Рішення
від 02.11.2022 по справі 600/6054/21-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 листопада 2022 р. м. Чернівці Справа № 600/6054/21-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Григораша В.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Чернівецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області та Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

09.11.2021 до Чернівецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (позивач) до Чернівецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області (відповідач-1) та Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області (відповідач-2), з такими позовними вимогами:

визнати протиправною відмову Чернівецького міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області, оформлену листом від 22.07.2021 №22-01-14-774 у призначенні ОСОБА_1 страхових виплат, як особі яка перебувала на утриманні потерпілого;

зобов`язати Чернівецьке міське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області розрахувати, призначити та здійснити належні страхові виплати ОСОБА_1 , з дати встановлення МСЕК причинного зв`язку смерті потерпілого з раніше одержаним каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я (24.05.2021).

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначала, що у зв`язку із смертю свого чоловіка, звернулась до Чернівецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України із заявою щодо призначення їй щомісячної страхової виплати додавши, при цьому, всі наявні в неї документи. Однак, листом від 22.07.2021 №22-01-14-774 відповідачем відмовлено їй у призначенні страхових виплат, у зв`язку із відсутністю акта потерпілого. Вказану відмову позивач вважає протиправною та такою що порушує її конституційні права.

Відповідач, не погоджуючись з позовними вимогами, подав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що для розгляду справ про страхові виплати до Фонду обов`язково подаються акт розслідування нещасного випадку або акт розслідування професійного захворювання (отруєння). Водночас, позивачем вказаного акту надано не було, тому на думку відповідача відсутність акту потерпілого позбавляє управління можливості призначити позивачу страхову виплату, внаслідок причинного зв`язку смерті ОСОБА_2 .

Не погоджуючись із відзивом на позовну заяву, позивачем подано до суду відповідь на відзив в якому вказувала, що подання оригіналу акта розслідування професійного захворювання потерпілого необхідно для встановлення Фондом факту причинного зв`язку смерті ОСОБА_2 з професійним захворюванням. Однак, даний факт підтверджено Довідкою обласної МСЕК від 24.05.2021 серії ААА №000151. Разом із цим, позивач посилалась на те, що нею було вжито всіх заходів щодо отримання оригінала акту розслідування професійного захворювання (отруєння), для чого її представником направлявся адвокатський запит до Управління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Луганській області, проте управління у наданні запитуваної інформації відмовило.

Посилаючись на ч. 4 ст. 43 Закону №1105, якою визначено, що якщо застрахований або члени його сім`ї за станом здоров`я чи з інших причин не спроможні самі одержати зазначені вище документи, їх одержує та подає відповідний страховий експерт Фонду, зазначала, що відповідачем не надано суду жодних відомостей стосовно вжиття будь-яких дій по одержанню документів, необхідних для призначення страхових виплат.

Крім цього, зазначала, що підстави для відмови у виплаті страхових виплат, визначені статтею 45 Закону №1105, серед яких не надання усіх документів, необхідних для такого призначення не є підставою для відмови у призначенні таких виплат.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 10.11.2021 призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 02.12.2021 призначено розгляд даної справи у порядку спрощеного позовного провадження з викликом сторін на 10:00 год. 23.12.2021.

Судове засідання призначене на 23.12.2021 відкладене на 07.06.2022.

Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України, учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

У судовому засіданні, яке відбулося 07.06.2022, за заявами представників сторін, у відповідності до ч. 3 ст. 194 КАС України, суд перейшов до розгляду справи в порядку письмового провадження.

Перевіривши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.

Судом встановлено такі обставини у справі та відповідні їм правовідносини.

Відповідно до свідоцтва про укладення шлюбу серії НОМЕР_1 від 01.07.1978 ОСОБА_2 укладено шлюб із ОСОБА_3 ( ОСОБА_1 ), про що в книзі реєстрації актів цивільного стану зроблено запис №363 (а.с. 13).

ОСОБА_1 та ОСОБА_2 є внутрішньо переміщеними особами, що підтверджується довідками про взяття на обік внутрішньо переміщеної особи від 21.12.2016 №0000071447 та від 21.12.2016 №0000071442 (а.с. 15-16).

Згідно відомостей трудової книжки ОСОБА_2 серії НОМЕР_2 , останній працював на "Шахті імені Космонавтів" ДП "Ровенькиантрацит".

Згідно свідоцтва про смерть НОМЕР_3 від 01.10.2019, ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_2 помер, про що Чернівецьким міським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Чернівецькій області складено відповідний актовий запис №2029 (а.с.14).

Відповідно до довідки обласного МСЕК Чернівці про причинний зв`язок смерті з професійним захворюванням або трудовим каліцтвом серії 12 ААА №000151 від 24.05.2021 року, обласною МСЕК зроблено висновок про причинний зв`язок смерті ОСОБА_2 з професійним захворюванням 16.03.2009 року з трудовим каліцтвом від 07.10.2020 року №287 (23).

Актом ПП "Порядок в домі" від 22.10.2019 №193 підтверджено факт постійного проживання ОСОБА_1 з ОСОБА_2 , ведення ними спільного господарства по момент його смерті та знаходження ОСОБА_1 на його утриманні за адресою АДРЕСА_1 (а.с. 17).

16.07.2021 позивач звернувся до Чернівецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області із заявою, в якій просила призначити їй страхову виплату (а.с. 24).

Листом від 22.07.2021 №22-01-14-774 Чернівецьким міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області відмовлено у призначенні страхових виплат, у зв`язку із відсутністю акту розслідування нещасного випадку або акта розслідування професійного захворювання (отруєння).

Як вбачається із матеріалів справи, 11.10.2021 представник позивача звернувся до Управління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в Луганській області із адвокатським запитом, в якому просив надіслати на його адресу оригінал акта розслідування професійного захворювання (отруєння) складеного відносно потерпілого ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 (2008-2009 роки) (а.с. 27-28).

Листом від 03.11.2021 №4755/04-1 Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування в Луганській області повідомило, що управління немає можливості надати запитувану інформацію, оскільки така містить персональні дані (а.с. 41).

Не погоджуючись із відмовою відповідача у призначенні страхових виплат, позивач звернулась до суду із цим позовом.

До спірних правовідносин суд застосовує наступні положення законодавства та робить висновки по суті спору.

Згідно із статтею 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає закон України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 №1105-ХІV (далі - Закон № 1105-ХІV).

Відповідно до статті 1 Закону №1105-ХІV загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - соціальне страхування) - система прав, обов`язків і гарантій, яка передбачає матеріальне забезпечення, страхові виплати та надання соціальних послуг застрахованим особам за рахунок коштів Фонду соціального страхування України; нещасний випадок - обмежена в часі подія або раптовий вплив на працівника небезпечного виробничого фактора чи середовища, що сталися у процесі виконання ним трудових обов`язків, внаслідок яких заподіяно шкоду здоров`ю або настала смерть; об`єкт соціального страхування - страховий ризик та страховий випадок, із настанням яких у застрахованих осіб (членів їх сімей, інших осіб) виникає право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги відповідно до цього Закону залежно від видів соціального страхування.

Згідно ч. 1 ст. 36 Закону №1105-ХІV страховими виплатами є грошові суми, які Фонд виплачує застрахованому чи особам, які мають на це право, у разі настання страхового випадку.

Частиною сьомою статті 36 Закону №1105-ХІV визначено, що страхові виплати складаються із: страхової виплати втраченого заробітку (або відповідної його частини) залежно від ступеня втрати потерпілим професійної працездатності (далі - щомісячна страхова виплата); страхової виплати в установлених випадках одноразової допомоги потерпілому (членам його сім`ї та особам, які перебували на утриманні померлого); страхової виплати дитині, яка народилася з інвалідністю внаслідок травмування на виробництві або професійного захворювання її матері під час вагітності; страхових витрат на медичну та соціальну допомогу.

Відповідно до статті 41 Закону №1105-ХІV у разі смерті потерпілого право на одержання щомісячних страхових виплат мають непрацездатні особи, які перебували на утриманні померлого або мали на день його смерті право на одержання від нього утримання, а також дитина померлого, яка народилася протягом не більш як десятимісячного строку після його смерті.

Такими непрацездатними особами є: 1) діти, які не досягли 16 років; діти з 16 до 18 років, які не працюють, або старші за цей вік, але через вади фізичного або розумового розвитку самі не спроможні заробляти; діти, які є учнями, студентами (курсантами, слухачами, стажистами) денної форми навчання, - до закінчення навчання, але не більш як до досягнення ними 23 років; 2) особи, які досягли пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", якщо вони не працюють; 3) особи з інвалідністю - члени сім`ї потерпілого на час інвалідності; 4) неповнолітні діти, на утримання яких померлий виплачував або був зобов`язаний виплачувати аліменти; 5) непрацездатні особи, які не перебували на утриманні померлого, але мають на це право.

Право на одержання страхових виплат у разі смерті потерпілого мають також дружина (чоловік) або один з батьків померлого чи інший член сім`ї, якщо він не працює та доглядає дітей, братів, сестер або онуків потерпілого, які не досягли восьмирічного віку.

Згідно ч. 2 ст. 43 Закону №1105-ХІV Фонд приймає рішення про виплати у разі втрати годувальника за умови подання таких документів, які видаються відповідними організаціями у триденний строк з моменту звернення заявника: 1) копії свідоцтва органу реєстрації актів цивільного стану про смерть потерпілого; 2) витягу з реєстру територіальної громади або відомостей про задеклароване або зареєстроване місце проживання (перебування); 4) довідки навчального закладу про те, що член сім`ї потерпілого віком від 18 до 23 років, який має право на відшкодування шкоди, навчається за денною формою навчання; 5) довідки навчального закладу інтернатного типу про те, що член сім`ї потерпілого, який має право на відшкодування шкоди, перебуває на утриманні цього закладу.

19.07.2018 постановою правління Фонду соціального страхування України 19.07.2018 затверджено Порядок призначення, перерахування та проведення страхових виплат №11, дія якого поширюється на потерпілих від нещасного випадку на виробництві та/або професійного захворювання (далі - потерпілі) та осіб, які мають право на страхові виплати в разі втрати годувальника (далі Порядок №11).

Пунктом 5.1 Порядку №11 передбачено, що для призначення одноразової допомоги та щомісячної страхової виплати в разі смерті потерпілого членами сім`ї та особами, які мають право на виплати, до управління (відділення) виконавчої дирекції Фонду подаються: заяви (колективна чи індивідуальні), для призначення страхових виплат за встановленою виконавчою дирекцію Фонду формою; копії паспорта; копії реєстраційного номера облікової картки платника податків (ідентифікаційного номера) або сторінки паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків (ідентифікаційного номера) та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); копії свідоцтва органу реєстрації актів цивільного стану про смерть потерпілого; копії документів, що підтверджують родинні зв`язки померлого потерпілого (свідоцтво про шлюб потерпілого, свідоцтво про народження його дітей, у разі призначення виплати батькам потерпілого подається свідоцтво про народження потерпілого); довідка про реєстрацію місця проживання (у разі відсутності відмітки про реєстрацію місця проживання в документах, що засвідчують особу).

Для отримання одноразової допомоги на сім`ю дружиною (чоловіком) або дитиною, реєстрація їх місця проживання повинна співпадати з реєстрацією місця проживання померлого потерпілого.

В залежності від категорії осіб, які мають право на страхові виплати, надаються:

для дітей до 23 років, які є учнями, студентами (курсантами, слухачами, стажистами) денної форми навчання, довідка навчального закладу (такі довідки надаються в подальшому щосеместру);

для осіб з інвалідністю копія довідки МСЕК про встановлення групи інвалідності;

для осіб, які доглядають дитину потерпілого до 8 років наказ про надання відпустки по догляду за дитиною.

Копії документів засвідчуються працівником управління (відділення) Фонду при пред`явленні оригіналів.

У разі отримання виплат в особливих умовах, відповідно до статті 48 Закону, додаються довідки відповідних закладів, у яких перебувають особи, які мають право на виплати, необхідні для проведення виплат з дотриманням вимог цієї статті.

За малолітніх або неповнолітніх осіб заяву подає один із батьків або інший законний представник.

Працівником управління (відділення) Фонду до справи про страхові виплати додаються:

оригінал акта розслідування нещасного випадку або акта розслідування професійного захворювання (отруєння) за формою, встановленою Кабінетом Міністрів України;

оригінал висновку МСЕК про причинний зв`язок смерті потерпілого з наслідками раніше отриманого трудового каліцтва чи професійного захворювання (у разі наявності);

інформація з Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування про нараховану заробітну плату (дохід) та сплату страхових внесків.

У разі коли відомості Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування не містять усіх необхідних даних для визначення розміру середньої заробітної плати потерпілого, працівники управління (відділення) Фонду отримують інформацію у страхувальника. У разі відсутності страхувальника на момент формування справи про страхові виплати, довідку, що підтверджує розмір заробітної плати перед настанням страхового випадку, може надати особа, що має право на виплати;

інформація з Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування про трудові, цивільно-правові відносини, реєстрації фізичної особи підприємця, члена фермерського господарства, члена особистого селянського господарства, самозайнятої особи на момент настання страхового випадку в залежності від місця, де стався страховий випадок. У разі відсутності такої інформації особа, яка має право на виплати, надає копії документів, які підтверджують, що на момент настання страхового випадку потерпілий працював у того страхувальника, у якого стався нещасний випадок або зареєстровано професійне захворювання;

інформація з Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування про трудові, цивільно-правові відносини, реєстрації фізичної особи підприємця, члена фермерського господарства, члена особистого селянського господарства, самозайнятої особи та доходи у разі призначення страхових виплат дітям з 16 до 18 років, дружині (чоловіку), які досягли пенсійного віку, особі з інвалідністю - члену сім`ї померлого, особам, які доглядають дітей потерпілого до 8 років.

Зазначені документи формуються в справу про страхові виплати та зберігаються в управлінні (відділенні) Фонду.

У разі відсутності відповідних документів і неможливості їх відновлення факт перебування на утриманні потерпілого встановлюється в судовому порядку. Відповідні рішення суду надаються для призначення виплат та додаються до справи про страхові виплати.

Згідно частини першої статті 44 Закону №1105-ХІV фонд розглядає справу про страхові виплати на підставі заяви потерпілого або заінтересованої особи за наявності усіх необхідних документів і приймає відповідні рішення у десятиденний строк, не враховуючи дня надходження зазначених документів.

Як вбачається із матеріалів справи, позивач зверталась до Чернівецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області із заявою щодо призначення їй страхової виплати. Однак, листом від 22.07.2021 №22-01-14-774 Чернівецьким міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області відмовлено позивачу у призначенні страхових виплат, у зв`язку із відсутністю акта розслідування нещасного випадку або акта розслідування професійного захворювання (отруєння).

Разом із цим, як встановлено судом, представник позивача звертався до Управління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в Луганській області із адвокатським запитом, в якому просив надіслати на його адресу оригінал акта розслідування професійного захворювання (отруєння) складеного відносно потерпілого ОСОБА_2 .

Водночас, листом від 03.11.2021 №4755/04-1 Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування в Луганській області повідомило, що управління немає можливості надати запитувану інформацію, оскільки така містить персональні дані.

Указане свідчить про вжиття позивачем та ойго представником заходів щодо отримання акта розслідування професійного захворювання (отруєння) складеного відносно потерпілого ОСОБА_2 .

Отже, у даному випадку не подання позивачем зазначеного акта розслідування професійного захворювання (отруєння) складеного відносно потерпілого ОСОБА_2 до Чернівецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області не залежало від бездіяльності чи дій самого позивача, оскільки як встановлено судом вище, такий акт не подано позивачем з незалежних від неї причин.

Відтак, на думку суду Чернівецьким міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області необґрунтовано та безпідставно відмовлено у призначенні страхових виплат ОСОБА_1 .

У зв`язку із цим, суд звертає увагу відповідача на частину четверту статті 43 Закону №1105-ХІV, якою визначено, що якщо застрахований або члени його сім`ї за станом здоров`я чи з інших причин не спроможні самі одержати зазначені вище документи, їх одержує та подає відповідний страховий експерт Фонду.

Тобто, указаною нормою визначено можливість здійснювати Фондом дії щодо одержання документів, необхідних для призначення страхових виплат.

Натомість, жодних заходів щодо отримання від Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування в Луганській області акта розслідування професійного захворювання (отруєння) складеного відносно потерпілого ОСОБА_2 Чернівецьким міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області не вчинено.

Разом із цим, суд варто зазначити, що згідно з частиною першою статті 44 Закону №1105-ХІV фонд розглядає справу про страхові виплати на підставі заяви потерпілого або заінтересованої особи за наявності усіх необхідних документів і приймає відповідні рішення у десятиденний строк, не враховуючи дня надходження зазначених документів.

Частиною другою статті 44 Закону №1105-ХІV визначено, що рішення оформляється постановою, в якій зазначаються дані про осіб, які мають право на страхові виплати, розміри виплат на кожного члена сім`ї та їх строки або обґрунтування відмови у виплатах; до постанови додаються копії необхідних документів.

Таким чином, за результатом розгляду заяви про призначення страхових виплат ОСОБА_1 відповідач повинен був прийняти одне з двох можливих рішень: про призначення страхових виплат або про відмову у таких виплатах. При цьому, такі рішення повинні оформлятися розпорядчим індивідуальним правовим актом у формі постанови.

У даному випадку Чернівецьким міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області за результатом розгляду заяви ОСОБА_1 про призначення страхових виплат не прийняло жодного рішення, як це передбачено статтею 44 Закону №1105-ХІV.

Натомість, відмову у призначенні позивачу страхової виплати відповідачем оформлено листом від 22.07.2021 №22-01-14-774.

Крім того, варто зазначити, що статтею 45 Закону №1105-ХІV визначено, що Фонд відмовляє у страхових виплатах і наданні соціальних послуг застрахованому, якщо мали місце: 1) навмисні дії, а також бездіяльність (приховування захворювань, невиконання приписів та обмежень лікаря) потерпілого, спрямовані на створення умов для настання страхового випадку; 2) подання роботодавцем, іншими органами, що беруть участь у встановленні страхового випадку, або потерпілим Фонду свідомо неправдивих відомостей про страховий випадок; 3) вчинення застрахованим умисного кримінального правопорушення, що призвів до настання страхового випадку.

Вказаний перелік є вичерпним.

Однак, згідно змісту листа Чернівецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області від 22.07.2021 №22-01-14-774 вбачається, що підставою для відмови позивачу у призначенні страхових виплат Чернівецьким міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області зазначено не надання позивачем до заяви акта розслідування професійного захворювання (отруєння) складеного відносно потерпілого ОСОБА_2 .

Водночас, відповідачем не надано суду доказів вжиття ним передбачених ч. 4 ст. 43 Закону №1105-ХІV заходів, якою визначено, що якщо застрахований або члени його сім`ї за станом здоров`я чи з інших причин не спроможні самі одержати зазначені вище документи, їх одержує та подає відповідний страховий експерт Фонду.

Враховуючи вище викладене, суд приходить до висновку, що відмовляючи ОСОБА_1 у призначенні страхових виплат Чернівецьке міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області діяло не у відповідності до норм чинного законодавства, що має наслідком порушення прав позивача, які підлягають судовому захисту.

Щодо позовних вимог про зобов`язання Чернівецьке міське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області розрахувати, призначити та здійснити належні страхові виплати ОСОБА_1 , з дати встановлення МСЕК причинного зв`язку смерті потерпілого з раніше одержаним каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я (24.05.2021), суд зазначає наступне.

В судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими слід розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення. Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.

Так, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (частина перша статті 2 КАС України).

Відповідно до положень статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення, зокрема, про: визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Відповідно до частини другої статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Враховуючи наведене, суд вважає, що належним та достатнім способом відновлення порушеного права позивача буде зобов`язати відповідача повторно розглянути звернення позивача від 16.07.2021, з урахуванням висновків суду.

З огляду на викладене, з урахуванням вищевикладених обставин, оцінюючи в сукупності обставини справи, письмові докази, суд приходить до висновку, що адміністративний позов слід задовольнити частково.

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п. 29).

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Згідно з частиною 1 статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Згідно із ст. 129 Конституції України однією із основних засад судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до положень, закріплених ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

За таких обставин суд прийшов до висновку, що зазначений позов підлягає задоволенню частково, з підстав викладених у мотивувальній частині цього рішення.

Стосовно розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Згідно з ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

З матеріалів справи вбачається, що позивачем за подання до суду цього позову сплачено судовий збір у сумі 908,00 грн.

Проте, зважаючи на часткове задоволення позовних вимог, судовий збір підлягає стягненню з відповідача пропорційно до розміру задоволених вимог в сумі 454,00 грн на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов ОСОБА_1 до Чернівецького міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити частково.

2. Визнати протиправною відмову Чернівецького міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області, оформлену листом від 22.07.2021 №22-01-14-774 у призначенні ОСОБА_1 страхових виплат, як особі яка перебувала на утриманні потерпілого.

3. Зобов`язати Чернівецьке міське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 16.07.2021 про призначення страхових виплат та за результатами її розгляду прийняти рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.

4. Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області понесені судові витрати, судовий збір, в розмірі 454,00 грн.

4. В іншій частині позовних вимог, - відмовити.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_4 );

Відповідач 1 Чернівецьке міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області (вул. Артемовського, 19, м. Чернівці, Чернівецька область, 58001, код ЄДРПОУ 41424774);

Відповідач 2 Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Чернівецькій області (вул. Артемовського, 19, м. Чернівці, Чернівецька область, 58001, код ЄДРПОУ 41314497).

Суддя В.О. Григораш

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.11.2022
Оприлюднено04.11.2022
Номер документу107081769
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —600/6054/21-а

Ухвала від 27.06.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

Ухвала від 15.06.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

Постанова від 10.01.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Постанова від 10.01.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 02.01.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 14.12.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 07.12.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Рішення від 02.11.2022

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

Ухвала від 02.12.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

Ухвала від 10.11.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні