ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 листопада 2022 року м. Житомир справа № 240/2167/22
категорія 111030700
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
судді Семенюка М.М.,
розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ОІЛ ГАЗ" до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправним та скасування рішення,
встановив:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення про застосування фінансових санкцій № 000075870900 від 17.08.2021 в сумі 250000 грн.
В обґрунтування позову зазначає, що у позивача наявна ліцензія; податковим органом не дотримано вимог проведення податкової перевірки.
Ухвалою від 31.01.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, яка розглядається за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідач подав письмовий відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити в задоволенні позову та зазначив, що відповідач мав беззаперечне право на призначення проведення фактичної перевірки позивача; при опрацюванні відомостей з аналітичної електронної інформаційної системи ДПС, було встановлено факт роздрібної торгівлі пальним, без наявності ліцензії, а саме розрахункові операції з реалізації пального до отримання ліцензії в період з 01.07.2019 по 05.09.2019; в період з 09.01.2020 по 23.06.2020 реалізація пального на акцизному складі здійснювалась без належної реєстрації рівнеміра-лічильника; ліцензію на продаж пального отримано лише 06.09.2019.
Позивач відповіді на відзив не подав.
Проаналізувавши наявні у справі матеріали, суд приходить до висновку, що позов не підлягає задоволенню з таких підстав.
Як вбачається з матеріалів справи, на підставі наказу ГУ ДПС у Рівненській області від 14.07.2021 № 1297-К, останнім проведено фактичну перевірку з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства з питань виробництва, зберігання та обігу пального, контроль за виконанням якого покладений на органи ДПС.
За результатами даної перевірки контролюючим органом складено акт від 26.07.2021 № 4864/17-00-07-01/42658640, в якому зафіксовано порушення, крім іншого, ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального», а саме зберігання пального в період з 01.07.2019 року до 05.09.2019 року (включно) без отримання ліцензії на право зберігання пального в місцях виробництва пального або місцях оптової торгівлі пальним чи місцях роздрібної торгівлі пальним.
На підставі акту перевірки ГУ ДПС у Рівненській області 17.08.2021 прийнято рішення № 000075870900 про застосування фінансових санкцій у сумі 250000,00 грн. за порушення ч.20 ст.15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального».
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, позивач оскаржив його до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Згідно ч. 1 ст. 1 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку. Місце роздрібної торгівлі пальним - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для роздрібної торгівлі та/або зберігання пального на праві власності або користування.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів» внесені зміни до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального», зокрема частину двадцяту статті 15 викладено у такій редакції: «Роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю».
Вищевказаним Законом доповнено частину другу статті 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального», нормою, за якою до суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі роздрібної торгівлі пальним без наявності ліцензії - 250000 гривень.
Згідно з Прикінцевими та перехідними положеннями Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів» визначено, що такий набирає чинності з 1 січня 2019 року, крім, зокрема, підпункту 6 (щодо змін до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів»), підпункту 17 (щодо змін до Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності») пункту 2 розділу II цього Закону, що набирають чинності з 1 липня 2019 року.
Тобто визначено, що обов`язковість отримання ліцензії для оптової торгівлі пальним вводиться законодавчо в дію з 01.07.2019 року. Саме з 01.07.2019 року у суб`єктів господарювання, що здійснюють оптову торгівлю пальним виникає обов`язок отримати відповідну ліцензію.
Судом встановлено, що ГУ ДПС у Рівненській області видано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 17140314201900176 терміном дії з 06.09.2019 до 06.09.2024.
Згідно даних фіскальних чеків з 01.07.2019 року по 05.09.2019 року, проведених через реєстратор розрахункових операцій ФН3000504926 (50-54), ТОВ "ОІЛ ГАЗ" в період з 01.07.2019 року по 05.09.2019 року (включно) здійснював реалізацію пального (газ, дизельне паливо) кінцевим споживачам (роздрібна торгівля) без наявності ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.
Згідно ч. 9 ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» ліцензії на право оптової торгівлі пальним видаються терміном на п`ять років органом виконавчої влади, уповноваженим Кабінетом Міністрів України. Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним. Ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію.
Ліцензія або рішення про відмову в її видачі видається заявнику не пізніше 10 календарних днів (щодо пального - не пізніше 20 календарних днів) з дня одержання зазначених у цьому Законі документів. У рішенні про відмову у видачі ліцензії повинна бути вказана підстава для відмови з посиланням на відповідні норми законодавства.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 19.06. 2019 року № 545 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним і внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» територіальні органи ДФС визначено органом ліцензування господарської діяльності з роздрібної торгівлі пальним, зберігання пального. Вказана постанова набрала чинності 1 липня 2019 року.
Відповідно до пунктів 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 року № 545 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним і внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» територіальні органи ДФС визначено органом ліцензування господарської діяльності з роздрібної торгівлі пальним, зберігання пального.
Визначено, що постанова Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 року № 545 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним і внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» набрала чинності 1 липня 2019 року.
Відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 7 Закон України «Про ліцензування видів господарської діяльності» (у редакції з 1 липня 2019 року) ліцензуванню підлягають такі види господарської діяльності, як, зокрема, виробництво і торгівля пальним, які ліцензуються відповідно до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального».
Згідно з п. 4 ч. 1 статті 3 Закон України від 2 березня 2015 року № 222-VIII «Про ліцензування видів господарської діяльності» у разі внесення змін до нормативно-правових актів у сфері ліцензування, передбачається достатній для реалізації цих змін строк, але не менш як два місяці.
Частиною 1 ст. 8, ч. 2 ст. 20 вищевказаного Закону (у редакції на 1 липня 2019 року) передбачено, що у разі запровадження ліцензування нового виду господарської діяльності або нової частини виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, ліцензійні умови провадження нового виду господарської діяльності або нової частини виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, набирають чинності у строк, необхідний для приведення суб`єктом господарювання своєї діяльності у відповідність із вимогами ліцензійних умов, але не менш як через два місяці з дня їх прийняття. У разі відсутності ліцензійних умов провадження відповідного виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню відповідно до закону, відповідальність за провадження такої господарської діяльності без ліцензії не застосовується.
01.07.2019 року запроваджено умови ліцензування діяльності з роздрібної торгівлі пальним.
Згідно з підпунктом 27 пункту 4 Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 року № 227 Державна податкова служба України відповідно до покладених на неї завдань здійснює ліцензування діяльності суб`єктів господарювання з виробництва пального, з оптової, роздрібної торгівлі та зберігання пального і контроль за таким виробництвом.
Постановою Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 року № 545 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним і внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України», яка набрала чинності 01.07.2019 року визначено, що територіальні органи ДФС визначено органом ліцензування господарської діяльності з роздрібної торгівлі пальним, зберігання пального.
Листом Державної фіскальної служби від 30 травня 2019 року №17014/7/99-99-12-01-01-17 на виконання Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів» доведено територіальним органам - головним управлінням ДФС в областях та м. Києві, що суб`єкти господарювання можуть подати документи на розгляд до органу ліцензування для отримання відповідних ліцензій на адресу Головних управлінь ДФС в областях та м. Києві за місцем роздрібної торгівлі пальним, починаючи з 12 червня 2019 року. При цьому Головні управління ДФС у областях та м. Києві мають видавати зазначені ліцензії суб`єктам господарювання, починаючи з 1 липня 2019 року.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів», яким внесені зміни до Законів № 481/95-ВР, №222-VIII, передбачено, що змін до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», до Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» набирали чинності з 1 липня 2019 року.
Передбачено, що отримати ліцензію для здійснення оптової торгівлі пальним можливо було не раніше 01 липня 2019 року, що є днем набрання чинності змін до норм Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів», до Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» у частині отримання ліцензії на оптову торгівлю пальним.
Передбачено, що у разі запровадження ліцензування нового виду господарської діяльності або нової частини виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, ліцензійні умови провадження нового виду господарської діяльності або нової частини виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, набирають чинності у строк, необхідний для приведення суб`єктом господарювання своєї діяльності у відповідність із вимогами ліцензійних умов, але не менш як через два місяці з дня їх прийняття.
Звісно, позивач не міг отримати ліцензії на роздрібну торгівлю пальним одразу 01.07.2019 року, оскільки тільки цей день запроваджено ліцензування діяльності та визначено суб`єкта який видає ліцензії, проте звернутись з відповідною заявою про отримання ліцензій вже мав можливість. Позивач був обізнаний про введення ліцензування діяльності роздрібної торгівлі пальним та лише у серпні (20 числа) 2019 року звернувся з заявами про отримання ліцензій.
Перепони та затримка в отриманні ліцензії, відсутність нормативно визначеного порядку отримання таких ліценцій, створює для суб`єкта господарювання, наслідки у вигляді певного перехідного періоду. Суб`єкт у господарювання, який здійснює роздрібну торгівлю пальним слід у розумний строк хоча б звертись з заявою про отримання ліцензії. Слід зважати на не правомірність дій позивача, оскільки такий звернувся з заявами з метою отримати ліцензій у серпні 2019 року, маючи обізнаність про необхідність отримання ліцензій з 01.07.2019 року. Видача ліцензії є залежною від позивача обставиною та залежить від дати подання ним заяв про отримання ліцензій.
Дійсно, законодавчо передбачений перехідний період, за який суб`єкти господарювання мали б отримати ліцензії на торгівлю пальним, який був уведений в дію. Проте обставина перехідного періоду не означає, що суб`єкт, у даному випадку позивач, може здійснювати продаж пального без ліцензій протягом двох місяців після запровадження ліцензування діяльності.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що спірне рішення є правомірними з огляду на необхідність отримання позивачем ліцензій у найкоротший термін від дати запровадження ліцензування (01.07.2019 року) та з огляду на обізнаність позивача про реалізацію ним пального без відповідних ліцензій у той час, як такі ліцензій мали бути отримані, а тому в задоволенні позову належить відмовити.
Посилання позивача на протиправність наказу від 14.07.2021 № 1297-К суд не приймає до уваги та зазначає, що враховуючи правову позицію Великої Палати Верховного Суду, викладену в постанові від 08.09.2021 у справі №816/228/17, відповідно до якої, якщо контролюючий орган був допущений до проведення перевірки на підставі наказу про її проведення, то цей наказ, як акт індивідуальної дії, реалізований його застосуванням, а тому його оскарження не є належним та ефективним способом захисту платника податків, оскільки скасування наказу не може призвести до відновлення порушеного права. В такому випадку протиправність дій контролюючого органу при призначенні і проведенні перевірки не може бути предметом окремого позову, але може бути підставою позову про визнання протиправними рішень, прийнятих за наслідками такої перевірки.
Враховуючи відмову в позові, питання щодо розподілу судових витрат, понесених позивачем, не вирішується.
На підставі викладеного, керуючись ст. 246-248 КАС України, суд
вирішив:
В задоволенні Товариства з обмеженою відповідальністю "ОІЛ ГАЗ" (вул. Митрополита Іларіона, 31, Брусилівський р-н, Житомирська обл., 12600, код 42658640) до Головного управління ДПС у Рівненській області (вул. Відінська, 12, м. Рівне, 33023, код 44070166) відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.М. Семенюк
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.11.2022 |
Оприлюднено | 04.11.2022 |
Номер документу | 107078747 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Семенюк Микола Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Семенюк Микола Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні