ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 жовтня 2022 року м. Київ № 640/19937/20
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Погрібніченка І.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справуза позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМТЕХ ІННОВАЦІЯ"до1. Головного управління ДПС у м. Києві, 2. Державної податкової служби Українипровизнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "ПРОМТЕХ ІННОВАЦІЯ" з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві, Державної податкової служби України, в якому просить:
визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08.07.2020 року № 1714335/43591781;
визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08.07.2020 року № 1714336/43591781;
визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.07.2020 року № 1726996/43591781;
визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.07.2020 року № 1726997/43591781;
визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.07.2020 року № 1726998/43591781;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану ТОВ "ПРОМТЕХ ІННОВАЦІЯ" (код ЄДРПОУ 43591781) податкову накладну № 2 від 01.06.2020 року датою її фактичного надходження;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану ТОВ "ПРОМТЕХ ІННОВАЦІЯ" (код ЄДРПОУ 43591781) податкову накладну № 5 від 05.06.2020 року датою її фактичного надходження;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану ТОВ "ПРОМТЕХ ІННОВАЦІЯ" (код ЄДРПОУ 43591781) податкову накладну № 7 від 10.06.2020 року датою її фактичного надходження;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану ТОВ "ПРОМТЕХ ІННОВАЦІЯ" (код ЄДРПОУ 43591781) податкову накладну № 9 від 10.06.2020 року датою її фактичного надходження;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану ТОВ "ПРОМТЕХ ІННОВАЦІЯ" (код ЄДРПОУ 43591781) податкову накладну № 10 від 10.06.2020 року датою її фактичного надходження.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ТОВ "ПРОМТЕХ ІННОВАЦІЯ" за результатами взаємовідносин з "ДЖИ ТІ КОНСТРАКШИН" складено та подано для реєстрації податкові накладні № 2 від 01.06.2020 року, № 5 від 05.06.2020 року, № 7 від 10.06.2020 року, № 9 від 10.06.2020 року, № 10 від 10.06.2020 року.
Відповідно до квитанції документ прийнято, проте реєстрацію податкових накладних зупинено. Податкові накладні на думку ДПС України відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу відповідає вимогам п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК.
Позивач також зазначає, що відповідачем 2 було порушено порядок зупинення реєстрації податкових накладних, що в свою чергу свідчить про протиправність таких дій, та необхідності зобов`язання вчинити дії по реєстрації відповідних податкових накладних.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 27 серпня 2020 року вказану справу прийнято до провадження та призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання.
Вказаною ухвалою суду відповідачам надано п`ятнадцятиденний строк з дня вручення їм даної ухвали на подання до суду відзиву на позовну заяву, який повинен відповідати вимогам ст. 162 КАС України, або заяву про визнання позову.
19.09.2020 року ГУ ДПС у м. Києві надано відзив на позовну заяву, в якому відповідач 1 просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог, оскільки оскаржувані рішення прийнято на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені чинним законодавством.
Станом на час розгляду даної справи відзив від відповідача 2 на адресу суду не надходив.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
В С Т А Н О В И В:
ТОВ "ПРОМТЕХ ІННОВАЦІЯ" зареєстроване як юридична особа 10.04.2020 року, номер запису в державному реєстрі юридичних осіб, фізичних особі-підприємців та громадських формувань - 10701020000087248, код за ЄДРПОУ 43591781, знаходиться за адресою: 01042, місто Київ, вул. Академіка Філатова, будинок 1/22, приміщення 12.
З 01.05.2020 року ТОВ "ПРОМТЕХ ІННОВАЦІЯ" є платником податку на додану вартість, індивідуальний податковий номер - 435917826551.
Основним видом діяльності є КВЕД 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель.
Між ТОВ "ПРОМТЕХ ІННОВАЦІЯ" (Підрядник) та ТОВ ДЖИ ТІ КОНСТРАКШИН" (код ЄДРПОУ 39068836) (Замовник), було укладено договора підряду, саме:
- договір підряду № 1/ЯГ від 08 травня 2020 року, за умовами якого Підрядник за завданням Замовника зобов`язується на свій ризик і власними силами виконати загальнобудівельні роботи на промисловому майданчику ТДВ «Яготинський маслозавод» за адресою: Київська область, м. Яготин, вул. Шевченка, 213, відповідно до Договірної ціни, а Замовник зобов`язується прийняти належним чином виконані Роботи та оплатити їх.
Згідно п. 2.1., 2.3. Договору, загальна вартість робіт з урахуванням вартості матеріалів погоджена Сторонами та складає 332 271,00 грн, в т.ч. ПДВ 55 378,50 грн. Замовник здійснює оплату згідно підписаних актів виконаних робіт протягом 5 (п`яти) банківських днів з дати підписання.
- договір підряду № б/ЯГ від 13 травня 2020 року, за умовами якого Підрядник за завданням Замовника зобов`язується на свій ризик і власними силами виконати загальнобудівельні роботи на промисловому майданчику ТДВ «Яготинський маслозавод» за адресою: Київська область, м. Яготин, вул. Шевченка, 213, відповідно до Договірної ціни, а Замовник зобов`язується прийняти належним чином виконані Роботи та оплатити їх.
Згідно п. 2.1., 2.3. Договору, загальна вартість робіт з урахуванням вартості матеріалів погоджена Сторонами та складає 170 000,00 грн, в т.ч. ПДВ 28 333,33 грн. Замовник здійснює оплату згідно підписаних актів виконаних робіт протягом 5 (п`яти) банківських днів з дати підписання.
- договір підряду № 7 ІЯГ від 14 травня 2020 року, за умовами якого Підрядник за завданням Замовника зобов`язується на свій ризик і власними силами виконати загальнобудівельні роботи на промисловому майданчику ТДВ «Яготинський маслозавод» за адресою: Київська область, м. Яготин, вул. Шевченка, 213, відповідно до Договірної ціни, а Замовник зобов`язується прийняти належним чином виконані Роботи та оплатити їх.
Згідно п. 2.1., 2.3. Договору, загальна вартість робіт з урахуванням вартості матеріалів погоджена Сторонами та складає 195 000,00 грн, в т.ч. ПДВ 32 500,00 грн. Замовник здійснює оплату згідно підписаних актів виконаних робіт протягом 5 (п`яти) банківських днів з дати підписання.
- договір підряду № 4/ЯГ від 15 травня 2020 року, за умовами якого Підрядник за завданням Замовника зобов`язується на свій ризик і власними силами виконати загальнобудівельні роботи по капітальному ремонту головного виробничого корпусу філії ТДВ «Яготинський маслозавод» «Яготинське для дітей» смт. Згурівка Київської обл., відповідно до Договірної ціни, а Замовник зобов`язується прийняти належним чином виконані Роботи та оплатити їх.
Згідно п. 2.1., 2.3. Договору, загальна вартість робіт з урахуванням вартості матеріалів погоджена Сторонами та складає 235 000,00 грн, в т.ч. ПДВ 39 166,67 грн. Замовник здійснює оплату згідно підписаних актів виконаних робіт протягом 5 (п`яти) банківських днів з дати підписання.
- договір підряду № 9/ЗГ від 28 травня 2020 року, за умовами якого Підрядник за завданням Замовника зобов`язується на свій ризик і власними силами виконати загальнобудівельні роботи по капітальному ремонту головного виробничого корпусу філії ТДВ «Яготинський маслозавод» «Яготинське для дітей» смт. Згурівка Київської обл., відповідно до Договірної ціни, а Замовник зобов`язується прийняти належним чином виконані Роботи та оплатити їх.
Згідно п. 2.1., 2.3. Договору, загальна вартість робіт з урахуванням вартості матеріалів погоджена Сторонами та складає 212 100,00 грн, в т.ч. ПДВ 35 350,00 грн. Замовник здійснює оплату згідно підписаних актів виконаних робіт протягом 5 (п`яти) банківських днів з дати підписання.
На виконання вказаних договорів міх сторонами було складено та підписано акти приймання виконаних будівельних робіт за червень 2020 року та довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за червень 2020 року.
ТОВ "ДЖИ ТІ КОНСТР АКШИН" було в повному обсязі оплачено виконані будівельні роботи, що підтверджується платіжними дорученнями та банківськими виписками.
За результатами фінансово-господарських операцій з ТОВ ДЖИ ТІ КОНСТРАКШИН", позивачем відповідно до норм пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, складено наступні податкові накладні № 2 від 01.06.2020 року, № 5 від 05.06.2020 року, № 7 від 10.06.2020 року, № 9 від 10.06.2020 року, № 10 від 10.06.2020 року.
Вказані податкові накладанні направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН). Згідно квитанції податкові накладні прийнято, але реєстрацію по них зупинено. Підставою для зупинення реєстрації зазначено, що відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідають вимогам п.8 «Критеріїв ризиковості платника податку». Позивачеві запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
ТОВ "ПРОМТЕХ ІННОВАЦІЯ" подано до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві лист-пояснення, в якому були надані пояснення з приводу податкових накладних № 2 від 01.06.2020 року, № 5 від 05.06.2020 року, № 7 від 10.06.2020 року, № 9 від 10.06.2020 року, № 10 від 10.06.2020 року, реєстрацію яких було упинено.
За результатами розгляду вказаних повідомлень, та доданих документів Комісія Головного управління ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняла наступні рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме:
- від 08.07.2020 року № 1714336/43591781, яким відмовила в реєстрації податкової накладної № 2 від 01.06.2020 року;
- від 13.07.2020 року№ 1726996/43591781, яким відмовила в реєстрації податкової накладної № 7 від І 0.06.2020 року;
- від 13.07.2020 року № 1726997/43591781, яким відмовила в реєстрації податкової накладної № 9 від І 0.06.2020 року;
від 08.07.2020 року № 1714335/43591781, яким відмовила в реєстрації податкової накладної № 5 від 05.06.2020 року.
Підставою прийняття такого рішення стало ненаданням платником податку:
первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі і рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
В подальшому, позивачем було подано до ДПС України скарги на вказане вище рішення.
Рішеннями комісії Державної податкової служби України № 37485/43591781/2 від 23.07.2020 року. № 37257/43591781/2 від 23.07.2020 року, № 37261/43591781/2 від 23.07.2020 року. № 37221/43591781/2 від 23.07.2020 року, № 37262/43591781/2 від 23.07.2020 року, скарги позивача залишені без задоволення, а оскаржувані рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Не погоджуючись із прийнятими рішеннями, ТОВ "ПРОМТЕХ ІННОВАЦІЯ" звернулося з відповідним позовом до суду.
Відповідно до ч. 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п. 201.1 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з п. 201.16 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Так, механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі - Порядок № 1165).
Пунктом 4 Порядку № 1165 визначено, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Згідно пункту 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до змісту пунктів 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Відповідно до п. 12 - 13 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою КМ України № 1246 від 29.12.2010 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200 1.3 і 200 1.9 статті 200 1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «;Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування;
в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пунктів 2, 3 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019 (далі - Порядок № 520), прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі по тексту - комісія регіонального рівня). У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктом 11 Порядку № 520 передбачено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як вбачається з матеріалів справи, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних № 2 від 01.06.2020 року, № 5 від 05.06.2020 року, № 7 від 10.06.2020 року, № 9 від 10.06.2020 року, № 10 від 10.06.2020 року, слугувало те, що вона відповідає вимогам пункту 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Так, додатками № 1, № 3 до Порядку № 1165 визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість та Критерії ризиковості здійснення операцій.
Пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, що міститься в додатку 1 до Порядку № 1165, передбачає наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Разом з тим, у вищевказаних квитанціях фіскальним органом запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення Комісії контролюючого органу повинно містити, як чітку підставу для зупинення реєстрації ПН/РК, так і чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Однак, рішення про зупинення реєстрації податкової накладної не містять в собі мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку, як і не містять доказів наявності податкової інформації, що свідчать про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником з посиланням на відповідні документи.
Крім того, рішення про зупинення реєстрації податкової накладної не містять вичерпного переліку документів, які необхідно подати платнику податків.
Разом з тим, недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкових накладних призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого позивач не зміг належним чином виконати свої обов`язки щодо реєстрації податкових накладних.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, які прийняті на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації податкових накладних, теж не є законними.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 10.04.2020 року у справі № 819/330/18.
Як свідчать матеріали справи, позивачем подано до контролюючого органу пояснення та відповідні документи для підтвердження реальності вчинення господарських операцій, які в повній мірі розкривають зміст та обсяг господарської операції.
У той же час, суд зазначає, що відповідачами не надано належних та допустимих доказів, що позивач, станом на час зупинення реєстрації податкові накладні № 2 від 01.06.2020 року, № 5 від 05.06.2020 року, № 7 від 10.06.2020 року, № 9 від 10.06.2020 року, № 10 від 10.06.2020 року, відповідав вимогам пункту 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій чи був внесений до переліку платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з п. 8 Критеріїв.
Також, суд звертає увагу, що в порушення наведених вимог законодавства, в оскаржуваному рішенні від 08.07.2020 року № 1714336/43591781, від 13.07.2020 року№ 1726996/43591781, від 13.07.2020 року № 1726997/43591781, від 08.07.2020 року № 1714335/43591781, хоч і вказано, втім не зазначено, які саме із наданих документів складено з порушенням законодавства та норми якого саме закону порушено.
У той же час, суд звертає увагу, що конкретні первинні та розрахункові документи окремо у позивача не витребовувалися.
Таким чином, рішення суб`єкта владних повноважень не містить чіткої підстави його прийняття, що свідчить про його необґрунтованість.
У той же час, в Квитанції також відсутній конкретний перелік копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, що призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, а не будь-яких на власний розсуд.
Разом із тим, платником податків разом із поясненнями було подано достатню кількість копій документів, з аналізу яких можна зробити висновок про здійснення господарських операцій.
Суд також вважає за необхідне зазначити, що факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарської операції, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (придбання товарів/послуг або отримання коштів), що підтверджується тільки первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
Таким чином, суд прийшов до висновку, що зважаючи на не зазначення контролюючим органом конкретного переліку копій документів, необхідних для прийняття ним рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН та на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та контрагентом ТОВ "ДЖИ ТІ КОНСТР АКШИН" контролюючий орган не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних № 2 від 01.06.2020 року, № 5 від 05.06.2020 року, № 7 від 10.06.2020 року, № 9 від 10.06.2020 року, № 10 від 10.06.2020 року.
При цьому, оспорюване рішення не містять мотивів відхилення наданих позивачем пояснень та документів.
Зазначене свідчить про те, що оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкових накладних є формальними та об`єктивно не містять чіткого визначення підстав та мотивів для його прийняття, а тому не можуть бути визнані законними та обґрунтованими.
Поряд з цим, суд зазначає, що не зважаючи на наявність у позивача передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентами, комісією регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄДПН або відмову в такій реєстрації та Державною податковою службою України протиправно прийнято рішення про відмову у реєстрації.
Аналізуючи зміст рішень, суд вважає, що комісія регіонального рівня, розглядаючи подані позивачем документи, не з`ясовувала специфіку проведених господарських операцій та не визначала документів, які є достатніми для підтвердження реальності господарських операцій з урахуванням їх змісту і обсягу.
Також суд вважає, що позивачем було надані всі необхідні та достатні документи для обґрунтування і підтвердження господарської операції та розблокування накладної.
Верховний Суд у постанові від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт відповідних Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
В той же час, рішення суб`єкта владних повноважень повинно відповідати ст. 2 КАС України, згідно з якою у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Однак, відповідач не навів жодного обґрунтування щодо підстав для зупинення реєстрації податкових накладних.
Тому, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
У даному випадку судом встановлено, що рішення суб`єкта владних повноважень не містить чіткого визначення підстав та мотивів для прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, що свідчить про його необґрунтованість і протиправність.
Під час розгляду справи, ГУ ДПС у м. Києві, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду доказів, які спростовували б твердження позивача, не навів мотивів прийняття рішення від 08.07.2020 року № 1714336/43591781, від 13.07.2020 року№ 1726996/43591781, від 13.07.2020 року № 1726997/43591781, від 08.07.2020 року № 1714335/43591781 про відмову в реєстрації податкових накладних № 2 від 01.06.2020 року, № 5 від 05.06.2020 року, № 7 від 10.06.2020 року, № 9 від 10.06.2020 року, № 10 від 10.06.2020 року. У той же час сукупність первинних документів, наданих до матеріалів справи, свідчать про реальність проведення господарської операції між позивачем з ТОВ "ДЖИ ТІ КОНСТР АКШИН".
В момент здійснення господарських операцій позивач та його контрагент - ТОВ "ДЖИ ТІ КОНСТР АКШИН" були зареєстровані платниками податку на додану вартість, про що свідчать дані офіційного веб-сайту ДПС.
Таким чином, суд дійшов висновку, що зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем з ТОВ «ДЖИ ТІ КОНСТР АКШИН» та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної № 181 від 18.02.2020 року.
Приймаючи до уваги викладене у сукупності, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення від 08.07.2020 року № 1714336/43591781, від 13.07.2020 року№ 1726996/43591781, від 13.07.2020 року № 1726997/43591781, від 08.07.2020 року № 1714335/43591781 про відмову в реєстрації податкових накладних № 2 від 01.06.2020 року, № 5 від 05.06.2020 року, № 7 від 10.06.2020 року, № 9 від 10.06.2020 року, № 10 від 10.06.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних є необґрунтованим, безпідставним та таким, що підлягає скасуванню.
Відповідно до змісту статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до абз. 1 ч. 4 статті 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
З системного аналізу вказаних норм КАС України можна дійти висновку, що законодавством передбачено право суду, у випадку визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень, зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
За вказаних обставин, в контексті наведених норм, суд вважає, що для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних № 2 від 01.06.2020 року, № 5 від 05.06.2020 року, № 7 від 10.06.2020 року, № 9 від 10.06.2020 року, № 10 від 10.06.2020 року виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення у даному випадку не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Водночас, варто зазначити про наслідки відсутності реєстрації у ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування, або реєстрації їх із порушенням встановленого ПК України ст.
Так, у разі порушення строку реєстрації, застосовуються штрафні санкції, передбачені статтею 1201 ПК України, а згідно з п. 201.10 статті 201 ПК України відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в ЄРПН не дає права покупцю на включення сум ПДВ до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми ПДВ, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період. Також, у разі порушення продавцем/покупцем граничних строків реєстрації в ЄРПН податкової накладної та/або розрахунку коригування, покупець/продавець таких товарів/послуг має право додати до податкової декларації за звітний період заяву із скаргою на такого продавця/покупця.
Згідно з п. 20 Порядку № 1246, у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Матеріалами справи встановлено, що у зв`язку із прийняттям оскаржуваних рішень від 08.07.2020 року № 1714336/43591781, від 13.07.2020 року№ 1726996/43591781, від 13.07.2020 року № 1726997/43591781, від 08.07.2020 року № 1714335/43591781 податкові накладні № 2 від 01.06.2020 року, № 5 від 05.06.2020 року, № 7 від 10.06.2020 року, № 9 від 10.06.2020 року, № 10 від 10.06.2020 року фактично не було зареєстровано в Єдиному державному реєстрі податкових накладних, тому така накладна не може вважатися прийнятою та зареєстрованою (операційним днем), коли вона була надіслана до контролюючого органу, навіть враховуючи скасування оскаржуваних рішень про відмову в їх реєстрації в ЄРПН.
З огляду на викладене, а також з метою ефективного, повного та належного захисту порушених прав позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 2 від 01.06.2020 року, № 5 від 05.06.2020 року, № 7 від 10.06.2020 року, № 9 від 10.06.2020 року, № 10 від 10.06.2020 року, датою їх фактичного подання для реєстрації в ЄРПН.
В даному випадку, задоволення позовної вимоги про зобов`язання ДПС зареєструвати в ЄРПН податкові накладні датою їх фактичного подання, є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Згідно із частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Оцінюючи подані сторонами докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, з урахуванням обставин зазначених вище, суд прийшов до переконання про задоволення позовних вимог.
Згідно з ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 77, 243 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМТЕХ ІННОВАЦІЯ" (код ЄДРПОУ 43591781, 01042, місто Київ, вул. Академіка Філатова, будинок 1/22, приміщення 12) задовольнити повністю.
2. Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08.07.2020 року № 1714335/43591781.
3. Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08.07.2020 року № 1714336/43591781.
4. Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.07.2020 року № 1726996/43591781.
5. Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.07.2020 року № 1726997/43591781.
6. Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.07.2020 року № 1726998/43591781.
7. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМТЕХ ІННОВАЦІЯ" (код ЄДРПОУ 43591781) податкову накладну № 2 від 01.06.2020 року датою її фактичного надходження.
8. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМТЕХ ІННОВАЦІЯ" (код ЄДРПОУ 43591781) податкову накладну № 5 від 05.06.2020 року датою її фактичного надходження.
9. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМТЕХ ІННОВАЦІЯ" (код ЄДРПОУ 43591781) податкову накладну № 7 від 10.06.2020 року датою її фактичного надходження.
10. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМТЕХ ІННОВАЦІЯ" (код ЄДРПОУ 43591781) податкову накладну № 9 від 10.06.2020 року датою її фактичного надходження.
11. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМТЕХ ІННОВАЦІЯ" (код ЄДРПОУ 43591781) податкову накладну № 10 від 10.06.2020 року датою її фактичного надходження.
12. Стягнути з бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у м. Києві (код ЄДРПОУ 43141267, 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМТЕХ ІННОВАЦІЯ" (код ЄДРПОУ 43591781, 01042, місто Київ, вул. Академіка Філатова, будинок 1/22, приміщення 12) понесені ним витрати по сплаті судового збору у розмірі 10 505, 00 грн. (десять тисяч п`ятсот п`ять гривень, 00 копійок).
5. Стягнути з бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, 04953, м. Київ, Львівська площа, 8) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМТЕХ ІННОВАЦІЯ" (код ЄДРПОУ 43591781, 01042, місто Київ, вул. Академіка Філатова, будинок 1/22, приміщення 12) понесені ним витрати по сплаті судового збору у розмірі 10 505, 00 грн. (десять тисяч п`ятсот п`ять гривень, 00 копійок).
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя І.М. Погрібніченко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 20.10.2022 |
Оприлюднено | 28.10.2022 |
Номер документу | 106957302 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Парінов Андрій Борисович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Погрібніченко І.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні