ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
19 жовтня 2022 року о/об 11 год. 35 хв.Справа № 280/1158/22 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. за участю помічника судді Гудименко Я.А. (здійснює повноваження секретаря судового засідання за дорученням судді), розглянувши у місті Запоріжжі у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача Відділ освіти, молоді та спорту Виконавчого комітету Кам`янсько-Дніпровської міської ради Василівського району Запорізької області (вул.Гоголя, буд.7-А, м.Кам`янка-Дніпровська, Василівський район, Запорізька область, 71304; код ЄДРПОУ 41755923)
про визнання протиправним та скасування припису,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов Комунального закладу "Великознам`янська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1" Кам`янсько-Дніпровської міської ради Василівського району Запорізької області (надалі позивач, КЗ "Великознам`янська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1" Кам`янсько-Дніпровської міської ради Василівського району Запорізької області) до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (надалі відповідач, ГУ ДСУНС у Запорізькій області), в якому позивач просить суд: визнати протиправним та скасувати Припис Василівського районного управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №107 від 09.12.2021.
У позовній заяві зазначено наступне. У період з 02.12.2021 по 03.12.2021 Головним інспектором відділу організації профілактичної роботи та цивільного захисту Василівського районного управління Головного управління ДСНС України у Запорізькій області, Проценком Сергієм Валерійовичем, проведено позапланову перевірку, а саме позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за наслідками якої було складено Акт №119 від 03.12.2021. Перевірку проведено на підставі посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) №3075 від 29.11.2021. В ході перевірки встановлено ряд порушень (4) норм пожежної безпеки, протипожежного захисту та техногенної безпеки, про що 09.12.2021 складено Припис №107 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (Припис №107). У Приписі №107 вказано, що з метою усунення виявлених під час перевірки порушень щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, вказаних в Акті, складеному за результатами проведення позапланового (планового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, від 03.12.2021 за №119, відповідно до ст.69 Кодексу цивільного захисту України, ч.8 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», п.48 «Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій», затвердженого постановою Кабінетів Міністрів України від 16.12.2015 за №1052, вимагається вжити таких заходів: 1) Виконати з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів у корпусах 1 та 2 за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів строк виконання встановлено з моменту вручення припису; 2) Забезпечити проведення вогнезахисної обробки несучих дерев`яних конструкцій горіщніх приміщень корпусів 1, 2, 3, 4, їдальні та котельні 1го та 2го корпуса строк виконання встановлено з моменту вручення припису; 3) Забезпечити навчальний заклад необхідною кількістю води для зовнішнього пожежогасіння будівель відповідно до п.6.2.3 таблиці 4 ДБН В.2.5-74:2013 «Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування» строк виконання встановлено з моменту вручення припису; 4) Обладнати приміщення будівель 3, 4 корпусів та корпусу їдальні системами протипожежного захисту, а саме системою пожежної сигналізації, системою оповіщення про пожежу та системою керування евакуюванням людей, відповідно до вимог додатку А (обов`язковий), додатку Б (обов`язковий) ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» строк виконання встановлено з моменту вручення припису. В Приписі №107 вказано, що у разі незгоди із запропонованими заходами чи строками їх виконання Припис може бути оскаржено до Державної служби України з надзвичайних ситуацій або до суду. Вимоги Василівського районного управління ГУ ДСНС України у Запорізькій області, викладені у пунктах 1-4 вищевказаного Припису №107 від 09.12.2021 КЗ «Великознам`янська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1» Кам`янсько-Дніпровської міської ради Василівського району Запорізької області вважає протиправним та просить скасувати Припис №107 від 09.12.2021 з наступних підстав. 1) Керуючись ст.58 Конституції України та враховуючи той факт, що Кодекс цивільного захисту України прийнято у 2013 році, «Правила пожежної безпеки України», затверджені Наказом Міністерства внутрішніх справ України 30.12.2014 за №1417 (ППБУ) у 2014 році, а корпус №1 школи експлуатується з 1902 року, корпус №2 - з 1968 року, то у відповідача відсутні правові підстави вимагати від будівель 1902 року та 1968 року негайної відповідності вимогам законодавства з питань пожежної безпеки 2014 року. 2) Аналогічно вищезазначеному та враховуючи ті факти, що «Правила пожежної безпеки України» затверджено Наказом Міністерства внутрішніх справ України №1417 від 30.12.2014, корпус №1 школи експлуатується з 1902 року, корпус №2 - з 1968 року, то у відповідача відсутні правові підстави вимагати від будівель 1902 року та 1968 року негайної відповідності вимогам законодавства з питань пожежної безпеки 2014 року. Між тим, згідно аналітичної довідки начальника Відділу освіти, молоді та спорту Виконавчого комітету Кам`янсько-Дніпровської міської ради Василівського району Запорізької області, за рахунок коштів Кам`янсько-Дніпровської міської ради пріоритетним напрямком роботи Відділу освіти, молоді та спорту Виконавчого комітету Кам`янсько-Дніпровської міської ради є проведення роботи по розробці проектно-технічної документації на проведення вогнезахисної обробки несучих дерев`яних конструкцій горішніх приміщень будівель закладів освіти. 3) У Приписі не вказано, який саме пункт ст.20 Кодексу цивільного захисту України порушено позивачем, що унеможливлює виконання пунктів Припису з підстав того, що його вимоги неконкретизовані. Аналогічно вищезазначеному та враховуючи ті факти, що «Правила пожежної безпеки України» затверджено Наказом Міністерства внутрішніх справ України №1417 від 30.12.2014, ДБН В.2.5-74:2013 «Водопостачання. Зовнішні мережі. Основні положення проектування» затверджено у 2012 році, а корпус №1 школи експлуатується з 1902 року, корпус №2 - з 1968 року, корпус №3 та корпус №4 - з 1933 року, то у відповідача відсутні правові підстави вимагати від будівель 1902 року, 1933 року та 1968 року негайної відповідності вимогам законодавства з питань пожежної безпеки 2014 року та положенням будівельних норм, які затверджено лише у 2013 році. Крім того, відповідачем не зазначено, яким саме способом позивач має усунути вказане порушення, з тією метою, щоб навчальний заклад відповідав приписам пожежної безпеки. Між тим, згідно Протоколу №1 від 17.12.2021 оперативної ради при керівництві Виконавчого комітету Кам`янсько-Дніпровської міської ради з представниками Відділу освіти, молоді та спорту, Відділу мобілізаційної і оборонної роботи, надзвичайних ситуацій та зв`язку із правоохоронними органами, КП «Водоканал», 17-ДПРЧ 6-ДПРЗ ГУ ДСНС України в Запорізькій області та Василівського РУ ГУ ДСНС України в Запорізькій області розглядалось питання пожежних водоймищ (резервуарів) на території закладів освіти Кам`янсько-Дніпровської міської ради. Зокрема, директором КП «Водоканал» зазначено, що система водопостачання КП «Водоканал», яка розташована на території Кам`янсько-Дніпровської міської територіальної громади, досить застаріла та зношена, оскільки будувалась в 60-ті роки. Встановлення на існуючих (діючих) водопровідних мережах нових (чи заміна непрацюючих) пожежних гідрантів може призвести до надзвичайної ситуації, пов`язаної з припиненням водопостачання місцевому населенню на невизначений строк. Це пов`язано з тим, що металеві водопроводи (віком понад півстоліття) надзвичайно крихкі. Від`єднання старого гідрату та/чи монтаж в мережу нового, без виникнення аварії на мережі практично неможливе. У зв`язку із скрутним матеріально-технічним становищем, відсутністю в достатній кількості усього необхідного обладнання, запчастин та матеріалів - встановити необхідну кількість пожежних гідрантів не є можливим. Начальником Відділу мобілізаційної і оборонної роботи, надзвичайних ситуацій та зв`язку із правоохоронними органами зазначено, шо питання пожежних водоймищ (резервуарів) на територіях закладів освіти, де відсутнє зовнішнє протипожежне водопостачання, обговорювалось, однак для будівництва таких необхідне залучення значних фінансових ресурсів і на даний час не є можливим. Крім того, з метою залучення фінансування заходів із забезпечення пожежної безпеки за рахунок державного бюджету, у поточному (2021) році підготовлені та скеровані листи з відповідним проханням до Запорізької обласної державної адміністрації, Запорізької обласної ради та Народному депутату України - прохання залишились без задоволення. В результаті розгляду питання налагодження водопостачання для зовнішнього пожежогасіння вирішено рекомендувати КП «Водоканал» Кам`янсько-Дніпровської міської ради у випадку будівництва нових водопровідних мереж (реконструкції/капітального ремонту існуючих) враховувати питання необхідності встановлення нових (заміни старих) пожежних гідрантів; у випадку виявлення на мережах водопостачання пожежних гідрантів, які не перебувають на балансі, інформувати Відділ мобілізаційної і оборонної роботи, надзвичайних ситуацій та зв`язку із правоохоронними органами Виконавчого комітету Кам`янсько-Дніпровської міської ради з метою ініціювання створення комісії задля їх обстеження та встановлення факту працездатності. Відтак вирішення питання належного водопостачання для зовнішнього пожежогасіння залежить не тільки від волі позивача, а від фінансових та технічних можливостей власника навчального закладу, Кам`янсько-Дніпровської міської ради. 4) Відповідно до Договору №92 про закупівлю робіт від 15.06.2021, укладеного між Відділом освіти, молоді та спорту Виконавчого комітету Кам`янсько-Дніпровської міської ради та ТОВ «БАДІЛЄН», предметом якого є капітальний ремонт будівлі навчального корпусу Комунального закладу «Великознам`янська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1» Кам`янсько-Дніпровської міської ради, с.Велика Знам`янка, вул.Соборна, 7 (монтаж системи пожежної сигналізації, оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей) за ДК 021:2015 код 45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація, у корпусах №1 та №2 встановлено пожежну сигналізацію. Вартість цих заходів (виготовлення проекту та встановлення пожежної сигналізації) становила 49756,90 грн. та 331482,00 грн., що в сумі становить 381238,90 грн. Оскільки встановлення пожежної сигналізації необхідно встановити одночасно у всіх навчальних закладах Кам`янсько-Дніпровської міської ради - першочергово встановлено пожежну сигналізацію у найбільших корпусах. Через брак коштів, на деякі навчальні заклади (частково) коштів не вистачає. Відтак у корпусі №1 та №2 навчаються 313 учнів, їх площа складає 1640,3 кв.м. тому у цих корпусах у першу чергу встановлено пожежну сигналізацію. Корпус №3 - одноповерховий, площею 262,2 кв.м., побудований у 1933 році, де навчаються 67 учнів. Корпус №4 побудований у 1933 році, площею 139,6 кв.м., має 2 навчальні кімнати, де навчаються 36 учнів. За результатами проведених тренувань за сигналом «пожежна тривога» евакуація учнів з цих корпусів відбувається за 1-2 хвилини. Для встановлення пожежної сигналізації в цих корпусах необхідно додатково отримати фінансування, яке не залежить від волі позивача. Тому позивач позбавлений можливості самостійно та негайно усунути вказане порушення. Оскаржуваний Припис (розпорядчий документ) не містить вказівку на термін усунення порушень. Оскільки у Приписі відсутній встановлений строк, то відсутній строк усунення порушень. Відтак позивач позбавлений можливості негайно, з моменту вручення Припису усунути порушення, а іншого строку Приписом не встановлено. Крім того, у Приписі не вказано дату його вручення.
Позивач підтримав позовну заяву.
Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначено наступне. Василівським районним управлінням ГУ ДСНС України у Запорізькій області за результатами перевірки додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки на об`єкті позивача, а саме навчального закладу за адресою: 71311, Запорізька область, Кам`янсько-Дніпровський район, с.Велика-Знам`янка, вул.Соборна, 7, що проводилась у період з 02.12.2021 по 03.12.2021, складено Акт №119 від 03.12.2021. 09.12.2021 був винесений Припис №107 «Про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки». З метою усунення виявлених під час перевірки порушень щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, вказаних в Акті, складеному за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, від 21.07.2021 за №93, відповідно до ст.69 Кодексу цивільного захисту України, ч.8 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», п.48 «Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 за №1052, вимагається вжиття таких, а саме: - виконати з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (зазначене порушення пропонується до виконання - з 2015р.); - забезпечити проведення вогнезахисної обробки несучих дерев`яних конструкцій горішьних приміщень корпусів №1,2,3,4, їдальні та котельні 1го та 2го корпуса (зазначене порушення пропонується до виконання - з 2015р.); - забезпечити навчальний заклад не забезпечений необхідною кількістю води для зовнішнього пожежогасіння будівель. Відповідно до п.6.2.3 таблиці 4 ДБН В.2.5-74:2013 «Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування» (зазначене порушення пропонується до виконання - з 2015р.); - обладнати приміщення будівель 3,4 корпусів та корпусу їдальні системами протипожежного захисту, а саме системою пожежної сигналізації, системою оповіщення про пожежу та системою керування евакуюванням людей, відповідно до вимог додатку А (обов`язковий), додатку Б (обов`язковий) ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» (зазначене порушення пропонується до виконання - з 2015р.). Зазначений примірник Припису №107 від 09.12.2021 (на 3 сторінках) вручений позивачу, про що свідчить підпис про отримання уповноваженої особи, а саме - директору КЗ "Великознам`янська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1" Кам`янсько-Дніпровської міської ради Кам`янсько-Дніпровського району Запорізької області - Баранову В.М. Позивачем не було усунуто зазначені порушення в Приписі №107 від 09.12.2021, які пропонуються до виконання - з 2015р., тобто позивач вже майже на протязі 7-и років продовжує порушувати вимоги у сфері пожежної і техногенної безпеки, тому твердження позивача, що він позбавлений можливості негайно, з моменту вручення припису усунути порушення відповідач вважає безпідставними. Як вбачається з Припису №107 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, від 09.12.2021, він складений відповідно до Акту позапланової перевірки від 03.12.2021 за №119, та всі заходи, які даним Приписом вимагається вжити, повністю відповідають зазначеним у Акті позапланової перевірки порушенням пожежної безпеки. Тому відповідач вважає, шо позивачем не надано до суду належних та достатніх доказів того, що позапланова перевірка та Акт перевірки, на підставі яких було прийнято Припис, проведені не у відповідності та не в порядку встановленому законодавством. Таким чином, Акт перевірки, складений відповідачем 03.12.2021 року за результатами проведення позапланової перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного закисту, техногенної та пожежної безпеки, є належним доказом обгрунтованості прийняття оскаржуваного Припису, оскільки Акт перевірки складений у відповідності вимог законодавства, а отже і порушення суб`єкта господарювання, які в ньому зазначені, можуть братися в основу Припису, як виявлені порушення, які необхідно усунути. Відповідач діяв відповідно до визначених законом норм та правил і склав цілком правомірний і законний Припис. Тому, позовні вимоги позивача щодо визнання протиправним та скасування Припису Василівського районного управління Головного управління ДСНС України у Запорізькій області про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №107 від 09.12.2021 безпідставні та не відповідають вимогам діючого законодавства.
Відповідач проти позовної заяви заперечував.
Третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача Відділом освіти, молоді та спорту Виконавчого комітету Кам`янсько-Дніпровської міської ради Василівського району Запорізької області (надалі третя особа) письмових пояснень до суду не подано. Про розгляд справи третю особу повідомлено належним чином.
Ухвалою судді від 25.01.2022 в адміністративній справі відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) та без проведення судового засідання.
Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.
Згідно з складеним 03.12.2021 співробітниками ГУ ДСУНС у Запорізькій області Актом №119 (надалі - Акт перевірки №119 від 03.12.2021) у період з 02.12.2021 по 03.12.2021 проведено позапланову перевірку щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Вказаний Акт перевірки №119 від 03.12.2021 підписаний представником позивача без жодних зауважень чи застережень.
Протилежного позивачем не доведено.
На підставі Акту перевірки №119 від 03.12.2021 відповідачем винесено позивачу Припис №107 від 09.12.2021 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (надалі Припис №107 від 09.12.2021).
У Приписі №107 від 09.12.2021 зазначено, зокрема: 1) «Порушення, яке необхідно усунути (також зазначається дата, з якої пропонувалося до виконання) Виконати з`єднання, відгалу ження та окінцювання жил проводів і кабелів у корпусах 1 та 2 за допомогою опресу вання, зварювання, паяння або затискачів (пропонується до виконання з 2015 року)», «Найменування нормативно-правового акта або нормативного доку мента, вимоги якого порушено, із зазначенням статті (частини, пункту, абзацу тощо) пункт 1.6 глави 1 розділу IV ППБУ», «Узгоджений із суб`єктом господарювання строк вико нання з моменту вручення припису», «Відмітка про виконання »; 2) «Порушення, яке необхідно усунути (також зазначається дата, з якої пропонувалося до виконання) Забезпечити проведення вогнезахисної обробки несучих дерев`яних конструкцій горішніх приміщень кор пусів №1,2,3,4, їдальні та ко тельні 1го та 2го корпуса (пропонується до виконання з 2015 року)», «Найменування нормативно-правового акта або нормативного доку мента, вимоги якого порушено, із зазначенням статті (частини, пункту, абзацу тощо) пункт 2.5 глави 2 розділу IІІ ППБУ», «Узгоджений із суб`єктом господарювання строк вико нання з моменту вручення припису», «Відмітка про виконання »; 3) «Порушення, яке необхідно усунути (також зазначається дата, з якої пропонувалося до виконання) Забезпечити навчальний за клад необхідною кількістю води для зовнішнього пожежогасіння будівель. Відповідно до пункту 6.2.3 таблиці 4 ДБН В.2.5 - 74:2013 «Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування» (пропонується до виконання з 2015 року)», «Найменування нормативно-правового акта або нормативного доку мента, вимоги якого порушено, із зазначенням статті (частини, пункту, абзацу тощо) стаття 20 КЦЗУ пункт 4 розділ І ППБУ», «Узгоджений із суб`єктом господарювання строк вико нання з моменту вручення припису», «Відмітка про виконання »; 4) «Порушення, яке необхідно усунути (також зазначається дата, з якої пропонувалося до виконання) Обладнати, приміщення буді вель 3,4 корпусів та корпусу їдальні, системами протипо жежного захисту, а саме сис темою пожежної сигналізації, системою оповіщення про по жежу та системою керування евакуюванням людей, відпо відно до вимог додатку А (обов`язковий), додатку Б (обов`язковий) ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипоже жного захисту» (пропону ється до виконання з 2015 року)», «Найменування нормативно-правового акта або нормативного доку мента, вимоги якого порушено, із зазначенням статті (частини, пункту, абзацу тощо) пункт 1.2 розділ 1 глава V ППБУ», «Узгоджений із суб`єктом господарювання строк вико нання з моменту вручення припису», «Відмітка про виконання ».
У суду не викликає зауважень до викладеного в Акті перевірки №119 від 03.12.2021 та Приписі №107 від 09.12.2021 як порушення позивачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
При цьому, п.1.6 глави 1 розділу ІV «Правил пожежної безпеки в Україні», затверджених 30.12.2014 наказом Міністерства внутрішніх справ України, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 (надалі «Правила пожежної безпеки в Україні»), передбачено, що з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів мають здійснюватися за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів. Місця з`єднання жил проводів і кабелів, а також з`єднувальні та відгалужувальні затискачі повинні мати мінімальний перехідний опір, щоб уникнути їх перегрівання і пошкодження ізоляції стиків. Втрати опору ізоляції на стиках повинні бути не більше втрат опору ізоляції на цілих жилах цих проводів і кабелів.
Згідно з п.2.5 глави 2 розділу ІІІ «Правил пожежної безпеки в Україні» у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності. Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев`яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків.
У ст.20 Кодексу цивільного захисту України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) зазначено: «1.До завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить: 1) забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; 2) забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту; 3) розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; 4) організація та здійснення під час виникнення надзвичайних ситуацій евакуаційних заходів щодо працівників та майна суб`єкта господарювання; 5) створення об`єктових формувань цивільного захисту відповідно до цього Кодексу та інших законодавчих актів, необхідної для їх функціонування матеріально-технічної бази і забезпечення готовності таких формувань до дій за призначенням; 6) створення диспетчерських служб відповідно до цього Кодексу та інших законів, необхідних для забезпечення безпеки об`єктів підвищеної небезпеки; 7) проведення оцінки ризиків виникнення надзвичайних ситуацій на об`єктах суб`єкта господарювання, здійснення заходів щодо неперевищення прийнятних рівнів таких ризиків; 8) здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; 9) декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки; 10) розроблення планів локалізації та ліквідації наслідків аварій на об`єктах підвищеної небезпеки; 11) проведення об`єктових тренувань і навчань з питань цивільного захисту; 12) забезпечення аварійно-рятувального обслуговування суб`єктів господарювання відповідно до вимогстатті 133цього Кодексу; 13) здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; 14) забезпечення безперешкодного доступу посадових осіб органів державного нагляду, працівників аварійно-рятувальних служб, з якими укладені угоди про аварійно-рятувальне обслуговування суб`єктів господарювання, для проведення обстежень на відповідність протиаварійних заходів планам локалізації і ліквідації наслідків аварій на об`єктах підвищеної небезпеки та потенційно небезпечних об`єктах, сил цивільного захисту для проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт у разі виникнення надзвичайних ситуацій; 15) забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту; 16) здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні); 17) дотримання протиепідемічного, протиепізоотичного та протиепіфітотичного режиму; 18) створення і використання матеріальних резервів для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій; 19) розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; 20) розроблення і затвердження інструкцій та видання наказів з питань пожежної безпеки, здійснення постійного контролю за їх виконанням; 21) забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; 22) утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; 23) здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики; 24) своєчасне інформування відповідних органів та підрозділів цивільного захисту про несправність протипожежної техніки, систем протипожежного захисту, водопостачання, а також про закриття доріг і проїздів на відповідній території; 25) виконання інших завдань і заходів у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами. 2.Організація заходів цивільного захисту суб`єкта господарювання здійснюється підрозділами (посадовими особами) з питань цивільного захисту, які створюються (призначаються) керівниками зазначених суб`єктів господарювання з урахуванням таких вимог: 1) у суб`єктах господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту, з чисельністю працюючих понад 3 тисячі осіб створюються підрозділи з питань цивільного захисту; 2) у суб`єктах господарювання, а також закладах охорони здоров`я із загальною чисельністю працюючих та осіб, які перебувають на лікуванні, від 200 до 3 тисяч осіб та у суб`єктах господарювання, віднесених до другої категорії цивільного захисту, призначаються посадові особи з питань цивільного захисту; 3) у навчальних закладах з денною формою навчання з чисельністю 500 і більше осіб, які навчаються, призначаються посадові особи з питань цивільного захисту; 4) у суб`єктах господарювання з чисельністю працюючих до 200 осіб призначаються особи з питань цивільного захисту за рахунок штатної чисельності суб`єкта господарювання. 3.Громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які здійснюють господарську діяльність та зареєстровані відповідно до Закону як підприємці, виконують заходи цивільного захисту особисто. 4.Порядок діяльності підрозділів з питань цивільного захисту або призначених осіб визначається відповідними положеннями про них або посадовими інструкціями.Положення про підрозділ(посадова інструкція працівника) з питань цивільного захисту затверджується керівником, що його створив (призначив), на підставі типового положення про такий підрозділ, що затверджується центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту».
Відповідно до п.4 розділу І «Правил пожежної безпеки в Україні» пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.
Як зазначено у п.1.2 глави 1 розділу V «Правил пожежної безпеки в Україні», будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту».
Судом досліджено: Аналітичну довідку Відділу освіти, молоді та спорту Виконавчого комітету Кам`янсько-Дніпровської міської ради Василівського району Запорізької області; Протокол №1 оперативної наради при керівництві виконавчого комітету Кам`янсько-Дніпровської міської ради з представниками відділу Відділу освіти, молоді та спорту, Відділу мобілізаційної і оборонної роботи, надзвичайних ситуацій та зв`язку із правоохоронними органами, КП «Водоканал», 17-ДПРЧ 6-ДПРЗ ГУ ДСНС України в Запорізькій області та Василівського РУ ГУ ДСНС України в Запорізькій області від 17.12.2021; Договір №92 про закупівлю робіт від 15.06.2021 з Додатком №1 «Протокол узгодження ціни», з Додатком №2 «Дефектний акт», з Додатком №3 «Календарний графік виконання робіт», з Додатком №4 «План фінансування об`єкта на 2021 рік»; Лист-клопотання КЗ "Великознам`янська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1" Кам`янсько-Дніпровської міської ради Василівського району Запорізької області від 15.12.2021 за №195; інші матеріали справи.
У ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» зазначено: «… 7.На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу. 8.Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства.Приписне передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку. … 11.У разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк припису, розпорядження, рішення, іншого розпорядчого документа про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу нагляду (контролю), фінансові та адміністративні санкції, заходи реагування до суб`єкта господарювання, його посадових осіб не застосовуються».
Судом вивчено й інші норми права, які стосуються предмету та обставин спору.
Суд вважає, що виявлені відповідачем під час позапланової перевірки позивача як кожне правопорушення окремо, так і всі правопорушення в цілому створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Звідси, на думку суду, залишення не усуненим (частково не усуненим) позивачем хоча б одного з порушення наведеного в Акті перевірки №119 від 03.12.2021 залишає існування загрози життю та/або здоров`ю людей.
Судом прийнято до уваги, що на момент винесення відповідачем Припису №107 від 09.12.2021 існували підстави для його винесення.
Оскаржуваний Припис №107 від 09.12.2021 відповідає «формі припису щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки», затвердженій 17.01.2019 наказом Міністерства внутрішніх справ України №22 «Про затвердження уніфікованої форми акта, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, та інших форм розпорядчих документів», зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 21.01.2019 за №73/33044.
З Припису №107 від 09.12.2021 вбачається, що строки виконання за конкретними правопорушеннями узгоджені з «суб`єктом господарювання».
Долучення Припису №107 від 09.12.2021 до позовної заяви свідчить, що він позивачем отриманий.
Не зазначення в екземплярі Припису №107 від 09.12.2021, наданому до суду позивачем, дати його отримання представником позивача, з огляду на матеріали справи, фактично не порушує права та інтереси позивача.
На думку суду, рік будівництва будівель не впливає на обов`язки позивача дотримуватись чинних норм права.
З урахуванням приписів ч.2 ст.2 КАС України суд оцінивши докази, які є у справі, в їх сукупності приходить до висновку, що Припис №107 від 09.12.2021 винесено відповідачем у межах повноважень, обґрунтовано, з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, розсудливо, а отже є правомірним і не підлягає скасуванню.
У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).
Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням з`ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню. Доводи позивача не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.
Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).
Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).
Оскільки у задоволенні позовної заяви має бути відмовлено, то, відповідно, має бути відмовлено й у стягненні на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судових витрат.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 139, 143, 243-246 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовної заяви Комунального закладу "Великознам`янська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1" Кам`янсько-Дніпровської міської ради Василівського району Запорізької області (вул.Соборна, буд.7, с.Велика Знам`янка, Василівський район, Запорізька область, 71311; код ЄДРПОУ 26317088) до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (вул.Фортечна, буд.65, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69002; код ЄДРПОУ 38625593), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача Відділу освіти, молоді та спорту Виконавчого комітету Кам`янсько-Дніпровської міської ради Василівського району Запорізької області (вул.Гоголя, буд.7-А, м.Кам`янка-Дніпровська, Василівський район, Запорізька область, 71304; код ЄДРПОУ 41755923), про визнання протиправним та скасування припису відмовити у повному обсязі.
У стягненні на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судових витрат відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Рішення виготовлено у повному обсязі 19.10.2022.
Суддя О.О. Прасов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.10.2022 |
Оприлюднено | 21.10.2022 |
Номер документу | 106830217 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні