Рішення
від 04.11.2022 по справі 140/5599/22
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 листопада 2022 року ЛуцькСправа № 140/5599/22

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Ксензюка А.Я.,

розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Заступника керівника Луцької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області до Комунального підприємства «Волинський медичний центр терапії залежностей» Волинської обласної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Волинська обласна рада, про зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Луцької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (далі ГУ ДСНС у Волинській області) звернувся з позовом до Комунального підприємства «Волинський медичний центр терапії залежностей» Волинської обласної ради (далі КП «Волинський медичний центр терапії залежностей» Волинської обласної ради) про зобов`язання привести у стан готовності захисну споруду №04073, що знаходиться за адресою: вул. Карбишева, 2,1, м.Луцьк, з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що систематичне невжиття визначених законодавством заходів з метою приведення сховища №04073 в КП «Волинський медичний центр терапії залежностей» до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду 29.08.2022 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України); залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Волинську обласну раду.

В поданому до суду відзиві на позовну заяву відповідач вважає позовні безпідставними, необґрунтованими, і такими, що не можуть бути задоволені, з огляду на наступне. КП «Волинський медичний центр терапії залежностей» Волинської обласної ради не може бути відповідачем у даній справі, оскільки не є суб`єктом владних повноважень. Відповідно до висновку, що зазначений у акті про стан захисної споруди сховища цивільної оборони №04073 від 09.12.2008 року, незадовільний стан сховища призводить до неможливості таким сховищем забезпечити нормальні показники захисту, що передбачені вимогами. Згідно даного ж висновку інженерне обладнання сховища відновленню не підлягає. Споруда втратила свої захисні властивості, а проведення відновлювальних робіт потребує значних необґрунтованих витрат.

Окрім цього, повідомляє, що в умовах воєнного стану протягом терміну дії рішення обласної ради «Про обласний бюджет на 2022 рік» в чинній редакції, повноваження Волинської обласної ради щодо внесення змін до обласного бюджету та виділення коштів на ті чи інші заходи, в т.ч. з метою приведення захисної споруди відповідно до вимог законодавства обмежені. Відповідну вимогу про вжиття цих заходів було направлено Волинській обласній військовій адміністрації та органу управління КП «Волинський медичний центр терапії залежностей» Волинської обласної ради - Управлінню охорони здоров`я Волинської ОДА.

У відповідь, Управління охорони здоров`я Волинської ОДА поінформувало про отримання 11.07.2022 Звіту про технічне обстеження будівельної конструкції захисної споруди №04073 та 25.08.2022 інформації, необхідної для розроблення розділу інженерно-технічних заходів цивільного захисту у складі проектної документації об`єкта «Реконструкція укриття №04073 КП «Волинський медичний центр терапії залежностей».

Крім того КП «ВМЦТЗ» звернувся із запитом до ГУ ДСНС у Волинській області про надання вихідних даних для розроблення проектної документації на реконструкцію укриття №04073.

Листом від 25.08.2022 року ГУ ДСНС у Волинській області надана інформація для розроблення розділу інженерно-технічних заходів цивільного захисту у складі проектної документації об`єкта «Реконструкція укриття №04073 КП «Волинський медичний центр терапії залежностей»

Також поінформовано про оголошення КП «Волинський медичний центр терапії залежностей» Волинської обласної ради в системі «PROZZORO» відкритих торгів на виготовлення проектно-кошторисної документації «Реконструкція укриття №04073 КП «Волинський медичний центр терапії залежностей», дата проведення електронного аукціону 21.09.2022р. Розробка проектної документації планується проводитись переможцем електронного аукціону.

Отже, КП «Волинський медичний центр терапії залежностей» Волинської обласної ради розпочато процес приведення у відповідність укриття, що перебуває на його балансі до моменту пред`явлення позову, а тому відповідач вважає, що підстав для пред`явлення позову немає, відсутній будь-який предмет спору.

У поданих до суду поясненнях третя особа Волинська обласна рада просить відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування своєї позиції вказує, що в умовах воєнного стану термін дії рішення обласної ради «Про обласний бюджет на 2022 рік» (зі змінами) в чинній редакції, повноваження Волинської обласної ради щодо внесення змін до обласного бюджету та виділення коштів на ті чи інші заходи, в т.ч. з метою приведення захисної споруди відповідно до вимог законодавства обмежені. Відповідну вимогу про вжиття цих заходів було направлено Волинській обласній військовій адміністрації та органу управління КП «Волинський медичний центр терапії залежностей» Волинської обласної ради Управлінню охорони здоров`я Волинської ОДА. КП «Волинський медичний центр терапії залежностей» Волинської обласної ради вже розпочато процес приведення готовність сховища № 04073 до моменту пред`явлення вказаного позову, а тому підстав для пред`явлення позову вбачає. КП «Волинський медичний центр терапії залежностей» не може бути відповідачем у даній справі, оскільки не є суб`єктом владних повноважень.

В поданих до суду поясненнях та відповіді на відзив Заступник керівника Луцької окружної прокуратури не погодився з аргументами відповідача та третьої особи, підтримав заявлені позовні вимоги.

Інших заяв по суті справи на адресу суду від учасників справи не надходило.

Дослідивши письмові докази, письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення, з наступних мотивів та підстав.

Судом встановлено, що згідно інформації Волинської обласної військової адміністрації від 13.04.2022 № 2258/52/2-22 на території м. Луцька наявна захисна споруда цивільного захисту - сховище № 04073 (балансоутримувач - КП «Волинський медичний центр терапії залежностей» Волинської обласної ради), яка є неготовою для експлуатації за призначенням

За інформацією КП «Волинський медичний центр терапії залежностей» Волинської обласної ради, наданої листом від 26.07.2022 №3346/1-7, станом на 26.07.2022 у вказаному підприємстві працює 159 осіб та перебуває на лікуванні до 120 пацієнтів.

Відповідно до наданого КП «Волинський медичний центр терапії залежностей» Волинської обласної ради паспорту сховища № 04073 - останнє знаходиться по вул. Карбишева 2,1 у м. Луцьку та становить площу 35,7 м. кв. Введена в експлуатацію вказана споруда у 1985 році. Згідно облікової картки, дане сховище у разі наявної загрози розраховане на утримання в ньому 50 осіб, тобто 1/5 від усіх наявних у вказаній установі осіб.

Також з облікової картки даної захисної споруди цивільного захисту вбачається, що обліковий номер сховища в КП «Волинський медичний центр терапії залежностей» Волинської обласної ради - 04073, форма власності обласна комунальна, балансоутримувач Волинський обласний наркологічний диспансер, який в подальшому реорганізований в КП «Волинський медичний центр терапії залежностей» Волинської обласної ради.

Згідно акту технічної інвентаризації захисної споруди цивільного захисту сховища №04073 від 10.08.2010 - стан захисної споруда оцінено як обмежено готовий, та за висновками комісії рекомендовано провести реконструкцію галереї входу, відновити властивості захисних герметичних дверей, провести косметичний ремонт.

Відповідно до технічного паспорту на вищевказану захисну споруду - останнє розташоване на території КП «Волинський медичний центр терапії залежностей» Волинської обласної ради по вул. Карбишева 2,1, та є окремим підвальним приміщенням.

Згідно статуту КП «Волинський медичний центр терапії залежностей» Волинської обласної ради - вказане підприємство є правонаступником усього майна, всіх прав та обов`язків КГІ «Волинський обласний наркологічний диспансер» Волинської обласної ради. Засновником та власником КГІ «Волинський медичний центр терапії залежностей» Волинської обласної ради є Волинська обласна рада. Згідно п. 4,4 статуту - майно підприємства, до якого також належить захисна споруда цивільного захисту, закріплене за підприємством на праві оперативного управління (ст. 137 ГК України), що свідчить про перебування такого майна на балансі підприємства.

Водночас, з інформації Луцького районного управління ДСНС у Волинській області від 30.05.2022 вбачається, що сховище № 04073 в КП «Волинський медичний центр терапії залежностей» Волинської обласної ради, оцінено як неготове до експлуатації.

Неготовність сховища № 04073 в КП «Волинський медичний центр терапії залежностей» Волинської обласної ради також підтверджується інформацією самого комунального підприємства від 26.07.2022 та актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, які проведено 13.02.2020 та 26.11.2021 балансоутримувачем із участю працівників Луцького РУ ДСНС України у Волинській області.

Зазначеними актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного встановлено відсутність проти вибухових пристроїв, вентиляційної системи (повітропроводи, припливної системи вентиляції, електроручні вентилятори) герметичних клапанів, клапанів надмірного тиску, а також приладів для виміру підпору повітря. Відсутня система опалення та електропостачання, система зв`язку та оповіщення, системи пожежогасіння та сигналізації.

У вищевказаних актах огляду балансоутримувачем сховища № 04073 зазначено КП «Волинський медичний центр терапії залежностей» Волинської обласної ради.

Таким чином, з урахуванням наведених порушень, які унеможливлюють функціонування системи життєзабезпечення сховища №04073 в КП «Волинський медичний центр терапії залежностей» Волинської обласної ради, комісією, створеною балансоутримувачем з метою забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням в ході здійснення щорічної оцінки стану готовності захисної споруди до використання, актами від 13.02.2020та 26.11.2021 встановлено та підтверджено неготовність до експлуатації зазначеної захисної споруди обліковим номером 04073, що розташована по вул. Карбишева 2,1 в м. Луцьку.

З аналізу долучених актів прослідковується, що вищевказані порушення із року в рік є однаковими, що свідчить про їх тривалий характеру та, як наслідок, невжиття відповідних заходів балансоутримувачем з метою усунення зафіксованих порушень та приведення захисної споруди у стан придатний до готовності.

Судом також встановлено, що Луцьким РУ ДСНС України у Волинській області в межах наданих повноважень, упродовж 2019 - 2020 років здійснено відповідні перевірки дотримання суб`єктом господарювання - КП «Волинський медичний центр терапії залежностей» Волинської обласної ради вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, в т. ч. щодо питань цивільного захисту у даній сфері.

Так, в ході планової перевірки (акт від 14.03.2019 № 76) головним фахівцем Луцького МРВ УДСНС у Волинській області складено рапорт про неможливість огляду захисної споруди № 04073 у зв`язку з тим, що дане сховище знаходиться в аварійному слані та підтоплене ґрунтовими водами, а стан сховища оцінено як неготове до використання за призначенням. Відповідно серед переліку порушень, у вищевказаному акті зазначено, що захисна споруда сховище № 04073 не приведена у відповідність до вимог Наказу МВС України № 579.

З метою усунення наведених порушень, 14.03.2019 контролюючим органом винесено припис №73, яким лікувальному закладу висунуто вимогу вжити відповідних заходів до 14.06.2019 щодо приведення захисної споруди у відповідність до вимог Наказу МВС України № 579.

Однак, наступною перевіркою, проведеною Луцьким МРВ УДСНС у Волинській області (акт перевірки від 25.02.2020 № 110) серед інших порушень аналогічно виявлено не приведення споруди цивільного захисту у відповідність до вимог Наказу МВС України № 579. Приписом від 25.02.2020 № 78 зобов`язано лікувальний заклад у строк до 25.06.2020 вжити відповідних заходів з метою усунення виявлених порушень.

В подальшому, постановою державного інспектора Управління ДСНС у Волинській області від 07.10.2020 № 010621, т.в.о. директора КП «Волинський медичний центр терапії залежностей» ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності, передбаченої ст. 188-8 КУпАП та накладено стягнення у вигляді штрафу розміром 102 грн, у зв`язку із невиконанням вимог припису від 25.02.2020 № 78, в тому числі щодо не приведення споруди цивільного захисту у належний стан відповідно до вимог Наказу МВС від 09.07.2018 № 579. Вказаний штраф сплачено відповідно до квитанції № 0.0.1862455845.1, про що зазначено у самій постанові.

Крім того, перевіркою, проведеною Луцьким МРВ УДСНС у Волинській області (акт перевірки від 08.10.2020 № 261) серед інших порушень аналогічно виявлено не приведення споруди цивільного захисту у відповідність до вимог Наказу МВС України від 09.07.2018 № 579. Приписом від 08.10.2020 № 196 зобов`язано лікувальний заклад у строк до 08.01.2021 вжити відповідних заходів з метою усунення виявлених порушень.

Проте, як вже вказувалося, згідно акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 26.11.2021 балансоутримувачем із участю працівників Луцького РУ ДСНС України у Волинській області - стан захисної споруди № 04073 оцінено як неготовий до використання за призначенням.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022 на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який продовжений до 21.11.2022 на підставі указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 14.03.2022 №133/2022, від 18.04.2022 №259/2022, від 17.05.2022 №341/2022, від 12.08.2022 №573/2022.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно із статтею 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до пункту 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом, відповідно до статті 4 Кодексу, є - комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних ситуацій та інших небезпечних подій, запобігання виникненню таких ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 21 Кодексу громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до частини четвертої статті 32 Кодексу для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд

Відповідно до частини п`ятої статті 32 Кодексу порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі - Порядку) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Відповідно до частини восьмої статті 32 Кодексу утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У відповідності до пункту 3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно із пунктом 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною першою статті 20 Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить: забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту; здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні); утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням, тощо.

Згідно із пунктом 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до пункту 1 Розділу ІІ «Загальні вимоги до утримання та експлуатації фонду захисних споруд», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимог).

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог).

Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) - здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8 статті 32 Кодексу та пунктом 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138.

Аналізуючи наведені норми чинного законодавства та встановлені обставини справи, суд приходить до висновку, що станом на початок збройної агресії проти України захисна споруда цивільного захисту сховище №04073, що знаходиться за адресою: вул. Карбишева, 2,1, м.Луцьк, не була готова до використання за призначенням, через що не здатна забезпечити захист цивільного населення, в тому числі працівників та пацієнтів КП «Волинський медичний центр терапії залежностей» Волинської обласної ради.

Систематичне невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення сховища №04073 КП «Волинський медичний центр терапії залежностей» Волинської обласної ради до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 03.10.2018 у справі №826/12192/16 та від 25.07.2019 у справі№820/5164/15 та в силу приписів частини п`ятої статті 242 КАС України враховується судом при вирішенні даного спору.

У поданому відзиві КП «Волинський медичний центр терапії залежностей» Волинської обласної ради не заперечує щодо невідповідності стану готовності захисної споруди №04073, що знаходиться за адресою: вул. Карбишева, 2,1, м.Луцьк, вимогам щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018. При цьому, вказує, що ним розпочато процес приведення у відповідність укриття, що перебуває на його балансі до моменту пред`явлення позову, а тому підстав для пред`явлення позову немає, відсутній будь-який предмет спору.

Суд враховує, що після подання 23.08.2022 Заступником керівника Луцької окружної прокуратури даного позову, що підтверджується датою оформлення поштового конверту, в якому було надіслано позов до суду, КП «Волинський медичний центр терапії залежностей» почало вживати заходи щодо приведення у стан готовності захисної споруди №04073, що знаходиться за адресою: вул. Карбишева, 2,1, м.Луцьк та перебуває на його балансі, шляхом надіслання запиту від 25.08.2022 №3696/1-7 до ГУ ДСНС у Волинській області про надання вихідних даних для розроблення проектної документації на реконструкцію укриття №04073 та оголошення 01.09.2022 відкритих торгів на виготовлення проектно-кошторисної документації «Реконструкція укриття №04073 КП «Волинський медичний центр терапії залежностей», дата проведення електронного аукціону 21.09.2022.

Однак суд вважає, що вказані заходи не свідчать про те, що відповідач усунув обставини, які слугували підставою та предметом позову, та привів у стан готовності захисну споруду №04073, що знаходиться за адресою: вул. Карбишева, 2,1, м.Луцьк, з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

Крім того, суд вважає безпідставною позицію відповідача та третьої особи щодо того, що КП «Волинський медичний центр терапії залежностей» не може бути відповідачем, оскільки не є суб`єктом владних повноважень, з огляду на наступне.

Відповідно до пункту 9 частини першої статті 4 КАС України відповідач суб`єкт владних повноважень, а у випадках, визначених законом, й інші особи, до яких звернена вимога позивача.

Частиною п`ятою статті 46 КАС України передбачено, що громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, громадські об`єднання, юридичні особи, які не є суб`єктами владних повноважень, можуть бути відповідачами лише за адміністративним позовом суб`єкта владних повноважень, зокрема, в інших випадках, коли право звернення до суду надано суб`єкту владних повноважень законом.

Відтак, аналізуючи суб`єктний склад сторін та предмет позову, суд вважає, що КП «Волинський медичний центр терапії залежностей» Волинської обласної ради є належним відповідачем в даних спірних правовідносинах.

Згідно із частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частинами першою-третьою статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

З огляду на сукупність викладених обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги заступника керівника Заступника керівника Луцької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області є обґрунтованими, з огляду на що позов слід задовольнити повністю.

Керуючись статтями 243-246, 262, Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Кодексу цивільного захисту України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Заступника керівника Луцької окружної прокуратури (43025, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Винниченка, 13) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (43020, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Електроапаратна, 6, код ЄДРПОУ 38592652) до Комунального підприємства «Волинський медичний центр терапії залежностей» Волинської обласної ради (43023, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Карбишева, 2,1, код ЄДРПОУ 01983080), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Волинська обласна рада (43027, Волинська область, місто Луцьк, майдан Київський, 9, код ЄДРПОУ 00022444), про зобов`язання вчинити дії, задовольнити повністю.

Зобов`язати Комунальне підприємство «Волинський медичний центр терапії залежностей» Волинської обласної ради привести у стан готовності захисну споруду №04073, що знаходиться за адресою: вул. Карбишева, 2,1, м.Луцьк, з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09.07.2018.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя А.Я. Ксензюк

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.11.2022
Оприлюднено09.11.2022
Номер документу107141792
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —140/5599/22

Ухвала від 22.02.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

Ухвала від 13.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 23.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Рішення від 04.11.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

Ухвала від 28.08.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні