Рішення
від 26.10.2022 по справі 826/14918/17
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 жовтня 2022 року м. Київ № 826/14918/17

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Добрівської Н.А.,

розглянувши у спрощеному провадженні адміністративну справу

за позовом Державної служби геології та надр України

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Італіка»

про анулювання спеціального дозволу, -

В С Т А Н О В И В:

Державна служба геології та надр України (далі по тексту - позивач, Держгеонадра) звернулася до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Італіка» (далі по тексту - відповідач, ТОВ «ТД «Італіка»), у якому просила припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 18 вересня 2012 року №5641, наданого ТОВ «ТД «Італіка».

В обґрунтування заявлених вимог позивач вказує, що відповідач в порушення вимог Угоди про умови користування надрами та статті 24 Кодексу України про надра не подав до ДНВП «Геоінформ України» щорічні звіти відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин, за 2014 та 2015 роки, у зв`язку з чим позивачем винесено наказ про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами та встановлено термін для усунення порушень. Проте, порушення усунуті не були, у зв`язку з чим наявні підстави для анулювання дозволу на користування надрами.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 23 листопада 2017 року відкрито провадження в адміністративній справі №826/14918/17.

Ухвалою суду від 12 березня 2018 року призначено розгляд справи №826/14918/17 за правилами спрощеного позовного провадження (без виклику сторін).

Відповідач своїм правом надати відзив на позовну заяву не скористався, доказів на спростування заявлених позивачем вимог не надав.

Ознайомившись із письмово викладеними доводами позивача, дослідивши наявні в матеріалах справи документи і матеріали, суд встановив такі обставини справи.

Держгеонадрами видано ТОВ «ТД «Італіка» спеціальний дозвіл на користування надрами від 18 вересня 2012 року №5641, додатком до якого є Угода №5641 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 18 вересня 2012 року, укладена між позивачем та відповідачем; згідно підпункту 7.2 пункту 7 вказаної Угоди надрокористувач зобов`язався в установленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» (далі - ДНВП «Геоінформ України») щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр. Відповідно до додатку №2 до Угоди від 18 вересня 2012 року №5611 початок видобування корисних копалин заплановано на ІІІ квартал 2014 року; вихід на проектну потужність - IV квартал 2016 року.

Листом від 07 квітня 2015 року №02/302-0972 ДНВП «Геоінформ України» на запит Держгеонадр надало інформацію про суб`єктів господарювання, власників спеціальних дозволів на користування надрами, які не направили до ДНВП «Геоінформ України» щорічну статистичну звітність за формами 6-гр, 7-гр за 2014 рік та інформацію щодо відсутності звітності надрокористувачів Донецької та Луганської областей за формою 5-гр за 2014 рік, в пункті 151 якого вказано ТОВ «ТД «Італіка».

Позивачем вживалися заходи щодо усунення вказаних порушень законодавства.

Наказом Держгеонадр від 19 травня 2015 року №122 про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою КМУ від 30 травня 2011 року №615, у зв`язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП «Геоінформ України» щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014 рік та враховуючи пропозиції Робочої групи Держгеонадр для попереднього розгляду питань продовження строку дії, переоформлення, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами, внесення змін до Угоди про умови користування надрами, зупинення, поновлення дії, анулювання спеціального дозволу на користування надрами (протокол від 14 травня 2015 року №6-15 зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком до цього наказу; відповідно до пункту 134 відповідачу зупинено дію спеціального дозволу від 18 вересня 2012 року №5641 у зв`язку з порушенням пункту 3 статті 53 Кодексу України про надра та надано строк 30 календарних днів для усунення порушення.

Інформацію про вказаний наказ опубліковано в офіційному віснику «Урядовий кур`єр» (від 09 червня 2015 року №101).

Наказом Держгеонадр від 16 серпня 2016 року № 257 встановлено додатковий строк для усунення порушень законодавства у сфері надрокористування - 10 календарних днів.

Крім цього, Державна служба геології та надр України наказом від 10 січня 2017 року №1 встановлено додатковий строк для усунення порушень законодавства у сфері надрокористування - до 01 березня 2017 року.

Листом від 26 квітня 2016 року №02/302-1493 ДНВП «Геоінформ України» направлено позивачу інформаційний звіт про результати аналізу стану виконання особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами в частині надрокористувачів щодо руху запасів за 2015 рік, в якому зазначено, що, зокрема і відповідач не звітував щодо руху запасів на формою №5-гр.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.

Відповідно до пункту 4 Положення про Державну службу геології та надр України, що затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 117, Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

Статтею 4 Порядку здійснення державного геологічного контролю, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2011 року № 1294, визначено, що органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль, зокрема за дотриманням нормативів, стандартів та інших вимог щодо геологічного вивчення і використання надр, умов спеціальних дозволів на користування надрами та угод про умови користування надрами; своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедура продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615.

Згідно з пункту 23 вказаного Порядку право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».

Відповідно до пункту 25 вказаного Порядку про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.

Статтею 26 Кодексу України про надра визначено, що право користування надрами припиняється в разі:

1) якщо відпала потреба в користуванні надрами;

2) закінчення встановленого строку користування надрами;

3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано в користування;

4) користування надрами із застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення;

5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;

6) якщо користувач без поважних причин протягом 2 років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу 180 календарних днів не приступив до користування надрами;

7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої в користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, в разі незгоди користувачів - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Отже, право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.

Згідно з підпунктом 7.2 пункту 7 угоди про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною виданого відповідачу спеціального дозволу на користування надрами, відповідач як надрокористувач зобов`язався у встановленому порядку подавати до ДНВП «Геоінформ України» щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.

Відповідні звіти протягом 2014, 2015 років відповідач не подавав, чим порушив вимоги, передбачені спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, що відповідно до статті 26 Кодексу України про надра є підставою для припинення права користування надрами.

Вжиті позивачем заходи не призвели до усунення вказаних порушень законодавства, а відтак право відповідача на користування надрами підлягає припиненню шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами.

Оскільки неподання звітності, передбаченої Угодою, є порушенням вимог, передбачених спеціальним дозволом, виникли підстави для анулювання дозволу згідно статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку №615, у зв`язку з чим позивачем подано оголошення до офіційного вісника «Урядовий кур`єр» (№88 від 16 травня 2017 рок) з проханням надати до Держгеонадр у 15-денний строк з моменту опублікування оголошення власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з порушенням вимог, передбачених спеціальним дозволом.

Жодної реакції відповідача на оголошення матеріали справи не містять.

З огляду на викладене у сукупності суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення заявлених позивачем вимог до відповідача про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у повному обсязі.

Згідно з частиною першою статті 9, статтею 72, частинами першою, другою, п`ятою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

На думку Окружного адміністративного суду міста Києва, відповідачем не доведено правомірність своєї поведінки з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов підлягає задоволенню.

Відповідно до статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Таким чином, судові витрати, що підлягають стягненню з відповідача відсутні.

На підставі вищевикладеного та керуючись статтями 2, 5-11, 73-77, 90, 139, 241-246, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов Державної служби геології та надр України (код ЄДРПОУ 37536031, адреса: 03680, м. Київ, вул. Ежена Потьє, буд. 16) задовольнити повністю.

2. Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 18 вересня 2012 року № 5641, наданий Товариству з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Італіка» (код ЄДРПОУ 35550515; адреса: 02002, м. Київ, вул. М. Раскової, буд. 4-А).

Рішення набирає законної сили у порядку, встановленому в статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції в порядку, визначеному статтями 293, 296, 297 Кодексу адміністративного судочинства України протягом 30 днів з моменту складення повного тексту

Суддя: Н.А. Добрівська

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення26.10.2022
Оприлюднено31.10.2022
Номер документу106985967
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами

Судовий реєстр по справі —826/14918/17

Рішення від 26.10.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрівська Н.А.

Ухвала від 12.03.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрівська Н.А.

Ухвала від 23.11.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрівська Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні