Постанова
від 03.11.2022 по справі 200/6047/21
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 листопада 2022 року справа №200/6047/21

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого Блохіна А.А., суддів Гаврищук Т.Г., Сіваченко І.В., секретар судового засідання Біліченко В.П., за участю представника відповідача Головного управління ДПС у Донецькій області (як відокремленого підрозділу) Холявки Л.П., розглянув у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області (як відокремленого підрозділу) на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 30 серпня 2021 р. у справі № 200/6047/21 (головуючий І інстанції Бабіч С.І.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю НВП ТОРМІКС до Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної Податкової служби України, Головного управління ДПС у Донецькій області (як відокремленого підрозділу) про визнання протиправними та скасування рішень і зобов`язання вчинити певні дії,-

У С Т А Н О В И В:

19 травня 2021 року Товариство з обмеженою відповідальністю НВП ТОРМІКС (далі - позивач) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області (далі 1-й відповідач), Державної Податкової служби України (далі 2-й відповідач), Головного управління ДПС у Донецькій області (як відокремленого підрозділу), (далі 2-й відповідач), відповідно до якої просив: визнати протиправними і скасувати рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 2554280/40545334 від 09.04.2021 року та № 18794/40545334/2 від 23.04.2021 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 18.01.2021 року, № 2554281/40545334 від 09.04.2021 року та № 18788/405453342/2 від 23.04.2021 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 19.01.2021 року; зобов`язати 2-го відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені Товариством з обмеженою відповідальністю НВП ТОРМІКС податкові накладні № 3 від 18.01.2021 року з датою її подання до реєстрації 15.02.2021 року, № 4 від 19.01.2021 року за датою її подання до реєстрації 15.02.2021 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що з метою дотримання положень чинного Податкового законодавства України та формуванням ТОВ ПРЕМ`ЄР податкового кредиту, ним були здійснені дії, щодо направлення на реєстрацію у Єдиному державному реєстрі податкових накладних, податкових накладних № 3 від 18.01.2021 року та № 4 від 19.01.2021 року.

Однак, реєстрація вищезазначених податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних була зупинена та в якості підстави для зупинення реєстрації податкових накладних відповідачем вказано, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПК/РК зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄДРПН.

Зазначає, що з метою реєстрації зазначених вище податкових накладних, позивачем направлено пояснення та документи на адресу податкового органу, проте згідно з рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування Єдиному реєстрі податкових накладних були прийняті рішення від 09.04.2021 року № 2554280/40545334 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 18.01.2021 року та 2554281/40545334 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 19.01.2021 року з підстав ненадання платником податків копій первинних документів, а саме:розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

Позивач зазначає, що на рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.04.2021 року № 2554280/40545334 та № 2554281/40545334 були подані скарги до комісії центрального рівня, проте комісія центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування Єдиному реєстрі податкових накладних своїми рішеннями від 23.04.2021 року № 18788/40545334/2 та № 18788/405453342/2 залишила скарги позивача без задоволення на підставі ненадання первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

На думку позивача контролюючим органом протиправно прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, оскільки ним були надані усі належним чином оформлені первинні документи, що підтверджують реальність господарської діяльності з контрагентом ТОВ ПРЕМ`ЄР.

Також, позивач наголошує на тому, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених Податковим кодексом України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 30 серпня 2021 р. у справі № 200/6047/21 позов задоволено частково, внаслідок чого визнано протиправним і скасовано рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Донецькій області (як відокремленого підрозділу) про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 2554280/40545334 від 09.04.2021 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 3 від 18.01.2021 року. Визнано протиправним і скасовано рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Донецькій області (як відокремленого підрозділу) про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 2554281/40545334 від 09.04.2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 4 від 19.01.2021 року. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені Товариством з обмеженою відповідальністю НВП ТОРМІКС податкову накладну № 3 від 18.01.2021 року, датою її подання до реєстрації - 15.02.2021 року та податкову накладну № 4 від 19.01.2021 року, датою їх подання до реєстрації - 15.02.2021 року. У задоволенні позовних вимог до Головного управління ДПС у Донецькій області та вимог у частині визнання протиправними та скасування рішень № 18794/40545334/2 від 23.04.2021 року та № 18788/40545334/2 від 23.04.2021 року - відмовлено.

Відповідач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати оскаржуване судове рішення в частині задоволення позовних вимог та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що суттєвим фактом є те, що згідно з формою рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН у відповідності з додатком до Порядку № 520, відсутня необхідність підкреслення документів, які не надано, у пункті щодо не надання «розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків».

Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб (стаття 1).

Указом Президента України від 14.03.2022 № 133/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, затвердженого Законом України від 15.03.2022 № 2119-IХ, на часткову зміну статті 1 Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб.

Указом Президента України від 18.04.2022 № 259/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, затвердженого Законом України від 21.04.2022 № 2212-IX, на часткову зміну статті 1 Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX (зі змінами, внесеними Указом від 14.03.2022 № 133/2022, затвердженим Законом України від 15.03.2022 № 2119-IX), продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25.04.2022 строком на 30 діб.

22 травня 2022 року Верховною Радою прийнято Закон України Про затвердження Указу Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні від 22.05.2022 № 2263-ІХ, яким воєнний стан в Україні продовжено з 05:30 25 травня 2022 року строком на 90 діб, до 23 серпня 2022 року.

Указом Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 строком на 90 діб.

Враховуючи дистанційний режим роботи суддів та працівників апарату Першого апеляційного адміністративного суду з часу введення в Україні правового режиму воєнного стану, з метою збереження життя і здоров`я та забезпечення безпеки суддів і працівників апарату суду, зазначена постанова прийнята колегією суддів за умови наявної можливості доступу колегії суддів до матеріалів адміністративної справи.

В судовому засіданні в режимі відеоконференції представник відповідача підтримав доводи апеляційної скарги.

Відповідно до вимог ч. 1,2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Колегія суддів заслухала доповідь судді-доповідача, пояснення представника відповідача, перевірила матеріали справи, вивчила доводи апеляційної скарги, і дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю НВП ТОРМІКС (ідентифікаційний код: 40545334) зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 07.06.2016 року, номер запису: 12701020000005688, знаходиться за адресою: 85184, Донецька область, Костянтинівський р-н, с. Зоря, вул. Каспійська, буд. 61, перебуває на податковому обліку Костянтинівському управлінні Головного Управління ДПС у Донецькій області та здійснює види діяльності: 10.91 Виробництво готових кормів для тварин, що утримуються на фермах (основний), 01.62 Допоміжна діяльність у тваринництві, 46.18 Діяльність посередників, що спеціалізуються в торгівлі іншими товарами, 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин, 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля, 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, 01.45 Розведення овець і кіз, 46.32 Оптова торгівля м`ясом і м`ясними продуктами, 46.33 Оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами, 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами, 49.41 Вантажний автомобільний транспорт, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та є платником податку на додану вартість, що підтверджується витягом з реєстру платників єдиного податку № 153891019827 від 11.05.2021 року.

20 листопада 2020 року між Товариством з обмеженою відповідальністю НВП ТОРМІКС (далі - Постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю ПРЕМ`ЄР (далі - Покупець) був укладений договір поставки № 1512, відповідно до якого Постачальник зобов`язується поставити і передати у власність Покупцю, а Покупець зобов`язується прийняти й оплатити м`ясну сировину, іменоване надалі Товар, повне найменування товару, його опис і характеристика, кількість товару, ціна одиниці товару, вартість партії в цілому і ін.. параметри містяться в накладних (специфікаціях) прийняти і оплатити насіння соняшника українського походження врожаю 2020 року, і, що є невід`ємною частиною договору.

14.01.2021 року, на виконання умов договору поставки № 1512 від 20.11.2020 року, складено специфікацію № 2, відповідно до якої визначено найменування товару, кількість, ціна та асортимент товару, який необхідно поставити, а також визначені умови поставки товару.

18.01.2021 року позивачем складена податкова накладна № 3, за якою позивач є постачальником (продавцем), а Товариство з обмеженою відповідальністю ПРЕМ`ЄР отримувачем (покупцем) м`ясо куряче механічного обвалювання морож.моноліт у кількості 1260 кг на суму 15760,50 грн., ПДВ 3152 грн., на загальну суму коштів 18912,60 грн. (з урахуванням ПДВ).

19.01.2021 року позивачем складена податкова накладна № 4, за якою позивач є постачальником (продавцем), а Товариство з обмеженою відповідальністю ПРЕМ`ЄР отримувачем (покупцем) м`ясо куряче механічного обвалювання морож.моноліт у кількості 5690 кг на суму 71172,42 грн., ПДВ 14234,48 грн., на загальну суму коштів 85406,90 грн. (з урахуванням ПДВ).

За допомогою програми електронного документообігу М.Е. Doc позивач, 15.02.2021 року, отримав квитанції № 9026258632 та № 9026312135, з яких випливає, що вказані податкові накладні прийняті, документи прийняті, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена у зв`язку з тим, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 18.01.2021 року № 3 та від 19.01.2021 року № 4 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та додатково повідомлено показник "D"=25.4178%, "Р"=0.

Судом встановлен6о, що позивачем до контролюючого органу були надані письмові пояснення від 05.04.2021 року № 0504-1 та № 0504-2, відповідно до яких позивач просив продовжити реєстрацію ПН, що зупинено та надав копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування реєстрацію яких зупинено, що підтверджують дійсність та законність операції (а.с. 99).

Щодо належного відповідача за вимогами про скасування рішень про відмову у реєстрації вказаних податкових накладних.

Постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 року № 893 вирішено: ліквідувати як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби за переліком згідно з додатком, до якого у тому числі, включено Головне управління ДПС у Донецькій області.

Абзацом 3 п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 року № 893 установлено, що територіальні органи ДПС України, що ліквідуються відповідно до п.1 цієї постанови, продовжують здійснювати свої повноваження та функції до утворення ДПС України територіальних органів згідно з абз. 4 п. 3 цієї постанови та прийняття рішення про можливість забезпечення здійснення такими органами повноважень та функцій територіальних органів, що ліквідуються. Таке рішення приймається ДПС України після здійснення заходів, пов`язаних із внесенням до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань даних про територіальні органи ДПС України, що будуть утворені згідно з абз. 4 п. 3 цієї постанови, як відокремлені підрозділи юридичної особи публічного права, затвердженням положень про них, структур, штатних розписів, та заповненням 30% вакансій.

В абзаці 4 п. 2 постанови кабінету Міністрів України від 30.09.2020 року №893 закріплено, що права та обов`язки територіальних органів ДПС України, що ліквідуються відповідно до п. 1 цієї постанови, переходять ДПС України та її територіальним органам.

Наказом ДПС України від 30.09.2020 року №529 утворено як відокремлені підрозділи ДПС України територіальні органи за переліком згідно з додатком, до якого, зокрема, включено Головне управління ДПС у Донецькій області.

30 вересня 2020 року проведено державну реєстрацію створення Головного управління ДПС у Донецькій області як відокремленого підрозділу юридичної особи - ДПС України, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис за № 1000741030008085321.

Наказом ДПС України № 643 від 12.11.2020 затверджено Положення про територіальні органи ДПС.

Згідно п. 1 Положення про ГУ ДПС у Донецькій області даний орган є територіальним органом, утвореним на правах відокремленого підрозділу ДПС України. ГУ ДПС є правонаступником майна, прав та обов`язків Головного управління ДПС у Донецькій області (43142826). В цьому випадку має місце публічне правонаступництво (повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень до іншого, внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції). Тобто, в даному випадку відбулося передання адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень до іншого. Таким чином, функції Головного управління ДПС у Донецькій області, в т.ч. щодо адміністрування податків, зборів та платежів, стягнення податкового боргу, адміністрування єдиного внеску тощо, перейшли до Головного управління ДПС у Донецькій області, як відокремленого підрозділу ДПС.

Наказом ДПС України від 24.12.2020 року №755 розпочато з 01.01.2021 року здійснення територіальними органами ДПС України, утвореними як її відокремлені підрозділи, повноважень і функцій територіальних органів ДПС України, що ліквідуються відповідно до п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 №893.

Відповідно до п. 6 Порядку здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.10.2011 року, дія якого поширюється, в тому числі, і на територіальні органи міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, права та обов`язки органів виконавчої влади переходять у разі приєднання одного або кількох органів виконавчої влади до іншого органу виконавчої влади - до органу виконавчої влади, до якого приєднано один або кілька органів виконавчої влади.

Таким чином, з 01.01.2021 року всі права та обов`язки Головного управління ДПС у Донецькій області перейшли до його правонаступника - Головного управління ДПС у Донецькій області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України.

З матеріалів справи судом встановлено, що спірні рішення № 2554280/40545334 від 09.04.2021 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 3 від 18.01.2021 року та № 2554281/40545334 від 09.04.2021 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 4 від 19.01.2021 року прийняті Головним управлінням ДПС у Донецькій області, як відокремленим підрозділом , отже саме відокремлений підрозділ є належним відповідачем у цій частині позовних вимог.

Рішенням комісії Головного управління ДПС у Донецькій області (відокремлений підрозділ) з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.04.2021 року № 2554280/40545334 відмовлено у реєстрації податкової накладної від 18.01.2021 року № 3 у зв`язку з ненаданням платником копій документів: розрахункових документів та/або банківських виписок з особового рахунку.

Рішенням комісії Головного управління ДПС у Донецькій області (відокремлений підрозділ) з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.04.2021 року № 2554281/40545334 відмовлено у реєстрації податкової накладної від 19.01.2021 року № 4 у зв`язку з ненаданням платником копій документів: розрахункових документів та/або банківських виписок з особового рахунку.

20.04.2021 року позивач надіслав на адресу Державної податкової служби України скарги № 2004/1 та № 2004/2 щодо рішень про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.04.2021 року № 2554280/40545334, № 2554281/40545334 та просив скасувати рішення комісії регіонального рівня № 2554280/40545334, № 2554281/40545334 від 09.04.2021 року про відмову у реєстрації податкової накладної та зареєструвати податкові накладні № 3 від 18.01.2021 року та № 4 від 19.01.2021 року.

Комісією центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті, за результатами розгляду скарг щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, рішення від 23.04.2021 року № 18788/40545334/2 та № 18788/405453342/2, відповідно до яких скарги позивача залишенні без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування без змін у зв`язку з ненаданням платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено).

Спірні правовідносини врегульовано нормами Податкового кодексу України.

Відповідно п.п.14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Згідно з пп. а п. 185.1 ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.

Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Положення п. 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року № 1246 (далі - Порядок № 1246) (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. № 341) встановлюють, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Відповідно до п. 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених п. 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (п.13 Порядку № 1246).

Пунктом 201.16 ст. 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Такий Порядок затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 (надалі - Порядок №1165).

За приписами п. 5, 6 цього Порядку платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Як зазначено у відзиві на позовну заяву, позивач не вносився до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. За результатами автоматизованого моніторингу податкових накладних було встановлено, що відображені у них операції відповідають п. 8 Критеріїв ризиковості здійснення операції.

Цей критерій визначає, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування

Відповідно до п. 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкових накладних/розрахунків коригування зупиняється.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (п. 10 Порядку №1165).

При цьому відповідно до п. 11 того самого Порядку, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Згідщно наявних у матеріалах справи копій квитанцій № 9026312135 від 15.02.2021 року та № 9026258632 від 15.02.2021 року, реєстрація податкових накладних № 3 від 18.01.2021 року та № 4 від 19.01.2021 року зупинена, оскільки платник податків, яким подані на реєстрацію податкові накладні, відповідає п. 8 Критеріям ризиковості платника податків, запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження зазначеної у ній інформації (а.с. 96).

Розгляд таких пояснень та копій документів врегульований Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за № 1245/34216 (далі - Порядок № 520).

Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Пунктами 3 - 5 цього Порядку визначено, що Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку № 520).

Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

З аналізу переліку документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстр видно, що він не має виключного характеру. Наведене у ньому формулювання може включати вказує на дозвіл надання певних документів, містить їх приклад.

Вказане не виключає можливості надати інші документи або не надавати частину із перелічених у ньому документів.

Цим, законодавство, що діє під час виникнення спірних правовідносин, відрізняється від того, яке діяло раніше та яким встановлювався виключний перелік документів, необхідних для реєстрації податкової накладної у ЄРПН.

Квитанції від 15.02.2021 року, у яких містилися пропозиції надати документи для реєстрації податкової накладної, не містили переліку конкретних документів, які для цього необхідні. У них позивачеві було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, без визначення того, які саме документи має бути надано.

Зважаючи на наведене, платник податків мав можливість на свій розсуд визначити, якими документами він може підтвердити реальність господарської операції, за наслідками якої ним була складена спірна податкова накладна.

У такому разі відсутні підстави стверджувати про невиконання позивачем обов`язку надати якісь конкретні документи. Адже, як зазначено вище, рішення про надання конкретного документу платник податків приймає самостійно, а квитанція та положення Порядку № 520 носять у цьому допоміжний, рекомендаційний характер.

Податковий орган у такому разі, при прийнятті рішення про реєстрацію податкової накладної, аналізує правильність складання поданих платником податків документів, їх достатність для усунення тих ризиків, у зв`язку з якими реєстрація податкової накладної була зупинена.

Суд зазначає, що в оскаржуваному рішенні зазначено загальну, неконкретизовану і неоднозначну причину відмови у реєстрації податкової накладної.

Суд не приймає до уваги посилання відповідачів на п. 5 Порядку №520 щодо ненадання позивачем достатніх первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладних.

Твердження про те, що ненадання цих документів було підставою для відмови у реєстрації податкової накладної не відповідає змісту спірних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних.

У них, як причину відмову, шляхом проставлення позначок х у відповідних розділах форми рішення, причиною визначено: ненадання платником податку копій документів: розрахункових документів та/або банківських виписок.

Зі спріних рішень убачається, що цьому рішенні залишились непозначеними графи, що передбачають відмову у реєстрації у зв`язку з ненаданням первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити).

Графи додаткова інформація, у яких можливо було навести конкретні відсутні чи неправильно складені документи, у рішеннях про відмову у реєстрації податкової накладної також не заповнені.

Крім того, як вже зазначалося, наведений у п. 5 перелік Порядку № 520 не є вичерпним.

Відсутність окремих документів або помилки у їх складанні не можуть автоматично вважатися підставою для висновку про нереальність господарської операції, якщо наявні документи підтверджують її вчинення.

Достатність та ступінь прийнятності таких документів оцінюється виходячи з їх сукупності, підтвердження іншими доказами.

Вищезазначений висновок узгоджується з висновокм Верховного суду, викладеному у постанові від 02.07.2019 року в справі №140/2160/18.

Суд зазначив, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт 6 Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Суд застосовує вказані висновки Верховного Суду під час вирішення даної справи.

Крім цього, суд вважає за необхідне зазначити про те, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.

Здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

З огляду на викладене суд першої інстанції дійшов висновку про протиправність рішень комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Донецькій області від 09.04.2021 року № 2554280/40545334 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 18.01.2021 року та рішення № 2554281/40545334 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 19.01.2021 року і наявність підстав для їх скасування.

Щодо вимог про зобов`язання 2-го відповідача зареєструвати податкові накладні.

Частина третя статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України встановлює, що у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Згідно з. 13 Порядку № 520 рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Відповідно до пунктів 19-20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Отже, реєстрацію в ЄРПН податкової накладної, реєстрацію якої попередньо було зупинено, віднесено до повноважень ДПС України, а днем реєстрації податкової накладної може бути день, зазначений у рішенні суду.

Враховуючи встановлені судом обставини протиправного прийняття Комісією регіонального рівня рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН та відсутність законодавчо закріплених перешкод для такої реєстрації, суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача є саме зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН спірні податкові накладні, датою їх фактично подання для реєстрації, зазначеною у відповідних квитанціях про реєстрацію спірних податкових накладних в ЄРПН - 15.02.2021 року.

Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Законодавством України не передбачено іншого ефективного способу захисту порушеного права позивача у спірних правовідносинах, аніж зобов`язання 2-го відповідача зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних тією датою, коли її було подано на реєстрацію

На підставі вищевикладеного суд першої інстанції дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог шляхом визнання протиправними і скасування рішень комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Донецькій області (як відокремленого підрозділу) про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 2554280/40545334 від 09.04.2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 3 від 18.01.2021 року та № 2554281/40545334 від 09.04.2021 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 4 від 19.01.2021 року та шляхом зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних, складені Товариством з обмеженою відповідальністю НВП ТОРМІКС податкові накладні № 3 від 18.01.2021 року та № 4 від 19.01.2021 року, датою їх подання до реєстрації - 15.02.2021 року.

Колегія суддів зазначає, що оскаржуване рішення суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог позивачем не оскаржується, а тому судом апеляційної інстанції не переглядається.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про часткове задоволення позову.

Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Ураховуючи наведене, колегія суддів не знаходить правових підстав для задоволення апеляційної скарги і відповідно для скасування оскаржуваного судового рішення, оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права, правові висновки суду першої інстанції скаржником не спростовані.

Керуючись 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області (як відокремленого підрозділу) на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 30 серпня 2021 р. у справі № 200/6047/21 - залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 30 серпня 2021 р. у справі № 200/6047/21 - залишити без змін.

Повне судове рішення складено 03 листопада 2022 року.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддяА.А. Блохін

Судді Т.Г. Гаврищук

І.В. Сіваченко

Дата ухвалення рішення03.11.2022
Оприлюднено07.11.2022
Номер документу107121884
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/6047/21

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 08.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 03.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 15.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 11.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 22.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чумаченко Т.А.

Ухвала від 01.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чумаченко Т.А.

Постанова від 03.11.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Постанова від 03.11.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 31.10.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні