КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 жовтня 2022 року Київ№ 320/12651/21
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Шевченко А.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Вишневої міської ради Бучанського району Київської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
ОСОБА_1 звернувся до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Вишневої міської ради Бучанського району Київської області, в якому позивач просив суд:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо неприйняття рішення за клопотанням позивача, поданого в квітні 2021 року, про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки, яка знаходиться у віданні Вишневої територіальної громади Бучанського району Київської області, розміром 1902,44 м.кв. для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) в межах с. Крюківщина Бучанського району Київської області;
- зобов`язати відповідача розглянути клопотання позивача, подане ним в квітні 2021 року та надати дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки, яка знаходиться у віданні Вишневої територіальної громади Бучанського району Київської області, розміром 1902,44 м.кв. для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) в межах с. Крюківщина Бучанського району Київської області
У якості підстави позову позивач зазначив, що відповідачем не прийнято рішення за клопотанням позивача, поданого в квітні 2021 року, про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність бажаної земельної ділянки, яка знаходиться у віданні Вишневої територіальної громади Бучанського району Київської області.
Ухвалою суду від 08.11.2021 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідач, заперечуючи проти позовних вимог, у відзиві на позовну заяву зазначив, що ОСОБА_1 звернувся до Вишневої міської ради з клопотанням 16.04.2021. 14.05.2021 це клопотання розглянуто та направлено відповідь про розгляд клопотання (вих. № 3/07-Ч-4-292.2), а 27.05.2021 Вишнева міська рада розглянула зазначене клопотання на VI сесії, про що винесла рішення № 1-01/VІ8-51, та повідомила заявника листом від 04.06.2021 № 3/02-Ч-292.2, № 3/02-Ч-291.2, № 3/01-2106 у зв`язку із чим підстав уважати, що по цьому клопотанню не прийнято рішення немає.
Позивач надав суд відповідь на відзив, в якій просив позов задовольнити та зазначив, що після направлення клопотання він тривалий час не отримував жодної інформації з приводу його розгляду. Зазначив, що на адресу відповідача в його інтересах 26.04.2021 був направлений адвокатський запит відносно розгляду його клопотання про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки. 18.05.2021 він отримав письмову відповідь Виконавчого комітету Вишневої міської ради Бучанського району Київської області, з якої вбачається, що клопотання ОСОБА_1 , які були адресовані до Вишневої міської ради (вх. № 3/01-2106 від 12.04.2021, вх. № 3/07-Ч-291.2 від 16.04.2021 та вх. № 3/07-Ч-292.2 від 16.04.2021) щодо надання дозволу на розроблення проєктів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок в межах села Крюківщина Бучанського району Київської області, що знаходяться поряд із земельними ділянками з кадастровими номерами 3222484001:01:016:5022, 3222484001:01:019:0144, 3222484001:01:001:0023 будуть розглянуті на черговому засіданні сесії міської ради. За результатами розгляду вказаних клопотань ОСОБА_1 буде повідомлений додатково. До цього часу будь-якого рішення щодо розгляду його клопотання від відповідача не надходило. Тільки до відповіді на позовну заяву відповідачем надано рішення від 27.05.2021 року VI сесії Вишневої міської ради Бучанського району Київської області № 1-01/VІ8-51 «Про відмову в наданні дозволу на розробку проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність на території міста Вишневе та села Крюківщина (згідно додатку)».
Розглянувши подані документи та матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
16.04.2021 ОСОБА_1 звернувся до Вишневої міської ради з клопотанням за вх. № 3/07-Ч-2922 щодо надання у власність земельної ділянки, яка знаходиться у віданні Вишневої міської територіальної громади Бучанського району Київської області, що знаходиться поряд із земельною ділянкою кадастровий номер якої 3222484001:01:016:5022, позначена та заштрихована, орієнтовним розміром 1902,44 кв.м. для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).
До вказаного клопотання позивачем були долучені копії таких документів: паспорт громадянина України; реєстраційний номер облікової картки платника податків; довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи; відповіді виконавчого комітету Крюківської сільської ради від 15.02.2021 № 72; витяг із порталу Публічна кадастрова картв України з орієнтовним розташуванням земельної ділянки.
Оскільки V сесія Вишневої міської ради Бучанського району Київської області VIII скликання відбулася 08.04.2021, а VI сесія Вишневої міської ради Бучанського району Київської області VIII скликання була запланована та відбулась 27.05.2021, про що Виконавчим комітетом Вишневої міської ради гр. ОСОБА_1 було повідомлено листом (вих. № 3/07-4-292.2 від 14.05.2021), то 27.05.2021 на засіданні VI сесії Вишневої міської ради Бучанського району Київської області VIII скликання розглядалось питання про надання дозволу на розробку проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність на території міста Вишневе та села Крюківщина (згідно додатку), однак не було підтримано депутатами під час голосування, що підтверджується витягом із протоколу VI сесії Вишневої міської ради VIII скликання.
Також на VI сесії Вишневої міської ради Бучанського району Київської області VIII скликання розглядалось питання про відмову в наданні дозволу на розробку проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність на території міста Вишневе та села Крюківщина (згідно додатку), у зв`язку з невідповідністю місця розташування земельних ділянок вимогам містобудівної документації, перебування земельних ділянок у власності чи/або користуванні інших фізичних осіб, відсутністю земель запасу та резерву на території міста Вишневе та села Крюківщина - прийнято рішення № 1-01/VІ8-51 від 27.05.2021 «Про відмову в наданні дозволу на розробку проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність на території міста Вишневе та села Крюківщина (згідно додатку)».
Листом від 04.06.2021 вих. № 3/07-Ч-292.2, №3/07-Ч-291.2, № 3/01-2106 Виконавчим комітетом Вишневої міської ради було повідомлено позивача про результати розгляду клопотання громадянина ОСОБА_1 (вх. № 3/07-Ч-292.2 від 16.04.2021). До зазначеного листа було додано копію рішення Вишневої міської ради від 27.05.2021 № 1-01/VІ8-51.
Отже, судом встановлено, що на VI сесії Вишневої міської ради Бучанського району Київської області VIII скликання розглядалось питання про відмову в наданні дозволу на розробку проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність на території міста Вишневе та села Крюківщина (згідно додатку), у зв`язку з невідповідністю місця розташування земельних ділянок вимогам містобудівної документації, перебування земельних ділянок у власності чи/або користуванні інших фізичних осіб, відсутністю земель запасу та резерву на території міста Вишневе та села Крюківщина - прийнято рішення № 1-01/VІ8-51 від 27.05.2021 «Про відмову в наданні дозволу на розробку проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність на території міста Вишневе та села Крюківщина (згідно додатку)» яким відмовлено позивачу у задоволенні клопотання з підстави перебування земельної ділянки у власності іншої фізичної особи.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходив із такого.
Відповідно до абзацу 1 частини першої статті 116 Земельного кодексу України (далі ЗК України), громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (частина друга статті 116 ЗК України).
Частинами третьою та четвертою статті 116 ЗК України визначено, що безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.
Частиною першою статті 121 ЗК України передбачено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах, зокрема:
б) для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара;
в) для ведення садівництва - не більше 0,12 гектара;
г) для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0,25 гектара, в селищах - не більше 0,15 гектара, в містах - не більше 0,10 гектара;
ґ) для індивідуального дачного будівництва - не більше 0,10 гектара;
д) для будівництва індивідуальних гаражів - не більше 0,01 гектара.
Частиною першою статті 122 ЗК України визначено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до частини шостої статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Згідно з положеннями частини сьомої статті 118 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Отже, ЗК України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зокрема: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проєктів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. При цьому, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень статті 118 ЗК України.
Аналогічний правовий висновок викладено у постановах Верховного Суду від 27.02.2018 у справі № 545/808/17 та від 05.03.2019 у справі № 360/2334/17, від 20.01.2021 у справі № 360/1590/16-а, від 08.09.2020 у справі № 812/1450/17.
При цьому відповідно до положень статті 118 ЗК України порядок безоплатної передачі земельних ділянок у власність громадянами передбачає реалізацію таких послідовних етапів:
- звернення громадян з клопотанням про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
- надання дозволу відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування;
- розробка суб`єктами господарювання за замовленням громадян проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
- погодження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в порядку, передбаченому статтею 186-1 ЗК України;
- затвердження відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Судом установлено, що на VI сесії Вишневої міської ради Бучанського району Київської області VIII скликання розглядалось питання про відмову в наданні дозволу на розробку проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність на території міста Вишневе та села Крюківщина (згідно додатку), у зв`язку з невідповідністю місця розташування земельних ділянок вимогам містобудівної документації, перебування земельних ділянок у власності чи/або користуванні інших фізичних осіб, відсутністю земель запасу та резерву на території міста Вишневе та села Крюківщина - прийнято рішення № 1-01/VІ8-51 від 27.05.2021року «Про відмову в наданні дозволу на розробку проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність на території міста Вишневе та села Крюківщина (згідно додатку)» яким відмовлено позивачу у задоволенні клопотання з підстави перебування земельної ділянки у власності іншої фізичної особи.
Рішення № 1-01/VІ8-51 від 27.05.2021 «Про відмову в наданні дозволу на розробку проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність на території міста Вишневе та села Крюківщина (згідно додатку)», в частині відмови позивачу у наданні дозволу на розробку проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність в цій справі не оскаржується, отже оцінка його правомірності судом не здійснюється.
На підставі наведеного, враховуючи встановлені судом обставини справи в їх сукупності, суд доходить висновку, що відповідачем не було допущено протиправної бездіяльність щодо неприйняття рішення за клопотанням позивача, поданого в квітні 2021 року, про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки, яка знаходиться у віданні Вишневої територіальної громади Бучанського району Київської області, розміром 1902,44 м.кв. для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) в межах с. Крюківщина Бучанського району Київської області, оскільки таке рішення було прийняте 27.05.2021 за № 1-01/VІ8-51.
Вимога позивача стосовно зобов`язання Вишневої міську раду Бучанського району Київської області розглянути клопотання ОСОБА_1 вх.№ 3/07-4-2922 від 16.04.2021 щодо передачі у приватну власність земельної ділянки орієнтовною площею 1902,44 кв. м., яка розташована поряд із земельною ділянкою з кадастровим номером 3222484001:01:016:5022 та знаходиться у віданні Вишневої міської ради Бучанського району Київської області є необґрунтованою, оскільки зазначене клопотання було винесено на розгляд сесії Вишневої міської ради VIII скликання, стосовно якого прийнято рішенняу № 1-01/VІ8-51 від 27.05.2021 «Про відмову в наданні дозволу на розробку проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність на території міста Вишневе та села Крюківщина (згідно додатку)», зв`язку із чим задоволенню не підлягає.
Згідно із частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо.
Відповідно до частини першої статті 9, частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно із частиною першою статті 72, частиною третьою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Докази суду надають учасники справи.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно зі статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Також суд звертає увагу, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен аргумент (рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Трофимчук проти України», no. 4241/03, від 28.10.2010).
Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог та матеріалів справи, суд доходить висновку, що викладені в позовній заяві вимоги позивача є необґрунтованими та такими, що задоволенню не підлягають.
Оскільки у задоволенні адміністративного позову відмовлено, понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору відшкодуванню не підлягають, згідно з приписами статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України,
в и р і ш и в:
у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Шевченко А.В.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.10.2022 |
Оприлюднено | 31.10.2022 |
Номер документу | 107006847 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Шевченко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні