Рішення
від 23.12.2021 по справі 160/14328/21
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 грудня 2021 року Справа № 160/14328/21

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кадникової Г.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Лівобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплаченої державної допомоги на дітей одиноким матерям,

ВСТАНОВИВ:

Лівобережне управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради (далі - Лівобережне УСЗН ДМР, позивач) звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом про стягнення з ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , відповідач) на користь позивача 6'077грн.70коп., як надміру виплаченої державної допомоги на дітей одиноким матерям.

В обґрунтування позову позивач зазначає, що під час проведення перевірки достовірності даних, отриманих від осіб які звертаються за державною допомогою, державним соціальним інспектором 16.02.2021р. отримано відповідь від ГУ ДФС у Дніпропетровській області. Згідно інформації з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків про джерела та суми отриманих доходів фізичних осіб встановлено, що ОСОБА_1 у II кварталі 2019 р. отримала дохід у вигляді заробітної плати в розмірі - 5 365,29 грн, та в III кварталі 2019р. в сумі 8385,74 грн.

У зв`язку з тим, що ОСОБА_1 надала недостовірні дані про свої доходи та не повідомила про отримання нею в II та III кварталі 2019р. доходів, їй були надміру виплачені кошти державної допомоги на дітей одиноким матерям за період з 01.07.2019р. по 30.06.2020р., що стало підставою для звернення до суду з відповідним позовом.

Ухвалою суду позовну заяву залишено без руху на підставі ст.169 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), зі встановленням строку для усунення виявлених недоліків.

На виконання ухвали суду, позивачем усунуті виявлені недоліки позовної заяви.

Ухвалою суду від 29.10.2021р. позовну заяву прийнято до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання.

На вказану адресу у позовній заяві та доданих до неї документах відповідачу направлена ухвала суду від 29.10.2021, що підтверджується конвертом - повернення з позначкою «за закінченням терміну зберігання».

Враховуючи, що ухвала суду є різновидом судового рішення, а відповідно до ст.251 КАС України та ч.11 ст.126 КАС України у разі повернення поштового відправлення із повісткою або судовим рішенням, які не вручені адресату з незалежних від суду причин, вважаються врученими.

Відповідач про розгляд справи повідомлений належним чином та своїм правом на подання відзиву не скористався, жодних пояснень, заяв або клопотань не подав.

Вивчивши матеріали справи, оцінивши наведені сторонами доводи, суд виходить з наступного.

З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка зареєстрована за адресою АДРЕСА_1 , фактичне місце проживання: АДРЕСА_2 , звернулась до Лівобережного УСЗН ДМР із заявою від 03.07.2019 р. №404, та в подальшому із заявою від 03.01.2020р. №17 про призначення державної допомоги на дітей одиноким матерям. Під час заповнення заяв ОСОБА_1 була повідомлена про повернення надміру виплачених коштів, у разі подання нею неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан сім`ї, про що засвідчила підписом.

На підставі наданих документів, ОСОБА_1 призначена державна допомога на дітей одиноким матерям на доньку ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 , та доньку ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 (рішення від 08.07.2019 р. на період з 01.07.2019 р. по 31.12.2019 р. в розмірі 3817,00 грн. щомісячно та рішення від 10.01.2020 р. на період з 01.01.2020 р. по 30.06.2020 р. в розмірі 3997,00 грн. щомісячно.

Під час проведення перевірки достовірності даних, отриманих від осіб які звертаються за державною допомогою, державним соціальним інспектором 16.02.2021р. отримано відповідь від ГУ ДФС у Дніпропетровській області. Згідно інформації з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків про джерела та суми отриманих доходів фізичних осіб встановлено, що ОСОБА_1 у II кварталі 2019 р. отримала дохід у вигляді заробітної плати в розмірі - 5 365грн. 29коп., та в III кварталі 2019р. в сумі 8' 385грн. 74коп.

У зв`язку з тим, що ОСОБА_1 надала недостовірні дані про свої доходи та не повідомила про отримання нею в II та III кварталі 2019 році доходів, їй були надміру виплачені кошти державної допомоги на дітей одиноким матерям за період з 01.07.2019р. по 30.06.2020р. в сумі 7' 303грн. 80коп.

Рішенням Лівобережного УСЗН ДМР здійснено перерахунок виплат за період з 01.07.2019р. по 30.06.2020р. з урахуванням отриманих доходів та рішенням від 18.03.2020р. внесено зміни до рішень від 08.07.2019р., 10.01.2020р. Суму переплати в розмірі 1' 226грн. 10коп. утримано з нарахувань.

17.03.2021р. ОСОБА_1 отримала повідомлення про необхідність повернення суми надміру виплачених коштів державної допомоги на дітей одиноким матерям в розмірі 6' 077грн. 70коп. із зазначенням строку їх повернення в 3-х місячний термін, роз`яснено порядок їх повернення та попереджено про стягнення коштів державної допомоги в судовому порядку у разі відмови від добровільного повернення, про що відповідач засвідчила підписом. Проте, ОСОБА_1 надміру виплачені їй кошти державної допомоги на дітей одиноким матерям на рахунок Лівобережного УСЗН ДМР не повернула.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст.19 Конституції України, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцієюта законами України.

Лівобережне УСЗН ДМР у своїй діяльності керується Конституцією України, Законами України, Постановами Верховної Ради України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, рішеннями міської ради та її виконавчого комітету, розпорядженнями та дорученнями міського голови, наказами начальника управління та іншими актами.

Законом України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» від 21.11.1992 №2811 - ХІІ (далі - Закон України №2811 - ХІІ), визначається право та умови надання одинокої матері на отримання допомоги на дітей одиноким матерям, порядок призначення вказаної допомоги регулюється постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 року №1751 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми»(далі - Порядок №1751).

Відповідно до п.34 Порядку №1751, допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матерям (батькам) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення такими дітьми закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років), надається в розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.

Попередні шість місяців становлять два квартали, що передують місяцю, який передує місяцю звернення за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям (далі - період, за який враховується дохід).

Середньомісячний сукупний дохід сім`ї визначається відповідно до Порядку обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2020р. №632.

Згідно п.35 Порядку №1751, для призначення допомоги на дітей одиноким матерям подаються такі документи:

1) заява про призначення допомоги, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики;

2) декларація про доходита майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики (далі - декларація);

3) довідка про доходи у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня в ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо та згідно із законодавством не може бути отримана за відповідним запитом органу соціального захисту населення. У разі неможливості підтвердження таких доходів довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру;

4) витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження дитини, виданий відділом державної реєстрації актів цивільного стану, або довідка про народження, видана виконавчим органом сільської, селищної, міської (крім міст обласного значення) ради, із зазначенням підстави для внесення відомостей про батька дитини до актового запису про народження дитини відповідно до абзацу першого частини першої ст.135 Сімейного кодексу України, або виданий компетентним органом іноземної держави документ про народження, в якому відсутні відомості про батька, за умови легалізації такого документа в установленому законодавством порядку;

5) копія свідоцтва про народження дитини.

22.07.2020р. Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №632 «Деякі питання виплати державної соціальної допомоги», якою затверджено Порядок обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги та внесено зміни до Порядку №1751.

Так, зокрема постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2020р. №632 п.17 внесені зміни до пункту 49 Порядку №1751, зокрема, в частині подання запитів для отримання інформації, а саме:

«Для призначення державної допомоги сім`ям з дітьми на запит органу соціального захисту населення у п`ятиденний строк з дня його отримання подаються:

відомості про доходи осіб та сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування - Пенсійним фондом України (у порядку, встановленому Пенсійним фондом України та Мінсоцполітики);

відомості про доходи осіб з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків - ДПС (у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мінфіном);

інформація про наявність в осіб транспортних засобів - уповноваженими органами МВС (у порядку, встановленому Мінсоцполітики та МВС);

реквізити документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України або спеціальний статус особи, - ДМС (у порядку, встановленому Мінсоцполітики та МВС);

відомості про перетин державного кордону особами з обов`язковим зазначенням дати перетину - Держприкордонслужбою.

Органи соціального захисту населення мають право робити запити та безоплатно отримувати у строк до 10 календарних днів від підприємств, установ, організацій інформацію, необхідну для призначення державної допомоги сім`ям з дітьми та проведення перевірок достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за її призначенням.

Відомості, зазначені в цьому пункті, можуть надаватися органу соціального захисту населення у паперовому та електронному вигляді».

Відтак, з метою дотримання вимог Порядку №1751 Лівобережним УСЗН ДМР під час проведення перевірки достовірності даних, отриманих від осіб які звертаються за державною допомогою, державним соціальним інспектором 16.02.2021 р. отримано відповідь від ГУ ДФС у Дніпропетровській області. Відповідно до отриманої інформації з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків про джерела та суми отриманих доходів фізичних осіб встановлено, що ОСОБА_1 у II кварталі 2019р. отримала дохід у вигляді заробітної плати в розмірі - 5365грн. 29коп та в III кварталі 2019р. в сумі 8385грн. 74коп.

Відповідно до абзаців 1, 2 та 3 п.49 Порядку №1751, особи, яким виплачується державна допомога сім`ям з дітьми, зобов`язані повідомляти органам соціального захисту населення про зміну всіх обставин, які впливають на виплату такої допомоги (зміни у складі сім`ї, перевищення середньомісячного сукупного доходу сім`ї тощо).

Дохід, який не відобразила ОСОБА_1 у деклараціях про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, безпосередньо впливає на розмір соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, оскільки враховується при визначенні сукупного доходу.

Таким чином, відповідачем свідомо в порушення вимог Порядку №1751 надано недостовірні дані щодо отриманого доходу, а саме: в розділі II Декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 03.07.2019р. №404 та від 03.01.2020р. №17 зазначено про відсутність доходів, що в свою чергу призвело до надміру нарахованих сум допомоги на дітей одиноким матерям.

Згідно ст.22 Закону України №2811 - ХІІ, суми державної допомоги, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян (у разі подання документів із свідомо неправдивими відомостями, приховання обставин, що впливають на виплату державної допомоги тощо) стягуються згідно з законом. Аналогічна відповідальність передбачена і пунктом 49 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми.

Суми коштів, які підлягають поверненню, повертаються: отримувачем державної допомоги сім`ям з дітьми самостійно; за згодою отримувача державної допомоги сім`ям з дітьми у повному обсязі за рахунок її наступних виплат; за рішенням органу соціального захисту населення за рахунок сум наступних виплат державної допомоги сім`ям з дітьми у розмірі, який не перевищує 20 відсотків щомісячної суми призначеної допомоги.

У зв`язку з тим, що ОСОБА_1 надала недостовірні дані про свої доходи та не повідомила про отримання нею в II та III кварталі 2019 році доходів, їй надміру виплачені кошти державної допомоги на дітей одиноким матерям за період з 01.07.2019 по 30.06.2020 в сумі 7303грн. 80коп.

Рішенням управління здійснено перерахунок виплат за період з 01.07.2019 по 30.06.2020 з урахуванням отриманих доходів та рішенням від 18.03.2020 внесено зміни до рішень від 08.07.2019, 10.01.2020. Суму переплати в розмірі 1226грн. 10коп. утримано з нарахувань.

Суд враховує, що при зверненні за призначенням допомоги ОСОБА_1 повідомлена про відмову в призначенні або припинення виплати призначеної соціальної допомоги (повернення надмірно нарахованих коштів) у разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан сім`ї. У заявах про призначення державної соціальної допомоги ОСОБА_1 ставила свій підпис під зазначеними попередженнями, тобто усвідомлюючи, що надання неточних чи неповних відомостей матиме наслідком відповідальність згідно з чинним законодавством.

Зважаючи на викладене суд дійшов висновку, що ОСОБА_1 при зверненні до Лівобережного УСЗН ДМР повідомила недостовірну інформацію про доходи сім`ї, що вплинуло на розмір призначеної їй державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям і призвело до надмірної виплати сум такої допомоги, а тому позивачем правомірно та з дотриманням критеріїв встановлених ч.2 ст.2 КАС України прийнято рішення, яким перераховано ОСОБА_1 допомогу одиноким матерям в межах терміну призначення та визначено заборгованість у розмірі 6 077грн. 70коп.

Згідно до ч.1 ст.72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відповідно до ч.1, ч.4 ст.73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Згідно до ст.76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Відповідно до ч.1, ч.2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу.

Згідно із п.3 ч.1 ст.129 Конституції України однією із основних засад судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частиною 1 ст.9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Оцінюючи усі докази, які були досліджені судом у їх сукупності, суд дійшов висновку про правомірність стягнення надміру виплаченої державної допомоги на дітей одиноким матерям з ОСОБА_1 у розмірі 6 077грн. 70коп., а тому адміністративний позов підлягає задоволенню.

Відповідно до ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки відповідні витрати, пов`язані із залученням свідків та проведенням судових експертиз, позивачем понесені не були, судові витрати у вигляді судового збору стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись ст.ст. 9, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 257,262, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Лівобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплаченої державної допомоги на дітей одиноким матерям - задовольнити повністю.

Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Лівобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради (49051, м. Дніпро, пр. Петра Калнишевського, 55; код ЄДРПОУ 42788389) суму надміру виплаченої державної допомоги на дітей одиноким матерям у розмірі 6077грн. 70коп. (Шість тисяч сімдесят сім грн. 70 коп.).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Г. В.Кадникова

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.12.2021
Оприлюднено26.10.2022
Номер документу106907542
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування)

Судовий реєстр по справі —160/14328/21

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кадникова Ганна Володимирівна

Ухвала від 29.03.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кадникова Ганна Володимирівна

Рішення від 23.12.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кадникова Ганна Володимирівна

Ухвала від 29.10.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кадникова Ганна Володимирівна

Ухвала від 25.08.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кадникова Ганна Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні