Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 листопада 2022 року № 520/57/22
Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Заічко О.В., розглянувши у порядку спрощеного провадження в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом фермерського господарства «Алмаз» (вул. Жовтнева, б. 72, смт. Зачепилівка, Зачепилівський район, Харківська область, 64401, код ЄДРПОУ 22673099) до Зачепилівської селищної ради Харківської області (вул. Паркова, буд. 37, смт. Зачепилівка, Зачепилівський район, Харківська область, 64401, код ЄДРПОУ 04397856) про визнання протиправним та скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду з зазначеним адміністративним позовом, у якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення ХІVсесії VІІІ скликання Зачепилівської селищної ради від 28.08.2021 № 1700.
В обґрунтування позовних вимог позивач пояснив, що голові фермерського господарства «Алмаз»- ОСОБА_1 відповідно до рішення Зачепилівської районної ради народних депутатів Харківської області від 25.02.1994 надано у постійне користування земельну ділянку площею 11,0 га, для ведення селянського господарства. На підставі вказаного рішення було видано Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою. Рішенням господарського суду Харківської області від 07.09.2021 у справі № 922/1454/21 за фермерським господарством «Алмаз» визнано право постійного користування земельною ділянкою кадастровий номер 6322255100:03:000:0161, площею 11,29га розташованою на території Зачепилівської селищної ради, призначеною для ведення фермерського господарства, яка була надана на ім`я ОСОБА_1 відповідно до Державного акту серії ХР-11-00-000008 від 19.04.1994, зареєстрованого у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 8: визнано за фермерським господарством «Алмаз» право постійного користування земельною ділянкою кадастровий номер 6322282000:12:000:0017, площею 8,083 га, розташованою на території Малоорчицької сільської ради , яка була надана на ім`я ОСОБА_1 відповідно до Державного акту серії ХР-11-00-000753 від 08.08.1996 зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №35; визнано за фермерським господарством «Алмаз» право постійного користування земельною ділянкою кадастровий номер 6322282000:12:000:0018, площею 7,5871 га, розташованою на території Малоорчицької сільської ради , яка була надана на ім`я ОСОБА_1 відповідно до Державного акту серії ХР-11-00-000753 від 08.08.1996, яка була надана на ім`я ОСОБА_1 зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 35. На час звернення до суду зазначена адміністративна справа знаходилась на розгляді у Східному апеляційному господарському суді. Однак, незважаючи на наявність судового спору щодо зазначених земельних ділянок Зачепил
По справі було відкрито спрощене провадження в порядку, передбаченому ст. 263 КАС України та запропоновано відповідачеві надати відзив на позов.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження була надіслана відповідачу та отримана ним.
Відповідачем надано відзив на позов, у якому він просив відмовити у задоволенні позовних вимог та зазначив, що у позивача відсутні права на користування спірних земельних ділянок, оскільки справа знаходиться на розгляді у Східному апеляційному господарському суді, а тому позивач не може посилатися на рішення господарського суду, як на обставину визначення за ним права на земельні ділянки, тому з боку Зачепилівської селищної ради відсутні порушення прав позивача.
Відповідно до ст. 263 КАС України, суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) , зокрема, щодо: оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно вимог ст. 229 КАС України.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Голові фермерського господарства «Алмаз»- ОСОБА_1 відповідно до рішення Зачепилівської районної ради народних депутатів Харківської області від 25.02.1994 надано у постійне користування земельну ділянку площею 11,0 га, для ведення селянського господарства. На підставі вказаного рішення було видано Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою. Рішенням господарського суду Харківської області від 07.09.2021 у справі № 922/1454/21 за фермерським господарством «Алмаз» визнано право постійного користування земельною ділянкою кадастровий номер 6322255100:03:000:0161, площею 11,29 га розташованою на території Зачепилівської селищної ради, призначеною для ведення фермерського господарства, яка була надана на ім`я ОСОБА_1 відповідно до Державного акту серії ХР-11-00-000008 від 19.04.1994, зареєстрованого у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №8: визнано за фермерським господарством «Алмаз» право постійного користування земельною ділянкою кадастровий номер 6322282000:12:000:0017, площею 8,083 га розташованою на території Малоорчицької сільської ради , яка була надана на ім`я ОСОБА_1 відповідно до Державного акту серії ХР-11-00-000753 від 08.08.1996 зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №35; визнано за фермерським господарством «Алмаз» право постійного користування земельною ділянкою кадастровий номер 6322282000:12:000:0018, площею 7,5871га, розташованою на території Малоорчицької сільської ради , яка була надана на ім`я ОСОБА_1 відповідно до Державного акту серії ХР-11-00-000753 від 08.08.1996, яка була надана на ім`я ОСОБА_1 зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №35.На час звернення до суду зазначена адміністративна справа знаходилась на розгляді у Східному апеляційному господарському суді. Однак, незважаючи на наявність судового спору щодо зазначених земельних ділянок Зачепилівською селищною радою прийняте рішення на ХІVсесії VІІІ склика
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує частину другу статті 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з того, що відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відтак суд, зважаючи на предмет позову, повинен перевіріти чи оскаржене рішення Зачепилівської селищної ради прийняте відповідачем з урахуванням зазначених вище критеріїв.
Відповідно до частини другої статті 14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
За змістом статті 3 ЗК України земельні відносини в Україні регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами. Завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель (частина друга статті 4 ЗК України).
Частинами першою, другою статті 116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Частиною першою статті 122 ЗК України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України від 21.05.1997 №280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні (далі Закон №280/97-ВР).
Відповідно до статті 2 Закону №280/97-ВР місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; старосту; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення (стаття 5 Закону №280/97-ВР).
Стаття 26 Закону № 280/97-ВР передбачає виключну компетенцію сільських, селищних, міських рад.
Так, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, серед іншого, відповідно до закону питання регулювання земельних відносин (пункт 34 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР).
Частинами першої, четвертою статті 47 Закону № 280/97-ВР передбачено, що постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету. Постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування регламентує стаття 59 Закону № 280/97-ВР.
Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень (частина перша статті 59 Закону № 280/97-ВР).
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос (частина друга статті 59 Закону № 280/97-ВР).
Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України Про доступ до публічної інформації. На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради (частина третя статті 59 Закону № 280/97-ВР).
Як встановлено судом, позивач просить визнати протиправним та скасувати рішення Зачепилівською селищною ради ХІVсесії VІІІ скликання № 1700 від 28.08.2021, яким в порушенні його прав земельні ділянки кадастровий номер 6322255100:03:000:0161, площею 11,29 га, розташованою на території Зачепилівської селищної ради, призначеною для ведення фермерського господарства, яка була надана на ім`я ОСОБА_1 відповідно до Державного акту серії ХР-11-00-000008 від 19.04.1994, зареєстрованого у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №8: визнано за фермерським господарством «Алмаз» право постійного користування земельною ділянкою кадастровий номер 6322282000:12:000:0017,площею 8,083 га розташованою на території Малоорчицької сільської ради, яка була надана на ім`я ОСОБА_1 відповідно до Державного акту серії ХР-11-00-000753 від 08.08.1996 зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 35; визнано за фермерським господарством «Алмаз» право постійного користування земельною ділянкою кадастровий номер 6322282000:12:000:0018, площею 7,5871 га, розташованою на території Малоорчицької сільської ради, яка була надана на ім`я ОСОБА_1 відповідно до Державного акту серії ХР-11-00-000753 від 08.08.1996, яка була надана на ім`я ОСОБА_1 зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 35, відповідно до зазначеного рішення включені до переліку ділянок які виставлятимуться на земельні торги для подальшого відчуження прав на них. При цьому, до суду не надано копії оскаржуваного рішення ХІVсесії VІІІ скликання Зачепилівської селищної ради від 28.08.2021 № 1700, тому суд немає можливості ознайомиться зі змістом відповідного рішення Зачепилівської селищної ради, та прийняти рішення стосовно позовної вимоги про визнання зазначеного рішення протиправним.
Відповідно до положень статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАСУ) доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Згідно зі статтею 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до положень частини першої статті 77 КАСУ кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Докази суду надають учасники справи. Суд може пропонувати сторонам надати докази та збирати докази з власної ініціативи, крім випадків, визначених цим Кодексом. Суд не може витребовувати докази у позивача в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, окрім доказів на підтвердження обставин, за яких, на думку позивача, відбулося порушення його прав, свобод чи інтересів. Якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів.
Враховуючи вищевикладене, та те, що суд немає можливості оцінити доказ, на який посилається позивач, як на порушення його права, суд дійшов висновку, що позовні вимоги не підлягають до задоволеня.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 12, 14, 44, 242-246 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволені адміністративного позову фермерського господарства «Алмаз» (вул. Жовтнева, б. 72, смт. Зачепилівка, Зачепилівський район, Харківська область, 64401, код ЄДРПОУ 22673099) до Зачепилівської селищної ради Харківської області (вул. Паркова, буд. 37, смт. Зачепилівка, Зачепилівський район, Харківська область, 64401, код ЄДРПОУ 04397856) про визнання протиправним та скасування рішення - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено протягом тридцяти днів з дня його складання у повному обсязі шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду.
Суддя Заічко О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.11.2022 |
Оприлюднено | 04.11.2022 |
Номер документу | 107081531 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Заічко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні