Справа № 686/4453/22
Провадження № 2/686/3141/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 вересня 2022 року Хмельницький міськрайонний суд
Хмельницької області
в складі: головуючої- судді Козак О.В.,
при секретарі Ковалі І.Ю.,
за участі: прокурора Кушніра Д.В.,
розглянувши у відкритому засіданні в залі суду в м.Хмельницькому справу за позовом Керівника Хмельницької окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах: Гвардійська сільська рада Хмельницького району Хмельницької області до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 про визнання недійсним наказу та витребування земельної ділянки,
ВСТАНОВИВ:
В лютому 2022 року Керівник Хмельницької окружної прокуратури звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі органу уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Гвардійська сільська рада Хмельницького району Хмельницької області до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області ОСОБА_1 , ОСОБА_2 про визнання недійсним наказу та витребування земельної ділянки.
В обґрунтування позову прокурор вказав, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 17.05.2017 № 22-9471-СГ затверджено проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки площею 2 га (кадастровий номер 6825081500:06:004:0078), що знаходиться за межами населених пунктів Гвардійської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області, та передано її у власність для ведення особистого селянського господарства (проект розроблено на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 13.03.2017 №22-4033-СГ).
На підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 17.05.2017 № 22-9471-СГ, державним реєстратором КП «Чемеровецьке бюро нерухомості» Євграфовим О.С., 26.05.2017 зареєстровано право власності за ОСОБА_1 на вказану земельну ділянку.
На підставі договору купівлі-продажу від 02.08.2017 №2658, посвідченого приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу Байрачним А.І., ОСОБА_1 зазначену земельну ділянку продав ОСОБА_3 .
У свою чергу, на підставі договору купівлі-продажу від 02.03.2020 №1809, посвідченого приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу Оксанюк А.А., ОСОБА_3 зазначену земельну ділянку продав ОСОБА_4 .
Надалі, на підставі договору купівлі-продажу від 30.09.2020 №1839, посвідченого приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу Лаврентьєвим Ю.В., ОСОБА_4 зазначену земельну ділянку продала ОСОБА_2 .
Згідно Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Держаного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, земельна ділянка з кадастровим номером 6825081500:06:004:0078 площею 2 га продовжує перебувати у власності ОСОБА_2 .
Вищевказаний наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 17.05.2017 № 22-9471-СГ підлягає визнанню недійсним, а земельна ділянка з кадастровим номером 6825081500:06:004:0078 площею 2 га витребуванню у ОСОБА_2 на користь громади в особі Гвардійської сільської ради з наступних підстав.
Згідно Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, ОСОБА_1 , на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 16.03.2016р. №22-5719-СГ отримав у приватну власність земельну ділянку площею 2га (кадастровий номер 6825882600:03:018:0051) для ведення особистого селянського господарства, що розташована за межами населених пунктів Виноградівської сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області (право власності зареєстроване 05.12.2017).
Зазначене підтверджує, що ОСОБА_1 на час отримання спірної земельної ділянки (наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 17.05.2017 № 22-9471-СГ) використав своє право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної передачі земельних ділянок для даного виду використання (наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 16.03.2016 №22-5719-СГ).
Таким чином, всупереч вимог ст.ст.116, 118, 121 ЗК України, ОСОБА_1 при зверненні до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області не вказав, що раніше використав право на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства.
Відповідно до п.3 ч.1 ст.388 Цивільного кодексу України, якщо майно за відплатним договором придбане у особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача у разі, якщо майно вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом.
Земельна ділянка з кадастровим номером 6825081500:06:004:0078 площею 2 га, що знаходиться за межами населених пунктів Гвардійської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області, вибула із земель сільськогосподарського призначення державної власності, внаслідок незаконного повторного використання ОСОБА_1 права на безоплатну приватизацію земельних ділянок одного виду використання.
ОСОБА_1 , при зверненні до зазначеного органу влади не повідомив, що вже раніше скористався своїм правом на безоплатну приватизацію земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства.
При цьому, ОСОБА_3 придбав вказану земельну ділянку в особи, яка з огляду на зазначені обставини не мала права її отримувати та відчужувати.
Відповідно до ст. 387 ЦК України, власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
Враховуючи викладене, зазначений наказ ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 17.05.2017 № 22-9471-СГ підлягає визнанню недійсним, а земельна ділянка площею 2 га з кадастровим номером 6825081500:06:004:0078, що знаходиться за межами населених пунктів Гвардійської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області, витребуванню у добросовісного набувача ОСОБА_2 на користь громади в особі Гвардійської сільської ради Хмельницького району.
З огляду на характер спірних правовідносин не вбачається невідповідності заходу втручання держави в право власності ОСОБА_2 критеріям правомірного втручання в право особи на мирне володіння майном, так і порушення принципу пропорційності, котрі сформовані у сталій практиці ЄСПЛ.
ОСОБА_2 не нестиме індивідуальний та надмірний тягар у зв`язку із таким втручанням, оскільки ч.1 ст.661 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі вилучення за рішенням суду товару у покупця на користь третьої особи на підставах, що виникли до продажу товару, продавець має відшкодувати покупцеві завдані йому збитки, якщо покупець не знав або не міг знати про наявність цих підстав.
Таким чином, законодавцем визначений механізм захисту майнових прав покупця.
Спірна земельна ділянка вибула з володіння держави внаслідок порушення закону не лише набувачем земельної ділянки, а й органом, уповноваженим від імені держави на розпорядження цією земельною ділянкою державної форми власності - Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області.
При здійсненні функцій із розпорядження землями (до 27.05.2021), зокрема здійснюючи розгляд заяви ОСОБА_1 про передачу спірної земельної ділянки у власність, копія якої додана до позовної заяви, Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області відповідно до вимог ч. 8 ст. 118, ч. 6 ст. 186-1 Земельного кодексу України, ст. ст. 2, 6 Закону України «Про землеустрій» мало не допустити зазначених порушень, відмовити у погодженні та затвердженні відповідного проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, який не відповідає положенням закону, відмовити ОСОБА_1 у передачі спірної земельної ділянки у власність.
Маючи відповідно до ст. 32 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», ч. 6 ст. 9, ч. 2 ст. 15, ст. ст. 30, 38 Закону України «Про Державний земельний кадастр» доступ до відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного земельного кадастру, службові особи Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області мали можливість перевірити наявність у ОСОБА_1 у власності земельної ділянки даного виду цільового призначення та площі, раніше набутої в порядку безоплатної приватизації.
Позивачем у вказаному випадку згідно чинного законодавства є Гвардійська сільська рада Хмельницького району, на території якої розташовані спірні земельні ділянки сільськогосподарського призначення, та яка згідно чинного законодавства наділена повноваженнями звертатися до суду для захисту інтересів держави у спірних правовідносинах.
Окружною прокуратурою 08.12.2021 на адресу Гвардійської сільської ради спрямовано лист із викладенням фактів повторного безоплатного отримання у власність ОСОБА_1 земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2 га, що розташована на території вказаної сільської ради та пропозицією вжиття заходів щодо повернення земельної ділянки у комунальну власність, у тому числі в судовому порядку, та встановлення чи вживатимуться такі заходи сільською радою в подальшому.
На адресу окружної прокуратури 13.12.2021 надійшов лист Гвардійської сільської ради Хмельницького району за №1925 про те, що сільська рада не буде самостійно вживати заходи представницького характеру.
Звернення прокурора до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання додержання законності передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної форми власності, яке проведене з грубим порушенням вимог чинного законодавства.
Окрім того, суспільний інтерес, який полягає у поверненні в розпорядження Гвардійської сільської ради Хмельницького району земельних ділянок, є умовою реалізації функцій держави з забезпечення громадян правом власності на земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства, забезпечення рівності можливостей всіх громадян використати своє право на землю, явно переважає приватний інтерес у неправомірному повторному отриманні ОСОБА_1 спірної земельної ділянки, який свідомо порушуючи закон набув право власності на неї.
З врахуванням наведеного прокурор просить: визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 17.05.2017 № 22-9471-СГ, яким затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 6825081500:06:004:0078) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, що розташована за межами населених пунктів Гвардійської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області; витребувати у ОСОБА_2 на користь громади в особі Гвардійської сільської ради Хмельницького району земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 6825081500:06:004:0078) вартістю 144000 грн, що розташована за межами населених пунктів Гвардійської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області; стягнути з відповідачів на користь Хмельницької обласної прокуратури судовий збір в сумі 4962,00 грн.
В судовому засіданні прокурор позовні вимоги підтримав, просив їх задоволити з підстав викладених у позовній заяві.
Представник позивача в судове засідання не прибув, подав до суду клопотання про слухання справи за його відсутності.
Представник відповідача - Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області в судове засідання не з`явилась, подала до суду відзив на позовну заяву в якому просить відмовити у позовній вимозі до Головного управління про визнання недійсним наказу від 17.05.2017 № 22-9471-СГ, справу розглядати за відсутності їх представника. В обґрунтування заперечень у відзиві вказали, що згідно практики Верховного Суду власник з дотриманням вимог ст.388 ЦК України може витребувати належне йому майно від особи, яка є останнім його набувачем, незалежно від того, скільки разів це майно було відчужене до того, як воно потрапило у володіння останнього набувача. Для такого витребовування не потрібно визнавати недійсними рішення органів державної влади чи місцевого самоврядування, які вже були реалізовані та вичерпали свою дію, оскаржувати весь ланцюг договорів та інших правочинів щодо спірного майна.
Відповідачі ОСОБА_1 та ОСОБА_2 в судове засідання не з`явились, повідомлялись про час та місце розгляду справи у встановленому законом порядку.
Заслухавши пояснення прокурора, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що наказом Головного Управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 17.05.2017 № 22-9471-СГ, за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 , затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 6825081500:06:004:0078) для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Гвардійської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області (проект розроблено на підставі наказу від 13.03.2017 №22-4033-СГ).
Право приватної власності ОСОБА_1 на зазначену земельну ділянку зареєстровано 26.05.2017 року у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державним реєстратором КП «Чемеровецьке бюро нерухомості» ОСОБА_5 ..
Вказану земельну ділянку ОСОБА_1 відчужив на підставі договору купівлі-продажу від 02.08.2017 №2658, посвідченого приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу Байрачним А.І., ОСОБА_3 .
В подальшому, на підставі договору купівлі-продажу від 02.03.2020 №1809, посвідченого приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу Оксанюк А.А., ОСОБА_3 зазначену земельну ділянку продав ОСОБА_4 .
Надалі, на підставі договору купівлі-продажу від 30.09.2020 №1839, посвідченого приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу Лаврентьєвим Ю.В., ОСОБА_4 зазначену земельну ділянку продала ОСОБА_2 .
Згідно відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Держаного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна №297914401 від 04.02.2022р., земельна ділянка з кадастровим номером 6825081500:06:004:0078 площею 2 га продовжує перебувати у власності ОСОБА_2 .
Згідно відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна від 04.02.2022 року №297919201, ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 16.03.2016 №22-5719-СГ отримав у приватну власність земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 6825882600:03:018:0051) для ведення особистого селянського господарства, що розташована за межами населених пунктів Виноградівської сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області (право власності зареєстроване 05.12.2017).
Зазначене підтверджує, що ОСОБА_1 на час отримання спірної земельної ділянки (наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 17.05.2017 № 22-9471-СГ) використав своє право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної передачі земельних ділянок для даного виду використання (наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 16.03.2016 №22-5719-СГ).
Отже, всупереч вимог ст.ст.116, 118, 121 ЗК України, ОСОБА_1 при зверненні до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області не вказав, що раніше використав право на безоплатну приватизацію земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства.
Земельна ділянка загальною площею 2 га з кадастровими номерами 6825081500:06:004:0078, що знаходиться за межами населених пунктів Гвардійської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області, вибула із земель сільськогосподарського призначення державної власності, внаслідок незаконного повторного використання ОСОБА_1 права на безоплатну приватизацію земельних ділянко одного виду використання.
При цьому, ОСОБА_3 придбав вказану земельну ділянку в особи, яка з огляду на зазначені обставини не мала права її отримувати та відчужувати. В подальшому спірна земельна ділянка була відчужена ОСОБА_2 .
Викладені у позовній заяві обставини підтверджуються наступними доказами: інформаційними довідками з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта та об`єктів №297914401, №297919201 від 04.02.2022р.; копіями заяви ОСОБА_1 від 09.07.2015р., від 04.03.2016р., від 27.01.2017р., від 04.05.2017р.; копіями наказів Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 09.09.2015р. № 22-2540-СГ, від 16.03.2016р. № 22-5719-СГ, від 13.03.2017р. № 22-4033-СГ, від 17.05.2017р. № 22-9471-СГ; копією запиту окружної прокуратури від 28.10.2021 №50-5138-21; копією листа Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 04.11.2021 №10-22-0.333-5253/2-21; копією листа окружної прокуратури від 08.12.2021 року №50-6165 вих-21; копією листа Гвардійської сільської ради від 13.12.2021 №1925; копією листа ПП «Діоріт Плюс 1» від 17.12.2021 №552; повідомленням про наміри здійснювати представництво інтересів держави в суді від 21.12.2021р. №50-6540 вих-21.
Згідно ст.14 Конституції України, право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Як передбачено ч.ч. 1, 2 ст. 78 ЗК України, право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.
В силу ч.ч. 1, 3, 4 ст. 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом. Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.
Відповідно до ч.4 ст.122 ЗК України, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Частинами 7 та 9 ст.118 ЗК України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої місто будівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. У двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Згідно з статями 13-14 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Чинним законодавством України визначено способи захисту порушенного права власності на землю.
Так, за змістом ст. 90 ЗК України порушені права власників земель ділянок підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.
Відповідно до ст. 152 ЗК України, держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.
Згідно зі ст.388 ЦК України якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його вічужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно набувача лише у разі, якщо майно -вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом.
При цьому статтею 346 ЦК України не передбачено підстав припинення права власності дійсного власинка, у зв`язку із передачею земельної ділянки, реєстрацію права власності на неї за іншими особами, у тому числі після продажу, що відбулося без участі та поза волею дійсного власника.
У таких випадках чинність таких правочинів, державної реєстрації прав власника його майна за іншими особами, чи наявність у них правовстановюючих документів, не є перешкодою для витребування власником свого майна від добросовісного набувача на підставі ст. 388 ЦК України, що є належним способом захисту.
Відповідно до п «б» ч.1 ст.121 ЗК України, громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: б) для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.
Всупереч вищевикладених положень ст.ст.116, 121 ЗК України відповідач ОСОБА_1 двічі безоплатно отримував у власність земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства, загальною площею 4,0 га..
Згідно з ч. 1 ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є відновлення становища, яке існувало до порушення (п. 4 ч. 2 ст. 16 ЦК України).
Право на судовий захист гарантується законом і може бути реалізоване, зокрема, коли особа вважає, що її право порушується, не визнається або оспорюється. Порушене право має бути захищене у спосіб, який установлений законом, при цьому судовий захист має бути ефективним, у зв`язку з чим, при вирішенні спору суд повинен застосувати дієвий спосіб захисту, який призведе до реального відновлення порушених прав та інтересів позивача.
Власник з дотриманням вимог статей 387 і 388 ЦК України може витребувати належне йому майно від особи, яка є останнім його набувачем, незалежно від того, скільки разів це майно було відчужене до того, як воно потрапило у володіння останнього набувача. Для такого витребування оспорювання наступних рішень органів державної влади чи місцевого самоврядування, договорів, інших правочинів щодо спірного майна і документів, що посвідчують відповідне право, не є ефективним способом захисту права власника.
У разі відсутності волі власника на вибуття з його володіння земельних ділянок власник із застосуванням указаних правових норм вправі заявити вимоги про витребування спірних земельних ділянок від кінцевих набувачів.
При цьому власник вправі витребувати земельні ділянки й у тому випадку, коли вони були поділені та/або об`єднані добросовісним набувачем. Формування земельних ділянок їх володільцем, зокрема, внаслідок поділу та/або об`єднання, з присвоєнням їм кадастрових номерів, зміною інших характеристик не впливає на можливість захисту права власності чи інших майнових прав у визначений цивільним законодавством спосіб.
Таку правову позицію висловила Велика Палата Верховного Суду в постанові від 29 травня 2019 року в справі №367/2022/15-ц, яка згідно з ч. 4 ст. 263 ЦПК України має враховуватися судами при застосуванні норм права
З листа ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 04.11.2021р. №10-22-0.333-5253/2-21 вбачається, що завірені копії наказів та клопотань про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства та копії наказів про затвердження документації із землеустрою та надання їх у власність в т.ч ОСОБА_1 надійшли на адресу Хмельницької окружної прокуратури 08.11.2021 року.
Належних та допустимих доказів, які б свідчили, що позивачу чи органам прокуратури було раніше відомо про вищевикладені обставини, що стали підставою для звернення до суду, в матеріалах справи відсутні.
З наведеного вбачається, що позовна давність прокурором та позивачем в інтересах якого заявлено позов, не пропущено.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги заступника керівника Окружної прокуратури міста Хмельницького в інтересах держави в особі органу уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах: Гвардійська сільська рада Хмельницького району Хмельницької області підлягають задоволенню, та слід: визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 17.05.2017 року № 22-9471-СГ, яким затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку загальною площею 2 га (кадастровий номер 6825081500:06:004:0078) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована за межами населених пунктів Гвардійської сільської ради Хмельницького району; витребувати у ОСОБА_2 на користь Гвардійської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області земельну ділянку загальною площею 2га (кадастровий номер 6825081500:06:004:0078), що розташована за межами населених пунктів Гвардійської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.
Відповідно до ст.141 ЦПК України, враховуючи задоволення позовних вимог, з відповідачів - Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 на користьХмельницької обласної прокуратури слід стягнути судовий збір в сумі 4962 грн. в рівних частинах, з кожного по 1654 грн.
Керуючись ст.ст.2, 12, 13, 48, 76, 81, 141, 258, 259, 263-265 ЦПК України, ст.ст.13,14 Конституції України, ст.ст.78,90,116,118,121,122,152 Земельного кодексу України, ст.ст.257, 261, 346,388 ЦК України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 17.05.2017 року № 22-9471-СГ, яким затверджено проект землеустрою та надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку загальною площею 2 га (кадастровий номер 6825081500:06:004:0078) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована за межами населених пунктів Гвардійської сільської ради Хмельницького району.
Витребувати у ОСОБА_2 на користь Гвардійської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області земельну ділянку загальною площею 2га (кадастровий номер 6825081500:06:004:0078), що розташована за межами населених пунктів Гвардійської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.
Стягнути з Головного управління Держгеокадаструу Хмельницькій області ( код ЄДРПОУ:39767479,29016,м.Хмельницький, вул.Інститутська, 4/1), ОСОБА_1 (ІПН: НОМЕР_1 , жителя: АДРЕСА_1 ), ОСОБА_2 (ІПН: НОМЕР_2 , жителя: АДРЕСА_2 ) на користьХмельницької обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 02911102, ДКСУ, м.Київ, МФО 820172, р/р НОМЕР_3 ) судовий збір в сумі 4962 грн. в рівних частинах, з кожного по 1654 грн.
На рішення суду може бути подана апеляційна скарга протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Хмельницького апеляційного суду.
В разі проголошення вступної та резолютивної частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Дата складання повного тексту рішення суду - 03.10.2022 року.
Суддя:
Суд | Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 22.09.2022 |
Оприлюднено | 27.10.2022 |
Номер документу | 106944836 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Козак О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні