ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 жовтня 2022 року м. Київ № 640/32615/20
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Каракашьяна С.К., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю «АП Комерс»до 1. Головного управління ДПС у м. Києві 2. Державної податкової служби Українипровизнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «АП Комерс» (позивач/ ТОВ «АП Комерс») звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві, Державної податкової служби України, в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення від 10.09.2020р. №1921190/39712241 про відмову в реєстрації розрахунку коригування №118 від 11.09.2019р.;
- визнати протиправним та скасувати рішення від 10.09.2020р. №1921191/39712241про відмову в реєстрації розрахунку коригування №116 від 11.09.2019р.;
- визнати протиправним та скасувати рішення від 10.09.2020р. №1921192/39712241 про відмову в реєстрації розрахунку коригування №115 від 11.09.2019р.;
- визнати протиправним та скасувати рішення від 10.09.2020р. №1921193/39712241 про відмову в реєстрації розрахунку коригування №114 від 11.09.2019р.;
- визнати протиправним та скасувати рішення від 10.09.2020р. №1921194/39712241 про відмову в реєстрації розрахунку коригування №113 від 11.09.2019р.;
- визнати протиправним та скасувати рішення від 10.09.2020р. №1921195/39712241 про відмову в реєстрації розрахунку коригування №119 від 11.09.2019р.;
- визнати протиправним та скасувати рішення від 10.09.2020р. №1921196/39712241 про відмову в реєстрації розрахунку коригування №112 від 11.09.2019р.;
- визнати протиправним та скасувати рішення від 10.09.2020р. №1921197/39712241 про відмову в реєстрації розрахунку коригування №117 від 11.09.2019р.;
- зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунки коригування №118 від 11.09.2019р., №116 від 11.09.2019р, №115 від 11.09.2019р„ №114 від 11.09.2019р., №113 від 11.09.2019р., №119 від 11.09.2019р., №112 від 11.09.2019р„ №117 від 11.09.2019р.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає про необґрунтованість спірних рішень про відмову у реєстрації розрахунків коригування, оскільки, на вимогу фіскального органу після зупинення реєстрації, позивачем було надано пояснення та документи щодо підтвердження реальності здійснених господарських операцій, проте, в оскаржуваних рішеннях про відмову в реєстрації РК контролюючим органом не обґрунтовано чому документи платника не є достатніми для прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної, які документи платник податків має надати для обґрунтованого рішення щодо реєстрації ПН.
Відповідачі проти задоволення позовних вимог заперечували з підстав правомірності спірного рішення, прийнятого в спосіб та в межах наданих повноважень.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «АП Комерс» зареєстровано 25.03.2015 (номер запису: 1 074 102 0000 053595) в якості суб`єкта підприємницької діяльності юридичної особи, є платником податку на прибуток на загальних підставах та платником податку на додану вартість.
Між ТОВ "АП КОМЕРС" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Біо Лат" (код ЄДРПОУ 34072544) було укладено Договір поставки АПК/2019-13 від 20.02.2019 згідно з умовами якого підприємство позивача як постачальник зобов`язалось постачати на користь ТОВ «Біо Лат» як покупця продукцію виробничо-технічного призначення, необхідну для вирощування сільськогосподарської продукції. Конкретні номенклатури, ціна, умови поставки тощо визначаються Сторонами у специфікаціях (п. 1.2 Договору).
На виконання зазначеного договору, згідно Специфікації №97 від 01.03.2019р., Специфікації №108 від 06.03.2019р., Специфікації №149 від 12.03.2019р., Специфікації №206 від 12.03.2019р., Специфікації №89 від 28.02.2019р., Специфікації №324 від 324 від 10.04.2019р., Специфікації №63 від 20.02.2019р., Специфікації №76 від 26.02.2019р. лютому-квітні 2019 р. позивачем було поставлено покупцю всього 3192 посівних одиниці (п/о) насіння для сівби.
На зазначену поставку було видано податкові накладні: №2 від 20.02.2019р.; №41 від 12.03.2019р.; №53 від 06.03.2019р.; №64 від 01.03.2019р.; №74 від 10.04.2019р.; №75 від 26.02.2019р.; №104 від 28.02.2019р.; №164 від 12.03.2019р.
У вересні 2019 року (по закінченню агрономічного року) позивачем надано покупцю знижку на зазначене насіння, що оформлено Розрахунком знижки від 11.09.2019 №ФАРК00016. Сума знижки була повернута грошовими коштами на рахунок покупця згідно платіжного доручення від 20.09.19 №7532875, що підтверджено банківською випискою за 20.09.19.
Оскільки відбулося коригування вартісних показників за рахунок отриманої знижки, у відповідності до п. 192.1 ст. 192 Податкового кодексу України ТОВ "АП КОМЕРС" мало намір провести реєстрацію розрахунку коригування: 112 від 11.09.2019р. до податкової накладної №2 від 20.02.2019р.; 113 від 11.09.2019р. до податкової накладної №75 від 26.02.2019р.; 114 від 11.09.2019р. до податкової накладної №104 від 28.02.2019р.; 115 від 11.09.2019р. до податкової накладної №64 від 01.03.2019р.; 116 від 11.09.2019р. до податкової накладної №53 від 06.03.2019р.; 117 від 11.09.2019р. до податкової накладної №41 від 12.03.2019р.; 118 від 11.09.2019р. до податкової накладної №164 від 12.03.2019р.; 119 від 11.09.2019р. до податкової накладної №74 від 10.04.2019р.
24 вересня 2019 року позивач отримав квитанції (реєстраційний 9219273953, 9219290294, 9219286560, 9219283704, 9219224190, 9219207746, 9219291339, 9219291300), за змістом якої проінформовано, що на підставі п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Сума компенсації вартості товару/послуги за кодом УКТЗЕД/ДКПП 1005, зазначеного у розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, перевищує величину залишку такого товару (різниця обсягу придбання постачальника та обсягу постачання отримувача такого товару/послуги), що відповідає вимогам пп.2.5 п.2 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій». Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З метою спростування висновків податкового органу, на розгляд комісії Головного управління ДПС у м. Києві було надано наступний перелік документів (підтверджується Повідомленням про надання пояснень №2 від 08.09.2020 р. та копій документів з супровідним листом №83 від 07.09.2020р.): 1. Договір від 20.02.2019 №АПК/2019-13. 2. Специфікація №63 від 20.02.2019р. 3. Специфікація №76 від 26.02.2019р. 4. Специфікація №89 від 28.02.2019р. 5. Специфікація №97 від 01.03.2019р. 6. Специфікація №108 від 06.03.2019р. 7. Специфікація №149 від 12.03.2019р. 8. Специфікація №206 від 12.03.2019р. 9. Специфікація №324 від 10.04.2019р. 10. Видаткова накладна від 20.02.2019 №99 11. Видаткова накладна від 26.02.2019 №128 12. Видаткова накладна від 28.02.2019 №148 13. Видаткова накладна від 01.03.2019 №158 14. Видаткова накладна від 06.03.2019 №180 15. Видаткова накладна від 12.03.2019 №214 16. Видаткова накладна від 12.03.2019 №447 17. Видаткова накладна від 10.04.2019 №588 18. ТТН №36 від 19.02.2019р. 19. ТТН №47 від 25.02.2019р. 20. ТТН №53 від 26.02.2019р. 21. ТТН №67 від 27.02.2019р. 22. ТТН №91 від 27.02.2019р. 23. ТТН №114 від 11.03.2019р. 24. ТТН №255 від 09.04.2019р. 25. Сертифікат, що засвідчує якісні характеристики насіння від 21.01.2019 №477/2. 26. Сертифікат, що засвідчує якісні характеристики насіння від 22.01.2019 №478/8. 27. Сертифікат, що засвідчує якісні характеристики насіння від 19.02.2019 №613/5. 28. Сертифікат, що засвідчує якісні характеристики насіння від 19.02.2019 №613/6. 29. Сертифікат, що засвідчує якісні характеристики насіння від 19.02.2019 №613/8. 30. Сертифікат, що засвідчує якісні характеристики насіння від 28.02.2019 №634/12. 31. Сертифікат, що засвідчує якісні характеристики насіння від 09.01.2019 №019505. 32. Сертифікат, що засвідчує якісні характеристики насіння від 08.01.2019 №019235. 33. Сертифікат, що засвідчує якісні характеристики насіння від 17.01.2019 №020542. 34. Сертифікат, що засвідчує якісні характеристики насіння від 30.01.2019 №023620. 35. Сертифікат, що засвідчує якісні характеристики насіння від 08.02.2019 №023668. 36. Банківські виписки за 22.02.2019р., 28.02.2019р., 04.04.2019р., 05.03.2019р., 07.03.2019р., 15.03.2019р., 19.04.2019р., 28.03.2019р.(що підтверджують отримання оплати за насіння). 37. Розрахунок знижки від 11.09.2019 №ФАРК00016 38. Платіжне доручення від 20.09.19 №7532875 та банківська виписка за 20.09.19 (що підтверджує повернення знижки) 39. Договір купівлі-продажу №UA 04-2019 MONINT (із Monsanto International Sari). 40. ВМД №UA125260/2019/831452 від 11.02.2019 41. ВМД №UA125260/2019/831462 від 11.02.2019 42. ВМД №UA125260/2019/831465 від 11.02.2019 43. ВМД №UA125260/2019/831472 від 12.02.2019 44. ВМД №UA125260/2019/831473 від 12.02.2019 45. ВМД №UA125260/2019/831765 від 18.02.2019 46. CMR №435 від 12.12.2018р. 47. CMR№455 від 03.01.2019р. 48. CMR №509 від 03.01.2019р. 49. CMR №527 від 11.01.2019р. 50. CMR №639 від 12.12.2018р. 51. CMR №707 від 08.02.2019р. 52. Інвойс №8020002623 від 17.12.2018р. 53. Інвойс №8020002625 від 18.12.2018р. 54. Інвойс №8020002680 від 10.01.2019р. 55. Інвойс №8020002713 від 10.01.2019р. 56. Інвойс №8020002715 від 14.01.2019р. 57. Інвойс №8020002831 від 11.02.2019р. 58. Платіжні доручення №1 від 15.02.2019р., №4 від 18.01.2019р., №5 від 12.02.2019р., №14 від 14.03.2019р. 59. Договір від 12.11.18 №202019019 (із ТОВ «Сингента») 60. Видаткова накладна №0083787759 від 23.01.2019 61. Видаткова накладна №0083814853 від 07.02.2019 62. Видаткова накладна №0083818678 від 07.02.2019 63. Видаткова накладна №0083839419 від 19.02.2019 64. Договір від 05.03.2019р. №BREV 12-2019 (із ТОВ «ДАУ АГРОСАЄНСЕС УКРАЇНА») 65. Видаткова накладна №137 від 05.04.2019 66. Договір від 11.02.2019р. №11-02-2019-В (із ТОВ «Євраліс Семене Україна») 67. Видаткова накладна №473 від 22.02.2019 68. Рахунки №44 від 19.02.2019, №2788035 від 18.01.2019, №2804031 від 01.02.2019, №2804950 від 05.02.2019., №2813911 від 13.02.2019, №136608818 від 02.04.2019р. 69. Платіжні доручення №2232 від 24.01.2019р., №2288 від 07.02.2019р., №2289 від 07.02.2019р., №2353 від 19.02.2019р., №2381 від 25.02.2019р., №17754340 від 08.04.2019р. 70. Запит про надання доступу до публічної інформації від 24.01.20 №31.
Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийняті рішення:
- від 10.09.2020 №1921190/39712241 про відмову в реєстрації розрахунку коригування №118 від 11.09.2019;
- від 10.09.2020 №1921191/39712241 про відмову в реєстрації розрахунку коригування №116 від 11.09.2019;
- від 10.09.2020 №1921192/39712241 про відмову в реєстрації розрахунку коригування №115 від 11.09.2019;
- від 10.09.2020 №1921193/39712241 про відмову в реєстрації розрахунку коригування №114 від 11.09.2019;
- від 10.09.2020 №1921194/39712241 про відмову в реєстрації розрахунку коригування №113 від 11.09.2019;
- від 10.09.2020 №1921195/39712241 про відмову в реєстрації розрахунку коригування №119 від 11.09.2019;
- від 10.09.2020 №1921196/39712241 про відмову в реєстрації розрахунку коригування №112 від 11.09.2019;
- від 10.09.2020 №1921197/39712241 про відмову в реєстрації розрахунку коригування №117 від 11.09.2019.
Рішення вмотивовані ненаданням платником податків копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання, транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
Вважаючи вказані рішення необґрунтованими, протиправними та такими, що підлягають скасуванню, позивач звернувся з позовом до суду.
Досліджуючи надані сторонами докази, аналізуючи наведені міркування та заперечення, оцінюючи їх в сукупності, суд бере до уваги наступне.
У розумінні підпунктів 14.1.60 пункту 14 статті 14 Податкового кодексу України (у редакції, яка діяла станом на момент виникнення спірних правовідносин), Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Згідно з підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
У свою чергу, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).
Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Згідно із п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
У відповідності до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" (далі - Порядок № 1246), податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200 1.3 і 200 1.9 статті 200 1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених п. 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція) (пункт 13 Порядку № 1246).
Постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. N 117 було затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок зупинення реєстрації 117), який діяв на момент зупинення реєстрації розрахунку коригування.
Відповідно до п.п. 5-7 Порядку зупинення реєстрації 117, податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
У разі, коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Згідно п. 10 Порядку зупинення реєстрації 117, Критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.
ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
Відповідно до п. 12, 13 Порядку зупинення реєстрації 117, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;
2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;
3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 14 Порядку зупинення реєстрації 117 встановлено перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Відповідно до п.15 Порядку зупинення реєстрації 117, Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).
Згідно п. 16 Порядку зупинення реєстрації 117, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно із п. 18-21 Порядку зупинення реєстрації 117, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).
Зазначені комісії приймають рішення про:
- реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;
- відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;
- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;
- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
В подальшому, механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, що набула чинності з 01.02.2020 (далі по тексту - Порядок № 1165).
За визначенням п. 2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Відповідно до п. 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до п. 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно з п. 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Наведені норми дають підстави для висновку, що законодавець встановлює перелік інформації, обов`язкової для фіксації у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної. Без деталізації такого роду інформації відповідна квитанція не може вважатися належним чином оформленою.
Водночас, в квитанціях про зупинення реєстрації розрахунків коригування до податкових накладних вказано, що реєстрація зупинена з підстав відповідності вимогам пп.2.5 п.2 "Критеріїв ризиковості здійснення операції".
На час подання на реєстрацію спірних розрахунків коригування, окремими положеннями Порядку № 117 не було визначено конкретних критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, натомість на підставі пункту 10 цього Порядку, зобов`язано Державну фіскальну службу України визначити такі критерії та погодити їх з Міністерством фінансів України.
Критерії ризиковості платника податку та здійснення операцій були визначені листами Державної фіскальної служби України від 05.11.2018 року № 4065/99-99-07-05-04-18, від 07.08.2019 року за №1962/99-99-29-01-01-18, які розміщені на веб-порталі ДФС України.
Отже, на час виникнення спірних правовідносин та прийняття спірного у цій справі акту індивідуальної дії, хоча й набула чинності змінена редакція пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, у відповідності до вимог якої прийнято Порядок № 117, проте реалізація механізму зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних поставлена у залежність від наявності критеріїв ризиковості господарських операцій. Відповідні критерії у періоді, що аналізується, визначалися листами ДФС від 05.11.2018 року № 4065/99-99-07-05-04-18, від 07.08.2019 року за №1962/99-99-29-01-01-18.
Суд враховує, що листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами у розумінні статті 117 Конституції України, а відтак не є джерелом права відповідно до статті 7 КАС України. Натомість, як встановлено судом, позивачем, як платником податків надано до податкового органу первинні документи на підтвердження реальності господарських операцій.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Крім того, акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій, мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.
З наведених обставин судом встановлена безпідставність зупинення реєстрації розрахунків коригування як передумови прийняття відповідних рішень Комісії, адже у квитанції про зупинення реєстрації РК вказано критерії ризиковості, визначений виключно листами/листом ДФС, проте, без зазначення конкретних обставин, які слугували причиною прийняття таких рішень.
Враховуючи суперечливість нормативного регулювання, як підставу застосування презумпції правомірності рішень платника (підпункт 4.1.4 пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України), а також вимоги принципів правової визначеності та передбачуваності, суд приходить до висновку як про безпідставність зупинення реєстрації розрахунків коригування позивача, так і про протиправність рішень податкового органу якими відмовлено у їх реєстрації.
До аналогічних висновків дійшов Верховний Суд у постанові від 02 квітня 2019 року у справі №822/1878/18.
Поряд з цим, суд зазначає, що обставини зупинення реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування обов`язково підлягають дослідженню, оскільки є юридично значимими та такими, що тягнуть за собою прийняття в подальшому рішення про реєстрацію податкових накладних або відмову у реєстрації на підставі витребуваних документів у платника податку за результатами зупинення реєстрації.
Як зазначалось вище, в силу приписів п.11 Порядку № 1165 критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, зазначаються у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка (квитанція) надсилається платнику податку.
Також, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування міститься пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019 року затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №520), яким визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.2. Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Пунктом 3 Порядку № 520 визначено, що комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Згідно п.4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
За приписами п.5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з п.6 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Між тим, виходячи із власного розуміння обсягу необхідних документів, позивач у даному випадку направив пояснення та документи, які у повній мірі дають уяву та розуміння характеру та обсягу операцій, які, як вбачається з матеріалів справи, - не досліджували та не оцінювались відповідачами, про свідчить не тільки відсутність їх аналізу у квитанції та оскаржуваному рішенні, але й - під час розгляду справи.
Як вже зазначалося, у спірному рішенні також не деталізовано - які саме документи позивач мав надати разом з поясненнями та які не надано.
Також, під час розгляду справи жоден з відповідачів не навів зауважень щодо юридичної значимості та повноти вказаних документів, у т.ч первинних, як і не спростували обставин, заявлених у первинних документах, як під час розгляду справи, так і в оскаржуваних рішеннях не зазначено - у чому полягають порушення з боку позивача.
Відповідачі так і не навели жодних конкретних обставин (в контексті характеру операції), які б виправдовували зупинення реєстрації РК та відмову у його реєстрації, підтверджували б обґрунтованість сумнівів, які зумовили зупинення реєстрації такої реєстрації, як і не довели недоліків документів, у т.ч. поданих позивачем документів після зупинення реєстрації розрахунку коригування.
У той же час, принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень полягає у тому, щоб рішенням було прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), з оцінкою усіх фактів та обставин, що мають значення. Європейський Суд з прав людини в рішенні у справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), N 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року, вказує, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що оскаржувані рішення є необґрунтованими та безпідставними, є протиправними та підлягають скасуванню.
Згідно з положеннями частини другої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення зокрема про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
Частина третя статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України встановлює, що у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Згідно з пунктами 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Таким чином, нормами Порядку №1246 визначено компетенцію Державної фіскальної служби України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН на підставі рішення суду.
Суд зазначає, що законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов`язання ДПС зареєструвати розрахунки коригування в ЄРПН.
Відтак, оскільки спірні рішення підлягають скасуванню то, відповідно, з урахуванням положень пунктів 19, 20 Порядку № 1246, суд приходить до висновку зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН розрахунки коригування датою подання на реєстрацію.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 2, 72-77, 139, 241-246, 251 Кодексу адміністративного судочинства України Окружний адміністративний суд міста Києва, -
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «АП Комерс» задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних України:
- від 10.09.2020 №1921190/39712241 про відмову в реєстрації розрахунку коригування №118 від 11.09.2019;
- від 10.09.2020 №1921191/39712241 про відмову в реєстрації розрахунку коригування №116 від 11.09.2019;
- від 10.09.2020 №1921192/39712241 про відмову в реєстрації розрахунку коригування №115 від 11.09.2019;
- від 10.09.2020 №1921193/39712241 про відмову в реєстрації розрахунку коригування №114 від 11.09.2019;
- від 10.09.2020 №1921194/39712241 про відмову в реєстрації розрахунку коригування №113 від 11.09.2019;
- від 10.09.2020 №1921195/39712241 про відмову в реєстрації розрахунку коригування №119 від 11.09.2019;
- від 10.09.2020 №1921196/39712241 про відмову в реєстрації розрахунку коригування №112 від 11.09.2019;
- від 10.09.2020 №1921197/39712241 про відмову в реєстрації розрахунку коригування №117 від 11.09.2019.
3. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №118 від 11.09.2019р., №116 від 11.09.2019р, №115 від 11.09.2019р„ №114 від 11.09.2019р., №113 від 11.09.2019р., №119 від 11.09.2019р., №112 від 11.09.2019р„ №117 від 11.09.2019р., датою їх фактичного подання на реєстрацію.
4. Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю «АП Комерс» понесені витрати по сплаті судового збору в розмірі 2102 грн. (дві тисячі сто дві гривні 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м. Києві.
5. Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю «АП Комерс» понесені витрати по сплаті судового збору в розмірі 2102 грн. (дві тисячі сто дві гривні 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України.
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення суду може бути оскаржено за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295 - 297 КАС України.
Суддя С.К. Каракашьян
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 24.10.2022 |
Оприлюднено | 28.10.2022 |
Номер документу | 106957463 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Каракашьян С.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні