ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 жовтня 2022 року
справа №380/11544/22
провадження № П/380/11631/22
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М., за участі секретаря судового засідання Михалюк М.Ю., представника позивача Калиновської О.М., представника відповідачів Павліша О.Р., розглянув у відкритому судовому засіданні в місті Львові адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Галицькі аграрні традиції до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Галицькі аграрні традиції» (далі ТОВ «Галицькі аграрні традиції», позивач) 24.08.2022 звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі ГУ ДПС у Львівській області, відповідач-1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач-2), з такими вимогами:
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за №6967336/36918532 від 28.06.2022, №6967337/36918532 від 28.06.2022, №6967338/36918532 від 28.06.2022, №6967339/36918532 від 28.06.2022, №6980657/36918532 від 30.06.2022 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації податкових накладних за №1 від 14.03.2022, №5 від 31.03.2022, №2 від 16.03.2022, №3 від 18.03.2022, №1 від 17.06.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкові накладні за № 1 від 14.03.2022, №5 від 31.03.2022, №2 від 16.03.2022, №3 від 18.03.2022, №1 від 17.06.2022, датою її подання.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ТОВ «Галицькі аграрні традиції» є виробником сільськогосподарської продукції, для здійснення господарської діяльності на правах оренди використовує земельні ділянки/паї, має на праві власності склад для зберігання продукції, орендує сільськогосподарською техніку на підставі договорів підряду використовує працю найманих працівників. З метою реалізації вирощеного урожаю (соняшника врожаю 2019 року) позивач уклав з ТОВ «Торговий дім Лемберг» договір поставки сільськогосподарської продукції №01/03 від 01.03.2022. На виконання цього договору позивач поставив покупцю товар/соняшник врожаю 2019 року. За фактом першої події/поставки товару ТОВ «Галицькі аграрні традиції» склало податкові накладні № 1 від 14.03.2022, №2 від 16.03.2022, №3 від 18.03.2022, № 5 від 31.03.2022, №1 від 17.06.2022 та подало на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Позивач зазначає, що після отримання квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних надіслав контролюючому органу пояснення з підтверджуючими документами для підтвердження реальності здійснення ним господарських операцій по складених податкових накладних. ГУ ДПС у Львівській області прийняло рішення про відмову в реєстрації зазначених податкових накладних, причиною відмови вказало ненадання платником податків копій документів. Позивач наполягає, що надав відповідачу-1 достатні документи, які засвідчують факт реального здійснення господарських операцій за податковими накладними, у реєстрації яких було відмовлено. Вказує, що рішення контролюючого органу не містять чіткого визначення підстав для відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки у відповідних графах не підкреслено, які саме документи з типового переліку не надано платником податків. Позивач повідомив, що в процедурі адміністративного оскарження рішень комісії регіонального рівня до комісії ДПС України надав копії документів на підтвердження реального характеру господарських операцій за податковими накладними № 1 від 14.03.2022, №2 від 16.03.2022, №3 від 18.03.2022, № 5 від 31.03.2022, №1 від 17.06.2022. Однак комісія ДПС України, отримавши від платника податків необхідні документи, залишила скарги ТОВ «Галицькі аграрні традиції» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін. Позивач вважає рішення контролюючого органу такими, що не містять чіткого визначення підстав для відмови в реєстрації податкових накладних; з метою належного захисту своїх прав як платника податку просить суд зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкові накладні ТОВ «Галицькі аграрні традиції» №1 від 14.03.2022, №2 від 16.03.2022, №3 від 18.03.2022, № 5 від 31.03.2022, №1 від 17.06.2022 датою їх фактичного подання на реєстрацію.
Відповідачі, ДПС України, ГУ ДПС у Львівській області позов не визнають. Представник відповідачів подав відзив на позовну заяву (том 1 а.с.156-159), просить суд відмовити в задоволенні позову ТОВ «Галицькі аграрні традиції» в повному обсязі. Оскаржуваними рішеннями відмовлено в реєстрації податкових накладних, оскільки надані платником податку копії документів були недостатніми для прийняття рішень про реєстрацію зазначених податкових накладних. Відповідач зазначає, що в квитанціях про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 22.06.2022 та від 23.06.2022 реєстрація зазначених податкових накладних зупинена з причин: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються/виготовляються, їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Відповідач вказує, що таблицю даних було подано позивачем до контролюючого органу 08.07.2022 та 13.07.2022, тобто після скерування податкових накладних на реєстрацію до ЄР, та ГУ ДПС у Львівській області прийнято рішення про врахування таблиці даних платника податку. Представник відповідачів просить суд у задоволенні позовної заяви ТОВ «Галицькі аграрні традиції» відмовити у повному обсязі.
Позивач подав відповідь на відзив (том 1 а.с. 167-169), щодо аргументів контролюючого органу, які стосується подання Таблиць даних платника податку на додану вартість зазначив, що 28.02.2022 ТОВ «Галицькі аграрні традиції» подано Таблицю даних платника податку на додану вартість з кодом УКТЗЕД/ДКПП товар/послуг 1206. Ця Таблиця була зареєстрована контролюючим органом за №9041369677. 31.05.2022 відповідач прийняв Рішення № 6885307/36918532 про врахування таблиці даних платника податку на додану вартість. 08.07.2022 позивач подав дві Таблиці даних платника податку на додану вартість з кодами УКТЗЕД/ДКПП товар/послуг, що відрізняються від коду 1206. Подані Таблиці даних платника податку на додану вартість були зареєстровані за №9116308360 та №9116318267. 13.07.2022 відповідач прийняв рішення про врахування поданих таблиць даних платника податку на додану вартість за № 7049310/36918532 та № 7049313/36918532. За викладених обставин вказує, що реєстрація спірних податкових накладних була зупинена не з причини неподання чи відсутності кодів УКТЗЕД/ДКПП в таблиці даних платника податку на додану вартість. Позивач стверджує, що подав всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарської операції за податковими накладними, у реєстрі яких було відмовлено.
Суд заслухав промови учасників справи, дослідив долучені до матеріалів справи заяви по суті справи, письмові та електронні докази та встановив такі фактичні обставини справи і відповідні їм правовідносини:
товариство з обмеженою відповідальністю «Галицькі аграрні традиції» зареєстроване як юридична особа, ідентифікаційний код 36918532; в рамках зареєстрованого виду господарської діяльності підприємство здійснює господарські операції з реалізації сільськогосподарської продукції власного виробництва.
ТОВ «Галицькі аграрні традиції» 28.02.2022 подало Таблицю даних платника податку на додану вартість (серед інших за кодом УКТЗЕД/ДКПП товару 120600 щодо постачання/надання) (том 1 а.с. 173); документ прийнятий контролюючим органом за реєстраційним №9041369677 (том 1 а.с. 173звор.). За результатами розгляду цієї Таблиці даних платника податку Комісією ДПС у Львівській області прийнято рішення №6885307/36918532 від 31.05.2022 про врахування таблиці даних платника податку на додану вартість (том 2 а.с.27).
ТОВ «Галицькі аграрні традиції» (Постачальник) та ТОВ «Торговий дім Лемберг» (Покупець) уклали договір поставки сільськогосподарської продукції №01/03 від 01.03.2022, відповідно до якого Постачальник зобов`язується поставляти та передати у власність Покупцеві сільськогосподарську продукцію в асортименті, а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити продукцію. Найменування, одиниці виміру та загальна кількість продукції, що підлягає поставці за цим Договором, її часткове співвідношення (асортимент, номенклатура тощо) визначаються в додатках (специфікаціях), що становлять невід`ємну частину цього Договору. Поставка продукції за цим Договором здійснюється протягом 3 календарних днів від дати одержання Постачальником замовлення окремої партії продукції згідно з додатками/специфікаціями. Місце поставки (місце передачі) продукції склад покупця. Ціна/вартість за одиниць продукції, що поставляється за цим Договором визначається Сторонами в додатках (специфікаціях). Покупець зобов`язаний оплатити одержану продукцію протягом 180 календарних днів від дати поставки кожної окремої партії продукції по кожному первинному документу передачі продукції (том 1 а.с. 7-9).
ТОВ «Галицькі аграрні традиції» по факту першої події (поставки/відвантаження товару) склало податкові накладні №1 від 14.03.2022, №2 від 16.03.2022, №3 від 18.03.2022, № 5 від 31.03.2022, №1 від 17.06.2022 (том 1 а.с. 27,29,31,33,35) та скерувало такі на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Документообіг між платником податків та контролюючим органом щодо реєстрації податкових накладних відбувається в електронному вигляді, як це передбачено Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних.
Платник податку отримав квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до тексту яких документ (податкову накладну) прийнято, однак реєстрація зазначених податкових накладних зупинена з таких причин (том 1 а.с. 28,30,32,34,36):
1) коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються/виготовляються,
2) їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової/розрахунку коригування в ЄРПН (том 1 а.с. 28,30,32,34,36).
ТОВ «Галицькі аграрні традиції» у відповідь на отримані квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних №1 від 14.03.2022, №2 від 16.03.2022, №3 від 18.03.2022, № 5 від 31.03.2022, №1 від 17.06.2022 скерувало до комісії ДПС у Львівській області повідомлення №6 від 23.06.2022 та №7 від 24.06.2022 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких було зупинено (том 1 а.с.37, 40) з письмовими поясненням та копіями документів в кількості 43 та 41 відповідно додатків (а.с. 38-39, 41-42, 162, 176-250, том 2 а.с. 1-11).
Комісія ГУ ДПС у Львівській області за наслідками розгляду наданих платником податків пояснень та документів прийняла рішення:
- №6967336/36918532 від 28.06.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 14.03.2022 (том 1 а.с. 43);
- №6967337/36918532 від 28.06.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 31.03.2022 (том 1 а.с. 44);
- №6967338/36918532 від 28.06.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 16.03.2022 (том 1 а.с. 45);
- №6967339/36918532 від 28.06.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 18.03.2022 (том 1 а.с. 46);
- №6980657/36918532 від 30.06.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 17.06.2022 (том 1 а.с. 47).
Рішення обґрунтовані тим, що платник податків не надав копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), в т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
ТОВ «Галицькі аграрні традиції», вважаючи згадані рішення комісії ДПС у Львівській області протиправними, подало скарги до комісії ДПС України (том 1 а.с. 48, 49,50,51,52), долучивши до скарги пояснення на кожне рішення про відмову в реєстрації податкових накладних та копії підтверджуючих документів в кількості 60 додатків (том 1 а.с. 53-77, том 2 а.с. 12-26).
Комісія ДПС України прийняла рішення від 14.07.2022 №№22513/36918532/2, 22459/36918532/2, 22516/36918532/2, 22470/36918532/2, 22522/36918532/2 (том 2 а.с. 30-34), відповідно до яких залишила скарги ТОВ «Галицькі аграрні традиції» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін. Як підставу відмови задовольнити скарги платника податків Комісія зазначила таке: «ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси».
ТОВ «Галицькі аграрні традиції» 08.07.2022 звернулося про реєстрацію двох Таблиць даних платника податку на додану вартість за кодом УКТЗЕД/ДКПП щодо постачання/надання 1201, 1201100000 та 0713, 0713500000 відповідно); документ прийнятий контролюючим органом за реєстраційним №9116308360, 9116318267 (том 1 а.с. 174, 175). За результатами розгляду цих Таблиць даних платника податку Комісія ДПС у Львівській області прийняла рішення №7049310/36918532 від 13.07.2022 та №7049313/36918532 від 13.07.2022 про врахування таблиць даних платника податку на додану вартість (том 2 а.с.28,29).
При прийнятті рішення суд керується такими правовими нормами:
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).
Відповідно до пп. «а», «б» пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно /до статті 186 цього Кодексу; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до пункту 201.1. статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно із пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції постанови КМ України від 26.04.2017 №341, далі Порядок №1246).
Згідно із пунктом 2 цього Порядку податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку (пункт 11 Порядку №1246).
Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки за критеріями визначеними в пункті 12 Порядку №1246.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку №1246).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС (пункт 14 Порядку №1246).
У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку (пункт 17 Порядку №1246).
Відповідно до пункту 201.16. статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України Кабінет Міністрів України прийняв постанову «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» №1165 від 11.12.2019 , відповідно до якої затвердив:
- Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165);
- Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації) зазначеним в пункті 3 Порядку №1165.
Відповідно до пунктів 7,8 Порядку №1165 у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 10 Порядку №1165).
Пунктом 11 Порядку №1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Додатком №3 до Порядку №1165 затверджені Критерії ризикованості здійснення операцій. Так, пунктом 1 зазначених Критеріїв визначено відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Відповідно до норм Порядку №1165:
12. Платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5). 14. Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку. 15. Таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання. 16. Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (додаток 6).
Механізм розгляду скарги щодо рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - скарга) визначає Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок розгляду скарг).
Відповідно до пункту 1 цього Порядку розгляд скарги здійснюється комісією центрального рівня за участю уповноваженої особи Мінфіну.
Відповідно до пункту 3 скарга подається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) у строки, визначені статтею 56 Податкового кодексу України, з наступного дня після набрання чинності рішенням комісії регіонального рівня.
Відповідно до пункту 11 Порядку розгляду скарг платник податку має право додавати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.
Згідно з пунктом 12 Порядку розгляду скарг за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, приймає одне з таких рішень:
- задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;
- залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін.
Пунктами 14,15 Порядку розгляду скарг визначено, що за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 Кодексу, у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, надсилає платнику податку відповідне рішення (додаток 3). Рішення за результатами розгляду скарги набирає чинності з дня його прийняття.
Здійснюючи оцінку аргументів сторін та досліджених письмових доказів суд, з метою вирішення цього спору, керується такими міркуваннями:
ТОВ «Галицькі аграрні традиції» зареєстроване як юридична особа, є сільськогосподарським товаровиробником. Для здійснення господарської діяльності з вирощування сільськогосподарської продукції підприємство орендує значні площі для саджання зернових культур, має на праві власності складське приміщення, на підставі укладених договорів підряду замовляє послуги з обробітку полів, використовує працю найманих працівників (том 1 а.с. 80-83,95-145).
В межах основного виду діяльності ТОВ «Галицькі аграрні традиції» реалізувало ТОВ «Торговий дія Лемберг» товар (соняшник урожаю 2019 року), ця операція відображено в долучених до справи первинних документах (договір поставки сільськогосподарської продукції, видаткові накладні, акти прийому-передачі продукції, рахунок на оплату, платіжні доручення). ТОВ «Галицькі аграрні традиції» по факту першої події (відвантаження товару) склало податкові накладні №1 від 14.03.2022, №5 від 31.03.2022, №2 від 16.03.2022, №3 від 18.03.2022, №1 від 17.06.2022 та скерувало такі на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Реєстрація цих податкових накладних була зупинена контролюючим органом шляхом надіслання квитанцій з пропозицією надати пояснення та копії документів щодо підтвердження зазначеної в податковій накладній інформації з мотивів відповідності господарських операцій позивача вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а саме (том 1 а.с. 28,30,32,34,36):
- відсутність кодів УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206 в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються/виготовляються,
- обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Суд встановив, що станом на дату надіслання контролюючим органом на адресу ТОВ «Галицькі аграрні традиції» зазначених квитанцій в платника податків була зареєстрована контролюючим органом Таблиця даних платника податку на додану вартість. Так, ТОВ «Галицькі аграрні традиції» 28.02.2022 подало Таблицю даних платника податку на додану вартість реєстраційним №9041369677 (серед інших кодів УКТЗЕД/ДКПП товару щодо постачання/надання за кодом 120600) (том 1 а.с. 173); за результатами розгляду цієї Таблиці даних платника податку Комісією ДПС у Львівській області прийнято рішення №6885307/36918532 від 31.05.2022 про врахування таблиці даних платника податку на додану вартість (том 2 а.с.27). Таким чином, контролюючий орган не мав підстав зупиняти реєстрацію податкових накладних з таким обґрунтуванням (відсутність кодів УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206 у таблиці).
Суд також звертає увагу на те, що в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган не навів навіть примірного переліку документів, які слід подати платнику податків для реєстрації цієї податкової накладної, тому платник в цій ситуації змушений був діяти на власний розсуд щодо подання документів в підтвердження реальності господарської операції за податковими накладними.
На виконання пропозиції подати додаткові документи з метою реєстрації податкових накладних №1 від 14.03.2022, №5 від 31.03.2022, №2 від 16.03.2022, №3 від 18.03.2022, №1 від 17.06.2022 ТОВ «Галицькі аграрні традиції» скерувало контролюючому органу повідомлення №6 від 23.06.2022 та №7 від 24.06.2022 з письмовим поясненням щодо здійснення господарської операції за кожною податковою накладною (продажу власно вирощеного насіння соняшника на орендованих землях та опису діяльності підприємства) та копіями первинних документів (а.с. 38-39, 41-42, 162, 176-250, том 2 а.с. 1-11): договір поставки сільськогосподарської продукції, видаткові накладні, акти прийому-передачі продукції, рахунок на оплату, платіжні доручення, банківські виписки по особистому рахунку, специфікації №01/03 від 01.03.2022, податкова декларація платника єдиного податку четвертої групи №47497 від 20.02.2019, фінансовий звіт суб`єктів малого підприємництва від 31.12.2018, договори поставки насіння соняшника, засобів захисту рослин, мінеральних добрив).
Рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкових накладних обґрунтоване тим, що платник податків не надав копій документів: «- первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), в т.ч. рахунків -фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; - документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
В тексті шаблону рішення про відмову у реєстрації податкової накладної вказано, що при прийнятті цього рішення комісії слід підкреслити ті документи з наведеного примірного переліку, котрі не надано платником податків в конкретній справі. Суд констатує, що відповідач-1 жоден документ в оскарженому рішенні не підкреслив, тому залишається неочевидним, відсутність котрого документа(ів) із наведеного орієнтовного переліку в типовій формі рішення зумовило висновок комісії про відмову в реєстрації податкової накладної ТОВ «Галицькі аграрні традиції».
Оцінюючи описані підстави для прийняття оскарженого рішення суд вважає, що відповідач-1 діяв свавільно та не обґрунтував прийняте рішення у встановлений Порядком №1165 спосіб, оскільки: - не вказав конкретних документів (шляхом підкреслення у наведеному в шаблоні рішення типовому переліку конкретних документів, відсутність котрих була підставою для відмови в реєстрації податкових накладних); - навів у рішенні інформацію, що не відповідає дійсності, оскільки отримав від платника копії документів, що були достатніми для підтвердження викладених в поясненнях обставин.
Оцінюючи надані платником податків на розгляд комісії ГУ ДПС у Львівській області пояснення та первинні документи суд дійшов висновку, що такі узгоджуються між собою за змістом, обсягами та числовими значеннями зафіксованих в них господарських операцій, а також є достатніми для підтвердження здійснення підприємством зареєстрованих в ЄДР видів діяльності (вирощування та торгівля с/г продукцією). При цьому суд враховує надані товариствам пояснення контролюючому органу про те, що контрагент ТОВ «Торговий дія Лемберг» згідно договору оренди майна №01/03 від 01.03.2021 орендує в позивача частину його складського приміщення, тому реалізація продукції/насіння соняшника відбулась без транспортування та оформлення ТТН, але з оформленням видаткових накладних та актів прийому-передачі продукції. Аналіз цих документів також дає вичерпну відповідь на питання щодо співвідношення «обсягу постачання» товару, зазначеного у податковій накладній, з «величиною залишку обсягу придбання такого товару та обсягу його постачання» - адже позивач є виробником сільськогосподарської продукції, який виростив товар (насіння соняшника); він не є посередником, котрий придбав товар в третіх осіб з метою подальшої реалізації.
Суд також враховує, що платник податків повторно скерував первинні документи, з більшим обсягом підтверджуючих документів (в т.ч. з наданням сертифікатів, що засвідчують посівні якості насіння) щодо здійснення господарської діяльності відносно господарських відносин з ТОВ «Торговий дія Лемберг» та деталізованим поясненням до скарги на кожне рішення про відмову в реєстрації податкових накладних до ДПС України. Комісія ДПС України, отримавши документи платника податку, залишила скаргу ТОВ «Галицькі аграрні традиції» без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін; це рішення комісії відповідача-2 аргументується також «ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси».
Для суду залишається неочевидним, чому комісія проігнорувала надані платником податків документи, не врахувала галузеву специфіку діяльності позивача як сільськогосподарського товаровиробника та з яких підстав очікувала від платника податків надання інвойсів чи інвентаризаційних описів при реалізації урожаю власно вирощеного соняшника. Наведені обставини свідчать про надуманий та свавільний характер рішень обох комісій ДПС щодо реєстрації податкових накладних позивача.
Суд вважає, що надані платником податків документи були достатніми для підтвердження викладених в повідомленні №6 від 23.06.2022 та №7 від 24.06.2022 пояснень позивача щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних, а отже достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних №1 від 14.03.2022, №2 від 16.03.2022, №3 від 18.03.2022, № 5 від 31.03.2022, №1 від 17.06.2022.
Здійснення контролюючим органом моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі №0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року по справі №819/330/18.
Підсумовуючи свої висновки суд дійшов переконання, що рішення №6967336/36918532 від 28.06.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 14.03.2022, №6967337/36918532 від 28.06.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 31.03.2022, №6967338/36918532 від 28.06.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 16.03.2022, №6967339/36918532 від 28.06.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 18.03.2022, №6980657/36918532 від 30.06.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 17.06.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних є таким, що не відповідає встановленим у частині другій статті 2 КАС України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, а тому таке підлягає скасуванню як протиправне.
Відповідно до пункту 10 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів. Суд враховує, що відповідно до Порядку №1246 реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних після скасування рішення про відмову у реєстрації такої податкової накладної відноситься до повноважень ДПС України. З огляду на фактичні обставини справи суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушених прав позивача буде зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні №1 від 14.03.2022, №2 від 16.03.2022, №3 від 18.03.2022, №5 від 31.03.2022, №1 від 17.06.2022 у Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх первинного подання платником податків на реєстрацію.
В цій справі суд дійшов висновку про задоволення позову ТОВ «Галицькі аграрні традиції», тому з огляду на встановлені КАС України правила розподілу судових витрат понесені позивачем витрати на сплату судового збору стягуються за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів порівну. Повне рішення складене 31.10.2022.
Керуючись ст.ст. 19-20, 22, 25-26, 90, 139, 229, 241-246, 250, 251, 255, 295, пп. 15.5 п.15 розділу VII Перехідні положення КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області №6967336/36918532 від 28.06.2022, №6967337/36918532 від 28.06.2022, №6967338/36918532 від 28.06.2022, №6967339/36918532 від 28.06.2022, №6980657/36918532 від 30.06.2022.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних складені товариством з обмеженою відповідальністю Галицькі аграрні традиції (82168, Львівська область, Дрогобицький район, село Нижні Гаї, вул. Вербова, буд. 24Б; ідентифікаційний код 36918532) податкові накладні за №1 від 14.03.2022, №5 від 31.03.2022, №2 від 16.03.2022, №3 від 18.03.2022, №1 від 17.06.2022, датою їх первинного подання платником податків на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (Львівська область, місто Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ідентифікаційний код ВП 43968090) на користь товариства з обмеженою відповідальністю Галицькі аграрні традиції (82168, Львівська область, Дрогобицький район, село Нижні Гаї, вул. Вербова, буд. 24Б; ідентифікаційний код 36918532) судові витрати на сплату судового збору в сумі 12405 (дванадцять тисяч чотириста п`ять) гривень. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) на користь товариства з обмеженою відповідальністю Галицькі аграрні традиції (82168, Львівська область, Дрогобицький район, село Нижні Гаї, вул. Вербова, буд. 24Б; ідентифікаційний код 36918532) судові витрати на сплату судового збору в сумі 12405 (дванадцять тисяч чотириста п`ять) гривень.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня його складення. Апеляційна скарга подається до суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який постановив рішення. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Москаль Р.М.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2022 |
Оприлюднено | 02.11.2022 |
Номер документу | 107030512 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Коваль Роман Йосипович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні