Рішення
від 27.10.2022 по справі 380/10887/22
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 жовтня 2022 року

справа №380/10887/22

Львівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Брильовського Р.М.,

при секретарі судових засідань - Ізьо М.І.

та осіб, що беруть участь у справі:

представника позивача Горонного О.О.

представника відповідачів Стецьківа І.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у м. Львові справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Кумпан» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним і скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Кумпан» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України, у якій просить суд:

- визнати протиправним і скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 6954231/40653546 від 23.06.2022 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 1 від 01.02.2022 року;

- визнати протиправним і скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 6954230/40653546 від 23.06.2022 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 1 від 13.04.2022 року.

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «Кумпан» № 1 від 01.02.2022 року датою її подання на реєстрацію;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «Кумпан» № 1 від 13.04.2022 року датою її подання на реєстрацію.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач посилається на те, що Комісією Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних, спершу було зупинено реєстрацію податкових накладних, а після подання Товариством письмових пояснень та додаткових документів щодо підтвердження інформації зазначеної в ПН, було прийнято рішення 6954231/40653546 від 23.06.2022, №6954230/40653546 від 23.06.2022 про відмову в реєстрації податкових накладних. Не погоджуючись із прийнятим рішенням Товариство з обмеженою відповідальністю «Кумпан» звернулося до суду із вказаним позовом до суду.

Представник відповідача подав відзив на позовну заяву. Заперечення мотивовані тим, що пунктом 201.16 ст.201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/ розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу. Комісією прийняті рішення від 23.06.2022 року № 6954231/40653546, від 23.06.2022 року № 6954230/40653546, про відмову у реєстрації податкових накладних № 1 від 01.02.2022 року, № 1 від 13.04.2022 року, оскільки надані платником податку копії документів не є достатніми для прийняття відповідного рішення про реєстрацію зазначеної податкової накладної, а тому правових підстав для задоволення даного позову немає.

Ухвалою судді від 11.08.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Ухвалою від 02.09.2022 суд перейшов з розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження без (виклику) повідомлення сторін до розгляду справи в загальне позовне провадження.

Протокольною ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2022 року замінено відповідача 1 Головне управління ДПС у Львівській області (ЄДРПОУ 43143039 на правонаступника Головне управління ДПС у Львівській області (ЄДРПОУ ВП 43968090).

Протокольною ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2022 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

В судовому засіданні представник позивача позов підтримав та просив задовольнити позовні вимоги повністю.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив, просив у його задоволенні відмовити повністю.

Суд заслухав пояснення представників позивача та відповідача, всебічно і повно з`ясував усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінив докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті та встановив наступне.

Товариства з обмеженою відповідальністю «Кумпан» створене 12 липня 2016 року, платником податку на додану вартість зареєстроване 01 вересня 2016 року. Основним видом діяльності підприємства є «Будівництво житлових і нежитлових будівель» (КВЕД 41.20), код згідно УКТЗЕД 41.00.40-00.00.

Між Товариства з обмеженою відповідальністю «Фруктімекс-Захід» (як замовником) та Товариства з обмеженою відповідальністю «Кумпан» (як підрядником) 24 січня 2022 року укладено договір будівельного підряду № 24/01-2022, за умовами якого за завданням замовника підрядник зобов`язується на свій ризик виконати та здати йому в установлений договором строк закінчені будівельні роботи із будівництва «Нове будівництво складів з адміністративно-офісними приміщеннями (район вул. Садівничої) в с. Наварія Львівського району Львівської області» Стадія РП. Розділи АР, КБ, а замовник зобов`язується надати підряднику будівельний майданчик (фронт робіт), передати затверджену проектно- кошторисну та дозвільну документацію, прийняти від підрядника виконані будівельні роботи та оплатити їх.

За умовами договору будівельного підряду № 24/01-2022 від 24.01.2022 згідно рахунків № 1 від 01.02.2022, № 2 від 13.04.2022 та платіжних доручень № 11 від 01.02.2022 року, № 29 від 13.04.2022 року ТОВ «Фруктімпекс-Захід» оплатило 500000,00 грн. та 200000,00 грн.

Для забезпечення виконання договору № 24/01-2022 від 24.01.2022 будівельного підряду, між ТОВ «Пласт-Інвест» (як продавцем) та ТОВ «Кумпан» (як покупцем) 31.01.2022 укладено договір купівлі - продажу № 01/01, за умовами якого продавець зобов`язується передати у власність покупця бетонні оздоблювальні вироби (плитка тротуарна, поребрик), а покупець зобов`язується прийняти і оплатити товар в порядку і на умовах, передбачених цим договором.

На підставі рахунку-фактури № СФ-0000006 від 31.01.2022 ТОВ «Кумпан» оплатило ТОВ «Пласт-Інвест» 500000,00 грн, в т.ч. ПДВ 83333,33 грн. за товар - плитка тротуарна, піддони, згідно платіжного доручення № 1 від 01.02.2022.

На підставі рахунку - фактури № СФ-0000035 від 13.04.2022 ТОВ «Кумпан» оплатило ТОВ «Пласт-Інвест» 200000,00 грн, в т.ч. ПДВ 33333,33 грн. за товар - плитка тротуарна, піддони, згідно платіжного доручення № 2 від 13.04.2022.

ТОВ «Пласт-Інвест» складено податкові накладні № 1 від 01.02.2022 року на загальну суму 500000,00 грн, в т.ч. ПДВ 83333,34 грн та № 5 від 13.04.2022 року на загальну суму 166583,33 грн., в т.ч. ПДВ 33316,67 грн, які є зареєстровані в ЄРПН.

Через введення в Україні воєнного стану будівельні роботи за договором будівельного підряду № 24/01-2022 від 24.01.2022 року ТОВ «Кумпан» змушене було відкласти на невизначений час.

Згідно з видатковими накладними РН-0000084 від 07.06.2022 на суму 35017,38 грн, в т.ч. ПДВ 5836,23 грн; РН-0000085 від 07.06.2022 на суму 33133,31 грн, в т.ч. ПДВ 5522,25 грн; РН-0000093 від 10.06.2022 на суму 44416,90 грн, в т.ч. ПДВ 6902,82 грн; РН-0000095 від 10.06.2022 на суму 44416,90 грн., в т.ч. ПДВ 6902,82 грн; РН-0000096 від 10.06.2022 року на суму 44416,90 грн, в т.ч. ПДВ 6902,82 грн. ТОВ «Кумпан» отримало від постачальника ТОВ «Пласт-Інвест» зазначену вище тротуарну плитку.

Послуги із доставки вказаної плитки надавались ФОП ОСОБА_1 згідно з договором перевезення № 07/06-1 від 07.06.2022, ТТН № Р60 від 07.06.2022, ТТН № Р62 від 10.06.2022. Послуги з перевезення вказаного вище товару були виконані в повному обсязі та оплачені, що підтверджується складеними рахунками на оплату № 66 від 07.06.2022 року, № 67 від 10.06.2022, актами надання послуг № 60 від 07.06.2022 та № 62 від 10.06.2022. В ЄРПН зареєстровано податкові накладні від ФОП ОСОБА_1 та ТзОВ «Пласт-Інвест» по вказаних господарських операціях.

В подальшому, на виконання зобов`язань по договору будівельного підряду № 24/01-2022 від 24.01.2022 щодо влаштування влаштуванню плитки тротуарної, монтажу бордюра, монтажу поребрика на об`єкті - «Нове будівництво складів з адміністративно-офісними приміщеннями (район вул. Садівничої) в с. Наварія Львівського району Львівської області», 07.06.2022 між ТОВ «БК МБУДГАРАНТ» (як підрядником) та ТОВ «Кумпан» (як замовником) укладено договір підряду № 07/06, згідно з яким у порядку та на умовах, визначених цим договором, підрядник зобов`язується на свій ризик, власними та/або залученими силами і засобами третіх осіб, у відповідності з чинними в Україні будівельними нормами і правилами, виконати роботи по влаштуванню благоустрою на об`єкті замовника.

Згідно з рахунками на оплату № 31 від 14.06.2022 та № 35 від 23.06.2022 ТОВ «Кумпан» 24.06.2022 було сплачено загальну суму 219 624,00 грн, що підтверджується платіжними дорученнями № 647 від 24.06.2022 (129144,00 грн) та № 649 від 24.06.2022 (90480,00 грн). Вказані кошти сплачені ТОВ «Кумпан» за виконання робіт влаштуванню плитки тротуарної, монтажу бордюра, монтажу поребрика та послуг зарізки.

Згідно з актом виконаних робіт № 64 від 23.06.2022 ТОВ «БК МБУДГАРАНТ» виконано частину робіт за договором підряду № 07/06 від 07.06.2022 року на суму 90480,00 грн.

В ЄРПН зареєстровано податкові накладні від ТОВ «БК МБУДГАРАНТ» по вказаних господарських операціях.

14.06.2022 між ТОВ «Кумпан» (як замовником) та ДП «Львівське будівельно-монтажне управління» ЗАТ «Карпаткурортбуд» (як підрядником) укладено договір № 14/06/2022 на виконання робіт на виготовлення м/к, згідно якого підрядник за завданням замовника здійснює у відповідності до умов договору виготовляє металоконструкції, а замовник приймає їх та оплачує виготовлення.

На виконання умов даного договору умов вказаного договору ТОВ «Кумпан» згідно з виставленим рахунком № 75 від 14.06.2022 та на підставі платіжного доручення № 645 від 22.06.2022 здійснено авансові платежі на суму 166666,67 грн, в т.ч. ПДВ 33333,33 грн.

Частину необхідного металопрокату ТОВ «Кумпан» придбало в ТОВ «ФІРМА «ВІКАНТ» на суму 194757,50 грн, в т.ч. ПДВ 32459,58 грн, що підтверджується рахунком - фактурою №135428 від 13.05.2022, платіжним дорученням № 3 від 18.05.2022, видатковою накладеною № 114265 від 20.05.2022.

Доставка придбаного металопрокату здійснювалась транспортом ТОВ «ФІРМА «ВІКАНТ», що підтверджується товарно-транспортною накладною № 116597 від 20.05.2022.

ТОВ «ФІРМА «ВІКАНТ» складено податкову накладну № 1150 від 18.05.2022 на загальну суму 184757,50 грн, в т.ч. ПДВ 32459,58 грн, яка є зареєстрована в ЄРПН.

В зв`язку із сплатою ТОВ «Фруктімпекс-Захід» по договору будівельного підряду № 24/01- 2022 від 24.01.2022 грошових коштів ТОВ «Кумпан» складено податкову накладну №1 від 01.02.2022 на загальну суму 500000,00 грн, в т.ч. ПДВ 83333,33 грн з наступними реквізитами: «Отримувач (покупець) ТОВ «Фруктімпекс-Захід», ІПН 444393613255, Опис (номенклатура) товарів/послуг продавця: Будівельні роботи із будівництва «Нове будівництво складів з адміністративно-офісними приміщеннями (район вул. Садівничої) в с. Наварія Львівського району Львівської області (замощення ділянки)», послуга згідно ДКПП 41.00.40- 00.00, в кількості 1, за ціною без ПДВ 416666,67 грн, в т.ч. ПДВ 83333,33 грн.

Внаслідок введення 24 лютого 2022 року в Україні воєнного стану згідно з Указом Президента України № 64/2022 доступ до державних реєстрів, в тому числі в ЄДРПН було обмежено.

Після відновлення доступу до ЄДРПН, ТОВ «Кумпан» 10.06.2022 подало податкову накладну № 1 від 01.02.2022 через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України, версія 2.3.8.38 на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних: реєстраційний номер 9075095967.

У відповідь ТОВ «Кумпан» отримано квитанцію № 1 з реєстраційним номером 9075095967 та повідомлення про зупинку реєстрації податкової накладної № 1 від 01.02.2022 відповідно до п. 201.16 ПК У країни.

В якості причини зупинення вказано: «Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 41.00.40-00.00, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Та запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

14.06.2022 ТОВ «Кумпан» через систему «Єдине вікно подання електронних документів» подало Таблицю даних платника податку на додану вартість, а 21.06.2022 подало пояснення із копіями документів для підтвердження інформації зазначеної в податковій накладній № 1 від 01.02.2022. Вказані документи податковим органом прийнято до розгляду.

23.06.2022 ТОВ «Кумпан» через систему «Єдине вікно подання електронних документів» отримало рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.06.2022 за № 6954231/40653546, згідно з яким податковим органом відмовлено в реєстрації податкової накладної № 1 від 01.02.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Також ТОВ «Кумпан» склало податкову накладну № 1 від 13.04.2022 року на загальну суму 200000,00 грн, в т.ч. ПДВ 33333,33 грн з наступними реквізитами: «Отримувач (покупець) ТОВ «Фруктімпекс-Захід», ІПН 444393613255, Опис (номенклатура) товарів/послуг продавця: Будівельні роботи із будівництва «Нове будівництво складів з адміністративно-офісними приміщеннями (район вул. Садівничої) в с. Наварія Львівського району Львівської області (замощення ділянки)», послуга згідно ДК1111 41.00.40-00.00, в кількості 1, за ціною без ПДВ 166666,67 грн, в т.ч. ПДВ 33333,33 грн.

Внаслідок введення 24 лютого 2022 року в Україні воєнного стану згідно з Указу Президента України № 64/2022 доступ до державних реєстрів, в тому числі в ЄДРПН було обмежено.

Після відновлення доступу до ЄДРПН, ТОВ «Кумпан» 10.06.2022 року подало податкову накладну № 1 від 13.04.2022 через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України, версія 2.3.8.38 на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних: реєстраційний номер 9075137681.

У відповідь ТОВ «Кумпан» отримало квитанцію № 1 з реєстраційним номером 9075137681 та повідомлення про зупинку реєстрації податкової накладної № 1 від 13.04.2022 року відповідно п. 201.16 ПК України.

В якості причини зупинення вказано: «Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 41.00.40-00.00, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Та запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

14.06.2022 року ТОВ «Кумпан» через систему «Єдине вікно подання електронних документів» подало Таблицю даних платника податку на додану вартість, а 21.06.2022 подало пояснення із копіями документів для підтвердження інформації зазначеної в податковій накладній № 1 від 13.04.2022. Вказані документи податковий орган прийнято до розгляду.

23.06.2022 ТОВ «Кумпан» через систему «Єдине вікно подання електронних документів» отримало рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.06.2022 за № 6954230/40653546, згідно з яким податковим органом відмовлено в реєстрації податкової накладної № 1 від 13.04.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згадані вище рішення Комісії про відмову в реєстрації податкових накладних були оскаржені ТОВ «Кумпан» в адміністративному порядку із наданням всіх можливих документів у якості підтвердження реальності господарських операцій.

Однак, такі скарги ДПС України залишені без задоволення про, що було прийнято рішення № 19292/40653546/2 від 12.07.2022, № 19222/40653546/2 від 12.07.2022 .

Вважаючи протиправними дії відповідача щодо відмови у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №6954231/40653546 від 23.06.2022 та 6954230/40653546 від 23.06.2022, позивач звернулася з вказаним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

В підпункті 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів, визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1165 від 11.12.2019 року (далі Порядок № 1165).

Згідно з абз. 1 п. 5 Порядку № 1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, які є Додатком 1 до Порядку № 1165, перебачено, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Відповідно до п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій які є додатком 3 до Порядку № 1165, відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній І розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

За змістом пунктів 6, 10, 11 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до абз. 2 п- 25, абз. 1 п. 26 Порядку № 1156, Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019 року (далі Порядок № 520).

Пунктами 2-5, 11 Порядку № 520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення. Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку (пункти 12, 13 Порядку № 520).

Протиправність рішень і дій контролюючих органів полягають, зокрема, у тому, що вони вчинені без будь-яких на те правових підстав. Верховний суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в постановах від 23.10.2018 року в справі №822/1817/18, від 04.12.2018 року в справі № 821/1173/17, від 18.06.2019 року в справі № 0740/804/18 висловив правову позицію, яка полягає у тому, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.

Вживання податковим органом загального посилання на Критерії оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необгрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

На вартість надання послуг ТОВ «Купман» склав податкові накладні, які подав на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Реєстрація податкових накладних зупинена контролюючим органом з мотивів її відповідності пункту 1 Критеріїв ризикованості платника податку. Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, що підтверджується наявними в матеріалах справи квитанціями. Однак, квитанції не містять необхідних відомостей, зокрема:

- в квитанціях не вказано, в чому саме полягає відповідність податкових накладних Критеріям ризиковості.

- в квитанціях не вказано переліку документів, які слід подати для реєстрації таких накладних;

- в квитанціях не міститься посилання на відповідне рішення, відповідно до якого позивача віднесено до ризикових платників податків.

Головне управління ДПС у Львівській області у спірних рішеннях №6954230/40653546 та № 6954231/40653546 від 23.06.2022 як підстави відмови в реєстрації податкових накладних визначено ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, актів приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Форма рішення, встановлена Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Наказом Мінфіну № 520 від 12.12.2019 року, визначає обов`язок контролюючого органу підкреслити в тексті рішення документи, які не надано. Такого виділення зазначене рішення не містить, що прямо вказує на невизначеність підстав відмови в реєстрації податкової накладної, тому свідчить про абсолютну необґрунтованість рішення. З огляду на це, відмови в реєстрації податкових накладних є формальними.

Розглядаючи скарги позивача, Державна податкова служба України мала усі правові підстави та умови для усунення недоліків рішень Комісії та вжиття заходів для реєстрації податкових накладних, поданих позивачем, оскільки мала у розпорядженні пояснення ТОВ «Кумпан» та всі необхідні документи. Однак, ДПС України до розгляду скарг ТОВ «Кумпан» підійшла формально, не усунула порушень Комісії, що має своїм наслідком порушення майнових прав позивача.

Факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення господарських операцій, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (постачання товарів/послуг, або отримання коштів), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування. Прийняття рішень про відмову в реєстрації податкової накладної з формальних підстав є підміною функцій органів ДПС, яка з об`єктивної процедури запобігання зловживанням платників податку перетворена відповідачами на спосіб досягнення показників заблокованого податкового кредиту.

Окрім цього, контролюючий орган, приймаючи оскаржувані рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних діяв всупереч та не у відповідності до вимог чинного податкового законодавства, оскільки згідно з квитанціями про реєстрацію вказаних податкових накладних/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН реєстрація таких податкових накладних була зупинена на підставі п. 201.16 ст. 201 ПК України, оскільки така відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13 червня 2017 року № 567 та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК. Позивачем на підтвердження реальності господарської операції було надано контролюючому органу відповідні пояснення та вказані копії первинних документів.

Безпідставність в зупиненні реєстрації податкової накладної як передумови прийняття відповідного рішення Комісії вважаємо протиправною, адже у вказаних квитанціях про прийняття податкових накладних та зупинення їх реєстрації, відповідачем не вказано ані конкретного критерію (відповідного підпункту пункту шостого) оцінки ступеня ризику, ані конкретного переліку документів, вичерпний перелік яких встановлений наказом МФУ від 13 червня 2017 року № 567. Контролюючим органом лише запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію та/або таблицю даних платника податків, без уточнення їх переліку, тоді як платником податків надано до контролюючого органу первинні документи на підтвердження реальності господарських операцій.

Вказівка у спірних рішеннях про те, що позивач не надав первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг є безпідставним, оскільки, конкретний перелік документів при надісланні повідомлення про надання пояснень щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію якої зупинено, не витребовувався контролюючим органом. Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання контролюючим органом загального посилання на пункт перший Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необгрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Суд встановив, що ТОВ «Кумпан» надало контролюючому органу копії документів на власний розсуд, оскільки Головним управління ДПС у Львівській області в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не зазначено які саме конкретно документи та в підтвердження якої обставини необхідно подати.

Згідно з оскаржуваними рішеннями, якими відмовлено у реєстрації податкової накладної вбачається, що підставами відмови є ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Головне управління ДПС у Львівській області в квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної не вказало необхідність долучення саме вказаних документів.

Таким чином, Головне управління ДПС у Львівській області, як при зупиненні реєстрації податкових накладних № 1 від 01.02.2022 року та № 1 від 13.04.2022 року, так і при винесенні оскаржуваних рішень, обмежилося лише загальними фразами та не вказало конкретно, які саме документи не подані і що вони мали б підтвердити або спростувати.

Аналогічна позиція повністю узгоджується із позицією Верховного Суду в складі Касаційного адміністративного суд, викладеною в постановах від 27.01.2022 року в справі № 380/2365/21, від 29.06.2022року в справі № 380/5383/21.

Щодо зазначених в Квитанціях тверджень про те, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 41.00.40-00.00 відсутні в таблиці даних платника ПДВ, як товари/послуги що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, то такі не відповідають дійсності, є надуманими та не мають жодного підтвердження. Адже, згідно з п. 201.1 ст. 201 ПК України, у податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити: код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду.

Податкові накладні складались з операцій щодо придбання робіт/послуг з будівництва складів з адміністративно-офісними приміщеннями.

Первинними бухгалтерськими та іншими документами повністю підтверджуються виконання ТОВ «Фруктімпекс-Захід» робіт/послуг за договором будівельного підряду № 24/01-2022 від 24.01.2022, а тому ТОВ «Кумпан» правомірно склало податкові накладні № 1 від 01.02.2022 на суму 500000,00 грн (в т.ч. ПДВ 83333,33 грн.) та № 1 від 13.04.2022 на суму 200000,00 грн (в т.ч. ПДВ 33333,33 грн), що вказує на відсутність у відповідачів будь-яких правових підстав для відмови в реєстрації вказаних податкових накладних.

У свою чергу, при реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарських операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість та необхідність задоволення позовної вимоги позивача про визнання протиправним та скасування спірних рішень.

Щодо позовної вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати вказані податкові накладні в ЄРПН, суд зазначає наступне.

Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України від 02.12.2010 № 2755-VI реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.

При цьому, згідно з нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та / або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України. У випадку зупинення реєстрації податкової накладної та прийняття відповідною комісією рішення про відмову в її реєстрації така податкова накладна реєструється у день набрання чинності судовим рішення про реєстрацію податкової накладної.

Відповідно до частини третьої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні позивача.

Зазначений висновок відповідає правовій позиції Верховного Суду, викладеній у постановах від 28 листопада 2019 року по справі №1640/2650/18, від 22 липня 2019 року по справі №815/2985/18.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Згідно з частиною першою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідач правомірності свого оскаржуваних рішень не підтвердив.

Суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог і вважає, що позов підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295 КАС України, суд,

в и р і ш и в:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Кумпан» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним і скасування рішення - задовольнити повністю.

Визнати протиправним і скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 6954231/40653546 від 23.06.2022, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 1 від 01.02.2022.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «Кумпан» № 1 від 01.02.2022 датою її подання на реєстрацію.

Визнати протиправним і скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 6954230/40653546 від 23.06.2022, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 1 від 13.04.2022.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «Кумпан» № 1 від 13.04.2022 датою її подання на реєстрацію.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено та підписано 01.11.2022.

Суддя Р.М. Брильовський

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.10.2022
Оприлюднено03.11.2022
Номер документу107057194
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —380/10887/22

Ухвала від 29.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 16.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 24.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 24.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 26.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 02.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Рішення від 27.10.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Брильовський Роман Михайлович

Ухвала від 01.09.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Брильовський Роман Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні