Рішення
від 08.11.2022 по справі 922/5073/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"08" листопада 2022 р.м. ХарківСправа № 922/5073/21

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Ємельянової О.О.

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження справу

за позовом Приватного акціонерного товариства "Харківенергозбут", 61037, м. Харків, вул. Плеханівська, буд. 126 до Куп`янська районна державна адміністрація Харківської області (Куп`янська РДА), 63701, Харківська обл., м. Куп`янськ, просп. Конституції, буд. 3 3-я особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Великобурлуцької районної державної адміністрації, 62602, Харківська обл., Великобурлуцький р-н., смт. Великий Бурлук, вул. Червоноармійська, буд. 37 простягнення 3876,61 грн.без виклику учасників справи

ВСТАНОВИВ:

Приватне акціонерне товариство "Харківенергозбут" звернулось до Господарського суду Харківської області із позовом до Великобурлуцької селищної ради про стягнення заборгованості за електричну енергію у сумі 3460,50 грн., пені у сумі 216,40 грн., 3 % річних у розмірі 61,29 грн., інфляційні втрати у розмірі 138,42 грн. Також до стягнення заявлені судові витрати у розмірі 2 270, 00 грн.

Ухвалою суду від 28.12.2021 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 922/5073/21. Розгляд справи № 922/5073/21 призначено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами.

19.01.2022 року від позивача через канцелярію суду надійшло клопотання (вх. № 1210) про поновлення строку на надання відповіді на відзив та відповідь на відзив.

Ухвалою суду від 24.01.2022 року задоволено клопотання (вх. № 1210 від 19.01.2022 року) позивача про поновлення строку на подання відповіді на відзив позовної заяви. Поновлено строк на подання відповіді на відзив на позовну заяву (вих. № 23/416 від 18.01.2022 року).

19.01.2022 року від позивача через канцелярію суду надійшла заява (вх. № 1209) про заміну неналежного відповідача, у якій останній, просить суд, здійснити заміну відповідача у справі № 922/5073/21 "Великобурлуцька селищна рада на належного "Куп`янська районна державна адміністрація Харківської області (Куп`янська РДА).

Ухвалою суду від 24.01.2022 року задоволено заяву (вх. № 1209 від 19.01.2022 рок) позивача про заміну неналежного відповідача. Здійснено у справі № 922/5073/21 заміну неналежного відповідача Великобурлуцьку селищну раду на належного відповідача - Куп`янську районну державну адміністрацію Харківської області (Куп`янська РДА). Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Великобурлуцької районної державної адміністрації.

07.02.2022 року від позивача через канцелярію суду надійшла заява (вх. № 2727) із доказами направлення копії позовної заяви на адресу Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області (Куп`янська РДА) та 3-ї особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Великобурлуцької районної державної адміністрації.

07.02.2022 року від відповідача Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області (Куп`янська РДА) через канцелярію суду надійшла заява (вх. 3 2827) у якій останній зазначає, що позивачем в порушення вимог Господарського процесуального кодексу України не направлено на адресу Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області (Куп`янська РДА) копії позовної заяви та доданих до неї документів. У зв`язку із чим, просить суд, на підставі частини 1 статті 174 Господарського процесуального кодексу України позовну заяву залишити без руху.

Ухвалою суду від 08.02.2022 року відмовлено у задоволенні заяви (вх. № 2827 від 07.02.2022 року) Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області (Куп`янська РДА) про залишення позовної заяви без руху.

11.02.2022 року від відповідача через канцелярію суду надійшло клопотання (вх. № 3334), у якому останній, просить суд, почати розгляд справи спочатку на підставі частини 4 статті 48 Господарського процесуального кодексу України.

Ухвалою суду від 14.02.2022 року задоволено клопотання (вх. № 3334 від 11.02.2022 року) відповідача. Розпочато спочатку призначений в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами розгляд справи № 922/5073/21 за позовом Приватного акціонерного товариства "Харківенергозбут" до Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області про стягнення заборгованості за електричну енергію у сумі 3 460,50 грн., пені у сумі 216,40 грн., 3 % річних у розмірі 61,29 грн., інфляційні втрати у розмірі 138,42 грн.

14.02.2022 року від відповідача через канцелярію суду надійшов відзив на позовну заяву (вх. 3479) у якому відповідач, просить суд, відмовити у задоволенні позовних вимог.

18.02.2022 року від позивача через канцелярію суду надійшла відповідь на відзив (вх. № 3965).

Відповідно до частини 2 статті 178 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Згідно вимог статті 248 Господарського процесуального кодексу України, суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Відповідно до частини 5 статті 252 Господарського процесуального кодексу України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше.

При цьому, будь-яких клопотань про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідно до вимог статті 252 Господарського процесуального кодексу України від учасників справи не надходило.

Разом з тим, за висновками суду, в матеріалах справи достатньо документів, які мають значення для правильного вирішення спору, внаслідок чого справа може бути розглянута за наявними у справі матеріалами.

Згідно з частиною 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.

Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, всебічно та повно перевіривши матеріали справи та надані докази, суд встановив наступне.

Як зазначає позивач, відповідно до постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 року № 807-ІХ "Про утворення та ліквідацію районів" шляхом приєднання до районних державних адміністрацій, розташованих в адміністративних центрах районів, утворених зазначеною постановою, згідно з додатками до Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій" 17.11.2020 року № 1009-ІХ утворено нові та ліквідовано частину районів на території Харківської області.

Розпорядженням голови Харківської державної адміністрації від 31.03.2021 року 3 174 "Про затвердження передавальних актів Великобурлуцької, Дворічанської, Шевченківської районних державних адміністрацій Харківської області до правонаступника Куп"янської районної державної адміністрації Харківської області, затверджено передавальний акт Великобурлуцької районної державної адміністрації Харківської області до правонаступника - Куп"янської районної державної адміністрації Харківської області. Враховуючи те, що засновником Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) була Великобурлуцька районна державна адміністрація, позивачем було подано клопотання про заміну відповідача. Ухвалою суду від 24.01.2022 року було замінено неналежного відповідача на належного Куп"янську районну державну адміністрацію Харківської області.

У зв`язку із чим, позивач зазначає наступне, у зв`язку із відокремленням функції з розподілу електричної енергії від функцій постачання електричної енергії, що визначено положеннями Закону України Про ринок електричної енергії від 13.04.2017 року (далі - Закон), з 01.01.2019 року Приватне акціонерне товариство "Харківенергозбут" є постачальником електричної енергії постачальником універсальних послуг на території Харківської області у відповідності до Постанови НКРЕКП від 26.10.2018 року № 1268.

Приватне акціонерне товариство "Харківенергозбут", як постачальник універсальних послуг здійснює постачання електричної енергії з 01.01.2019 року у порядку, визначеному Правилами енергії (далі - Правила), затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 року № 312 (далі - Постанова), та на умовах договору постачання універсальних послуг.

На виконання пункту 13 розділу XVII Закону під час здійснення заходів з відокремлення було створено електропостачальника Приватне акціонерне товариство "Харківенергозбут", а Акціонерне товариство Харківобленерго виконує функції з розподілу електричної енергії на території Харківської області та є оператором системи розподілу.

Частиною 1 статті 63 Закону встановлено, що універсальні послуги надаються постачальником таких послуг виключно побутовим та малим непобутовим споживачам.

Договір про постачання універсальних послуг є публічним договором приєднання послуг, здійснює постачання роздрібного ринку електричної та універсальних послуг розробляється постачальником універсальної послуги на підставі типового договору, форма якого затверджується Регулятором. Постачальник універсальних послуг розміщує договір постачання універсальних послуг на своєму офіційному веб-сайті (частина 4 статті 63 Закону).

Абзацом п`ятим пункту 13 розділу XVII Закону встановлено, що і фактом приєднання споживача до умов договору постачання універсальних послуг (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, що засвідчують його бажання укласти договір, зокрема надання підписаної заяви про приєднання, оплата рахунка постачальника універсальної послуги та/або факт споживання електричної енергії.

Також згідно з пункту 7 Постанови, договір про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг укладається шляхом приєднання до умов договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг, опублікованого в засобах масової інформації та на веб-сайті постачальника, шляхом оплати рахунка, отриманого від постачальника універсальної послуги, або фактичного споживання будь-яких обсягів електричної енергії (за умови надання рахунка постачальником універсальної послуги), або підписання заяви-приєднання до умов договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг.

Разом з тим, у відповідності до пункту 13 Перехідних положень Закону передача постачальнику універсальних послуг персональних даних побутових та малих непобутових споживачів під час здійснення заходів з відокремлення оператора системи розподілу не потребує отримання згоди та повідомлення таких споживачів про передачу персональних даних і вважається такою, що здійснена в загальносуспільних інтересах з метою забезпечення постачання електричної енергії споживачам.

Публічний договір про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг розміщений на офіційному сайті Приватне акціонерне товариство "Харківенергозбут": zbutenergb.kharkov.ua.

За твердженнями позивача, оскільки відповідачем було фактично спожито електричну енергію та були оплачені рахунки за спожиту електричну енергію, договір вважається укладеним на умовах договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг № 762-199 з 01.01.2019 року на умовах комерційної пропозиції № 2 для установ, які утримуються з державного та місцевого бюджетів.

Дані про Споживача передані від попереднього постачальника Акціонерного товариства Харківобленерго.

Згідно з пп. 4.12, 4.13 розділу IV "Правил роздрібного ринку електричної енергії" (далі - Правила), затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 року № 312 розрахунки між споживачем та електропостачальником (іншими учасниками роздрібного ринку, якщо вони беруть участь у розрахунках) здійснюються згідно з даними, отриманими від адміністратора комерційного передбаченому Кодексом комерційного обліку, про обсяги поставленої, розподіленої (переданої) та купленої електричної енергії.

Пунктом 10 Постанови до запуску електронної платформи Датахаб адміністратора функції адміністратора комерційного обліку на роздрібному ринку електричної енергії, у тому числі адміністрування процедури зміни постачальника електричної енергії у межах території ліцензованої діяльності, виконує відповідний оператор системи розподілу.

У відповідності до пункту 4.3 Правил дані, необхідні для формування платіжних документів, у тому числі щодо обсягів електричної енергії, надаються учасникам роздрібного ринку адміністратором комерційного обліку в порядку, встановленому Кодексом комерційного обліку. На підставі отриманих даних відповідно до умов договору (обраної споживачем комерційної пропозиції) сторони складають акти прийому-передачі проданих товарів та/або наданих послуг.

За вимогами пункту 9.1.1 Розділу IX Кодексу комерційного обліку електричної енергії обмін даними між адміністратором комерційного обліку, постачальником послуг комерційного обліку та учасниками ринку здійснюється у вигляді електронних документів відповідно до стандартів інформаційного обміну Датахаб, що розробляються адміністратором комерційного обліку (Aкціонерне товариство Харківобленерго) та затверджуються Регулятором.

Таким чином, розрахунки за спожиту електроенергію відповідача, проведені на підставі переданих у відповідності до наведених вимог показів приладу обліку від оператора системи розподілу - АТ "Харківобленерго".

01.01.2019 року між Приватним акціонерним товариством "Харківенергозбут" (позивач, постачальник) та Територіальним центром соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Великобурлуцької районної державної адміністрації (3-я особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, споживач) було укладено договір про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг № 762-199.

Відповідно до пункту 1.1. договору, цей договір про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг є публічним договором приєднання, який встановлює порядок та умови постачання електричної енергії виключно побутовим та малим непобутовим споживачам постачальником універсальних послуг та укладається сторонами з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України, шляхом приєднання споживача до цього договору, згідно із заявкою - приєднання яка є додатком 1 до цього договору.

За цим договором постачальник продає електричну енергію споживачу для забезпечення потреб електроустановок споживача, а споживач оплачує постачальнику вартість спожитої (купленої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього договору (пункт 2.1. договору).

Обов`язковою умовою для постачання електричної енергії споживачу є наявність у споживача укладеного в установленому порядку з оператором системи договору про надання послуг з розподілу, на підставі якого споживач набуває право отримувати послугу з розподілу електричної енергії (пункт 2.2. договору).

Пунктом 5.8. договору сторони визначили, що розрахунковим періодом за цим договором є календарний місяць.

Оплата рахунка постачальника за цим договором має бути здійснена споживачем у строк, визначений в комерційній пропозиції, яка є додатком 3 до цього договору (пункт 5.10. договору).

Між сторонами було підписано додаток № 3 до договору, а саме комерційну пропозицію № 2 для установ, які утримуються з державного та місцевого бюджетів (оплата електричної енергії один раз за фактично відпущену електричну енергію, плата за надання послуг з розподілу електричної енергії здійснюється споживачем через постачальника).

Пунктом 3 комерційної пропозиції визначено, що розрахунковим періодом є календарний місяць. Оплата електричної енергії, у тому числі послуги з розподілу електричної енергії, здійснюється споживачем один раз за фактичний обсяг відпущеної електричної енергії, визначеного за показами розрахункових засобів обліку (або розрахунковим шляхом), на підставі виставленого рахунку споживачу постачальником, у якому зазначається суму до сплати за електричну енергію, в тому числі послуги з розподілу електричної енергії. У разі відсутності графіка погашення заборгованості та при відсутності у платіжному документі у реквізиті "Призначення платежу" посилань на період, за який здійснюється оплата, або перевищення суми платежу, необхідної для цього періоду, ці кошти, перераховані споживачем за електричну енергію, постачальник має право зарахувати як погашення існуючої заборгованості споживача з найдавнішим терміном її виникнення.

Пунктом 4 комерційної пропозиції визначено, що рахунок за спожиту електричну енергію надається споживачу протягом 5 робочих днів від дня закінчення розрахункового періоду. Рахунок за спожиту електричну енергію має бути оплачений протягом 10 робочих днів від дня отримання рахунка споживачем. Рахунки на оплату надаються споживачу у відповідних структурних підрозділах постачальника. В разі неотримання споживачем рахунків постачальник направляє рахунки споживачу поштовим зв`язком. У такому разі рахунки вважаються отриманими споживачем з дня їх відправлення.

Договір укладається терміном на 1 календарний рік та вважається продовженим на кожний наступний календарний рік, якщо не пізніше ніж за 20 днів до закінчення терміну дії договору жодною із сторін не буде заявлено про припинення його дії (пункт 11 комерційної пропозиції № 2).

Як зазначає позивач, згідно з переданими даними від Акціонерного товариства Харківобленерго відповідачу проведено нарахування та за результатами розрахункового періоду було сформовано та виставлено рахунки за спожиту електричну енергію, а саме:

- за січень 2021 року на суму 2 883,76 грн., ПДВ 20 % 576,75 грн., разом з ПДВ 3 460,51 грн.

Відповідачем за січень 2021 року спожито 974 кВт*год згідно фактичних даних, а саме: відомостей реєстру фактичних обсягів електричної енергії по споживачам. Рахунок за січень 2021 року було відправлено засобами поштового зв`язку 04.02.2021 року. Строк оплати рахунку до 18.02.2021 року. Рахунок не сплачений.

За твердженнями позивача, загальна сума заборгованості відповідача за спожиту електричну енергію за договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг № 762-199 від 01.01.2019 року складає суму у розмірі 3 450,50 грн.

Відповідач свої зобов`язання щодо своєчасної оплати у відповідності до положень договору не виконав, у зв`язку із чим у останнього утворився борг, який за розрахунком позивача складає суму у розмірі 3 450,50 грн.

Вищевказані обставини, стали причиною звернення позивача, із відповідним позовом до суду.

Надаючи правову кваліфікацію доказам, які надані сторонами та викладеним обставинам з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог, суд виходить з наступного.

Цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки (стаття 11 Цивільного кодексу України).

У відповідності до статті 509 Цивільного кодексу України, статті 173 Господарського кодексу України, в силу господарського зобов`язання, яке виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання, один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управлена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Відповідно до статей 6, 627 Цивільного кодексу України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності і справедливості.

Стаття 628 Цивільного кодексу України передбачає, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Відповідно до статті 629 Цивільного кодексу України, договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Правовідносини, що виникли між сторонами, регулюються Цивільним кодексом України та Господарським кодексом України, Законом України Про ринок електричної енергії. Порядок постачання електричної енергії та взаємовідносин зі споживачами усіх форм власності регулюється спеціальним законодавством, що передбачає здійснення постачання (продаж) електричної енергії споживачу за договором про постачання електричної енергії.

Статтею 4 Закону України Про ринок електричної енергії учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах. Універсальні послуги надаються постачальником таких послуг виключно побутовим та малим непобутовим споживачам (частина 1 статті 63 вказаної Закону).

Згідно статті 275 Господарського кодексу України за договором енергопостачання енергопостачальне підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію, пару, гарячу і перегріту воду споживачеві (абоненту), який зобов`язаний оплатити прийняту енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується. Окремим видом договору енергопостачання є договір про постачання електричної енергії споживачу.

Відповідно до вимог статті 714 Цивільного кодексу України за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання. До договору постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, положення про договір поставки, якщо інше не встановлено законом або не випливає із суті відносин сторін.

Статтею 691 Цивільного кодексу України передбачено, що покупець зобов`язаний оплатити товар за ціною, встановленою у договорі купівлі-продажу, або, якщо вона не встановлена у договорі і не може бути визначена виходячи з його умов, - за ціною, що визначається відповідно до статті 632 цього Кодексу, а також вчинити за свій рахунок дії, які відповідно до договору, актів цивільного законодавства або вимог, що звичайно ставляться, необхідні для здійснення платежу.

Відповідно до вимог частин 1, 2 статті 692 Цивільного кодексу України покупець зобов`язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього, якщо договором або актами цивільного законодавства не встановлений інший строк оплати товару. Покупець зобов`язаний сплатити продавцеві повну ціну переданого товару.

Частинами 6, 7 статті 276 Господарського кодексу України визначено, що розрахунки за договорами енергопостачання здійснюються на підставі цін (тарифів), встановлених/визначених відповідно до вимог закону. Оплата енергії, що відпускається, здійснюється відповідно до умов договору.

Частиною 1 статті 530 Цивільного кодексу України передбачено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події. Отже, однією із основних умовою виконання зобов`язання - є строк (термін) його виконання. Дотримання строку виконання є одним із критеріїв належного виконання зобов`язання, оскільки прострочення є одним із проявів порушення зобов`язання. Строк (термін) виконання зобов`язання за загальним правилом, узгоджується сторонами в договорі.

Заявляючи позовні вимоги про стягнення із відповідача суми у розмірі 3 450,50 грн. позивач зазначає, що відповідач Куп`янська районна державна адміністрація Харківської області (Куп`янська РДА) є правонаступником 3-ї особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Великобурлуцької районної державної адміністрації.

При цьому, відповідач у наданому до суду відзиві на позовну заяву (вх. 3479) від 14.02.2022 року) заперечує проти позовних вимог, та зазначає, що Куп`янська районна державна адміністрація Харківської області (Куп`янська РДА) не є правонаступником прав та обов`язків 3-ї особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Великобурлуцької районної державної адміністрації.

Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (надання соціальних послуг) Великобурлуцької районної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови Великобурлуцької районної державної адміністрації Харківської області від 19.05.2016 року № 130 Великобурлуцька районна державна адміністрація Харківської області є засновником Територіального центру та приймає рішення щодо утворення ліквідації або реорганізації Територіального центру, як юридичної особи, зареєстрованої в установленому законом порядку.

23.11.2020 року Великобурлуцькою районною державною адміністрацією Харківської області видано розпорядження № 182 "Про ліквідацію Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) районної державної адміністрації".

Також зазначає, що в подальшою, згідно частини 1 статті 105 Цивільного кодексу України Територіальний центр про прийняття зазначеного рішення письмово повідомив орган, що здійснює державну реєстрацію. Дані відомості були оприлюднені на сайті Єдиного державного реєстру у формі відкритих даних відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".

За твердженнями відповідача, та зважаючи на те, що згідно частини 5 статті 105 Цивільного кодексу України строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи - Територіального центру, що припиняється, не може становити більше 6 місяців з дні оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи; згідно частини 1 статті 96 Цивільного кодексу України юридична особа Територіальний центр самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями, згідно частини 3 статті 96 Цивільного кодексу України засновник юридичної особи Великобурлуцька районна державна адміністрація Харківської області не відповідає за зобов`язаннями юридичної особи - Територіального центру, згідно частини 4 статті 96 Цивільного кодексу України, Великобурлуцька районна державна адміністрація Харківської області, яка створила юридичну особу - Територіальний центр, несе солідарну відповідальність за зобов`язання, що виникли лише до його державної реєстрації, а не після.

Також зазначає, що згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Великобурлуцької районної державної адміністрації (ЄДРПОУ 25855949) припинено, відповідно до запису від 26.01.2022 року за № 1004531110014001297 та враховуючи те, що не передавалися боргові зобов`язання Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Великобурлуцької районної державної адміністрації за електричну енергію у сумі 3 460,50 грн., згідно передавального акту Великобурлуцької районної державної адміністрації Харківської області до правонаступника Куп"янської районної державної адміністрації Харківської області затвердженого розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 31.03.2021 року № 174. У зв`язку із чим, відповідач просить суд, відмовити у задоволенні позовних вимог.

У наданій до суду відповіді на відзив (вх. № 3965 від 18.02.2022 року) позивач зазначає, що з 01.01.2019 року Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Великобурлуцької районної державної адміністрації є споживачем електричної енергії, яку постачає позивач. Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, 24.11.2020 року внесено рішення засновників юридичної особи щодо припинення юридичної особи в результаті її ліквідації. Станом на 16.02.2022 року споживачем не було надано жодного документа щодо стану припинення та подальшого правонаступництва.

За твердженнями позивача, у разі реорганізації (ліквідації) юридичної особи учасника нова юридична особа, є правонаступником попередньої, до якої переходять права та обов`язки.

Відповідно до частини 1 статті 80 Цивільного кодексу України, юридичною особою є організація, створена і зареєстрована у встановленому законом порядку.

Згідно постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 року № 807 - ІХ "Про утворення та ліквідацію районів" шляхом приєднання до районних державних адміністрацій, розташованих в адміністративних центрах районів, утворених зазначеною постановою, згідно з додатками та Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організацій та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій" від 17.11.2020 року № 1009-ІХ утворено нові та ліквідовано частину районів на території Харківської області.

Розпорядженням голови Харківської державної адміністрації від 31.032021 року № 174 "Про затвердження передавальних актів Великобурлуцької, Дворічанської, Шевченківської районних адміністрацій Харківської області до правонаступника, Куп"янської районної державної адміністрації Харківської області, затверджено передавальний акт Великобурлуцької районної державної адміністрації Харківської області до правонаступника Куп"янської районної державної адміністрації Харківської області.

Також позивач зазначає, що засновником Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Великобурлуцької районної державної адміністрації була Великобурлуцька районна державна адміністрація Харківської області, та на підставі постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 року № 807-ІХ "Про утворення та ліквідацію районів" та розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 року № 1635-р "Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій", яким реорганізовано Великобурлуцьку районну державну адміністрацію Харківської області шляхом приєднання до Куп"янської районної державної адміністрації Харківської області.

Тому, за твердженнями позивача, правонаступником усіх прав та обов`язків Великобурлуцької районної державної адміністрації Харківської області відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 року № 1635-р "Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій", в тому числі правонаступником за її бюджетними зобов`язаннями та щодо заснованих нею підприємств, установ, та організацій є Куп"янська районна державна адміністрація Харківської області. У зв`язку із чим, просить суд. позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Дослідивши матеріали справи, надані сторонами документи, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 1 статті 104 Цивільного кодексу України, юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

Згідно вимог статті 105 Цивільного кодексу України учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов`язані протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію.

Учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється.

Виконання функцій комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) може бути покладено на орган управління юридичної особи.

До комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора з моменту призначення переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи. Голова комісії, її члени або ліквідатор юридичної особи представляють її у відносинах з третіми особами та виступають у суді від імені юридичної особи, яка припиняється.

Строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.

Статтею 106 Цивільного кодексу України визначено, що злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.

Законом може бути передбачено одержання згоди відповідних органів державної влади на припинення юридичної особи шляхом злиття або приєднання.

У частині 2 статті 107 Цивільного кодексу України унормовано, що в разі реорганізації юридичної особи шляхом приєднання складається передавальний акт, який має містити положення про правонаступництво щодо всіх зобов`язань юридичної особи, що припиняється, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюють ся.

Для вирішення питання щодо можливості процесуального правонаступництва суд в кожному конкретному випадку має аналізувати фактичні обставини, передбачені нормами матеріального права, зокрема відомості первинних документів, які підтверджують факт вибуття особи з матеріального правовідношення, перехід її прав та обов`язків до іншої особи - правонаступника.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 04.11.2020 року зі справи № 922/817/18.

Судом встановлено, що розпорядженням Кабінету Міністрів України № 1635-р від 16.12.2020 року «Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій» відповідно до пункту 6 частини 1 статті 20, пункту 5 частини 2 статті 23 Закону України Про Кабінет Міністрів України і статті 71 Закону України Про місцеві державні адміністрації здійснено реорганізацію районних державних адміністрацій районів, ліквідованих згідно з постановою Верховної Ради України від 17 липня 2020 року № 807-IX Про утворення та ліквідацію районів, шляхом приєднання до районних державних адміністрацій, розташованих в адміністративних центрах районів, утворених зазначеною постановою, згідно з додатком 1.

Відповідно до додатка № 1 переліку районних державних адміністрацій, що реорганізуються шляхом приєднання до районних державних адміністрацій, розташованих в адміністративних центрах районів, утворених постановою Верховної Ради України від 17.07.2020 року № 807-ІХ, до Куп`янської райдержадміністрації зокрема приєднано Великобурлуцьку райдержадміністрацію.

Розпорядженням голови Великобурлуцької районної державної адміністрації Харківської області № 182 від 13.11.2020 року «Про ліквідацію територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Великобурлуцької районної державної адміністрації» прийнято рішення ліквідувати юридичну особу - Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Великобурлуцької районної державної адміністрації. Установити двохмісячний строк для заявлення кредиторами вимог до територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Великобурлуцької районної державної адміністрації, що ліквідується,з дати оприлюднення повідомлення про внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань про прийняття рішення щодо ліквідації юридичної особи. Місце знаходження ліквідаційної комісії юридичної особи Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Великобурлуцької районної державної адміністрації: 62602, Харківська обл., Великобурлуцький р-н, мт. Великий Бурлук, вул. Весняна, буд. 37. Забезпечити передачу майна наявного на балансі Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Великобурлуцької районної державної адміністрації.

Розпорядженням голови Харківської обласної державної адміністрації № 174 від 31.03.2021 року «Про затвердження передавальних актів Великобурлуцької, Дворічанської, Шевченківської районних державних адміністрацій Харківської області до правонаступника, Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області» зокрема затверджено передавальний акт Великобурлуцької районної державної адміністрації Харківської області до правонаступника, Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області, відповідно до якого, усі зобов`язання Великобурлуцької районної державної адміністрації Харківської області перед кредиторами, дебіторами, усі права та обов`язки, а також усі активи і пасиви переходять до правонаступника, Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області, а саме: необоротні активи (балансова вартість) 906710, 00 грн. у тому числі: основні засоби 790180,00 грн.; інші необоротні матеріальні активи 116530,00 грн.; Виробничі запаси 205204,98 грн.; Залишки грошових коштів на реєстраційних рахунках в органах казначейської служби - відсутні; кредиторська заборгованість 906,93 грн.; дебіторська заборгованість 906,93 грн.

Проте, з вищевказаного передавального акту не вбачається інформації стосовно передачі заборгованості Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Великобурлуцької районної державної адміністрації за договором про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг № 762-199 від 01.01.2019 року у розмірі 3 460,50 грн. до відповідача - Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області.

При цьому, як вбачається із відомостей що містяться у витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань щодо юридичної особи - Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Великобурлуцької районної державної адміністрації. Юридична особа припинена 26.01.2022 року.

Враховуючи вищевикладене, матеріали справи не містять, а позивачем не доведено належними та допустимими доказами переходу усіх прав та обов`язків за договором про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг № 762-199 від 01.01.2019 року у розмірі 3 460,50 грн. до відповідача - Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області.

Згідно вимог частинами 1, 2 статті 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом.

Частиною 2 статті 42 Господарського процесуального кодексу України, передбачено, що учасники справи зобов`язані сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи; подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази; надавати суду повні і достовірні пояснення з питань, які ставляться судом, а також учасниками справи в судовому засіданні; виконувати інші процесуальні обов`язки, визначені законом або судом.

Статтею 73 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень (стаття 74 Господарського процесуального кодексу України).

Відповідно до частини 1 статті 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Враховуючи викладені обставини, суд дійшов висновку, що позивачем не доведено належними та допустимими доказами того, що до відповідача перейшли усі права та обов`язків за договором про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг № 762-199 від 01.01.2019 року у розмірі 3 460,50 грн. укладеного між позивачем та 3-ю особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Територіальним центром соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Великобурлуцької районної державної адміністрації, позовні вимоги про стягнення заборгованості за електричну енергію у сумі 3 460,50 грн., пені у сумі 216,40 грн., 3 % річних у розмірі 61,29 грн., інфляційні втрати у розмірі 138,42 грн. не підлягають до задовлення.

У зв"язку із чим, суд дійшов висновку, про відмову у задоволенні позовних вимог.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Таким чином, у зв`язку із відмовою у задоволенні позовних вимог, судовий збір у даній справі покладається на позивача.

Також суд вважає за необхідне зазначити, що 24.02.2022 року Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» №64/2022 введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 14.03.2022, затвердженим Законом України №2119-IX від 15.03.2022, продовжено строк дії воєнного часу в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.

Верховна Рада України прийняла Закон про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" (реєстр. №7300). Законом затверджено Указ Президента України від 18 квітня 2022 року №259/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким на часткову зміну статті 1 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ (зі змінами, внесеними Указом від 14 березня 2022 року № 133/2022, затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року №2119-IX), строк дії воєнного стану в Україні продовжується з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" № 341/2022 від 17.05.2022 року, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" № 2263-IX від 22.05.2022 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25.05.2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 12.08.2022 року № 573/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні продовжити строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.

Відповідно до статті 26 Закону України Про правовий режим воєнного стану скорочення чи прискорення будь-яких форм судочинства в умовах воєнного стану забороняється.

Керуючись статтями 4, 12, 20, 73, 74, 76-79, 86, 129, 236-238, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

У позові відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення господарського суду може бути оскаржене безпосередньо до Східного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складання повного рішення.

Інформацію щодо роботи суду та щодо розгляду конкретних судових справ можна отримати на сайті суду, а також за допомогою Телеграм-бота Господарського суду Харківської області https://t.me/GospSud_kh_bot.

Реквізити сторін:

позивач: Приватне акціонерне товариство "Харківенергозбут" (61037, м. Харків, вул. Плеханівська, буд. 126, ЄДРПОУ 42206328);

відповідач: Куп`янська районна державна адміністрація Харківської області (Куп`янська РДА) (63701, Харківська обл., м. Куп`янськ, просп. Конституції, буд. 3, ЄДРПОУ 04058739);

3-я особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Великобурлуцької районної державної адміністрації (62602, Харківська обл., Великобурлуцький р-н., смт. Великий Бурлук, вул. Червоноармійська, буд. 37, ЄДРПОУ 25855949).

У зв`язку із введенням Указом Президента України № 64/2022 воєнного стану на території України та Законом України про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" (реєстр. №7300) та обмеженим здійсненням судочинства Господарським судом Харківської області, повний текст рішення підписано 08.11.2022 року.

Повне рішення складено "08" листопада 2022 р.

СуддяО.О. Ємельянова

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення08.11.2022
Оприлюднено09.11.2022
Номер документу107178810
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/5073/21

Рішення від 08.11.2022

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ємельянова О.О.

Ухвала від 14.02.2022

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ємельянова О.О.

Ухвала від 08.02.2022

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ємельянова О.О.

Ухвала від 24.01.2022

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ємельянова О.О.

Ухвала від 24.01.2022

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ємельянова О.О.

Ухвала від 28.12.2021

Господарське

Господарський суд Харківської області

Ємельянова О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні