Рішення
від 03.11.2022 по справі 460/25428/22
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

03 листопада 2022 року м. Рівне№460/25428/22Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Борискіна С.А., розглянувши за правилами письмового провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом

ОСОБА_1 доГоловного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинення певних дій, -В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області, в якому просив:

-визнати дії Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області щодо відмови ОСОБА_1 у призначенні пенсії відповідно до вимог ст.26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з 28.04.2021;

-зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області призначити та виплачувати ОСОБА_1 пенсію за віком відповідно до вимог ст.26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" з 28.04.2021, зарахувавши до страхового стажу ОСОБА_1 період роботи з 01.01.2010 по листопад 2011 року, а також з 01.07.2012 по 31.07.2012.

Мотивуючи вимоги позову ОСОБА_1 зазначав, що 28.04.2021 він звернувся до відповідача із заявою про призначення пенсії за віком та подав усі необхідні документи. В подальшому, після уточнення даних про нарахування страхових внесків за весь період його роботи, 19.07.2021 йому було відмовлено в призначені пенсії з причин відсутності необхідного страхового стажу. Позивач вказував, що працівниками відповідача йому було повідомлено про те, що період з січня 2010 по листопад 2011, а також липень 2012 року не був зарахований з причин несплати страхових внесків, так як такі внески зараховані на іншу особу. Вважаючи такі дії відповідача щодо відмови в призначенні та нарахуванні пенсії з урахуванням відповідного страхового стажу з 28.04.2021 протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом та просив задовольнити його вимоги.

Ухвалою суду від 22.08.2022 відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Також вказаною ухвалою суду відповідача зобов`язано надати суду у п`ятнадцятиденний строк з дня одержання копії ухвали про відкриття спрощеного провадження у справі: належним чином засвідчені копії з матеріалів пенсійної справи позивача, що стосуються призначення та спірного перерахунку його пенсії, зокрема, заяви позивача та відповіді на них пенсійного органу.

Позиція відповідача щодо позовних вимог висловлена у відзиві на позов від 23.09.2022, відповідно до змісту якої він заперечував проти їхнього задоволення. Зазначав на обґрунтування такої позиції, зокрема, про те, що позовні вимоги щодо призначення пенсії, починаючи з 28.04.2021, є недоведеними та безпідставними, оскільки жодного звернення позивача до ПФУ до червня 2021 року не було. Вказував, що первинне звернення позивача за призначенням пенсії відбулось 10.06.2021, а звернення за перерахунком пенсії із врахуванням стажу за період 2010-201 років та липень 2012 відбулося лише у січні 2022 року. Також відповідач зазначав про пропуск строку звернення до суду з даним позовом, з огляду на те, що про порушення свого права позивач дізнався ще після відмови у призначенні пенсії 16.06.2021. Просив повністю відмовити у задоволенні позову.

Враховуючи, що розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, відповідно до ч.4 ст.229 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Дослідивши адміністративний позов, відзив на позов, з`ясувавши усі обставини справи, перевіривши їх дослідженими доказами, суд дійшов до наступних висновків.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що 28.04.2021 ОСОБА_1 оформлено Заяву про виплату пенсії або грошової допомоги наступного змісту: "Прошу належні мені суми пенсії (грошової допомоги, іншої грошової виплати), починаючи з "


" "____" р. перераховувати на мій поточний рахунок, який відкрито у відділенні
Регіонального управління/філії ПриватБанку
, поточний рахунок № НОМЕР_1 , рахунок установи уповноваженого банку № НОМЕР_2 в ПриватБанку, код банку 305299, код згідно з ЄДРПОУ 14360570".

Зазначену заяву позивач уповноважував співробітника відділення "ПриватБанку" передати від його імені до відповідного органу Пенсійного фонду або органу соціального населення.

10.06.2021 ОСОБА_1 звернувся до територіального органу Пенсійного фонду iз заявою про призначення пенсії за віком, долучивши документи, якi зазначені у відповідній розписці-повідомленні.

Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області від 16.06.2021 №172850011651 позивачу відмовлено у призначені пенсії за віком, оскільки на момент звернення із заявою у позивача відсутній страховий стаж 28 років.

18.01.2022 позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області із заявою (вх.№895/Т-1700-22 від 21.01.2022), в якій просив пенсійний орган зарахувати в загальний страховий стаж ОСОБА_1 період роботи в "Центуріон - Україна ЛТД" на посаді директора, в тому числі з 01.01.2010 по 01.12.2011, а також липень 2012 року.

Також позивач просив провести службову перевірку з приводу зарахування до страхового стажу з січня 2010 року по листопад 2011 року, а також липень 2012 року його стажу роботи в ТзОВ "Центуріон - Україна ЛТД".

При цьому, 26.01.2022 позивач повторно звернувся до пенсійного органу про призначення йому пенсії за віком.

Відповідно до поданої заяви рішенням відповідача від 14.02.2022 №172850011651 ОСОБА_1 з 26.01.2022 призначено пенсію за віком.

Листом від 18.02.2022 за №2727-895/Т-02/8-1700/22 Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області надало позивачу відповідь на його заяву щодо зарахування періоду роботи в ТОВ "Центуріон-Україна ЛТД" з 01.01.2010 по 30.11.2011 та з 01.07.2012 по 31.07.2012 до страхового стажу.

У такому листі зазначено, що інформація про суми нарахованої заробітної плати (доходу) ОСОБА_1 страхувальником ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЦЕНТУРІОН УКРАЇНА ЛТД" (ЄДРПОУ 32039463) з РНОКПП НОМЕР_3 за період 2010-2011 рокiв та липень 2012 року станом на 01.02.2022 до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування не надходила.

Повідомлено, що страхувальнику направлено лист від 31.01.2022 № 1700-0704-8/5681 з проханням привести у відповідність дані з реєстру застрахованих осіб на застраховану особу ОСОБА_1 за період 2010 - 2011 років та липень 2012 року.

Враховуючи вищенаведене, вказано, що відомостi за вказаний період можуть бути відображені в Реєстрi лише після подання їх страхувальником або за рішенням суду.

Оскільки у реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування на даний час відсутні відомості про сплату страхових внесків за період роботи позивача з 01.01.2010 по 30.11.2011 та з 01.07.2012 по 31.07.2012 в ТзОВ "Центуріон-Україна ЛТД", то вказано, що зараховувати означений період до страхового стажу для обчислення пенсiп на даний час підстав немає.

Також позивача повідомлено, що питання зарахування означеного періоду до страхового стажу для обчислення пенсiп буде розглянуто повторно після подання страхувальником вiдповiдних коригуючи відомостей та відображення сплати страхових внесків у реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

У відповідь на повторну заяву сторони позивача, відповідач листом від 22.06.2022 №8516-8067/Т-02/8-1700/22 повідомив, що детальні роз`яснення, зокрема, щодо зарахування періоду роботи в ТОВ "Центуріон-Україна ЛТД" з 01.01.2010 по 30.11.2011 та з 01.07.2012 по 31.07.2012 до страхового стажу для обчислення пенсії, йому було надано листом від 18.02.2022 №2727-895/Т-02/8-1700/22.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Насамперед, вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що позивачем оскаржується не рішення про відмову у призначенні йому пенсії або ж рішення про призначення такої пенсії, а дії Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області щодо відмови в призначенні пенсії за віком із зарахуванням відповідного страхового стажу, вчинені за його заявою від 28.04.2021.

Відповідно до ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцію та законами України.

Згідно зі ст.46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

За приписами п.6 ч.1 ст.92 Конституції України виключно законами України визначаються основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам регулює Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 № 1058-IV (далі - Закон № 1058-ІV).

Згідно з ч.1 ст.24 Закону №1058-IV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (абз.1 ч.2 ст.24 Закону №1058-ІV).

Абзацом 2 частини 4 статті 26 Закону №1058-ІV передбачено, що наявність страхового стажу, передбаченого частинами першою - третьою цієї статті, який дає право на призначення пенсії за віком, визначається на дату досягнення особою відповідного віку і не залежить від наявності страхового стажу на дату звернення за призначенням пенсії.

Згідно з положеннями абз.1 ч.1 ст.45 зазначеного Закону пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.

Частиною 5 статті 45 Закону №1058-ІV визначено, що документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.

Цей строк може бути продовжено за рішенням керівника територіального органу Пенсійного фонду України на строк проведення додаткової перевірки достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умов їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсію, але не більше ніж на 15 днів.

Порядок дій територіальних органів пенсійного фонду при розгляді та вирішенні заяв фізичних осіб - громадян з приводу призначення пенсії конкретизований нормами Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (затверджений постановою Правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1; далі - Порядок №22-1).

Пунктом 1.1 Порядку №22-1 передбачено, що заява про призначення, перерахунок пенсії, поновлення, переведення з одного виду пенсії на інший (Заява про призначення/перерахунок пенсії - додаток 1); заява про припинення перерахування пенсії на поточний рахунок пенсіонера в банку та отримання пенсії за місцем фактичного проживання, продовження виплати пенсії за довіреністю, виплату частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, виплату пенсії за шість місяців наперед у зв`язку з виїздом на постійне місце проживання за кордон, переведення виплати пенсії за новим місцем проживання (Заява про виплату пенсії - додаток 2); заява про працевлаштування (звільнення), початок (припинення) діяльності, пов`язаної з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (додаток 3); заява про виплату недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера (додаток 4) подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України (далі - орган, що призначає пенсію) через структурний підрозділ, який здійснює прийом та обслуговування осіб (далі - сервісний центр).

Форма заяви про призначення пенсії визначена вказаним Порядком.

Положеннями п.2.1 Порядку №22-1 передбачено документи, які додаються заявником до заяви про призначення пенсії.

Пунктом 4.2 Порядку №22-1 визначено, що при прийманні документів працівник сервісного центру:

ідентифікує заявника (його представника);

надає інформацію щодо умов та порядку призначення (перерахунку) пенсії;

реєструє заяву, перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів, відповідність викладених у них відомостей про особу даним паспорта;

уточнює інформацію про факт роботи (навчання, служби, підприємницької діяльності) і про інші періоди діяльності до 01 січня 2004 року, що можуть бути зараховані до страхового стажу. У разі необхідності роз`яснює порядок підтвердження страхового стажу, повідомляє про право особи на здійснення доплати до мінімального страхового внеску відповідно до частини третьої статті 24 Закону, та/або на добровільну участь у системі загальнообов`язкового пенсійного страхування;

з`ясовує наявніcть у заявника особливого (особливих) статусу (статусів), особливих заслуг, інших обставин, які можуть бути підставою для встановлення підвищень, надбавок, доплат;

повідомляє про необхідність дооформлення документів або надання додаткових документів у тримісячний строк з дня подання заяви про призначення пенсії, у разі неналежного оформлення поданих документів або відсутності необхідних документів;

сканує документи. На створені електронні копії накладає кваліфікований електронний підпис;

надсилає запити про витребування з відповідних інформаційних систем необхідних відомостей, передбачених пунктом 2.28 розділу II цього Порядку;

повідомляє про можливості подавати заяви через вебпортал;

видає особі або посадовій особі розписку із зазначенням дати прийняття заяви, переліку одержаних і відсутніх документів, строку подання додаткових документів для призначення пенсії та пам`ятку пенсіонеру (додаток 6). Скановані розписка та пам`ятка пенсіонеру зберігаються в електронній пенсійній справі;

повідомляє особу, у вибраний нею спосіб, про відсутність відомостей або/та наявність розбіжностей у відповідних інформаційних системах та строки подання необхідних документів для призначення пенсії, не пізніше двох робочих днів після отримання відповіді органу, який веде відповідний інформаційний реєстр.

Після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.

Згідно з вимогами п.4.3 вказаного Порядку рішення за результатами розгляду заяви та поданих документів органом, що призначає пенсію, приймається не пізніше 10 днів після надходження заяви.

Цей строк може бути продовжено за рішенням керівника органу, що призначає пенсію, на строк проведення додаткової перевірки достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умов їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсію, але не більше ніж на 15 днів.

Отже, обов`язок реалізації відповідачем владної управлінської функції з приводу призначення пенсії, з зарахуванням відповідного страхового стажу, виникає виключно у разі подання заявником належного за формою документа, передбаченого Порядком №22-1, або належного звернення через Портал електронних послуг Пенсійного фонду України.

Окремо при вирішенні спору суд зважає на правовий висновок, який викладений у постанові Верховного Суду від 19.04.2018 (справа №601/198/16) та у силу якого, підставою для вчинення дій, спрямованих на оформлення пенсії, є відповідна заява особи та додані до неї необхідні документи, подані до уповноваженого органу ПФУ в установленому порядку.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначав, що із заявою про призначення пенсії та усіма необхідними документами він звернувся 28.04.2021.

Разом з тим, судом встановлено, що заява позивача від 28.04.2021 стосувалася відкриття рахунку в банку на виплату пенсії до її призначення.

Оскільки позивач у спірних правовідносинах 28.04.2021 не звертався до відповідача з заявою по формі згідно з Порядком №22-1 (як і з заявою про призначення пенсії будь-якої іншої форми), то така заява не могла призводити до наслідків у вигляді вирішення питання про призначення пенсії.

Питання призначення пенсії за віком позивачеві, з вирішенням питання того, який страховий стаж враховується при такому призначенні, розглянуте пенсійним органом із прийняттям відповідного рішення від 14.02.2022 №172850011651, яке не є предметом судового розгляду даної справи.

При цьому, суд вважає не пропущеним строк звернення до суду з даним позовом, оскільки про підстави призначення пенсії без зарахування спірного періоду роботи позивача до страхового стажу йому фактично стало відомо з листа відповідача від 18.02.2022.

Відповідно до ч.1 ст.5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішеннями, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Отже, судовому захисту підлягає лише дійсне порушене право. Задоволення позовних вимог на майбутнє не допускається.

Крім того, суд звертає увагу позивача на те, що відповідно до ч.5 ст.160 КАС України в позовній заяві зазначаються, зокрема, зміст позовних вимог і виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги (п.4); виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги; зазначення доказів, що підтверджують вказані обставини (п.5).

Згідно з ч.1, 2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Аналіз вказаної правової норми свідчить про те, що учасник судового процесу суб`єкт владних повноважень повинен доводити правомірність своїх рішень, дій чи бездіяльності виключно в адміністративних справах про їх оскарження. Водночас, інший учасник судового процесу не позбавлений обов`язку довести ті обставини, на яких ґрунтуються його позовні вимоги чи заперечення. Тобто обов`язок доказування в адміністративному процесі не покладено виключно на суб`єкта владних повноважень, а розподілений в залежності від вимог та заперечень.

У даному випадку обов`язок доказування правомірності оспорюваних дій належить відповідачу, в той час як позивач зобов`язаний підтвердити належними та допустимими доказами обставини, які стали підставою для звернення до суду з позовом щодо оскарження таких дій.

Всупереч викладеному, позовна заява не містить ні викладу обставин, якими позивач обґрунтовує позовну вимогу щодо протиправності дій відповідача щодо не призначення йому з 28.04.2021 пенсії із зарахуванням відповідного страхового стажу, ні доказів на їх підтвердження.

Отже, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Підстави для розподілу судових витрат відповідно до ст.139 КАС України у суду відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 263, 295 КАС України, суд

В И Р І Ш И В :

У задоволенні позову ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинення певних дій відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 03 листопада 2022 року

Учасники справи:

Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , паспорт НОМЕР_4 ,

Відповідач - Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області (вул. Короленка, 7, м. Рівне, 33028, ЄДРПОУ/РНОКПП 21084076)

Суддя С.А. Борискін

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.11.2022
Оприлюднено07.11.2022
Номер документу107103230
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —460/25428/22

Рішення від 03.11.2022

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.А. Борискін

Ухвала від 21.08.2022

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.А. Борискін

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні