Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 жовтня 2022 року Справа№200/3601/22
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чучка В.М., розглянувши у спрощеному позовному провадженні без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Київській області Управління державної реєстрації Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
У червні 2022 року ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Донецького окружного адміністративного суду із позовом до Відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Київській області Управління державної реєстрації Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ, надалі за текстом - Відділ РАЦС, відповідач) про визнання неправомірними дій щодо невидачі адвокату ОСОБА_1 документів на його запити 01/06 від 06.06.2022 року, 02/06 від 06.06.2022 року, 03/06 від 06.06.2022 року, та зобов`язання видати такі документи.
Позовні вимоги мотивовані тим, що 06.06.2022 року позивач звернувся з адвокатськими запитами до відповідача про видачу документів, але листом від 13.06.2022 року йому відмовлено у видачі будь-яких документів.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 11.08.2022 року відкрито спрощене позовне провадження у даній справі без проведення судового засідання та повідомлення сторін. В ухвалі було запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з моменту отримання ухвали про відкриття провадження у справі надати суду відзив на позовну заяву зі всіма доказами на його підтвердження, які наявні у відповідача.
26 серпня 2022 року на адресу суду від представника відповідача надійшов відзив на позов, в якому зазначено, що 06.06.2022 року до Відділу РАЦС надійшли адвокатські запити позивача №№01/06, 02/06, 03/06 про видачу повторно свідоцтв про народження ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , та витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про шлюб, щодо підтвердження дошлюбного прізвища ОСОБА_4 , для надання правової допомоги клієнтам. У зв`язку з тим, що громадяни, інтереси яких представляє позивач, проживають на тимчасово окупованих територіях Донецької області, та з метою встановлення складання договорів про надання правової допомоги вказаними особами та їх особистого підписання клієнтами, в межах наданих повноважень Відділом направлені листи до Головного управління Служби Безпеки України у м. Києві та Київській області з проханням здійснити заходи щодо перевірки та встановлення факту підписання договорів особисто клієнтами. Станом на 25.08.2022 року відповідь до Відділу не надійшла. Так, 13.06.2022 року Відділом надано відповідь позивачу щодо результату розгляду його адвокатських запитів. Разом з цим, при зверненні позивача 06.06.2022 року до Відділу, заяви за встановленою Правилами №52/5 формою про видачу повторно відповідних свідоцтв та витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян ним подано не було, що суперечить вимогам законодавства, яке регламентує діяльність органів державної реєстрації актів цивільного стану. З урахуванням наведеного, представник відповідача вважає позовні вимоги необґрунтованими і такими, що не підлягають задоволенню.
За приписами частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Враховуючи відсутність клопотань сторін щодо розгляду справи у судовому засіданні, справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення сторін.
Дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступне.
Позивач, ОСОБА_1 , працює адвокатом на підставі свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю серії КС № 7068/10.
06.06.2022 року позивач звернувся до відповідача з адвокатськими запитами №№01/06, 02/06, 03/06 про видачу повторно свідоцтв про народження ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , та витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про шлюб щодо підтвердження дошлюбного прізвища ОСОБА_4 .
До запитів були надані ордери про надання правничої (правової) допомоги та договори про надання правової допомоги.
Листом від 13.06.2022 року відповідач повідомив позивача, що враховуючи, що громадяни, інтереси яких представляє позивач, проживають на тимчасово окупованих територіях Донецької області, та з метою встановлення складання договорів про надання правової допомоги вказаними особами та їх особистого підписання клієнтами, в межах наданих повноважень Відділом направлені листи до Головного управління Служби Безпеки України у м. Києві та Київській області з проханням здійснити заходи щодо перевірки та встановлення факту підписання договорів особисто клієнтами, про що позивача буде повідомлено додатково.
В матеріалах справи також містяться листи Офісу Генерального прокурора від 29.04.2022 року та Служби Безпеки України від 04.05.2022 року, за якими відомості про проведення негласних слідчих (розшукових) дій в інформаційній системі Єдиний реєстр досудових розслідувань не обліковуються, збір інформації стосовно позивача шляхом направлення запитів чи витребування документів не здійснювався.
Надаючи правову оцінку обставинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади державної реєстрації актів цивільного стану визначає Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" від 01.07.2010 за №2398-VI (надалі - Закон №2398-VI).
Цей Закон регулює відносини, пов`язані з проведенням державної реєстрації актів цивільного стану, внесенням до актових записів цивільного стану змін, їх поновленням і анулюванням, визначає засади діяльності органів державної реєстрації актів цивільного стану.
Згідно частини 2 статті 2 Закону №2398-VI державній реєстрації відповідно до цього Закону підлягають народження фізичної особи та її походження, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть.
Відповідно до частини 1 статті 6 Закону №2398-VI відділи державної реєстрації актів цивільного стану проводять державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті, вносять зміни до актових записів цивільного стану, поновлюють та анулюють їх; формують Державний реєстр актів цивільного стану громадян, ведуть його, зберігають архівний фонд; здійснюють відповідно до законодавства інші повноваження.
Частиною 1-3 статті 9 цього Закону передбачено, що державна реєстрація актів цивільного стану проводиться з метою забезпечення реалізації прав фізичної особи та офіційного визнання і підтвердження державою фактів народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті. Державна реєстрація актів цивільного стану проводиться шляхом складення актових записів цивільного стану. Актовий запис цивільного стану - це документ органу державної реєстрації актів цивільного стану, який містить персональні відомості про особу та підтверджує факт проведення державної реєстрації акта цивільного стану. Актовий запис цивільного стану складається у двох примірниках. Інформація про персональні дані фізичної особи, що містяться в актовому записі цивільного стану, є конфіденційною і не підлягає розголошенню. Актовий запис цивільного стану є безспірним доказом фактів, реєстрація яких посвідчується, до спростування його в судовому порядку.
За змістом частини 5 статті 9 Закону №2398-VI правила проведення державної реєстрації актів цивільного стану, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання затверджуються Міністерством юстиції України.
Про факт державної реєстрації акта цивільного стану органами державної реєстрації актів цивільного стану видається відповідне свідоцтво (частина 1 статті 18 Закону №2398-VI).
Згідно частини 1 статті 19 Закону №2398-VI повторна видача свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану, оригінал якого було вкрадено, загублено, пошкоджено чи знищено, та повторна видача свідоцтва у разі внесення змін до актового запису чи його поновлення здійснюються відділами державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичними представництвами і консульськими установами України на підставі актового запису цивільного стану за заявою особи, щодо якої складено запис, батьків, усиновлювачів, опікунів, піклувальників, представника закладу охорони здоров`я, навчального або іншого дитячого закладу, де постійно перебуває дитина, органу опіки та піклування.
Наказом Міністерства юстиції України від 18.10.2000 за №52/5, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18.10.2000 за № 719/4940, затверджено Правила державної реєстрації актів цивільного стану в Україні (надалі - Правила №52/5).
Пунктом 1 розділу IV Правил №52/5 повторна видача свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану здійснюється відділами державної реєстрації актів цивільного стану та відділами державної реєстрації актів цивільного стану управлінь державної реєстрації, а також дипломатичними представництвами та консульськими установами України.
На підставі пункту 2 розділу IV Правил №52/5, якщо оригінал свідоцтва про державну реєстрацію акту цивільного стану вкрадено, загублено, пошкоджено чи знищено, повторна видача свідоцтва здійснюється відділами державної реєстрації актів цивільного стану на підставі актового запису цивільного стану, складеного як в електронному вигляді, так і на паперовому носії.
Повторна видача свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану у такому випадку здійснюється відділами державної реєстрації актів цивільного стану незалежно від місця державної реєстрації акту цивільного стану та місця проживання заявника.
Відділ державної реєстрації актів цивільного стану видає повторно свідоцтво про державну реєстрацію акту цивільного стану після безпосередньої перевірки відповідності відомостей у Державному реєстрі актів цивільного стану громадян даним паперового носія актового запису цивільного стану або на підставі підтвердження про це відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем складання актового запису цивільного стану.
Витребування та направлення відповідного підтвердження здійснюються в порядку та строки, встановлені пунктом 3.11 розділу ІІІ Інструкції з ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 24 липня 2008 року № 1269/5, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 25 липня 2008 року за № 691/15382 (далі - Інструкція з ведення Реєстру).
Свідоцтво про державну реєстрацію акту цивільного стану видається повторно без підтвердження у разі зберігання актового запису цивільного стану на тимчасово окупованій території України.
Відповідно до пунктів 4 розділу IV Правил №52/5 повторна видача свідоцтва про державну реєстрацію акту цивільного стану здійснюється за заявою особи, щодо якої складено запис, батьків, усиновлювачів, опікунів, піклувальників, представника закладу охорони здоров`я, навчального або іншого дитячого закладу, де постійно перебуває дитина, органу опіки та піклування. Свідоцтво про державну реєстрацію акту цивільного стану видається представникам зазначених установ за довіреністю установи та при пред`явленні документів, що посвідчують їх особу.
Свідоцтво про державну реєстрацію акта цивільного стану повторно видається за наявності паспорта (паспортного документа) заявника.
Свідоцтва про народження дітей повторно видаються їх батькам і усиновителям незалежно від віку дитини.
Після припинення шлюбу внаслідок його розірвання свідоцтва про шлюб повторно не видаються. У таких випадках на письмове прохання заявників відділ державної реєстрації актів цивільного стану видає витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про шлюб щодо підтвердження дошлюбного прізвища.
Свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану можуть повторно видаватись представнику особи, яка має право на повторне отримання свідоцтва про державну реєстрацію акту цивільного стану, у разі подання довіреності, посвідченої відповідно до Закону України «Про нотаріат», або документа, що посвідчує повноваження такого представника, відповідно до Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність». Під час пред`явлення адвокатом ордера до нього обов`язково додається копія договору про надання правової допомоги, засвідчена у встановленому законодавством порядку.
Отже, враховуючи положення визначені Правилами державної реєстрації актів цивільного стану в Україні затверджених наказом Міністерства юстиції України 18.10.2000 № 52/5 та те, що позивачем було долучено до адвокатських запитів від 06.06.2022 року №№01/06, 02/06, 03/06 про видачу повторно свідоцтв про народження ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , та витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про шлюб щодо підтвердження дошлюбного прізвища ОСОБА_4 , ордери про надання правничої (правової) допомоги та договори про надання правової допомоги, відповідач мав всі підстави для надання запитуваних документів.
Суд не приймає посилань відповідача (як на підставу для відмови у наданні документів: свідоцтва про народження та витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про шлюб щодо підтвердження дошлюбного прізвища) на направлення листів до Служби безпеки України відносно перевірки факту підписання договорів про надання правової допомоги, оскільки ані Закон №2398-VI, ані Правила №52/5 не містять жодних обмежень щодо повторної видачі свідоцтв про державну реєстрацію акту цивільного стану представнику особи, зокрема, адвокату з пред`явленням ордера з договорами про надання правової допомоги.
Щодо посилань відповідача на те, що заяви за встановленою Правилами №52/5 формою про видачу повторно відповідних свідоцтв та витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян ним подано не було, що суперечить вимогам законодавства, яке регламентує діяльність органів державної реєстрації актів цивільного стану, суд зазначає наступне.
Відповідно до пункту 9 розділу IV Правил №52/5, у заяві (додатки 23-27) щодо повторної видачі відповідного свідоцтва про державну реєстрацію акту цивільного стану зазначаються: прізвище, власне ім`я, по батькові та адреса заявника; прізвище, власне ім`я, по батькові особи, щодо якої запитується свідоцтво; яке необхідне свідоцтво; коли і яким органом державної реєстрації актів цивільного стану складено актовий запис цивільного стану; мета запиту цього свідоцтва та проставляється особистий підпис заявника.
Якщо витребовується свідоцтво про народження, то додатково зазначаються прізвище, власне ім`я, по батькові батьків.
При витребовуванні свідоцтва про шлюб або розірвання шлюбу зазначаються прізвища, власні імена, по батькові обох з подружжя.
Запити, які надходять від адвокатів або адвокатських об`єднань, виконуються на загальних підставах з дотриманням вимог чинного законодавства (пункт 18 Правил №52/5).
Як вбачається з матеріалів справи, позивач 06.06.2022 року звернувся до відповідача з адвокатськими запитами №№01/06, 02/06, 03/06 про видачу повторно свідоцтв про народження ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , та витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про шлюб щодо підтвердження дошлюбного прізвища ОСОБА_4 , а не з відповідними заявами встановленої форми, як то передбачено Правилами №52/5.
Разом з цим, суд вважає, що не дотримання позивачем форми звернення, встановленої Правилами №52/5, не може позбавляти позивача самого права на отримання запитуваних документів, і інше трактування буде проявом надмірного формалізму.
Враховуючи викладене, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, позовні вимоги ОСОБА_1 до Відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Київській області Управління державної реєстрації Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити певні дії, підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Зважаючи на те, що позивачем при поданні позову сплачено судовий збір у сумі 992,40 грн., наведена сума відповідно до положень ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України підлягає стягненню з відповідача, за рахунок його бюджетних асигнувань.
Щодо строків розгляду справи.
Враховуючи дистанційний режим роботи суддів та працівників апарату Донецького окружного адміністративного суду з часу введення на території України правового режиму воєнного стану, з метою збереження життя та здоров`я, а також забезпечення безпеки суддів та працівників апарату суду, дане рішення прийнято суддею за умови наявної можливості доступу судді до матеріалів адміністративної справи.
З огляду на викладене, рішення ухвалено 31 жовтня 2022 року.
На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 32, 139, 243 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
1. Позов ОСОБА_1 до Відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Київській області Управління державної реєстрації Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
2. Визнати неправомірними дії Відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Київській області Управління державної реєстрації Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) щодо невидачі адвокату ОСОБА_1 документів на його запити 01/06 від 06.06.2022 року, 02/06 від 06.06.2022 року, 03/06 від 06.06.2022 року.
3. Зобов`язати Відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Київській області Управління державної реєстрації Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) видати адвокату ОСОБА_1 документи на його запити 01/06 від 06.06.2022 року, 02/06 від 06.06.2022 року, 03/06 від 06.06.2022 року.
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Київській області Управління державної реєстрації Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) (місцезнаходження: 04071, м. Київ, вул. Ярославська, 5/2, код ЄДРПОУ 43435898) на користь ОСОБА_1 (місце реєстрації: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) понесені витрати зі сплати судового збору у розмірі 992 (дев`ятсот дев`яносто дві) гривні 40 копійок.
Судове рішення складено та підписано 31 жовтня 2022 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справа розглянута в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Суддя В.М. Чучко
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2022 |
Оприлюднено | 04.11.2022 |
Номер документу | 107055681 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо реєстрації актів цивільного стану, крім актів громадянства |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Чучко В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні