ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,
e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ 03499916
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"17" жовтня 2022 р. м. Житомир Справа № 906/118/22
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Шніт А.В.
секретар судового засідання Шмойлова Л.А.
за участю представників сторін:
від позивача: Демянова Н.І. - ордер серії АА №1199195 від 07.02.2022 (в режимі відеоконференції);
від відповідача: Коваленко А.А. - дов. від 03.10.2022 (брав участь у судовому засіданні 05.10.2022)
розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Кам`яне Сузір`я"
до Ємільчинської селищної ради
про визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі
Товариство з обмеженою відповідальністю "Кам`яне сузір`я" звернулось до Господарського суду Житомирської області з позовом до Ємільчинської селищної ради про визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі від 26.03.2010 у редакції, викладеній у прохальній частині позовної заяви.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на відмову відповідача в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі від 26.03.2010 в частині зміни розміру орендної плати за користування ТОВ "Кам`яне сузір`я" земельною ділянкою площею 10,80га, кадастровий номер 1821786600:02:000:0043, яка знаходиться за межами населених пунктів Симонівського старостинського округу на території Ємільчинської селищної ради Новоград-Волинського району Житомирської області.
Правовими підставами позову вказано відповідні положення Податкового кодексу України, Цивільного кодексу України, Закону України "Про оренду землі", Гірничого закону України.
Ухвалою суду від 15.02.2022 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 12.07.2022 постановлено закрити підготовче провадження та призначити справу №906/118/22 до судового розгляду по суті.
Ухвалою суду від 05.10.2022 оголошено перерву в судовому засіданні до 17.10.2022 о 12:00.
12.10.2022 через підсистему "Електронний суд" від відповідача надійшло клопотання про долучення доказів №1131 від 11.10.2022, а саме: копія супровідного листа №1025 від 22.09.2022; копія рішення Ємільчинської селищної ради №2240 від 05.08.2022; копія проекту додаткової угоди.
Представник позивача в судовому засіданні 17.10.2022 позовні вимоги підтримав у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві. Не заперечував проти розгляду справи без участі повноважного представника відповідача.
Представник відповідача в судове засідання 17.10.2022 не з`явився. 14.10.2022 через підсистему "Електронний суд" направив клопотання про розгляд справи без участі повноважного представника.
Відповідно до ч.1 ст.202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Таким чином, враховуючи, що явка представника відповідача ухвалою суду від 05.10.2022 в судове засідання обов`язковою не визнавалась, а також клопотання останнього про розгляд справи без його участі, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи №906/118/22 за відсутності повноважного представника відповідача за наявними у справі матеріалами.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представника позивача, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Фактичні обставини справи.
26.03.2010 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Кам`яне сузір`я" (орендар, позивач) та Ємільчинською районною державною адміністрацією (орендодавець) укладено договір оренди землі, зареєстрований у Ємільчинському районному реєстраційному відділі Житомирської регіональної філії ДП "Центру ДЗК", про що у державному реєстрі земель вчинено запис №041020800001 (далі - Договір ) (а.с. 14-17).
За змістом положень п.1, 2 Договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку під промислову розробку Симонівського родовища гранітів, яка знаходиться на території Симонівської сільської ради за межами с.Симони. В оренду передаються земельна ділянка (кадастровий номер 1821786600:02:000:0043) загальною площею 10,8 га, у тому числі - 10,8 га забудовані землі під відкритими розробками, кар`єрами які експлуатуються.
Відповідно до п.9 Договору орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 10% грошової оцінки землі, що становить 182 844,00грн.
Орендна плата за земельну ділянку сплачується щомісячно (рівними частками річної орендної плати) на рахунок Симонівської сільської ради р/р 33210812700192, МФО 811039, банк ГУДК в Житомирській області, код 13050200, не пізніше 10 числа наступного за звітним місяця (п.11 Договору).
Договір укладено терміном до 18.12.2027 (на час дії спеціального дозволу на користування надрами). Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п.8 Договору).
Згідно п.40 Договору перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація юридичної особи-орендаря є (не є) підставою для зміни умов або розірвання договору.
Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку (п.36 Договору).
25.03.2018 між Житомирською обласною державною адміністрацією (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Кам`яне Сузір`я" (орендар) укладено додаткову угоду до договору оренди землі від 26.03.2010 (далі - Додаткова угода) (а.с. 18) про наступне:
"9. Орендна плата за цим договором вноситься орендарем у формі та розмірі 6% від нормативної грошової оцінки землі, що становить 109 706,40грн (сто дев`ять тисяч сімсот шість гривень 40 коп.) на строк - один рік до 19.01.2019.
З 20.01.2019 по 18.12.2027 у розмірі 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.".
Ця Угода є невід`ємною частиною Договору оренди землі зареєстрованого у Державному реєстрі земель від 26.03.2010 №041020800001 та набирає чинності з моменту її підписання та державної реєстрації.
Варто зазначити, що ТОВ "Кам`яне Сузір`я" на підставі Наказу Державної служби геології та надр України від 13.03.2020 №88 (внесення змін), є власником Спеціального дозволу на користування надрами №4620 від 18.12.2007, наданого з метою видобування гранітів Симонівського родовища, що розташовується 1,0км на схід від с.Симони Ємільчинського району Житомирської області, терміном дії до 18.12.2027 (далі - Спецдозвіл №4620) (а.с. 40-41).
Також, у матеріалах справи міститься Акт про надання гірничого відводу ТОВ "Кам`яне Сузір`я" №3546 від 11.12.2019 (а.с. 42), термін чинності якого встановлено до 18.12.2027.
Крім того, необхідно звернути увагу на те, що в матеріалах справи знаходиться копія відповіді Управлінням екології та природних ресурсів Житомирської обласної військової адміністрації №1545/3-5/5-1-0762 від 22.06.2022 (а.с. 88-89). У даній відповіді повідомляється, що Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" внесено зміни до Земельного кодексу України, зокрема, Розділ Х "Перехідні положення" доповнено пунктом 24, який набрав чинності 27.05.2021.
З дня набрання чинності вказаним вище пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель: а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук); б) оборони; в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення; г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності; д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності; е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.
Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки. Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.
Перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність згідно з вимогами цього пункту не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки. Внесення змін до договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору.
З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.
При цьому, згідно п.81-9 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127, державна реєстрація права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що розташовані за межами населених пунктів і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі прав, у випадках, передбачених пунктом 24 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України, проводиться на підставі Закону України від 28 квітня 2021 р. № 1423-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин".
Отже, власником земельної ділянки площею 10,8000 га, кадастровий номер 1821785600:02:000:0043, є Ємільчинська селищна рада Новоград-Волинського району.
Таким чином, посилаючись на статус гірничодобувного підприємства та норми п.284.4 ст.284 Податкового кодексу України, позивач звернувся до Ємільчинської селищної ради (відповідач) з пропозицією №07/09-21 від 07.09.2021 про укладення додаткової угоди до договору оренди землі від 26.03.2010 щодо встановлення нового розміру орендної плати за користування земельною ділянкою загальною площею 10,8га, кадастровий номер: 1821786600:02:000:0043 (а.с. 43).
Рішенням дев`ятої сесії першого пленарного засідання №1665 від 03.12.2021 Ємільчинською селищною радою відмовлено ТОВ "Кам`яне Сузір`я" в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі від 26.03.2010 щодо встановлення нового розміру орендної плати за користування земельною ділянкою загальною площею 10,8га, кадастровий номер: 1821786600:02:000:0043, цільове призначення: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами (код КВЦПЗ - 11.01), яка знаходиться за межами населених пунктів Симонівського старостинського округу на території Ємільчинської селищної ради Новоград-Волинського району Житомирської області (а.с. 46).
З огляду на викладене вище, Товариство з обмеженою відповідальністю "Кам`яне сузір`я", звернулось до Господарського суду Житомирської області з позовом до Ємільчинської селищної ради про визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі від 26.03.2010 у редакції, викладеній у прохальній частині позовної заяви.
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, невизнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
Відповідно до ст.11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема, договори та інші правочини.
Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Договір є двостороннім, якщо правами та обов`язками наділені обидві сторони договору (ч.1,3 ст.626 ЦК України). Договір є обов`язковим для виконання сторонами (ст.629 ЦК України).
Положення умов договору мають відповідати загальним засадам цивільного законодавства, визначеним ст.3 ЦК України, якими є, зокрема, свобода договору.
Разом із тим, зобов`язання має ґрунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості (ч.3 ст.509 ЦК України).
Статтею 627 ЦК України закріплено принцип свободи договору та визначено, що відповідно до ст.6 цього Кодексу, сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Частиною 1 статті 628 ЦК України передбачено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
За змістом ч.1-3 ст.632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.
Згідно ч.1 ст.638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
З огляду на викладене вище, за загальними правилами договори укладаються сторонами цивільних правовідносин, різновидами яких є правовідносини, які виникають з договорів оренди землі, на принципах рівності сторін, свободи договору, з урахуванням обов`язкових вимог щодо такого виду договорів та зазначенням його істотних умов і у відповідній формі.
Аналогічні правові висновки викладено в постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі №635/4233/19.
Відповідно до ч.1,2 ст.651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в і н ш и х в и п а д к а х , в с т а н о в л е н и х договором або з а к о н о м.
Положеннями ст.188 Господарського кодексу України (далі - ГК України) врегульовано порядок зміни та розірвання господарських договорів. Зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
Отже ч.2, 3 ст.188 ГК України встановлений порядок проведення сторонами договору переговорів щодо добровільної зміни чи розірвання договору. Частиною 4 цієї статті визначено, що заінтересована сторона може звернутися до суду, якщо виник спір.
Підставами для виникнення юридичного спору про внесення змін у договір чи про його розірвання, який підлягає вирішенню судом, є обставини, наведені у ч.2 ст.651 ЦК України, і ці обставини виникають в силу прямо наведених у цій нормі фактів та подій, що зумовлюють правову невизначеність у суб`єктивних правах чи інтересах.
Відповідно до ст.792 ЦК України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.
Згідно ст.13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
За змістом ст.15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (ч.1-3 ст.21 Закону України "Про оренду землі").
Згідно ч.1 ст.30 Закону України "Про оренду землі", зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Подвійний статус орендної плати за землю зумовлює ту обставину, що при визначенні її розміру, окрім норм цивільного, земельного законодавства та Закону України "Про оренду землі", необхідно враховувати і вимоги Податкового кодексу України.
Відповідно до пп.14.1.147 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України (далі - ПК України), плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку й орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно пп.14.1.136 п.14.1 ст.14 ПК України орендна плата для цілей розділу XII цього Кодексу - обов`язковий платіж за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності на умовах оренди.
Плата за землю справляється на підставі положень розділу XII ПК України.
Платниками плати за землю є, зокрема, платники орендної плати - землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди (п.269.1.2 п.269.1 ст.269 ПК України).
Об`єктами оподаткування платою за землю, у тому числі, є об`єкти оподаткування орендною платою - земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди (пп.270.1.2 п.270.1 ст.270 ПК України).
При цьому, згідно пп.271.1.1 п.271.1 ст.271 ПК України нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом (п.271.2 ст.271 ПК України).
За змістом 288.1 ст.288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п.288.4 ст.288 ПК України).
Відповідно до пп.288.5.1-288.5.2 п.288.5 ст.288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства (п.289.1 ст.289 ПК України).
Проаналізувавши вказані норми права, можна зробити висновок, що при визначенні розміру орендної плати, у випадку передачі в оренду земель комунальної власності, має враховуватися нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства, а річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території, однак і не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.
При цьому, мінімальна ставка орендної плати для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, визначена в розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, а для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.
Водночас, Законом України від 07.12.2017 №2245-VIII "Про внесення змін до ПК України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році" (набрав чинності з 01.01.2018), з урахуванням Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів" № 2628-VIII від 23.11.2018 (набрав чинності з 01.01.2019), статтю 284 ПК України доповнено пунктом 284.4, за змістом якого плата за землю за земельні ділянки, надані гірничодобувним підприємствам для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, справляється у розмірі 25 відсотків податку, обчисленого відповідно до статей 274 і 277 цього Кодексу.
Отже, з 01.01.2018 встановлено с п е ц і а л ь н і с т а в к и орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної форми власності, надані гірничодобувним підприємствам для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин.
За змістом п.274.1 ст.274 ПК України ставка податку за земельні ділянки, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Так, у матеріалах справи міститься копія Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є, яка надана в оренду ТОВ "Кам`яне Сузір`я", на території Симоніської сільської ради Ємільчинського району Житомирської області (поза межами населеного пункту) від 28.01.2021, згідно якого розмір нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки становить 4 162 320,00грн (а.с. 19).
Крім того, позивачем подано (а відповідачем підтверджено чинність станом на день розгляду справи) рішення двадцять третьої сесії VII скликання Ємільчинської селищної ради №1690 від 20.05.2020 "Про встановлення місцевих податків та зборів на 2021 рік" з додатками до нього (а.с. 20-39).
Так, Додатком 1.1 до зазначеного вище рішення передбачено ставку земельного податку на 2021 рік за земельні ділянки для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами (код 11.01), нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від їх місцезнаходження) в розмірі 2% нормативної грошової оцінки (а.с. 23, на звороті).
Як судом зазначалося вище, використання спірної земельної ділянки позивачем саме з метою видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин підтверджується наданими позивачем доказами, а саме: Спеціальним дозволом на користування надрами №4620 від 18.12.2007, наданим з метою видобування гранітів Симонівського родовища, що розташовується 1,0км на схід від с.Симони Ємільчинського району Житомирської області, терміном дії до 18.12.2027 (а.с. 40-41), а також Актом про надання гірничого відводу ТОВ "Кам`яне Сузір`я" №3546 від 11.12.2019, термін чинності якого встановлено до 18.12.2027 (а.с. 42).
Фактів, які спростовують використання позивачем спірної земельної ділянки з іншою метою, ніж за цільовим призначенням - видобування гранітів, судом не встановлено, а доказів на підтвердження протилежного - відповідачем не надано.
Отже, положення пункту 284.4 статті 284 ПК України визначають розмір плати за землю відповідної категорії у виді орендної плати, що має наслідком внесення змін у договірні відносини сторін щодо оренди земельних ділянок визначених категорій. Імперативні положення ПК України мають пріоритет у частині визначення розміру орендної плати.
Аналогічна правова позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 13.09.2019 у справі №904/3709/18, від 15.08.2019 у справі №904/3710/18, від 15.08.2019 у справі №904/3717/18, від 15.08.2019 у справі №904/3721/18, від 16.07.2019 у справі №904/3720/18, від 10.04.2019 у справі №904/3714/18, від 27.08.2019 у справі №904/3718/18.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, суд вважає вимоги позивача щодо укладення додаткової угоди до договору оренди землі від 26.03.2010 щодо встановлення порядку обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку загальною площею 10,8га, кадастровий номер: 1821786600:02:000:0043; категорія: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, цільове призначення: 11.01 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами, місце розташування: Симонівська сільська рада Ємільчинського району, з врахуванням положень п.284.4 статті 284 ПК України, є законними та обґрунтованими.
Судом критично оцінюються посилання відповідача, в якості заперечень проти позову, на необхідність визначення розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності виключно на підставі п.288.5 ст.288 ПК України, з наступних підстав.
Дійсно, як судом зазначалося вище, відповідно до пп.288.5.1-288.5.2 п.288.5 ст.288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Водночас, з набранням чинності Законом України від 07.12.2017 №2245-VIII "Про внесення змін до ПК України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році" (з 01.01.2018), з урахуванням Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів" № 2628-VIII від 23.11.2018 (набрав чинності з 01.01.2019), для гірничодобувних підприємств для видобування корисних копалин і розробки родовищ корисних копалин встановлено с п е ц і а л ь н у ставку плати за землю у розмірі 25 відсотків податку, обчисленого відповідно до статей 274 і 277 цього Кодексу.
Також, суд не бере до уваги посилання відповідача, в якості заперечень проти позову, на безпідставне зазначення в тексті проекту додаткової угоди до договору оренди землі від 26.03.2010 рішення двадцять третьої сесії VII скликання Ємільчинської селищної ради №1690 від 20.05.2020 "Про встановлення місцевих податків та зборів на 2021 рік" з причин прийняття ним рішення №1909 від 17.12.2021 "Про затвердження Положення про порядок встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки на території Ємільчинської селищної ради Житомирської області на 2022 рік", з огляду на наступне.
Як судом зазначалося вище, спеціальна ставка плати за землю у розмірі 25 відсотків податку, передбачена п.284.4 статті 284 Податкового кодексу України, обчислюється відповідно до статей 274 і 277 цього Кодексу.
У свою чергу, стаття 274 ПК України визначає ставку з е м е л ь н о г о п о д а т к у за земельні ділянки, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження).
Тобто, при визначенні розміру орендної плати за землі комунальної власності для гірничодобувних підприємств базовою є саме ставка земельного податку.
При цьому, варто зауважити, що рішення двадцять третьої сесії VII скликання Ємільчинської селищної ради №1690 від 20.05.2020 "Про встановлення місцевих податків та зборів на 2021 рік" станом на час розгляду даної справи є чинним, ніким не скасованим, і такі докази в матеріалах справи відсутні, що, в тому числі, підтверджено і представником відповідача в судових засіданнях.
Таким чином, у пункті 284.4 статті 284 ПК України визначено розмір плати за землю відповідної категорії у виді орендної плати, що має наслідком внесення змін у договірні відносини сторін щодо оренди земельних ділянок таких категорій.
Європейський суд з прав людини у справі "Проніна проти України", зазначив, що п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі ст.6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.
Згідно ч.2, 3 ст.13 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом.
Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до ч.1 ст.73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За приписами ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відтак, сторони звертаючись до суду повинні враховувати те, що визначення та наповнення доказової бази переданого на розгляд суду спору покладаються саме на сторони, а не на суд.
Суд вирішує спір на підставі поданих та витребуваних в порядку ст. 81 ГПК України сторонами доказів.
Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч.1 ст.77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За приписами ч.1 ст.86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
За таких обставин, позовні вимоги щодо визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі від 26.03.2010, запис №041020800001 в державному реєстрі земель, підлягають задоволенню частково, у редакції, викладеній судом у резолютивній частині даного рішення.
Розподіл судових витрат.
Відповідно до ч.1 ст.123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Судовий збір у даній справі покладається на позивача.
Керуючись статтями 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди землі від 26.03.2010, запис №041020800001 в державному реєстрі земель, у наступній редакції:
«ДОДАТКОВА УГОДА
до Договору оренди землі від « 26» березня 2010 року
смт Ємільчино " " 2022 року
Ємільчинська селищна рада Ємільчинського району Житомирської області (надані по тексту - «Орендодавець»), в особі селищного голови Волощука Сергія Володимировича, що діє на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Статуту, з однієї Сторони та
Товариство з обмеженою відповідальністю «Кам`яне сузір`я» (надані по тексту «Орендар»), в особі Директора ОСОБА_1, що діє на підставі статуту, з другої Сторони, керуючись положеннями cт. 15, 21, 30 Закону України «Про оренду землі», п.п. 147 п.14.1. cт. 14, cт.274, cт.277, п.284.4 cт.284, п.п.288.5.1 п.288.5 cт.288, cт.289 Податкового кодексу України (надані по тексту - ПКУ), ст.2, cт. 12, cт. 24 Гірничого закону України, cт. 66 Земельного кодексу України, cт. 14, cт. 17, cт. 18, cт.50 Кодексу України про надра, п.24 cт. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», уклали дану Додаткову угоду
від « » 202_ року до Договору оренди землі від « 26» березня 2010 року
(надалі по тексту - «Додаткова угода»), про наступне:
1. Даною Додатковою угодою сторони дійшли спільної згоди щодо внесення змін до положень Договору оренди землі від « 26» березня 2010 року (надалі по тексту - «Договір оренди землі»), шляхом викладення п. 9 Договору оренди землі в редакції від « 25» березня 2018 року до Договору оренди землі від « 26» березня 2010 року в наступній редакції:
«9.1 Починаючи з дня набрання рішенням суду від 17.10.2022 у справі №906/118/22 річна оренда плата за земельну ділянку вноситься Орендарем виключно у грошовій формі та розраховується на підставі п.284.4 статті 284 Податкового кодексу України у розмірі 25 відсотків податку, обчисленого відповідно до пункту 274.1. статті 274, пункту 288.5.1. статті 288 Податкового кодексу України та відповідно до рішення двадцять третьої сесії Ємільчинської селищної ради Ємільчинського району Житомирської області VII скликання від « 20» травня 2020 року №1690 «Про встановлення місцевих податків та зборів на 2021 рік») від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, відображеної у Витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кадастровим номером 1821786600:02:000:0043.
Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексація проводиться без внесення змін та доповнень до цього Договору.»
2. Інші умови Договору оренди землі, не зазначені у даній Додатковій угоді, залишаються без змін і Сторони підтверджують за ними свої зобов 'язання.
3. Дана Додаткова угода є невід`ємною частиною Договору оренди землі та набирає чинності з дня її підписання Сторонами та державної реєстрації.
4. Дана Додаткова угода складена українською мовою в 3-х автентичних примірниках, що мають однакову юридичну силу, по одному для кожної зі Сторін, та один - органу, що провів державну реєстрацію.
5. Сторони підтверджують, що особи, які підписали від імені Сторін цю Додаткову угоду, мають всі необхідні повноваження на підписання цієї Додаткової угоди та не мають будь-яких застережень та/або обмежень таких повноважень та/або своєї правоздатності, та/або дієздатності.
6. Підписи Сторін:
ОРЕНДОДАВЕЦЬ:
Ємільчинська селищна рада
11201, Житомирська область,
Ємільчинський район,
селище міського типу Ємільчине,
вулиця Соборна, будинок 51,
ідентифікаційний код 04347605
ОРЕНДАР:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Кам`яне Сузір`я"
11257, Житомирська область,
Ємільчинський район,
село Симони,
вулиця Леніна, будинок 3
ідентифікаційний код 32857890
Директор
4. У іншій частині позову відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено: 26.10.22
Суддя Шніт А.В.
Віддрукувати:
1 - у справу
2 - представнику ТОВ "Кам`яне сузір`я" на електронну пошту: ІНФОРМАЦІЯ_1
3 - Ємільчинській селищній раді на електронну пошту: ІНФОРМАЦІЯ_2; emrada1@ukr.net
4 - представнику відповідача на електронну пошту: juristem@i.ua
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2022 |
Оприлюднено | 28.10.2022 |
Номер документу | 106949622 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Шніт А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні