Справа № 560/8239/22
РІШЕННЯ
іменем України
31 жовтня 2022 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Козачок І.С. розглянувши адміністративну справу за позовом Керівника Летичівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації до Відділу культури, туризму, національностей та релігій Летичівської селищної ради про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Керівник Летичівської окружної прокуратури звернувся до суду в інтересах держави в особі Департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації з позовом до Відділу культури, туризму, національностей та релігій Летичівської селищної ради, в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Відділу культури, туризму, національностей та релігій Летичівської селищної ради в частині невиконання вимог чинного законодавства України щодо виготовлення облікової документації на об`єкт культурної спадщини - ОСОБА_1 (1731), розташований у с. Свічна Летичівської селищної об`єднаної територіальної громади Хмельницького району Хмельницької області та подання пропозицій Департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької області державної адміністрації про занесення його до Державного реєстру нерухомих пам`яток України;
- зобов`язати Відділ культури, туризму, національностей та релігій Летичівської селищної ради Хмельницької області виконати вимоги чинного законодавства України щодо виготовлення облікової документації на об`єкт культурної спадщини - ОСОБА_1 (1731 р.), розташований у с. Свічна Летичівської селищної об`єднаної територіальної громади Хмельницького району Хмельницької області, та подати пропозиції Департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької ОДА про занесення такого до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що під час здійснення повноважень органом прокуратури виявлений факт протиправної бездіяльності Летичівської селищної ради в особі Відділу культури, туризму, національностей та релігій, що полягає у невиготовленні облікової документації на об`єкт культурної спадщини - ОСОБА_1 (1731 р.), розташований у с. Свічна Летичівської селищної об`єднаної територіальної громади Хмельницького району, та неподанні пропозицій Департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької ОДА про включення об`єкта до Державного реєстру нерухомих пам`яток України. Вказує на те, що невнесення об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру обумовлене невиготовленням відповідної облікової документації, що належить до сфери управління відповідача. Це, в свою чергу, призводить до руйнування пам`ятки та/або використання її не за призначенням. З огляду на це, орган прокуратури в інтересах держави просить зобов`язати відповідача вчинити дії з метою усунення порушення вимог закону.
Відповідач у встановлений ухвалою суду строк відзив на позовну заяву не надав, зважаючи на що суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження.
Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд виходить з такого.
Правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини з метою її збереження, використання об`єктів культурної спадщини у суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь регулює Закон України "Про охорону культурної спадщини" від 08 червня 2000 № 1805-III (далі Закон № 1805-III).
Відповідно до частини 1 статті 3 Закону № 1805-III державне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України, спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини. До спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини (органи охорони культурної спадщини) належать: центральні органи виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у сфері охорони культурної спадщини; орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим; обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації; виконавчий орган сільської, селищної, міської ради.
До повноважень районних державних адміністрацій, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідно до їх компетенції у сфері охорони культурної спадщини, згідно з пунктом 2 частини 2 статті 6 Закону № 1805-III належить: подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, внесення змін до нього та про занесення відповідної території до Списку історичних населених місць України.
Згідно з положеннями ч. 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання, зокрема, затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування; прийняття рішень про організацію територій і об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні; внесення пропозицій до відповідних державних органів щодо оголошення природних та інших об`єктів, що мають екологічну, історичну, культурну або наукову цінність, пам`ятками природи, історії або культури, які охороняються законом (пункт 37). До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, підготовка програм соціально-економічного та культурного розвитку сіл, селищ, міст, цільових програм з інших питань самоврядування, подання їх на затвердження ради, організація їх виконання; подання раді звітів про хід і результати виконання цих програм.
Таким чином, виконавчий орган селищної ради уповноважений подавати пропозиції органу охорони культурної спадщини вищого рівня про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
Частиною першою статті 13 Закону № 1805-III передбачено, що об`єкти культурної спадщини незалежно від форм власності відповідно до їхньої археологічної, естетичної, етнологічної, історичної, мистецької, наукової чи художньої цінності підлягають реєстрації шляхом занесення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України за категоріями національного та місцевого значення пам`ятки. Порядок визначення категорій пам`яток встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно з частиною 2 статті 14 Закону № 1805-III об`єкт культурної спадщини до вирішення питання про його реєстрацію як пам`ятки вноситься до Переліку об`єктів культурної спадщини і набуває правового статусу щойно виявленого об`єкта культурної спадщини, про що відповідний орган охорони культурної спадщини в письмовій формі повідомляє власника цього об`єкта або уповноважений ним орган (особу). Перелік щойно виявлених об`єктів культурної спадщини ведеться органами охорони культурної спадщини та публікується такими органами на своїх офіційних веб-сайтах. Включення об`єкта до такого переліку здійснюється одночасно з набуттям ним статусу щойно виявленого об`єкта культурної спадщини. Переліки об`єктів культурної спадщини затверджуються рішеннями відповідних органів охорони культурної спадщини.
Порядок обліку об`єктів культурної спадщини визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони культурної спадщини.
Судом встановлено, що наказом Управління культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації від 28.02.2013 №65 Церква Зачаття Святої Анни (далі Церква) (1731) занесена до переліку виявлених об`єктів культурної спадщини Хмельницької області за видом "архітектура" та "містобудування".
Відповідно до відомостей Державного реєстру нерухомих пам`яток України, Церква, яка розташована на території Летичівської селищної об`єднаної територіальної громади, як об`єкт культурної спадщини, у Реєстрі не відображається.
Летичівською окружною прокуратурою на адресу Департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації направлені листи № 53-392 вих-22 від 04.02.2022 та №53-1715 вих-22 від 28.06.2022 щодо порушення вимог законодавства про охорону культурної спадщини під час використання Церкви, в частині невнесення вказаного об`єкта до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
Крім того, Летичівською окружною прокуратурою неодноразово інформовано Летичівську селищну раду, якій підзвітний Відділ культури туризму, національностей та релігій, а також безпосередньо Відділ ( листи № 53-325 вих-22 від 01.02.2022, №53-497 вих-22 від 14.02.2022, №53-1656 вих-22 від 22.06.2022, №53-1662 вих-22 від 23.06.22) про наявність на території Летичівської територіальної громади пам`ятки архітектури, яка згідно з наказом Управління культури, національностей та релігій Хмельницької облдержадміністрації від 28.02.2013 №65 занесена до переліку щойно виявлених об`єктів культурної спадщини Хмельницької області. Як вбачається зі змісту повідомлень окружної прокуратури, причиною невнесення об`єкта до Державного реєстру є відсутність облікової документації та неподання уповноваженому органу пропозицій про занесення об`єкта до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
Як вбачається зі змісту листів Відділу культури туризму, національностей та релігій Летичівської селищної ради та Летичівської селищної ради ( №278 від 04.02.2022, №23 від 04.02.2022, № 412 від 17.02.2022, №1679 від 27.06.2022 та №1680 від 27.06.2022 ), які надсилались у відповідь на повідомлення органу прокуратури, Церква на баланс селищної ради не прийнята, облікова документація не виготовлена, до Державного реєстру нерухомих пам`яток об`єкт не внесений.
Відповідно до повідомлень Департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької ОДА № 02-302 від 22.02.2022 та №01-339 від 01.07.2022, для внесення Церкви до Державного реєстру нерухомих пам`яток України необхідно виготовити облікову документацію, однак на виготовлення облікової документації відсутні кошти.
Згідно з п. 2 ч. 2 статті 6 Закону № 1805-III до повноважень районних державних адміністрацій, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідно до їх компетенції у сфері охорони культурної спадщини належить, зокрема, подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, внесення змін до нього та про занесення відповідної території до Списку історичних населених місць України;
Таким чином, позовна вимога в цій частині є обґрунтованою, оскільки відповідач не довів, що ним вживались заходи з метою подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
Відповідно до п.15 ч.2 ст.6 Закону України "Про охорону культурної спадщини" до повноважень районних державних адміністрацій, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідно до їх компетенції у сфері охорони культурної спадщини належить, зокрема, виконання функції замовника, укладення з цією метою контрактів на виявлення, дослідження, консервацію, реставрацію, реабілітацію, музеєфікацію, ремонт, пристосування об`єктів культурної спадщини та інші заходи щодо охорони культурної спадщини.
Пункт 1 розділу IV Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженого наказом Міністерства культури України від 11.03.2013 року № 158 (далі Порядок № 158) передбачає, що для розгляду питання занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру ініціатором подаються Мінкультури такі документи: подання за формою, наведеною у додатку 3 до цього Порядку, засвідчене підписом керівника установи, організації, що виступає Ініціатором; облікова документація. Розгляду питання внесення об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України передує взяття на облік об`єкта культурної спадщини та оформлення облікової документації.
Відповідно до положень пунктів 1, 4 розділу ІІ Порядку № 158 взяття на облік об`єкта культурної спадщини забезпечують уповноважені органи, повноваження яких поширюється на територію розміщення такого об`єкта, шляхом занесення його до Переліку об`єктів культурної спадщини. Рішення про занесення об`єкта культурної спадщини до Переліку приймається у формі розпорядження голови місцевої державної адміністрації або акта Ради Міністрів Автономної Республіки Крим, яке в день прийняття оприлюднюється на веб-сайті уповноваженого органу.
Пунктами 10, 11 розділу ІІ Порядку № 158 визначено, що уповноважений орган зобов`язаний забезпечити складання облікової документації на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини у строк, що не перевищує трьох років з дати занесення об`єкта культурної спадщини до Переліку. Мінкультури координує стан складання уповноваженими органами облікової документації та, у разі необхідності, приймає рішення про зобов`язання уповноваженого органу забезпечити складання облікової документації.
Уповноваженим органом згідно із положеннями пункту 2 розділу І Порядку № 158 є орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласна, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.
Відповідно до пункту 1 розділу III Порядку № 158 облікова документація складається на об`єкт культурної спадщини та містить дані щодо його цінності, характерних властивостей, що становлять його історико-культурну цінність, етапів розвитку, просторових, функціональних характеристик, стану збереження, а також дані проведених досліджень. Розробником облікової документації є наукові установи, в тому числі заклади культури, одним із основних видів діяльності яких є проведення наукових досліджень у сфері охорони культурної спадщини.
Таким чином, Порядком № 158 визначений перелік уповноважених органів, які, зокрема, зобов`язані забезпечувати складання облікової документації на об`єкти культурної спадщини, і такими органами є орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласна, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.
Відповідач, в свою чергу, не є спеціально уповноваженим органом, на який покладається обов`язок забезпечення складання/виготовлення облікової документації.
Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Оскільки позивач частково довів обґрунтованість позовних вимог, позов підлягає частковому задоволенню.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295, Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
адміністративний позов - задоволити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Відділу культури, туризму, національностей та релігій Летичівської селищної ради в частині невиконання вимог законодавства України щодо подання пропозицій Департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації про занесення об`єкта культурної спадщини - Церкви Зачаття Святої Анни (1731 р.), розташованої у с. Свічна Летичівської селищної об`єднаної територіальної громади Хмельницького району Хмельницької області, до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
Зобов`язати Відділ культури, туризму, національностей та релігій Летичівської селищної ради виконати вимоги законодавства щодо внесення пропозицій Департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації про занесення об`єкта культурної спадщини - Церкви Зачаття Святої Анни (1731 р.), розташованої у с. Свічна Летичівської селищної об`єднаної територіальної громади Хмельницького району Хмельницької області, до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
У задоволенні решти вимог позову - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 31 жовтня 2022 року
Позивач:Керівник Летичівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу Департаменту інформаційниї діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької обласної державної адміністрації (Майдан Незалежності, Будинок Рад,Хмельницький,Хмельницька область,29005 , код ЄДРПОУ - 33902378) Відповідач:Відділ культури, туризму, національностей та релігій Летичівської селищної ради (вул. Соборна, буд. 16,Летичів,Хмельницька область,31500 , код ЄДРПОУ - 40403638)
Головуючий суддя І.С. Козачок
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2022 |
Оприлюднено | 02.11.2022 |
Номер документу | 107033763 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Козачок І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні