши подані матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи та об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті в їх сукупності, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Оптсум-Трейд» зареєстровано у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 06.08.2021 за місцезнаходженням 40004, м. Суми, вул. Леваневського, буд. 10/1, та є платником податку на додану вартість (а.с. 9-10).
На засіданні Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Сумській області 08.02.2022 було повідомлено, що за результатами аналізу даних Єдиного реєстру податкових накладних встановлено ТОВ «Оптсум-Трейд», яке потребує розгляду щодо відповідності Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.
Зокрема, під час обговорення на засіданні зазначалось, що основним видом діяльності позивача є неспеціалізована оптова торгівля, за даними звіту 20-ОПП за платником обліковується склад, офіс, за даними звіту Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків фізичних осіб, кількість застрахованих осіб у грудні 2021 року складала 1 особа, середня заробітна плата якої нижче за розмір мінімальної заробітної плати, визначеної Законом України «Про Державний бюджет України на 2021 рік».
Також, під час обговорення зазначалось, що за даними ЄРПН платник здійснив реалізацію імпортованого товару в адресу ТОВ «Клінкаст», яке, в свою чергу, здійснює реалізацію лише в адресу контрагента-покупця ПП «Семенівський колорит», що має ознаки ризиковості. Так, за даними ЄРПН за період з 2021 року по теперішній час встановлено здійснення ПП «Семенівський колорит» господарських операцій з 39 суб`єктами господарювання по яким прийняті рішення про відповідність Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, в тому числі по придбанню з 5 суб`єктами господарювання та по реалізації з 34 суб`єктами господарювання.
У зв`язку з цим, Комісією прийнято рішення опрацювати наявну інформацію по ТОВ «Оптсум-Трейд» в термін до 08.02.2022 (а.с. 37-38).
Після опрацювання вказаної інформації, згідно з протоколом № 59 від 08.02.2022, Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Сумській області ухвалила забезпечити внесення ТОВ «Оптсум-Трейд» до Журналу ризикових платників ІТС «Податковий блок» як такого, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (а.с. 39-40).
Також, 08.02.2022 було прийнято рішення № 5573 про відповідність ТОВ «Оптсум-Трейд» критеріям ризиковості платника податку, у якому підставою вказано пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, а податковою інформацією зазначено дані Єдиного реєстру податкових накладних (а.с. 7).
Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склалися між сторонами, та вирішуючи спір по суті, суд зазначає таке.
Частина 2 статті 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів, визначаються Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1165 від 11.12.2019
Відповідно до пункту 6 вказаного Порядку, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття.
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Критерії ризиковості платника податку на додану вартість встановлені додатком 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Так, за змістом пункту 8, одним із критеріїв ризиковості є наявність у контролюючих органів податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Отже, аналіз вказаних норм дає підстави зробити висновок про те, що право розглянути питання про відповідність платника податку Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, у податкового органу в особі комісії регіонального рівня виникає не в будь-який час, а лише після подання платником податків для реєстрації податкової накладної та встановлення за результатами автоматизованого моніторингу відповідності платника податку хоча б одному Критерію ризиковості платника податку на додану вартість. Разом з цим, право прийняти рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, виникає у податкового органу, зокрема, у разі наявності не будь-якої інформації, а лише тієї, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Крім того, за змістом додатку 4 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у разі висновків про відповідність платника податку пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, податковий орган зобов`язаний вказати у рішенні конкретну податкову інформацію, що стала підставою для таких висновків.
У цій справі судом встановлено, що питання про відповідність ТОВ «Оптсум-Трейд» Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість розглядалось Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Сумській області не у зв`язку з поданням платником податку для реєстрації податкової накладної по конкретній господарській операції, а за результатами аналізу даних ЄРПН, що суперечить приписам Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1165 від 11.12.2019.
За таких обставин, а також приймаючи до уваги те, що ні протокол засідання Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Сумській області № 58 від 08.02.2022 (а.с. 37-38), ні відзив на позовну заяву не містять інформації щодо даних ЄРПН аналіз яких проводився, суд робить висновок про те, що 08.02.2022 у ГУ ДПС у Сумській області були відсутні правові підстави для розгляду питання щодо відповідності позивача критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.
Крім того, матеріалами справи підтверджено, що єдиною підставою для визнання ТОВ «Оптсум-Трейд» таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, ГУ ДПС у Сумській області визначило те, що контрагент позивача ТОВ "Клінкаст" здійснює реалізацію товарів лише в адресу ПП «Семенівський Колорит», яке має ознаки ризиковості (не вказуючи конкретний пункт Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість) та яке протягом 2021 року здійснювало господарські операції з суб`єктами господарювання по яким прийняті рішення про відповідність Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.
Проте, суд констатує, що з огляду на приписи пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, зазначені обставини не є підставою для висновків про відповідність позивача цим критеріям.
Суд наголошує на тому, що факт здійснення платником податку господарської операції з контрагентом який проводить господарські операції з суб`єктами господарювання, що мають ознаки ризиковості чи відносно яких прийнято рішення про відповідність Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, не є підставою для висновків про відповідність такого платника цим критеріям.
Також, суд зазначає про те, що приймаючи оскаржуване рішення про відповідність ТОВ «Оптсум-Трейд» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, в якості податкової інформації, яка стала підставою для таких висновків, ГУ ДПС у Сумській області вказує «Дані Єдиного Реєстру податкових накладних».
В той же час, за змістом пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість та додатку 4 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у разі висновків про відповідність платника податку згаданому пункту Критеріїв, у рішенні податковий орган зобов`язаний вказати конкретну податкову інформацію, яка свідчить про ризиковість здійснення конкретної господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку про те, що рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Сумській області № 5573 від 08.02.2022 не відповідає критеріям, визначеним частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України та є протиправним, у зв`язку з чим, позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Оптсум-Трейд» до Головного управління ДПС у Сумській області про скасування рішення та зобов`язання вчинити дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Сумській області № 5573 від 08.02.2022 про відповідність платника податку критеріям ризиковості.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Сумській області (40009, м. Суми, вул. Іллінська, 13, код 43995469) виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Оптсум-Трейд» (40004, м. Суми, вул. Леваневського, буд. 10/1, код 44288748) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя С.В. Воловик
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.10.2022 |
Оприлюднено | 20.10.2022 |
Номер документу | 106810831 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
С.В. Воловик
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні