Рішення
від 01.11.2022 по справі 640/20941/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 листопада 2022 року м. Київ № 640/20941/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Чудак О.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення та виклику учасників справи адміністративну справу за позовом Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Харківгаз» до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Дочірнє підприємство «Укравтогаз» Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України», про визнання протиправною та скасування постанови,

установив:

10.12.2018 Публічне акціонерне товариство (далі - ПАТ) «Харківгаз» звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовною заявою до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Нацкомісія) про визнання протиправною та скасування постанови Нацкомісії від 30.11.2018 № 1590 «Про накладення штрафу на ПАТ «Харківгаз» за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу та здійснення заходів державного регулювання».

В обґрунтування позову представник позивача зазначив про протиправність оскаржуваної постанови та необхідність її скасування, оскільки на час прийняття оспорюваної постанови відповідач вийшов за межі своїх повноважень та проігнорував рішення Господарського суду Харківської області від 26.09.2018 у справі 922/1399/17, яким було задоволено позовні вимоги ПАТ «Харківгаз» та вирішено стягнути з Дочірнього підприємства «Укравтогаз» Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» в особі регіонального виробничого управління «Харківавтогаз» ДП «Укравтогаз» Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» на користь ПАТ «Харківгаз» вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу за період з грудня 2016 року по лютий 2017 року в сумі 694 148,28 грн. Також позивачем зазначено, що згідно із пунктом 7 глави 3 розділу IX Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою Нацкомісії від 30.09.2015 № 2494 (далі - Кодекс ГРМ) за наявності розбіжностей у частині визначення об`єму та/або обсягу спожитого (розподіленого) природного газу вони підлягають урегулюванню відповідно до умов договору розподілу природного газу, а у разі недосягнення згоди - у судовому порядку. До вирішення цього питання об`єм (обсяг) спожитого (розподіленого) природного газу встановлюється відповідно до даних Оператора ГРМ.

Ухвалою судді Окружного адміністративного суду міста Києва Чудак О.М. від 13.12.2018 прийнято позовну заяву ПАТ «Харківгаз» до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за їх позовом. Вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення та виклику учасників справи.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.12.2018 залучено Дочірнє підприємство «Укравтогаз» Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» до участі у даній справі третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача.

Третьою особою подано пояснення, у яких висловлено позицію про відсутність підстав для задоволення позову.

У відзиві на позовну заяву представник відповідача також вказує на відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог, зокрема, з огляду на те, що Нацкомісією в межах наданих законодавством повноважень на засіданні, яке проводилось у формі відкритого слухання, акта, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері енергетики та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, затверджених постановою Нацкомісії від 16.02.2017 № 201 (далі - Ліцензійні умови), проведеного відповідно до постанови Нацкомісії від 11.09.2018 № 969 «Про проведення позапланової перевірки ПАТ «Харківгаз» та посвідчення про проведення перевірки від 14.03.2018 № 185, за виявлення під час перевірки порушення пункту 2.1 глави 2, підпункту 14 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов, а також порушень положень Кодексу ГРМ, правомірно ухвалено оспорювану постанову.

Позивачем подано відповідь на відзив, додаткові пояснення, а відповідачем заперечення на відповідь на відзив, які містять фактично ті самі аргументи і доводи, що у попередніх заявах.

Отже, дослідивши матеріали справи, оцінивши пояснення, надані учасниками судового процесу, а також докази в їх сукупності, проаналізувавши положення чинного законодавства, суд встановив наступне.

11.09.2018 відповідно до статті 19 Закону України від 22.09.2016 № 1540-VIII «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» (далі - Закон № 1540-VIII), статті 19 Закону України від 02.03.2015 № 222-VIII «Про ліцензування видів господарської діяльності» (далі - Закону № 222-VIII), на підставі звернення РВУ «Харківавтогаз» ДП «Укравтогаз» від 15.06.2018 № 767-24/01/15.02, ураховуючи лист Державної регуляторної служби України від 14.08.2018 № 8212/0/20-18, Нацкомісія ухвалила постанову № 969 «Про проведення позапланової перевірки», якою вирішено здійснити позапланову перевірку дотримання позивачем Ліцензійних умов в частині питань, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу.

Згідно із посвідченням на проведення позапланової перевірки від 14.09.2018 № 185, видане відповідно до рішення Нацкомісії від 11.09.2018 № 969 посадових осіб відповідача на строк з 17.09.2018 по 28.09.2018 направлено для проведення перевірки позивача щодо дотримання останнім пункту 2.1 та підпункту 14 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов, а також виконання умов укладених із споживачами договорів розподілу природного газу відповідно до Типового договору розподілу природного газу, затвердженого Нацкомісією, зокрема дотримання вимог розділів Х та ХІ Кодексу ГРМ щодо визначення Оператором ГРМ в технічних умовах приєднання чи реконструкцію вузла обліку (об`єкта споживача) вимог до організації приладового обліку в точці вимірювання, зокрема вихідні параметри засобів вмивальної техніки , вимоги щодо їх розміщення та експлуатаційні умови, здійснення контрольного огляду вузла у строки визначені вказаним Кодексом, складання та розгляду акта про порушення, порядку перерахунку (донарахування) або зміни режиму нарахування об`ємів природного газу у разі виявлення порушень.

За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства та Ліцензійних умова, посадовими особами відповідача складено акт від 28.09.2018 № 330, у якому зафіксовано порушення позивачем Ліцензійних умов, а саме:

пункту 2.1 глави 2 Ліцензійних умов в частині здійснення господарської діяльності з розподілу природного газу з дотриманням вимог Закону України від 09.04.2015 № 329-VIII «Про ринок природного газу», чинних Кодексу газорозподільних систем, інших нормативно-правових актів, державних будівельних норм та нормативних документів у сфері нафтогазового комплексу, зокрема пункту 5.4 глави 5 Правил обліку природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, постачання та споживання, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України від 27.12.2005 року № 618 (далі - Правила обліку), у частині належного обстеження вузла обліку газу на можливість його використання як комерційного представниками облікової організації та споживача, а також пункту 12.8 глави 12 Правил обліку в частині проведення позачергової перевірки комерційного вузла обліку газу не пізніше ніж у дводенний термін (вихідні та святкові дні не враховуються) з дня надходження повідомлення до іншої сторони договору;

підпункт 14 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов в частині дотримання вимог чинного Кодексу ГРМ, а також виконання умов укладених із споживачами договорів розподілу природного газу відповідно до Типового договору розподілу природного газу, затвердженого Нацкомісією, а саме:

пункту 5 глави 3 розділу ІХ Кодексу ГРМ у частині забезпечення Оператором ГРМ визначення загального об`єму споживання (розподілу) природного газу об`єкту споживача за розрахунковий період на підставі звіту споживача про спожиті об`єми природного газу, визначені комерційними вузлами обліку , або на підставі зміненого режиму нарахування по об`єкту споживача, а саме наявність одночасно підписаних позивачем технічних актів приймання-передачі природного газу за січень-березень 2017 року та актів розрахунків донарахованого об`єму природного газу за січень-березень 2017 року;

пункту 2 глави 6 розділу X Кодексу ГРМ у частині здійснення Оператором ГРМ контрольного огляду вузла обліку не рідше ніж один раз на шість місяців (а саме за період з 07.08.215 по 06.06.2016);

підпункту 1 пункту 2 глави 7 розділу X Кодексу ГРМ у частині забезпечення представником Оператора ГРМ розпломбування ЗВТ згідно з письмовим повідомленням споживача про дату та час демонтажу ЗВТ на повірку,

пункту 2 глави 9 розділу X Кодексу ГРМ у частині письмового повідомлення стороною, яка ініціює перевірку, суміжного суб`єкта ринку природного газу про да-» час проведення перевірки, про необхідність забезпечити доступ на територію, де встановлений комерційний вузол обліку газу (ВОГ), та/або бути присутнім при перевірці комерційного ВОГ не пізніше ніж за дві доби до перевірки;

пункту 6 глави 11 розділу X Кодексу ГРМ у частині дотримання порядку повідомлення сторін про дату і час здійснення заходів щодо проведення позачергової чи експертної повірки на місці монтажу ЗВТ,

пункту 1 глави 1 розділу XI Кодексу ГРМ у частині перерахунку (донарахування) або зміни режиму нарахування природного газу споживачу, у тому числі побутовому споживачу, який уклав з Оператором ГРМ договір розподіл природного газу, а також несанкціонованому споживачу, який знаходиться - території ліцензованої діяльності Оператора ГРМ. за наявності акта про порушень складеного Оператором ГРМ відповідно до вимог цього розділу,

підпункту 1 пункту 4 глави 4 розділу XI Кодексу ГРМ у частині розрахунку об`єму переданого (прийнятого) природного газу при визначенні лічильника : звужуючого пристрою непридатним до застосування за результатами позачергової або експертної повірки за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання;

пункту 1 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ у частині складання акта - виявлені порушення на місці виявлення порушень за формою, наведеною в ДОДСЇ- 16 до цього Кодексу,

пункту 4 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ у частині направлення рекомендованим поштовим відправленням споживачу одного примірника акта порушення у разі відмови споживача від підписання акта про порушення,

пункту 7 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ у частині обов`язкового фіксування та зазначення в акті про порушення показань лічильника газу,

пункту 8 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ у частині визнане-»-» представником Оператора ГРМ при складанні акта про порушення місцезнаходження комісії Оператора ГРМ з розгляду актів про порушення,

пункту 11 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ у частині складання акта-розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу та його вартості при задоволенні комісією акта про порушення;

пункту 13 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРМ в частині реєстрації акта про порушення в журналі реєстрації актів про порушення Оператора ГРМ (акт про порушення від 22.08.2016 № 1684 не зареєстровано в Журналі реєстрації бланків актів про порушення для юридичних споживачів).

Вказаний акт підписано позивачем з одночасним наданням пояснень щодо незгоди ПАТ «Харківгаз» з висновками, викладеними у вказаному вище акті, складеному за результатами здійснення позапланового заходу контролю.

30.11.2018 на засіданні Нацкомісії, на якому були присутні, зокрема голова правління та начальник відділу бюджетування та контролю ПАТ «Харківгаз», а також представник Регіонального виробничого управління «Харківавтогаз» ДП Укравтогаз» слухалось питання 9 порядку денного про порушення Ліцензійних умов ПАТ «Харківгаз», за результатом чого відповідачем за вчинення наведених вище порушень позивачем положень Ліцензійних умов, Правил обліку, Кодексу ГРМ, які були зафіксовані в акті перевірки, відповідно до статей 17, 19 та 22 Закону № 1540-VIII було прийнято постанову № 1590 « 1590 «Про накладення штрафу на ПАТ «Харківгаз» за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу та здійснення заходів державного регулювання», якою на позивача накладено штраф у розмірі 425 000, грн за порушення Ліцензійних умов з розподілу, а саме:

пункт 2.1 глави 2 Ліцензійних умов в частині здійснення господарської діяльності з розподілу природного газу з дотриманням вимог Закону № 329-VIII, чинних Кодексу ГРМ, інших нормативно-правових актів, державних будівельних норм та нормативних документів у сфері нафтогазового комплексу, зокрема пункту 5.4 глави 5 Правил обліку в частині належного обстеження вузла обліку газу на можливість його використання як комерційного представниками облікової організації та споживача, а також пункту 12.8 глави 12 Правил обліку в частині проведення позачергової перевірки комерційного вузла обліку газу не пізніше ніж у дводенний термін (вихідні та святкові дні не враховуються) з дня надходження повідомлення до іншої сторони договору;

підпункт 14 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов в частині дотримання вимог чинного Кодексу ГРМ, а також виконання умов укладених із споживачами договорів розподілу природного газу відповідно до Типового договору розподілу природного газу, затвердженого НКРЕКП, а саме:

пункту 5 глави 3 розділу IX Кодексу ГРМ у частині забезпечення Оператором ГРМ визначення загального об`єму споживання (розподілу) природного газу по об`єкту споживача за розрахунковий період з урахуванням передбачених цим Кодексом (договором розподілу природного газу) регламентних процедур щодо (значення об`ємів споживання (розподілу) природного газу,

пункту 2 глави 6 розділу X Кодексу ГРМ у частині здійснення Оператором ГРМ контрольного огляду вузла обліку не рідше ніж один раз на шість місяців,

підпункту 1 пункту 2 глави 7 розділу X Кодексу ГРМ у частині забезпечення представником Оператора ГРМ розпломбування ЗВТ згідно з письмовим повідомленням споживача про дату та час демонтажу ЗВТ на повірку,

пункту 2 глави 9 розділу X Кодексу ГРМ у частині письмового повідомлення стороною, яка ініціює перевірку, суміжного суб`єкта ринку природного газу про дату і час проведення перевірки, про необхідність забезпечити доступ на територію, де встановлений комерційний ВОГ, та/або бути присутнім при перевірці комерційного ВОГ не пізніше ніж за дві доби до перевірки,

пункту 6 глави 9 розділу X Кодексу ГРМ у частині дотримання порядку повідомлення сторін про дату і час здійснення заходів щодо проведення позачергової чи експертної повірки на місці монтажу ЗВТ,

пункту 1 глави 1 розділу XI Кодексу ГРМ у частині перерахунку (донарахування) або зміни режиму нарахування природного газу споживачу, у тому числі побутовому споживачу, який уклав з Оператором ГРМ договір розподілу природного газу, а також несанкціонованому споживачу, який знаходиться на території ліцензованої діяльності Оператора ГРМ, за наявності акта про порушення, складеного Оператором ГРМ відповідно до вимог цього розділу;

глави 2 розділу XI Кодексу ГРМ у частині опису видів порушень, внаслідок яких здійснюється перерахунок (донарахування) об`ємів природного газу зміна їх режиму нарахування,

підпункту 1 пункту 4 глави 4 розділу XI Кодексу ГРМ у частині розрахунку об`єму переданого (прийнятого) природного газу при визначенні лічильні звужуючого пристрою непридатним до застосування за результатами позачергової або експертної повірки за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання,

пункту 1 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ у частині складання а виявлені порушення на місці виявлення порушень за формою, наведеною в ; 16 до цього Кодексу,

пункту 4 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ у частині надсилання рекомендованим поштовим відправленням споживачу одного примірника а порушення у разі відмови споживача від підписання акта про порушення,

пункту 7 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ у частині обов`язкового фікс та зазначення в акті про порушення показань лічильника газу,

пункту 8 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ у частині визначення представником Оператора ГРМ при складанні акта про порушення місцезнаходження комісії з розгляду актів про порушення,

пункту 11 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ у частині складання розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного його вартості при задоволенні комісією акта про порушення,

пункту 13 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ у частині реєстрації акта про порушення в журналі реєстрації актів про порушення Оператора ГРМ.

Зазначена сума штрафу має бути сплачена до Державного бюджету у 30-денний строк з дня одержання копії постанови (код бюджетної клас 21081100 «Адміністративні штрафи та інші санкції») (пункт 1);

зобов`язано ПАТ «Харківгаз» до 01.02.2019 забезпечити скасування донарахованих «ХАРКІВАВТОГАЗ» ДП «УКРАВТОГАЗ» об`ємів природного газу за грудень 2016 року в об`ємі 50 935 м3 на суму 436 900,06 грн, за січень 2017 року в об`ємі м3 на суму 166 156,23 грн, за лютий 2017 року в об`ємі 9 897 м3 на суму 91 грн та за березень 2017 року в об`ємі 23 481 м3 на суму 221 968,71 грн (пункт 2);

ПАТ «Харківгаз» у 60-строк запропонувати РВУ «ХАРКІВАВТОГАЗ» ДП «УКРАВТОГАЗ» скласти нові Протоколи розрахунку (розрахунок параметрів витратоміра за заданими характеристиками звужувального пристрою і вимірювального трубопроводу) по прямому та зворотному потоках газу із забезпеченням найменшого (оптимального) показника невизначеності вимірювання та, у разі необхідності, з дотриманням чинного законодавства оформити відповідні зміни в технічній та проектній документації на комерційний вузол обліку газу на АГНКС-3 м. Харків або забезпечити калібрування багатопараметричних перетворювачів, які будуть експлуатуватися у складі ВОГ на АГНКС-3 м. Харків, у діапазоні вимірювання перепаду тиску 2,5-2500 кгс/м2 на обладнанні заводу-виробника ТОВ «ДП Укргазтех».

У разі ненадання ПАТ «Харківгаз» інформації РВУ «Харківавтогаз» ДП «Укравтогаз» про заходи з приведення ВОГ у відповідність до встановлених ПАТ «Харківгаз» у термін до 01.03.2019 виконати за власний рахунок реконструкцію комерційного ВОГ на АГНКС-З м. Харків, у результаті якої мають бути збережені принцип роботи існуючого зла обліку газу, системи газопостачання та діючий порядок експлуатації газоспоживаючого обладнання (пункт 3);

ПАТ «Харківгаз» та РВУ «Харківавтогаз» ДП «Укравтогаз» у термін до 01.03.2019 врегулювати взаємовідносини шляхом здійснення заходів щодо відновлення газопостачання на АГНКС-3 м. Харків та письмово повідомити Нацкомісію (пункт 4).

ПАТ «Харківгаз» не погодившись із вказаною постановою відповідача звернулось до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон № 1540-VIII визначає правовий статус Нацкомісії, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення.

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим незалежним державним колегіальним органом, метою діяльності якого є державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг (частина перша статті 1 Закону № 1540-VIII).

Положеннями статті 3 Закону № 1540-VIII встановлено, що Регулятор здійснює державне регулювання з метою з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.

Регулятор здійснює державне регулювання шляхом державного контролю та застосування заходів впливу (пункт 4 частини другої статті 3 Закону № 1540-VIII).

Основними завданнями Регулятора є: 1) забезпечення ефективного функціонування та розвитку ринків у сферах енергетики та комунальних послуг; 2) сприяння ефективному відкриттю ринків у сферах енергетики та комунальних послуг для всіх споживачів і постачальників та забезпечення недискримінаційного доступу користувачів до мереж/трубопроводів; 3) сприяння інтеграції ринків електричної енергії, природного газу України з відповідними ринками інших держав, зокрема в рамках Енергетичного Співтовариства, співпраці з Радою регуляторів Енергетичного Співтовариства, Секретаріатом Енергетичного Співтовариства та національними регуляторами енергетики інших держав; 4) забезпечення захисту прав споживачів товарів, послуг у сферах енергетики та комунальних послуг щодо отримання цих товарів і послуг належної якості в достатній кількості за обґрунтованими цінами; 5) сприяння транскордонній торгівлі електричною енергією та природним газом, забезпечення інвестиційної привабливості для розвитку інфраструктури; 6) реалізація цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг; 7) сприяння впровадженню заходів з енергоефективності, збільшенню частки виробництва енергії з відновлюваних джерел енергії та захисту навколишнього природного середовища; 8) створення сприятливих умов для залучення інвестицій у розвиток ринків у сферах енергетики та комунальних послуг; 9) сприяння розвитку конкуренції на ринках у сферах енергетики та комунальних послуг; 10) інші завдання, передбачені законом.

Частинами першою та другою статті 14 Закону № 1540-VIII встановлено, що засідання Регулятора є основною формою його роботи як колегіального органу.

Засідання Регулятора проводяться у формі відкритих слухань. На відкритих слуханнях розглядаються всі питання, розгляд яких належить до повноважень Регулятора, крім питань, що містять таємну інформацію.

Особливості здійснення державного контролю на ринках у сферах енергетики та комунальних послуг регламентовано положеннями статті 19 Закону № 1540-VIII, згідно із якими Регулятор здійснює державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених ним порядків контролю.

Перевірка проводиться на підставі рішення Регулятора.

Для проведення перевірки створюється комісія з перевірки, що складається не менш як із трьох представників центрального апарату та/або територіальних органів Регулятора.

Під час здійснення державного контролю Регулятор має право: 1) вимагати від суб`єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог цього Закону та законів, що регулюють діяльність у сфері енергетики та комунальних послуг, і ліцензійних умов; 2) фіксувати процес здійснення планового або позапланового заходу чи кожну окрему дію засобами аудіо- та відеотехніки, не перешкоджаючи здійсненню такого заходу; 3) шмагати припинення дій, що перешкоджають здійсненню державного контролю; 4) призначати експертизу, одержувати пояснення, довідки, копії документів, відомості з питань, що виникають під час державного контролю; 5) приймати обов`язкові до виконання суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, рішення про усунення виявлених порушень; 6) накладати штрафні санкції та вживати заходів, передбачених законом.

За результатами перевірки складається акт у двох примірниках, який підписується членами комісії з перевірки.

Один примірник акта про результати перевірки передається суб`єкту господарювання, діяльність якого перевірялася, або уповноваженій ним особі.

У разі відмови суб`єкта господарювання або уповноваженої ним особи прийняти акт про результати перевірки такий акт надсилається суб`єкту господарювання рекомендованим листом протягом п`яти робочих днів з дня підписання акта членами комісії з перевірки.

Суб`єкт господарювання, діяльність якого перевірялася, має право надати письмові пояснення та обґрунтування щодо проведеної перевірки та/або виявлених порушень у строк до п`яти робочих днів з дня отримання акта про результати перевірки.

У разі виявлення порушень акт про результати перевірки вноситься на засідання Регулятора, за результатами якого Регулятор приймає рішення про застосування до суб`єкта господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, санкції, передбаченої цим Законом.

Акт про результати перевірки разом із поясненнями та обґрунтуванням суб`єкта господарювання, діяльність якого перевірялася, підлягає оприлюдненню на офіційному веб-сайті Регулятора до розгляду акта на засіданні Регулятора.

Підставою для проведення позапланової виїзної перевірки є:

1) подання суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, письмової заяви про здійснення заходу державного контролю;

2) обґрунтоване звернення фізичної або юридичної особи про порушення суб`єктом господарювання, що провадить діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, її законних прав;

3) обґрунтоване звернення суб`єктів господарювання та споживачів про порушення суб`єктом природної монополії законодавства з питань доступу до електричних/теплових/газових мереж та/або порушення ліцензійних умов;

4) перевірка виконання рішень Регулятора щодо усунення порушень вимог законодавства, прийнятих за результатами планових або позапланових перевірок.

Строк проведення позапланової виїзної перевірки не може перевищувати 10 робочих днів, а щодо суб`єктів малого підприємництва - трьох робочих днів.

У разі великих обсягів перевірки за рішенням Регулятора строк проведення позапланової виїзної перевірки може бути збільшений до 20 робочих днів, а для суб`єктів малого підприємництва - до п`яти робочих днів з внесенням відповідних змін до посвідчення на проведення перевірки (частини перша - п`ята та сьома статті 19 Закону № 1540-VIII).

Відповідно до частин першої, другої та четвертої статті 22 Закону № 1540-VIII суб`єкти господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, несуть відповідальність за правопорушення у сферах енергетики та комунальних послуг, визначені законами України «Про природні монополії», «Про комбіноване виробництво теплової та електричної енергії (когенерацію) та використання скидного енергопотенціалу», «Про ринок електричної енергії», «Про ринок природною газу», «Про трубопровідний транспорт», «Про теплопостачання», «Про питну воду та питне водопостачання», «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» та іншими законами, що регулюють відносини у відповідних сферах.

За порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, Регулятор може застосовувати санкції у вигляді: 1) застереження та/або попередження про необхідність усунення порушень; 2) накладення штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії.

Регулятор застосовує штрафні санкції до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, у розмірах, встановлених цим Законом, законами України «Про ринок електричної енергії», «Про природні монополії», «Про питну воду та питне водопостачання», «Про ринок природного газу», «Про теплопостачання».

Адміністративні стягнення застосовуються до посадових осіб суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Так, у справі, яка розглядається судом встановлено, що відповідачем дотримано алгоритм дій, яких Регулятор зобов`язаний дотримуватись, здійснюючи державне регулювання шляхом державного контролю за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов здійснюючи позаплановий захід контрою позивача, та це не заперечується сторонами.

При цьому, як було зазначено вище відповідачем 30.11.2018 на засіданні, яке проводилось у режимі відкритого слухання, акта складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері енергетики та Ліцензійних умов від 28.09.2018 № 330 було установлено, що позивач порушив наведені вище пункти Ліцензійних умов, в результаті чого було ухвалено оспорювану у цій справі постанову від 30.11.2018 № 1590.

Закон № 329-VIII визначає правові засади функціонування ринку природного газу України, заснованого на принципах вільної конкуренції, належного захисту прав споживачів та безпеки постачання природного газу, а також здатного до інтеграції з ринками природного газу держав - сторін Енергетичного Співтовариства, у тому числі шляхом створення регіональних ринків природного газу.

Ліцензійні умови - це нормативно-правовий акт Кабінету Міністрів України, іншого уповноваженого законом органу державної влади, положення якого встановлюють вичерпний перелік вимог, обов`язкових для виконання ліцензіатом, та вичерпний перелік документів, що додаються до заяви про отримання ліцензії (пункт 4 статті першої Закону № 222-VIII).

Пунктом 2.1 Ліцензійних умов визначено, що господарська діяльність з розподілу природного газу здійснюється з дотриманням вимог Закону України «Про ринок природного газу», чинних Кодексу газорозподільних систем, інших нормативно-правових актів, державних будівельних норм та нормативних документів у сфері нафтогазового комплексу.

Частиною другою статті 59 Закону № 329-VIII передбачено перелік правопорушень на ринку природного газу, серед яких, зокрема, порушення ліцензіатами відповідних ліцензійних умов провадження господарської діяльності (пункт 1).

За приписами частини третьої статті 59 Закону № 329-VIII у разі скоєння правопорушення на ринку природного газу до відповідних суб`єктів ринку природного газу можуть застосовуватися санкції у виді: попередження про необхідність усунення порушень; штрафу; зупинення дії ліцензії; анулювання ліцензії.

Згідно зі підпунктом «б» пункту 5 частини четвертої статті 59 Закону № 329-VIII передбачено, що у разі скоєння правопорушення на ринку природного газу приймає у межах своїх повноважень рішення про накладення штрафів на суб`єктів ринку природного газу (крім споживачів), зокрема: від 3000 до 50000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - на суб`єктів господарювання, що провадять господарську діяльність на ринку природного газу, що підлягає ліцензуванню, за порушення ліцензійних умов провадження відповідного виду господарської діяльності на ринку природного газу, що підлягає ліцензуванню.

Частинами п`ятою, сьомою та восьмою статті 59 Закону № 329-VIII передбачено, що під час визначення санкцій за порушення, передбачені цією статтею, регулятор враховує серйозність і тривалість правопорушення, наслідки правопорушення для інтересів ринку природного газу та його суб`єктів, пом`якшуючі та обтяжуючі обставини.

За одне правопорушення на ринку природного газу може застосуватися лише один вид штрафної санкції (штраф) або штраф разом із зупиненням дії ліцензії. Рішення про накладення санкцій регулятором оскаржуються в судовому порядку.

Отже, оскільки Ліцензійні умови передбачають вимоги до провадження господарської діяльності з розподілу природного газу з дотриманням вимог Закону № 329-VIII, чинних Кодексу ГРМ, інших нормативно-правових актів, державних будівельних норм та нормативних документів у сфері нафтогазового комплексу, то за недотримання позивачем чинних Кодексу ГРМ, інших нормативно-правових актів, державних будівельних норм та нормативних документів у сфері нафтогазового комплексу, відповідач в силу вимог наведеного вище законодавства наділений повноваженнями щодо застосування до позивача штрафної санкції.

При встановленні відповідальності для ПАТ «Харківгаз» Нацкомісією обрано такий вид санкції, як накладення штрафу в розмірі 425 000, 00 грн, які нараховані відповідно до статей 19 та 22 Закону № 1540-VIII та статті 59 Закону 329-VIII.

Сукупність обставин, встановлених під час перевірки, а також на засіданні Нацкомісії, яке відбувалась 30.11.2018 за участю представників позивача, на якому голова правління погодився із виваленими порушеннями, надав пояснення щодо їх усунення та повідомив, що третя особа використовувала прилад обліку газу, який не відповідає технічній документації, а також просив зменшити розмір штрафу, оскільки спочатку на засіданні відповідача було запропоновано накласти на позивача штраф у розмірі 850 000 грн, свідчить про наявність вчинення порушення ліцензіатами відповідних ліцензійних умов провадження господарської діяльності, а відтак й про законність прийняття Нацкомісією постанови від 30.11.2018 № 1590 «Про накладення штрафу на ПАТ «Харківгаз» за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу та здійснення заходів державного регулювання» за наведені вище правопорушення.

Крім того, суд зазначає, що фактично єдиним аргументом позивача про протиправність постанови відповідача про накладення штрафу слугувало ухвалення Господарським судом Харківської області рішення від 26.09.2018 у справі № 922/1399/17, яке було залишено без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 12.12.2018, про стягнення з Дочірнього підприємства «Укравтогаз» НАК «Нафтогаз України» в особі Регіонального виробничого управління «Харківавтогаз» ДП «Укравтогаз» Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» на користь ПАТ «Харківгаз» вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу за період з грудня 2016 року по лютий 2017 року в розмірі 694 148, 28 грн.

Водночас, таке рішення жодним чином не впливає на повноваження відповідача здійснювати державне регулювання шляхом державного контролю за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов та у разі скоєння правопорушення на ринку природного газу приймати у межах своїх повноважень рішення про накладення штрафів на суб`єктів ринку природного газу (крім споживачів) у відповідних розмірах.

До того ж постановою Верховного Суду від 19.02.2019 рішення господарського суду Харківської області від 26.09.2018 та постанову Східного апеляційного господарського суду від 12.12.2018 зі справи №922/1399/17 скасовано, а справу направлено на новий розгляд до господарського суду Харківської області.

Згідно з положеннями статті 244 Кодексу адміністративного судочинства України під час ухвалення рішення суд вирішує, зокрема: 1) чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; 2) чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження.

Відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно положень статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Викладене вище підтверджує, що постанова Нацкомісії від 30.11.2018 № 1590 прийнята з дотриманням вимог законів № 222-VIII, № 1540-VIII, №329-VIII, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та Законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, безсторонньо, добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, пропорційно, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, а тому в силу вимог статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України підстави для задоволення позову відсутні.

Вирішуючи питання про розподіл між сторонами судових витрат, суд виходить з того, що за обставин необґрунтованості заявлених позивачем вимог, підстави для стягнення сплаченого ним судового збору з відповідача відповідно до статті 139 КАС України відсутні, а відповідач не поніс витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертизи, у зв`язку із чим судові витрати розподілу не підлягають.

Окрім того, суд вважає за необхідне зазначити, що згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань 22.05.2019 змінено повне та скорочене найменування позивача у справі з Публічного акціонерного товариства «Харківгаз» на Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «Харківгаз» (скорочено АТ «Харківгаз»).

Враховуючи, що зміна найменування позивача підтверджується належними та допустимими доказами та відбулася після дати звернення з позовною заявою, суд вважає, що наявні підстави для прийняття такої зміни та врахування її на час вирішення справи.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 77, 139, 242-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

В задоволенні адміністративного позову Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Харківгаз» до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Дочірнє підприємство «Укравтогаз» Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України», про визнання протиправною та скасування постанови, - відмовити.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя О.М. Чудак

Дата ухвалення рішення01.11.2022
Оприлюднено03.11.2022
Номер документу107061769
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною та скасування постанови

Судовий реєстр по справі —640/20941/18

Ухвала від 07.03.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ключкович Василь Юрійович

Рішення від 01.11.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 22.05.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 14.02.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 25.12.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 25.12.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 13.12.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 13.12.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні