ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"20" жовтня 2022 р.Cправа № 902/630/22
Господарський суд Вінницької області у складі судді Шамшуріної Марії Вікторівни,
за участю секретаря судового засідання Шейгець І.В., за відсутності сторін
розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні матеріали справи
про стягнення 419 139, 23 гривень
В С Т А Н О В И В :
До Господарського суду Вінницької області 21.07.2022 року надійшла позовна заява Вінницької міської ради до Приватного підприємства "Союз Оптима" про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі 419 139,23 гривень за користування комунальними земельними ділянками площею 0,2113 га кадастровий номер 05101136600:02:021:056, площею 0,1527 га кадастровий номер 05101136600:02:021:056 по вул. Максимовича, 33 у м. Вінниця.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21.07.2022 справу розподілено судді Шамшуріній М.В.
Ухвалою від 26.07.2022 суд постановив позов Вінницької міської ради до Приватного підприємства "Союз Оптима" про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі 419 139,23 гривень залишити без руху та встановив позивачу спосіб та строк для усунення недоліків позовної заяви протягом десяти днів з дня отримання цієї ухвали.
04.08.2022 на адресу суду від представника позивача - Вінницької міської ради надійшла заява про усунення недоліків з додатками на виконання вимог ухвали суду від 26.07.2022 року.
Ухвалою суду від 05.08.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 902/630/22 за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання у справі призначено на 01.09.2022 року.
У судовому засіданні 01.09.2022 року суд постановив ухвалу про відкладення підготовчого засідання у справі № 902/630/22 на 22.09.2022 року о 14:30, яку занесено до протоколу судового засідання.
12.09.2022 до суду від представника позивача надійшла заява № б/н від 08.09.2022 (вх. № 01-34/7597/22 від 12.09.2022) про надання доказів по справі на виконання вимог суду.
Ухвалою від 22.09.2022 судом закрито підготовче провадження у справі № 902/630/22, призначено справу № 902/630/22 до судового розгляду по суті у судовому засіданні 20.10.2022 об 11:00 год.
18.10.2022 до суду від представника позивача надійшла заява, у якій зазначено, що позивач позовні вимоги підтримує у повному обсязі, просить суд розгляд справи по суті провести без участі представника позивача за наявними матеріалами справи.
На визначену судом дату у судове засідання представники сторін не з`явились.
Про дату час та місце розгляду справи представника позивача було повідомлено у судовому засіданні 22.09.2022 під розпис, відповідача судом повідомлено шляхом надіслання ухвали суду від 22.09.2022 за адресою його місцезнаходження згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань
Направлення судом ухвали рекомендованою кореспонденцією на чинну адресу учасника є достатнім для того, щоб вважати повідомлення належним, оскільки отримання кореспонденції адресатом перебуває поза межами контролю суду. Аналогічну правову позицію викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 25.04.2018 у справі №800/547/17, постанові Верховного Суду від 18.03.2021 по справі №911/3142/19.
Відзиву відповідачем до суду не надано, будь-яких заяв, клопотань не надходило.
Частиною 1 статті 202 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) визначено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Згідно пункту 1 частини 3 статті 202 ГПК України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
Згідно частини 2 статті 178 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Приймаючи до уваги, що відповідно до вимог статті 242 ГПК України сторони було належним чином повідомлено про судові засідання у справі та на засадах відкритості і гласності судового процесу сторонам створено всі необхідні умови для захисту їх прав та охоронюваних законом інтересів, а відповідач у свою чергу не скористався наданим йому правом на подання відзиву на позовну заяву та участі у розгляді справи і його неявка у судове засідання не є перешкодою для розгляду справи, зважаючи на клопотання представника позивача про проведення судового засідання за його відсутності, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи за відсутності представників сторін за наявними матеріалами у відповідності до приписів частини 9 статті 165 та частини 2 статті 178 ГПК України.
За результатами судового засідання 20.10.2022 судом ухвалено рішення у справі.
З огляду на відсутність сторін, після виходу з нарадчої кімнати, судом долучено вступну та резолютивну частини рішення без його проголошення до матеріалів справи.
Суть спору:
Вінницька міська рада (далі - позивач) звернулася до суду з позовом до Приватного підприємства "Союз Оптима" про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі 419 139,23 гривень за користування комунальними земельними ділянками площею 0,2113 га кадастровий номер 05101136600:02:021:056, площею 0,1527 га кадастровий номер 05101136600:02:021:056 по вул. Максимовича, 33 у м. Вінниця.
На обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що Департаментом земельних ресурсів Вінницької міської ради було проведено обстеження земель Вінницької міської територіальної громади за адресою: м. Вінниця, вул. Максимовича, 33, земельні ділянки з кадастровим номером: 0510136600:02:021:0056 та 0510136600:02:021:0057.
За результатами перевірки складено Акт обстеження земельної ділянки Вінницької міської територіальної громади від 23.09.2021 року №90.
Під час обстеження встановлено, що Приватне підприємство "Союз Оптима" використовує земельні ділянки комунальної власності загальною площею 0,3640 га, з них: площею 0,2113 га (кадастровий номер: 0510136600:02:021:0056) на підставі договору оренди земельної ділянки від 15.01.2007, який діяв до 22.09.2009 року та площею 0,1527 га (кадастровий номер: 0510136600:02:021:0057) на підставі договору оренди земельної ділянки від 15.01.2007 року №040700100113, який діяв до 22.09.2016 року.
На земельних ділянках розташовано належне ПП "Союз Оптима" нерухоме майно (комплекс нежитлових будівель), загальною площею 1398,3 кв.м, яке використовується для розміщення власного офісу та для комерційних потреб.
В порушення умов договорів оренди земельних ділянок ПП "Союз Оптима" не повернуто у належному стані орендодавцю земельні ділянки після закінчення строку дії договорів оренди ділянок, які були передані йому за актом приймання-передачі та не відшкодовано Вінницькій міській раді втрати (безпідставно збережені кошти) у розмірі фактичної орендної плати за користування земельними ділянками без правовстановлюючих документів.
Рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради №396 від 10.02.2022 року затверджено Акт про визначення розміру збитків, відповідно до якого встановлено, що земельні ділянки використовуються ПП "Союз Оптима" з порушенням земельного законодавства без оформлення у встановленому порядку речового права на земельні ділянки, що підтверджується Актом обстеження земельної ділянки Вінницької міської територіальної громади від 23.09.2021 року №90, складеним департаментом земельних ресурсів Вінницької міської ради.
29.09.2021 року на адресу ТОВ "Союз Оптима" направлено вимогу №37- 00-010-64716 з вимогою сплатити місцевий податок (орендну плату), виходячи із актуального розміру нормативної грошової оцінки ділянки та відсоткової ставки орендної плати, за період фактичного використання комунальної ділянки площею 0,2113 га (кадастровий номер: 0510136600:02:021:0056), комунальної ділянки площею 0,1527 га (кадастровий номер: 0510136600:02:021:0057) за відсутності належним чином оформлених документів, використовувати земельні ділянки та прилеглу до них територію з дотриманням вимог Закону України «Про благоустрій населених пунктів», Правил благоустрою Вінницької міської територіальної громади, затверджених рішенням Вінницької міської ради від 22.05.2020 № 2254 та вжити заходів спрямованих на оформлення права користування чи власності на комунальні ділянки та здійснення державної реєстрації відповідного речового права на них.
Фактичне використання відповідачем земельних ділянок без належного оформлення прав на них та не здійснення оплати за користування ними є підставою для визначення суми безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за землю.
Станом на 02.02.2022 року до Вінницької міської територіальної громади за кодом доходів 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» протягом 2019-2021 років від ПП "Союз Оптима" надійшли кошти в сумі 389 495,80 гривень.
Розмір збитків (безпідставно збережених коштів), заподіяних Вінницькій міській територіальній громаді в особі Вінницької міської ради, нараховано за період з 02.02.2019 р. до 02.02.2022р. у вигляді недоотриманої орендної плати у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,2113 га, кадастровий номер 0510136600:02:021:0056 та у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,1527 га, кадастровий номер 0510136600:02:021:0057, який з урахуванням часткової оплати відповідачем становить 419 139,23 гривень.
Обгрунтовуючи правову та фактичну підставу позову, позивач зазначає, що відносини з фактичного користування земельними ділянками без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є кондиційними, відповідач як фактичний користувач земельних ділянок, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цих ділянок зберіг у себе кошти, зобов`язаний сплатити ці кошти позивачу як власнику земельних ділянок на підставі частини 1 статті 1212 Цивільного кодексу України.
Несплата відповідачем у добровільному порядку безпідставно збережених коштів у розмірі 419 139,23 гривень за фактичне користування земельними ділянками стала підставою для звернення позивача до суду позовом про їх стягнення у примусовому порядку.
Відповідач своїм процесуальним правом надання відзиву на позов не скористався, будь-яких заяв, клопотань або заперечень щодо заявлених вимог за час розгляду справи не заявляв.
Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
15.01.2007 року між Вінницькою міською радою та Приватним підприємством "Союз Оптима" було укладено договір оренди земельної ділянки площею 0,2113 га за адресою: м. Вінниця, вул. Максимовича, 33 зі строком дії договору до 22.09.2009 року та договір оренди земельної ділянки площею 0,1527 га за адресою: м. Вінниця, вул. Максимовича, 33 зі строком дії договору до 22.09.2016 року.
Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно № 302267856 від 08.06.2022 року на земельній ділянці кадастровий номер 0510136600:02:021:0056 за адресою: м. Вінниця, вул. Максимовича, 33 розташоване нерухоме майно: комплекс будівель та споруд зареєстроване за номером 789488205101 загальною площею 1398,3 кв.м., що на праві власності належить Приватному підприємству "Союз Оптима".
14.09.2021 року Вінницькою міською радою на адресу відповідача направлено попередження вих. № 37-00-010-61249, що в період з 22.09.2021 року по 23.09.2021 року буде проведене обстеження земельних ділянок (кадастрові номери: 0510136600:02:021:0056 та 0510136600:02:021:0057) за адресою за адресою: м. Вінниця, вул. Максимовича, 33.
За результатами проведеного обстеження Департаментом земельних ресурсів Вінницької міської ради складено акт обстеження земельної ділянки Вінницької міської територіальної громади від 23.09.2021 року № 90.
Під час обстеження встановлено, що Приватне підприємство "Союз Оптима" використовує земельні ділянки комунальної власності загальною площею 0,3640 га, з них: площею 0,2113 га (кадастровий номер: 0510136600:02:021:0056) на підставі договору оренди земельної ділянки від 15.01.2007, який діяв до 22.09.2009 та площею 0,1527 га (кадастровий номер: 0510136600:02:021:0057) на підставі договору оренди земельної ділянки від 15.01.2007 за № 040700100113, який діяв до 22.09.2016 року.
Згідно інформації з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, цільове призначення та вид використання ділянки: іншої комерційної діяльності (для комерційних потреб). Категорія земель: землі житлової та громадської забудови.
На земельних ділянках розташоване належне ПП "Союз Оптима" нерухоме майно (комплекс нежитлових приміщень нежитлових будівель) загальною площею 1398,3 кв.м, яке використовується для розміщення власного офісу та для комерційних потреб.
В акті обстеження зазначено, що в порушення умов пунктів 20, 30 договорів оренди земельних ділянок ПП "Союз Оптима" не повернуто у належному стані орендодавцю земельні ділянки після закінчення строку дії договорів оренди ділянок, які були передані йому за актом приймання-передачі та не відшкодовано Вінницькій міській раді втрати (безпідставно збережені кошти) у розмірі фактичної орендної плати за тимчасове зайняття ділянок без правовстановлюючих документів.
Із матеріалів справи вбачається, що 29.09.2021 року на адресу на адресу відповідача Вінницькою міською радою супровідним листом № 37-00-010-64712 направлено примірник акту обстеження земельної ділянки Вінницької міської територіальної громади від 23.09.2021 року № 90.
Також на адресу відповідача було направлено вимогу від 29.09.2021 року № 37-00010-64716 у якій позивач вимагав від відповідача сплатити місцевий податок (орендну плату), виходячи із актуального розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок та відсоткової ставки орендної плати за період фактичного використання комунальних земельних ділянок за відсутності належним чином оформлених документів; використовувати комунальні ділянки та прилеглу територію з дотриманням вимог Закону України «Про благоустрій населених пунктів» та Правил благоустрою Вінницької міської територіальної громади, затверджених рішенням Вінницької міської ради від 22.05.2020 № 2254 та вжити заходів спрямованих на оформлення права користування чи власності на комунальні ділянки та здійснити державну реєстрацію відповідного речового права на них.
19.11.2021 року Вінницькою міською радою на адресу відповідача направлено повідомлення № 01-00-019-77440 про виклик на засідання Комісії по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам.
Згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення це повідомлення отримане відповідачем 22.11.2021 року.
18.01.2022 року Вінницькою міською радою на адресу відповідача направлено повторне повідомлення № 01/00-010-3310 про виклик на засідання Комісії по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам.
02.02.2022 року Комісією по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам Вінницької міської ради складено Акт про визначення розміру збитків, завданих внаслідок несплати орендної плати за користування ПП "Союз Оптима" земельними ділянками: площею 0,2113 га(кадастровий номер 0510136600:02:021:0056) та площею 0,1527 га (кадастровий номер 0510136600:02:021:0057), цільове призначення: для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, які розташовані за адресою: м. Вінниця, вул. Максимовича, 33.
В Акті про визначення розміру збитків комісією встановлено, що земельні ділянки використовуються ПП "Союз Оптима" з порушенням земельного законодавства без оформлення у встановленому порядку речового права на земельну ділянку, що підтверджується актом обстеження земельної ділянки Вінницької міської територіальної громади від 23.09.2021 року, складеним Департаментом земельних ресурсів Вінницької міської ради.
Відповідно до пунктів 3, 4 Акту про визначення збитків нормативна грошова оцінка земельних ділянок згідно з витягами з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Вінниці, наданими Відділом №1 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області листами від 29.10.2021 р. №313/456-21 та від 01.02.2022 р. №342/14-22, складає:
- земельної ділянки площею 0,2113 га, кадастровий номер 0510136600:02:021:0056
2019 - 2021 роки - 3 738 573,95 грн.;
2022 рік - 4 484 757,98 грн.;
- земельної ділянки площею 0,1527 га, кадастровий номер 0510136600:02:021:0057
2019 - 2021 роки - 2 701 752,21 грн.;
2022 рік - 3 240 996,42 грн.
Станом на 02.02.2022 року до Вінницької міської територіальної громади за кодом доходів 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» протягом 2019 - 2021 років від ПП "Союз Оптима" надійшли кошти в сумі 389 495,80 гривень.
У пунктах 5-7 Акту про визначення збитків зазначено, що розмір збитків визначено за період з 02.02.2019 р. до 02.02.2022 р. (за три попередніх роки на дату засідання комісії).
Цільове (функціональне) використання земельних ділянок - 03.07 Для - будівництва та обслуговування будівель торгівлі.
Розмір збитків (безпідставно збережених коштів), заподіяних Вінницькій міській територіальній громаді в особі Вінницької міської ради нараховано за період з 02.02.2019 р. до 02.02.2022р. у вигляді недоотриманої орендної плати у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,2113 га, кадастровий номер 0510136600:02:021:0056 та у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,1527 га, кадастровий номер 0510136600:02:021:0057 і становить:
за земельну ділянку площею 0,2113 га (кадастровий номер 0510136600:02:021:0056) - 564 058,44 грн.,
за земельну ділянку площею 0,1527 га (кадастровий номер 0510136600:02:021:0057) - 244 576,59 грн., на підставі розрахунків Департаменту земельних ресурсів Вінницької міської ради від 02.02.2022 року.
Згідно пункту 8 Акту з урахуванням часткової сплати ПП "Союз Оптима" плати за землю за визначений актом період нарахування, розмір збитків (безпідставно збережених коштів) становить 419 139,23 гривень.
Рішенням виконавчого комітету Вінницької міської ради від 10.02.2022 року № 396 зазначений Акт було затверджено та ухвалено боржнику ПП "Союз Оптима" відшкодувати визначені збитки в повному обсязі не пізніше 30 днів з дня прийняття цього рішення.
12.03.2022 року Вінницькою міською радою листом №37/00/010/12983 на адресу ПП "Союз Оптима" направлено повідомлення з пропозицією здійснити у добровільному порядку оплату нарахованої суми збитків (безпідставно збережених коштів).
Із матеріалів справи також вбачається, що згідно рішення Вінницької міської ради від 24.12.2021 року № 779 та додатку № 2 до цього рішення Приватному підприємству "Союз Оптима" (код ЄДРПОУ - 30247869, юридична адреса: м. Вінниця, вул. Максимовича, 33) передано в оренду земельні ділянки площею 0,1527 га, в тому числі в межах «червоної лінії» площею 0,0232 (без права забудови), кадастровий номер 0510136600:02:021:0057 та площею 0,2113 га, в тому числі в межах «червоної лінії» (без права забудови) кадастровий номер 0510136600:02:021:0056 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, на яких розташовані належні заявнику об`єкти нерухомого майна, за адресою: м. Вінниця, вул. Максимовича, 33 строком на 10 років за рахунок земель комунальної власності.
21 січня 2022 року між Вінницькою міською радою та Приватним підприємством "Союз Оптима" укладено договір оренди земельної ділянки, пунктом 1.1. якого передбачено, що орендодавець Вінницька міська рада на підставі рішення від 24.12.2021 №779 надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельні ділянки площею 0,1527 га, в тому числі в межах «червоної лінії» площею 0,0232га (без права забудови), кадастровий номер 0510136600:02:021:0057 та площею 0,2113 га, в тому числі в межах «червоної лінії» (без права забудови), кадастровий номер 0510136600:02:021:0056 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, що розташовані за адресою: м. Вінниця, вул. Максимовича, 33.
Згідно пункту 2.8 цього договору земельні ділянки передаються в оренду з метою несільськогосподарського використання, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.
Положеннями пунктів 3.1, 3.2. договору сторони погодили, що договір укладено на 10 років. Договір набуває чинності після підписання його сторонами (нотаріального посвідчення) та діє протягом встановленого строку. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації у встановленому законодавством порядку.
21.01.2022 року між сторонами договору підписано акт прийому-передачі земельної ділянки, відповідно до якого орендодавець: Вінницька міська передала, а орендар: Приватне підприємство "Союз Оптима" прийняло в оренду земельні ділянки площею 0,1527 га, в тому числі в межах «червоної лінії» площею 0,0232 га (без права забудови), кадастровий номер 0510136600:02:021:0057 та площею 0,2113 га, в тому числі в межах «червоної лінії» (без права забудови), кадастровий номер 0510136600:02:021:0056 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, що розташовані за адресою: м. Вінниця, вул. Максимовича, 33.
Як вбачається із інформаційних довідок № 302267671, № 302267779 від 08.06.2022 року з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно речове право (право оренди земельної ділянки) площею 0,1527 га кадастровий номер 0510136600:02:021:0057 та площею 0,2113 га кадастровий номер 0510136600:02:021:0056 набуте на підставі договору оренди земельної ділянки від 21.02.2022 року зареєстровано за ПП "Союз Оптима" 07.02.2022 року.
З огляду на несплату відповідачем безпідставно збережених коштів за користування земельними ділянками кадастровий номер 0510136600:02:021:0057, кадастровий номер 0510136600:02:021:0056, що розташовані за адресою: м. Вінниця, вул. Максимовича, 33 без правовстановлюючих документів у сумі 419 139,23 гривень позивач звернувся до суду з позовом про їх стягнення з відповідача у примусовому порядку.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог з огляду на наступне.
Предметом позову у цій справі є стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі 419 139, 23 гривень на підставі статті 1212 ЦК України за фактичне користування відповідачем без правовстановлюючих документів земельними ділянками комунальної власності кадастровий номер 0510136600:02:021:0057 площею 0,1527 га, кадастровий номер 0510136600:02:021:0056 площею 0,2113 га за період з 02.02.2019 р. до 02.02.2022 року.
Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам, що склалися між сторонами суд зазначає наступне.
Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно зі статтею 206 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) (в редакції, станом на час виникнення спірних відносин) використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.
Плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).
Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин). Отже, законодавець розмежовує поняття земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності в залежності від правових підстав передання прав землекористування такими ділянками.
Відповідно до підпунктів 288.5.1 та 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Відповідно до статей 122, 123, 124 ЗК України сільські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Особи, які отримують земельну ділянку комунальної власності в користування за договором оренди (договором купівлі-продажу права оренди), зобов`язані сплачувати за неї орендну плату.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди, як це передбачено частиною першою статті 21 Закону України Про оренду землі.
Згідно із частиною першою статті 79 ЗК України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Відповідно до частин першої, третьої, четвертої, дев`ятої статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Згідно частини другої статті 152 ЗК України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, відшкодування завданих збитків.
Статтею 1212 ЦК України визначено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідків події.
У випадку використання землекористувачем сформованої земельної ділянки комунальної власності, якій присвоєно окремий кадастровий номер, без оформлення договору оренди власник такої земельної ділянки (орган місцевого самоврядування, який представляє інтереси територіальної громади) може захистити своє право на компенсацію вартості неотриманої орендної плати в порядку статті 1212 ЦК України.
Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права.
До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.
Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.
Зазначені правові висновки викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду від 23 травня 2018 року у справі № 629/4628/16-ц та від 20 листопада 2018 року у справі № 922/3412/17, 09 листопада 2021 року у справі № 905/1680/20.
Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення станом на 1 січня поточного року, за певною формулою (пункт 289.2 статті 289 Податкового кодексу України).
Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який у будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України.
Частиною другою статті 20 Закону України Про оцінку земель передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Згідно з пунктом 286.2 статті 286 та підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельної ділянки; платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку; при поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Таким чином, як положення Податкового кодексу України, так і законодавство про оцінку земель визнають належними доказами на обґрунтування оцінки землі довідку, витяг з Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки, яка є об`єктом плати за землю та технічну документацію на земельну ділянку, виготовлену компетентним органом.
У постанові Верховного Суду від 05.08.2022 року у справі № 922/2060/20 викладено правову позицію, згідно з якою для вирішення спору щодо стягнення з власника об`єкта нерухомого майна безпідставно збережених коштів на підставі положень статей 1212-1214 ЦК України за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою комунальної власності, на якій цей об`єкт розташований, необхідно, насамперед, з`ясувати: 1) фактичного користувача земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цих ділянок зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування ділянками у відповідний період, або наявність правової підстави для використання земельної ділянки у такого фактичного користувача; 2) площу земельної ділянки; 3) суму, яку мав би отримати власник земельної ділянки за звичайних умов, яка безпосередньо залежить від вартості цієї ділянки (її нормативно-грошової оцінки); 4) період користування земельною ділянкою комунальної власності без належної правової підстави.
Із матеріалів справи вбачається, що 15.01.2007 року між Вінницькою міською радою та ПП "Союз Оптима" було укладено договір оренди земельної ділянки площею 0,2113 га за адресою: м. Вінниця, вул. Максимовича, 33 зі строком дії договору до 22.09.2009 року.
Також 15.01.2007 року між Вінницькою міською радою та ПП "Союз Оптима" було укладено договір оренди земельної ділянки площею 0,1527 га за адресою: м. Вінниця, вул. Максимовича, 33 зі строком дії договору до 22.09.2016 року.
Після спливу строку дії договорів оренди земельної ділянки відповідач продовжував використовувати земельні ділянки без правовстановлюючих документів.
Спірні земельні ділянки кадастровий номер 0510136600:02:021:0057 площею 0,1527 га, кадастровий номер 0510136600:02:021:0056 площею 0,2113 га, що розташовані за адресою за адресою: м. Вінниця, вул. Максимовича, 33 є сформованими, що підтверджують інформаційні довідки з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 01.06.2021 року, витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, що містяться у матеріалах справи.
На зазначених земельних ділянках розташоване нерухоме майно комплекс будівель та споруд загальною площею 1398,3 кв.м., що на праві власності належить ПП "Союз Оптима".
Судом встановлено, що новий договір оренди земельних ділянок з кадастровими номерами 0510136600:02:021:0056, 0510136600:02:021:0057, що розміщені за адресою: м. Вінниця, вул. Максимовича, 33 укладено відповідачем 21.01.2022 року. Право оренди на земельні ділянки за цим договором зареєстровано 07.02.2022 року.
Відповідно до статті 17 Закону України «Про оренду землі» об`єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом.
Із сукупності доказів, що містяться у матеріалах справи вбачається, що у періоді зазначеному в Акті визначення збитків з 02.02.2019 до 02.02.2022 року земельні ділянки перебували у фактичному володінні і користуванні відповідача, проте у зазначений період право користування (оренди) чи інші речові права відповідачем на зазначені земельні ділянки зареєстровані не були.
Доказів належного оформлення відповідачем права користування земельними ділянками за спірний період, державної реєстрації речового права, здійснення відповідачем плати за використання земельної ділянки матеріали справи не містять.
Господарським судом враховується, що нерухоме майно нерозривно пов`язане із земельною ділянкою, на якій воно знаходиться, а тому використання відповідачем на праві приватної власності об`єкта нерухомості, що розташований за адресою: м. Вінниця, вул. Максимовича, 33 є неможливим без використання відповідної земельної ділянки.
Положення глави 15, статей 120, 125 ЗК України, статті 1212 ЦК України дають підстави вважати, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, ураховуючи принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, особа яка придбала такий об`єкт стає фактичним користувачем тієї земельної ділянки, на якій такий об`єкт нерухомого майна розташований, а відносини з фактичного користування земельною ділянкою без оформлення прав на цю ділянку (без укладення договору оренди тощо) та недоотримання її власником доходів у виді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.
Подібний правовий висновок викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17, від 13.02.2019 у справі № 320/5877/17, у постановах Верховного Суду від 14.01.2019 у справі № 912/1188/17, від 21.01.2019 у справі № 902/794/17, від 04.02.2019 у справі № 922/3409/17, від 12.03.2019 у справі № 916/2948/17, від 09.04.2019 у справі № 922/652/18, від 21.05.2019 у справі № 924/552/18, а також у постановах Верховного Суду України від 30.11.2016 у справі № 922/1008/15, від 07.12.2016 у справі № 922/1009/15, від 12.04.2017 у справах № 22/207/15 і № 922/5468/14 та у постанові Верховного Суду від 17.03.2020 у справі № 922/2413/19.
За таких обставин, відповідач (набувач) не сплачуючи орендну плату за користування земельними ділянками за відсутності укладеного договору оренди, фактично збільшив свої доходи, а позивач (потерпілий) втратив належне йому майно (кошти від орендної плати).
Отже, фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг (заощадив) у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути такі кошти власникові земельної ділянки на підставі положень частини 1 статті 1212 ЦК України.
Відповідно до вимог статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Аналогічну позицію було викладено також Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного господарського суду у постанові від 08.09.2021 у справі №922/3524/19.
Оскільки відповідач, як фактичний користувач земельних ділянок без достатньої правової підстави за рахунок позивача, який є власником цих ділянок зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування ними, суд дійшов висновку, що вимоги позивача про стягнення з відповідача коштів на підставі статті 1212 ЦК України є правомірними.
Із матеріалів справи вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 0510136600:02:021:0057 площею 0,1527 га у 2019, 2020, 2021 роках становила 2 701 752,21 гривень. У 2022 році нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 0510136600:02:021:0057 площею 0,1527 га згідно витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок становить 3 240 996,42 гривень.
У свою чергу, нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 0510136600:02:021:0056 площею 0,2113 га у 2019, 2020, 2021 роках становила 3 738 573,95 гривень.
У 2022 році нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 0510136600:02:021:0056 площею 0,2113 га згідно витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок становить 4 484 757,98 гривень.
Розрахунок безпідставно збережених відповідачем коштів здійснювався позивачем у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,2113 га кадастровий номер 0510136600:02:021:0056, та у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,1527 га кадастровий номер 0510136600:02:021:0057, що відповідає положенням підпунктів 288.5.1 та 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України.
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про стягнення з Приватного підприємства "Союз Оптима" на користь Вінницької міської ради безпідставно збережених коштів у розмірі 419 139,23 гривень за використання земельної ділянки 0,2113 га (кадастровий номер 0510136600:02:021:0056), земельної ділянки площею 0,1527 га (кадастровий номер 0510136600:02:021:0057), що розташовані за адресою: м. Вінниця, вул. Максимовича, 33 без правовстановлюючих документів є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.
Положеннями частин 1-4 статті 13 ГПК України визначено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Згідно вимог 1 статті 14 ГПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Частиною 1 статті 74 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до вимог статті 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (стаття 77 ГПК України).
Згідно статті 78 ГПК України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.
Відповідно до статті 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. (частини 1-2 статті 86 ГПК України).
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що позивачем належними та допустимими доказами доведено правомірність здійсненого нарахування та розмір заявлених до стягнення коштів, відповідачем не спростовано позовних вимог, а судом не виявлено на підставі наявних доказів у справі інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, а відтак позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд виходить з наступного.
Відповідно до пункту 12 частини третьої статті 2 ГПК України основними засадами (принципами) господарського судочинства, зокрема є відшкодування судових витрат сторони, на користь якої ухвалене судове рішення.
Згідно вимог статті 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Підпунктом 1 пункту 2 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір" визначено, що за подання до господарського суду позовної заяви майнового характеру ставка судового збору становить 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 350 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Таким чином, при зверненні із цією позовною заявою, необхідно було оплатити судовий збір виходячи зі ставки заявленої вимоги майнового характеру, встановленої законом. Позивачем мав бути сплачений судовий збір у розмірі 6287,09 гривень (419 139,23 гривень х 1,5% = 6287,09 гривень).
При зверненні до суду позивачем згідно платіжного доручення № 783 від 12.07.2022 року сплачено судовий збір у розмірі 6 287,10 гривень.
Відповідно до вимог частини 1 статті Закону України "Про судовий збір" сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду, зокрема, у разі внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.
За таких обставин сплачена частина судового збору у розмірі 0,01 гривень (6 287,10 гривень - 6287,09 гривень) підлягає поверненню платнику.
Враховуючи, що від Вінницької міської ради не надходило відповідного клопотання про повернення судового збору, питання про повернення переплаченої суми судового збору (0,01 гривень) під час ухвалення рішення у справі судом не вирішується.
Відповідно до вимог пункту 2 частини 1 статті 129 ГПК України судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Приймаючи до уваги, що позовні вимоги задоволені у повному обсязі, витрати по сплаті судового збору у сумі 6 287,09Закону України "Про плату за землю" гривень покладаються на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 13, 86, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
У Х В А Л И В:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Приватного підприємства "Союз Оптима" (21036, Вінницька обл., м. Вінниця, вулиця Максимовича, будинок 33, ідентифікаційний код юридичної особи 30247869) на користь Вінницької міської ради (21050, Вінницька обл., м. Вінниця, вулиця Соборна, будинок 59, ідентифікаційний код юридичної особи 25512617) безпідставно збережені кошти за користування комунальними земельними ділянками площею 0,2113 га з кадастровим номером 05101136600:02:021:0056 та площею 0,1527 га з кадастровим номером 05101136600:02:021:0057, які розташовані за адресою: м. Вінниця, вул. Максимовича, 33 у розмірі 419 139,23 гривень (чотириста дев`ятнадцять тисяч сто тридцять дев`ять гривень двадцять три копійки) та 6 287,09 гривень (шість тисяч двісті вісімдесят сім гривень дев`ять копійок) витрат на сплату судового збору.
3. Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.
4. Згідно з приписами статті 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
5. Відповідно до положень частини 1 статті 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
6. Копію судового рішення направити сторонам рекомендованим листом та засобами електронного зв`язку на відомі суду електронні адреси: позивача - vinrada@vmr.gov.ua, StorchakTV@vmr.gov.ua.
Повний текст судового рішення складено та підписано 31 жовтня 2022 р.
Суддя Шамшуріна М.В.
віддрук. прим.:
1 - до справи;
2 - позивачу, 21050, Вінницька обл., м. Вінниця, вул. Соборна, буд. 59; vinrada@vmr.gov.ua, StorchakTV@vmr.gov.ua;
3 - відповідачу, 21036, Вінницька обл., м. Вінниця, вул. Максимовича, буд. 33.
Суд | Господарський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 20.10.2022 |
Оприлюднено | 02.11.2022 |
Номер документу | 107046340 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про відшкодування шкоди, збитків |
Господарське
Господарський суд Вінницької області
Шамшуріна М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні