Рішення
від 04.11.2022 по справі 916/2502/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"04" листопада 2022 р.м. Одеса Справа № 916/2502/22Господарський суд Одеської області у складі судді Демешина О. А. за участю секретаря судового засідання Ващенко О. В., розглянувши матеріали справи № 916/2502/22:

за позовом Керівника Чорноморської окружної прокуратури (68000, Одеська обл., м. Чорноморськ, вул. В. Шума, 9/102Н; код - 03528552), в інтересах держави,

в особі Державної служби України з безпеки на транспорті (01135, м. Київ, просп. Перемоги, 14; код - 39816845)

до відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Ман-Сервіс" (67801, Одеська обл., Одеський район, смт. Овідіополь, вул. Одеська, 16; код 30258540)

про стягнення 8758,15 грн.

з підстав плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні

В порядку ч. 13 ст. 8, ч. 2, 5 ст. 252 ГПК України розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами без повідомлення учасників справи. Суд дослідив матеріали справи та вийшов до нарадчої кімнати для ухвалення рішення.

СУТЬ СПОРУ: 26.09.2022 року Керівник Чорноморської окружної прокуратури звернувся до Господарського суду Одеської області в інтересах держави, в особі Державної служби України з безпеки на транспорті з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ман-Сервіс" (далі Відповідач) про стягнення 8758,15 грн. плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.

03.10.2022 року, суд відкрив провадження по справі, ухвалив справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження, в порядку ст. 247- 252 ГПК України, без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами та встановив відповідачу строк на подання відзиву на позов із врахуванням вимог ст.165 ГПК України та ч.1 ст.251 ГПК України протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

Учасники справи вчасно отримали ухвалу суду про відкриття провадження по справі, про що свідчать відповідні поштові повідомлення.

На підставі ч. 9 ст. 165 ГПК України у зв`язку із ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

В С Т А Н О В И В :

13.03.2021 року Центральним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки складено Акт № 044961 про перевищення транспортним засобом нормативно вагових параметрів (а.с. 24) та Довідку № 027816 про результати здійснення габаритно-вагового контролю (а.с. 25).

Так, за результатами зважування автомобіля та габаритно-вагового контролю зафіксовано наступні навантаження на осі: 1) 5,80 тонн; 2) 9,870 тонн; 3) 8,160 тонн; 4) 9,020 тонн; 5) 8,540 тонн. Повна маса транспортного засобу склала 41,390 тонн. При цьому, сукупні вагові параметри строєної осі склала 25,720 тонн (при максимально нормативно-допустимій нормі 24 тонни). Сертифікат відповідності приладу для зважування дорожніх транспортних засобів у русі та вимірювання навантаження на вісь №UA.TR. 113-0076-18 версія 2 від 11 вересня 2020 р., виданий 10.11.2020 р., чинний до 09.11.2021 р., декларація про відповідність № 2054 від 17.09.2020р. (а.с. 35-36).

Акт про перевищення транспортним засобом підписано водієм Стебловським Олександром Васильовичем, ознайомлено з його змістом. Результати габаритно-вагового контролю не оскаржені в установленому законом порядку.

Відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_1 , вантажний сідловий тягач-Е VOLVO, модель FM, реєстраційний номер НОМЕР_2 , зареєстрований за ТОВ «Ман-Сервіс» (Відповідач по справі). Згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_3 , спеціалізований напівпричіп-контейнеровоз-Е SCHMITZ, модель SCF 24, реєстраційний номер НОМЕР_4 , також зареєстрований за ТОВ «Ман-Сервіс» (Відповідач по справі).

Того ж дня, 13.03.2021 р., уповноваженою особою Управління складено розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування до акту № 044961 від 13.03.2021р. про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів (а.с. 28), згідно якого плата за проїзд великовагового транспортного засобу склала 264,00 євро, що у відповідності до роздруківки НБУ станом на час розрахунку, а саме 13.03.2021р., становить 8 758 гривень 15 копійок. Розрахунок проведений відповідно до затвердженої формули (з урахуванням норм пункту 31-1, затвердженої постановою КМУ №879 від 27.06.2007), а саме: П = (Рзм + Рнв + Рг) х В х К, де (П - розмір плати за проїзд; Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; В - відстань перевезення, кілометрів; К - коефіцієнт збільшення плати за проїзд (у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру, до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10-40 відсотків - у потрійному розмірі, більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі).

Частиною 2 ст. 29 Закону України «Про дорожній рух» передбачено, що з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів.

Відповідно до положень ст. 6 Закону України «Про автомобільний транспорт» центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм та стандартів на автомобільному транспорті, габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування.

Пунктом 4 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженому постановою Кабінету міністрів України від 08.11.2006 № 1567, передбачено, що державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється посадовими особами органу державного контролю шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Згідно п. 3 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 27.06.2007 № 879 (далі - Порядок № 879), габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.

Відповідно до п.п. 4 п. 2 Порядку № 879, габаритно-ваговий контроль - це контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.

Відповідно до п. 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001р. № 30, транспортний засіб з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.

У свою чергу, положенням п. 22.5 Правил дорожнього руху України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001р. № 1306, визначено, що за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м (для сільськогосподарської техніки, яка рухається за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст районного значення, - 3,75 м), за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь -11т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі -16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь -11т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

При цьому, осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.

Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.

Статтею 1 Закону України «Про автомобільний транспорт» визначено, що автомобільний перевізник - це фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення вантажів чи (та) пасажирів транспортними засобами. Згідно зі ст. 48 цього ж Закону документом для здійснення перевезень вантажів, зокрема для автомобільного перевізника, є документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах та інші документи, передбачені законодавством. Водій зобов`язаний пред`явити посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортні накладні або інший визначений законодавством документ на вантаж.

З міжнародної товарно-транспортної накладної (а.с. 27), судом встановлено, що саме ТОВ «Ман-Сервіс» (Відповідачем по справі) здійснювалось перевезення вантажу (пиломатеріали обрізні хвойних порід (соснові)) під керуванням водія ОСОБА_1 (посвідчення водія НОМЕР_5 , видане Центром ДАІ 07.04.2015) на вищевказаному транспортному засобі від ДП «Овруцьке лісове господарство» (місце завантаження) в напрямок одержувача вантажу - «Malag Soltau GmbH», Тайцанг, Китай.

Таким чином, із зазначеного випливає, шо надання послуг із перевезення вантажу, в тому числі небезпечного із перевищенням осьових навантажень, здійснено саме ТОВ «Ман-Сервіс».

Частиною 3 ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачено, що у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п'яти відсотків.

Ст. 33 Закону України «Про автомобільні дороги» передбачено, що рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно- правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 16 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 № 198, перевезення небезпечних, великогабаритних і великовагових вантажів автомобільним транспортом по дорожніх об`єктах допускається за окремим дозволом в порядку і за плату, що визначені окремими актами законодавства.

Із положень пункту 4 Правил № 30 випливає, що рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Пунктом 27 Порядку № 879 передбачено, що плата за проїзд справляється з транспортних засобів вітчизняних та іноземних власників в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку.

Згідно з п. 28 Порядку № 879 плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками, виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.

Так, листом №19652/26.4/24-21 від 18.03.2021р. Центрального міжрегіонального управління Укртрансбезпеки повідомлено на адресу Відповідача про необхідність внесення плати за проїзд в розмірі 264,00 євро протягом 30 календарних днів, до якого доданий розрахунок №1773 від 13.03.2021р., акт №044961 від 13.03.2021р., довідку №027816 від 13.03.2021р. про результати здійснення габаритно-вагового контролю та чек-зважування (а.с. 32-34).

Відповідно до п. 31-1 Порядку перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки, за даними Управління у визначений вище термін платник ТОВ «Ман-Сервіс» кошти добровільно не сплатив. Відповідно до п.31-1 Порядку перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.

Згідно з п. 41 Порядку дії або бездіяльність учасників відносин у сфері габаритно-вагового контролю можуть бути оскаржені в установленому порядку. За цих обставин визначена плата за проїзд не оскаржена та не сплачена Відповідачем у встановлені чинним законодавством строки, що підтверджується інформацією Центрального міжрегіонального управління Укртрансбезпеки №49527/26/24-21 від 25.06.2021р.

Отже, за відсутності в матеріалах справи доказів погашення заявленого боргу або будь-яких заперечень щодо підстав його виникнення або розрахунку, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та заявленими згідно чинного законодавства України.

На підставі викладеного позов підлягає задоволенню у повному обсязі, з покладенням на відповідача витрат по сплаті судового збору.

Керуючись ст.ст. 129, 233, 238, 240 ГПК України, суд

В И Р І Ш И В:

1.Позов задовольнити повністю.

2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Ман-Сервіс» (67801, Одеська область, селище міського типу Овідіополь, вулиця Одеська, 16, код ЄДРПОУ - 30258540) на користь Державного бюджету України (Одержувач коштів:ГУК у Черк.обл/ТГ м. Черкаси/22160100 ЄДРПОУ 37930566,банкотримувача:КазначействоУкраїни Р/р№ UA368999980313121216000023759, код класифікації доходів бюджету 22160100) плату за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні у сумі 8 758 гривень 15 копійок.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Ман-Сервіс» (67801, Одеська область, селище міського типу Овідіополь, вулиця Одеська, 16, код ЄДРПОУ - 30258540) на користь Одеської обласної прокуратури сплачений судовий збір у сумі 2481 грн. за подачу позовної заяви на рахунок UA808201720343100002000000564 в ДКСУ м. Київ МФО 820172 ЄДРПОУ 03528552 (юридична та поштова адреса Одеської обласної прокуратури: 65026, м. Одеса, вул. Пушкінська, 3, тел. 7319800).

Рішення суду набирає законної сили в порядку ст.241 ГПК України

та може бути оскаржено в порядку ст.ст.253-259 ГПК України.

Суддя О.А. Демешин

04 листопада 2022 р.

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення04.11.2022
Оприлюднено07.11.2022
Номер документу107111106
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди

Судовий реєстр по справі —916/2502/22

Рішення від 04.11.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Демешин О.А.

Ухвала від 03.10.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Демешин О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні