Рішення
від 19.10.2022 по справі 440/3706/22
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

19 жовтня 2022 року м. ПолтаваСправа №440/3706/22

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Бойка С.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Укр-Грейн" до Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю "Укр-Грейн" звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Державної податкової служби в Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, а саме просить:

- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області про відмову у реєстрації податкових накладних /розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: №3554945/40130032 від 21.12.2021, №3554949/40130032 від 21.12.2021, №3554947/40130032 від 21.12.2021, №3554946/40130032 від 21.12.2021, №3554948/40130032 від 21.12.2021, № 3554950/40130032 від 21.12.2021,

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: №170 від 03.11.2021, №171 від 05.11.2021, № 173 від 08.11.2021, № 193 від 10.11.2021, №194 від 14.11.2021, № 195 від 15.11.2021 подані ТОВ "УКР-ГРЕЙН" датою доставлення до контролюючого органу.

Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на невідповідність спірних рішень вимогам чинного законодавства. За твердженням позивача, на вимогу податкового органу, після зупинення реєстрації податкових накладних, ТОВ "Укр-Грейн" були надані усі наявні документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій. Проте, відповідні документи не були взяті відповідачем до уваги, з урахуванням чого прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної у ЄРПН, а скаргу платника податку на рішення Комісією ДПС України залишено без задоволення.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 04.04.2022 провадження у справі за цим позовом відкрито, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників (у письмовому провадженні).

У наданому до суду відзиві на позов представник відповідачів просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю. Свою позицію мотивував посиланням на відповідність спірних рішень вимогам чинного законодавства, зокрема, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165. Зазначив, що реєстрацію складених ТОВ "Укр-Грейн" податкових накладних у ЄРПН зупинено з огляду на їх відповідність пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Звертав увагу на те, що разом із письмовими поясненнями платником податку не надано комісії регіонального рівня копій первинних документів, а саме, не надано Протокол погодження договірної ціни - додаток, який відповідно до п.12 є невід`ємною частиною Договору транспортно-експедиційного обслуговування експортно-імпортних та транзитних вантажів №2021-22 від 20.09.2021 року. Крім того встановлено, невідповідність у наданих платником первинних документах, а саме не підтверджуються послуги з організації та супроводу перевезень від ТОВ "Смарт Рейл Логістик після 08.11.2021.

Окрім цього, у відзиві на позовну заяву поданому до суду 18.10.2022 представник відповідача просить розглядати справу за участю представника ГУ ДПС в Полтавській області.

Згідно з частиною четвертою статті 260 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо відповідач в установлений судом строк подасть заяву із запереченнями проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, суд залежно від обґрунтованості заперечень відповідача протягом двох днів із дня її надходження до суду постановляє ухвалу про: 1) залишення заяви відповідача без задоволення; 2) розгляд справи за правилами загального позовного провадження та заміну засідання для розгляду справи по суті підготовчим засіданням.

Суд встановив, що відповідач надав суду заперечення 18 жовтня 2022 року, в той час, коли ухвалою суду від 04 квітня 2022 року встановлено строк для подання заперечень проти розгляду справи за правилами спрощеного судового провадження п`ять днів з дня вручення ухвали суду. Відповідач отримав ухвалу суду 18 квітня 2022 року.

Отже, заперечення відповідача проти розгляду справи за правилами спрощеного судового провадження, подано поза строком, установленим судом, а тому розгляду не підлягає.

Представником позивача подано до суду відповідь на відзив, якому наполягав на задоволенні позовних вимог, стверджуючи, що позивачем надано контролюючому органу всю необхідну інформацію, що підтверджує реальність господарських операцій.

Зважаючи на достатність наданих сторонами доказів та повідомлених обставин, суд розглянув справу у порядку письмового провадження.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Укр-Грейн» відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 05.10.2021 року зареєстроване у Полтавській області, Карлівський район, місто Карлівка, вул.Київська, 39, кв.11., серед основних видів діяльності в тому числі 49.41 вантажний автомобільний транспорт, 49.20 вантажний залізничний транспорт та інші.

Позивач є платником податку на додану вартість з 01.02.2016 року, індивідуальний податковий номер: 401300316124.

20.09.2021 року між ТОВ "Укр-Грейн" та Товариством з обмеженою відповідальністю "АГРО-ПОЛІС" укладено договір транспортно-експедиційного обслуговування експортно-імпортних та транзитних вантажів №2021-22, вартість послуг на транспортно-експедиційне обслуговування експортно-імпортних та транзитних вантажів залізничним транспортом, що були відвантажені в період з 01.11.2021 року по 30.11.2021 року зазначено у Протоколах погодження договірної ціни Додаток №1, №2 до Договору.

ТОВ "Укр-Грейн" отримує послуги залізничного перевезення від ПАТ «Укрзалізниця» згідно договору № 2830063 від 19.03.2020 р. та приймає послуги з організації та супроводу перевезень вантажів у вагонах від ТОВ «Смарт Рейл Логістикс» згідно договору № 2020-07-29/КД/01 від 29.07.2020 р.

03.11.2021 року у відповідності до умов договору № 2021-22 від 20.09.2021 року ТОВ "Укр-Грейн" надало ТОВ "АГРО-ПОЛІС" транспортно-експедиційні послуг, про що між сторонами було складено Акт надання послуг від 03.11.2021 року №157 на суму 53019,00 грн., відповідно до приписів п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України позивач склав податкову накладну № 170 від 03.11.2021 року на суму 53019,00, в тому числі ПДВ 8836,50 грн. та надіслав на реєстрацію.

Згідно з квитанцією №935680030085 від 24.11.2021 року про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН по накладній № 170 від 03.11.2021 за результатами обробки даних реєстрація податкової накладної була зупинена, відповідно до п.201.16 статті 201 ПК України, реєстрація ПН/РК №170 від 03.11.2021 року, зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 52.29.1, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

З огляду на зазначене позивачем - ТОВ "Укр-Грейн", було подано повідомлення №1 від 17.12.2021 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Зокрема: договора, рахунки, акти наданих послуг, платіжні доручення, залізничні накладні, відомості (Переліки) Укрзалізниці, оборотно-сальдові відомості на підтвердження інформації, зазначеної у спірній податковій накладній.

21.12.2021 Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №3554945/40130032 про відмову в реєстрації податкової накладної від 03.11.2021 №170 у ЄРПН з огляду на ненадання платником податків копій документів договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів з додатками до них, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційної справи) у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додаткова інформація - не надано Протокол погодження договірної ціни - додаток, який відповідно до п.12 є невід`ємною частиною Договору транспортно-експедиційного обслуговування експортно-імпортних та транзитних вантажів №2021-22 від 20.09.2021 року. Крім того встановлено, невідповідність у наданих платником первинних документах, а саме не підтверджуються послуги з організації та супроводу перевезень від ТОВ "Смарт Рейл Логістик після 08.11.2021"

Скаргу платника податку на рішення Комісії регіонального рівня залишено без задоволення, про що ДПС України 30.12.2021 прийняте рішення №61436/40130032/2.

Крім того, 05.11.2021 року у відповідності до умов договору № 2021-22 від 20.09.2021 року ТОВ "Укр-Грейн" надав ТОВ "АГРО-ПОЛІС" транспортно-експедиційні послуги, про що між сторонами складено АКТ надання послуг від 05.11.2021 року року № 159 на суму 300660,30 грн, відповідно до приписів п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України позивач склав податкову накладну № 171 від 05.11.2021 року на суму 300660,30 грн в тому числі ПДВ 50110,05 грн. та надіслав на реєстрацію.

Згідно з квитанцією №9356802126 від 24.11.2021 року про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН по накладній № 171 від 05.11.2021 за результатами обробки даних реєстрація податкової накладної була зупинена, відповідно до п.201.16 статті 201 ПК України, реєстрація ПН/РК №171 від 05.11.2021 року, зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 52.29.1, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

З огляду на зазначене позивачем - ТОВ "Укр-Грейн", було подано повідомлення №2 від 17.12.2021 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Зокрема: договора, рахунки, акти наданих послуг, платіжні доручення, залізничні накладні, відомості (Переліки) Укрзалізниці, оборотно-сальдові відомості на підтвердження інформації, зазначеної у спірній податковій накладній.

21.12.2021 Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №3554949/40130032 про відмову в реєстрації податкової накладної від 05.11.2021 №171 у ЄРПН з огляду на ненадання платником податків копій документів договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів з додатками до них, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційної справи) у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додаткова інформація - не надано Протокол погодження договірної ціни - додаток, який відповідно до п.12 є невід`ємною частиною Договору транспортно-експедиційного обслуговування експортно-імпортних та транзитних вантажів №2021-22 від 20.09.2021 року. Крім того встановлено, невідповідність у наданих платником первинних документах, а саме не підтверджуються послуги з організації та супроводу перевезень від ТОВ "Смарт Рейл Логістик після 08.11.2021"

Скаргу платника податку на рішення Комісії регіонального рівня №3554949/40130032 залишено без задоволення, про що ДПС України 30.12.2021 прийняте рішення №61437/40130032/2.

Крім того, 08.11.2021 року у відповідності до умов договору № 2021-22 від 20.09.2021 року ТОВ "Укр-Грейн" надав ТОВ "АГРО-ПОЛІС" транспортно-експедиційні послуги, про що між сторонами складено АКТ надання послуг від 05.11.2021 року року № 161 на суму 107004,73 грн, відповідно до приписів п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України позивач склав податкову накладну № 173 від 08.11.2021 року на суму 107004,73 грн в тому числі ПДВ 17834,12 грн. та надіслав на реєстрацію.

Згідно з квитанцією №935685247 від 24.11.2021 року про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН по накладній № 173 від 08.11.2021 за результатами обробки даних реєстрація податкової накладної була зупинена, відповідно до п.201.16 статті 201 ПК України, реєстрація ПН/РК №171 від 05.11.2021 року, зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 52.29.1, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

З огляду на зазначене позивачем - ТОВ "Укр-Грейн", було подано повідомлення №6 від 17.12.2021 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Зокрема: договора, рахунки, акти наданих послуг, платіжні доручення, залізничні накладні, відомості (Переліки) Укрзалізниці, оборотно-сальдові відомості на підтвердження інформації, зазначеної у спірній податковій накладній.

21.12.2021 Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №3554947/40130032 про відмову в реєстрації податкової накладної від 08.11.2021 №173 у ЄРПН з огляду на ненадання платником податків копій документів договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів з додатками до них, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційної справи) у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додаткова інформація - не надано Протокол погодження договірної ціни - додаток, який відповідно до п.12 є невід`ємною частиною Договору транспортно-експедиційного обслуговування експортно-імпортних та транзитних вантажів №2021-22 від 20.09.2021 року. Крім того встановлено, невідповідність у наданих платником первинних документах, а саме не підтверджуються послуги з організації та супроводу перевезень від ТОВ "Смарт Рейл Логістик після 08.11.2021"

Скаргу платника податку на рішення Комісії регіонального рівня №3554947/40130032 залишено без задоволення, про що ДПС України 30.12.2021 прийняте рішення №61406/40130032/2.

Крім того, 10.11.2021 на виконання умов договору № 2021-22 від 20.09.2021 року ТОВ "Укр-Грейн" отримало аванс на суму 1750000,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням №2212 від 10.11.2021, в цей же день позивач склад та надіслав на реєстрацію податкову накладну №193 від 10.11.2021 на суму 1750000,00 грн в тому числі ПДВ 291666,67 грн.

Згідно з квитанцією №9362828181 від 29.11.2021 року про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН по накладній № 193 від 10.11.2021 за результатами обробки даних реєстрація податкової накладної була зупинена, відповідно до п.201.16 статті 201 ПК України, реєстрація ПН/РК №171 від 05.11.2021 року, зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 52.29.1, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

З огляду на зазначене позивачем - ТОВ "Укр-Грейн", було подано повідомлення №3 від 17.12.2021 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Зокрема: договора, рахунки, акти наданих послуг, платіжні доручення, залізничні накладні, відомості (Переліки) Укрзалізниці, оборотно-сальдові відомості на підтвердження інформації, зазначеної у спірній податковій накладній.

21.12.2021 Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №3554946/40130032 про відмову в реєстрації податкової накладної від 10.11.2021 №193 у ЄРПН з огляду на ненадання платником податків копій документів договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів з додатками до них, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційної справи) у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додаткова інформація - не надано Протокол погодження договірної ціни - додаток, який відповідно до п.12 є невід`ємною частиною Договору транспортно-експедиційного обслуговування експортно-імпортних та транзитних вантажів №2021-22 від 20.09.2021 року. Крім того встановлено, невідповідність у наданих платником первинних документах, а саме не підтверджуються послуги з організації та супроводу перевезень від ТОВ "Смарт Рейл Логістик після 08.11.2021"

Скаргу платника податку на рішення Комісії регіонального рівня №3554946/40130032 залишено без задоволення, про що ДПС України 30.12.2021 прийняте рішення №61405/40130032/2.

Крім того, 14.11.2021 на залишок наданих послуг, відображених в Акті №195 від 14.11.2021 на суму 100007,78 грн ТОВ "Укр-грейн" складена податкова накладна №194 від 14.11.2021

Згідно з квитанцією №9362823722 від 29.11.2021 року про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН по накладній №194 від 14.11.2021 за результатами обробки даних реєстрація податкової накладної була зупинена, відповідно до п.201.16 статті 201 ПК України, реєстрація ПН/РК №171 від 05.11.2021 року, зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 52.29.1, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

З огляду на зазначене позивачем - ТОВ "Укр-Грейн", було подано повідомлення №4 від 17.12.2021 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Зокрема: договора, рахунки, акти наданих послуг, платіжні доручення, залізничні накладні, відомості (Переліки) Укрзалізниці, оборотно-сальдові відомості на підтвердження інформації, зазначеної у спірній податковій накладній.

21.12.2021 Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №3554948/40130032 про відмову в реєстрації податкової накладної №194 від 14.11.2021 у ЄРПН з огляду на ненадання платником податків копій документів договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів з додатками до них, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційної справи) у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додаткова інформація - не надано Протокол погодження договірної ціни - додаток, який відповідно до п.12 є невід`ємною частиною Договору транспортно-експедиційного обслуговування експортно-імпортних та транзитних вантажів №2021-22 від 20.09.2021 року. Крім того встановлено, невідповідність у наданих платником первинних документах, а саме не підтверджуються послуги з організації та супроводу перевезень від ТОВ "Смарт Рейл Логістик після 08.11.2021"

Скаргу платника податку на рішення Комісії регіонального рівня №3554948/40130032 залишено без задоволення, про що ДПС України 30.12.2021 прийняте рішення №61265/40130032/2.

Крім того, 15.11.2021 року у відповідності до умов договору № 2021-22 від 20.09.2021 року ТОВ "Укр-Грейн" надав ТОВ "АГРО-ПОЛІС" транспортно-експедиційні послуги, про що між сторонами складено АКТ надання послуг від 15.11.2021 року року № 196 на суму 100203,00 грн, відповідно до приписів п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України позивач склав податкову накладну № 195 від 15.11.2021 року на суму 100203,00 грн в тому числі ПДВ 16700,50 грн. та надіслав на реєстрацію.

Згідно з квитанцією №9362812068 від 29.11.2021 року про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН по накладній № 195 від 15.11.2021 за результатами обробки даних реєстрація податкової накладної була зупинена, відповідно до п.201.16 статті 201 ПК України, реєстрація ПН/РК №171 від 05.11.2021 року, зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 52.29.1, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

З огляду на зазначене позивачем - ТОВ "Укр-Грейн", було подано повідомлення №5 від 17.12.2021 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Зокрема: договора, рахунки, акти наданих послуг, платіжні доручення, залізничні накладні, відомості (Переліки) Укрзалізниці, оборотно-сальдові відомості на підтвердження інформації, зазначеної у спірній податковій накладній.

21.12.2021 Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №3554950/40130032 про відмову в реєстрації податкової накладної від 08.11.2021 №173 у ЄРПН з огляду на ненадання платником податків копій документів договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів з додатками до них, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційної справи) у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додаткова інформація - не надано Протокол погодження договірної ціни - додаток, який відповідно до п.12 є невід`ємною частиною Договору транспортно-експедиційного обслуговування експортно-імпортних та транзитних вантажів №2021-22 від 20.09.2021 року. Крім того встановлено, невідповідність у наданих платником первинних документах, а саме не підтверджуються послуги з організації та супроводу перевезень від ТОВ "Смарт Рейл Логістик після 08.11.2021".

Скаргу платника податку на рішення Комісії регіонального рівня №3554950/40130032 залишено без задоволення, про що ДПС України 30.12.2021 прийняте рішення №61459/40130032/2.

Не погодившись з рішеннями податкового органу про відмову у реєстрації податкових накладних №170 від 03.11.2021, №171 від 05.11.2021, № 173 від 08.11.2021, № 193 від 10.11.2021, №194 від 14.11.2021, № 195 від 15.11.2021 у ЄРПН, позивач оскаржив їх до суду.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За змістом підпункту "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Пунктом 187.1 статті 187 ПК України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: (...)

б) для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019 №1165 (набрала чинності 01.02.2020), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

У силу пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1).

Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до пункту 7 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет /пункт 8 Порядку №1165/.

Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до абзацу другого пункту 25 Порядку №1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 яких до цих Критеріїв віднесено відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520), що, відповідно до пункту 1, визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пунктом 4 Порядку №520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до пункту 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з абзацом другим пункту 6 Порядку №520 платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Пунктами 9, 10 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.

Як визначено пунктом 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції Постанови КМ від 21.04.2021 №378), внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Згідно з частиною другою статті 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

За обставин цієї справи між сторонами виник спір щодо правомірності рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації в ЄРПН податкових накладних №170 від 03.11.2021, №171 від 05.11.2021, № 173 від 08.11.2021, № 193 від 10.11.2021, №194 від 14.11.2021, № 195 від 15.11.2021, складених ТОВ "Укр-Грейн".

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку (частина друга статті 2 КАС України).

Аналіз наведених вище положень Порядку №1165 свідчить, що контролюючий орган, після надходження податкової накладної / розрахунку коригування до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій.

Автоматизований моніторинг відповідності господарської операції, відображеної у податковій накладній, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-6 критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1156).

У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної зупиняється.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

Зі змісту залучених до матеріалів справи квитанцій від 24.11.2021 №9356803085, від 24.11.2021 №9356802126, від 24.11.2021 №9356815247, від 29.11.2021 №9362828181, від 29.11.2021 №9362823722, від 29.11.2021 №9362812068, суд встановив, що податковим органом сформовано висновок про відповідність податкових накладних №170 від 03.11.2021, №171 від 05.11.2021, № 173 від 08.11.2021, № 193 від 10.11.2021, №194 від 14.11.2021, № 195 від 15.11.2021, складених ТОВ "Укр-Грейн" пункту 1 Критеріям ризиковості здійснення операції.

Мотивуючи цей висновок щодо кожної податкової накладної, податковий орган зазначив щодо всіх податкових накладних, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.39 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції та на цій підставі зупинив реєстрацію розрахунку коригування у ЄРПН.

Надаючи правову оцінку підставам для зупинення реєстрації складеної ТОВ "Фабрика Будинків" податкової накладної від 29.10.2021 №2 в ЄРПН, суд звертає увагу на те, що Порядок №1165 не містить вимоги про прийняття контролюючим органом окремого рішення з питання зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

Водночас, виходячи з наведених вище положень пунктів 10, 11 Порядку №1165, зміст такого рішення наводиться податковим органом у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

При цьому, пунктом 11 Порядку №11 передбачено вимоги до змісту такої квитанції, а саме - у ній обов`язково мають бути зазначені:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Дослідивши залучену до матеріалів справи копії квитанцій суд встановив, що у них не зазначено вимог до платника податків в частині надання конкретних пояснень та документів з метою реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Наведене, на переконання суду, унеможливлює визначення платником порядку своїх дій, які він має вчинити з метою прийняття контролюючим органом позитивного рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування у ЄРПН.

При цьому суд виходить з того, що Порядок №1165 не передбачає можливості проведення контролюючим органом консультацій, листування з платником податку на етапі прийняття рішення про реєстрацію / відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН чи залучення платника податку до процесу прийняття цього рішення в інший спосіб. Тобто, у такому випадку платник податку фактично позбавлений можливості на участь у процесі прийняття суб`єктом владних повноважень відповідного рішення. Як наслідок, визначальне значення для дотримання законності цієї процедури і забезпечення прав платника податку під час її проведення має конкретизація контролюючим органом підстав для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН та зазначення у квитанції про зупинення чітких і зрозумілих вказівок такому платнику щодо того, які саме пояснення та копії документів має надати цей платник задля розгляду питання про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

У контексті вищенаведеного суд також зауважує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. При цьому здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Аналогічна правова позиція неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18, від 18.06.2020 у справі №824/245/19-а.

Однак, у цій справі надіслані позивачу квитанції містять лише загальне посилання на наявність у нього права подати пояснення та копії документів без зазначення їх конкретного переліку.

До того ж, у ході розгляду справи відповідачами не надано пояснень разом з їх документальним підтвердженням щодо підстав встановлення відповідності надісланої ТОВ "Укр-Грейн" податкових накладних №170 від 03.11.2021, №171 від 05.11.2021, № 173 від 08.11.2021, № 193 від 10.11.2021, №194 від 14.11.2021, № 195 від 15.11.2021 положенням пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Посилання контролюючого органу у квитанціях на те, що обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання товару/послуги та обсягу його постачання, лише дублює положення пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції, жодним чином не вказуючи на конкретну підставу для зупинення реєстрації податкових накладних №170 від 03.11.2021, №171 від 05.11.2021, № 173 від 08.11.2021, № 193 від 10.11.2021, №194 від 14.11.2021, № 195 від 15.11.2021 у ЄРПН.

Доводи податкового органу з приводу відсутності інформації про виконані роботи після 08.11.2021 року по наданих послугах ТОВ «Смарт Рейл Логістик», суд визнає безпідставними, адже в повідомленнях, первинних документах та у Скарзі на рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації, міститься детальний опис обставин дійсного (реального) здійснення позивачем господарських операцій.

Всі документи первинного бухгалтерського обліку на підтвердження здійснення господарських операцій було додані до Повідомлення та Скарг, які були отримані податковим органом.

За наведених обставин, суд дійшов висновку, що відповідачами не доведено наявність визначених законом підстав для зупинення реєстрації податкових накладних №170 від 03.11.2021, №171 від 05.11.2021, № 173 від 08.11.2021, № 193 від 10.11.2021, №194 від 14.11.2021, № 195 від 15.11.2021 у ЄРПН.

Окрім того, суд враховує, що позивачем після отримання квитанцій про зупинення реєстрації податкової накладної надіслані податковому органу письмові пояснення разом з копіями документів на підтвердження обґрунтованості її складення.

Зі змісту спірних рішень та витягу з протоколу засідання Комісії від № 246 від 21 грудня 2021 року зазначено, що за результатами опрацювання копій первинних документів, поданих ТОВ «УКР-ГРЕЙН» до податкових накладних № 170 від 03.11.2021 року, № 171 від 05.11.2021 року, № 173 від 08.11.2021 року, № 193 від 10.11.2021 року, № 194 від 14.11.2021 року, № 195 від 15.11.2021 року на реалізацію транспортно-експедиційного обслуговування вантажів залізничним транспортом, реєстрація яких зупинена встановлено, що платником не надано Протокол погодження ціни додаток, який відповідно до п.1.2. є невід`ємною частиною договору транспортно-експедиційного обслуговування експортно-імпортних та транзитних вантажів №2021-22 від 20.09.2021. Крім того встановлено невідповідність у наданих платником первинних документах, а саме не підтверджуються послуги з організації та супроводу первинних документах, а саме не підтверджуються послуги з організації та супроводу перевезень вантажів від ТОВ «Смарт рейл логістик» (42721869) після 08.11.2021 (в додатку до акту виконаних робіт №7 від 30.11.2021 відсутня інформація про виконані роботи по датах після 08.11.2021).

В той же час інформації, яка визначає ризиковість здійснення господарських операцій ТОВ «УКР-ГРЕЙН» відповідно до Критеріїв ризиковості здійснення операцій, у цьому протоколі не наведено.

Отже протокол засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 246 від 21 грудня 2021 року не містить мотиву та обґрунтування віднесення господарських операцій позивача до операцій, які відповідають Критеріям ризиковості здійснення операцій.

З приводу неподання позивачем копії протоколу погодження договірної ціни додаток, який відповідно до п.1.2. є невід`ємною частиною договору транспортно-експедиційного обслуговування експортно-імпортних та транзитних вантажів №2021-22 від 20.09.2021 року встановлено, що даний Додаток Позивач додав до Скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.12.2021 року по всім податковим накладним.

Таким чином, позивач у ході розгляду справи спростував доводи комісії податкового органу про наявність підстав для відмови у реєстрації податкових накладних № 170 від 03.11.2021 року, № 171 від 05.11.2021 року, № 173 від 08.11.2021 року, № 193 від 10.11.2021 року, № 194 від 14.11.2021 року, № 195 від 15.11.2021 року у ЄРПН.

Верховний Суд у постанові від 05.01.2021 у справі №640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком №1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 КАС України.

Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Головним управлінням ДПС у Полтавській області у ході судового розгляду справи не доведено наявності достатніх підстав для зупинення та відмови у реєстрації складених ТОВ "Укр-Грейн" податкових накладних № 170 від 03.11.2021 року, № 171 від 05.11.2021 року, № 173 від 08.11.2021 року, № 193 від 10.11.2021 року, № 194 від 14.11.2021 року, № 195 від 15.11.2021 року в ЄРПН.

За вищевикладених обставин, суд дійшов висновку, що контролюючий орган безпідставно застосував до позивача процедуру зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбачену Порядком №1165, за відсутності об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з постачання послуг та ймовірності уникнення виконання свого податкового обов`язку. Зупинивши реєстрацію податкових накладних у ЄРПН, контролюючий орган не довів відповідність господарської операції критеріям ризиковості та не вказав на необхідний перелік документів на підтвердження правомірності складення цих податкових накладних, які позивач мав надати на пропозицію податкового органу.

Враховуючи вищенаведене у своїй сукупності, суд дійшов висновку про протиправність рішень Комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації в ЄРПН податкових накладних № 170 від 03.11.2021, № 171 від 05.11.2021, № 173 від 08.11.2021, № 193 від 10.11.2021, № 194 від 14.11.2021, № 195 від 15.11.2021, складених ТОВ "Укр-Грейн", та як наслідок правомірність позовних вимог платника податку в цій частині.

Окрім того, зважаючи на те, що підставою для відмови в реєстрації податкових накладних контролюючим органом обрано лише відповідність господарської операції критеріям ризиковості, а обґрунтованість такої підстави не знайшла свого підтвердження у ході судового розгляду справи, суд дійшов висновку, що з метою надання позивачу ефективного способу захисту порушеного права у спірних відносинах слід зобов`язати ДПС України зареєструвати відповідні податкові накладні у ЄРПН датою їх подання на реєстрацію.

Стосовно посилання представника відповідачів, що саме на Комісію регіонального рівня покладено обов`язок прийняття рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної, суд зазначає, що зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані позивачем податкові накладні є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.

Аналогічні висновки щодо правозастосування у спірних відносинах викладені у постанові Верховного Суду від 03.11.2021 у справі №360/2460/20.

Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про задоволення позову ТОВ "Укр-Грейн" повністю.

Відповідно до частини першої статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Позивач при зверненні до суду сплатив судовий збір загалом у розмірі 14886,00 грн, що зарахований до спеціального фонду Державного бюджету.

Відповідач доказів понесення судових витрат до суду не надав.

Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.

Зважаючи на те, що передумовою для виникнення цього спору є прийняття Комісією Головного управління ДПС у Полтавській області протиправних рішень про відмову у реєстрації податкової накладної у ЄРПН, суд дійшов висновку, що понесені позивачем судові витрати у розмірі 14886,00 грн належить стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області.

Також представник позивача, адвокат Тереховський Дмитро Олександрович заявив клопотання про відшкодування витрат ТОВ "Укр-Грей" на професійну правничу допомогу, що оцінені нею у 12000,00 грн.

Питання, що стосуються витрат на професійну правничу допомогу, регулюються статтею 134 КАС України, у силу положень якої за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

Крім того, як визначено частиною дев`ятою статті 139 КАС України, при вирішенні питання про розподіл судових витрат суд враховує: 1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи; 2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, значення справи для сторін, в тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес; 3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, тощо; 4) дії сторони щодо досудового вирішення спору (у випадках, коли відповідно до закону досудове вирішення спору є обов`язковим) та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялись.

Отже, документально підтверджені судові витрати належить компенсувати стороні, яка не є суб`єктом владних повноважень, та на користь якої ухвалене рішення, за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень.

На підтвердження розміру витрат на професійну правничу допомогу адвокатом у цій справі надані договір від 22.03.2022 про надання правової допомоги, додаток до договору від 22.03.2022, акт виконаних робіт (наданих послуг) від 23.06.2022, ордер на надання правничої (правової) допомоги серії ВІ №1087907, копію свідоцтва про право на зайняття адвокатською діяльністю серії ПТ №1825 (а.с. 211 - 215), копію квитанції №21 від 01 серпня 2022 року ( а.с.231).

Факт сплати позивачем судового збору у розмірі 12000,00 грн підтверджується квитанцією за № 21 від 01 серпня 2022 року.

Враховуючи, що під час розгляду справи встановлено, що ТОВ "Укр-Грейн" відмовлено у реєстрації шести податкових накладних без підстав встановлених чинним законодавством України, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 12000,00 грн.

Також, суд звертає увагу, що законодавством не встановлено права суду змінювати розмір гонорару і втручатися у правовідносини адвоката та його клієнта.

Дослідивши надані документи, оцінивши усі необхідні аспекти цієї справи: складність та обсяг виконаних адвокатом робіт, час, витрачений на виконання відповідних робіт, значення справи для сторони, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь позивача витрати пов`язані з наданням правничою допомогою адвоката в сумі 12000,00 грн.

Керуючись статтями 2, 3, 5-10, 72-77, 90, 132, 134, 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, Полтавський окружний адміністративний суд

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Укр-Грейн" (код ЄДРПОУ 40130032, вул. Київська,39. кв.11, м. Карлівка, Полтавська область, 39500) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36000, код ЄДРПОУ ВП 44057192), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати Рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкову накладну від 21 грудня 2021 року за № 3554945/40130032, яким відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю "Укр-Грейн" в реєстрації податкової накладної № 170 від 03.11.2021.

Визнати протиправним та скасувати Рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкову накладну від 21 грудня 2021 року за № 3554949/40130032, яким відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю "Укр-Грейн" в реєстрації податкової накладної № 171 від 05.11.2021.

Визнати протиправним та скасувати Рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкову накладну від 21 грудня 2021 року за № 3554947/40130032, яким відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю "Укр-Грейн" в реєстрації податкової накладної № 173 від 08.11.2021.

Визнати протиправним та скасувати Рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкову накладну від 21 грудня 2021 року за № 3554946/40130032, яким відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю "Укр-Грейн" в реєстрації податкової накладної № 193 від 10.11.2021.

Визнати протиправним та скасувати Рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкову накладну від 21 грудня 2021 року за № 3554948/40130032, яким відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю "Укр-Грейн" в реєстрації податкової накладної № 194 від 14.11.2021.

Визнати протиправним та скасувати Рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкову накладну від 21 грудня 2021 року за № 3554950/40130032, яким відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю "Укр-Грейн" в реєстрації податкової накладної № 195 від 15.11.2021.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 170 від 03.11.2021, складену та подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "Укр-Грейн", датою її подання.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 171 від 05.11.2021, складену та подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "Укр-Грейн", датою її подання.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 173 від 08.11.2021, складену та подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "Укр-Грейн", датою її подання.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 193 від 10.11.2021, складену та подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "Укр-Грейн", датою її подання.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 194 від 14.11.2021, складену та подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "Укр-Грейн", датою її подання.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 195 від 15.11.2021, складену та подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "Укр-Грейн", датою її подання.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Укр-Грейн" судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 14886,00 грн. (чотирнадцять тисяч вісімсот вісімдесят шість гривень) та витрати на професійну правничу допомогу в розмірі 12000,00 грн (дванадцять тисяч гривень).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.С. Бойко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.10.2022
Оприлюднено24.10.2022
Номер документу106857802
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —440/3706/22

Ухвала від 29.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 25.05.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Постанова від 25.05.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 16.05.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 01.05.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 19.04.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 19.04.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 28.11.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Рішення від 19.10.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

Ухвала від 03.04.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні