Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 жовтня 2022 року Справа№200/1963/22
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лазарєва В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Маріупольського міського управління ГУМВС України в Донецькій області, Першотравневого районного відділу ГУМВС України в Донецькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
У січні 2022 року ОСОБА_1 звернувся до Донецького окружного адміністративного суду із позовом до Маріупольського міського управління ГУМВС України в Донецькій області, в якому просить: 1) визнати протиправними бездіяльність щодо не нарахування та не виплати індексації грошового забезпечення з 01.01.2008 року по 06.11.2015 року із застосуванням базового місяця для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року, з урахуванням фактично виплачених сум індексації; 2) зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити індексацію грошового забезпечення за період проходження служби в органах внутрішніх справ (міліції) з 01.01.2008 року по 06.11.2015 року із застосуванням базового місяця для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року, з урахуванням фактично виплачених сум індексації.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що з 01.01.2008 року по 06.11.2015 року проходив службу в органах внутрішніх справ. Проте за час проходження служби отримував грошове забезпечення в меншому розмірі, ніж це встановлено. На думку позивача індексація грошового забезпечення за спірний період повинна нараховуватись із застосуванням базового місяця для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року.
У зв`язку з чим позивач звернувся до суду із цим позовом
07 лютого 2022 року відкрито провадження у справі із визначенням розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення сторін, про що постановлено відповідну ухвалу. В ухвалі було запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з моменту отримання ухвали про відкриття провадження у справі надати суду відзив на позовну заяву зі всіма доказами на його підтвердження, які наявні у відповідача.
27 вересня 2022 року судом постановлено ухвалу про залучення до участі у справі, як другого відповідача Першотравневого районного відділу ГУМВС України в Донецькій області.
За приписами частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та веденням активних бойових дій на території Донецької області, задля збереження життя та здоров`я учасників справи, працівників суду прийнято рішення про подальшу організацію роботи в дистанційному режимі.
З огляду на викладене, у встановлений КАС України строк рішення по справі з об`єктивних причин не було прийнято, справу розглянуто у розумний строк після виникнення можливості для цього.
Розглянувши наявні заяви по суті справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується вимоги, дослідивши докази, які наявні в матеріалах справи, суд встановив наступне.
Позивач ОСОБА_1 з 01.01.2008 року по 06.11.2015 року проходив службу в Першотравневому районному відділі ГУМВС України в Донецькій області.
Наказом ГУМВС України в Донецькій області № 390 о/с від 06.11.2015 року позивача звільнено зі служби.
Згідно довідки ГУМВС України в Донецькій області №4 від 26.07.2022 року, базовий місяць для здійснення індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 починаючи з 01.01.2008 до 30.04.2013 є січень 2008 року, в період з 01.05.2013 по 30.04.2014 року - січень 2012 року. Індексація грошового забезпечення за період з 01.05.2014 по 06.11.2015 не проводилась оскільки величина індексу споживчих цін за вказаний період не перевищила 101 відсоток.
Позивач вважає таку бездіяльність протиправною, оскільки це порушує його конституційні права.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає наступне.
Так, відповідно до частини 2статті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
У період проходження позивачем служби в органах внутрішніх справ був чинний Закон України «Про міліцію» від 20 грудня 1990 року № 565-XII, за правилами статті 19 якого форми і розміри грошового забезпечення працівників міліції встановлюються Кабінетом Міністрів України і повинні забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування якісного особового складу міліції, диференційовано враховувати характер і умови роботи, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності і компенсувати їх фізичні та інтелектуальні затрати.
За унормуванням ст. 94 КЗпП України, ч. 1ст. 21 Закону України «Про оплату праці», працівник має право на оплату своєї праці відповідно до актів законодавства і колективного договору на підставі укладеного трудового договору.
Статтею 34 Закон України «Про оплату праці» окреслено: компенсація працівникам втрати частини заробітної плати у зв`язку з порушенням строків її виплати провадиться відповідно до індексу зростання цін на споживчі товари і тарифів на послуги у порядку, встановленому чинним законодавством.
Преамбулою Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» від 03.07.1991 року № 1282-XII встановлено, що цей Закон визначає правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України.
Положення ст. 1 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» визначають, що індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.
За приписами ст. 2 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення). Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.
Статтею 4 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» (у редакції, що діяла до 01.01.2016) визначено, що індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка. З січня 2016 року - 103 відсотка (зміни згідно із Законом№ 911-VIII від 24.12.2015).
Згідно положень ст. 6 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення», у разі виникнення обставин, передбачених статтею 4 цього Закону, грошові доходи населення визначаються як результат добутку розміру доходу, що підлягає індексації в межах прожиткового мінімуму для відповідних соціальних і демографічних груп населення, та величини індексу споживчих цін. Порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України.
Статтею 2 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" визначено, що на основі соціальних стандартів визначаються розміри основних соціальних гарантій: мінімальних розмірів заробітної плати та пенсії за віком, інших видів соціальних виплат і допомоги.
Відповідно до вимог ст. 18 Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» від 05.10.2000 року № 2017-III індексацію доходів населення, яка встановлюється для підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності їх грошових доходів в умовах зростання цін, віднесено до державних соціальних гарантій, що, згідно зіст.19 цього Закону, є обов`язковими для всіх підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності.
Кабінетом Міністрів України затверджено постанову «Про затвердження Порядку проведення індексації грошових доходів населення» від 17.07.2003 року № 1078, згідно з п.4 якої індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення. Індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру.
За змістом п. 2 вказаного Порядку до грошових доходів громадян, які одержані в гривнях на території України та не мають разового характеру віднесено: пенсії; стипендії; оплата праці найманих працівників підприємств, установ, організацій у грошовому виразі, яка включає оплату праці за виконану роботу згідно з тарифними ставками (окладами) і відрядними розцінками, доплати, надбавки, премії, гарантійні та компенсаційні виплати, передбачені законодавством, а також інші компенсаційні виплати, що мають постійний характер; грошове забезпечення військовослужбовців; суми виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування (допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, допомога по безробіттю, матеріальна допомога у період професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації безробітного, матеріальна допомога по безробіттю, щомісячна грошова сума, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання (з урахуванням виплат на необхідний догляд за потерпілим), щомісячна страхова виплата особам, які перебували на утриманні потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, страхова виплата дитині, яка народилась інвалідом внаслідок травмування на виробництві або професійного захворювання її матері під час вагітності); допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку особам, не застрахованим у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування, допомога на дітей одиноким матерям, державна соціальна допомога інвалідам з дитинства і дітям-інвалідам, щомісячна грошова допомога малозабезпеченій особі, яка проживає разом з інвалідом I чи II групи внаслідок психічного розладу, який за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, на догляд за ним; суми відшкодування шкоди, заподіяної працівникові каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я, а також суми, що виплачуються особам, які мають право на відшкодування шкоди у разі втрати годувальника.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2007 року № 913 «Про внесення змін до Порядку проведення індексації грошових доходів населення», яка набрала чинності 25.07.2007 року, було внесено зміни до Порядку проведення індексації грошових доходів населення, а саме: у пункті 2 доповнено абзац п`ятий після слова «військовослужбовців» словами «осіб рядового і начальницького складу ОВС, посадових осіб митної служби».
Враховуючи положення Порядку № 1078 місяць, у якому підвищилося грошове забезпечення з урахуванням виплат, що входять до його складу (посадовий оклад, оклад за спеціальним званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення), є базовим. У разі підвищення особі рядового і начальницького складу грошового забезпечення, для визначення базового місяця при проведенні індексації здійснюється порівняння суми підвищення грошового забезпечення та суми індексації, що нараховується в місяці збільшення грошового доходу. При проведенні такого порівняння береться грошове забезпечення до підвищення у розрахунку за повний відпрацьований місяць та величина приросту індексу споживчих цін, на який нараховується індексація. Якщо відбувається підвищення грошового забезпечення на суму меншу, ніж сума індексації, має бути здійснено підвищення грошового забезпечення та додано суму індексації, визначену з урахуванням суми підвищення грошового забезпечення.
Правилами п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (далі - Постанова № 1294) занотовано: грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
Схема посадових окладів осіб рядового і начальницького складу затверджена Постановою № 1294, яка набрала чинності з 01 січня 2008 року.
Отже, з набранням чинності Постановою № 1294 відбулись зміни розміру посадових окладів відповідних категорій осіб рядового і начальницького складу.
Згідно довідки ГУМВС України в Донецькій області №4 від 26.07.2022 року, розрахункових листів за 2009-2013 роки базовим місяцем для здійснення індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 починаючи з 01.02.2009 року по 30.04.2013 року є січень 2008 року, тобто місяць, в якому змінено розмір тарифної ставки (посадовий оклад) на підставі Постанови № 1294.
Враховуючи, наведене, суд дійшов висновку, що підстави для нарахування та виплати позивачу індексації грошового забезпечення за період з 01.02.2009 року по 30.04.2013 року із застосуванням базового місяця для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року відсутні.
Разом з цим, як вбачається з розрахункових листів за 2008-2009 роки, у період з 01.01.2008 року по 31.01.2009 року позивачу не нараховувалась та не виплачувалась індексація грошового забезпечення.
Згідно абзацу першого пункту 5 Порядку № 1078, у разі підвищення розмірів мінімальної заробітної плати, пенсії, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, стипендій, а також у разі зростання грошових доходів населення без перегляду їх мінімальних розмірів місяць, в якому відбулося підвищення, вважається базовим при обчисленні індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення. Індексація грошових доходів, отриманих громадянами за цей місяць, не провадиться. З наступного місяця здійснюється обчислення наростаючим підсумком індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації.
Згідно з інформацією Державного комітету статистики України, розміщеному на офіційному веб-сайті (http://www.ukrstat.gov.ua/) величина індексу споживчих цін за вказаний період перевищила поріг індексації 101%, а саме:
- індекс споживчих цін у лютому 2008 склав 102,7;
- індекс споживчих цін у березні 2008 року склав 103,8;
- індекс споживчих цін у квітні 2008 року склав 103,1;
- індекс споживчих цін у травні 2008 року склав 101,3;
- індекс споживчих цін у вересні 2008 року склав 101,1;
- індекс споживчих цін у жовтні 2008 року склав 101,7;
- індекс споживчих цін у листопаді 2008 року склав 101,5;
- індекс споживчих цін у грудні 2008 року склав 102,1;
- індекс споживчих цін у січні 2009 року склав 102,9.
Доказів, що свідчать про відсутність підстав для нарахування та виплати індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2008 року по 31.01.2009 року відповідачем не надано.
Приймаючи до уваги наведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов висновку, що позивачу протиправно не нарахована та невиплачена індексація грошового забезпечення за період з 01.01.2008 року по 31.01.2009 року із застосуванням базового місяця для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року
Щодо позовних вимог про зобов`язання нарахувати та виплатити індексацію грошового забезпечення за період з 01.05.2013 року по 06.11.2015 року із застосуванням базового місяця для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року суд зазначає наступне.
Згідно абзацу 5 пункту 2 Порядку № 1078 індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру: оплата праці найманих працівників підприємств, установ, організацій у грошовому виразі, яка включає оплату праці за виконану роботу згідно з тарифними ставками (окладами) і відрядними розцінками, доплати, надбавки, премії, гарантійні та компенсаційні виплати, передбачені законодавством, а також інші компенсаційні виплати, що мають постійний характер.
Таким чином, базовим місцем при обчислені індексу для проведення індексації слід вважати місяць підвищення заробітної плати за рахунок зростання її постійних складових.
Відповідно до постанови КМУ від 07.11.2007 року № 1294 грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення (одноразові премії, матеріальна допомога).
Як вбачається з картки особового рахунку позивача, підвищення заробітної плати за рахунок зростання її постійних складових у січні 2012 року не відбулось.
Таким чином матеріалами справи спростовуються доводи відповідача, що в січні 2012 року відбулось підвищення грошового забезпечення.
Суд не приймає до уваги доводи відповідача, що в період з 01.05.2014 року по 06.11.2015 року величина індексу споживчих цін за вказаний період не перевищила 101 відсоток, оскільки згідно з інформацією Державного комітету статистики України, розміщеному на офіційному веб-сайті (http://www.ukrstat.gov.ua/)
- індекс споживчих цін у травні 2014 склав 103,8;
- індекс споживчих цін у вересні 2014 року склав 102,9;
- індекс споживчих цін у жовтні 2014 року склав 102,4;
- індекс споживчих цін у листопаді 2014 року склав 101,9;
- індекс споживчих цін у грудні 2014 року склав 103,0;
- індекс споживчих цін у січні 2015 року склав 103,1;
- індекс споживчих цін у лютому 2015 року склав 105,3;
- індекс споживчих цін у березні 2015 року склав 110,8;
- індекс споживчих цін у квітні 2015 року склав 114,0;
- індекс споживчих цін у травні 2015 року склав 102,2;
- індекс споживчих цін у вересні 2015 року склав 102,3;
- індекс споживчих цін у листопаді 2015 року склав 102,0.
Приймаючи до уваги наведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов висновку, що позивачу протиправно не нарахована та невиплачена індексація грошового забезпечення за період з 01.05.2013 року по 06.11.2015 року із застосуванням базового місяця для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року, у тих місяцях де величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації в розмірі 101 відсоток.
Враховуючи, що позивач проходив службу в Першотравневому районному відділі ГУМВС України в Донецькій області, позовні вимоги до Маріупольського міського управління ГУМВС України в Донецькій області задоволенню не підлягають.
Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Приймаючи до уваги наведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 до Маріупольського міського управління ГУМВС України в Донецькій області, Першотравневого районного відділу ГУМВС України в Донецькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії підлягає частковому задоволенню.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати не підлягають стягненню.
На підставі викладеного, керуючись нормами Конституції України та Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позов ОСОБА_1 до Маріупольського міського управління ГУМВС України в Донецькій області, Першотравневого районного відділу ГУМВС України в Донецькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Першотравневого районного відділу ГУМВС України в Донецькій області щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 01.01.2008 року по 31.01.2009 року, з 01.05.2013 року по 06.11.2015 року із застосуванням базового місяця для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року.
Зобов`язати Першотравневий районний відділ ГУМВС України в Донецькій області (місцезнаходження: вул. Тітова, буд. 63, смт. Мангуш, Донецька область, код ЄДРПОУ 08671923) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , місце проживання АДРЕСА_1 ) індексацію грошового забезпечення за період з 01.01.2008 року по 31.01.2009 року, з 01.05.2013 року по 06.11.2015 року із застосуванням базового місяця для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року, з урахуванням фактично виплачених сум індексації.
В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя В.В. Лазарєв
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.10.2022 |
Оприлюднено | 27.10.2022 |
Номер документу | 106928048 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Лазарєв В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні