Рішення
від 19.10.2022 по справі 460/19074/22
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

19 жовтня 2022 року м. РівнеСправа №460/19074/22

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Дорошенко Н.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників адміністративної справи за позовом:

керівник Здолбунівської окружної прокуратури в інтересах держави доВідділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту Корецької міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Комунальний заклад дошкільної освіти (дитячий садок) "Барвінок" с.Харалуг Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Комунальний заклад "Мистецька школа" Корецької міської ради, про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій,В С Т А Н О В И В:

Керівник Здолбунівської окружної прокуратури (далі прокурор, позивач) звернувся до Рівненського окружного адміністративного суду в інтересах держави з позовом до Відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту Корецької міської ради (далі - відповідач), у якому просить:

1) визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо оформлення та державної реєстрації права власності на будівлі, споруди Комунального закладу дошкільної освіти (дитячий садок) «Барвінок» с.Харалуг Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області, вартістю 3645000,00 грн та зобов`язати відповідача вжити заходів щодо оформлення та державної реєстрації права власності на будівлі, споруди Комунального закладу дошкільної освіти (дитячий садок) «Барвінок» с.Харалуг Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області;

2) визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо оформлення та державної реєстрації земельної ділянки, вартістю 7800000,00 грн, на якій розташована будівля Комунального закладу "Мистецька школа" Корецької міської ради та зобов`язати відповідача вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку Комунального закладу "Мистецька школа" Корецької міської ради.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Комунальний заклад дошкільної освіти (дитячий садок) «Барвінок» знаходиться і перебуває на балансі Відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту Корецької міської ради. Однак, в порушення вимог законодавства правовстановлюючі документи на будівлю, споруди, які дошкільний навчальний заклад використовує у своїй діяльності не оформлено. Також на балансі відповідача знаходиться Комунальний заклад "Мистецька школа" Корецької міської ради. Проте, відсутні правовстановлюючі документи на земельну ділянку цього закладу освіти. Позивач зазначає, що відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління майном комунальних закладів. Оскільки відповідачем упродовж тривалого часу не здійснено належних та достатніх дій і заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів, то вказане питання, на думку позивача, підлягає вирішенню в судовому порядку.

Ухвалою від 27.06.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Залучено до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Комунальний заклад дошкільної освіти (дитячий садок) «Барвінок» с.Харалуг Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області (далі КЗ ДО (дитячий садок) «Барвінок», третя особа-1), Комунальний заклад "Мистецька школа" Корецької міської ради (далі КЗ "Мистецька школа", третя особа-2). Встановлено строк для подання відповідачем відзиву на позовну заяву, а третім особам письмових пояснень.

Відповідач у встановлений судом строк відзиву на позов не подав. Разом з тим, у поданій суду заяві зазначив, що не заперечує проти задоволення позовних вимог.

Треті особи у встановлений судом строк письмових пояснень не подали.

З`ясувавши обставини справи, перевіривши їх дослідженими доказами, оцінивши їх у сукупності на підставі чинного законодавства, суд встановив та врахував таке.

Відповідно до Положення про відділ освіти, культури, туризму, молоді та спорту Корецької міської ради, затвердженого рішенням Корецької міської ради від 23.12.2020 №51, Відділ освіти, культури, туризму, молоді та спорту Корецької міської ради є виконавчим органом Корецької міської ради та реалізує пріоритети державної політики та повноваження органів місцевого самоврядування у сферах освіти, культури, туризму, молоді та спорту; здійснює контроль за організацією матеріально-технічного та фінансового забезпечення дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладів, закладів культури та закладів фізкультурно-спортивної спрямованості. Відповідно до покладених на нього завдань Відділ реалізує функції, зокрема, розробляє і подає на розгляд Корецької міської ради пропозиції до проєкту фінансування та матеріально-технічного забезпечення виконання програм і здійснення заходів, спрямованих на розвиток освіти, культури, туризму, молоді та спорту; сприяє матеріально-технічному забезпеченню навчальних закладів; введенню в дію їх приміщень, комплектуванню меблями, відповідним обладнанням; сприяє фінансовому забезпеченню існуючої мережі навчальних закладів та закладів молодіжного і спортивного спрямування.

КЗ ДО (дитячий садок) «Барвінок» перебуває у комунальній власності Корецької міської ради, місцезнаходження якого розташоване по вул. Зелена, 7, в с. Харалуг Рівненського району Рівненської області.

Згідно з п.1.3 Статуту КЗ ДО (дитячий садок) «Барвінок», затвердженого рішенням Корецької міської ради від 23.12.2020 №63, засновником дошкільного навчального закладу є Корецька міська рада.

Управління закладом освіти здійснюється засновником (п.6.1 Статуту).

Відповідно до п.9.1 9.3 Статуту майно Закладу становлять основні засоби, а також інші цінності, вартість та структура яких відображається на самостійному балансі Закладу. Майно Закладу є комунальною власністю і належить йому на правах оперативного управління. Матеріально-технічна база Закладу включає будівлі, споруди, земельну ділянку, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено на самостійному балансі Закладу.

Утримання та розвиток матеріально-технічної бази Закладу здійснюється за рахунок коштів засновника (п.10.2 Статуту).

Відповідно до листа КЗ ДО (дитячий садок) «Барвінок» від 24.05.2022 №10, на приміщення (будівлю) дитячого садочка не має правовстановлюючих документів.

Згідно з Інформацією з Державного реєстру прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна, за адресою: по вул. Зелена, 7, у селі Харалуг Рівненського району Рівненської області, відсутні відомості щодо державної реєстрації права власності на комплекс будівель і споруд за вказаною адресою, якою користується КЗ ДО (дитячий садок) «Барвінок».

За змістом листа відповідача від 30.05.2022 №01-23/227, заходи до оформлення правовстановлюючих документів на приміщення дитячого садочка не вживались, у зв`язку з відсутністю коштів.

Таким чином, на комплекс будівель і споруд, які використовуються КЗ ДО (дитячий садок) «Барвінок», відсутні правовстановлюючі документи.

Крім того, судом встановлено, що КЗ "Мистецька школа" перебуває у комунальній власності Корецької міської ради, місцезнаходження якого розташоване по вул. Київська, 77, в м. Корець Рівненського району Рівненської області.

Згідно з п.1.3 Статуту КЗ "Мистецька школа", затвердженого рішенням Корецької міської ради від 15.01.2021 №161, засновником школи є Корецька територіальна громада в особі Корецької міської ради.

Оперативне управління Школою здійснює Уповноважений засновником орган управління відділ освіти, культури, туризму, молоді та спорту Корецької міської ради (п.1.4 Статуту).

Управління Школою у межах повноважень, визначених законодавством України та Статутом, здійснюються, зокрема, засновник, або уповноважений ним орган (особа) (пп.3.1.1 п. 3.1 Статуту).

Згідно з Інформацією з Державного реєстру прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна, за адресою: по вул.Київська, 77, в м. Корець Рівненського району Рівненської області, відсутні відомості щодо державної реєстрації прав на земельну ділянку за вказаною адресою, якою користується КЗ "Мистецька школа".

За змістом листа відповідача від 13.06.2022 №01-23/227/22, заходи до оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку вказаного закладу освіти не вживались, у зв`язку з відсутністю коштів.

Таким чином, на земельну ділянку, яка використовується КЗ "Мистецька школа", відсутні правовстановлюючі документи.

Враховуючи відсутність правовстановлюючих документів на вищевказані будівлю, споруду та документів постійного користування земельною ділянкою, що створює ризики для нормального функціонування дошкільного навчального закладу та закладу освіти, прокурор звернувся до суду з позовом.

Згідно зі статтею 131-1 Конституції України на прокуратуру покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до ст. 23 Закону України Про прокуратуру представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Відповідно до пункту 2 резолютивної частини рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 № 3-рп/99 під поняттям орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надані повноваження органу виконавчої влади.

При вирішенні справи суд бере до уваги, що інтереси держави є оціночним поняттям, а тому прокурор в кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Згідно з ч. 4, ч. 5 ст. 53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Законом не визначено орган, який має контролюючі функції по відношенню до органів місцевого самоврядування та наділений правом звертатися до суду в інтересах держави з вимогою про зобов`язання відповідного суб`єкта місцевого самоврядування виконати передбачений законом обов`язок, в разі його тривалого невиконання. З урахуванням наведеного, в даному випадку орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, відсутній, оскільки відділ освіти, який наділений територіальною громадою повноваженнями щодо розпорядження майном закладів освіти, виступає в якості відповідача. Отже за цим позовом прокурор набуває статусу позивача, оскільки орган, уповноважений здійснювати функції щодо зобов`язання оформити належним чином право власності на будівлі, споруди дошкільного навчального закладу та права постійного користування земельною ділянкою, відсутній.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

За приписами ст. 25 Закону України Про освіту від 05.09.2017 №2145-VIII (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі Закон №2145-VIII) права і обов`язки засновника щодо управління закладом освіти визначаються цим Законом та іншими законами України, установчими документами закладу освіти. Засновник закладу освіти або уповноважена ним особа: здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю закладу освіти. Засновник закладу освіти зобов`язаний: забезпечити утримання та розвиток матеріально- технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов; у разі реорганізації чи ліквідації закладу освіти забезпечити здобувачам освіти можливість продовжити навчання на відповідному рівні освіти; забезпечити відповідно до законодавства створення в закладі освіти безперешкодного середовища для учасників освітнього процесу, зокрема для осіб з особливими освітніми потребами.

Відповідності до ч. 1 ст. 80 Закону №2145-VIII до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Згідно з ч. 2 ст. 80 Закону №2145-VIII порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Водночас, статтею 38 Закону України Про дошкільну освіту від 11.07.2001 №2628-III (далі - Закон №2628-III) визначено, що матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Частиною третьою статті 37 Закону України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 №463-IX визначено, що засновник закладу загальної середньої освіти зобов`язаний забезпечити, зокрема, утримання та розвиток заснованого ним закладу освіти, його матеріально-технічної бази на рівні, достатньому для виконання вимог державних стандартів, ліцензійних умов провадження освітньої діяльності у сфері загальної середньої освіти, вимог трудового законодавства, оплати праці педагогічних та інших працівників, охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки тощо.

Статтею 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі Закон №280/97-ВР) визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ч. 1 ст. 60 Закону №280/97-ВР територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.

Відтак, суд зазначає, що земельна ділянка, якою користується КЗ "Мистецька школа" має перебувати у нього на праві постійного користування, а будівля та споруди, які КЗ ДО (дитячий садок) «Барвінок» використовує у своїй діяльності, повинні перебувати у власності Корецької територіальної громади в особі Корецької міської ради .

Частиною четвертою статті 60 Закону №280/97-ВР передбачено, що районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об`єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад.

В силу положень ч. 1 та ч. 2 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ст.122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради, передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб.

Порядок надання земельних ділянок, комунальної власності у користування визначений ст. 123 Земельного кодексу України.

Згідно зі ст. 92 Земельного кодексу України, право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння та користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній та комунальній власності без встановлення строку.

Статтею 126 Земельного кодексу України визначено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Статтею 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень встановлено, що державна реєстрація прав у Державному реєстрі прав є обов`язковою (п.2 ч.1).

Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації (ч.2).

Проте, в порушення вказаних норм законодавства до тепер, правовстановлюючі документи на будівлю, споруди та земельну ділянку, які треті особи використовують у своїй діяльності не оформлено.

Відповідно до ст. 14 Закону №2145-VIII місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування здійснюють державну політику в галузі освіти і в межах їх компетенції: забезпечують розвиток мережі навчальних закладів та установ, організацій системи освіти, зміцнення їх матеріальної бази, господарське обслуговування.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Закону №2628-III органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території; контролюють додержання вимог Законів та інших нормативно-правових актів у сфері дошкільної освіти.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Всупереч викладеному, станом на день розгляду справи судом в матеріалах справи відсутня інформація щодо оформлення відповідачем правовстановлюючих документів на будівлю та споруди, які КЗ ДО (дитячий садок) «Барвінок» використовує у своїй діяльності, а також на земельну ділянку, яку у своїй діяльності використовує КЗ "Мистецька школа", що свідчить про бездіяльність відповідача.

Враховуючи, що в ході судового розгляду відповідач визнав позовні вимоги та зазначив про те, що ним здійснюються заходи щодо виготовлення необхідних документів з метою державної реєстрації вищевказаних об`єктів нерухомого майна комунальної власності Корецької міської територіальної громади, суд дійшов висновку, що позов слід задовольнити повністю.

Підстави для розподілу судових витрат відповідно до ст. 139 КАС України відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов керівника Здолбунівської окружної прокуратури до Відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту Корецької міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Комунальний заклад дошкільної освіти (дитячий садок) «Барвінок» с. Харалуг Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області, Комунальний заклад "Мистецька школа" Корецької міської ради, про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту Корецької міської ради щодо оформлення та державної реєстрації права власності на будівлі, споруди Комунального закладу дошкільної освіти (дитячий садок) «Барвінок» с. Харалуг Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області.

Зобов`язати Відділ освіти, культури, туризму, молоді та спорту Корецької міської ради вжити заходи щодо оформлення та державної реєстрації права власності на будівлі, споруди Комунального закладу дошкільної освіти (дитячий садок) «Барвінок» с. Харалуг Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області.

Визнати протиправною бездіяльність Відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту Корецької міської ради щодо оформлення та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою площею 0,45 га для обслуговування будівель, споруд Комунального закладу "Мистецька школа" Корецької міської ради.

Зобов`язати Відділ освіти, культури, туризму, молоді та спорту Корецької міської ради вжити заходи щодо оформлення та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою площею 0,45 га для обслуговування будівель, споруд Комунального закладу "Мистецька школа" Корецької міської ради.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасники справи:

Позивач - керівник Здолбунівської окружної прокуратури (вул. Княгині Ольги, 36, м.Здолбунів, Рівненська область, 35700. ЄДРПОУ/РНОКПП 02910077)

Відповідач - Відділ освіти, культури, туризму, молоді та спорту Корецької міської ради (вул. Київська, 75А, м.Корець, Рівненська область, 34700. ЄДРПОУ/РНОКПП 43929176)

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Комунальний заклад дошкільної освіти (дитячий садок) "Барвінок" с.Харалуг Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області. Адреса: вул.Зелена, 7, с.Харалуг Рівненський район, Рівненська область, 34723; код ЄДРПОУ 39012956.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Комунальний заклад "Мистецька школа" Корецької міської ради. Адреса: вул.Київська, 77, м.Корець, Рівненський район, Рівненська область, 34700; код ЄДРПОУ 42997596.

Повний текст рішення складений 19 жовтня 2022 року.

Суддя Н.О. Дорошенко

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.10.2022
Оприлюднено21.10.2022
Номер документу106833533
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —460/19074/22

Рішення від 19.10.2022

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.О. Дорошенко

Ухвала від 26.06.2022

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.О. Дорошенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні