Постанова
від 27.10.2022 по справі 380/4174/22
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 жовтня 2022 рокуЛьвівСправа № 380/4174/22 пров. № А/857/10742/22

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

головуючого судді:Запотічного І.І.,

суддів:Довгої О.І., Хобор Р.Б.,

при секретарі судового засідання:Пославському Д.Б.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 13 червня 2022 року (суддя Сасевич О.М., ухвалене в м. Львові) у справі № 380/4174/22 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Галенергозбут" до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Галенергозбут" звернулося в суд з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України із вимогами: визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за № 3371264/44184867 від 15.11.2021р. про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №1 від 12.10.2021 року; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Галенергозбут за №1 від 12.10.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її подання; визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПЄ у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за № 3371263/44184867 від 15.11.2021р. про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №2 від 13.10.2021 року; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю Галенергозбут за №2 від 13.10.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її подання.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 13.06.2022р. позов задоволено повністю.

Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду, його оскаржив відповідач- Головне управління ДПС у Львівській області подавши апеляційну скаргу до Восьмого апеляційного адміністративного суду, в якій покликаючись на неповне та неправильне встановлення обставин справи, порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржуване рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким в задоволенні позову відмовити.

В обґрунтування апеляційної скарги, зокрема, зазначає, що позивачем до позовної заяви долучено більший обсяг документів, ніж був у розпорядженні комісії при розгляді питання щодо реєстрації чи відмови у реєстрації спірної податкової накладної. Апелянт зазначає, що позивач відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку та, враховуючи те, що рішення про відповідність/невідповідність платника ПДВ критеріям ризиковості платника податку не є предметом оскарження, доказів скасування такого рішення на момент зупинення реєстрації спірної податкової накладної в адміністративному чи судовому порядку до матеріалів справи не долучено, то і не можна стверджувати про необґрунтованість та безпідставність зупинення реєстрації податкових накладних на підставі пункту 8 критеріїв платника ПДВ. Зазначає, що відповідно до рішень комісії ТУ ДПС у Львівській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.11.2021 року №№ 3371264/44184867, 3371263/44184867 відмовлено у реєстрації податкових накладних № 1 від 12.10.2021 року та № 2 від 13.10.2021 року з підстав ненадання платником податку копій документів, а саме: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них (договір зберігання товару); первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (актів прийому передачі). Відтак апелянт вважає, що у Головного управління ДПС у Львівській області були законні підстави для прийняття рішень про відмову у реєстрації спірних податкових накладних, тому вважає такі правомірними. Також апелянт вважає, що реєстрація податкових накладних відноситься до дискреційних повноважень Державної податкової служби України, а відтак вимога щодо зобов`язання відповідача здійснити реєстрацію податкової накладної є втручанням у повноваження державного органу.

Позивач з підстав викладених у відзиві на апеляційну скаргу не погоджується з доводами апелянта та просить оскаржуване судове рішення залишити без змін.

Протокольною ухвалою суду від 06.10.2022 продовжено строк розгляду справи на 15 днів.

В судовому засіданні представник відповідачів надав пояснення аналогічні викладеним в апеляційній скарзі, просив скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову.

Позивач згідно поданого клопотання просив розгляд справи проводити без участі його представника.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника відповідачів, обговоривши доводи апеляційної скарги, відзиву, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, виходячи з наступного.

Як вірно встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, Товариство з обмеженою відповідальністю Галенергозбут зареєстроване у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та знаходиться на податковому обліку у відповідача як платник податку на додану вартість. Основним видом діяльності товариства є: 46.71 (оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами).

Між Товариством з обмеженою відповідальністю Галенергозбут (постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю Модерн Пак (Покупець) укладено договір поставки №30 від 01.07.2021 року відповідно до умов якого постачальник згідно номенклатури, яка вказана в видаткових накладних, поставляє, а покупець набуває вугільну продукцію. На виконання умов даного договору позивачем було здійснено поставку вугілля кам`яного марки Г (Г2) Р(0-200) у кількості 2504,50 тонн на суму 6536745,00 грн. з ПДВ (1089457,50 грн.) контрагенту ТОВ Модерн Пак.

Як вбачається з матеріалів справи, а саме згідно видаткових накладних №44 від 07.09.2021 року на суму 389412,00 грн. (ПДВ 64902,00 грн.), №45 від 08.09.2021 року на суму 461813,40 грн. (ПДВ 76968,90 грн.), №46 від 09.09.2021 року на суму 527220,00 (ПДВ 87870,00 грн.), №47 від 10.09.2021 року на суму 392596,20 грн. (ПДВ 65432,70 грн.), №48 від 14.09.2021 року на суму 197159,40 грн. (ПДВ 32859,90 грн.), №49 від 15.09.2021 року на суму 264654,00 грн. (ПДВ 44109,00 грн.), №50 від 16.09.2021 року на суму 529777,80 грн. (ПДВ 88296,30 грн.), №51 від 17.09.2021 року на суму 262983,60 грн. (ПДВ 43830,60 грн.), №52 від 19.09.2021 року на суму 67755,60 грн. (ПДВ 11292,60 грн.), №53 від 20.09.2021 року на суму 660016,80 грн. (ПДВ 110002,80 грн.), №54 від 21.09.2021 року на суму 197472,60 грн. (ПДВ 32912,10 грн.), №55 від 22.09.2021 року на суму 673275,60 грн. (ПДВ 112212,60 грн.), №56 від 23.09.2021 року на суму 869204,00 грн. (ПДВ 111534,00 грн.), №57 від 24.09.2021 року на суму 133423,20 грн. (ПДВ 22237,20 грн.), №58 від 25.09.2021 року на суму 448659,00 (ПДВ 74776,50 грн.), №66 від 27.09.2021 року на суму 199665,00 грн. (ПДВ 33277,50 грн.), №67 від 28.09.2021 року на суму 199404,00 грн. (ПДВ 33234,00 грн.), №68 від 29.09.2021 року на суму 196219,80 грн. (ПДВ 32703,30 грн.), №69 від 30.09.2021 року на суму 66033,00 грн. (ПДВ 11005,50 грн.) позивач здійснив постачання та відвантаження товару.

Згідно листа №118 від 18.10.2021 року, виданого ТОВ Модерн Пак, 19.10.2021 року ТОВ Галенергозбут повернуло ТОВ Модерн Пак суму 3170227,80 грн. як помилково (надміру) перераховану.

ТОВ Галенергозбут за результатами фінансово-господарської діяльності було складено та направлено для реєстрації до контролюючого органу податкові накладні №1 від 12.10.2021 року на суму 3000000,00 грн. (ПДВ 500000,00 грн.), №2 від 13.10.2021 року на суму 629772,20 грн. (ПДВ 104962,03 грн.), проте внаслідок обробки податкових накладних з Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДПС України отримано квитанції від 28.10.2021 року, відповідно до яких документ прийнято. Реєстрація зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є Єдиному реєстрі податкових накладних.

В подальшому позивач скерував контролюючому органу повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 10.11.2021 року №2, до якого долучено 64 додатки.

Проте, Головне управління ДПС у Львівській області прийняло рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3371264/44184867 від 15.11.2021 року щодо відмови у реєстрації податкової накладної №1 від 12.10.2021 року та №3371263/44184867 від 15.11.2021 року щодо відмови у реєстрації податкової накладної №2 від 13.10.2021 року (які залишені без змін в адміністративному порядку).

Вважаючи рішення комісії регіонального та центрального рівнів контролюючого органу такими, що порушують права позивача, останній звернувся в суд з даним позовом.

Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходить з наступного.

Підпунктами а, б пункту 185.1 статті 185 ПК України передбачено, що об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України. Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

Пунктом 188.1 статті 188 ПК України передбачено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.

Пунктами 201.1, 201.10, 201.7 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умов щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін. При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції. Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Пунктом 74.2 статті 74 Податкового кодексу України передбачено, що, в ЄРПН забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних в ЄРПН. Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Реєстрація податкової накладної в ЄРПН може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу (пункт 201.16 статті 201 Податкового кодексу України).

Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних від 29 грудня 2010 року №1246 (далі Порядок №1246)передбачено, що податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Відповідно до пунктів 12, 13 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі квитанція).

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 1165 у редакції на момент прийняття спірного рішення), згідно з пунктом 5 якого платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Абзацом 1 пункту 6 та пунктом 7 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).

Перелік критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість наведений в Додатку 1 до Порядку № 1165, пунктом 8 якого передбачено такий критерій ризиковості платника податку на додану вартість як: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктами 10, 11 Порядку № 1165 передбачено у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

З матеріалів справи видно, що підставою для зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 12.10.2021 року та №2 від 13.10.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у квитанціях про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28 жовтня 2021 року зазначено відповідність платника податку п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. У вказаних квитанціях також запропоновано платнику податків надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Разом з тим, суд першої інстанції вірно зазначив що контролюючий орган не конкретизував, які саме документи необхідно надати платнику податків, та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація податкової накладної стала можливою, що свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам, які встановлені пунктом 11 Порядку.

Пунктом 2 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 (далі - Порядок № 520) прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (пункти 4, 5 Порядку № 520).

Суд першої інстанції вірно зазначив, що вжите у цій нормі словосполучення може включати переконує, що у кожному окремому випадку перелік таких документів є індивідуальним, і тому форма рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбачена у додатку до Порядку № 520 чітко встановлює, що документи, які не надано необхідно підкреслити. А отже контролюючий орган повинен визначити конкретно ті документи, яких не надано платником податків.

Абзацом 1 пункту 6 та пунктом 7 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пунктів 9, 10 та 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як вбачається з матеріалів справи, з метою подальшої реєстрації податкових накладних №1 від 12.10.2021 року та №2 від 13.10.2021 року позивачем було подано повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 10.11.2021 року №2, до якого долучено 64 додатки, зокрема копії наступних документів: договору поставки №30 від 01 липня 2021 р., видаткової накладної №44 від 07 вересня 2021р., видаткової накладної №45 від 08 вересня 2021р., видаткової накладної №46 від 09 вересня 2021р., видаткової накладної №47 від 10 вересня 2021р., видаткової накладної №48 від 14 вересня 2021р., видаткової накладної №49 від 15 вересня 2021р., видаткової накладної №50 від 16 вересня 2021р., видаткової накладної №51 від 17 вересня 2021р., видаткової накладної №52 від 19 вересня 2021р., видаткової накладної №53 від 20 вересня 2021р., видаткової накладної №54 від 21 вересня 2021р., видаткової накладної №55 від 22 вересня 2021р., видаткової накладної №56 від 23 вересня 2021р., видаткової накладної №57 від 24 вересня 2021р., видаткової накладної №58 від 25 вересня 2021р., видаткової накладної №66 від 27 вересня 2021р., видаткової накладної №67 від 28 вересня 2021р., видаткової накладної №68 від 29 вересня 2021р., видаткової накладної №69 від 30 вересня 2021р., рахунка на оплату №1 від 30 вересня 2021р., акта прийому-передачі від 30 вересня 2021р., акта звіряння взаємних розрахунків між ТОВ Галенергозбут і ТОВ Модерн Пак за вересень-жовтень 2021р., товарно-транспортних накладних № 07/09-1, 07/09-2, 07/09-3, 07/09-4, 07/09-5, 07/09-6 від 07 вересня 2021р., товарно-транспортних накладних № 08/09-1, 08/09-2, 08/09-3, 08/09-4, 08/09-5, 08/09-6, 08/09-7 від 08 вересня 2021р., товарно-транспортних накладних № 09/09-1, 09/09-2, 09/09-3, 09/09-4, 09/09-5, 09/09-6, 09/09-7, 09/09-8 від 09 вересня 2021р., товарно-транспортних накладних № 10/09-1, 10/09-2, 10/09-3, 10/09-4, 10/09-5, 10/09-6 від 10 вересня 2021р., товарно-транспортних накладних № 14/09-1, 14/09-2, 14/09-3 від 14 вересня 2021р., товарно-транспортних накладних № 15/09-1, 15/09-2, 15/09-3, 15/09-4 від 15 вересня 2021р., товарно-транспортних накладних № 16/09-1, 16/09-2, 16/09-3, 16/09-4, 16/09-5, 16/09-6, 16/09-7, 16/09-8 від 16 вересня 2021р., товарно-транспортних накладних № 17/09-1, 17/09-2, 17/09-3, 17/09-4 від 17 вересня 2021р., товарно-транспортних накладних № 19/09-1 від 19 вересня 2021р., товарно-транспортних накладних № 20/09-1, 20/09-2, 20/09-3, 20/09-4, 20/09-5, 20/09-6, 20/09-7, 20/09-8, 20/09-9, 20/09-10 від 20 вересня 2021р., товарно-транспортних накладних № 21/09-1, 21/09-2, 21/09-3 від 21 вересня 2021р., товарно-транспортних накладних № 22/09-1, 22/09-2, 22/09-3, 22/09-4, 22/09-5, 22/09-6, 22/09-7, 22/09-8, 22/09-9, 22/09-10 від 22 вересня 2021р., товарно-транспортних накладних № 23/09-1, 23/09-2, 23/09-3, 23/09-4, 23/09-5, 23/09- 6, 23/09-7, 23/09-8, 23/09-9, 23/09-10 від 23 вересня 2021р., товарно-транспортних накладних № 24/09-1, 24/09-2 від 24 вересня 2021р., товарно-транспортних накладних № 25/09-1, 25/09-2, 25/09-3, 25/09-4, 25/09-5, 25/09-6, 25/09-7 від 25 вересня 2021р., товарно-транспортних накладних № 27/09-1, 27/09-2, 27/09-3 від 27 вересня 2021р., товарно-транспортних накладних № 28/09-1, 28/09-2, 28/09-3 від 28 вересня 2021р., товарно-транспортних накладних № 29/09-1, 29/09-2, 29/09-3 від 29 вересня 2021р., товарно-транспортних накладних № 30/09-1 від 30 вересня 2021р., посвідчення №146 від 09.08.2021р. про якість вугілля, відвантаженого споживачам, посвідчення №884 від 05.08.2021р. про якість вугілля, відвантаженого споживачам, посвідчення №705 від 05.08.2021р. про якість вугілля, відвантаженого споживачам, посвідчення №877 від 04.08.2021р. про якість вугілля, відвантаженого споживачам, посвідчення №139 від 02.08.2021р. про якість вугілля, відвантаженого споживачам, посвідчення №867 від 02.08.2021р. про якість вугілля, відвантаженого споживачам, платіжних доручень №897, 898, 899, 900, 901, 902, 903, 904 від 12 жовтня 2021р., платіжних доручень №904, 905, 906, 907, 908, 909, 910, 911, 912, 913, 914 від 13 жовтня 2021р., платіжного доручення №65 від 19 жовтня 2021р., договору купівлі-продажу №39 від 26 червня 2021р., видаткової накладної №117 від 19 серпня 2021р., рахунка на оплату №84 від 19 серпня 2021р., акта прийому-передачі від 19 серпня 2021р., сертифіката генетичних, технологічних та якісних характеристик №85 від листопада 2017р., договору купівлі-продажу №29 від 28 травня 2021р., акта звіряння взаємних розрахунків між ТОВ Галенергозбут і ТОВ ВП ЗВЗ за серпень 2021р., акта заліку зустрічних однорідних вимог між ТОВ Галенергозбут і ТОВ ВП ЗВЗ від 19 серпня 2021р., рішення №1 учасника ТОВ Галенергозбут від 27.04.2021р., наказу №1/К від 27.04.2021р., штатного розпису на вересень 2021р., заяви від 15.09.2021р. про відмову/зупинення використання пільги, передбаченої п. 45 підрозділу XX ПК України та квитанції №2 від 15.09.2021р.

Разом з тим, надані платником податків документи контролюючий орган не взяв до уваги та оскаржуваними рішеннями №3371264/44184867 від 15.11.2021 та №3371263/44184867 від 15.11.2021 відмовив позивачу у реєстрації податкових накладних №1 від 12.10.2021 та №2 від 13.10.2021 у Єдиному реєстрі податкових накладних, а підставою для прийняття оскаржуваних рішень податкового органу слугувало ненадання платником податку копій документів: зовнішньоекономічних контрактів з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Разом з тим, як вірно зазначив суд першої інстанції, контролюючий орган визначив лише загальні підстави прийняття таких рішень, не зазначивши конкретної інформації щодо причин та підстав їх прийняття. Адже контролюючий орган не сформував конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, не вказав яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

Також апеляційний суд погоджується з судом першої інстанції, що контролюючий орган жодним чином не вказав, чому саме надані позивачем пояснення та первинні документи не враховані ним при прийнятті оскаржуваних рішень.

Суд першої інстанції вірно зазначив, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення суб`єктом владних повноважень конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Відтак, враховуючи наведене, та те, що оскаржувані рішення контролюючого органу є правовим актом індивідуальної дії, суд першої інстанції зробив вірний висновок про невідповідність таких рішень критеріям чіткості та зрозумілості, що породжує їх неоднозначне трактування, яке у свою чергу перешкоджає платнику податків своєчасно і повністю виконати власні обов`язки та скористатися своїми правами, передбаченими податковим законодавством, що регулює порядок реєстрації податкових накладних.

Зважаючи на викладене вище апеляційний суд погоджується з судом першої інстанції, що податковий орган, не надав суду доказів, які спростовували б твердження позивача та не навів обґрунтованих мотивів прийняття оскаржуваних рішень, яким відмовлено позивачу у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, а також беручи до уваги те, що такі документи були надані контролюючому органу разом з поясненнями щодо реєстрації податкової накладної, реєстрацію якої було зупинено, вірним є висновок суду першої інстанції, що останній не мав правових підстав для відмови позивачу у їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Щодо посилання апелянта на те, що реєстрацію спірних податкових накладних було зупинено у зв`язку з тим, що позивач відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків то слід зазначити, що відповідно до вимог абзацу 1 пункту 6 Порядку № 1165 відповідність платника податку, яким складено податкову накладну, хоча б одному критерію ризиковості платника податку, є підставою для зупинення реєстрації такої податкової накладної.

Разом з тим, таке зупинення не є безумовною підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної та не позбавляє платника податків права подавати пояснення та копії документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Враховуючи все вищевикладене колегія суддів апеляційного суду погоджується з судом першої інстанції, що оскаржувані рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №3371264/44184867 від 15.11.2021 та №3371263/44184867 від 15.11.2021, є протиправними та вірно скасовані судом першої інстанції.

Оскільки оскаржувані рішення про відмову в реєстрації спірних податкової накладної прийняті всупереч вимогам Порядку №520, що свідчить про відсутність наміру у суб`єкта владних повноважень прийняти обґрунтоване та законне рішення відповідно до чинного законодавства, тому належним способом захисту порушеного права позивача буде зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні № 1 від 12.10.2021 року, № 2 від 13.10.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Враховуючи все вищевикладене колегія суддів погоджується з судом першої інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Згідно ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи викладене, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду з наведених вище мотивів, а тому колегія суддів не вбачає підстав для скасування рішення суду першої інстанції.

За правилами статті 139 КАС України, судом не вирішується питання про розподіл судових витрат.

Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 316, 321, 328 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 13 червня 2022 року у справі №380/4174/22 без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя І. І. Запотічний судді О. І. Довга Р. Б. Хобор Повне судове рішення складено 04.11.2022

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.10.2022
Оприлюднено07.11.2022
Номер документу107123723
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —380/4174/22

Ухвала від 07.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 27.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 31.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 11.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 17.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Рішення від 12.06.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сасевич Олександр Михайлович

Ухвала від 23.05.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сасевич Олександр Михайлович

Ухвала від 28.04.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сасевич Олександр Михайлович

Ухвала від 20.02.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сасевич Олександр Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні