Рішення
від 24.10.2022 по справі 920/553/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

24.10.2022м. СумиСправа № 920/553/22

Господарський суд Сумської області у складі:

судді Резніченко О.Ю.,

за участю секретаря судового засідання Бублик Т.Д.,

розглянув у порядку загального позовного провадження матеріали справи

за позовом Першого заступника керівника Сумської окружної прокуратури в інтересах держави в особі позивачів: 1. Садівської сільської ради;

2. Головного управління Держгеокадастру у Сумській області;

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Созіданіє»

про стягнення 425043 грн 79 коп.

за участю представників сторін:

від позивача 1. Мельник В.П.

від позивача 2. не прибув

від відповідача: не прибув

прокурор: Вортоломей І.Г.

Стислий виклад позицій сторін по справі. Заяви, які подавались сторонами. Процесуальні дії, які вчинялись судом.

Прокурор в інтересах держави в особі позивачів звернувся до Господарського суду Сумської області з позовною заявою, в якій просить суд стягнути з відповідача 425043 грн. 79 коп. втрат сільськогосподарського виробництва на користь Садівської сільської ради з перерахуванням коштів до спеціального фонду обласного бюджету Сумської обласної ради у сумі 106260 грн. 95 коп. (25%) та до спеціального фонду місцевого бюджету територіальної громади села Сад Сумського району у сумі 318782 грн. 84 коп. (75%).

Позов обґрунтований тим, що рішенням Садівської сільської ради надано дозвіл ТОВ «Созіданіє» на виготовлення проекту відведення земельної ділянки під будівництво багатоквартирноїжитлової забудовита об`єктів соціально-культурного призначення по вул. Київській в с. Сад Сумського району Сумської області загальною площею 4,5 га. На підставі зазначеного рішення ТОВ «Созіданіє» замовило у ТОВ «Координат-БС» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду. На момент складення документації із землеустрою запроектована земельна ділянка відносилася до земель сільськогосподарського призначення, а запропонованою документацією із землеустрою віднесено до земель житлової та громадської забудови.

У зв`язку з тим, що запроектована земельна ділянка використовуватиметься відповідачем для потреб не пов`язаних із сільськогосподарським виробництвом, здійснено розрахунок визначення розміру відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва при використанні земельної ділянки, що відводиться ТОВ «Созіданіє». Оскільки проект землеустрою земельної ділянки затверджений рішенням сесії сільської ради 18.06.2021, двомісячний термін сплати для ТОВ «Созіданіє» втрат сільськогосподарського виробництва минув, проте відповідач сплатив втрати лише частково, що і стало підставою для звернення прокурора в інтересах держави в особі позивачів з даним позовом до суду.

08.08.2022 було відкрито провадження у справі та призначено підготовче засідання на 07.09.2022.

Копія зазначеної ухвали була направлена відповідачу, однак повернута на адресу суду з відміткою на поштовому конверті «адресат відсутній за вказаною адресою».

06.09.2022 судом був зроблений витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Отже, ухвала суду направлялась на адресу відповідача, підтверджену даними реєстру, а тому відповідач вважається належним чином повідомлений про відкриття провадження у справі, оскільки судом вчинені всі дії, які передбачені ст. 120 ГПК України.

Від позивача 2 до суду 30.08.2022 надійшли письмові пояснення (вх. №3921/22), у яких просить суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі та здійснювати розгляд справи за відсутності його представника.

Ухвалою суду від 07.09.2022 закрите підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 05.10.2022.

Відповідно до ухвали суду від 05.10.2022 розгляд справи по суті відкладено на 24.10.2022.

Представники позивача 2 і відповідача в судове засідання не з`явились, про дату та час розгляду справи повідомлені належним чином.

Відповідач відзив на позовну заяву до суду не надав, а тому суд вирішує справу за наявними матеріалами, відповідно до ч. 9 ст. 165 ГПК України.

В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Щодо підстав звернення з даним позовом до суду прокурора в інтересах держави в особі Садівської сільської ради та Головного управління Держгеокадастру в Сумській області.

Статтею 131-1 Конституції України визначено, що в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до частини 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно з ч. 3 ст. 4 ГПК України до господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.

За приписами частини четвертої статті 53 Господарського процесуального кодексу України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Згідно з рішенням Конституційного Суду України №3-рн/99 від 08.04.1999 під поняттям «орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах» потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте, держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств.

Із урахуванням того, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Перший заступник керівника Сумської окружної прокуратури, звертаючись з позовом в інтересах держави в особі Садівської сільської ради та Головного управління Держгеокадастру в Сумській області, зазначив підставою для звернення прокурора до суду з даним позовом та представництва інтересів держави те, що позивачами як органами, уповноваженими на здійснення відповідних функцій держави у спірних правовідносинах, не вжито належних заходів щодо усунення порушень в межах своїх повноважень, в тому числі шляхом звернення до суду.

Так, органом уповноваженим державою здійснювати відповідні повноваження у спірних правовідносинах, прокурором визначено Головне управління Держгеокадастру в Сумській області.

Відповідно до ст. 28 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та їх територіальні органи звертаються до суду, якщо це необхідно для здійснення їхніх повноважень у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Згідно з п. 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15 (далі - Положення) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру.

Підпунктом 33 пункту 4 Положення визначено, що Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань організовує та здійснює державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності у частині додержання вимог земельного законодавства щодо використання та охорони земель за додержанням установленого законодавством порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Відповідно до п. 4 Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1279 від 17.11.1997 контроль за дотриманням порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, здійснюють Держгеокадастр та його територіальні органи.

Норми Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016 № 333, вказують, що Головне управління Держгеокадастру в області (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.

Відповідно до ст. 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» та пункту 6 Положення посадові особи Держгеокадастру та його територіальних органів, які є державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, в межах своїх повноважень мають право звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно зайнятих чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.

З наведених норм права вбачається, що органи Держгеокадастру можуть звертатись до суду, якщо це необхідно для здійсненні їхніх повноважень з нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі з позовами щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно зайнятих чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився. Головне управління Держгеокадастру у Сумській області є територіальним органом Держгеокадастру та реалізує його повноваження на території Сумської області, зокрема здійснює розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів, а також одночасно наділене повноваженнями здійснення державного контролю (нагляду) за додержанням земельного законодавства.

Таким чином уповноваженим органом у спірних правовідносинах є ГУ Держгеокадастру у Сумській області

У зв`язку з цим, прокуратурою 20.07.2022 направлено листа до ГУ Держгеокадастру у Сумській області про вжиття заходів реагування. Однак згідно наданої відповіді від 27.07.2022 будь-яких заходів вжито не було.

Так, другим органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні повноваження у спірних правовідносинах, прокурором визначено Садівську сільську раду.

Відповідно до ст. 140 Конституції України, ст.10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», сільська рада є органом місцевого самоврядування, яка представляє відповідну територіальну громаду та здійснює від її імені та в її інтересах функції та повноваження місцевого самоврядування, а також окремі повноваження органів виконавчої влади.

Права місцевого самоврядування захищаються в судовому порядку (ст. 145 Конституції України).

Відповідно ст. 4 Закону України «Про місцеве самоврядування», місцеве самоврядування в Україні здійснюється на принципах судового захисту прав місцевого самоврядування.

Статтею 18-1 Закону України «Про місцеве самоврядування» визначено, що орган місцевого самоврядування може звертатися до суду, якщо це необхідно для реалізації його повноважень і забезпечення виконання функцій місцевого самоврядування.

Відповідно ст. 189 ЗК України, самоврядний контроль за використанням та охороною земель здійснюється сільськими, селищними, міськими, районними та обласними радами.

Таким чином, органом уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах є Садівська сільська рада.

Відповідно до інформації Садівської сільської ради від 27.07.2021 на лист окружної прокуратури від 20.07.2022, заходи щодо стягнення сільськогосподарських втрат в інтересах територіальної громади не вживались.

Більше того, сільська рада звернулась до прокуратури листом від 08.07.2022 з проханням вжити прокуратурою заходів представницького характеру у зв`язку з недостатнім фінансуванням місцевого бюджету на сплату судового збору.

З огляду на зазначене, судом встановлено, що саме пасивна поведінка позивачів після отримання повідомлення про порушення інтересів держави і стала підставою для представництва Прокурором інтересів держави та звернення до суду з таким позовом.

Прокурор при поданні позовної заяви навів підставу для представництва інтересів держави (нездійснення захисту інтересів держави позивачами); навів підстави для звернення з позовом (несплата втрат сільськогосподарського виробництва, чим завдано збитки державі), чим обґрунтував порушення інтересів держави.

Таким чином, прокурор, звертаючись з позовом, зазначив підстави для представництва прокурором інтересів держави та підтвердив їх наявність.

Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин. Оцінка суду, висновки суду та законодавство, що підлягає застосуванню.

Рішенням Садівської сільської ради від 20.07.2006 затверджено протокол засідання конкурсної комісії від 06.07.2006 по проведенню конкурсу на право укладення договору оренди земельної ділянки під будівництво багатоповерхової житлової забудови та об`єктів соціально-культурного призначення в с. Сад, Сумського району загальною площею 4,5 га, яким переможцем визнано ТОВ «Созіданіє».

Крім того вказаним рішення сільської ради надано дозвіл ТОВ «Созіданіє» на виготовлення проекту відведення земельної ділянки під будівництво багатоквартирноїжитлової забудовита об`єктів соціально-культурного призначення по вул. Київській в с. Сад Сумського району Сумської області загальною площею 4,5 га. (а.с.23)

На підставі зазначеного рішення ТОВ «Созіданіє» замовило у ТОВ «Координат-БС» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду (а.с.17-58).

У ході розроблення проекту землеустрою розробником зазначено, що згідно технічного звіту щодо ґрунтового обстеження агрохімічного паспорту ґрунтів земельної ділянки розробленого ДП «Науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» ґрунтовий покрив земельної ділянки відноситься до чорноземів типових слабозмитих середньосуглинкові -55д.

Крім того, встановлено, що згідно висновку про розгляд документації із землеустрою проведеного експертом державної експертизи ГУ Держгеокадастру у Харківській області Рютіна М.В. від 18.05.2021 на момент складення документації із землеустрою запроектована земельна ділянка відносилася до земель сільськогосподарського призначення, а запропонованою документацією із землеустрою віднесено до земель житлової та громадської забудови.

Таким чином, запроектована земельна ділянка використовуватиметься для потреб, не пов`язаних із сільськогосподарським виробництвом.

У зв`язку з цим, розробником проекту землеустрою ТОВ «Координат-БС» 27.04.2021 здійснено розрахунок визначення розміру відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва при використанні земельної ділянки, що відводиться ТОВ «Созіданіє» в оренду для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної інфраструктури за рахунок земель комунальної власності за адресою с. Сад вул. Київська на території Садівської сільської ради Сумського району, Сумської області, який становить 475043,79 грн.

Згідно ч. 2 ст. 207 ЗК України відшкодуванню підлягають втрати сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, перелогів, сінокосів, пасовищ), лісових земель та чагарників як основного засобу виробництва в сільському і лісовому господарстві внаслідок вилучення (викупу) їх для потреб, не пов`язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом, а також внаслідок використання для будівництва, розміщення і експлуатації об`єктів нафтогазовидобування, облаштування родовища та надрокористування з метою дослідно-промислової розробки родовищ бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення та/або видобування бурштину, інших корисних копалин загальнодержавного значення.

Частиною 5 статті 207 ЗК України визначено, що втрати сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (крім втрат сільськогосподарського виробництва, які визначаються відповідно до частини шостої цієї статті) визначаються у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Згідно до п. 4 Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1279 від 17.11.1997 відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, спричинених вилученням сільськогосподарських і лісових угідь для цілей, не пов`язаних із веденням сільського і лісового господарства, провадиться юридичними і фізичними особами в двомісячний термін після затвердження в установленому порядку проекту відведення їм земельних ділянок, а у випадках поетапного освоєння відведених угідь для добування корисних копалин відкритим способом у міру їх фактичного надання.

Розрахунок розміру втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва (у випадках, передбачених законом) є складовою проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Рішенням Садівської сільської ради від 18.06.2021 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної інфраструктури за рахунок земель комунальної власності за адресою с. Сад вул. Київська.

Вказаним рішенням сільської ради передано в оренду ТОВ «Созіданіє» земельну ділянку кадастровий номер 5924786800:02:001:1359 площею 4,100 га строком на 7 років. У зв`язку з цим, між Садівською сільською радою та ТОВ «Созіданіє» укладено договір оренди земельної ділянки від 02.08.2021.

Враховуючи те, що проект землеустрою земельної ділянки затверджений рішенням сесії сільської ради 18.06.2021 двомісячний термін сплати для ТОВ «Созіданіє» втрат сільськогосподарського виробництва минув.

У той же час, згідно листа Садівської сільської ради від 08.07.2022 встановлено ТОВ «Созіданіє» частково сплатило втрати сільськогосподарського виробництва згідно виписки по рахунку від 24.09.2021 у сумі 50000 грн, у зв`язку з цим загальна сума заборгованості становить 425043 грн 79 коп.

Відповідно до ст. 209 Земельного кодексу України, втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, зумовлені вилученням сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників, підлягають відшкодуванню і зараховуються до відповідних бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України.

Кошти, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, використовуються на освоєння земель для сільськогосподарських і лісогосподарських потреб, поліпшення відповідних угідь, охорону земель відповідно до розроблених програм та проектів землеустрою, а також на проведення інвентаризації земель, проведення нормативної грошової оцінки землі. Використання цих коштів на інші цілі не допускається.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 69-1 Бюджетного кодексу України, кошти від відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, що зараховуються, зокрема, у розмірі: 25 відсотків - до бюджету Автономної Республіки Крим та обласних бюджетів; 75 відсотків - до бюджетів місцевого самоврядування (крім бюджетів міст Києва і Севастополя).

Таким чином, відповідні кошти відшкодовуються шляхом перерахування коштів на єдиний розподільчий казначейський рахунок відповідної місцевої ради, на користь зведеного бюджету, із якого місцевим органом Державної казначейської служби України в подальшому розподіляються конкретні суми коштів до Державного, обласного та місцевого бюджетів у вказаному вище співвідношенні.

З урахуванням вищевикладеного та оскільки відповідач належними доказами позовні вимоги не спростував, доказів сплати суми втрат сільськогосподарського виробництва суду не надав, тому позовні вимоги про стягнення з відповідача втрат сільськогосподарського виробництва в сумі 425043 грн 79 коп. є законними та обґрунтованими, а отже підлягають задоволенню в повному обсязі.

Розподіл судових витрат між сторонам.

Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи те, що судом позовні вимоги задоволені, то на відповідача покладаються витрати Сумської обласної прокуратури зі сплати судового збору в розмірі 6375 грн 66 коп.

Керуючись ст.ст. 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 ГПК України, суд

В И Р І Ш И В :

1.Позов першого заступника керівника Сумської окружної прокуратури в інтересах держави в особі позивачів: 1. Садівської сільської ради, 2. Головного управління Держгеокадастру у Сумській області до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Созіданіє» про стягнення 425043 грн 79 коп. втрат сільськогосподарського виробництва задовольнити повністю.

2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Созіданіє» (вул. Юрія Вєтрова, буд. 20, м. Суми, 40020, код ЄДРПОУ 34012916) на користь Садівської сільської ради (вул. Войти, буд. 5, с. Сад, Сумський район, Сумська область, 42343, код ЄДРПОУ 05383323), перерахувавши кошти на наступний рахунок: Отримувач: Садівська сільська ТГ, р/р (ІВАN) UА858999980334139848000018556,код отримувача 37970404, код бюджетного призначення платежу 21110000, банк отримувача - Державне казначейство України, з перерахуванням коштів до спеціального фонду обласного бюджету Сумської обласної ради у сумі 106260,95 грн. (25 %) та до спеціального фонду місцевого бюджету територіальної громади села Сад Сумського району у сумі 318782 грн 84 коп. (75 %).

3.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Созіданіє» (вул. Юрія Вєтрова, буд. 20, м. Суми, 40020, код ЄДРПОУ 34012916) на користь Сумської обласної прокуратури (вул. Герасима Кондратьєва, 33, м. Суми, 40000, код ЄДРПОУ 03527891, (отримувач Сумська обласна прокуратура, код 03527891, UA5982017203431200001000002983 в ДКСУ у м. Київ, МФО 820172) 6375 грн 66 коп. витрат по сплаті судового збору.

4. Видати Садівській сільській раді та Сумській обласній прокуратурі накази після набрання рішенням законної сили.

5.Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

6. Згідно з ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повні реквізити сторін зазначені у п.п. 2, 3 резолютивної частини даного рішення.

Повне судове рішення складено 26.10.2022.

СуддяО.Ю. Резніченко

СудГосподарський суд Сумської області
Дата ухвалення рішення24.10.2022
Оприлюднено27.10.2022
Номер документу106950497
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про відшкодування шкоди, збитків

Судовий реєстр по справі —920/553/22

Рішення від 24.10.2022

Господарське

Господарський суд Сумської області

Резніченко Олена Юріївна

Ухвала від 05.10.2022

Господарське

Господарський суд Сумської області

Резніченко Олена Юріївна

Ухвала від 06.09.2022

Господарське

Господарський суд Сумської області

Резніченко Олена Юріївна

Ухвала від 07.08.2022

Господарське

Господарський суд Сумської області

Резніченко Олена Юріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні