ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
12 жовтня 2022 року м.Дніпросправа № 160/7445/21
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Баранник Н.П.,
суддів: Малиш Н.І., Щербака А.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 липня 2021 року у справі №160/7445/21 (суддя Юхно І.В., справа розглянута за правилами спрощеного позовного провадження) за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ДНП ГРАНД ТРАНС» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ДНП ГРАНД ТРАНС» (далі - позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі - відповідач-1), Державної податкової служби України (далі - відповідач-2), в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №2497667/43867754 від 25.03.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 31.01.2021;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №2497727/43867754 від 25.03.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 28.02.2021;
- зобов`язати Державну податкову служби України прийняти та зареєструвати податкову накладну №1 від 31.01.2021 на суму ПДВ 12 883,67 грн. датою її направлення на реєстрацію до органу ДПС - 31.01.2021 та податкову накладну №2 від 28.02.2021 на суму ПДВ 17 113,42 грн. датою її направлення на реєстрацію до органу ДПС - 28.02.2021.
Позовні вимоги були обґрунтовані тим, що контролюючим органом не зазначено, які саме документи згідно вичерпного переліку слід надати до перевірки, що були б достатні для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 липня 2021 року адміністративний позов задоволено частково:
- визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №2497667/43867754 від 25.03.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 31.01.2021;
- визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №2497727/43867754 від 25.03.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 28.02.2021;
- зобов`язано Державну податкову служби України зареєструвати податкову накладну №1 від 31.01.2021 та податкову накладну №2 від 28.02.2021, датою їх фактичного отримання.
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
З рішенням суду першої інстанції не погодилося Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, була подана апеляційна скарга. У скарзі, посилаючись на помилкове застосування судом норм матеріального права, відповідач-1 просить скасувати рішення суду першої інстанції у даній справі та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
В доводах апеляційної скарги та додаткових поясненнях скаржник зазначає, що підставою для відмови у реєстрації податкових накладних в ЄРПН є ненадання платником податку копій документів. Вказує, що обсяг поданих позивачем документів та їх зміст не дозволяє однозначно з`ясувати фактичні обставини придбання та постачання товару.
Від позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу, відповідно до якого просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Відповідач-2 своїм правом на подання до суду апеляційної інстанції відзиву на апеляційну скаргу не скористались.
Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження у відповідності до приписів ст.311 КАС України.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
З матеріалів справи встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ДНП ГРАНД ТРАНС» (код ЄДРПОУ 43867754) зареєстроване у якості юридичної особу 15.10.2020 року, перебуває на обліку у Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області, КРИВОРІЗЬКЕ ПІВДЕННЕ УПРАВЛІННЯ, КРИВОРІЗЬКА ПІВДЕННА ДПІ (МЕТАЛУРГІЙНИЙ Р-Н М.КРИВИЙ РІГ), та є платником єдиного внеску.
За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань видами економічної діяльності позивача є:
- 49.41 Вантажний автомобільний транспорт (основний);
- 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів;
- 45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів;
- 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля;
- 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту;
- 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
13.01.2021 ТОВ «ДНП ГРАНД ТРАНС» уклав з ОСОБА_1 договір найму (оренди) транспортного засобу, який був нотаріально посвідчений та зареєстрований в реєстрі за № 147. Відповідно до умов договору оренди, ОСОБА_1 передала ТОВ «ДНП ГРАНД ТРАНС» в оренду транспортні засоби в кількості 5 шт.
Місце стоянки орендованого транспорту, згідно договору № 18 від 15 січня 2021, укладеного між ФОП ОСОБА_2 та ТОВ «ДНП ГРАНД ТРАНС» - м. Кривий Ріг, вул. Соборності, буд. 117. Факт знаходження транспорту ТОВ «ДНП ГРАНД ТРАНС» на автостоянці за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Соборності, буд. 117 підтверджується рахунками на оплату та Актами здачі-прийому виконаних робіт.
Крім того, ТОВ «ДНП ГРАНД ТРАНС», для обслуговування орендованого транспорту, уклало договір про надання послуг № 15012021/1 від 15 січня 2021 р. з ФОП ОСОБА_3 .
При цьому, ТОВ «ДНП ГРАНД ТРАНС» (Користувач) уклало з фізичною особою ОСОБА_4 (Допомогодавець) договір про надання поворотної фінансової допомоги № 1 від 15.01.2021.
Умовами договору передбачено, що Допомогодавець зобов`язується надати Користувачу поворотну безвідсоткову фінансову допомогу, а користувач зобов`язується її повернути Допомогодавцю, в порядку та на умовах, визначених даним договором (пункт 1.1. Договору).
Пунктом 2.1. Договору передбачено, що розмір поворотної фінансової допомоги, яка надається Допомогодавцем позивачу становить 1 760 літрів дизельного пального по ціні 22,50 грн. за один літр на суму 36 900 грн.
Відповідно до п. 3.2. Договору поворотна фінансова допомога надається, шляхом передачі Допомогодавцем позивачу талонів на дизельне пальне.
На виконання умов договору фінансової допомоги, Допомогодавець передав позивачу талони на дизельне пальне на суму 36 900 грн.
В січні 2021 року, заправка орендованого автотранспорту позивача відбувалась за рахунок талонів на дизельне паливо, наданих підприємству в якості фінансової допомоги.
Факт заправки автомобілів позивача, дизельним пальним (1 760 літрів), у січні, підтверджується копіями фіскальних чеків на пальне наявних в матеріалах справи.
Позивачем на підтвердження придбання талонів суду було надано копії розрахункових документів.
Крім того, 14 січня 2021 року між ТОВ «ДНП ЕР АНД ТРАНС» (покупець) та ФОП ОСОБА_5 (постачальник) було укладено договір поставки № 55.
Відповідно до п. 1.1. Договору, постачальник зобов`язується поставляти та передавати у власність покупця нафтопродукти, а покупець зобов`язується прийняти цей товар і своєчасно здійснити його оплату на умовах цього договору та/або додаткових домовленостей.
Пунктом 2.8. Договору передбачено, що товар вважається переданим на зберігання Покупцем - Постачальнику з дати підписання Сторонами відповідної видаткової накладної на Товар. Постачальник, в підтвердження зобов`язання по зберіганню товару, видає Покупцю на всю кількість оплаченого товару талони на паливо-мастильні матеріали по формі затвердженій постачальником, що підтверджує право Покупця на отримання на АЗС Постачальника фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому. Талони не є платіжним засобом.
Позивач, відповідно до платіжного доручення № 1 від 08 лютого 2021 року, сплатив вартість придбаного пального та згідно видаткової накладної №445 отримав талони на дизельне пальне (1000 літрів), що підтверджується матеріалами справи.
Позивачем на підтвердження придбання талонів суду було надано копії розрахункових документів.
Для ведення підприємницької діяльності та отримання прибутку, між ТОВ «ДНП ГРАНД ТРАНС» (Виконавець) та ТОВ «ЕФЕСТО-МК» (Замовник) було укладено договір про надання послуг з перевезення вантажу по території України № 1/1-21 від 14.01.2021 відповідно до якого ТОВ «ДНП ГРАНД ТРАНС» зобов`язується за рахунок Замовника виконати послуги перевезення вантажів Замовника по території України.
Відповідно до п. 3.1. Договору, вартість послуг погоджується сторонами та вказується в рахунках на перевезення. Пунктом 3.2. передбачена відстрочка платежу - 15 банківських днів з дня надання послуг.
На виконання умов вищевказаного договору, ТОВ «ДНП ГРАНД ТРАНС» надавало в січні та лютому ТОВ «ЕФЕСТО-МК» послуги по перевезенню лушпиння соняшнику подрібнене.
Позивач, на замовлення ТОВ «ЕФЕСТО-МК», надавав послуги перевезення вантажу, відповідно до товарно-транспортних накладних. Доставка вантажу відбувалась орендованим ТОВ «ДНП ГРАНД ТРАНС», згідно договору оренди, автотранспортом.
Так, в січні 2021 року ТОВ «ДНП ГРАНД ТРАНС» надав ТОВ «ЕФЕСТО-МК» послуги по перевезенню різноманітного вантажу. Вартість послуг по перевезенню, в січні, склала суму у розмірі 77 302,03 грн. в тому числі ПДВ 12 883,67 грн. Факт надання послуг перевезення підтверджується наступними товарно-транспортними накладними: № 1170/С від 17.01.2021 р., № 1169/С від 18.01.2021 р., № 1216/С від 18.01.2021 р., № 1179/С від 19.01.2021 р., № 192834/490 від 21.01.2021 р., № 1182/С від 23.01.2021 р., № 1925834/530 від 23.01.2021 р., № 1198/С від 24.01.2021 р., № 1109/С від 25.01.2021 р., №1120/С від 27.01.2021 р., №1259/С від 29.01.2021 р.
ТОВ «ДНП ГРАНД ТРАНС» виконало взяті на себе зобов`язання, та надало у січня послуги ТОВ «ЕФЕСТО-МК» по перевезенню вантажу. На підтвердження виконання умов договору позивачем надано, належним чином оформлені, первинні документи - рахунок на оплату № 1 від 31 січня 2021 р. на суму 77 302,03 грн., акт виконаних робіт № 1 від 31 січня 2021 р., податкову накладну № 1 від 31 січня 2021 р. на суму ПДВ 12 883,67 грн.
На виконання умов вищевказаного договору по оплаті за надані послуги перевезення вантажу, ТОВ «ДНП ГРАНД ТРАНС» отримало від ТОВ ««ЕФЕСТО-МК» в оплату за надані послуги 773 02,03 грн. (платіжне доручення №5 від 04.02.2021р.).
В лютому 2021 року ТОВ «ДНП ГРАНД ТРАНС» надав ТОВ «ЕФЕСТО-МК» послуги по перевезенню різноманітного вантажу. Вартість послуг по перевезенню, в лютому, склала суму у розмірі 102 680,52 грн. в тому числі ПДВ 10 937,85 грн. Факт надання послуг перевезення підтверджується наступними товарно-транспортними накладними: № 197666/350 від 06.02.2021 р., № 1278/С від 08.02.2021 р., №1144/С від 08.02.2021р., № 197666/550 від 11.02.2021 р., № 197666/580 від 12.02.2021 р., №201152/50 від 13.02.2021 р., № 1151 /С від 19.02.2021 р., №1314/С від 22.02.2021 р., №201152/470 від 23.02.2021 р., №201152/520 від 24.02.2021 р., № 201152/660 від 28.02.2021 р.
ТОВ «ДНП ГРАНД ТРАНС» виконало взяті на себе зобов`язання, та надало у лютому послуги ТОВ «ЕФЕСТО-МК» по перевезенню вантажу. На підтвердження виконання умов договору позивачем надано, належним чином оформлені, первинні документи - рахунок на оплату № 2 від 28 лютого 2021 р. на суму 102680,52 грн., акт виконаних робіт № 2 від 28 лютого 2021 р., податкову накладну № 2 від 28 лютого 2021 р. на суму ПДВ 17 113,42 грн.
Позивачем було складено та направлено до контролюючого органу податкові накладні № 1 від 31.01.2021 року, №2 від 28.02.2021 року для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно отриманої позивачем щодо податкової накладної квитанції від 16.02.2021 року про зупинення реєстрації податкової накладної від 31.01.2021 №1 податкову накладну прийнято, але її реєстрацію зупинено. В зазначеній квитанції було вказано, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 5 Критерії ризиковості платника податку.
Також, згідно отриманої позивачем щодо податкової накладної квитанції від 17.03.2021 року про зупинення реєстрації податкової накладної від 28.02.2021 №2 податкову накладну прийнято, але її реєстрацію зупинено. В зазначеній квитанції було вказано, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 5 Критерії ризиковості платника податку.
З метою виконання вказаних в Квитанціях від 16.02.2021, 17.03.2021 про зупинення реєстрації пропозиції щодо надання пояснень та копій документів, а також на виконання п.п.4 та 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520, позивачем на адресу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області було направлено повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №1 від 22.03.2021.
Позивач подав до податкового органу пояснення та копії документів щодо господарських операцій, реєстрацію податкових накладних №2 від 28.02.2021, №1 від 31.01.2021, яких зупинено та реальності господарських наслідків у кількості додатків 25 шт.
Проте, рішенням комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №2497667/43867754 від 25.03.2021 року було відмовлено в реєстрації податкової накладної №1 від 31.01.2021 року.
Підставою для відмови в реєстрації податкової накладної №1 від 31.01.2021 року зазначено ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додатково зазначено: Платником не надано копії документів щодо наявності (оренди) території чи приміщення для розміщення транспортних засобів, відсутні копії документі щодо наявності ліцензії та умов зберігання придбаного 08.02.2021 дизельного палива у кількості 1000 л. Крім того, відсутні документи щодо придбання ПММ для надання транспортних послуг у період з 01.01.2021 до 31.01.2021.
У зв`язку з незгодою вказаного рішення, позивачем подано скаргу щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних від 25.03.2021 №2497667/43867754.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за результатами розгляду скарги прийнято рішення №15379/43867754/2 від 01.04.2021 про залишення скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Рішенням комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №2497727/43867754 від 25.03.2021 року було відмовлено в реєстрації податкової накладної №2 від 28.02.2021 року.
Підставою для відмови в реєстрації податкової накладної №2 від 28.02.2021 року зазначено ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додатково зазначено: Платником не надано копії документів щодо наявності (оренди) території чи приміщення для розміщення транспортних засобів, відсутні копії документі щодо наявності ліцензії та умов зберігання придбаного 08.02.2021 дизельного палива у кількості 1000 л.
У зв`язку з незгодою вказаного рішення, позивачем подано скаргу щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних від 25.03.2021 №2497727/43867754.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за результатами розгляду скарги прийнято рішення №15387/43867754/2 від 01.04.2021 про залишення скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Не погоджуючись з рішеннями комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області про відмову у реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що зважаючи на виконання платником податку обов`язку щодо підтвердження господарських операцій, а також на те, що запропонувавши подати підтверджуючі документи, контролюючий орган не вказав їх конкретного переліку, відсутні підстави для відмови в реєстрації податкової накладних.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з положеннями пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі Порядок №1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі квитанція).
Згідно з положеннями підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, згідно яких реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.
Відповідно до цієї норми та підпункту 56.23.2 пункту 56.23 статті 56 Податкового кодексу України Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 11.12.2019 року №1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", яка набрала чинності 01.02.2020 року та якою затверджено:
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок зупинення реєстрації податкової накладної);
Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок розгляду скарги).
Пунктом 3 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.
Відповідно до пунктів 4, 5 вказаного Порядку у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно п.п.6, 7, 10, 11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до п.п.12-17 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5).
У таблиці даних платника податку зазначаються:
види економічної діяльності відповідно до КВЕД;
коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України;
коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.
Таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (додаток 6).
У рішенні про неврахування таблиці даних платника податку в обов`язковому порядку зазначається причина такого неврахування.
Відповідно до Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, до ризикових відносять:
- платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах;
- платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах;
- платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами;
- платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками;
- платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ);
- платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;
- платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України;
- у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
В п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з пунктами 9 - 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до пунктів 25 - 26 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Згідно пунктів 42, 44 - 46 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної рішення, прийняті комісіями контролюючих органів, підлягають реєстрації засобами інформаційних систем ДПС.
Аналізуючи вказані вище норми, можна дійти висновку про те, що, контролюючі органи зобов`язані, у разі зупинення реєстрації ПН/РК, у Квитанції зазначати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Разом з тим, як свідчить зміст копії квитанцій від 16.02.2021 року, 17.03.2021 року про зупинення реєстрації податкових накладних №1 від 31.01.2021 року, №2 від 28.02.2021 року з підстав відповідності вказаних податкових накладних вимогам Критеріїв ризиковості платника податку, вказані квитанції не містять зазначення конкретного виду критерію, що встановлено пунктом 10 Порядку №1165, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, відповідно до якого позивача віднесено до ризикових платників.
В даному випадку, зупинення контролюючим органом реєстрації податкових накладних №1 від 31.01.2021 року, №2 від 28.02.2021 року у ЄРПН є безпідставним та таким, що не відповідає вимогам вищенаведеного податкового законодавства, суперечить вказаним нормам з урахуванням того, що, зупиняючи реєстрацію вказаних податкових накладних, контролюючий орган не зазначив обов`язкових конкретних відомостей, визначених п.11 Порядку №1165.
Як вбачається з оскаржених рішень підставою для відмови податковим органом позивачу у реєстрації податкових накладних №1 від 31.01.2021 року, №2 від 28.02.2021 року є ненадання платником податку документів.
Відмова у прийнятті до реєстрації податкової накладної з підстав недостатності документів для прийняття рішення можлива виключно за умови наявності вичерпного переліку таких документів (п.п. в п. 201.16.1.ст.201 Податкового кодексу України).
При відмові у прийнятті до реєстрації податкових накладних з посиланням на ненадання платником податків документів, комісія має конкретний перелік документів, надання яких дасть можливість прийняти ПН до реєстрації.
Проте, в порушення наведених вимог законодавства, оскаржувані рішення Комісії ДПС не містить зазначення конкретного переліку документів, які необхідно надати позивачу.
Посилання в рішеннях за №2497667/43867754 від 25.03.2021 року, №2497727/43867754 від 25.03.2021 на вказану підставу в обґрунтування прийняття рішення про відмову, за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів, та за умови не наведення комісією доказів того, що документи, подані є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення.
Рішення комісії за №2497667/43867754 від 25.03.2021 року, №2497727/43867754 від 25.03.2021 про відмову у реєстрації податкових накладних не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття такого рішення та чітку підставу для відмови в реєстрації податкових накладних.
Позивач подав до податкового органу пояснення та копії документів щодо господарських операцій, реєстрацію податкових накладних, яких зупинено.
Разом з тим, комісія, незважаючи на надані пояснення та додані документи, що підтверджують наведені у поясненнях факти, прийняла рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Колегія суддів вважає, що надані позивачем документи та пояснення були достатніми для прийняття контролюючим органом позитивного рішення про реєстрацію в ЄРПН складеної позивачем податкових накладних.
Оскаржені рішення відповідача-1 прийняті необґрунтовано, тобто без врахування всіх обставин, що мали значення для його прийняття, а відтак є протиправними та підлягали скасуванню.
Враховуючи висновки суду про протиправність оскаржених рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, складених позивачем, та відсутність законодавчо закріплених перешкод для такої реєстрації, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, складені позивачем.
В частині відмови в задоволенні позовних вимог рішення суду позивачем не оскаржується, тому колегія суддів не перевіряє обґрунтованість рішення в цій частині.
Враховуючи викладене вище, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції під час розгляду цієї справи об`єктивно, повно дослідив обставини, які мають суттєве значення для вирішення справи, дав їм правильну юридичну оцінку і ухвалив законне, обґрунтоване рішення без порушень норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, тому рішення суду першої інстанції у цій справі необхідно залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Керуючись ст.311, п.1 ч.1 ст.315, ч.1 ст.316, ст.ст.322, 325, 329 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області - залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 липня 2021 року у справі №160/7445/21 - залишити без змін.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, відповідно до п.2 ч.5 ст.328 КАС України.
Головуючий - суддяН.П. Баранник
суддяН.І. Малиш
суддяА.А. Щербак
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.10.2022 |
Оприлюднено | 27.10.2022 |
Номер документу | 106936913 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Баранник Н.П.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юхно Ірина Валеріївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юхно Ірина Валеріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні