Рішення
від 26.10.2022 по справі 620/5810/22
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 жовтня 2022 року м.ЧернігівСправа № 620/5810/22

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі судді Падій В.В., розглянувши, за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, справу за адміністративним позовом Керівника Прилуцької окружної прокуратури до Відділу освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Малодівицької селищної ради Прилуцького району Чернігівської області, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Департамент культури і туризму національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

Керівник Прилуцької окружної прокуратури звернувся до суду з адміністративним позовом до Відділу освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Малодівицької селищної ради Прилуцького району Чернігівської області, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Департамент культури і туризму національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації, в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Відділу освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Малодівицької селищної ради щодо неподання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня - Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації з метою внесення об`єктів культурної спадщини місцевого значення, що знаходяться на території Малодівицької селищної ради, а саме: поселення «Мала Дівиця-2» V ст. до Державного реєстру нерухомих пам`яток України;

- зобов`язати Відділ освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Малодівицької селищної ради подати пропозиції до органу охорони культурної спадщини вищого рівня - Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації про занесення об`єктів культурної спадщини місцевого значення, що знаходяться на території Малодівицької селищної ради, а саме: поселення «Мала Дівиця-2» V ст. до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Обґрунтовуючи вимоги, позивач вказує на порушення відповідачем у спірних правовідносинах чинного законодавства України на момент їх виникнення, що стало підставою для його звернення до суду.

Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду Падій В.В. від 29.08.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи та встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позов або заяви про визнання позову.

Відповідачем подано до суду відзив на позов, в якому останній проти задоволення позовних вимог не заперечував та просив їх задовольнити.

Третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача правом на надання письмових пояснень не скористалася.

Дослідивши всі документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню, з таких підстав.

Наказом Управління культури і туризму Чернігівської обласної державної адміністрації від 28.05.2009 №87 «Про затвердження списків нововиявлених об`єктів культурної спадщини» затверджено Списки нововиявлених археологічних пам`яток археології місцевого значення Чернігівської області, що підлягають занесенню до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, до якого, зокрема, включено поселення «Мала Дівиця - 2» V ст. н.е. (охоронний № 6605-Чр) (а.с.36-42).

Так моніторингомДержавного реєстру нерухомих пам`яток УкраїниПрилуцькою окружною прокуратурою встановлено, що в Державному реєстрі нерухомих пам`яток України немає жодної пам`ятки культурної спадщини національного чи місцевого значення під назвою «Мала Дівиця-2», яка б знаходилася на території Малодівицької селищної ради Прилуцького району.

Водночас Прилуцькою окружною прокуратурою встановлено, що на території Малодівицької селищної ради знаходиться пам`ятка культурної спадщини - поселення «Мала Дівиця-2» III-V ст. н.е., яке не внесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

На вказаний об`єкт культурної спадщини Департаментом культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації виготовлено облікову картку (а.с.43-44).

Відповідно до облікової картки археологічного об`єкта культурної спадщини, поселення «Мала Дівиця-2» розташоване на ділянці лівого берега річки Галка на південний захід від дороги М. Дівиця - В. Дівиця. Висота над півнем заплави 2,5 м. Культурний шар товщиною 0,5-1,0 м., простежений на площі не менше 1,8 га, середньої насиченості, містить гончарну кераміку черняхівської культури (III-V ст.).

Крім цього на запит Прилуцької окружної прокуратури Департамент культури і туризму, національностей та релігії Чернігівської обласної державної адміністрації в листі від 15.07.2022 №15-960/8 повідомив, що звернень від Малодівицької селищної ради (виконавчого комітету) з пропозиціями, щодо внесення вищевказаного об`єкту культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток до Департаменту не надходило (а.с.34).

Також на запит Прилуцької окружної прокуратури листом від 19.07.2022 № 03-05/683 Малодівицька селищна рада Прилуцького району Чернігівської області повідомила, що Малодівицькою селищною радою та її виконавчим комітетом, зокрема, Відділом освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту до Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації не подавались пропозиції щодо включення археологічного об`єкту культурної спадщини поселення «Мала Дівиця-2», розташованого на території Малодівицької об`єднаної територіальної громади до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

З огляду на викладене, Прилуцька окружна прокуратура, реалізуючи надані законом повноваження щодо захисту державних інтересів, звернулася до суду із позовом про визнання протиправною бездіяльність Відділу освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Малодівицької селищної ради щодо неподання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня - Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації з метою внесення об`єктів культурної спадщини місцевого значення, що знаходяться на території Малодівицької селищної ради, а саме: поселення «Мала Дівиця-2» V ст. до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно достатті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини регулюєЗакон України від 08.06.2000 №1805- III «Про охорону культурної спадщини» (далі - Закон №1805-III).

За визначеннями, наведеними устатті 1 Закону №1805-III:

- об`єкт культурної спадщини - визначне місце, споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов`язані з ними рухомі предмети, а також території чи водні об`єкти (об`єкти підводної культурної та археологічної спадщини), інші природні, природно-антропогенні або створені людиною об`єкти незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність;

- пам`ятка культурної спадщини (далі - пам`ятка) - об`єкт культурної спадщини, який занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, або об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цимЗаконом, до вирішення питання про включення (невключення) об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України;

- охорона культурної спадщини - система правових, організаційних, фінансових, матеріально-технічних, містобудівних, інформаційних та інших заходів з обліку (виявлення, наукове вивчення, класифікація, державна реєстрація), запобігання руйнуванню або заподіянню шкоди, забезпечення захисту, збереження, утримання, відповідного використання, консервації, реставрації, ремонту, реабілітації, пристосування та музеєфікації об`єктів культурної спадщини;

Згідно ізстаттею 3 Закону № 1805-III, державне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України, спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини. До спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини (далі - органи охорони культурної спадщини) належать зокрема: виконавчий орган сільської, селищної, міської ради.

Відповідно до частини 2статті 5 Закону № 1805-IIIдо повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини, належить, зокрема: реалізація державної політики з питань охорони культурної спадщини; ведення Державного реєстру нерухомих пам`яток України, здійснення координації та контролю за паспортизацією нерухомих об`єктів культурної спадщини; подання Кабінету Міністрів України пропозицій про занесення об`єктів культурної спадщини національного значення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України та про внесення змін до нього щодо пам`яток національного значення; занесення об`єктів культурної спадщини місцевого значення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України та внесення змін до нього щодо пам`яток місцевого значення.

Відповідно до частини 2статті 6 Закону № 1805-IIIдо повноважень районних державних адміністрацій, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідно до їх компетенції у сфері охорони культурної спадщини належить, зокрема, забезпечення виконання цьогоЗакону, інших нормативно-правових актів про охорону культурної спадщини на відповідній території; подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, внесення змін до нього та про занесення відповідної території до Списку історичних населених місць України; забезпечення захисту об`єктів культурної спадщини від загрози знищення, руйнування або пошкодження; організація розроблення відповідних програм охорони культурної спадщини.

Приписамистатті 13 Закону № 1805-IIIпередбачено, що об`єкти культурної спадщини незалежно від форм власності відповідно до їхньої археологічної, естетичної, етнологічної, історичної, мистецької, наукової чи художньої цінності підлягають реєстрації шляхом занесення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України за категоріями національного та місцевого значення пам`ятки.

У відповідності достатті 1 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - № 280/97-ВР)виконавчі органи рад - органи, які відповідно доКонституції Українита цьогоЗаконустворюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами.

Відповідно достатті 5 Закону № 280/97-ВРдо системи місцевого самоврядування входять виконавчі органи сільської, селищної, міської ради.

У відповідності до частини 1статті 11 Закону № 280/97-ВРвиконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.

Згідно з підпунктом 10 пункту «б»статті 32 Закону № 280/97-ВРдо відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження забезпечення охорони пам`яток історії та культури, збереження та використання культурного надбання.

Відповідно до пункту 1.1 Положення про Відділ освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Малодівицької селищної ради (а.с. 53-57), затвердженого рішенням третьої сесії Малодівицької селищної ради 7 скликання від 21.12.2017 (а.с. 52) (даліПоложення), Відділ освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Малодівицької селищної ради є комунальною організацією (установою, закладом) Малодівицької селищної ради Прилуцького району Чернігівської області, який утворюється рішенням сесії Малодівицької селищної ради, підзвітний і підконтрольний Малодівицькій селищній раді, підпорядкований виконавчому комітету селищної ради, селищному голові, секретарю Малодівицької селищної ради, заступнику Малодівицького селищного голови, відповідно до розподілу обов`язків, а з питань здійснення делегованих повноважень підконтрольне відповідним органам виконавчої влади.

Згідно з пунктом 3.1.11. Положення, реалізує повноваження органів виконавчої влади у сфері збереження та використання культурної спадщини.

Враховуючи вищенаведені норми, суд дійшов висновку, що у даному випадку саме на Відділ освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Малодівицької селищної ради покладається обов`язок подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації про занесення таких об`єктів до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Разом з тим відповідно до пункту 4 Розділу I Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженого наказом Міністерства культури України від 11.03.2013 № 158, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 01.04. 2013 за № 528/23060 (далі - Порядок № 158) ініціаторами розгляду питань занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру, внесення змін до відомостей Реєстру, передбачених абзацамидругим - п`ятим пункту 1розділу V цього Порядку, та внесення змін до Реєстру (далі - Ініціатор) є: уповноважений орган - за категорією пам`ятки національного значення; уповноважений орган, Українське товариство охорони пам`яток історії та культури, інші громадські організації, до статутних завдань яких належать питання охорони культурної спадщини - за категорією пам`ятки місцевого значення.

Відповідно до пункту 1 Розділу IV Порядку №158 для розгляду питання занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру ініціатором подаються Мінкультури такі документи: поданняза формою, наведеною у додатку 3 до цього Порядку, засвідчене підписом керівника установи, організації, що виступає Ініціатором; облікова документація.

Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що на Відділ освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Малодівицької селищної ради покладається обов`язок подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня - Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації про занесення таких об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Отже невиконання відповідачем обов`язку подання пропозиції органу охорони культурної спадщини вищого рівня - Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України свідчить про бездіяльність відповідача, яку слід визнати протиправною.

Проаналізувавши вищенаведене, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову повністю.

При цьому у відповідності до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки під час розгляду даної справи свідки судом не залучались та судові експертизи не призначались, суд вважає за необхідне зазначити, що судові витрати, понесені позивачем, з відповідача не стягуються.

Керуючись статтями 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Відділу освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Малодівицької селищної ради щодо неподання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня - Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації з метою внесення об`єктів культурної спадщини місцевого значення, що знаходяться на території Малодівицької селищної ради, а саме: поселення «Мала Дівиця-2» V ст. до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Зобов`язати Відділ освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Малодівицької селищної ради подати пропозиції до органу охорони культурної спадщини вищого рівня - Департаменту культури і туризму, національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації про занесення об`єктів культурної спадщини місцевого значення, що знаходяться на території Малодівицької селищної ради, а саме: поселення «Мала Дівиця-2» V ст. до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями293,295 - 297та підпунктом 15.5 пункту 15РозділуVII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Керівник Прилуцької окружної прокуратури (вул. 1-го Травня, буд. 50-а, м. Прилуки, Чернігівська область, 17500, код ЄДРПОУ - 02910114).

Відповідач: Відділ освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Малодівицької селищної ради Прилуцького району Чернігівської області (вул. Слобідська, буд. 16, смт. Мала Дівиця, Прилуцький район, Чернігівська область, 17523, код ЄДРПОУ - 41836111).

Третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Департамент культури і туризму національностей та релігій Чернігівської обласної державної адміністрації (вул. Коцюбинського, буд. 70, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ - 02231672).

Суддя В.В. Падій

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.10.2022
Оприлюднено31.10.2022
Номер документу106984675
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —620/5810/22

Рішення від 26.10.2022

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

Ухвала від 28.08.2022

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні