КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 жовтня 2022 року м. Кропивницький Справа № 340/3180/22
Кіровоградський окружний адміністративний суду у складі судді Черниш О.А.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )
відповідач: Голованівська селищна рада (26500, Кіровоградська область, смт. Голованівськ, вул. Соборна, 48, код ЄДРПОУ 04366654)
про визнання протиправним та скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 , через представника ОСОБА_2 , за допомогою системи "Електронний суд", звернулася до суду з адміністративним позовом до Голованівської селищної ради про визнання протиправним та скасування рішення.
Позов мотивовано тим, що рішенням Голованівської селищної ради від 30.11.2021 року №420 за клопотанням ОСОБА_1 затверджено проект землеустрою про відведення земельної ділянки у власність для ведення індивідуального садівництва. Проте, згодом Голованівська селищна рада прийняла рішення №543 від 21.12.2021 року "Про скасування рішення 13 сесії VIII скликання Голованівської селищної ради від 30.11.2021 року №420 та про відмову у затвердженні проекту землеустрою та наданні у власність земельної ділянки ОСОБА_1 ". Позивачка вважає це рішення незаконним та немотивованим та стверджує, що вона дотрималася установленої Земельним кодексом України процедури набуття земельної ділянки у власність, а відповідач не мав права скасовувати своє попереднє рішення. З цих підстав просить суд визнати спірне рішення протиправним та скасувати його.
Ухвалою судді від 08.07.2022 року відкрито провадження у справі за вказаним позовом та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Від представника відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що поданий позивачкою на затвердження проект землеустрою був виготовлений всупереч рішенню Розкішненської сільської ради №305 від 26.09.2019 року "Про відмову у надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення садівництва", яким позивачці було відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою та яке позивачка не оскаржила. Про ці обставини Голованівській селищній раді стало відомо у грудні 2021 року з клопотання діловода Ємилівського старостинського округу №2, яка також повідомила, що спірною земельною ділянкою користується та сплачує за неї земельний податок громадянин ОСОБА_3 . Статтею 66 Регламенту Голованівської селищної ради передбачено, що Рада може скасовувати своє рішення, якщо за це проголосувало більшість від загального складу ради. Доводячи правомірність спірного рішення, представник відповідача просив суд у задоволенні позову відмовити.
Представник позивачки подав відповідь на відзив, у якій наполягав на задоволенні позову, посилаючись на те, що рішення Розкішненської сільської ради №305 від 26.09.2019 року є незаконним, а ОСОБА_3 не має жодного відношення до обраної позивачкою земельної ділянки, яка межує з належними їй земельними ділянками, які вона успадкувала після смерті свої матері.
Представник відповідача подав заперечення з аргументами, наведеними у відзиві.
Розглянувши справу в порядку спрощеного позовного провадження, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.
ОСОБА_1 у грудні 2019 року поштою направила до Розкішненської сільської ради клопотання від 09.12.2019 року, у якому просила надати їй дозвіл на розробку документації із землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею до 0,12 га для ведення садівництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що розташована у с. Новосілка Голованівського району Кіровоградської області. (а.с. 18)
Вказане клопотання з додатками надійшло до Розкішненської сільської ради 12.12.2019 року. (а.с. 22)
Згодом 14.01.2020 року позивачка поштою направила до Розкішненської сільської ради повідомлення, в якому вказала, що вона має намір скористатися правом замовлення розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання дозволу. (а.с. 28)
У зв`язку з цим ОСОБА_1 28.01.2020 року уклала з ТОВ "Тектореал" договір на проведення проектно-вишукувальних робіт з розробкою науково-технічної продукції. (а.с. 23 - 26)
На виконання умов цього договору сертифікований інженер-землевпорядник ТОВ "Тектореал" виготовив проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для індивідуального садівництва (код КВЦПЗ А01.05) площею 0,12 га за адресою с. Новосілка, Голованівський район, Кіровоградська область.
Розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах населеного пункту с. Новосілка був погоджений структурним підрозділом Голованівської районної державної адміністрації у сфері містобудування та архітектури, про що складено висновок №01-35/261 від 17.06.2021 року. (а.с. 30)
За цим проектом землеустрою була сформована земельна ділянка площею 0,12 га, яка 18.10.2021 року зареєстрована у Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 3521486500:55:000:0146 з цільовим призначенням: для ведення садівництва. (а.с. 31 - 35)
У листопаді 2021 року позивачка подала проект землеустрою на затвердження до Голованівської селищної ради разом із заявою від 05.11.2021 року. (а.с. 36 37)
За наслідками розгляду цього питання на пленарному засіданні тринадцятої сесії восьмого скликання Голованівської селищної ради прийнято рішення №420 від 30.11.2021 року "Про затвердження проєкту землеустрою та надання у власність земельної ділянки гр. ОСОБА_1 ", яким зокрема вирішено:
1. Затвердити проєкт землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки загальною площею 0,12 га ОСОБА_1 для індивідуального садівництва (код КВЦПЗ 01.05) за адресою Кіровоградська область, Голованівська селищна рада, в межах с. Новосілка.
2. Передати ОСОБА_1 безоплатно у власність земельну ділянку загальною площею 0,12 га для індивідуального садівництва (код КВЦПЗ А01.05) за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, що перебувають у запасі за адресою: Кіровоградська область, Голованівська селищна рада, в межах с. Новосілка (кадастровий номер земельної ділянки 3521486500:55:000:0146).
3. ОСОБА_1 зареєструвати речове право на земельну ділянку відповідно до вимог чинного законодавства.
Проте згодом на пленарному засіданні чотирнадцятої сесії восьмого скликання Голованівської селищної ради прийнято рішення №543 від 21.12.2021 року "Про скасування рішення 13 сесії VIII скликання Голованівської селищної ради від 30.11.2021 року №420 та про відмову у затвердженні проекту землеустрою та наданні у власність земельної ділянки ОСОБА_1 ", яким зокрема вирішено:
1. Скасувати рішення 13 сесії VIII скликання Голованівської селищної ради від 30.11.2021 року №420 "Про затвердження проєкту землеустрою та надання у власність земельної ділянки гр. ОСОБА_1 " як таке, що не відповідає нормам чинного законодавства.
2. Відмовити ОСОБА_1 у затвердженні проєкту землеустрою та наданні у власність земельної ділянки індивідуального садівництва (код КВЦПЗ 01.05) із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, яка розташована в межах с. Новосілка Голованівської селищної ради Кіровоградської області.
Не погодившись з таким рішенням, позивачка звернулася до суду з цим позовом.
Вирішуючи спір, суд виходив з того, що порядок набуття права на землю громадянами та юридичними особами регламентований главою 19 Земельного кодексу України (надалі - ЗК України).
Згідно з частинами 1, 2 статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Відповідно до частини 3 статті 116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Частиною 4 статті 116 ЗК України передбачено, що передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду цільового призначення.
Норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам визначені у статті 121 ЗК України. Відповідно до частини 1 цієї статті громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: в) для ведення садівництва - не більше 0,12 гектара.
Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами врегульовано статтею 118 ЗК України.
Відповідно до частини 6 статті 118 ЗК України (у редакції, чинній на момент звернення позивачки за отриманням дозволу на розроблення проекту землеустрою) громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частиною 7 статті 118 ЗК України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Згідно з частинами 8, 9 статті 118 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
З 27.05.2021 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" №1423-IX від 28.04.2021 року (надалі Закон №1423-IX від 28.04.2021 року).
Цим Законом частину 7 статті 118 Земельного кодексу України викладено у такій редакції:
"7. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність особи, якій належить право власності на об`єкт нерухомості (жилий будинок, іншу будівлю, споруду), розташований на такій земельній ділянці, або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, які є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
У разі надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня прийняття рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або з дня повідомлення особою, зацікавленою в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, про замовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у порядку, передбаченому цією частиною, відобразити на картографічній основі Державного земельного кадастру орієнтовне місце розташування земельної ділянки, зазначити дату та номер відповідного рішення, а також майбутнє цільове призначення земельної ділянки. Зазначена інформація оприлюднюється на безоплатній основі на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин".
Законом №1423-IX від 28.04.2021 року частину 8 статті 118 ЗК України виключено.
Частиною 9 статті 118 ЗК України (у редакції Закону №1423-IX від 28.04.2021 року) передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Згідно з частинами 10, 11 статті 118 ЗК України відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду питання вирішується в судовому порядку.
Законом №1423-IX від 28.04.2021 року статтю 186 ЗК України ("Погодження і затвердження документації із землеустрою") викладено у новій редакції, а статтю 186-1 ЗК України ("Повноваження органів виконавчої влади в частині погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок") - виключено.
Відповідно до пункту 6 частини 3 статті 186 ЗК України (у редакції Закону №1423-IX від 28.04.2021 року) проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Згідно з частинами 8, 10 статті 186 ЗК України підставою для відмови у погодженні та затвердженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.
Висновок (рішення) органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, іншого суб`єкта, визначеного цією статтею, щодо відмови у погодженні або затвердженні документації із землеустрою має містити вичерпний перелік недоліків документації із землеустрою з описом змісту недоліку та посиланням на відповідні норми законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, затверджену документацію із землеустрою або містобудівну документацію. Повторна відмова у погодженні або затвердженні документації із землеустрою допускається лише у разі, якщо розробник не усунув недоліки, зазначені у попередньому висновку (рішенні), а також якщо підстава для відмови виникла після надання попереднього висновку (рішення). Повторна відмова у погодженні або затвердженні не позбавляє розробника документації із землеустрою права усунути недоліки такої документації та подати її на погодження або затвердження.
Статтею 20 Закону України "Про землеустрій" передбачено, що землеустрій проводиться в обов`язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі: в) надання, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок.
Заходи, передбачені затвердженою в установленому порядку документацією із землеустрою, є обов`язковими для виконання органами державної влади та органами місцевого самоврядування, власниками землі, землекористувачами, у тому числі орендарями.
Відповідно до статті 22 Закону України "Про землеустрій" землеустрій здійснюється на підставі: а) рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою (у тому числі при розробленні містобудівної документації); б) укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою; в) судових рішень.
Рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про надання дозволу на розробку документації із землеустрою приймається виключно у строки та лише у випадках, передбачених цим Законом та Земельним кодексом України. Зазначене рішення надається безоплатно та має необмежений строк дії.
Повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування передбачені статтею 122 ЗК України.
Згідно з частиною 1 статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до частин 1, 2 статті 83 ЗК України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.
У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; в) землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.
Статтею 12 ЗК України передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.
Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" установлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: 34) вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Згідно з частинами 1, 5 статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Частинами 1, 4, 10 статті 47 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.
Постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.
За результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації.
За правилами частин 1, 2, 3, 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Рішення ради щодо безоплатної передачі земельної ділянки комунальної власності у приватну власність (крім земельних ділянок, що перебувають у користуванні громадян, та випадків передачі земельної ділянки власнику розташованого на ній жилого будинку, іншої будівлі, споруди) приймається не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради.
Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти висновку про те, що розроблений проект землеустрою підлягає погодженню та затвердженню відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування. У разі прийняття рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність одночасно вирішується питання про надання земельної ділянки у власність. При цьому чинним законодавством передбачено, що рішення про затвердження проекту землеустрою або відмову у його затвердженні орган місцевого самоврядування приймає виключно на пленарних засіданнях відповідної ради у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою.
Конституційний Суд України у рішенні від 16.04.2009 року №7-рп/2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) дійшов до висновку, що органи місцевого самоврядування мають право приймати рішення, вносити до них зміни та скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, керуючись у своїй діяльності ними та актами Президента України, Кабінету Міністрів України.
Суд установив, що позивачка у грудні 2019 року, бажаючи отримати у власність в межах норм безоплатної приватизації земельну ділянку комунальної власності на території с. Новосілка Голованівського району Кіровоградської області, яке на той час підпорядковувалося Розкішненській сільській раді, звернулася із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою до цього органу місцевого самоврядування, який на той час був розпорядником земель комунальної власності, належних цій територіальній громаді та розташованих у межах населених пунктів.
Проте у місячний строк, передбачений абзацом 3 частини 7 статті 118 ЗК України, Розкішненська сільська рада не надала дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, тому позивачка у місячний строк замовила розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомила Розкішненську сільську раду.
У процесі децентралізації влади та реформи місцевого самоврядування, у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України, Розкішненська сільська рада як орган місцевого самоврядування припинила свої повноваження та була приєднана до Голованівської селищної ради, перша сесія якої відбулася 10.12.2020 року.
З цього моменту відповідно до пункту 6-1 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сформована Голованівська селищна територіальна громада стала правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої Розкішненської територіальної громади, у тому числі земельних ділянок, розташованих на її території. Голованівська селищна рада стала правонаступником прав та обов`язків Розкішненської сільської ради та набула повноваження розпоряджатися землями комунальної власності, у тому числі приймати рішення про передачу таких земельних ділянок безоплатно у власність громадянам у порядку, передбаченому статтями 116, 118 ЗК України, за нормами, установленими статтею 121 ЗК України.
У листопаді 2021 року позивачка подала на затвердження до Голованівської селищної ради проект землеустрою щодо відведення їй у власність земельної ділянки за кадастровим номером 3521486500:55:000:0146 для ведення індивідуального садівництва, який був розроблений за принципом "мовчазної згоди" та погоджений у встановленому порядку.
Розглянувши поданий ОСОБА_1 проект землеустрою, постійна комісія з питань аграрної політики та земельних відносин Голованівської селищної ради не встановила невідповідності його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації та підготувала проект рішення "Про затвердження проєкту землеустрою та надання у власність земельної ділянки гр. ОСОБА_1 ".
Вказане рішення було прийнято на пленарному засіданні Голованівської селищної ради 30.11.2021 року більш ніж двома третинами голосів депутатів від загального складу ради.
Проте вже на наступній сесії 21.12.2021 року було прийнято спірне рішення, яким попереднє рішення №420 від 30.11.2021 року було скасовано та вирішено відмовити ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою.
Відповідач стверджує, що підставою для цього стало клопотання діловода Голованівської селищної ради №283/13-15 від 15.12.2021 року ОСОБА_4 колишнього секретаря Розкішненської сільської ради, з якого стало відомо про наявність рішення Розкішненської сільської ради №305 від 26.09.2019 року "Про відмову в надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення садівництва" та заяву ОСОБА_3 про його права на земельну ділянку. (а.с. 69 72)
З рішення Розкішненської сільської ради №305 від 26.09.2019 року вбачається, що воно прийнято за наслідками розгляду заяви ОСОБА_1 від 04.07.2019 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення садівництва та ним відмовлено у наданні такого дозволу з посиланням на відсутність заяви землекористувача про відмову (вилучення) земельної ділянки та припинення права користування. (а.с. 50)
Натомість, клопотання позивачки від 09.12.2019 року, адресоване Розкішненській сільській раді, цим органом місцевого самоврядування у встановлений спосіб та строк не було розглянуто, оскільки на пленарному засіданні ради за цим клопотанням у місячний строк не було прийнято рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або про відмову у наданні такого дозволу. Це дало позивачці право замовити розроблення проекту землеустрою без отримання відповідного дозволу, як це передбачено абзацом 3 частини 7 статті 118 ЗК України.
Отже, суд прийшов до висновку, що позивачка дотрималася визначеної статтею 118 ЗК України земельно-правової процедури, яка регламентує порядок безоплатної передачі земельних ділянок у власність громадянам, а наявність рішення Розкішненської сільської ради №305 від 26.09.2019 року не може бути перешкодою для затвердження проекту землеустрою, розробленого за принципом мовчазної згоди.
Відповідач не довів, що поданий позивачкою проект землеустрою не відповідає вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації, що відповідно до частин 8, 10 статті 186 ЗК України могло б бути підставою для відмови у його затвердженні.
Відповідач також не довів, що суб`єктивні права на обрану позивачкою земельну ділянку, сформовану за розробленим за її замовленням проектом землеустрою, у встановленому порядку набули інші особи, зокрема громадянин ОСОБА_3 , що унеможливлювало б передачу її у власність позивачці в порядку безоплатної приватизації.
Тож суд прийшов до висновку, що рішення Голованівської селищної ради №543 від 21.12.2021 року "Про скасування рішення 13 сесії VIII скликання Голованівської селищної ради від 30.11.2021 року №420 та про відмову у затвердженні проекту землеустрою та наданні у власність земельної ділянки ОСОБА_1 " не відповідає принципам управлінської діяльності, закріпленим у частині 2 статті 2 КАС України, позаяк прийнято відповідачем необґрунтовано та нерозсудливо.
Отже, таке рішення як індивідуальний акт суб`єкта владних повноважень є протиправним та підлягає скасуванню, а позов слід задовольнити.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Зважаючи на задоволення позову, на користь позивачки за рахунок бюджетних асигнувань відповідача слід стягнути сплачений нею судовий збір.
Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 262, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Голованівської селищної ради №543 від 21.12.2021 року "Про скасування рішення 13 сесії VIII скликання Голованівської селищної ради від 30.11.2021 року №420 та про відмову у затвердженні проекту землеустрою та наданні у власність земельної ділянки ОСОБА_1 ".
Стягнути на користь ОСОБА_1 судові витрати на сплату судового збору у розмірі 992, 40 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Голованівської селищної ради.
Копію рішення суду надіслати учасникам справи.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду О.А. Черниш
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2022 |
Оприлюднено | 02.11.2022 |
Номер документу | 107030162 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.А. Черниш
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні