Рішення
від 01.11.2022 по справі 505/438/22
БАЛТСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 505/438/22

Провадження № 2/493/303/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 листопада 2022 року м. Балта Одеської області

Балтський районний суд Одеської області в складі:

головуючого судді - Тітової Т.П.

за участю секретаря Сирота О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження в м. Балта цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області, за участю третьої особи сектору державної реєстрації Балтської міської ради Одеської області, про визнання протиправним та скасування рішення,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом, та просила визнати протиправними та скасувати рішення Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області від 30.11.2021 № 3694 - VIII «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства», яким надано гр. ОСОБА_2 дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га, кадастровий номер 5122983400:01:001:0820, яка розташована на території Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області (за межами населеного пункту), а також рішення Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області від 22.12.2021 № 3986 - VIII «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства» орієнтовною площею 2,0000 га, кадастровий номер 5122983400:01:001:0820, яка розташована на території Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області (за межами населеного пункту) та передачу земельної ділянки у власність ОСОБА_2 , а також просила стягнути з відповідачів судові витрати.

Ухвалами від 05.05.2022 року задоволено заяву позивача про забезпечення позову, а позовну заяву було залишено без руху та надано позивачу строк для виправлення недоліків.

11.05.2022 року від позивача на адресу суду надійшла заява про усунення недоліків.

Ухвалою від 19.05.2022 року провадження по даній цивільній справі відкрито, постановлено проводити розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Справа не призначалась до слухання тривалий час, в зв`язку з тим, що суддя з 01 червня 2022 року по 27 липня 2022 року знаходилася у відпустці, згідно наказу Балтського районного суду Одеської області № 2-в/с від 05.05.2022 року.

Ухвалою Балтського районного суду Одеської області від 24.08.2022 року задоволено заяву позивача про витребування доказів.

Ухвалою Балтського районного суду Одеської області від 16.09.2022 року закрито підготовче провадження в цивільній справі та призначено справу до судового розгляду по суті.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що розпорядженням Котовської (Подільської) районної державної адміністрації від 14.10.2011 року № 935/11 «Про надання дозволу на виготовлення проекту відведення земельних ділянок» позивачці надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2,0000 га сільськогосподарських угідь із земель державної власності сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства на території Косівської сільської ради Котовського (Подільського) району Одеської області за межами села Коси Слобідка кадастровий номер 5122983400:01:001:0612 загальною площею 26,3857 га. В 2019 та 2020 році позивач зверталася до Куяльницької сільської ради з метою виконання даного розпорядження, та просила провести реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5122983400:01:001:0612 у комунальну власність Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області для можливості продовження послідуючих дій. Не дивлячись на це, посадові особи Куяльницької сільської ради намагалися протидіяти в отриманні земельної ділянки. Голова Куяльницької сільської ради Паламарчук С.М. 29.12.2019 року подав заяву до чергової частини Подільського ВП ГУНП в Одеській області про те, що посадовими особами сільської ради встановлено ознаки кримінального правопорушення, а саме відсутність заяв громадян про надання дозволу на виготовлення проекту відведення земельних ділянок, тому розпорядження, на підставі яких громадяни отримали земельні ділянки у власність не відповідають дійсності. По вказаному факту було внесено відомості в ЄРДР під № 12019160180001654 від 26.12.2019 за ч. 1 ст. 358 КК України. До цього часу вказане кримінальне провадження розслідується.

Позивач неодноразово зверталась із заявою до Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0000 га у власність для ведення особистого селянського господарства. Однак відповідач розглянувши заяву позивача, прийняв рішення «Про відмову в затвердженні проекту землеустрою».

Позивачем оскаржувалось дане рішення Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області та на підставі розгляду позову позивача рішенням Одеського окружного суду від 28.05.2021 року було зобов`язано Куяльницьку сільську раду Подільського району Одеської області розглянути заяву позивача.

22.12.2021 року Куяльницька сільська рада Подільського району Одеської області на пленарному засіданні, на підставі рішення Одеського окружного адміністративного суду справа № 420/4021/21/21 від 26.05.2021 року щодо повторного розгляду заяви гр. ОСОБА_3 , справа № 420/3729/21 від 28.05.2021 року щодо повторного розгляду заяв ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_3 , ОСОБА_10 прийняла рішення № 4116 - VIII «Про відмову у затвердженні проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства», яким відмовила позивачці у затвердженні проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власності для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га, яка розташована на території Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області, вищезазначеним громадянам, у зв`язку з тим, що за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 358 КК України, проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні № 12019160180001654 від 26.12.2019 року СВ Подільського відділу поліції ГУНПв Одеській області.

