Рішення
від 26.09.2022 по справі 160/8586/22
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 вересня 2022 року Справа № 160/8586/22

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Турлакової Н.В.

розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «ДМЗ Комінмет» до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача: Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ДМЗ Комінмет» звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача: Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру в якій просить:

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Дерлсгеокадастру у Дніпропетровській області, що розпочалася з 16.02.2022 р. і триває по даний час, щодо ненадання ТОВ ДМЗ КОМІНМЕТ адміністративних послуг по отриманню витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок по справам № 302071-005003-723-19-2022 від 11.02.2022 p., № 302071-005005-723-19-2022 від 11.02.2022 р.

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області впродовж трьох робочих днів з моменту набрання законної сили рішенням суду по даній справі видати Товариству з обмеженою відповідальністю ДМЗ КОМІНМЕТ витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку наступних земельних ділянок:

- кадастровий номер земельної ділянки: 1210100000:01:194:0039 (місце розташування земельної ділянки: м. Дніпро, вул. Яхненківська, 1 П, 11 Д) - витяг у трьох екземплярах - по запиту позивача від 11.02.2022 р. (справа № 302071-005005-723-19-2022);

- кадастровий номер земельної ділянки: 1210100000:01:221:0017 (місце розташування земельної ділянки: м. Дніпро, вул. Яхненківська, 7А) - витяг у трьох екземплярах - по запиту позивача від 11.02.2022 р. (справа № 302071-005003-723-19-2022).

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що 11 лютого 2022 року ТОВ «ДМЗ КОМІНМЕТ» звернулося до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області з метою отримання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок: - кадастровий номер земельної ділянки: 1210100000:01:194:0039 (місце розташування земельної ділянки: м. Дніпро, вул. Яхненківська, 1 П, 11 Д) - витяг у трьох екземплярах; - кадастровий номер земельної ділянки: 1210100000:01:221:0017 (місце розташування земельної ділянки: м. Дніпро, вул. Яхненківська, 7А) - витяг у трьох екземплярах. Проте через протиправну бездіяльність ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області, позивач не має об`єктивної можливості скористатися наданим йому правом на укладення договорів оренди земельних ділянок у належний строк, адже без витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки укладення договорів неможливо. У встановлений законом триденний термін надання адміністративної послуги, тобто до 16.02.2022р. (з урахуванням вихідних) така послуга позивачу не була надана, що і зумовило звернення позивача до суду із даною позовною заявою.

Відповідачем подано до суду відзив на позов у якому останній просить відмовити у задоволенні позовних вимог посилаючись на те, що у зв`язку із запровадженням воєнного стану в Україні на підставі Указу Президента України №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», Закону України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 15.03.2022 №2119-??, на підставі Указу Президента України № 7300 від 19.04.2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", відповідно до наказу Держгеокадастру від 24.02.2022 №7-а «Про призупинення роботи автоматизованої системи Державного земельного кадастру та Публічної кадастрової карти», роботу автоматизованої системи ведення Державного земельного кадастру зупинено. Відповідач зазначає, що на сьогоднішній день державні кадастрові реєстратори відділу №2 Управління надання адміністративних послуг увільнені від виконання посадових обов`язків у зв`язку з мобілізацією. Тому, через відсутність можливості доступу до інформації Державного земельного кадастру про земельні ділянки надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки по місті Дніпро протягом тривалого часу не вбачалось можливим. Листом Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 03.06.2022 №1354/299-22 Позивача повідомлено про відсутність можливості перевірки даних Державного земельного кадастру та витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки на підставі підпункту 1, пункту 2, пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України №564 від 07.05.2022 «Деякі питання ведення та функціонування Державного земельного кадастру в умовах воєнного стану» процес налагодження та впровадження відповідного програмного забезпечення триває.

Від представника третьої особи на адресу суду надійшли письмові пояснення в яких зазначено, що на підставі Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 «Про введення воєнного стану в Україні» наказом Держгеокадастру від 24.02.2022 № 82 встановлено простій у роботі Держгеокадастру та його територіальних органах. Держгеокадастр просить врахувати інформацію Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, викладену у відзиві на позовну заяву, що на сьогоднішній день порушення термінів розгляду заяв Відділом №2 управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області пов`язані з надходженням великої кількості заяв щодо надання витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок. Вищезазначені заяви розглядаються в порядку черговості та надаються витяги з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок, тому заяви ТОВ «ДМЗ КОМІНМЕТ» будуть розглянуті в порядку черговості.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18.07.2022 року відкрито провадження у справі та відповідно до частини 2 статті 257 КАС України ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідно до ч.1 ст.257 КАС України, за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.

Згідно з ст.258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

За правилами частини 6 статті 120 КАС України, якщо закінчення строку припадає на вихідний, святковий чи інший неробочий день, останнім днем строку є перший після нього робочий день.

Першим днем для прийняття рішення по даній справі є 16.09.2022 припадає на перебування судді у відпустці та на навчанні, у зв`язку з чим, дане рішення прийнято першим робочим днем - 26.09.2022р.

Дослідивши чинне законодавство та матеріали справи, суд доходить наступних висновків.

Згідно матеріалів справи, у ТОВ «ДМЗ КОМІНМЕТ» укладено з Дніпровською міською радою два договори оренди землі:

- земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:01:214:0009 (місце розташування земельної ділянки: м. Дніпро, вул. Яхненківська, 7) - договір, посвідчений приватним нотаріусом ДМНО Пустовим С.В. та зареєстрований у реєстрі за № 547 від 05.09.2018 року;

- земельної ділянки з кадастровим номером 1210100000:01:278:0011 (місце розташування земельної ділянки: м. Дніпро, вул. Симиренківська, 6А) - договір, посвідчений приватним нотаріусом ДМНО Пустовим С.В. та зареєстрований у реєстрі за № 548 від 05.09.2018 року.

Судом встановлено та відповідачем не заперечується, що 11 лютого 2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю «ДМЗ КОМІНМЕТ» звернулося до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області через Центр надання адміністративних послуг (надалі - «ЦНАП»), а саме - через відділ ЦНАП «Лівобережний», з метою отримання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.

Факт звернення позивача за наданням вказаної адміністративної послуги відповідачем не заперечується та підтверджується описами документів, що надано до ЦНАП суб`єктом господарювання для виконання АП (копії описів наявні в матеріалах справи): - 302071-005003-723-19-2022; - 302071-005005-723-19-2022.

В матеріалах справи міститься Перелік земельних ділянок, за якими ТОВ «ДМЗ КОМІНМЕТ» подано звернення на отримання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки:

- кадастровий номер земельної ділянки: 1210100000:01:194:0039 (місце розташування земельної ділянки: м. Дніпро, вул. Яхненківська, 1 П, 11 Д) - витяг у трьох екземплярах;

- кадастровий номер земельної ділянки: 1210100000:01:221:0017 (місце розташування земельної ділянки: м. Дніпро, вул. Яхненківська, 7А) - витяг у трьох екземплярах.

Рішеннями Дніпровської міської ради (надалі - «ДМР») № 128/15 від 26.01.2022 р. та № 129/15 від 26.01.2022 р. передбачено передачу земельних ділянок з кадастровими номерами відповідно 1210100000:01:194:0039 (місце розташування земельної ділянки: м. Дніпро, вул. Яхненківська, 1 П, 11 Д) та 1210100000:01:221:0017 (місце розташування земельної ділянки: м. Дніпро, вул. Яхненківська, 7А) в оренду ТОВ «ДМЗ КОМІНМЕТ».

Позивач звернувся до Відділу ГУ Держгеокадастру у м. Дніпро із листом за вих. № 449 від 18.05.2022 року з вимогою повідомити про причини затримки підготовки та надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та з вимогою прискорити роботу по виконання замовленої АП.

Листом Відділу №2 управління надання адміністративних послуг ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській обл. за вих. № 1354/299-22 від 03.06.2022 року позивачу повідомлено, що відповідно до наказу Держгеокадастру № 104 від 17.05.2022 р. «Про відновлення роботи автоматизованої системи Державного земельного кадастру» відновлено функціонування автоматизованої системи ведення Державного земельного кадастру. Проте на сьогоднішній день триває процес налагодження та впровадження відповідного програмного забезпечення Державного земельного кадастру в умовах воєнного часу, у зв`язку із чим працівники Відділу №2 управління надання адміністративних послуг ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській обл. не підключені до зазначеного програмного забезпечення. Тому, надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не вбачається можливим.

Вважаючи протиправною бездіяльність ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо не видачі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам, суд виходить з наступного.

Підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України встановлено, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно із підпунктами 14.1.72 і 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України земельним податком визнається обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів. Землекористувачами можуть бути юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.

Відповідно до підпунктів 269.1.1 і 269.1.2 пункту 269.1 статті 269 Податкового кодексу України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Згідно з підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 Податкового кодексу України об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Згідно з пунктом 286.1. статті 286 Податкового кодексу України, підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

Пунктом 286.2 статті 286 Податкового кодексу України визначено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Таким чином, наведеною нормою закріплено обов`язок платника земельного податку, а відповідно до пункту 288.7 статті 288 Податкового кодексу України й платника орендної плати за землю, подавати дані ДЗК про нормативну грошову оцінку землі разом із першою декларацією та у разі зміни такої оцінки.

Згідно частини другої статті 18 Закону України від 11 грудня 2003 року № 1378-ІУ «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Відповідно до частини 2 статті 20 Закону України «Про оцінку земель», дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Згідно ч. З ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

У відповідності до статті 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр», Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Відповідно до частини 3 статті 5 Закону України «Про Державний земельний кадастр» порядок ведення Державного земельного кадастру визначається Кабінетом Міністрів України відповідно до вимог цього Закону.

Згідно з частиною 1 статті 6 Закону України «Про Державний земельний кадастр» ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Статтею 15 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить, серед іншого, ведення та адміністрування Державного земельного кадастру.

Згідно з частинами 1, 4 статті 9 Закону України «Про Державний земельний кадастр» внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.

Згідно зі статтею 11 цього Закону, відомості про об`єкти Державного земельного кадастру під час внесення їх до Державного земельного кадастру мають відповідати існуючим характеристикам об`єктів у натурі (на місцевості), визначеним з точністю відповідно до державних стандартів, норм та правил, технічних регламентів. Зміна вимог державних стандартів, норм та правил, технічних регламентів щодо показників точності або способів її визначення, зміна геодезичної або картографічної основи Державного земельного кадастру (у тому числі систем координат), що використовувалися для його ведення, не є підставою для визнання відомостей Державного земельного кадастру такими, що підлягають уточненню, якщо на момент їх внесення вони відповідали державним стандартам, нормам та правилам, технічним регламентам.

Згідно з частиною 1 статті 6 Закону України «Про Державний земельний кадастр» ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Статтею 15 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить, серед іншого, ведення та адміністрування Державного земельного кадастру.

Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 5 «Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру» утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру, зокрема, утворено Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

Відповідно до п. 1 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 29.09.2016 року № 333 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.10.2016 за № 1391/29521, Головне управління Держгеокадастру в області (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.

Згідно з підпунктом 4 пункту 4 вказаного Положення, Головне управління відповідно до покладених на нього завдань надає адміністративні послуги згідно із законом у відповідній сфері.

Аналіз наведених норм свідчить про те, що на відповідача як суб`єкта владних повноважень покладені обов`язки щодо видачі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок на основі затвердженої рішенням органу місцевого самоврядування технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання надання Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг» від 01.08.2011 № 835 з подальшими змінами, затверджено переліки адміністративних послуг, що надаються на платній та безоплатній основі Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами.

Вищевказаною постановою, крім іншого, передбачено надання територіальними органами Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру адміністративної послуги: видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Тобто, в даному випадку, ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області має виключну компетенцію в питаннях формування і видачі витягу на підставі нормативної грошової оцінки земель та технічної документації.

Відповідно до п.20 Методики нормативної грошової земельних ділянок, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 р. № 1147, витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок оформляється і видається автоматично в електронній формі з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру. У разі відсутності в Державному земельному кадастрі відомостей про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, що унеможливлює автоматичну видачу витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок із використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру, такий витяг оформляється протягом трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви із наявної технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок за підписом працівника відповідного територіального органу Держгеокадастру, до посадових обов`язків якого належить надання зазначених витягів.

Судом встановлено, що 11 лютого 2022 року ТОВ «ДМЗ КОМІНМЕТ» звернулося до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, з метою отримання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок: - кадастровий номер земельної ділянки: 1210100000:01:194:0039 - витяг у трьох екземплярах; - кадастровий номер земельної ділянки: 1210100000:01:221:0017 - витяг у трьох екземплярах.

Суд звертає увагу, як було зазначено вище, строки надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки встановлені п. 20 Методики нормативної грошової земельних ділянок, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 р. № 1147, де передбачається, що витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок оформляється і видається протягом трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.

Проте, у встановлений строк (що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви) ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області не видано витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель.

Суд зазначає, що в Інформаційній карточці надання послуги «Видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки», що міститься на офіційному сайті Регіонального віртуального офісу електронних адміністративних послуг Дніпропетровської області за посиланням: https://e-services.dp.gov.ua/_Layouts/Information/pgCardServices.aspx?ID=25371, роздруківка міститься в матеріалах справи, вказано, що граничний строк надання АП становить 3 (три) робочих дні.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач звернувся до ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській обл., з листом за вих. № 449 від 18.05.2022 року в якому просив повідомити про причини затримки підготовки та надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та з вимогою прискорити роботу по виконання замовленої АП.

Листом Відділу №2 управління надання адміністративних послуг ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській обл. за вих. № 1354/299-22 від 03.06.2022 року позивачу повідомлено, що відповідно до наказу Держгеокадастру від 17.05.2022 № 104 «Про відновлення роботи автоматизованої системи Державного земельного кадастру» відновлено функціонування автоматизованої системи ведення Державного земельного кадастру. Але на сьогоднішній день на виконання підпункту 1 пункту 2, пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 07.05.2022 № 564 «Деякі питання ведення та функціонування Державного земельного кадастру в умовах воєнного стану» триває процес налагодження та впровадження відповідного програмного забезпечення Державного земельного кадастру в умовах воєнного стану. На сьогоднішній день працівники відділу № 2 управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області не підключені до зазначеного програмного забезпечення. Визначення нормативної грошової оцінки окремих земельних ділянок та формування витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок здійснюється на підставі відомостей Державного земельного кадастру. Враховуючи вищевикладене, у зв`язку із відсутністю можливості перевірки даних Державного земельного кадастру та з метою запобігання надання недостовірної інформації у розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не вбачається можливим.

Крім того, у відзиві на позов, відповідач підтверджує зазначені вище обставини та зазначає, що у зв`язку з періодичними законодавчими змінами в діяльності Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, у тому числі ліквідацією та реорганізацією, скороченням штатної чисельності працівників тощо, на опрацювання заяв великої кількості потрібен певний час в порядку черговості. На теперішній час також проводиться реорганізація та скорочення штатної чисельності працівників Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

Суд критично оцінює посилання відповідача на введений в країні воєнний стан, оскільки звернення за наданням адміністративних послуг було здійснено позивачем ще до моменту введення на території України воєнного стану відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», при цьому, граничний термін виконання адміністративних послуг також припадав на час, що передував введенню воєнного стану.

Тобто причиною несвоєчасного надання адміністративної послуги суб`єктом владних повноважень не є військова агресія російської федерації проти України і, як наслідок, припинення функціонування Державного земельного кадастру, що виникло пізніше настання граничного терміну надання адміністративних послуг.

Із змісту вказаної вище відповіді відповідача, відзиву на позов, письмових пояснень третьої особи, вбачається, що ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській обл. не заперечує того факту, що Державний земельний кадастр на теперішній час вже працює в автоматизованому режимі, а надання витягів з нього не є можливим через внутрішні суперечності у роботі Держгеокадастру та його територіальних органів та не зумовлені наразі воєнним станом та іншими причинами, що не залежали б від волі суб`єкта владних повноважень.

Жодних доказів відсутності технічної можливості та наявності інших непереборних обставин, які чинили перешкоди для формування Витягів із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок станом, відповідачем суду не надано.

Також, суд акцентує увагу, що відповідач сам зазначає у своєму відзиві на позовну заяву, що функціонування автоматизованої системи ведення Державного земельного кадастру було відновлено відповідно до наказу Держгеокадастру від 15.05.022 р. № 104.

Таким чином, суд зазначає, що з 15.05.2022 року було можливе повноцінне виконання ГУ Держгеокадастром у Дніпропетровській області своїх функцій згідно з законодавством, проте ні на момент звернення позивача до суду із даним позовом, ні на момент прийняття рішення по даній справі, відповідач не виконав своїх обов`язків відносно розгляду спірних адміністративних послуг позивача.

Отже, суд приходить до висновку, що порушення з боку відповідача прав та законних інтересів позивача щодо ненадання адміністративних послуг по отриманню витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок є наслідком протиправної бездіяльності ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

У відповідності до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що бездіяльність ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо не видачі позивачу витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок на підставі нормативної грошової оцінки земель та технічної документації є протиправною та такою, що порушує право позивача на своєчасне отримання витягів.

Щодо решти доводів сторін суд застосовує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v.) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).

Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача впродовж трьох робочих днів з моменту набрання законної сили рішенням суду по даній справі видати позивачу витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, суд зазначає, що у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої статті 245 КАС України, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

На законодавчому рівні поняття "дискреційні повноваження" суб`єкта владних повноважень відсутнє. У судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими необхідно розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення. Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Як вбачається з положень Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 року, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймати замість рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.

Тобто, дискреційні повноваження дають можливість на власний розсуд (без узгодження) визначати зміст рішення або вибрати один із кількох варіантів рішення.

Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області при вирішенні питання про надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок наділене дискреційними повноваженнями, а тому при наявності звернення, суб`єкт владних повноважень зобов`язаний самостійно прийняти рішення.

За вказаних обставин у відповідності до вимог ч.2 ст.9 КАС України суд вважає за необхідне, з метою ефективного захисту прав позивача, вийти за межі заявлених позовних вимог та зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області розглянути питання видачі Товариству з обмеженою відповідальністю «ДМЗ КОМІНМЕТ» (згідно їх звернення від 11 лютого 2022р.) витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку наступних земельних ділянок:

- кадастровий номер земельної ділянки: 1210100000:01:194:0039 (місце розташування земельної ділянки: м. Дніпро, вул. Яхненківська, 1 П, 11 Д) (справа № 302071-005005-723-19-2022) - витяг у трьох екземплярах;

- кадастровий номер земельної ділянки: 1210100000:01:221:0017 (місце розташування земельної ділянки: м. Дніпро, вул. Яхненківська, 7А) (справа № 302071-005003-723-19-2022) - витяг у трьох екземплярах.

Частиною 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з ч.1 ст.9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч.1, 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на вищевикладене, повно та всебічно дослідивши матеріали справи, встановивши фактичні обставини справи, проаналізувавши чинне законодавство України, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «ДМЗ Комінмет».

Відповідно до ч.3 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Суд дійшов висновку щодо наявності підстав для стягнення за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача сплачену ним суму судового збору відповідно до розміру задоволених позовних вимог у розмірі 2481,00 грн.

Керуючись ст.ст.241-250 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «ДМЗ Комінмет» (вул. Яхненківська, буд. 7, м. Дніпро, 49023, ЄДРПОУ 39008850) до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (вул. Філософська, буд. 39-А, м. Дніпро, 49006, ЄДРПОУ 39835428), третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача: Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (вул. Святослава Хороброго, буд. 3, м. Київ, 03151, ЄДРПОУ 39411771) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Дерлсгеокадастру у Дніпропетровській області щодо ненадання Товариству з обмеженою відповідальністю «ДМЗ КОМІНМЕТ» адміністративних послуг по отриманню витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок по справам № 302071-005003-723-19-2022 від 11.02.2022 p., № 302071-005005-723-19-2022 від 11.02.2022 р.

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області розглянути питання видачі Товариству з обмеженою відповідальністю «ДМЗ КОМІНМЕТ» (згідно їх звернення від 11 лютого 2022р.) витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку наступних земельних ділянок:

- кадастровий номер земельної ділянки: 1210100000:01:194:0039 (місце розташування земельної ділянки: м. Дніпро, вул. Яхненківська, 1 П, 11 Д) (справа № 302071-005005-723-19-2022) - витяг у трьох екземплярах;

- кадастровий номер земельної ділянки: 1210100000:01:221:0017 (місце розташування земельної ділянки: м. Дніпро, вул. Яхненківська, 7А) (справа № 302071-005003-723-19-2022) - витяг у трьох екземплярах.

В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (вул. Філософська, буд. 39-А, м. Дніпро, 49006, ЄДРПОУ 39835428) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ДМЗ Комінмет» (вул. Яхненківська, буд. 7, м. Дніпро, 49023, ЄДРПОУ 39008850) судовий збір зі сплати судового збору у розмірі 2481,00 гривень (дві тисячі чотириста вісімдесят одна гривня).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Н.В. Турлакова

Дата ухвалення рішення26.09.2022
Оприлюднено02.11.2022
Номер документу107028648
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —160/8586/22

Рішення від 26.09.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турлакова Наталія Василівна

Ухвала від 17.07.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турлакова Наталія Василівна

Ухвала від 26.06.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турлакова Наталія Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні