ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УХВАЛА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

УХВАЛА

про розгляд вимог кредитора

"26" жовтня 2022 р.м. Одеса Справа № 916/596/20Господарський суд Одеської області у складі судді Грабован Л.І.,

за участі секретаря судового засідання Большакова В.А.

дослідивши матеріали справи

за заявою кредитора: Товариства з обмеженою відповідальністю „АВТОТЕХЦЕНТР (52400, Дніпропетровська обл., Солонянський район, смт. Солоне, вул. Гагаріна, буд. 26; код ЄДРПОУ 30851352)

до боржника: Товариства з обмеженою відповідальністю „ЄВРОПІАН АГРО ІНВЕСТМЕНТ ЮКРЕЙН (68000, Одеська обл., м. Чорноморськ, вул. Проспект миру, 5-Р, каб.12, каб.24; код ЄДРПОУ 40611490)

про банкрутство

у відкритому судовому засіданні за участю

представників сторін та учасників (до оголошеної перерви у судовому засіданні):

від кредиторів: ДП „Морський торговельний порт „Чорноморськ Марченко Д.В.; ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Чорноморської філії ДП "Адміністрація морських портів України" - Тодорашко А.В. (приймав участь у судовому засіданні поза межами приміщення суду); Головного управління ДПС в Одеській області - Соколовська А.О.; ТОВ "ЕКС-РАЙТ" - Тимофєєва О.А. (приймала участь у судовому засіданні поза межами приміщення суду);

від заявників: АТ "Укрзалізниця" в особі регіональної філії "Одеська залізниця" - Карпенко І.В.;

розпорядник майна боржника: не з`явився.

у відкритому судовому засіданні за участю

представників сторін та учасників (після оголошеної перерви у судовому засіданні):

від кредиторів: ДП „Морський торговельний порт „Чорноморськ Марченко Д.В.; Головного управління ДПС в Одеській області - Соколовська А.О.;

від заявників: АТ "Укрзалізниця" в особі регіональної філії "Одеська залізниця" - Карпенко І.В.;

розпорядник майна боржника: не з`явився.

Судове засідання 26.10.2022р. до оголошеної перерви проведено в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду у відповідності до ухвали Господарського суду Одеської області від 24.10.2022р.

У судовому засіданні 26.10.2022р. оголошувалась перерва до 12 год. 30 хв. у відповідності до ст. 216 ГПК України.

Встановив

Ухвалою підготовчого засідання суду від 29.05.2020р. (суддя Антощук С.І.) відкрито провадження у справі про банкрутство ТОВ „ЄВРОПІАН АГРО ІНВЕСТМЕНТ ЮКРЕЙН; введено мораторій на задоволення вимог кредиторів; введено процедуру розпорядження майном боржника; розпорядником майна боржника призначено арбітражного керуючого Чепелюка О.О. (т. 2 а.с. 70-83).

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 06.08.2020р. припинено повноваження керівника ТОВ „ЄВРОПІАН АГРО ІНВЕСТМЕНТ ЮКРЕЙН Шубко Оксани Юріївни; виконання обов`язків керівника ТОВ „ЄВРОПІАН АГРО ІНВЕСТМЕНТ ЮКРЕЙН тимчасово покладено на розпорядника майном боржника арбітражного керуючого Чепелюка О.О. до призначення в порядку, визначеному законодавством та установчими документами, нового керівника боржника та виконавчих органів управління боржника (т. 18 а.с. 53-62).

07.10.2020р. постановлено ухвалу попереднього засідання (т. 27 а.с. 200-207).

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 15.01.2021р. у затвердженні плану санації ТОВ „ЄВРОПІАН АГРО ІНВЕСТМЕНТ ЮКРЕЙН від 07.12.2020р. відмовлено (т. 33 а.с. 19-27).

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 09.06.2021р. у задоволенні клопотання ТОВ "АВТОТЕХЦЕНТР" про відсторонення арбітражного керуючого Чепелюка О.О. від виконання повноважень розпорядника майном ТОВ „ЄВРОПІАН АГРО ІНВЕСТМЕНТ ЮКРЕЙН відмовлено; заяву арбітражного керуючого Чепелюка О.О. про відсторонення від виконання повноважень розпорядника майном ТОВ „ЄВРОПІАН АГРО ІНВЕСТМЕНТ ЮКРЕЙН задоволено; відсторонено арбітражного керуючого Чепелюка О.О. (свідоцтво №1786 від 08.12.2016р.) від виконання повноважень розпорядника майном ТОВ „ЄВРОПІАН АГРО ІНВЕСТМЕНТ ЮКРЕЙН; зобов`язано арбітражного керуючого Чепелюка О.О. виконувати повноваження розпорядника майном ТОВ „ЄВРОПІАН АГРО ІНВЕСТМЕНТ ЮКРЕЙН до призначення у встановленому порядку іншого розпорядника майном (т. 39 а.с. 67-76).

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 18.06.2021р. призначено розпорядником майна ТОВ „ЄВРОПІАН АГРО ІНВЕСТМЕНТ ЮКРЕЙН арбітражного керуючого Глеваського В.В.; припинено повноваження керівника ТОВ „ЄВРОПІАН АГРО ІНВЕСТМЕНТ ЮКРЕЙН арбітражного керуючого Чепелюка О.О.; виконання обов`язків керівника ТОВ „ЄВРОПІАН АГРО ІНВЕСТМЕНТ ЮКРЕЙН тимчасово покладено на розпорядника майном боржника арбітражного керуючого Глеваського В.В. до призначення в порядку, визначеному законодавством та установчими документами, нового керівника боржника та виконавчих органів управління боржника (т. 39 а.с. 208-211).

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 22.11.2021р. самовідвід судді Антощук С.І. від розгляду справи №916/596/20 про банкрутство ТОВ „ЄВРОПІАН АГРО ІНВЕСТМЕНТ ЮКРЕЙН задоволено (т. 50 а.с. 75-77).

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 06.12.2021р. справу прийнято до провадження суддею Грабован Л.І. (т. 50 а.с. 193-197).

АТ Українська залізниця в особі регіональної філії Одеська залізниця АТ Українська залізниця звернулося із заявою від 13.05.2021р. (вх. №3-271/21 від 17.05.2021р.) про визнання грошових вимог до ТОВ „ЄВРОПІАН АГРО ІНВЕСТМЕНТ ЮКРЕЙН у розмірі 65 831, 95 грн.; включення грошових вимог до реєстру вимог кредиторів (т. 35 а.с. 67-86). Заява обґрунтована тим, що при оглядів вагонів після вивантаження ТОВ „ЄВРОПІАН АГРО ІНВЕСТМЕНТ ЮКРЕЙН виявлені зі свіжими слідами пошкодження вагонів, що підтверджується актами за формою ВУ-25; були проведені роботи про подавання та збирання, що підтверджується відомостями та пам`ятками. Згідно заяви в результаті АТ «Українська залізниця» в особі регіональної філії Одеська залізниця АТ Українська залізниця заподіяний матеріальний збиток за відшкодування витрат на ремонт пошкоджених вагонів в загальному розмірі 65 831, 95 грн.

АТ Українська залізниця в особі регіональної філії Одеська залізниця АТ Українська залізниця надано пояснення від 07.07.2021р. (вх. №18397/22 від 08.07.2022р.), в яких заявник вказує, що між ПАТ «Укрзалізниця» та ДП ДП «Адміністрація морських портів України (адміністрація Іллічівського морського порту) був укладений договір №1/50 про обробку вагонів з вантажами; у наданих заявником актах про пошкодження вагона дата складання актів узгоджується з наданими підтверджуючими документами, зокрема, накладною, дефектною відомістю, які містять дату та час складання та проведення ремонтних робіт саме під час проведення розвантажувальних робіт боржником.

У письмових поясненнях від 07.09.2022р. (вх. №18728/22 від 07.09.2022р.) щодо результатів розгляду грошових вимог розпорядник майна боржника арбітражний керуючий Глеваський В.В. повідомляє про прийняття рішення про відхилення грошових вимог АТ Українська залізниця в особі регіональної філії Одеська залізниця АТ Українська залізниця з огляду на відсутність належних, достовірних доказів на підтвердження заборгованості. Розпорядник майна боржника арбітражний керуючий Глеваський В.В. зазначає, що на актах про пошкодження вагону форми ВУ-25М відсутній підпис посадової особи ТОВ „ЄВРОПІАН АГРО ІНВЕСТМЕНТ ЮКРЕЙН; заявником не надано доказів перебування пошкоджених вагонів у користуванні заявника, що унеможливлює вирішення питання про встановлення факту понесення витрат заявником на ремонтні роботи вагонів; до заяви не долучено жодних документів, які б підтверджували, що саме ТОВ „ЄВРОПІАН АГРО ІНВЕСТМЕНТ ЮКРЕЙН користувалось вантажними вагонами і що саме під час цього користування їх пошкоджено; фактично заявник не надав належних доказів, що підтверджують факти існування грошових зобов`язань до боржника.

Розглянувши заяву АТ Українська залізниця в особі регіональної філії Одеська залізниця АТ Українська залізниця з грошовими вимогами до боржника з доказами, вислухавши представників учасників, суд встановив.

10.04.2018р. між ПАТ «Українська залізниця» та ДП «Адміністрація морських портів України (адміністрація Іллічівського морського порту) був укладений договір №1/50 про обробку вагонів з вантажами, відповідно до п. 2.1. якого залізниця здає/приймає, а адміністрація приймає/здає експортні, транзитні, імпортні вантажі, що перевозяться за участю морського, залізничного транспорту, а також господарські вантажі для адміністрації або для його контрагентів.

В матеріалах справи наявні технічні паспорти вагонів.

Відправником ТОВ «КЕРАМРЕСУРС» зі станції «Константиновка» до станції «Черноморск-Порт-экспорт» було здійснено відправлення вагонів одержувачу ТОВ „ЄВРОПІАН АГРО ІНВЕСТМЕНТ ЮКРЕЙН, про що свідчать наявні в матеріалах справи залізничні накладні.

Як вбачається з матеріалів справи були складені акти форми ВУ-25М №632 від 24.09.2019р. на суму 1331, 16 грн., №612 від 19.09.2019р. на суму 1331, 16 грн., №583 від 11.09.2019р. на суму 13012, 71 грн., №572 від 06.09.2019р. на суму 1301, 71 грн., №596 від 16.09.2019р. на суму 1158, 41 грн., №549 від 02.09.2019р. на суму 1331, 16 грн., №571 від 06.09.2019р. на суму 1331, 16 грн., №597 від 16.09.2019р. на суму 1738, 08 грн., №604 від 17.09.2019р. на суму 1331, 16 грн., №603 від 17.09.2019р. на суму 1331, 16 грн., №82 від 26.02.2019р. на суму 1796, 95 грн., №611 від 19.09.2019р. на суму 1331, 16 грн., №624 від 20.09.2019р. на суму 1331, 16 грн., №580 від 10.09.2019р. на суму 1331, 16 грн., №582 від 11.09.2019р. на суму 1331, 16 грн., №574 від 09.09.2019р. на суму 1331, 16 грн., №573 від 09.09.2019р. на суму 1301, 71 грн., №553 від 03.09.2019р. на суму 1331, 16 грн., №552 від 03.09.2019р. на суму 1331, 16 грн., №565 від 05.09.2019р. на суму 1331, 16 грн., №555 від 04.09.2019р. на суму 1331, 16 грн., №566 від 05.09.2019р. на суму 1301, 71 грн., №719 від 05.11.2019р. на суму 1331, 16 грн., №730 від 11.11.2019р. на суму 1331, 16 грн., №726 від 07.11.2019р., №690 від 21.10.2019р. на суму 1158, 41 грн., №689 від 18.10.2019р., №702 від 28/.10.2019р., №626 від 23.09.2019р. на суму 1331, 16 грн., №681 від 17.10.2019р. на суму 1331, 16 грн., №701 від 25.10.2019р. на суму 1158, 41 грн., №682 від 17.10.2019р. на суму 1331, 16 грн., №587 від 13.09.2019р. на суму 1331, 16 грн., №722 від 06.11.2019р. на суму 1331, 16 грн. про пошкодження вагона.

Згідно вказаних актів вагони були пошкоджені внаслідок порушень вимог ДСТУ ГОСТ 22235-2015 п. 4.1.13. з вини ТОВ „ЄВРОПІАН АГРО ІНВЕСТМЕНТ ЮКРЕЙН.

Роботи, які підлягали виконанні при ремонті вагонів були записані у дефектні відомості за формою ВУ-22.

В подальшому складені пам`ятки форми ГУ-45 №№727, 743, 718, 734, 721, 705, 709, 692, 729, 713, 701, 686, 692, 708, 717, 733, 731, 715, 317, 98, 720, 736, 706, 722, 705, 721, 713, 697, 689, 779, 765, 773, 787, 767, 781, 770, 756, 764, 750, 774, 760, 763, 748, 762, 776, 749, 710, 726 про подавання вагонів та про забирання вагонів, на підставі яких сформовані відомості форми ГУ-46а №30090501 за 29.09.2019р., №23090489 за 21.09.2019р., №14090475 за 13.09.2019р., №10090476 за 09.09.2019р., №19090483 за 18.09.2019р., №05090457 за 04.09.2019р., №10090467 за 09.09.2019р., №23090488 за 20.09.2019р., №11040207 за 11.04.2019р., №08090488 за 08.09.2019р., №23090490 за 22.09.2019р., №14090475 за 13.09.2019р., №12090470 за 11.09.2019р., №08090461 за 07.09.2019р., №08110554 за 07.11.2019р., №16110563 за 15.11.2019р., №12110556 за 11.11.2019р., №27100540 за 26.10.2019р., №21100531 за 20.10.2019р., №31100546 за 30.10.2019р., №20100529 за 19.10.2019р., №04110550 за 03.11.2019р., №20100529 за 19.10.2019р., №21100531 за 20.10.2019р., №16090478 за 15.09.2019р., №11090469 за 10.09.2019р. плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу.

АТ Українська залізниця в особі регіональної філії Одеська залізниця АТ Українська залізниця виставлені ТОВ „ЄВРОПІАН АГРО ІНВЕСТМЕНТ ЮКРЕЙН рахунки А42 від 31.10.2019р., №А85 від 30.09.2019р., №А87 від 30.09.2019р.., №А86 від 30.09.2019р., №А88 від 30.09.2019р., №89 від 30.09.2019р. за відшкодування витрат на ремонт пошкодженого вагону на підставі калькуляції вартості витрат.

Вагони були відремонтовані, що підтверджується повідомленнями №8211 від 22.09.2019р., №8209 від 21.09.20219р., №8199 від 18.09.2019р., №8315 від 26.10.2019р., №8297 від 20.10.20219р., №8293 від 19.10.2019р., 8206 від 20.09.2019р., №8225 від 27.09.2019р., №8295 від 20.10.2019р., №8230 від 29.09.2019р., №8203 від 20.09.2019р., №9957 від 23.11.2019р., №9348 від 11.11.2019р., №8145 від 07.09.2019р., №9344 від 07.11.2019р., №9384 від 03.11.2019р., №8164 від 11.09.2019р., №8141 від 04.09.2019р., №8326 від 30.10.2019р., №8183 від 13.09.2019р., №8179 від 13.09.2019р., №8191 від 15.09.2019р., №8152 від 09.09.2019р., №9542 від 15.11.2019р. про приймання вантажних вагонів за формою ВУ-36М.

Таким чином, ТОВ „ЄВРОПІАН АГРО ІНВЕСТМЕНТ ЮКРЕЙН заподіяний АТ Українська залізниця в особі регіональної філії Одеська залізниця АТ Українська залізниця матеріальний збиток за відшкодування витрат на ремонт пошкоджених вагонів на загальну суму 65 831, 95 грн.

Норми права, що підлягають застосуванню

Ч 1 ст. 3 ГПК України передбачено, що судочинство в господарських судах здійснюється відповідно до Конституції України, цього Кодексу, Закону України "Про міжнародне приватне право", Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

З 21.10.2019р. набрав чинності Кодекс України з процедур банкрутства.

Відповідно до ч. 2 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу України з процедур банкрутства з дня введення в дію цього Кодексу визнано такими, що втратили чинність: Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Згідно ч. 1 ст. 2 Кодексу України з процедур банкрутства провадження у справах про банкрутство регулюється цим Кодексом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законами України.

Відповідно до абз. 10 ч. 1 ст. 1 Кодексу України з процедур банкрутства кредитор - юридична або фізична особа, а також контролюючий орган, уповноважений відповідно до Податкового кодексу України здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у межах своїх повноважень, та інші державні органи, які мають вимоги щодо грошових зобов`язань до боржника; забезпечені кредитори - кредитори, вимоги яких до боржника або іншої особи забезпечені заставою майна боржника; конкурсні кредитори - кредитори за вимогами до боржника, що виникли до відкриття провадження у справі про банкрутство і виконання яких не забезпечено заставою майна боржника.

Грошове зобов`язання згідно абз. 4 ч. 1 ст. 1 Кодексу України з процедур банкрутства це зобов`язання боржника сплатити кредитору певну грошову суму відповідно до цивільно-правового правочину (договору) та на інших підставах, передбачених законодавством України. До грошових зобов`язань належать також зобов`язання щодо сплати податків, зборів (обов`язкових платежів), страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне та інше соціальне страхування; зобов`язання, що виникають внаслідок неможливості виконання зобов`язань за договорами зберігання, підряду, найму (оренди), ренти тощо та які мають бути виражені у грошових одиницях. До складу грошових зобов`язань боржника, у тому числі зобов`язань щодо сплати податків, зборів (обов`язкових платежів), страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне та інше соціальне страхування, не включаються неустойка (штраф, пеня) та інші фінансові санкції, визначені на дату подання заяви до господарського суду, а також зобов`язання, що виникли внаслідок заподіяння шкоди життю і здоров`ю громадян, зобов`язання з виплати авторської винагороди, зобов`язання перед засновниками (учасниками) боржника - юридичної особи, що виникли з такої участі. Склад і розмір грошових зобов`язань, у тому числі розмір заборгованості за передані товари, виконані роботи і надані послуги, сума кредитів з урахуванням відсотків, які зобов`язаний сплатити боржник, визначаються на день подання до господарського суду заяви про відкриття провадження у справі про банкрутство, якщо інше не встановлено цим Кодексом.

Згідно з ч. 1 ст. 11 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

Ст. 307 Господарського кодексу України (далі- ГК України) передбачено, що умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.

Постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 06.04.1998р. затверджено Статут залізниць (далі - Статут), який визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом.

Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту (ст. 2 Статуту).

Відповідно до ст. 5 Статуту нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту, безпеки руху, охорони праці, громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті, є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.

Згідно ст. 6 Статуту накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

Згідно ст. 8 Статуту перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти залізницями провадиться у вагонах парку залізниць або орендованих у залізниць, а також у власних вагонах, що належать підприємствам, організаціям, установам, громадянам - суб`єктам підприємницької діяльності, в тому числі розташованим за межами України. Вагони, призначені для перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, повинні відповідати вимогам Правил технічної експлуатації залізниць України та санітарно-гігієнічним і протиепідемічним нормам і правилам.

Відповідно до п.п. 3, 4, 19 Правил користування вагонами та контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113 (далі Правила), облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 (додаток 1), відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к (додаток 11), які складаються на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45 (додаток 2), Пам`яток про видачу/приймання контейнерів форми ГУ-45к (додаток 8), Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами (додаток 12), актів про затримку вагонів форми ГУ-23а (додаток 3), актів загальної форми ГУ-23 (додаток 6). За договором між вантажовласником і залізницею всі ці документи можуть оформлятися і надаватися в електронному вигляді. Порядок здійснення електронного документообігу під час перевезення вантажів залізничним транспортом у внутрішньому сполученні регламентується додатком до договору про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги. Відомості плати за користування вагонами, контейнерами складаються на вагони, контейнери, що подаються під навантаження та вивантаження, є документами обліку часу перебування вагонів, контейнерів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами, контейнерами. Відомості плати за користування вагонами (контейнерами) мають підписуватися працівником станції і вантажовласника щоденно або в періоди пред`явлення їх станцією до розрахункового підрозділу, що встановлюються начальником залізниці. У разі непогодження даних, зазначених у відомості, представник вантажовласника зобов`язаний підписати відомість із зауваженнями. Відомість плати за користування вагонами (контейнерами) складається у трьох примірниках - два для залізниці і один для вантажовласника, окремо для вагонів і для контейнерів. Час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника. Час передання вагонів залізницею вантажовласнику, а також вантажовласником залізниці зазначається у Пам`ятці про подавання/забирання вагонів, яка оформляється після закінчення приймально-здавальних операцій. Пам`ятка підписується відповідальною особою станції і вантажовласника. Про закінчення вантажних операцій і готовність вагонів до забирання локомотивом залізниці вантажовласник повинен повідомити станцію (форма повідомлення наведена у додатку 12). Спосіб повідомлення встановлюється в договорі про експлуатацію під`їзної колії (договором про подавання та забирання вагонів). У повідомленні робиться відмітка про час його передачі та прийняття, вказуються прізвища працівників вантажовласника і станції, які його передали та прийняли. У всіх випадках повідомлення про подавання вагонів повинно передаватися станцією не пізніше ніж за дві години до їх подавання. Вантажовласник повинен призначити для приймання і передачі повідомлень працівників; їхні прізвища та номери телефонів надаються начальнику станції. Повідомлення про час подавання порожніх вагонів під навантаження не потребується, якщо вони використовуються для подвійних операцій. Для запису повідомлень на станції ведеться "Книга повідомлень" (додаток 7). Облік часу користування контейнерами здійснюється за Пам`ятками про видачу/приймання контейнерів форми ГУ-45к (додаток 8). Термін користування вагонами, що подаються залізницею, обчислюється не раніше часу, зазначеного у повідомленні. У разі подавання вагонів без повідомлення, початок часу користування ними обчислюється після закінчення передбачених Правилами користування вагонами і контейнерами двох годин. У разі подавання вагонів із запізненням, після часу, зазначеного у повідомленні, час користування обчислюється з моменту фактичної подачі, якщо запізнення не перевищує двох годин. У разі запізнення понад дві години вагони вважаються поданими без повідомлення. Про зарахування для подвійних операцій (розвантаження одержувачем та наступне навантаження вагона цим же одержувачем або розвантаження та наступне навантаження вагона на одній під`їзній колії у разі проведення розрахунків із залізницею за користування вагонами власником під`їзної колії) у графі 14 Примітки Відомості плати за користування вагонами (контейнерами) робиться відмітка Подвійна операція. Плата за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу нараховується за Відомостями плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу (додаток 10), які оформляються на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів. Відомості плати за користування вагонами, контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу, Пам`ятки про подавання/забирання вагонів, Пам`ятки про видачу/приймання контейнерів, Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами оформляються в електронному або паперовому вигляді. На вимогу вантажовласника йому надається копія Пам`ятки про подавання/забирання вагонів, Пам`ятки про видачу/приймання контейнерів. На станціях та під`їзних коліях із значним обсягом вантажної роботи облік часу користування вагонами та нарахування плати за користування ними повинен провадитися з використанням персональних електронних обчислювальних машин за спеціально розробленою програмою. Підставою для пред`явлення вантажовідправникам, вантажоодержувачам, власникам під`їзних колій, портам, підприємствам і організаціям, винним у пошкодженні вантажних вагонів (далі - винна сторона), претензій щодо відшкодування збитків є акт про пошкодження вагона форми ВУ-25 або ВУ-25М (у разі машинної обробки актів) і акт загальної форми ГУ-23 (додаток 6), які складаються відповідно до Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 08.07.2002 за № 567/6855.

Згідно з п.п. 20, 21 Правил пошкодження вантажного вагона - це порушення справного стану вагона або його складових частин унаслідок зовнішніх впливів, що перевищують рівні, установлені ГОСТ 22235-76, а також унесення змін у конструкції вагонів, заварювання дверей, люків, знімання бортів платформ, дверей напіввагонів, знімного устаткування вагонів тощо, свердління (пробивання, пропалювання) отворів для кріплення вантажів у деталях вагонів, а також кріплення до них вантажів за допомогою зварювання без дозволу залізниці. Ремонт пошкодженого вагона здійснюється на підприємстві, що має право на виконання таких робіт, або на найближчому до місця пошкодження вагоноремонтному підприємстві. Перелік таких підприємств оприлюднюється у товарних конторах станцій обслуговування.

Відповідно до п. 22 Правил сума збитків за пошкодження вагона складається з: витрат на транспортування пошкодженого вагона від місця пошкодження до місця його ремонту в розмірі провізної плати, визначеної відповідно до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом України, затвердженого наказом Міністерства транспорту України № 551 від 15.11.1999, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України № 828/4121 від 01.12.1999, з урахуванням коригувальних коефіцієнтів, що діють на момент транспортування; вартості ремонту пошкодженого вагона з урахуванням вартості втрачених та (або) пошкоджених частин; витрат на перевантаження вантажу з пошкодженого вагона, якщо його неможливо відремонтувати в навантаженому стані, які визначаються за калькуляцією вартості робіт, що надається разом з розрахунком збитків; плати за користування вагоном за нормативний час перебування пошкодженого вагона в деповському, капітальному ремонті або технічному обслуговуванні з відчепленням (додаток 9), визначеної за ставками плати за користування вагонами згідно з пунктом 14 цих Правил.

Відповідно до ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого майнового права та інтересу. Одним зі способів захисту цивільних прав та інтересів є відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди.

Ст. 224 ГК України зобов`язує учасника господарських відношень, який порушив господарські зобов`язання або встановлені вимоги, які стосуються здійснення господарської діяльності, відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушені. Під збитками розуміються витрати, здійсненні уповноваженою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не отримані їй доходи, які уповноважена сторона отримала б у разі належного виконання зобов`язання або дотримання правил здійснення господарської діяльності іншою стороною.

За приписами ст. 22 ЦК України, особа, якій завдано збитків у разі порушення його цивільного права, має право на їх відшкодування. При цьому збитки визначаються, як втрата, яку особа отримала у зв`язку із знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила чи повинна зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально отримати при звичайних обставинах, якщо б його право не було порушено (упущена вигода).

Ст. 225 ГК України визначений вичерпний перелік складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, зокрема: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб`єктам, вартість додаткових робіт, додатково втрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов`язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов`язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом, вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства.

Акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності: утрати документів, прикладених відправником до накладної; затримки вагонів на станції призначення в очікуванні подання під вивантаження (перевантаження) з причин, що залежать від одержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства; неочищення вагонів від залишків вантажу та сміття після вивантаження засобами одержувача; неочищення зовнішньої поверхні цистерн та бункерних напіввагонів після наливу і зливу; подачі залізницею неочищених вагонів під завантаження засобами відправника, порту, пристані; відсутності пломб, запірно-пломбувальних пристроїв (далі - ЗПП) на вагоні (контейнері), якщо в перевізних документах є відмітка про пломби (ЗПП), пошкодження пломб (ЗПП) або заміни їх, а також виявлення в процесі перевезення або на станції призначення пломб (ЗПП) на вагонах (контейнерах) з нечіткими відбитками; пошкодження або втрата наданих залізницею перевізних пристосувань; відмови вантажовласника від підписання: облікової картки виконання плану перевезень вантажів, накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами (контейнерами); самовільного зайняття залізницею вагонів і контейнерів, що належать підприємствам, організаціям, установам або орендовані ними; затримки вагонів (контейнерів), пов`язаної з митним оформленням вантажу, а також затримки через недодання чи неналежне оформлення відправником документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил; в інших випадках для засвідчення обставин, які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, якщо при цьому не потрібне складання комерційного акта. Акт загальної форми підписується особами, які беруть участь у засвідченні обставин, що стали підставою для складання акта, але не менше як двома особами. Один примірник акта загальної форми, складеного під час перевезення, додається до перевізних документів, другий залишається на станції, яка його склала. У разі відмови начальника станції від складання комерційного акта (акта загальної форми) або оформлення акта з порушенням цих Правил одержувач має право до вивезення вантажу зі станції, а при вивантаженні на місцях незагального користування - протягом 24 годин з моменту прийняття від залізниці вагона (контейнера) з вантажем подати про це письмову скаргу начальнику Дирекції залізничних перевезень безпосередньо або через начальника станції. При поданні скарги через начальника станції або безпосередньо начальнику Дирекції одержувачу видається розписка про прийняття скарги (пункти 3, 16 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334).

Відповідно до п. 20 Правил складання актів (ст. 129 Статуту), затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334 Акт про пошкодження вагона (контейнера) складається у разі пошкодження вагона (контейнера) під час перевезення, навантаження, вивантаження вантажу, виконання маневрових робіт, а також в інших випадках для засвідчення обставин і розмірів пошкодження і є підставою для матеріальної відповідальності винних у пошкодженні згідно із статтею 124 Статуту залізниць України.

Згідно зі ст. 124 Статуту залізниць України за пошкодження і втрату вагонів, контейнерів на залізничних під`їзних коліях, у порту, на залізничній лінії, яка будується, під час навантаження або вивантаження засобами відправника або одержувача на станції, за пошкодження чи втрату знімних перевізних пристосувань (піддонів, строп, щитів, печей тощо), що належать залізниці, відправник, одержувач, порт, підприємство (організація) несуть матеріальну відповідальність перед залізницею у розмірі фактично заподіяної шкоди. Вантажовідправник, вантажоодержувач, порт, підприємство (організація) зобов`язані також відшкодувати залізниці збитки, завдані внаслідок пошкодження рухомого складу, перевантаження, неправильного навантаження, застосування неякісної упаковки або неправильного кріплення вантажу.

Ч. 1 ст. 45 Кодексу України з процедур банкрутства передбачено, що конкурсні кредитори за вимогами, що виникли до дня відкриття провадження у справі про банкрутство, зобов`язані подати до господарського суду письмові заяви з вимогами до боржника, а також документи, що їх підтверджують, протягом 30 днів з дня офіційного оприлюднення оголошення про відкриття провадження у справі про банкрутство. Відлік строку на заявлення грошових вимог кредиторів до боржника починається з дня офіційного оприлюднення оголошення про відкриття провадження у справі про банкрутство.

Згідно ч. 4 ст. 45 Кодексу України з процедур банкрутства для кредиторів, вимоги яких заявлені після закінчення строку, встановленого для їх подання, усі дії, вчинені у судовому процесі, є обов`язковими так само, як вони є обов`язковими для кредиторів, вимоги яких були заявлені протягом встановленого строку. Вимоги кредиторів, заявлені після закінчення строку, встановленого для їх подання, задовольняються в порядку черговості, встановленої цим Кодексом. Кредитори, вимоги яких заявлені після завершення строку, визначеного частиною першою цієї статті, є конкурсними, однак не мають права вирішального голосу на зборах та комітеті кредиторів.

Відповідно до ч. 6 ст. 45 Кодексу України з процедур банкрутства заяви з вимогами конкурсних кредиторів або забезпечених кредиторів, подані в межах строку, визначеного частиною першою цієї статті, розглядаються господарським судом у попередньому засіданні суду. За результатами розгляду зазначених заяв господарський суд постановляє ухвалу про визнання чи відхилення (повністю або частково) вимог таких кредиторів.

Ст. 73 ГПК України передбачено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Ч.ч. 1, 3 ст. 74 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Ч. 2 ст. 76 ГПК України передбачено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно ч. 1 ст. 80 ГПК України учасники справи подають докази у справі безпосередньо до суду.

Ч.ч. 1, 2 ст. 91 ГПК України передбачено, що письмовими доказами є документи (крім електронних документів), які містять дані про обставини, що мають значення для правильного вирішення спору. Письмові докази подаються в оригіналі або в належним чином засвідченій копії, якщо інше не передбачено цим Кодексом. Якщо для вирішення спору має значення лише частина документа, подається засвідчений витяг з нього.

Висновки суду

Під час розгляду заявлених до боржника кредиторських вимог суд в силу наведених вище норм має з`ясовувати правову природу таких вимог, надати правову оцінку доказам поданим заявником на підтвердження його вимог до боржника, аргументам та запереченням боржника чи інших кредиторів щодо задоволення таких вимог, перевірити дійсність заявлених вимог, з урахуванням чого встановити наявність підстав для їх визнання.

Заявлені у справі про банкрутство грошові вимоги можуть підтверджуватися первинними документами (угодами, накладними, рахунками, актами виконаних робіт тощо), що свідчать про цивільно-правові відносини сторін та підтверджують заборгованість боржника перед кредитором, або рішенням юрисдикційного органу, до компетенції якого віднесено вирішення такого спору (висновки наведені у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 20.06.2019 у справі № 915/535/17, від 25.06.2019 у справі № 922/116/18, від 15.10.2019 у справі № 908/2189/17, від 10.02.2020 у справі № 909/146/19, від 27.02.2020 у справі № 918/99/19).

Заявник сам визначає докази, які на його думку підтверджують заявлені вимоги. Проте, обов`язок надання правового аналізу поданих кредиторських вимог, підстав виникнення грошових вимог кредиторів до боржника, їх характеру, встановлення розміру та моменту виникнення цих грошових вимог, покладений на господарський суд, в провадженні якого перебуває справа про банкрутство (аналогічний висновок викладено у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 18.04.2018 у справі № 914/1126/14, від 05.03.2019 у справі № 910/3353/16, від 07.11.2019 у справі № 904/9024/16).

Завданням господарського суду у попередньому засіданні є перевірка заявлених до боржника грошових вимог конкурсних кредиторів, які можуть підтверджуватися первинними документами (угодами, накладними, рахунками, актами виконаних робіт тощо), що свідчать про цивільно-правові відносини сторін та підтверджують заборгованість боржника перед кредитором, та/або рішенням юрисдикційного органу, до компетенції якого віднесено вирішення такого спору (постанови: від 05.03.2019 у справі № 910/3353/16, від 18.04.2019 у справі № 914/1126/14, від 20.06.2019 у справі № 915/535/17, від 25.06.2019 у справі № 922/116/18, від 15.10.2019 у справі № 908/2189/17, від 24.10.2019 у справі № 910/10542/18, від 07.11.2019 у справі № 904/9024/16).

Особливістю провадження у справах про банкрутство є те, що в межах цього провадження суди розглядають багато різних спорів, щодо яких законодавцем визначено окремі процедури та особливості їх розгляду в межах єдиної процедури банкрутства. Одним з різновидів таких спорів є розгляд спірних вимог конкурсного кредитора, який оспорюється боржником або іншим кредитором боржника. Відтак, при розгляді спірних вимог кредиторів суди повинні керуватися спеціальними нормами законодавства про банкрутство, які визначають обов`язки конкретного кредитора щодо доказування розміру кредиторських вимог, визначають обсяг доказування, предмет доказування спірних кредиторських вимог, право суду відмовити у визнанні спірних вимог внаслідок неподання заявником документів, що їх підтверджують. Такий правовий висновок викладений Верховним Судом у постанові від 27.08.2020 у справі № 911/2498/18.

Судом встановлено, що заборгованість ТОВ „ЄВРОПІАН АГРО ІНВЕСТМЕНТ ЮКРЕЙН перед АТ «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Одеська залізниця» виникла в результаті заподіяння матеріальних збитків за відшкодування витрат на ремонт пошкоджених вагонів на загальну суму 65 831, 95 грн., про що свідчать наявні у матеріалах справи договір №1/50 про обробку вагонів з вантажами, технічні паспорти вагонів, дефектні відомості, акти форми ВУ-25М про пошкодження вагона, пам`ятки про збирання вагонів та про подання вагонів форми ГУ-45, відомості плати за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу форми ГУ-46а.

Таким чином, з матеріалів справи вбачається доведеним факт пошкодження вагонів ТОВ „ЄВРОПІАН АГРО ІНВЕСТМЕНТ ЮКРЕЙН, в результаті чого АТ «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Одеська залізниця» заподіяний матеріальний збиток за відшкодування витрат на ремонт таких вагонів.

Визначальною датою для розподілу конкурсних та поточних вимог кредиторів є 29.05.2020р. дата відкриття провадження у справі про банкрутство ТОВ „ЄВРОПІАН АГРО ІНВЕСТМЕНТ ЮКРЕЙН та офіційне повідомлення про відкриття провадження у справі про банкрутство на веб-порталі Верховного суду від 30.05.2020р. за №64862.

Тридцятиденний строк, встановлений ст. 45 Кодексу України з процедур банкрутства, для подання заяв конкурсних кредиторів закінчився 29.06.2020р.

Заява АТ «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Одеська залізниця» про визнання грошових вимог датована 13.05.2021р. та надійшла до Господарського суду Одеської області 17.05.2021р., про що свідчить відтиск штампа вхідної кореспонденції Господарського суду Одеської області.

Враховуючи те, що повідомлення про відкриття провадження у справі про банкрутство ТОВ „ЄВРОПІАН АГРО ІНВЕСТМЕНТ ЮКРЕЙН на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за №64862 було оприлюднено 30.05.2020р. та граничною датою для пред`явлення заяв до боржника є 29.06.2020р. заява АТ «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Одеська залізниця» подана до Господарського суду Одеської області з пропуском встановленого ст.45 Кодексу України з процедур банкрутства строку.

Приймаючи до уваги те, що грошові вимоги АТ «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Одеська залізниця» в сумі 7 395 896, 27 грн. виникли до відкриття провадження у справі про банкрутство (тобто, до 29.05.2020р.) та є конкурсними вимогами, документально підтверджені та обґрунтовані, суд їх визнає в повному обсязі.

При цьому, суд зазначає, що наслідком не дотримання встановленого ч. 1 ст. 45 Кодексу України з процедур банкрутства строку для подання заяви з грошовими вимогами до боржника є позбавлення права вирішального голосу на зборах та комітеті кредиторів.

Заперечення розпорядника майна боржника арбітражного керуючого Глеваського В.В. судом до уваги не приймаються, оскільки не знайшли свого підтвердження та спростовуються матеріалами справи.

Керуючись ст.ст. 1, 45 Кодексу України з процедур банкрутства, ст. 234 Господарського процесуального кодексу України суд

УХВАЛИВ:

Визнати грошові вимоги Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі регіональної філії «Одеська залізниця» до Товариства з обмеженою відповідальністю „ЄВРОПІАН АГРО ІНВЕСТМЕНТ ЮКРЕЙН (68000, Одеська обл., м. Чорноморськ, вул. Проспект миру, 5-Р, каб.12, каб.24; код ЄДРПОУ 40611490) в сумі 65 831, 95 грн.

Ухвала є підставою для внесення відомостей до реєстру вимог кредиторів у відповідності до ч. 6 ст. 45 Кодексу України з процедур банкрутства.

Ухвала набирає законної сили 26 жовтня 2022 р. та може бути оскаржена в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги

Повну ухвалу складено та підписано 31 жовтня 2022р.

Копію ухвали надіслати: арбітражному керуючому Глеваському В.В. (09117, Київська обл., м. Біла Церква, вул. Надрічна, 68), Акціонерному товариству "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Одеська залізниця" акціонерного товариства "Українська залізниця" (65012, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19).

Суддя Л.І. Грабован

Дата ухвалення рішення 26.10.2022
Оприлюднено 03.11.2022

Судовий реєстр по справі 916/596/20

Проскрольте таблицю вліво →
Рішення Суд Форма
Ухвала від 11.01.2023 Південно-західний апеляційний господарський суд Господарське
Ухвала від 26.12.2022 Господарський суд Одеської області Господарське
Ухвала від 23.12.2022 Господарський суд Одеської області Господарське
Ухвала від 19.12.2022 Південно-західний апеляційний господарський суд Господарське
Ухвала від 29.11.2022 Південно-західний апеляційний господарський суд Господарське
Ухвала від 29.11.2022 Господарський суд Одеської області Господарське
Ухвала від 14.11.2022 Господарський суд Одеської області Господарське
Ухвала від 26.10.2022 Господарський суд Одеської області Господарське
Ухвала від 26.10.2022 Господарський суд Одеської області Господарське
Ухвала від 26.10.2022 Господарський суд Одеської області Господарське
Ухвала від 26.10.2022 Господарський суд Одеської області Господарське
Ухвала від 24.10.2022 Господарський суд Одеської області Господарське
Ухвала від 26.09.2022 Господарський суд Одеської області Господарське
Ухвала від 21.09.2022 Господарський суд Одеської області Господарське
Ухвала від 06.09.2022 Господарський суд Одеської області Господарське
Ухвала від 05.09.2022 Господарський суд Одеської області Господарське
Ухвала від 13.07.2022 Господарський суд Одеської області Господарське

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Стежити за справою 916/596/20

Встановіть Опендатабот та підтвердіть підписку

Вайбер Телеграм

Опендатабот для телефону