Попри все, 30.11.2021 року було прийняте рішення Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області за № 3694-VIIІ «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства», яким надано ОСОБА_2 дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га, кадастровий номер 5122983400:01:001:0820, яка розташована на території Куяльницької сільської ради Подільського району (за межами населеного пункту).

А рішенням Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області від 22.12.2021 року за № 3986-VIIІ затверджено технічну документацію із землеустрою щодо вищезазначеної земельної ділянки та передано у власність ОСОБА_2 .

Позивачка вважає дані рішення протиправними, та такими, що порушують її законні права та інтереси, оскільки рішення органу місцевого самоврядування ухвалені стосовно тієї земельної ділянки, на яку раніше їй було надано дозвіл на виготовлення технічної документації, а пізніше відмовлено у такій. В результаті вказаних рішень ОСОБА_2 протиправно зареєструвала право власності на дану земельну ділянку, та вважає, що вона має бути досліджена та скасована.

Позивач у судове засідання не з`явилася, однак надіслала телефонограму, в якій просила справу розглядати без її участі, позовні вимоги підтримала в повному обсязі.

Відповідач ОСОБА_2 у судове засідання не з`явилася, надавши заяву про розгляд справи без її участі, та 24.08.2022 року надіслала відзив на позовну заяву, відповідно до якого просила відмовити у задоволені позовних вимог позивачки у повному обсязі. Зазначивши, що вона була зацікавлена в одержанні у приватну власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення із земель комунальної власності в порядку, визначеномустаттею 122 ЗК України, в зв`язку з чим, звернулась до Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області із заявою про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 2,0000 га, кадастровий номер 5122983400:01:001:0820 у власність для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земель запасу із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності на території Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області за межами населеного пункту. До заяви були додані графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки. Звернення було розглянуто та надано відповідний дозвіл на виготовлення технічної документації на дану земельну ділянку. Після чого, вона звернулася до землевпорядної організації для виготовлення технічної документації та подала її на затвердження до Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області. Згідно рішення Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області від 22.12.2021 № 3986-VІII «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства» їй передано у приватну власність земельну ділянку площею 2,0000 га. Позивачка не надала жодних доказів того, що розпорядженням Котовської районної державної адміністрації від 14.10.2011 № 935/11 «Про надання дозволу на виготовлення проекту відведення земельної ділянки» видано на підставі картографічних матеріалів, викопіювань або графічних зображень, що підтверджують правові підстави для звернення ОСОБА_1 до ліцензованої землевпорядної організації для виготовлення проекту, а саме на земельну ділянку із кадастровим номером 5122983400:01:001:0820. Крім того, у завданні на виконання робіт згідно проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, у вихідних даних вказано, що матеріали відбору місця розташування об`єкту - відсутні. З чого випливає, що на момент звернення проекту позивач могла потенційно вказати будь-яку земельну ділянку на території Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області і наполягати на тому, що саме на неї вона отримала дозвіл. Земельна ділянка у приватну власність набута нею у законний спосіб.

Представник відповідача Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області у судове засідання не з`явився, не повідомивши суд про причини своєї неявки, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, про що свідчать рекомендовані повідомлення про вручення поштового відправлення.

Представник сектору державної реєстрації Балтської міської ради Одеської області у судове засідання не з`явився, не повідомивши суд про причини своєї неявки, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, про що свідчать розписки про отримання судових повісток.

Дослідивши письмові докази справи, суд приходить до наступного висновку.

Судом встановлено, що Розпорядженням Котовської районної державної адміністрації від 14.10.2011 року № 935/11 «Про надання дозволу на виготовлення проекту відведення земельних ділянок», ОСОБА_1 надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтованою площею 2,0000 га сільськогосподарських угідь із земель державної власності сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства на території Косівської сільської ради Котовського району Одеської області за межами села Коси Слобідка (а.с. 11).

29.11.2019 року на електрону пошту було надіслано звернення ОСОБА_11 до сільського голови Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області Паламарчука С.М. в якому вказано, що він, позивач ОСОБА_1 , та ще 8 осіб за власний рахунок розробили проект землеустрою на земельну ділянку, яка була виділена позивачу та іншим особам відповідно до розпорядження Котовської (Подільської) районної державної адміністрації від 14.10.2011 за № 935/11 «Про надання дозволу на виготовлення проекту відведення земельних ділянок» та просив провести реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5122983400:01:001:0612 у комунальну власність Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області для можливості продовження послідуючих дій (а.с. 25).

15.01.2020 року було повторно надіслано звернення до сільського голови Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області Паламарчука С.М., на яке було отримано відповідь сільського голови Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області Паламарчука С.М. від 12.02.2020 за № Ч-234, в якій було повідомлено, що проведення реєстрації вищезазначеної земельної ділянки в комунальну власність Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області буде проведено в порядку черговості (а.с. 27, 28).

19.05.2021 року ОСОБА_1 надіслала звернення до сільського голови Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області Паламарчука С.М., в якій просила затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0000 га у власність для ведення особистого селянського господарства, на яке 25.06.2021 року отримала відповідь сільського голови Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області Паламарчука С.М., в якій було повідомлено, що затвердження проекту землеустрою та передача земельних ділянок, у власність громадянам, зазначеним у розробленому проекті неможливо в зв`язку з тим, що слідчим відділом Подільського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Одеській області проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні №12019160180001654 від 26.12.2019 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1ст. 358 КК України. (а.с. 9, 14).

Рішенням Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області від 24 червня 2021 року за № 2145-VIII ОСОБА_1 та іншим особам було відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га, яка розташована на території Куяльницької сільської ради, Подільського району, Одеської області, в зв`язку з тим, що слідчим відділом Подільського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Одеській області проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні №12019160180001654 від 26.12.2019 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1ст. 358 КК України. (а.с. 15).

Не згодний з даним рішенням, ОСОБА_11 (не являється стороною за позовом ОСОБА_1 ) звернувся до Одеського окружного адміністративного суду, з позовом до Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на боці позивача: ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_3 та ОСОБА_12 , про визнання протиправною бездіяльності та скасувати п. 1 рішення Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області від 24.06.2021 року «Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства» в частині відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власності для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га, яка розташована на території Куяльницької сільської ради, Подільського району, Одеської області, в зв`язку з тим, що слідчим відділом Подільського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Одеській області проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні №12019160180001654 від 26.12.2019 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1ст. 358 КК України; зобов`язати Куяльницьку сільську раду Подільського району Одеської області затвердити поданий ним проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки 5122983400:01:001:0818 у власність орієнтовною площею 2,0000 га земель сільськогосподарського призначення комунальної власності Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області для ведення особистого селянського господарства на території Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області за межами населеного пункту.

20.09.2021 року рішенням Одеського окружного адміністративного суду позов ОСОБА_11 (не являється стороною за позовом ОСОБА_1 ) було задоволено частково, а саме: визнано протиправним та скасовано п. 1 рішення Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області від 24.06.2021 року «Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства» в частині відмови, саме ОСОБА_11 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власності для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га, яка розташована на території Куяльницької сільської ради, Подільського району, Одеської області, та зобов`язано Куяльницьку сільську раду Подільського району Одеської області повторно розглянути заяву ОСОБА_11 від 31.05.2021 року про затвердження проекту землеустрою та прийняти рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 18.11.2021 року рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20.09.2021 року частково скасовано, та зобов`язано Куяльницьку сільську раду Подільського району Одеської області затвердити поданий ОСОБА_11 (не являється стороною за позовом ОСОБА_1 ) проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки 5122983400:01:001:0818 у власність орієнтовною площею 2,0000 га земель сільськогосподарського призначення комунальної власності Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області для ведення особистого селянського господарства на території Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області за межами населеного пункту (а.с. 29-30).

З копії рішення Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області від 30 листопада 2021 року за № 3694-VIII, вбачається, що ОСОБА_2 надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га, кадастровий номер 5122983400:01:001:0820, яка розташована на території Куяльницької сільської ради, Подільського району, Одеської області (за межами населеного пункту); рекомендовано ОСОБА_2 звернутися в землевпорядну організацію для виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та подати її на затвердження до Куяльницької сільської ради встановлений законом термін (а.с. 22).

Згідно копії рішення Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області від 22 грудня 2021 року за № 3986-VIII, затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) ОСОБА_2 для введення особистого селянського господарства, яка розташована на території Куяльницької сільської ради, Подільського району, Одеської області; передано у власність земельну ділянку ОСОБА_2 для введення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, кадастровий номер 5122983400:01:001:0820, яка розташована на території Куяльницької сільської ради, Подільського району, Одеської області.

Відповідно до копії рішення Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області від 22.12.2021 року № 4116-VIII «Про відмову у затвердженні проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства» позивачці відмовлено у затвердженні проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власності для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га, яка розташована на території Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області, вищезазначеним громадянам, у зв`язку з тим, що за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 358 КК України, проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні № 12019160180001654 від 26.12.2019 року СВ Подільського відділу поліції ГУНПв Одеській області.

Згідно зі статтею 14Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно із статтею 83 ЗК України, землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Частиною першою статті 81ЗК України визначено, що громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).

Відповідно до пункту «а» частини третьої статті 22ЗК України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

У частинах першій-третій статті 116ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться, зокрема, шляхом одержання громадянами земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Пунктом «б» частини першої статті 121ЗК України передбачено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства не більше 2,0 га.

Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами, погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та повноваження органів виконавчої влади в частині погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок регулюється статтями 118, 186-1 ЗК України.

Відповідно до частини шостої статті 118ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно з частиною сьомою статті 118ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1цього Кодексу (частина восьма статті 118 ЗК України).

Згідно з частиною першою статті 186-1ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Частиною п`ятою статті 186-1ЗК України визначено, що органи, зазначені в частинах першій-третій цієї статті, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.

Відповідно до положень частини шостої статті 186-1ЗК України підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації. У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов`язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається замовником або розробником до центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, або його територіального органу для здійснення такої експертизи.

Аналіз вказаних норм свідчить, що повноваження органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність розмежовані. Особи, зацікавлені в одержанні у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства, в межах норм безоплатної приватизації можуть реалізувати це право шляхом звернення до відповідного органу, зокрема органу виконавчої влади, якщо земельна ділянка, яку бажає отримати зацікавлена особа, знаходиться у державній власності або до органу місцевого самоврядування, якщо земельна ділянка знаходиться у комунальній власності.

Відповідно до частини шостої статті 186ЗК України проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу, і затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Згідно зпідпунктом «г»пункту 4,пункту 9Прикінцевих таперехідних положеньЗакону України«Про внесеннязмін додеяких законодавчихактів Українищодо розмежуванняземель державноїта комунальноївласності» №5245-VI у державній власності залишаються усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті «а» пункту 3 цього розділу.

Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки державної та комунальної власності, зазначених у пунктах 3 і 4 цього розділу, здійснюється в порядку, встановленому законом.

Відповідно допункту 5,пункту 6Прикінцевих таперехідних положеньЗакону України«Про внесеннязмін додеяких законодавчихактів Українищодо розмежуванняземель державноїта комунальноївласності» №5245-VI державна реєстрація права держави чи територіальної громади на земельні ділянки, зазначені у пунктах 3 і 4 цього розділу, здійснюється на підставі заяви органів, які згідно із статтею 122 ЗК України, передають земельні ділянки у власність або у користування, до якої додається витяг з Державного земельного кадастру про відповідну земельну ділянку.

У разі якщо відомості про земельні ділянки, зазначені у пунктах 3 і 4 цього розділу, не внесені до Державного реєстру земель, надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для державної реєстрації таких земельних ділянок, а також її затвердження здійснюються: у межах населених пунктів - сільськими, селищними, міськими радами; за межами населених пунктів - органами виконавчої влади, які відповідно до закону здійснюють розпорядження такими земельними ділянками.

Аналізуючи зміст вищезазначених норм матеріального права можливо зробити висновок, що право держави чи територіальної громади на земельні ділянки підлягає державній реєстрації, що здійснюється в порядку, встановленому законом. Саме з моменту державної реєстрації права комунальної власності територіальна громада вправі здійснювати повноваження, передбачені частиною першою статті 122 ЗК України, щодо передачі земельних ділянок у власність із земель комунальної власності. До цього надання дозволу на розроблення документації із землеустрою на земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів, здійснюється органами виконавчої влади.

Отже, встановивши фактичні обставини справи, повно та всебічно дослідивши наявні у справі докази і надавши їм належну оцінку, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову, оскільки на час звернення позивача до органу місцевого самоврядування із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, розроблення ФОП ОСОБА_13 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу із земель комунальної власності сільськогосподарського призначення, розташованої за межами населених пунктів на території Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області, право комунальної власності Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області на земельну ділянку з кадастровим номером 5122983400:01:001:0612 загальною площею 26,3857 га, до складу якої увійшла спірна земельна ділянка з кадастровим номером 5122983400:01:001:0820, не було зареєстровано, тому позивач із зазначеною заявою звернулася до не уповноваженого органу, який, за відсутності державної реєстрації права комунальної власності на спірну земельну ділянку, не мав повноважень на розпорядження землями комунальної власності.

Судом встановлено, що право комунальної власності Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області на земельну ділянку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав лише 30.10.2020 року, а отже до цього часу надання дозволу на розроблення документації із землеустрою здійснювалося органами виконавчої влади.

За таких обставин у позивача не виникло права, передбаченого частиною сьомою статті 118 ЗК України, на замовлення розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та його затвердження без надання відповідного дозволу Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області.

Разом з тим, ОСОБА_2 у встановленому законом порядку звернулася до Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області з метою отримання земельної ділянки у власність, яка на той час була розпорядником оспорюваної земельної ділянки та прийняла рішення від 30.11.2021 року № 3694- VІІІ «Про надання відповідачу дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства, та рішення від 22.12.2021 року № 3986-VІІІ «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства» орієнтовною площею 2,0000 га, кадастровий номер 5122983400:01:001:0820, яка розташована на території Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області (за межами населеного пункту) та передачу земельної ділянки у власність ОСОБА_2 , в межах своєї компетенції та спосіб, передбачений законом.

Тому суд вважає, що відсутні підстави для визнання протиправними та скасування рішень органу місцевого самоврядування від 30.11.2021 № 3694 - VIII «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства» у власність ОСОБА_2 та від 22.12.2021 № 3986 - VIII «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства» у ОСОБА_2 , оскільки зазначені рішення прийняті органом місцевого самоврядування в межах компетенції та спосіб, передбачений законом.

Також, відсутні підстави для скасування державної реєстрації права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 2,0000 га з кадастровим номером 5122983400:01:001:0820, оскільки заявлена вимога є похідною від вимог визнання протиправними та скасування рішень органу місцевого самоврядування від 30.11.2021 № 3694 - VIII та від 22.12.2021 № 3986 - VIII.

Вказаний правовий висновок, викладений у постанові Верховного суду від 03.08.2022 року справа № 656/377/20.

Крім того, суд вважає можливим скасувати заходи забезпечення позову.

Відповідно ч. 9 ст.158ЦПК України у випадку залишення позову без розгляду, закриття провадження у справі або у випадку ухвалення рішення щодо повної відмови у задоволенні позову суд у відповідному судовому рішенні зазначає про скасування заходів забезпечення позову. У такому разі заходи забезпечення позову зберігають свою дію до набрання законної сили відповідним рішенням або ухвалою суду.

Як роз`яснено в п. 10 Постанови ПленумуВерховного СудуУкраїни від22.12.2006року за№ 9«Про практикузастосування судамицивільного процесуальногозаконодавства прирозгляді заявпро забезпеченняпозову» заходи забезпечення позову мають тимчасовий характер і діють до виконання рішення суду, яким закінчується розгляд справи по суті.

За таких обставин, ухвала Балтського районного суду Одеської області від 05.05.2022 року підлягає скасуванню відповідно, до ст. 158 ЦПК України.

Керуючись ст. ст. 19, 55 Конституції України, ст. ст. 22, 78, 81, 116, 118, 121, 122 ЗК України, ст. ст. 81, 158, 273 ЦПК України, суд,-

В И Р І Ш И В:

В задоволенні позовних ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області, за участю третьої особи сектору державної реєстрації Балтської міської ради Одеської області, про визнання протиправним та скасування рішення - відмовити.

Скасувати заходи забезпечення позову, застосовані ухвалою Балтського районного суду Одеської області від 05.05.2022 року, та скасувати арешт на земельну ділянку з кадастровим номером 5122983400:01:001:0820, площею 2,000 га в с. Коси-Слобідка Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області, на яку зареєстровано право власності за ОСОБА_2 , заборонивши відчужувати вказану земельну ділянку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Одеського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його складення.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його складання, має право на поновлення строку на апеляційне оскарження шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

СУДДЯ

СудБалтський районний суд Одеської області
Дата ухвалення рішення01.11.2022
Оприлюднено03.11.2022
Номер документу107076471
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: спори про припинення права власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —505/438/22

Ухвала від 23.09.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Таварткіладзе О. М.

Ухвала від 07.07.2023

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Стахова Н. В.

Ухвала від 19.04.2023

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Приходько Л. А.

Ухвала від 29.03.2023

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Приходько Л. А.

Ухвала від 17.03.2023

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Приходько Л. А.

Рішення від 01.11.2022

Цивільне

Балтський районний суд Одеської області

Тітова Т. П.

Ухвала від 15.09.2022

Цивільне

Балтський районний суд Одеської області

Тітова Т. П.

Ухвала від 23.08.2022

Цивільне

Балтський районний суд Одеської області

Тітова Т. П.

Ухвала від 07.08.2022

Цивільне

Балтський районний суд Одеської області

Тітова Т. П.

Ухвала від 07.08.2022

Цивільне

Балтський районний суд Одеської області

Тітова Т. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні