П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 жовтня 2022 р.м. ОдесаСправа № 420/3972/22
Суддя в суді І інстанції Єфіменко К.С. Рішення суду І інстанції ухвалено у м. Одеса
Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
судді-доповідачаЯковлєва О.В.,
суддівЄщенка О.В., Крусяна А.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 07 червня 2022 року, у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ACB-AAB» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И Л А :
Товариство з обмеженою відповідальністю «ACB-AAB» звернулось до суду з позовом у якому заявлено вимоги Державній податковій службі України, Головному управлінню ДПС в Одеській області, а саме:
- визнання протиправними та скасування рішень про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування від 21 грудня 2021 року: № 35655520/42314304, № 3555518/42314304, № 3555517/42314304, № 3555526/42314304, № 3555525/42314304, № 3555523/42314304, № 3555521/42314304, № 3555515/42314304, № 3555514/42314304, № 3555524/42314304, № 3555512/42314304, № 3555522/42314304, № 3555516/42314304, № 3555519/42314304, № 3555513/42314304, № 3555511/42314304;
- зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: № 49 від 03 грудня 2021 року, № 50 від 03 грудня 2021 року, № 51 від 03 грудня 2021 року, № 52 від 06 грудня 2021 року, № 53 від 06 грудня 2021 року, № 54 від 06 грудня 2021 року, № 55 від 06 грудня 2021 року, № 56 від 06 грудня 2021 року, № 57 від 07 грудня 2021 року, № 58 від 08 грудня 2021 року, № 59 від 13 грудня 2021 року, № 60 від 13 грудня 2021 року, № 61 від 13 грудня 2021 року, № 62 від 13 грудня 2021 року, № 63 від 13 грудня 2021 року, розрахунок коригування № 421 від 25 листопада 2021 року.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 07 червня 2022 року задоволено позовні вимоги.
Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням відповідачем подано апеляційну скаргу з якої вбачається про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а тому просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовано тим, що у межах спірних правовідносин податковим органом зупинено реєстрацію податкових накладних товариства в Єдиному реєстрі податкових накладних та надано йому час для підтвердження реальності проведених господарських операцій, шляхом подання відповідних пояснень та первинних бухгалтерських документів.
При цьому, на переконання апелянта, товариством не виконано вимог податкового органу та не надано первинних бухгалтерських документів, достатніх для реєстрації його податкових накладних, що стало правомірною підставою для прийняття оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, колегія суддів приходить до висновку, що подана апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що ТОВ «АСВ-ААВ» перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС в Одеській області.
При цьому, за наслідком здійснення господарської діяльності, ТОВ «АСВ-ААВ» складено податкові накладні № 49 від 03 грудня 2021 року, № 50 від 03 грудня 2021 року, № 51 від 03 грудня 2021 року, № 52 від 06 грудня 2021 року, № 53 від 06 грудня 2021 року, № 54 від 06 грудня 2021 року, № 55 від 06 грудня 2021 року, № 56 від 06 грудня 2021 року, № 57 від 07 грудня 2021 року, № 58 від 08 грудня 2021 року, № 59 від 13 грудня 2021 року, № 60 від 13 грудня 2021 року, № 61 від 13 грудня 2021 року, № 62 від 13 грудня 2021 року, № 63 від 13 грудня 2021 року, розрахунок коригування № 421 від 25 листопада 2021 року та в електронному вигляді направлено останні до автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно отриманих квитанцій податкові накладні та розрахунок коригування ТОВ «АСВ-ААВ» контролюючим органом прийняті, але реєстрацію їх зупинено та зазначено, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК від в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена, так як платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
В свою чергу, товариству запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Тому, ТОВ «АСВ-ААВ» 16 грудня 2021 року направлено в електронному вигляді на адресу Головного управління ДПС в Одеській області повідомлення № 4 «про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено» відповідно до якого платником податку надано додаткові докази, та надано пояснення, що товар придбано у іноземного постачальника: АK ORUC GIDA IIHALAT IHRACAT SANAYI VE TIC.LTD.STI, «XIAMEN GUANWEI IMPORT AND EXPORT CO.LTD», «TROPIKA TARIM URUNLERI SANAYІ», «CELILLER TARIM VE GIDA», XIAMEN RAYEN CO. LTD» та розмитнено на території України згідно ВМД (додаються в додатках). Реалізація здійснена на адресу ТОВ «ОДЕСА ФРУТ ГРУПП». До пояснення додано також копії документів, які підтверджують реальність операції.
Проте, рішеннями комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних «Про реєстрацію/відмову реєстрації податкових в накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» від 21 грудня 2021 року № 35655520/42314304, № 3555518/42314304, № 3555517/42314304, № 3555526/42314304, № 3555525/42314304, № 3555523/42314304, № 3555521/42314304, № 3555515/42314304, № 3555514/42314304, № 3555524/42314304, № 3555512/42314304, № 3555522/42314304, № 3555516/42314304, № 3555519/42314304, № 3555513/42314304, № 3555511/42314304 відмовлено в реєстрації податкових накладних, складених ТОВ «АСВ-ААВ».
Не погоджуючись з прийнятими податковим органом рішеннями про відмову у здійсненні реєстрації податкових накладних, товариство звернулось до суду з даним адміністративним позовом.
За наслідком з`ясування обставин у справі, судом першої інстанції зроблено висновок про задоволення позовних вимог, так як податковим органом не доведено правомірності оскаржуваних рішень, з чим погоджується колегія суддів, з огляду на наступне.
Так, згідно п. 201.1. ст. 201 ПК України, платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи, та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до п. 201.2 ст. 201 ПК України, форма та порядок заповнення податкової накладної затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
В даному випадку, Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165.
Згідно п. 1 Порядку, цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Згідно п. 10 Порядку, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно п. 11 Порядку, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
При цьому, у додатку № 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість.
Згідно п. 8 Критеріїв, у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Колегією суддів встановлено, що у межах спірних правовідносин перевіряється правомірність рішень податкового органу про відмову у реєстрації податкових накладних, що складені та направлені ТОВ «ACB-AAB» на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних після проведення господарської операції з контрагентом ТОВ «ОДЕСА ФРУТ ГРУПП».
В даному випадку, надаючи правову оцінку оскаржуваним рішенням податкового органу, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що згідно вищевикладених положень податкового законодавства, складені платниками податків податкові накладні та розрахунки коригування підлягають обов`язковій реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
При цьому, встановлений ПК України обов`язок носить імперативний характер та безумовно має виконуватись платниками податків.
Між тим, як вірно встановлено судом першої інстанції, податковим органом у межах спірних правовідносин зупинено реєстрацію податкових накладних позивача.
В даному випадку, зупиняючи реєстрацію податкових накладних позивача податковим органом зазначено, що він відповідає вимогам п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку і здійснення операцій.
Тобто, з аналізу вищевикладених норм матеріального права вбачається, що податковий орган мав податкову інформація, що стала відома йому у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених завдань і функцій, яка визначила ризиковість здійснення господарської операції позивача, зазначених в поданих для реєстрації податкових накладних.
При цьому, колегія суддів зазначає, що у відповідних рішеннях податковим органом не зазначено яка саме податкова інформація відносно позивача стала підставою для зупинення реєстрації направленого товариством документу.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає необґрунтованими рішення податкового органу про зупинення реєстрації податкових накладних, направленими товариством.
При цьому, після зупинки реєстрації податкових накладних позивача, останньому запропоновано надати додаткові пояснення та/або копії документів для прийняття рішення про їх реєстрацію.
Між тим, колегія суддів зазначає, що податковим органом не зазначено вичерпного переліку документів, які повинен надати позивач для здійснення реєстрації його податкових накладних.
В свою чергу, позивачем у встановлені строки, після зупинення реєстрації його податкових накладних, подано до податкового органу відповідні пояснення та документи, із зазначенням обставин здійснення спірної операції.
Проте, за наслідком отримання відповідних пояснень та документів, податковим органом прийнято оскаржувані рішення, так як на його думку позивачем не надано необхідних первинних документів.
Між тим, надаючи правову оцінку оскаржуваним рішенням податкового органу, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
В даному випадку, податковим органом в оскаржуваних рішеннях не зазначено обґрунтованих мотивів неприйняття наданих йому пояснень та документів, а також не зазначено чому відповідні пояснення та докази не можуть підтверджувати реальність проведених операцій.
В даному випадку, про необхідність формування відповідного висновку зазначено Верховним Судом у постанові від 29 листопада 2018 року (справа № 811/1669/17).
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає необґрунтованими оскаржувані рішення податкового органу.
З іншого боку, з метою перевірки обставин справи на яких ґрунтуються позовні вимоги товариства, судом першої інстанції зібрано копії первинних документів, якими розкривається зміст проведених товариством господарських операцій та які подавались товариством для здійснення реєстрації відповідних податкових накладних.
Так, на виконання умов договору поставки № 01/12-20-3 від 01 грудня 2020 року, що укладений між ТОВ «ACB-AAB» (в особі постачальника) та ТОВ «ОДЕСА ФРУТ ГРУПП». (в особі покупець), поставлено на адресу останнього товар (фрукти).
Виконання умов договору підтверджується видатковими накладними та платіжними дорученнями.
При цьому, зазначений товар придбано та ввезено товариством на територію України, що підтверджується наданими документами, а саме зовнішньоекономічними контрактами, митними деклараціями, платіжними дорученнями.
Тому, враховуючи зібрані документи, колегія суддів вважає їх достатніми для здійснення реєстрації спірної накладної, а як наслідок, колегія суддів погоджується з рішенням суду першої інстанції про задоволення позовних вимог.
В свою чергу, судом першої інстанції порушень матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допущено, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.
Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 07 червня 2022 року без змін.
Судові витрати, а саме сплачений судовий збір за подання апеляційної скарги покласти на Головне управління ДПС в Одеській області.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів.
Головуючий суддя Яковлєв О.В.Судді Єщенко О.В. Крусян А.В.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.10.2022 |
Оприлюднено | 31.10.2022 |
Номер документу | 106987430 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Яковлєв О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні