Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
26 жовтня 2022 року Справа № 520/4174/22
Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Сагайдака В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Наталинської сільської ради Красноградського району Харківської області (вул. І. Сенченка, буд. 89,с. Наталине,Красноградський район, Харківська область,63343, код ЄДРПОУ24288081) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії , -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просить суд:
-визнати протиправною бездіяльність Наталинської сільської ради Красноградського району Харківської області щодо не прийняття рішення при розгляді клопотання гр. ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) (вх. №О-21 від 12.01.2022 року) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, площею 2.0000 га яка розташована за межами населеного пункту с. Наталине Красноградського району Харківської області, на території Наталинської сільської ради Красноградського району Харківської області;
- зобов`язати Наталинську сільську раду Красноградського району Харківської області на найближчій сесії повторно розглянути клопотання гр. ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ), (вх. №О-21 від 12.01.2022 року) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2.0000 га яка розташована за межами населеного пункту с. Наталине, Красноградського району Харківської області, на території Наталинської сільської ради Красноградського району Харківської області.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що органом місцевого самоврядування допущена протиправна бездіяльність у процедурі вирішення питання стосовно надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею до 2,0000 га, цільове призначення для ведення особистого селянського господарства.
Представником відповідача надано до суду відзив на позовну заяву, згідно змісту якого вказав, що у спірних правовідносинах діяв в межах наданих повноважень, відтак підстави для задоволення позову відсутні.
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, виходячи з наступного.
Позивач, керуючись частиною 6 статті 18 та ст. 121 Земельного кодексу України, звернулася до Наталинської сільської ради Красноградського району Харківської області із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею до 2,0000 га, за рахунок земель комунальної власності, розташованої за межами населеного пункту на сформованій земельній ділянці (кадастровий номер 6323383000:03:000:0045, цільове призначення - 16 землі запасу загальна площа 72,7148 га, ).
До вищезазначеної заяви, позивачем додано графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки та усі необхідні документи, у відповідності до частини 6 статті 118 Земельного кодексу України.
Вищевказане клопотання з документами направлено позивачем цінним листом, яке отримано відповідачем.
Листом від 04.02.2022 №02-25/565 повідомлено, що на XXII сесії Наталинської сільської ради VIII скликання від 03.02.2022 розглянуто питання про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. За результатами голосування депутатами рішення не прийнято, оскільки не набрало необхідну кількість голосів поіменного голосування депутатів.
Вважаючи бездіяльність відповідача протиправною, позивач звернувся до суду з зазначеним позовом.
По суті спірних правовідносин, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.1 ст.122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону (ч.1 ст.116 ЗК України).
Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами встановлено ст.118 ЗК України. Згідно з ч.1 ст.118 ЗК України громадянин, заінтересований у приватизації земельної ділянки у межах норм безоплатної приватизації, що перебуває у його користуванні, у тому числі земельної ділянки, на якій розташовані жилий будинок, господарські будівлі, споруди, що перебувають у його власності, подає клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
До клопотання додається розроблена відповідно до Закону України "Про землеустрій" технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що замовляється громадянином без надання дозволу на її розроблення.
Відповідно до ч.6 ст.118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
За приписами абз.1 ч.7 ст.118 ЗК України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Згідно з абз.3 ч.7 ст.118 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, які є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
При цьому, ч.7 ст.118 ЗК України визначений перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за результатами розгляду належним чином оформлених клопотання та додатків до нього, який є вичерпним, а саме: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів; невідповідність місця розташування об`єкта вимогам прийнятих відповідно до цих законів нормативно-правових актів; невідповідність місця розташування об`єкта вимогам генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
При цьому, відмовляючи у наданні дозволу, відповідний орган повинен навести усі підстави відмови. Відсутність ж рішення про надання дозволу або відмову у наданні дозволу в межах встановленого законом місячного строку свідчить про протиправну бездіяльність відповідного органу.
Відповідно до частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Частиною п`ятою статті 46 цього Закону передбачено, що сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Отже, за результатом розгляду клопотання фізичної особи про надання дозволу на розробку землевпорядної документації обов`язковим є прийняття відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування вмотивованого рішення про надання дозволу або відмову у його наданні із наведенням усіх підстав такої відмови.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 06.08.2019 у справі № 140/1992/18.
Суд вважає, що відсутність належним чином оформленого рішення про надання дозволу на розробку землевпорядної документації чи відмову у його наданні, свідчить про те, що сільська рада не прийняла жодного рішення з числа тих, які орган місцевого самоврядування повинен прийняти за законом.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 31.10.2019 у справі №804/6698/17, від 30.08.2019 у справі №420/5288/18.
Отже, суд приходить до висновку, що слід визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не прийняття рішення по клопотанню позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, площею 2.0000 га яка розташована за межами населеного пункту с. Наталине Красноградського району Харківської області, на території Наталинської сільської ради Красноградського району Харківської області.
Велика Палата Верховного Суду в постанові від 06.11.2019 у справі №509/1350/17 зазначила: щодо ефективності обраного судом апеляційної інстанції способу захисту (зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву) Велика Палата Верховного Суду зазначає, що суд має право визнати бездіяльність суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язати вчинити певні дії. Суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Таким чином, оскільки, подана позивачем заява не розглянута відповідачем з прийняттям рішення на сесії ради, суд вважає за необхідне зобов`язати раду повторно розглянути заяву позивача, та прийняти відповідне рішення за результатом такого розгляду.
Суд вважає вимоги такими, що підлягають задоволенню.
Розподіл судових витрат відповідно до ст. 139 КАС України.
Керуючись ст.ст. 13, 14, 139, 241, 243, 246, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позовну заяву ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Наталинської сільської ради Красноградського району Харківської області (вул. І. Сенченка, буд. 89,с. Наталине,Красноградський район, Харківська область,63343, код ЄДРПОУ24288081) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Наталинської сільської ради Красноградського району Харківської області щодо не прийняття рішення при розгляді клопотання гр. ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) (вх. №О-21 від 12.01.2022 року) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, площею 2.0000 га яка розташована за межами населеного пункту с. Наталине Красноградського району Харківської області, на території Наталинської сільської ради Красноградського району Харківської області.
Зобов`язати Наталинську сільську раду Красноградського району Харківської області на найближчій сесії повторно розглянути клопотання гр. ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ), (вх. №О-21 від 12.01.2022 року) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2.0000 га яка розташована за межами населеного пункту с. Наталине, Красноградського району Харківської області, на території Наталинської сільської ради Красноградського району Харківської області.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Наталинської сільської ради Красноградського району Харківської області (вул. І. Сенченка, буд. 89, с. Наталине, Красноградський район, Харківська область, 63343, код ЄДРПОУ 24288081) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) сплачений судовий збір у сумі 992 (дев`ятсот дев`яносто дві) гривні 40 копійок.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку, до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів, з дня його проголошення.
В разі, якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 26 жовтня 2022 року.
Суддя Сагайдак В.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.10.2022 |
Оприлюднено | 28.10.2022 |
Номер документу | 106956794 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Сагайдак В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні