Ухвала
від 18.10.2022 по справі 916/53/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


УХВАЛА

"18" жовтня 2022 р. м. Одеса Справа № 916/53/22

Господарський суд Одеської області у складі:

судді В.С. Петрова

при секретарі судового засідання А.О. Степанюк

за участю представників:

від позивача Божук Б.С., Ягич М.М.,

від відповідача Лупу С.С.,

розглянувши у підготовчому засіданні справу за позовом Державного закладу Спеціалізований (спеціальний) санаторій Приморський Міністерства охорони здоров`я України до Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області про витребування земельних ділянок із незаконного володіння та скасування державної реєстрації, -

ВСТАНОВИВ:

Державний заклад Спеціалізований (спеціальний) санаторій Приморський Міністерства охорони здоров`я України звернувся до господарського суду Одеської області з позовною заявою до Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області про:

- витребування із незаконного володіння Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області на користь Державного закладу Спеціалізований (спеціальний) санаторій Приморський Міністерства охорони здоров`я України земельних ділянок: із кадастровим номером 5120885600:01:001:0327, площею 31,36 га; із кадастровим номером 5120885600:01:001:0326, площею 6,2890 га; із кадастровим номером 5120885600:01:001:0328, площею 51,5502 га; із кадастровим номером 5120885600:04:001:0874, площею 6,3337 га; із кадастровим номером 5120885600:04:001:0871, площею 0,3369 га; із кадастровим номером 5120885600:01:001:0330, площею 0,7242 га; із кадастровим номером 5120885600:04:001:0870, площею 1,6499 га; із кадастровим номером 5120885600:04:001:0872, площею 3,0457 га; із кадастровим номером 5120885600:04:001:0875, площею 5,2914 га;

- скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації за № 46011191 від 29.12.2021 р. права комунальної власності на земельну ділянку, площею 3,0457 га, із кадастровим номером 5120885600:04:001:0872 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2549425251040), з одночасним припиненням права на комунальну власність на вказану земельну ділянку за Сергіївською селищною радою Білгород-Дністровського району Одеської області;

- скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації за № 46010948 від 29.12.2021 р. права комунальної власності на земельну ділянку, площею 0,7242 га, із кадастровим номером 5120885600:01:001:0330 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2549416551040), з одночасним припиненням права на комунальну власність на вказану земельну ділянку за Сергіївською селищною радою Білгород-Дністровського району Одеської області;

- скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації за № 46011262 від 29.12.2021 р. права комунальної власності на земельну ділянку, площею 1,6499 та, із кадастровим номером 5120885600:04:001:0870 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2549427751040), з одночасним припиненням права на комунальну власність на вказану земельну ділянку за Сергіївською селищною радою Білгород-Дністровського району Одеської області;

- скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації за № 46048222 від 30.12.2021 р. права комунальної власності на земельну ділянку, площею 6,3337 га, із кадастровим номером 5120885600:04:001:0874 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2551085551040), з одночасним припиненням права на комунальну власність на вказану земельну ділянку за Сергіївською селищною радою Білгород-Дністровського району Одеської області;

- скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації за № 46011087 від 29.12.2021 р. права комунальної власності на земельну ділянку, площею 0,3369 га, із кадастровим номером 5120885600:04:001:0871 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2549421951040), з одночасним припиненням права на комунальну власність на вказану земельну ділянку за Сергіївською селищною радою Білгород-Дністровського району Одеської області;

- скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації за № 46048174 від 30.12.2021 р. права комунальної власності на земельну ділянку, площею 5,2914, із кадастровим номером 5120885600:04:001:0875 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2551083651040), з одночасним припиненням права на комунальну власність на вказану земельну ділянку за Сергіївською селищною радою Білгород-Дністровського району Одеської області;

- скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації за № 45724676 від 15.12.2021 р. права комунальної власності на земельну ділянку, площею 6,2890 га, із кадастровим номером 5120885600:01:001:0326 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2536706351040), з одночасним припиненням права на комунальну власність на вказану земельну ділянку за Сергіївською селищною радою Білгород-Дністровського району Одеської області;

- скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації за № 45678325 від 14.12.2021 р. права комунальної власності на земельну ділянку, площею 31,36 га, з кадастровим номером 5120885600:01:001:0327 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2534647851040), з одночасним припиненням права на комунальну власність на вказану земельну ділянку за Сергіївською селищною радою Білгород-Дністровського району Одеської області;

- скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації за № 45724635 від 15.12.2021 р. права комунальної власності на земельну ділянку, площею 51,5502 га, із кадастровим номером 5120885600:01:001:0328 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2536704051040), з одночасним припиненням права на комунальну власність на вказану земельну ділянку за Сергіївською селищною радою Білгород-Дністровського району Одеської області.

В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на те, що Сергіївська селищна рада Білгород-Дністровського району Одеської області без законних на те підстав набула право власності на земельні ділянки: із кадастровим номером 5120885600:01:001:0327, площею 31,36 га; із кадастровим номером 5120885600:01:001:0326, площею 6,2890 га; із кадастровим номером 5120885600:01:001:0328, площею 51,5502 га; із кадастровим номером 5120885600:04:001:0874, площею 6,3337 га; із кадастровим номером 5120885600:04:001:0871, площею 0,3369 га; із кадастровим номером 5120885600:01:001:0330, площею 0,7242 га; із кадастровим номером 5120885600:04:001:0870, площею 1,6499 га; із кадастровим номером 5120885600:04:001:0872, площею 3,0457 га; із кадастровим номером 5120885600:04:001:0875, площею 5,2914 га, в результаті чого такі земельні ділянки вибули із володіння позивача як законного власника землі, без його згоди.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 10.01.2022 р. № 916/53/22 позовну заяву Державного закладу Спеціалізований (спеціальний) санаторій Приморський Міністерства охорони здоров`я України залишено без руху, при цьому встановлено 10-денний строк для усунення заявником виявлених судом недоліків при поданні позовної заяви з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху. Як було встановлено судом, позивачем не надано до матеріалів позову технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), виготовлену 29.10.2021 р. Приватним підприємством Гео-Кадастр. Також судом встановлено, що на підтвердження визначеної загальної вартості спірних земельних ділянок (900000,00 грн.) позивачем до матеріалів позову не надано жодного доказу, що унеможливлює здійснення судом перевірки сплати позивачем судового збору у визначеному законом розмірі.

Крім того, ухвалою господарського суду Одеської області від 11.01.2022 року було частково задоволено заяву Державного закладу Спеціалізований (спеціальний) санаторій Приморський Міністерства охорони здоров`я України про вжиття заходів забезпечення позову (вх. 2-16/22 від 05.01.2022 р.), а саме накладено арешт на земельні ділянки: кадастровий номер 5120885600:01:001:0330, площа земельної ділянки 0,7242 га; кадастровий номер 5120885600:04:001:0870, площа земельної ділянки 1,6499 га; кадастровий номер 5120885600:04:001:0871, площа земельної ділянки 0,3369 га; кадастровий номер 5120885600:04:001:0872, площа земельної ділянки 3,0457 га; кадастровий номер 5120885600:04:001:0874, площа земельної ділянки 6,3337 га; кадастровий номер 5120885600:04:001:0875, площа земельної ділянки 5,2914 га, які знаходяться за адресою: Одеська область, село Курортне.

20.01.2022 р. від Державного закладу Спеціалізований (спеціальний) санаторій Приморський Міністерства охорони здоров`я України до господарського суду надійшов супровідний лист, до якого позивачем додано технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), виготовлену 29.10.2021 р. Приватним підприємством Гео-Кадастр. При цьому стосовно надання доказів, на підставі яких позивачем визначено вартість витребуваної землі та ціну позову в розмірі 900000,00 грн., останнім надано лист Державного закладу Спеціалізований (спеціальний) санаторій Приморський Міністерства охорони здоров`я України № 01-09/01-05/07 від 12.01.2022 р., підписаний керівником та бухгалтером закладу, в якому зазначено, що на підставі акту на право постійного користування землею І-ОД 004275 від 12.03.2000 р. на балансі закладу перебуває 111,5 га загальною вартістю 955754,00 грн. Таким чином, як вказує позивач, вартість 1 та землі становить 8571,79 грн. Так, позивач зауважує, що він в позовній заяві просить суд витребувати із чужого незаконного володіння земельні ділянки загальною площею 106,581 га, з огляду на що загальна вартість земельних ділянок, які є предметом даного спору, становить 913589,95 грн., а відтак судовий збір за подання вимоги майнового характеру (витребування із чужого володіння земельних ділянок на загальну вартість 913589,95 грн.) становить 13703,85 грн. Між тим позивач додає, що під час подачі позову ним було сплачено судовий збір за майнову вимогу в розмірі 13500,00 грн., з огляду на що ним доплачено різницю в розмірі 203,85 грн.

Так, ухвалою господарського суду Одеської області від 25.01.2022 р. позовну заяву Державного закладу Спеціалізований (спеціальний) санаторій Приморський Міністерства охорони здоров`я України прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 916/53/22, розгляд справи призначено за правилами загального позовного провадження, при цьому підготовче засідання призначено на 17 лютого 2022 р.

17.02.2022 р. від представника відповідача до господарського суду надійшло клопотання про витребування доказів, відповідно до якого заявник просить суд витребувати у Державного закладу Спеціалізований (спеціальний) санаторій Приморський Міністерства охорони здоров`я України оригінал Державного акту на право постійного користування землею І-ОД 004275 від 12.03.2000 р.

Також 17.02.2022 р. від представника відповідача до господарського суду надійшов відзив на позовну заяву.

У підготовчому засіданні господарського суду 17 лютого 2022 року по справі № 916/53/22 було протокольно оголошено перерву до 03 березня 2022 року о 12 год. 15 хв. згідно ч. 5 ст. 183 ГПК України.

28.02.2022 р. від позивача на електронну адресу господарського суду надійшло клопотання про відкладення розгляду справи (зупинення провадження у справі) з підстав запровадження на території України воєнного стану.

Розгляд справи у підготовчому засіданні 03.03.2022 р. о 12 год. 15 хв. не відбувся у зв`язку із запровадженням 24.02.2022 р. воєнного стану указом Президента України № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні. Крім того, 14.03.2022 р. указом Президента України № 133/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні продовжено воєнний стан до 25.04.2022 р.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 17.03.2022 р. у справі № 916/53/22 підготовче засідання призначено на 10 травня 2022 р.

06.05.2022 р. від позивача на електронну адресу суду надійшла заява по відкладення розгляду справи до закінчення воєнного стану на території України у зв`язку з тим, що Указом Президента України № 259/2022 від 18.04.2022 р. з 05 год. 30 хв. 25 квітня 2022 року продовжено строк дії воєнного стану на 30 діб, запровадженого 24.02.2022 р. Указом Президента України № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні. Крім того, відповідно до вказаної заяви позивач просив суд продовжити останньому строк для подання відповіді на відзив відповідача до завершення воєнного стану на території України.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 10.05.2022 р. у справі № 916/53/22 встановлено позивачу строк для подання відповіді на відзив до 20.06.2022 р., при цьому підготовче засідання відкладено на 20 червня 2022 р.

Розгляд справи у підготовчому засіданні 20.06.2022 р. об 11 год. 30 хв. не відбувся у зв`язку з оголошенням системою цивільної оборони у м. Одесі та Одеській області повітряної тривоги, про що господарським судом складено відповідну довідку.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 20.06.2022 р. у справі № 916/53/22 підготовче засідання призначено на 19 липня 2022 р.

18.07.2022 р. від представника відповідача на електронну адресу суду надійшла заява про відкладення розгляду справи у зв`язку з введенням на території України воєнного стану та знаходженням представника за межами м. Одеси з огляду на систематичне оголошення повітряної тривоги у місті Одесі, що свідчить про очевидну постійну загрозу життю та здоров`ю людей у цій місцевості.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 19.07.2022 р. у справі № 916/53/22 підготовче засідання відкладено на 03 серпня 2022 р.

Поряд з цим постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 14.06.2022 р. було залишено без змін ухвалу господарського суду Одеської області від 11 січня 2022 року у справі № 916/53/22 про забезпечення позову.

28.07.2022 р. до господарського суду надійшов запит Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду на справу № 916/53/22 у зв`язку з надходженням до суду касаційної інстанції касаційної скарги Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 14.06.2022 р. та ухвалу Господарського суду Одеської області від 11.01.2022 р. у справі № 916/53/22. Так, ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 27.07.2022 р. у справі № 916/53/22 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області, а також витребувано матеріали справи № 916/53/22 з господарського суду Одеської області / Південно-західного апеляційного господарського суду.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 29.07.2022 р. провадження у справі № 916/53/22 зупинено до перегляду постанови Південно-західного апеляційного господарського суду від 14.06.2022 р. у вказаній справі в порядку касаційного провадження.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 29.08.2022 р. у справі № 916/53/22 ухвалу господарського суду Одеської області від 11.01.2022 р. та постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 14.06.2022 р. залишено без змін.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 16.09.2022 р. провадження у справі № 916/53/22 поновлено, при цьому підготовче засідання призначено на 30 вересня 2022 р.

26.09.2022 р. на електронну адресу суду від Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області надійшла заява про призначення земельно-технічної експертизи. В обґрунтування заяви відповідач вказує, що у позовній заяві позивач просить суд витребувати із чужого незаконного володіння земельні ділянки загальною площею 106,581 га, які, як він зазначає, перебувають у нього у постійному користуванні на підставі Державного акту на право постійного користування землею І-ОД № 004275 від 12.03.2000 р. Проте, у вказаному держакті зазначено про передання у постійне користування 150,6279 га, хоча згідно з планом зовнішніх меж землекористування площа земельної ділянки, яка передана позивачу у постійне користування, становить 32,230 га. Тому, за ствердженнями відповідача, неможливо встановити чи знаходяться земельні ділянки, які витребовує позивач з чужого незаконного володіння, за конфігурацією та площею в межах земельної ділянки, яка перебуває у постійному користуванні на підставі Державного акту на право постійного користування землею І-ОД 004275 від 12.03.2000 р. Таким чином, за ствердженнями відповідача, для всебічного, повного і об`єктивного вирішення даної справи є необхідність в призначенні судової земельно-технічної експертизи, на вирішення якої необхідно поставити питання:

1) чи знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5120885600:01:001:0327, площею 31,36 га за конфігурацією та площею в межах земельної ділянки, переданої у постійне користування на підставі Державного акту на право постійного користування землею І-ОД 004275 від 12.03.2000 р.?;

2) чи знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5120885600:01:001:0326, площею 6,2890 га за конфігурацією та площею в межах земельної ділянки, переданої у постійне користування на підставі Державного акту на право постійного користування землею І-ОД 004275 від 12.03.2000 р.?;

3) чи знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5120885600:01:001:0328, площею 51,5502 га за конфігурацією та площею в межах земельної ділянки, переданої у постійне користування на підставі Державного акту на право постійного користування землею І-ОД 004275 від 12.03.2000 р.?;

4) чи знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5120885600:04:001:0874, площею 6,3337 га за конфігурацією та площею в межах земельної ділянки, переданої у постійне користування на підставі Державного акту па право постійного корисіування землею І-ОД 004275 від 12.03.2000 р.?;

5) чи знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5120885600:04:001:0871, площею 0,3369 га за конфігурацією та площею в межах земельної ділянки, переданої у постійне користування на підставі Державного акту на право постійного користування землею І-ОД 004275 від 12.03.2000 р.?;

6) чи знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5120885600:01:001:0330, площею 0,7242 га за конфігурацією та площею в межах земельної ділянки, переданої у постійне користування на підставі Державного акту на право постійного користування землею І-ОД 004275 від 12.03.2000 р.?;

7) чи знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5120885600:04:001:0870, площею 1,6499 га за конфігурацією та площею в межах земельної ділянки, переданої у постійне користування на підставі Державного акту па право постійного користування землею І-ОД 004275 від 12.03.2000 р.?;

8) чи знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5120885600:04:001:0872, площею 3,0457 га за конфігурацією та площею в межах земельної ділянки, переданої у постійне користування на підставі Державною акту на право постійного користування землею І-ОД 004775 від 12.03.2000 р.?;

9) чи знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5120885600:04:001:0875, площею 5,2914 га за конфігурацією та площею в межах земельної ділянки, переданої у постійне користування на підставі Державного акту на право постійного користування землею І-ОД 004275 від 12.03.2000 р.?

Також у заяві відповідач просить доручити проведення експертизи Одеському науково-дослідному інституту судових експертиз Міністерства юстиції України.

17.10.2022 р. на електронну адресу суду від Державного закладу Спеціалізований (спеціальний) санаторій Приморський Міністерства охорони здоров`я України надійшли заперечення на клопотання про призначення земельно-технічної експертизи, в яких позивач зазначає, що відповідачу відомо, що відповідно до технічної документації зі складання акту в постійне користування закладу було передано ділянку, яка складалася з 28 ділянок, які разом становили 150,6279 га, тоді як предметом спору у даному судовому провадженні є лише 9 ділянок з них. Більше того, позивач зазначає, що відповідачу добре відомо, що площа та конфігурація окремих ділянок була змінена в результаті неправомірних дій самого відповідача. Так, позивач наголошує, що в листі землевпорядної організації ПП Гео-Кадастр №12-08/1 від 12.08.2022 р. вказано, що землевпорядною організацією було встановлено, що земельні ділянки з кадастровими номерами:

5120885600:04:001:0770, 5120885600:04:001:0789, 5120885600:04:001:0790, 5120885600:04:001:0798, 5120885600:04:001:0801, 5120885600:04:001:0811 5120885600:04:001:0830, 5120885600:04:001:0831, 5120885600:04:001:0832, 5120885600:04:001:0837, 5120885600:04:001:0839, 5120885600:04:001:0841, 5120885600:04:001:0845, 5120885600:04:001:0847, 5120885600:04:001:0848, 5120885600:04:001:0849, 5120885600:04:001:0850, 5120885600:04:001:0853, 5120885600:01:001:0310, 5120885600:01:001:0311, 5120885600:01:001:0312, 5120885600:01:001:0313, 5120885600:01:001:0316, 5120885600:01:001:0317, 5120885600:01:001:0320, 5120885600:01:001:0321, 5120885600:01:001:0326, 5120885600:01:001:0327, 5120885600:01:001:0328, 5120885600:01:001:0330, 5120885600:04:001:0863, 5120885600:04:001:0864, 5120885600:04:001:0865, 5120885600:04:001:0866, 5120885600:04:001:0867, 5120885600:04:001:0868, 5120885600:04:001:0870, 5120885600:04:001:0871, 5120885600:04:001:0872, 5120885600:04:001:0874, 5120885600:04:001:0875, 5120885600:04:001:0876, 5120885600:04:001:0878, 5120885600:04:001:0880, знаходяться в межах 150,6279 гектарів, визначених Державним актом на право постійного користування землею І-ОД №004275 від 12.03.2000 р. Однак, на думку позивача, всі вони були на різних підставах вилучені Сергіївською селищною радою та/або Приморською селищною радою у Державного закладу Спеціалізований (спеціальний) санаторій Приморський Міністерства охорони здоров`я України, передані в приватну власність, комунальну власність та/або залишені, як землі резерву. Разом із тим позивач зазначає, що земельні ділянки з кадастровими номерами 5120885600:01:001:0326, 5120885600:01:001:0327, 5120885600:01:001:0328, 5120885600:01:001:0330, 5120885600:04:001:0870, 5120885600:04:001:0871, 5120885600:04:001:0872, 5120885600:04:001:0874, 5120885600:04:001:0875 при розробці технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) могли поміняти конфігурацію та площу, але знаходяться в межах 150,6279 гектарів, визначених Державним актом на право постійного користування землею І-ОД №004275 від 12.03.2000 р. Оскільки при виготовленні державного акту І-ОД № 004275 від 12.03.2000 р. вимірювання проводились теодолітними ходами та мірною стрічкою та проводився аналітичний спосіб обчислення площ ділянок місцевості. Параметри земельних ділянок (конфігурація, площа) можуть змінюватися у зв`язку зі зміною методики вимірювання та інших факторів, що не суперечить чинним нормативним актам. При цьому, на думку позивача, якщо виникне необхідність в проведенні земельно-технічної експертизи, то її проведення необхідно доручити за принципом екстериторіальності, а саме Київському науково-дослідному інституту судових експертиз міністерства юстиції України.

Так, у підготовчому зсіданні 18.10.2022 р. представники позивача заперечували проти призначення земельно-технічної експертизи, представник відповідача підтримав подане клопотання та просив суд призначити земельно-технічну експертизу у справі №916/53/22.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що клопотання про призначення експертизи підлягає задоволенню з наступних підстав.

Предметом спору у даній справі є правомірність набуття Сергіївською селищною радою права комунальної власності на земельні ділянки: кадастровий номер 5120885600:01:001:0330, площею 0,7242 га; кадастровий номер 5120885600:04:001:0870 площею 1,6499 га; кадастровий номер 5120885600:04:001:0871, площею 0,3369 га; кадастровий номер 5120885600:04:001:0872, площею 3,0457 га; кадастровий номер 5120885600:04:001:0874 площею 6,3337 га; кадастровий номер 5120885600:04:001:0875 площею 5,2914 га, що розташовані за адресою: Одеська область, село Курортне, оскільки, за ствердженнями позивача, вказані спірні земельні ділянки належать саме йому на праві постійного користування землею відповідно до Державного акту на право постійного користування землею від 12.03.2000 р. І-ОД 004275.

Отже, серед обставин, які мають бути встановлені для правильного та всебічного розгляду справи, є необхідність встановлення фактичного перебування вказаних у позовній заяві земельних ділянок за площею і конфігурацією відносно земельної ділянки, що перебуває у позивача на праві постійного користування відповідно до Державного акту на право постійного користування землею від 12.03.2000 р. І-ОД 004275.

Відповідно до ч. 1 ст. 177 ГПК України завданнями підготовчого провадження, зокрема, є остаточне визначення предмета спору та характеру спірних правовідносин, позовних вимог та складу учасників судового процесу; з`ясування заперечень проти позовних вимог; визначення обставин справи, які підлягають встановленню, та зібрання відповідних доказів; вчинення інших дій з метою забезпечення правильного, своєчасного і безперешкодного розгляду справи по суті.

Згідно ч. 2 ст. 182 ГПК України у підготовчому засіданні суд, зокрема, вирішує питання про призначення експертизи, виклик у судове засідання експертів, свідків, залучення перекладача, спеціаліста; вирішує заяви та клопотання учасників справи; здійснює інші дії, необхідні для забезпечення правильного і своєчасного розгляду справи по суті.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 99 Господарського процесуального кодексу України суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов: 1) для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо; 2) жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності, або за клопотанням учасника справи, мотивованим неможливістю надати експертний висновок у строки, встановлені для подання доказів, з причин, визнаних судом поважними, зокрема через неможливість отримання необхідних для проведення експертизи матеріалів.

Відповідно до статті 1 Закону України Про судову експертизу судова експертиза - це дослідження на основі спеціальних знань у галузі науки, техніки, мистецтва, ремесла тощо об`єктів, явищ і процесів з метою надання висновку з питань, що є або будуть предметом судового розгляду.

Згідно роз`яснень, що містяться в п. 2, 6 постанови Пленуму Вищого господарського суду України Про деякі питання практики призначення судової експертизи від 23.03.2012 р. № 4, судова експертиза призначається лише у разі дійсної потреби у спеціальних знаннях для встановлення фактичних даних, що входять до предмета доказування, тобто у разі, коли висновок експерта не можуть замінити інші засоби доказування. Якщо наявні у справі докази є взаємно суперечливими, їх оцінку в разі необхідності може бути здійснено господарським судом з призначенням відповідної судової експертизи.

Таким чином, для встановлення того чи знаходяться земельні ділянки, які витребовує позивач з чужого незаконного володіння, за конфігурацією та площею в межах земельної ділянки, яка перебуває у постійному користуванні на підставі Державного акту на право постійного користування землею I-ОД №004275 від 12.03.2000 р. на думку суду, необхідні спеціальні знання.

Відповідно до п. 6.1 Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затверджених Наказом Міністерства юстиції України від 08 жовтня 1998 року № 53/5 (із змінами та доповн.), основними завданнями земельно-технічної експертизи є: визначення фактичного землекористування земельними ділянками, а саме фізичних характеристик земельних ділянок (конфігурації, площі, промірів тощо); визначення відповідності фактичного розташування будівель, споруд та інших об`єктів відносно меж земельних ділянок їх розташуванню у відповідній технічній документації; визначення відповідності фактичного землекористування в частині порушення меж та накладання земельних ділянок відповідно до правовстановлювальних документів та документації із землеустрою на ці земельні ділянки; визначення можливості розподілу (порядку користування) земельними ділянками, розробка варіантів їх розподілу (порядку користування); визначення можливих варіантів підходу та проїзду до земельних ділянок, встановлення земельного сервітуту.

З урахуванням вищевикладеного та мети проведення експертизи, визначеної у клопотанні позивача, господарський суд вважає за необхідне призначити по справі земельно-технічну експертизу.

Відповідно до ч. 4-6 ст. 99 ГПК України питання, з яких має бути проведена експертиза, що призначається судом, визначаються судом. Учасники справи мають право запропонувати суду питання, роз`яснення яких, на їхню думку, потребує висновку експерта. У разі відхилення або зміни питань, запропонованих учасниками справи, суд зобов`язаний мотивувати таке відхилення або зміну. Питання, які ставляться експерту, і його висновок з них не можуть виходити за межі спеціальних знань експерта.

Так, дослідивши матеріали справи та заслухавши доводи сторін у підготовчому засіданні, суд вважає за доцільне поставити перед судовим експертом наступні питання:

1) чи знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5120885600:01:001:0327, площею 31,36 га за конфігурацією та площею в межах земельної ділянки, переданої у постійне користування на підставі Державного акту на право постійного користування землею І-ОД 004275 від 12.03.2000 р.?;

2) чи знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5120885600:01:001:0326, площею 6,2890 га за конфігурацією та площею в межах земельної ділянки, переданої у постійне користування на підставі Державного акту на право постійного користування землею І-ОД 004275 від 12.03.2000 р.?;

3) чи знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5120885600:01:001:0328, площею 51,5502 га за конфігурацією та площею в межах земельної ділянки, переданої у постійне користування на підставі Державного акту на право постійного користування землею І-ОД 004275 від 12.03.2000 р.?;

4) чи знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5120885600:04:001:0874, площею 6, 3337 га за конфігурацією та площею в межах земельної ділянки, переданої у постійне користування на підставі Державного акту па право постійного корисіування землею І-ОД 004275 від 12.03.2000 р.?;

5) чи знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5120885600:04:001:0871, площею 0,3369 га за конфігурацією та площею в межах земельної ділянки, переданої у постійне користування на підставі Державного акту на право постійного користування землею І-ОД 004275 від 12.03.2000 р.?;

6) чи знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5120885600:01:001:0330, площею 0,7242 га за конфігурацією та площею в межах земельної ділянки, переданої у постійне користування на підставі Державного акту на право постійного користування землею І-ОД 004275 від 12.03.2000 р.?;

7) чи знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5120885600:04:001:0870, площею 1,6499 га за конфігурацією та площею в межах земельної ділянки, переданої у постійне користування на підставі Державного акту па право постійного користування землею І-ОД 004275 від 12.03.2000 р.?;

8) чи знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5120885600:04:001:0872, площею 3,0457 га за конфігурацією та площею в межах земельної ділянки, переданої у постійне користування на підставі Державною акту на право постійного користування землею І-ОД 004775 від 12.03.2000 р.?;

9) чи знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5120885600:04:001:0875, площею 5,2914 га за конфігурацією та площею в межах земельної ділянки, переданої у постійне користування на підставі Державного акту на право постійного користування землею І-ОД 004275 від 12.03.2000 р.?

Частиною 3 статті 99 ГПК України визначено, що при призначенні експертизи судом експерт або експертна установа обирається сторонами за взаємною згодою, а якщо такої згоди не досягнуто у встановлений судом строк, експерта чи експертну установу визначає суд. З урахуванням обставин справи суд має право визначити експерта чи експертну установу самостійно. У разі необхідності може бути призначено декілька експертів для підготовки одного висновку (комісійна або комплексна експертиза).

Відповідно до п.1.6 Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень, експертизи та дослідження проводяться експертними установами за зонами регіонального обслуговування згідно з Переліком регіональних зон обслуговування науково-дослідними установами судових експертиз Міністерства юстиції України, наведеним у додатку 1 до цієї Інструкції.

За наявності обставин, що зумовлюють неможливість або недоцільність проведення експертизи в експертній установі за зоною регіонального обслуговування, орган (особа), який (яка) призначає експертизу (залучає експерта), зазначивши відповідні мотиви, доручає її виконання експертам іншої експертної установи.

У своєму клопотанні про призначення експертизи відповідач просить суд доручити її проведення Одеському науково-дослідному інституту судових експертиз Міністерства юстиції України, між тим позивач зазначив про доцільність доручення проведення експертизи у випадку її призначення саме Київському науково-дослідному інституту судових експертиз Міністерства юстиції України.

Вирішуючи питання щодо експертної установи, враховуючи відсутність взаємної згоди сторін з цього приводу, суд, погоджуючись із доводами відповідача та з огляду на те, що предметом експертного дослідження є земельні ділянки, які за ствердженнями позивача знаходяться у останнього у постійному користуванні на підставі Державного акту на право постійного користування землею І-ОД № 004275 від 12.03.2000 р. на 150,6279 га землі в межах населеного пункту: Одеська область, село Курортне, господарський суд вважає за доцільне проведення даної земельно-технічної експертизи доручити спеціалістам Одеського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України (65026, Одеська область, м. Одеса, вул. Рішельєвська, буд. 8)

Щодо витрат за проведення експертизи, то з огляду на заявлення клопотання про призначення експертизи Сергіївською селищною радою Білгород-Дністровського району Одеської області, суд вважає за необхідне покласти витрати на проведення експертизи на відповідача як зацікавлену особу.

Відповідно до п. ч. 1 ст. 228 ГПК України суд може за заявою учасника справи, а також з власної ініціативи зупинити провадження у справі у випадку призначення судом експертизи.

Згідно до п. 6 ч. 1 ст. 229 ГПК України провадження у справі зупиняється у випадку, встановленому у пункті 2 частини першої статті 228 цього Кодексу - на час проведення експертизи.

Таким чином, у зв`язку з призначенням судової експертизи суд вважає за необхідне зупинити провадження у справі № 916/53/22 до закінчення проведення судової експертизи.

Керуючись ст.ст. 99, 100, 102, 182, п. 2 ст. 228, 229, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд -

УХВАЛИВ:

1. Призначити по справі № 916/53/22 земельно-технічну експертизу, проведення якої доручити спеціалістам Одеського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України (65026, Одеська область, м. Одеса, вул. Рішельєвська, буд. 8), попередивши їх про кримінальну відповідальність згідно ст.ст. 384, 385 Кримінального кодексу України.

2. На вирішення судової експертизи поставити наступі питання:

1) чи знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5120885600:01:001:0327, площею 31,36га за конфігурацією та площею в межах земельної ділянки, переданої у постійне користування на підставі Державного акту на право постійного користування землею І-ОД 004275 від 12.03.2000 р.;

2) чи знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5120885600:01:001:0326, площею 6,2890 га за конфігурацією та площею в межах земельної ділянки, переданої у постійне користування на підставі Державного акту на право постійного користування землею І-ОД 004275 від 12.03.2000 р.;

3) чи знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5120885600:01:001:0328, площею 51,5502 га за конфігурацією та площею в межах земельної ділянки, переданої у постійне користування на підставі Державного акту на право постійного користування землею І-ОД 004275 від 12.03.2000 р.;

4) чи знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5120885600:04:001:0874, площею 6, 3337 га за конфігурацією та площею в межах земельної ділянки, переданої у постійне користування на підставі Державного акту па право постійного корисіування землею І-ОД 004275 від 12.03.2000??

5) чи знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5120885600:04:001:0871, площею 0,3369 та за конфігурацією та площею в межах земельної ділянки, переданої у постійне користування на підставі Державного акту на право постійного користування землею І-ОД 004275 від 12.03.2000 р.;

6) чи знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5120885600:01:001:0330, площею 0,7242 га за конфігурацією та площею в межах земельної ділянки, переданої у постійне користування на підставі Державного акту на право постійного користування землею І-ОД 004275 від 12.03.2000 р.;

7) чи знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5120885600:04:001:0870, площею 1,6499 га за конфігурацією та площею в межах земельної ділянки, переданої у постійне користування на підставі Державного акту па право постійного користування землею І-ОД 004275 від 12.03.2000 р.;

8) чи знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5120885600:04:001:0872, площею 3,0457 га за конфігурацією та площею в межах земельної ділянки, переданої у постійне користування на підставі Державною акту на право постійного користування землею І-ОД 004775 від 12.03.2000 р.;

9) чи знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером 5120885600:04:001:0875, площею 5,2914 га за конфігурацією та площею в межах земельної ділянки, переданої у постійне користування на підставі Державного акту на право постійного користування землею І-ОД 004275 від 12.03.2000 р.

3. Надати експертам для проведення експертизи копії матеріалів справи.

4. Витрати по проведенню експертизи покласти на Сергіївську селищну раду Білгород-Дністровського району Одеської області (67780, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, смт. Сергіївка, вул. Гагаріна, буд. 3; код ЄДРПОУ 05383649).

5. Провадження у справі № 916/53/22 зупинити до проведення судової експертизи.

Ухвала набирає законної сили в порядку ст.235 ГПК України та може бути оскаржена шляхом подачі апеляційної скарги протягом 10 днів з дня її підписання.

Повний текст ухвали складено 20 жовтня 2022 р.

Суддя В.С. Петров

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення18.10.2022
Оприлюднено24.10.2022
Номер документу106890488
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про усунення порушення прав власника

Судовий реєстр по справі —916/53/22

Ухвала від 09.10.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

Ухвала від 18.09.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

Ухвала від 22.07.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

Ухвала від 07.05.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

Ухвала від 11.04.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

Ухвала від 04.03.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

Ухвала від 15.01.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

Ухвала від 13.12.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

Ухвала від 11.12.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

Ухвала від 13.11.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні